PREMIÈRE VAN Actrice Sylvia Kristel in voyeursfilm bij uitstek „DE 5 VAN DE 4-DAAGSE I l nhenaar Laat ’kis wat tan !7 Werk Hugo Landheer naar Tsjechoslowakije 1.. ff „EMMANUELLE” ONDERDEEL PORNO-TREND 1 OKTOBER 1974 II D AG 4 KUNST 6 OKT. nu zondag Zachte porno Langste streling N acht voorstellingen Variaties Ki Toegangsprijs, alles inbegrepen: ZAAL EN BALCON 2,25 Aardig gebaar. Iemand bellen die net aan z’n eerste baan begonnen is. Hoe bevalt het? Hoe E is de sfeer? Leuke mensen? W Bellen over kantoor buiten kantoortijd is aardig en attent. En zakelijk gezien erg economisch. Want ’s avonds na zessen en in het weekend belt u voor half geld door heel Nederland. ummfmmffuui DONALD DUCK AKTIE en VERRASSING...! met kostbare fantastische prij zen met medewerking van uitgeve rij „Amsterdam Boek” en de „Nieuwe Revu”. ■Büi., CONCERTGEBOUW HAARLEM Grammofoonplaten PHILIPS NAJAARSACTIE MET INTEKENVOORDEEL viis Bs1» s rmn - - I 1l VfH (Van onze kunstredactie) (ADVERTENTIE) in (ADVERTENTIE) •if:. - De paden op, de lanen in met een stel schurken Nieuwe schaterlachende tekenfilms kleur; Ridders zonder Vrees, kleur; De Comedy Capers met Laurel en Hardy; ’t alles durvende negerjonge tje (Spanky) enz. ieder van hen tracht ieder -op zijn eigen vakgebied daar een graantje van mee te pikken. Het gezelschap over weegt dan ook ernstig de kuierlatten te nemen en die kraak even te zetten. Er komt natuurlijk een kink in de kabel, zij het een mooie kink. De raad selachtige student blijkt er namelijk een Engelse vriendin op na te houden (Jessi- de uit- Op de foto's van links naar rechts John ny Kraaykamp als ome Dirk, Jack Horn als Hans wiens lyk door een parelvisser uit het water wordt gehesen en Josée Ruiter die eveneens is te zien in Van Nie’s „Kind van de zon”. 89.— 130.— Kaartverkoop ZATERDAGMORGEN van 11 uur tot 6 uur namiddags en ZONDAGMORGEN vanaf 9 uur tot 4.15 uur ’s middags in 't Concert gebouw. Niet telefonisch. 139.— 199.20 leder kind krijgt kado een „Motor Muis en Auto Kat” strip-album en naar keuze een 2e strip-album, zo als PEP PARADE; KING KONG; TOOMAI en de OLIFANT; FOLLY FOOT van de TV; nieuwe LAUREL en HARDY; FLINTSTONES; TI-TA- TOVENAAR; BEERTJE COLARGOL; POLLY; HILDE; enz. en iedereen extra kado’t VOETBALALBUM „WK '74” met alle 16 elftallen in kleur met Cruyff, enz. il.j i. JjHV' iLl.lfclil.'l&.hiffiif Sylvia Christel (rechts) in een scène van „Emmanuelle”. „Kind van de Zon” van dezelfde filmer de titelrol speelt. Patricia Orlow en de zangeres Corry, nu dus met rekels van een wat ander kaliber. Leen Jongewaard en Onno Molenkamp tenslotte spelen twee fanatieke Vierdaagselopers die met de Vijf in dezelfde slaapzaal zijn onder gebracht. TUSCHINSKI VOERT in groot for maat de geestige advertentie van de half afgeschilde appel waarvan de schil in een slag eindigt en het geschilde deel van de appel in de zachte rondingen van Emmanuella’s zitvlak. „De langste stre ling ooit verfilmd” staat in de schil geschreven en dat lijkt mij een goede omschrijving van deze verfilming van Emmanuelle Arsan’s mémoires als ge- zantschapsvrouw in Bangkok. Blijven we nog even in deze sector van het bioscoopamusement dan valt in Corso te noteren „Club Privé” een film van de in de advertentie als „Franse sexmeester” omschreven Max Pecas. Terwijl onze eigen „Alicia” gebleven is in Flora en het Rembrandtplein Theater. Eenzelfde advertentie als Tuschinski nu geplaatst heeft, zou ook kunnen slaan op „Vrouwelijk Fruit”, een vrolij ke Deense