Eastwind met nieuwe bezetting in Tropenmuseum Louis Couperus wordt Concert Stomu Yamash’ta naar ons land in Rome geëerd allerminst overtuigend Meer geld voor kunstaankopen door publiek Beeltman Oekel van de PEN Concertgebouworkest op weg naar Moskou Internationale Gaudeamus Muziekweek Kaz Lux met tweede LP TOP DE POP POP DERTIEN Sjefke wel reeds Voor het eerst DDD-theater in het SOOSAGENDA 1 .4 15 L Ook in Haarlem Borstbeeld en herdenkingen Tournee van een week Debbie probeert opnieuw tige KUNST 1974 DONDERDAG 26 SEPTEMBER 14 e n-0 □ten L ir, ige aag ;n, AMSTERDAM De groep Eastwind van de Japanner Stomu Yamash’ta geniet in ons land een relatief geringe belangstelling. Zijn laatste optreden, in het Holland Festival van de afgelopen zomer kwam hij naar ons land met The Red Buddha Theatre, ging althans onopgemerkt voorbij. Het optreden dat Yamash’ta met een recentelijk vernieuwde groep gisteravond in de toepasselijke entourage van het Tropenmuseum gaf, zal daar waar schijnlijk weinig verandering in brengen. Want het concert van de vijf man sterke groep (Stomu’s vrouw ontbrak wegens ziekte), dat slechts één, een uur durend num mer telde, was allerminst overtui gend. Vrijdagavond het Grote Ge beuren: Sjefke van Oekel be kend van radio, televisie, boeken, kranten, weekbladen en platen in de IJmuidense PEN. Na mens Sjefke zelf hoogstpersoon lijk hartelijk welkom en harte lijk gefeliciteerd. „Wilt u daar betalen? Vier gulden en nou wegwezen”. I. CEES STRAUS Pim m.m.v. Hoofddorp, zat: elke L Haarlem - Haarlem Schalkwijk - Bloemendaal - IJmuiden Telefoon 31 46 50 Sjefke van Oekel en Barend Servet met de man die nu al gedoodverfd is voor een nieuwe serie VPRO-shows, ingenieur Van der Pik. Helaas is het portret van prins Bernhard op deze foto weggevallen. 8 8 Enkele leden van het orkest onderweg naar het vliegtuig. Tweede van rechts Bernard Haitink, geheel rechts de artistieke leider, de heer Hein. heeft twee jaar geleden al een toernee door Rusland gemaakt. Donderdag 3 oktober keert het Con certgebouworkest in ons land terug. Stomu Yamah’ta temidden van zijn uit gebreide instrumentarium. (Foto Ronald van Caem) Debbie, de mooie Haarlemse blonde die nu in een woonboot in Aalsmeer woont, is een volhoudstertje. Jaren al zingt ze, met gitaar, bij bands, solo, Engels, Nederlands en het enige resul taat van al dat werken, praten en hopen was „Everybody join hands”, een hit weliswaar, maar helaas voor haar ook een eendagsvlieg. Maandagavond aanstaande kunnen de fans deze Haarlemse volhoudster ho ren en zien in het AVRO-programma „Kies uw gouden plaat”, 1. (1) Rock your Baby George McCrae; 2. (3) Wall Street Shuffle 10 cc; 3. (2) Gigi 1’Amoroso Dalida; 4. (4) Air Disaster Albert Hammond; 5. (6) In the Summernight Teach In; 6. (9) Auf Wiedersehen Demis Roussos; 7. (19) Man of Action Les Reed Orchestra; 8. (5) I shot the Sheriff Eric Clapton; 9. (8) Your Baby ain’t your Baby anymore Paul da Vinci; 10. (7) To night Rubettes; 11. (14) Clap for the Wolfman Guess Who; 12. (15) Can’t get enough of your Love Barry White; 13. (22) I m leaving it all up to you Donny en Mary Osmond. Moulin Rouge, Kleine Houtstr., elke av: bar-dancing-disco. HJC, Groot Heiligland 47, vr: ope ning seizoen met Ritmo Natural. Noordzee, Jac. v. Looi j str., clubge bouw speeltuin, zat: disco. DEN HAAG (ANP) Voor het komen de jaar is een bedrag van 1,6 miljoen gulden beschikbaar