TRACE: perfectie tot laatste noot RICK VAN DER LINDEN I FREE-JAZZ ZORGT VOOR GELADEN STEMMING IS Zelf musiceren hi 5? 1 ffl 99 1 P DONDERDAG 26 SEPTEMBER 1974 1$ MUZIEK 1 Door Ferry Tromp Uitdaging Doedelzak i Door Rob Hoeke Collectief-communicatief Cli door Paul Chr. van Westering Dixieland tempel ONLANGS DEED IEMAND mij het dringende verzoek mijn beschouwingen ten aanzien van het jazzgebeuren wat serieuzer te willen benaderen, omdat de belangstelling van de echte jazzliefhebber meer uitgaat naar de feitelijke kant van de zaak dan naar het „gebeuren” er om heen. De uiterst lullige manier waarop ik mijn onkunde stylistisch formuleerde, bleek alleen maar leesbaar doordat het gedrukt was. Penny wordt lector DRIE ZICHTBAAR, hoorbaar en merkbaar opgeluchte topmusici die tot hun eigen grote tevredenheid na maanden aarzelen de knellende banden van jaren hebben afgeworpen maken met superapparatuur supermuziek van een onvoorstelbare perfectie. De vraag is alleen wél of deze muziektempel op hemelse hoogte nog voor gewone aardse stervelingen te bevatten is. TRACE is de naam. Rick van der Linden siddert en schudt op de van hem bekende wijze achter orgel en synthesizer, Pierre van der Linden overmeestert zijn drums en Jaap van Eik bast alsof hij een sologitaar in zijn handen heeft. Ekseption, Focus, Cuby The Blizzards en Solution zijn definitief voor hen voorbij en niemand is blijer en vrijer dan dit trio. 1® p y. f 5 >7,50 en gebaseerd op totale muzikale eenheid Z3 WORDT OP Groot-Ameri- ste ver- Optreden van het trio van pianist Rob Franken in Shaffy. (Foto Lammert Melk) voor jazz fans een fabeltje £6,50 >ld maar nde IN DE ZAAL wordt driftig geslikt. Perfectie in instrumentale techniek, in combinatie van techniek en muzikaliteit, in beheersing, en improvisatie, in samen spel. Om gek van te worden. En leuke vondsten zoals de elektrisch voortgedre- muziek, maar ja, ik ben geloof ik de tijd van Ned Gomella nog niet ontgroeid. Ik heb Rick en m’n andere vier kinderen altijd voorgehouden dat je wat je doet goed moet doen. Topprestaties. Dat hem dat gelukt is, daar heb ik bewondering voor. De muzikaliteit heeft hij van de kant van mijn vrouw. Zij had een familielid dat kerkmuziek doceerde. Rick overtrad al toen hij vier jaar was mijn gebod dat niemand aan de piano mocht komen. Rick van der Linden in een karakteris tieke houding. OP MIJN SIMPELE vraag wat er zoal op jazzgebied te beleven viel in Shaffy, kwamen zoveel moeilijke woorden van meer dan twee lettergrepen los, zoals „het is een collectief-alternatief- experimentele toer, ontstaat er altijd een wat geladen stemming, maar zodra andere musici soms wel 30 op een avond minder gespannen muziek maken, lijkt het wel alsof iedereen verlicht adem haalt.” Hoewel een en ander als een educatief manifest werd aangekondigd, bleek Boy Edgar zijn sessionavonden weinig sessionachtig op te vatten en kon je daar als musicus slechts na een zeer strenge selectie je opwachting maken. De publieke belangstelling was tijdens de Boy Edgarshows overweldigend, want Edgar is op zijn gebied onmiskenbaar een autoriteit. Shaffy heeft geen voorkeur voor bepaalde vormen van muziek. Alles wat buiten het fanfareleven valt, kan daar terecht. Ik heb het allemaal gehoord; zó goed zelfs dat ik besloot een dag Artis er aan vast te knopen, want dieren zijn precies als mensen, met dezelfde mensen-wensen, met dezelfde mensen streken, dat staat allemaal in de krant van jazzy-land. Yeah, yeah! communicatief-cultureel-creatief gebeu ren dat hier plaatsheeft’', zodat ik al vertalend tot de volgende conclusie kan komen. Incidenteel wordt hier wel aan jazz