sexfilm die Cinétol draait met als slagzin: en Adam plukte en plukte en plukte”. EEN ANDERE zachte Franse porno film die deze week op het programma van Cinéma Parisienne voorkomt, heeft te maken met een rijke familie die haar vakantie op een zonnig buiten door brengt en van een juiste samenstelling is om kruiselings tot allerlei verhoudingen te komen. Een vader die er nog mag zijn, twee zoons in de puber-leeftijd, „The Exorcist” is uit Tuschinski ver bannen om plaats te maken voor de duiven als slang. De verflauwde belang stelling voor de film wordt opgevangen door Alhambra 1. Van de tekenfilm „Fritz the Cat” is „Heavy Traffic” nu in Ceintuur te vinden, terwijl het derde deel, „The Nine Lives of Fritz the Cat” geprolongeerd is in het Leidseplein The ater. BEHALVE KAAS, boter en klompen kent Nederland op het ogenblik geen geliefder exportartikel dan de actrice Sylvia Kristel die momenteel in Frank rijk maar ook in andere landen als Emmanuelle de bioscopen vult en voor lange rijen wachtende bezoekers op straat zorgt. Iedere rechtgeaarde Neder lander kent natuurlijk Sylvia Kristel. Ik AERDENHOUT (ANP). De 78-jari- ge Hugo Landheer uit Aerdenhout heeft zestig schilderijen, die hij de afgelopen vijf jaar heeft gemaakt, aan Tsjechoslo wakije geschonken. Ze zijn er perma nent in een nieuw stadhuis geëxposeerd De schilder heeft dit gedaan, omdat hij hiermee in de gelegenheid is een groot deel van zijn collectie bijeen te houden. 4 VOORSTELLINGEN: aanvang zon dagmorgen om half elf en zondag middag om kwart vóór een en om half 3 en om 4.15 uur (tot circa 6 u). De Nederl. Jeugdcentrale vertoont zondag in 4 voorstellingen een groots en nieuw kinderprogramma met gratis 2 stripboeken en een delaar in gestolen auto’s (Jon Bluming). Nummer vijf is een student ge speeld door René van Asten- waarvan niet geheel duidelijk is waarvoor hij nu eigenlijk is veroordeeld. De vier „be roeps” raken tijdens het wandelen hevig geïnteresseerd in zijn twijfelachtige ge vangenschap. Bij een internationale kunsthandelaar ligt naar het schijnt een fabelachtige buit voor het oprapen en „Les Valseuses” is (ook overdag) in City 3 te bezichtigen, Michael Winner’s „The Mechanic” met Charles Bronson vindt een reprise in Nöggerath. In Rial- to’s nachten met Robert Redford (vooraf aan „The great Gatsby”) is ditmaal „Teil them Willie Boy is here” aan de beurt. Kriterion vertoont evenals overdag Pa solini’s Oosters prentenboek, „1001 Nacht” en in The Movies „The Battle of Algiers” van Pontecorvo. Óp veler ver zoek, in de Mini-Movies „Themroc” van Faraldo met Michel Piccoli. Evenals voor „Kind van de Zon” werd de camera gehanteerd door Mat van Hensbergen. De muziek is gecomponeerd door Pieter Verlinden en wordt uitge voerd door het orkest van Francis Bay. De film wordt door Van Nie om- schreven als een komische thriller. Al met al dus een licht verteerbaar schouwspel tegen de ongewone achter grond van het jaarlijkse mars-spektakeh Een soort „De paden op, de lanen in” gezongen door een stelletje schurken. rte baan twee ionge meisjes die te gast zijn en een vrijgevochten tante (Nathalie Delon) die dadelijk bereid is haar maagdelijk neef je in te wijden in de liefdestechniek. Onderwijl zonnebaden de meisjes of zwemmen naakt onder het welwillend oog van pa die zich verdekt achter „Le Monde” heeft opgesteld, en vreest een der zonen dat hij homo is omdat hij opgewonden is geraakt met een vriendje. De zaak is weer rond, ieder heeft met ieder te maken