voor subsidie bij aan koop van kunstvoorwerpen door particu lieren. Voor het eerst en bij wijze van proef kunnen tot deze voorwerpen ook foto’s en poppen worden gerekend als hierby duidelijk sprake is van beeldende kunst. Het bedrag is ruim 23 percent hoger dan dat voor 1974. Twaalf korte composities, opgeno men in de lente van dit jaar met een aantal session-musici. Karakteristiek is en blijft de gevoelige, af en toe zeer hoog uithalende stem van Kaz Lux, opvallend zijn op deze elpee de tek sten die ook op de hoes staan afge drukt. Disco Dubois, Berlagelaan 45, zondagmiddag: discosoos. Paradiso, Weteringschans, Amster dam, vr: Johnny Rivers Boogie Band; zat.: Trace met daarvoor Rudi Tchai kovsky. Scuff, Lingestraat 1, elke zondagmi: soos. Arnoldushoeve, Barrelhouse Blues Band. Club Bluesette, A. C. Krüsemanstr. 34, Oost, vr.zat. en zo-avond: bar- dancing-disco. De Weijman, Santpoort, elke av. beh. ma: disco. Het Nederlands Instituut in Rome en de Vereniging Italië-Nederland houden een Couperus-herdenking. Het instituut bestaat 70 jaar en viert dit met een terugblik op het Rome, van toen, gezien door Couperus, die ruim honderd jaar geleden werd geboren. de komst van een scheurende sax die een einde kan maken aan het gesnater van de percussionist. Dat zou Eastwind de spanning kunnen geven waar je nu steeds op zit te wachten, maar helaas volledig uitblijft. Zonder die spanning blijft het een weinig emotioneel en zelfs vaak cere braal musiceren dat zijn eigen doodvon nis tekent. „Seven lonely days” wordt tot Deb bie’s diepe tevredenheid al veel ge draaid. Misschien eindelijk de opvol ger van „Everybody join hands”. In 1972 al heeft het Gosconcert, het grootste Russische staatsimpresariaat, het Concertgebouworkest voor een toer nee door de Sovjet-Unie uitgenodigd. Deze uitnodiging werd gedaan in het kader van het cultureel verdrag tussen Nederland en de Sovjet-Unie. De uitnodiging kwam aan het begin van een periode waarin het orkest be slist niet aan de uitnodiging gevolg kon geven. Wel zijn vanaf dat moment rege lingen getroffen, is er geschaafd aan het programma, en zijn alle nodige voorzor gen voor een dergelijke reis gemaakt. Het Concertgebouworkest zal beginnen met drie concerten in Moskou, gevolgd door eveneens drie concerten in Lenin grad, alle onder leiding van dirigent Bernard Haitink. In de drie verschillen de programma’s zijn op verzoek van de Russische autoriteiten werken opgeno men van Bruckner, Brahms, Beethoven en Schubert. Daarnaast zullen werken van Ravel en Roussel worden uitge voerd. Op het programma prijkt boven dien de naam van een eigentijdse Neder landse componist. Van Otto Ketting zal het orkest in Rusland de pas-de-deux ten gehore brengen. Naast het geven van concerten wacht dte musici en stafleden een aantal andere evenementen. Op zaterdagavond, na hun eerste optreden in Moskou, geeft de Nederlandse ambassadeur in de Sovjet unie een ontvangst ter ere van de aan wezigheid van dit orkest in Rusland. Bernard Haitink zal dan aan de burge meesters van Moskou en Leningrad ge schenken overhandigen namens burge meester Samkalden van Amsterdam. Het Amsterdams Concertgebouworkest is niet het eerste Nederlandse grote orkest dat een reis naar Rusland maakt. Het Amsterdams Philharmonisch Orkest Het programma voor de herdenking omvat onder andere lezingen door prof. F. L. Bastet uit Leiden en prof. Mario Praz uit