gedaan, waarbij in het afgelopen seizoen vooral Boy Edgar met meer dan één vinger in de jazzpap zat. van Andriessen hebben volmaakt het kan, vin- VAN EVENTUELE VIERDE of vijfde mensen wil niemand iets weten. Rick legt uit waarom: „We hebben alle drie gespeeld in groenen waar we een klein plaatsje hadJen. Dan moet je rekening houden met wat de anderen kunnen en willen, dat kan nu eenmaal niet anders. Maar wat wij nodig hadden was vrij- had dat een een o’n :tr. ris? r i schelden op muzikanten die zich niet kunnen verdedigen!”, riep hij, al rood aanlopend, uit; waarop ik zeer vals, maar zeer spitsvondig en adrem als altijd fijntjes opmerkte, dat het inderdaad een niet te verdedigen zaak was. Maar ja.ik zal de laatste zijn die zal ontkennen, dat Amsterdam op palen is gebouwd, dat er een Westerkerk staat, het Vondelpark als alternatief kampeerterrein is ingericht en dat zij bovendien besèhikt over een aantal grachten, die voornamelijk bekendheid genieten door de stank die zij voortbrengen; en wie heeft nou nooit van Artis, het Rijksmuseum of de Warmoesstraat gehoord? Kortom, Amsterdam is een uniek, fors uit de kluiten gewassen paaldorp. Alleen vraag ik me af, wie die knakker toch geweest kan zijn die Amsterdam ooit eens de „Swinging City" noemde, want wat „live” in Amsterdam geswingd wordt, is nauwelijks de moeite waard. Muziek wordt er genoeg gemaakt, de accordeon-duo’s zijn niet te tellen, maar orkesten die meer dan het levenslied op hun repertoire hebben, zijn schaars, vrienden, zeer schaars. Op het gevaar af voor chauvinist uitgemaakt te worden, zou ik toch zeggen: „There is no Haarlem like jazz- Haarlem”, want Haarlem lijkt nu meer dan ooit de meest actieve stad in Nederland, althans waar ’t het praktische jazzgebeuren betreft. Ik weet natuurlijk niet hoe het met jazzwezen in Stampersgat of Wuppeveen staat, maar na drie dagen Amsterdam is het duidelijk, dat je beter je eigen platen mee kunt nemen, als je wilt swingen. Van alle jazzclubs in Amsterdam, althans die clubs die jazzorkesten laten optreden en geen diskotheek draaien, vond ik er twee goed, te weten het Shaffv-theater op de Keizersgracht en de ..Bamboo” in de Korte Leidsedwarsstraat. Verder heb je dan nog Famos”, „De Moriaan”, „De Melk weg” Klein Bellevue” en „Oktopus”. Bovendien bestaan er dan nog een aantal clubs die weliswaar de naam hebben „jazzy” te zijn, maar waarvan de image even loos blijkt als het vaandel. Inderdaad, er wordt muziek gemaakt, dat wel, maar een muzikant hoeft nog geen musicus te zijn, net zo min als muziek.muziek. ENFIN, DE TYPISCHE op oude stijl georiënteerde Bamboo-club is al sinds lang de swingende dixieland-tempel van Amsterdam. Eigenaar Willem van Zuylen zegt hierover het volgende: „Nou, dixieland-tempel is misschien iets te veel gezegd, maar de laatste drie jaar ben ik wel tot de overtuiging gekomen, dat iedere swingende vorm van jazzmuziek mits met voldoende feeling uitgevoerd zoals dixieland veel meer appelleert aan de bezoekers dan de meer vrije vorm van jazz. Let wel, ik veroordeel daar andere vormen van jazz niet mee; ik constateer hooguit dat een lekkere en ongecompliceerde manier van musiceren altijd een positiever en prettiger sfeer onder het publiek teweeg brengt. Eén maal in de week woensdagavond meestal heb ik hier een soort basistrio (bas, gitaar, drums), waarbij andere musici zich aan kunnen sluiten. Gaat men dan op de Zijn grote leermeester is Piet Vincent geweest, die helaas is overleden. Rick adoreerde die man, er was geen grotere. Ze zeggen van Rick dat hij nogal eens „Ricktatoriaal” is en ook ik schijn wel eens stevig de baas te kunnen spelen. Ik