gehad, een pornofilm en enkele erotische dromen vullen de ge miste kansen in. Tenslotte vertoont Saskia in Amster dam als derde voorbeeld van mooi ver pakte porno „La Punition” van Pierre- Alain Jilivet die naar ons land kwam op uitnodiging van de Rotterdamse Aca demie voor Beeldende Kunsten. Dat zit dus wel goed! De film is gebaseerd op de bekentenissen in romanvorm van Xa- vière, een prostituée die geëxploiteerd wordt door twee homosexuelen. Opge sloten in eeh huis in Lyon moet zij zich alles laten welgevallen van de klanten. Als ze na veel lijden een ontsnappings poging doet, wordt ze door een der souteneurs doodgeschoten. Dat is natuurlijk niet in werkelijkheid gebeurd met Xavière, maar verfilming van haar mooi gefotografeerde avontu ren moet een einde hebben en wat is stichtelijker dan een meisje van de zon de dat op straat sterft. Er is dus weer een nieuwe „trend” in de naar afwissetling strevende filmindu strie. de door iedereen geaccepteerde por nofilm. We hebben er zeker nog niet de laatste van gezien. Of zij op dit visitekaartje de Franse studio’s is binnengekomen, durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar tenslotte is ook Willeke door de films van Pim en Wim in Frankrijk beland en heeft „Op de Franse toer” mogen gaan. De onthul- lingsdrift van het Scorpio-tweetal en de soepelheid van onze keuring die alleen in naam nog schijnt te bestaan, hebben niet alleen het Nederlandse bioscoopwe- zen over een dieptepunt heengeholpen, maar begint nu ook in het buitenland door te werken waar een deel van onze filmproduktie met open armen wordt ontvangen. Tegelijkertijd wordt een stalenboek geopend van actrices die nog iets meer te bieden hebben dan hun speeltalent. Nu was dat laatste, te oordelen naar haar prestaties in „Frank en Eva” bij Sylvia Kristel in zeer beperkte mate aanwezig. Wie dat gemerkt mocht heb ben aan de regie van Pim de la Parra, kan nu in „Emmanuelle” vaststellen dat de Franse regisseur Just Jeackin er ook niet meer uit heeft weten te halen Men kan daaruit de conclusie trekken dat Sylvia, evenals miljoenen andere Nederlanders, niet over acteertalent be schikt, maar terecht niet gebukt gaat onder dit gemis, omdat er, ook bij de film, andere mogelijkheden zijn om veel geld te verdienen. „Emmanuelle” bewijst dat. zou bijna zeggen van binnen en van buiten, want in Pim de la Parra’s „Frank en Eva” toont zij in de douche- scène met Hugo Metsers alles wat er fysiek aan haar te beleven valt. ca Benton) die een spelletje speelt met de betreffende kunsthandelaar, een schilderij en vervalser en de student. Verwikkelingen genoeg dus, tussen al die sportievelingen die in vier dagen even hun jaarlijkse ommetje maken. Het spelersmateriaal heeft een belang rijke invloed gehad op het uiteindelijke verloop van het scenario. Zo staat het duo Kraaykamp en Blaaser er wel borg „De 5 van de 4-daagse” is het ver haal van vijf zwaar gestraften die door de gevangenisdirectie aangewezen zijn om mee te doen aan een uniek experi ment, meelopen met de Vierdaagse van Nijmegen. Temidden van tienduizenden onschuldige tippelaars, stappen de vijf dan ook stevig voort, onderwijl plannen smedend en ideeën uitbroedend. Onder hen bevinden zich een gerenommeerde brandkastenkraker (Johnny Kraaykamp), een beroepsoplichter (Jan 1 Blaaser) een souteneur (Harrie Breedveld) en een han- gesuggereerde daad van zelfbevrediging bij vrouwen, waarmee de film nog al eens werkt, attracties betekenen voor de burgerman die in vele