Rome. In het Nederlands Insti-/ tuut wordt met materiaal van het letter kundig Museum een expositie ingericht, gewijd aan Couperus. Een wandeling of rijtoer door Rome uit Couperus’ tijd wordt gemaakt aan de hand van een reisboekje, dat Jeanette Koch uit Rome voor deze gelegenheid samenstelde. Een kleine bloemlezing uit het werk van de Nederlandse schrijver wordt uit gegeven. Het is in het Italiaans vertaald door mevr. Antonelli, drs. Gerda van Woudenberg en Adriaan Luijdjens. Voorts zal een Italiaanse acteur voor dragen uit het werk van Couperus. Een Nederlandse Couperus-avond wordt ge geven in Theater Goldoni in Rome, waar Ellen Vogel, Eric Schneider en Albert Vogel zullen optreden. Het borstbeeld van Couperus komt te staan vlak bij het Nederlands Instituut, dat tegenover het Museum voor Moder ne Kunst ligt. De aanleiding van Coupe rus om Rome te bezoeken en er over te schrijven, was de vriendschap van de auteur met dr. H. M. R. Leopold, de eerste archeoloog, die in Rome aan het Nederlands Instituut was verbonden en die Couperus adviezen gaf, voor zijn klassieke romans. Uit een overzicht van de aankoopsub- sidieregeling sedert 1960 is op te maken, dat het publiek steeds meer kunst koopt. In 1963 was het beschikbare bedrag van twee ton nog min of meer toereikend en waren er in ons land enige tientallen instellingen, die verkoopexposities hiel den. Voor het komende jaar is het bedrag acht keer zo hoog. Het aantal galeries, kunsthandels, ten toonstellingszalen, stichtingen en vereni gingen, die verkoopexposities houden, is in nagenoeg dezelfde mate toegenomen. Het aantal exposities, waarop de regeling van toepassing was, groeide sneller. Het resultaat van deze ontwikkeling is, dat het beschikbare subsidie steeds minder toereikend is geworden voor alle aan kopen of alle verkoopexposities. Voor de overheidsbijdrage bij de aankoop van werken van Nederlandse kunstenaars op exposities in ons land wordt uitgegaan van 20 pct per kunst voorwerp, met dien verstande, dat het maximum van de bijdrage is gesteld op 240 gulden per aankoop en dat geen subsidie wordt verleend bij aankopen van minder dan dertig en van meer dan 3.000 gulden. Onder de regeling vallen ook voorwerpen van beeldende kunst, die op kunstmarkten worden aangeboden. Ver der kunnen uitleencentra van beeldende kunst aan de regeling deelnemen. De bezetting van Eastwind wijkt in zoverre van het gangbare patroon af, dat Yamash’ta als percussionist een alles overheersende rol aan zichzelf heeft toe gedacht. De twee gitaristen, drummer en organist (Brian Gascoine, de enige niet- Japanner) zijn geheel ondergeschikt aan Yamash’ta. Deze bedient een breed scala van slaginstrumnten, waaronder een met echo versterkte vibrafoon. Omdat hij voortdurend solistisch in de weer is, blijft voor de anderen weinig ruimte over. De twee .gitaristen die nor maal gesproken het „profiél” aan een groep kunnen geven, kunnen nu niet anders dan gedwee in het spoor van Yamash’ta blijven. Ook de (zeer zwakke) organist en de drummer moesten hier in delen. Yamash’ta moet, nu hij geheel de aandacht aan zichzelf trekt, het een en ander waar maken, waarvoor hij helaas te weinig inventiviteit in huis heeft. Eastwind drijft op ritme en is als zodanig te vergelijken met Carlos Santa na. Maar waarbij Santana soms zeer fraaie harmonie wordt getoond, heeft die bij Yamash’ta plaats gemaakt voor een flink brok agressiviteit. Die agressiviteit leidt niet tot ontspannng, een goed klin kende oplossing, maar loopt in wezen dood. Yamash’ta wekt vaak de verwach ting dat zijn slaggitarist met een verras send loopje een wending ten goede zou kunnen geven of de organist een inge nieuze inval zou uitwerken. Of je wenst PEN, Kanaalstr. 