til daar niet zo zwaar aan je moet gewoon jezelf blijven. Laat ik zeggen dat ik erg blij ben dat Rick zich nu erg happy voelt en met fijne jongens speelt. Ze zijn in ieder geval enthousiast en dat vind ik al erg belangrijk”. Komt er óóit een plaat van vader en zoon? Rick valt in: „Net toen ik vrij was van alle problemen die bij m’n vertrek bij Ekseption speelden, las ik dat Pierre bij Groep 1850 was gaan drummen. Een enorme teleurstelling, want ik was net gaan spelen met Jaap van Elk en dat klikte enorm. Ik moest en zou Pierre erbij hebben. Toen ik hoorde dat hij toch vrij was heb ik direkt gebeld. Wij zijn m’n studio ingekropen en ik kan je vertellen dat we bijna krankzinnig wer den van enthousiasme. We gingen zo wat door het plafond heen. Jaap, Pierre en ik hebben dat niet uit te leggen, „iets”, het pakt gewoon.” Mijn vader bracht een sigarenkistje voor me mee, een klein hand-boortje en wat koperen oogjes met schroef draad. Verder klosjes wit en zwart ijzergaren. De koperen oogjes werden naast elkaar aan de korte kanten van ’t kistje geschroefd, 't Ijzergaren werd over de volle lengte van het sigaren doosje tussen de oogjes gespannen en door aan de oogjes te draaien kreeg ik een bescheiden snaar-instrument. Voor de hele tonen gebruikte ik het witte garen. Voor de weinige halve tonen (een fis en een bes) het zwarte. Dit instrumentje betokkelde ik met een haarspeld van mijn moeder. Als ik overdag speelde kon mijn buurman het nauwelijks horen. Maar na achten (dan moesten we al gaan slapen) gaf ik op algemeen verzoek in Met mijn 14 jaar was ik te oud voor een kinderzaal en zo lag ik op een zaal met twintig volwassen man nen (overigens ruimer en rustiger dan nu een kamer met zes bedden). Ieder een was aardig tegen me. Toch miste ik mijn uitlaatklep. De schandalige wijze waarop ik de free-jazzmusici beschreef maar niet de muziek vond hij zonder meer •chofterig. „Durf je wel, schooier, Rick van der Linden, geboren in Badhoevedorp op 5 augustus 1946;Ekseption-Jaap van Eik, geboren in Den Haag op 17 oktober 1944; The Moans, Cuby&The Blizzards. Blues Dimension, The Motions, Panda en Solution- Pierre van der Linden, geboren op 19 februari 1946; Jonny and the Cellar Rockers, ZZ and the Maskers, After Tea, Tee Set, Brainbox en Focus. Rick heeft nog een leuk nieuwtje. Penny „Toppop” de Jager, mevrouw van der Linden, is lektor geworden aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Haar vak: „Choreografie”, zeg maar jazzballet. Rick vindt het „heerlijk voor haar”. Vader over zoon Vader Van der Linden ziet zoon Rick in de IJmuidense PEN voor de derde keer in zijn leven optreden. „Ik begrijp niet erg veel van moderne In het Shaffy-theater denkt men er wat ruimer over. De grootte van het gebouw en alle evenementen die daar plaatshebben, maakte het mij moeilijk iemand van de organisatie te vinden. Wat fotograaf Lammert Melk echter alle gelegenheid gaf om zijn plaatjes te schieten. In dit theater, waar alles mogelijk schijnt, kwam ik via de waterleiding bij de elektriciteitsleiding, die mij verwees naar de gasleiding om tenslotte terecht te komen bij het subhoofd van de leiding. De oplossing bleek eenvoudig en ik geef deze gratis door aan ouders, die zich door hun kinderen laten flessen en dure drumstellen kopen, vaak voor duizende guldens. Of meteen maar electronische orgels, terwijl een goed harmonium (veel leuker) voor plm f 300 is te krijgen. Een goede tweedehands piano voor f 500 tot f 800. Het instrument dat anno 1924 mijn wensen vervulde kostte nog geen gulden. Nu misschien een rijks- daalder. „Onze vrijheid is gebaseerd op totale muzikale eenheid. Anders