Fransen schuil gaat. In ieder geval betekent deze gang van zaken dat de prono-film bevrijd is uit zijn getto van „obscure” achteraf- bioscoopjes en zijn entrée heeft gemaakt op de Champs Elysées en, wat ons betreft, in Tuschinski. Dat daarmee een technisch betere verzorging van het pro- dukt gepaard gaat, bewijst niet alleen dat er openlijk meer geld in het genre wordt gestoken, maar heeft ook te ma ken met het feit dat mooi camerawerk, suggestieve, speciaal gecomponeerde mu ziek en een chique omgeving de juiste verpakking vormen om het resultaat acceptabel en zelfs tot een verplicht uitje te maken. „Emmanuelle” speelt zich af in Bangkok onder de kringen van diplomaten en decadente nietsnut ten. voor dat er het nodige afgelachen kan worden. En exclusief voor krachtpatser Jon Bluming werd een krachtig karate- gevecht op touw gezet. Jessica Benton maakt met haar rol van geraffineerde dubbelspeelster haar debuut in het va derlandse filmwereldje. Met, naar betrokenen melden, een feilloze spraak van de Nederlandse taal. Voorts spelen mee Josée Ruiter, die in NIEUW REPERTOIRE KLASSIEK: Handel, complete sonates voor fluit en continuo met Frans Brüggen. 9 LP’s in cassette 55.— Na 1 febr. 1975 74.70 Mozart, The Early Symphonies. The Academy of St Martin in the fields. 8 LP’s in cassette Na 1 febr. 1975 Schönberg. Complete muziek voor Kamerensemble The London Sinfonietta en Chorus. 5 LP’s in cassette Na 1 febr. 1975 HET LEIDSEPLEIN Theater geeft op vrijdagnacht (00.15 uur) een voorpre mière van „The Paperchase”, een film van James Bridge met Timothy Bottoms in de hoofdrol. Op zaterdagnacht in dit zelfde theater Conrad Rook’s drugfanta- sie „Chappaqua”. In Studio K wordt de indrukwekkende Engelse film „Family Life” van Kenneth Loach vertoond, ter wijl Ceintuur Gabriel Axel’s parodie op de sexfilm, „Het mooiste Speelgoed” in hervertoning brengt. „EMMANUELLE” die deze week in zes theaters, waaronder Tuschinski Am sterdam, is ingezet, is namelijk geen film in de gebruikelijke zin maar een serie situaties die leiden tot velerlei variaties op het thema sex. Met de ontwikkeling van een verhaal of met karaktertekening wordt de toeschouwer niet vermoeid. Hij hoeft maar te wach ten en dat wachten duurt niet lang tot de mogelijkheid zich voordoet om getuige te zijn van seksuele handelingen. Het klinkt primitief en dat is het ook. Het is de voyeursfilm ten top gevoerd en het enige merkwaardige van het geval is dat een twintigtal bioscopen in Parijs, waaronder gerenommeerde thea ters op de Champs Elysées, wekenlang volstromen om naar de weinig boeiende en h >ogstens wat opwindende belevenis sen te kijken van het sexdiertje Sylvia Kristel. Wat er te zien is, hebben tien tallen films daarvóór al laten zien. Al leen niet in die overdaad; wat niet of nauwelijks verklaart dat de débonnaire Parijzenaars daar intippelen. Tenzij het lesbische element en de i^ÈfehfiA'ARLEM TEL 025-320244 IN MAAR LIEFST veertien steden gaat op 10 oktober de Nederlandse speelfilm ,J)e 5 van de 4-daagse” van René van Nie in première. In Haarlem gaat de film draaien in Luxor. Hoofdrol len worden gespeeld door Johnny Kraaykamp, Jan Blaaser, Jon Bluming, René van Asten, Arnie Breedveld en de Britse actrice Jessica Benton, bekend uit de TV-serie „The Onedin Line’’. In het Amsterdamse City-theater gaat de film al op 9 oktober in première, doch slechts voor speciale genodigden uit „het we reldje”. jl AS

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 17