257, IJmuiden, vr: Sjefke van Oekels discoshow; za: Spirit of St. Louis; zondagmi: Kevin Coyne. De Ark, Kerkplein 5, Velsen-Zuid, vr. en zat: soos. „I’m the worst partner I know”, de eerste soloplaat van Kazimierz Lux, ex-zanger van Brainbox, was een complete en prettige verrassing die Kaz veel optredens en een goede verkoop opleverden. Vandaar deze aandacht voor zijn tweede solo-plaat „Monk?”. DEN HAAG. (ANP) Het Deutsches Nationaltheater uit Weimar geeft van 6 tot en met 13 oktober zes voorstellingen, in Arnhem, Groningen, Eindhoven, Utrecht, Haarlem en Den Haag. Vier keer wordt „Dér Kaukasische Kreide- kreis” van Bertolt Brecht opgevoerd en tweemaal wordt een muzikaal-literair programma geboden met fragmenten van Brecht-stukken en lyriek van deze tijd. Het is voor het eerst dat een toneelgezelschap uit de DDR naar ons land komt. Het Nederlands Centrum van het In ternationaal Theater-Instituut presen teert het gezelschap, dat uit 65 personen bestaat. Der Kaukasische Kreidekreis wordt uit gevoerd met muziek van Paul Dessau, in de regie van Fritz Benewitz en in decors en kostuums van Franz Havemann en Ingrid Rahaus. Deze voorstellingen wor den gegeven op 7 oktober in de Stads schouwburg in Arnhem, op 9 oktober in de Stadsschouwburg in Eindhoven, op 10 oktober in de Stadsschouwburg in Utrecht en op 12 oktober in de Konink lijke Schouwburg in Den Haag. Het muzikaal-literair programma wordt uitgevoerd door de chansonstudio van het Deutsches Nationaltheater Wei mar. Het is een kleiner programma, onder de werktitel „Wir sind überall auf der Erde”. In Groningen wordt het ge bracht op 8 oktober in het congrescen trum „Het Tehuis” en op 11 oktober na afloop van de voorstelling van Toneel groep Centrum in de Stadsschouwburg in Haarlem. UTRECHT (ANP) De Internationale Gaudeamus Muziekweek valt dit jaar samen met de wereldmuziekdagen van de International Society for Contempo rary Music, die ieder jaar in een ander land worden gehouden. Nederland orga- niseeide deze wereldmuziekdagen al eens eerder (in 1963). De belangstelling voor deze presentatie van de nieuwste muziek is vrij groot. Van 22 tot 29 oktober komen gedelegeer den van 27 landelijke secties naar Rot terdam waar ook de meeste manifestaties ter gelegenheid van de Gaudeamus Mu ziekweek zich zullen afspelen. Landelijke secties en individuele com ponisten uit 29 landen stuurden voor de wereldmuziekdagen meer dan 500 com posities in. Een selectiecommissie, waarin o.m. zitting hadden dr. Jos Wouters, Ton de Leeuw en Peter Schat, heeft 26 wer ken voor uitvoering geselecteerd. Zes an. dere werken werden voor uitvoering aanbevolen. Ter gelegenheid van de wereldmuziek dagen worden concerten gegeven door het Concertgebouworkest, het Omroeporkest het Radiokamerkoor en het Radio-ka- merorkest, voorts verlenen ensembles uit het Utrechts Symfonie-orkest medewer king. Voor de Internationale Gaudeamus Mu ziekweek werden 155 werken door com ponisten uit 24 landen ingezonden. Een jury heeft vier werken voor uitvoering geselecteerd. DEN HAAG. (ANP) Een bronzen borstbeeld van de Nederlandse