kan het niet. Om dat te bereiken hebben we vooral ontzettend veel gepraat en gefilosofeerd. Nog voordat we muziek gingen maken. Dagen en nachten. En dat blijven we doen, eikaars pluspunten en tekorten analyseren, bespreken en accepteren.” Pierre: „Je komt toe aan een soort muzikale verliefdheid die erg belangrijk is.” Rick: „Hoe kun je werkelijk muziek maken met mensen die je niet voor honderd procent kent en mag. Onze verstandhouding slaat regelrecht over op het publiek. Dat voelt een hechte band net zo snel en zuiver aan als spannin gen. En dat laatste is funest.” Manager van TRACS is producer Ri chard de Bois. „Als producer heeft hij dagen en nachten gefungeerd als een soort klankbord, want zelf sta je niet meer objectief tegenover je muziek.” Als manager heeft De Bois al het een en ander geregeld. Op 5 oktober is ei- een Trace-special in VARA’s Nederpopzien, in oktober zijn er optredens in Zwitser land, Duitsland en Skandinavië. Volgend jaar gaat TRACE dan even naar Enge land en lang naar Amerika, waar mis schien met producer Ron Kuschner een elpee wordt opgenomen. TRACE Maar daarover straks. TRACE heeft zeer grote en internationale plannen, maar het eerste optreden heeft tegen recette-opbrengst plaats in jeugdcentrum de PEN in IJmuiden. Driehonderd over donderde bezoekers brengen zo’n vijf tienhonderd gulden in. Een schijntje voor jongens als de Van der Linden’s (voor de allerlaatste keer: geen familie!), maar geld is voorlopig voor hen wel het allerlaatste. Muziek. Nieuwe wegen, nieuwe kicks, vrijheid in samenspel, cli- ché’s die voor de heren van Trace nieu we inhoud hebben gekregen. De roadies stallen een instrumentarium uit dat eer der aan een concertgebouworkest dan aan een trio zou worden toegedacht. Het geluid is navenant, maar uiteraard met een perfecte beheersing. Geen Focus-, geen Ekseption-klanken, maar zeer pro gressieve muziek, misschien zijn tijd ver vooruit heid, verruiming van onze muzikale ba sis. Dat geeft een enorme verantwoor ding, maar is ook een geweldige uitda ging, En die was er niet meer”. Hard gelach. „Nee dat nooit. Ik ben maar een amateur zonder aspiraties op dat vlak. Laat mij maar lekker in het zakenleven. kaanse leest geschoeid. Een Amerikaanse advokaat is op het ogenblik druk doende een aantal zaken te regelen, die er onder meer toe leiden, dat de groep eind dit jaar een BV wordt. „We hebben wél volledige zeggenschap in alle besluiten. We weten nu hoe het moet, dat hebben we in ieder geval geleerd. Ieder z’n rechten staan vast. Dat moet ook, want we hebben voor tonnen geïnvesteerd.” Ook in de muziek overheerst de per fectie. „We voelen ons perfectionisten en we stellen zeer hoge eisen aan onze muziek.” Maar binnen dat strakke kader met als lijfregels 24 uur per dag musice- ren/werken, geen drugs en geen andere vrouwen, wordt de nadruk gelegd op de vrijheid, op de eigen inbreng, op de improvisatie, die desnoods tot vijftien mi nuten mag uitlopen als de Ware Geest er is. Pierre: „Op een gegeven moment ging je zó routinematig en automatisch musi ceren, dat je je afvroeg of je bezig was met muzikale zelfmoord. Je moet ge woon eens in je leven een deur kunnen dichtslaan en dan ervaar je dat er ook weer vele opengaan. Je komt op een nieuw terrein, waarvan je nooit hebt kunnen dromen. We zijn alle drie vak mensen. maar in deze samenstelling is het continue mogeliik een kick te krij gen. En dat gevoel heb ik jaren niet meer gehad.” „Swingend Amsterdam „Onze vrijheid is TOEN IK 14 JAAR was lag ik drie weken in een ziekenhuis. Thuis speel de ik dagelijks op het harmonium of de piano. Dit spelen was een goede uitlaatklep voor mijn jeugdige emo ties. In het ziekenhuis miste ik al spoedig mijn instrumenten. Radio was er nog niet in die gezegende dagen. Nu zijn sommige Haarlemse ziekenhuizen er grondig mee verpest tot in de wachtkamers van de poli kliniek toe. ven doedelzak. Een motortje van een stofzuiger zorgt voor de luchttoevoer, een vinding van Rick die hem een longbreuk bespaart. Rick, Pierre en Jaap zijn overtuigend en oprecht gek van hun muziek en alleen daarom al is het te hopen dat het publiek dat ook wordt. Rick heeft nauwelijks twijfels en wijst tevreden op het feit dat de eerste elpee, ..Trace”, nu al is getipt voor de Ameri kaanse elpee Top-100 en door ABC-radio in de States is uitgeroepen tot elpee van de maand. Pierre daartoe aange spoord door Rick („Anders krijg ik later weer te horen dat ik altijd aan het woord ben”) begint rustig te vertel len: „Rick komt aanzetten met het „schildersraam”, met het basisthema, en Jaap en ik zorgen voor de nodige muzi kale kleuren. Het fijne is dat wij in onze muziek elk onze eigen inbreng hebben, zonder elkaar op wat voor ma nier dan ook in de weg te zitten.” Kun je bij het begin beginnen? „Ik heb, toen ik nog bij Focus speelde, vaak met Rick en de anderen gejammed. Toen ik bij Focus weg was belde Rick me op en vroeg of ik bij Ekseption wilde komen drummen. Maar ik nog verplichtingen bij Focus dus ging niet door. Daarna heb ik me paar maanden teruggetrokken in caravan in Vinkeveen en dag en nacht gedrumd. Ik mag wel zeggen dat ik toen weer helemaal mezelf ben geworden en ook beter ben gaan drummen. Toen is ook het plan gekomen om een muziekboek uit te geven met een plaat voor jongens die willen drummen. Dat plan gaat door. Maar goed de stille zaal bij het schijnsel van een straatlantaarn korte concerten. Tot in de verste hoeken zacht, maar duide lijk hoorbaar. Werd het iemand te veel, dat stopte ik direkt. ZELF MUSICEREN ZOU eigenlijk elke muziekliefhebber moeten doen Het gebeurt gelukkig veel, maar nog lang niet genoeg. Twee mopjes, die al lang meegaan, geven te denken. „Welk instrument bespeel jij?” „Ik speel pick-up”. Ja, dat doet men en wanneer er dan nog allerlei geheimzinnige ge- luidstrucjes met stereo-boxen en ver sterkers aan te pas komen, heeft men nog het gevoel werkelijk zelf te mu siceren. Het is een boeiende liefheb berij, zeker maar zelf musiceren is het niet. Tweede mopje. „Zeg, speel jij viool?”. „Weet ik niet". „He?” ,,’k Heb het nog nooit geprobeerd". Dit schijnbaar flauwe geintje geeft toch de sleutel tot wat velen ongewe ten missen. Ze moeten eens op een muziekschool gaan praten, een in strument uitzoeken dat bij hen past en dan, onder leiding, gaan „probe ren”. Daarna kunnen heerlijke jaren volgen met talrijke mogelijkheden zoals kamermuziek, samenspel jeugd orkesten enz. TOT SLOT een gruwelverhaal. Voor de oorlog had ik een buurman, wiens vrouw zeer behoorlijk piano speelde. De echtgenoot, erg kritisch, wenste elk stuk muziek (waar zijn vrouw urenlang op blokte) foutloos te horen. Op een avond gingen ze naar een concert van de grote pianist Willem Andriessen, die toevallig iets uit het repertoire van mijn buur vrouw speelde. De volgende dag kwam het echtpaar bij ons op bezoek. Met een plechtig gezicht vertelden ze dat mevrouw nooit meer piano zou spelen. Het kocht. „Sinds we gehoord hoe den we, uit eerbied voor de muziek, elk amateurisme uit de boze”. Ik zei al, het is een gruwelverhaal. Hadden ze Willem Andriessen zelf maar om raad gevraagd. Dan speelde mevrouw nu nog en had meneer een elegante draai om zijn oren gekregen. instrument werd

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 19