roman schrijver Louis Couperus, gemaakt door de beeldhouwer Ruffino, wordt op 22 oktober onthuld in Rome, in een zeven- tiende-eeuws park in het hart van de eeuwige stad. Het is een hoogtepunt in de Couperusherdenking in Rome, waar de schrijver vele malen verbleef en waarover hij veel heeft geschreven. Voor zover bekend is het de eerste keer, dat een Nederlands schrijver op deze wijze in het buitenland wordt geëerd. Den heer Van Oekel: „Ik kom jullie pollens toch vereren met een bezoek en ik neem mijn grote vriend Barend Servet mee. Potdomme, als hij nou maar zijn boek „Het Barend Servet effect” niet vergeet. Wat is dat voor een klere herrie daar? O pardon, de baby huilt. Non de ju, ik weet het niet meer. Maar dat geeft niet want de rest vertel ik je vrijdag wel. Zorg wel dat je op tijd bent, want het kon wel eens druk worden”. Zaterdagavond aanstaande in de PEN iets geheel anders: muziek van Spirit of St. Louis, een jonge Neder landse groep die van steeds meer mensen de aandacht krijgt die zij verdient. Roland de Leeuw op gitaar, Martin van Welzen op bas, Frits Wanroóy op orgel en piano en Arthur de Leeuw op slagwerk maken melo dische rock van eigen schepping en zingen daarbij allemaal. Hun tweede single „Something Lazy” is net uit. Zondagmiddag ook al in de PEN de voortreffelijke Engelse zanger Kevin Coyne, die een kleine toernee door Nederland maakt. Coyne is één van de weinigen in het popwezen die lucratieve aanbiedingen en kansen op „stardom” heeft afgewezen om dat hij zichzelf wilde blijven en vrij wilde zijn om te doen wat hij wilde. The Doors klopten bij hem aan toen Jim Morrison wegens onzedelijk ge drag in Miami was veroordeeld, maar Kevin koos voor zijn eigen muziek en maakte een paar elpees, 's Avonds zong hij in clubs, overdag werkte hij als maatschappelijk werker. In 1972 werd hij full prof en verwerkte zijn „maatschappelijke ervaringen” in de elpee „Case History”. Maar pas de elpee „Major Razorblade” betekende voor Coyne een doorbraak in Enge land. Muziekkrant Oor ging al snel luisteren en vond hem en zijn band „zonder meer de relevatie van het jaar 1974”. Echte grote roem moet voor Coyne nog komen en het is de vraag of hij dat wil. Wie elpees uitbrengt stelt zich aan de risico bloot, zoals Mike Oldfield met zijn miljoenen verkopende elpee „Tubular Bells” heeft ondervonden. Coyne is nog niet zover, maar wél al erg goed. Zondagmiddag in de PÉN. Aanbevo len. Volgende singles mislukten en ie dereen dacht dat het met Debbie gedaan was, vooral toen ze in Aals meer een boetiek opende. Maar twee jaar lang bleef ze wel degelijk bezig met muziek en met zichzelf: bouwen. Youth for Christ, Turfsteeg 2a, zat: koffiebar m.m.v. de gitarist Moorer. Het huis lijkt nu weer redelijk op poten te staan met de single „Seven lonely days”. Een oudje dat naar de huidige niet meer te stuiten trend in swingende stijl is opgepept, maar in zoverre een goeie keus dat het Debbie alle mogelijkheden geeft haar sterk ste punt naar voren te brengen: een krachtige, lage stem met onverwachte vibraties en uithalen. SCHIPHOL (ANP) Het Amster damse Concertgebouworkest is woens dagmorgen van Schiphol naar Moskou vertrokken voor een toernee van een week door de Sovjet-Unie. Het is de eerste maal dat dit orkest concerten in de Sovjet-Unie geeft. Can-Can, Stoofsteeg 1, elke av: bar-dancing-disco.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 15