bij het Nationale Ballet Nobelprijs voor twee Zweedse schrijvers Bernet Kempers overleden KAMPERMAN TEUFIW" 3 UGiKNllf „Kwintet” Hans van Manen Concertgebouw orkest terug uit Sovjet-Unie „Grote Wolf”: goed begin Proeftheater 1 1 lénig naar de natuur. Weg uit de consumptie maatschappij! MNOmC RUSTPUNT IN DYNAMISCH PROGRAMMA AFWERKING ONTBREEKT NOG Hoogleraar muziek Voorlopige landelijke raad cultureel werk MAROON ELECTRONIOS BONTSPECIALISTEN Montigny-prijs voor Phia Berghout 1 Driedaagse conferentie „Herdenkingen” als thema van letterkundigen Penning Amerikaanse president Ford ■ft® if 4 OKTOBER V R IJ D A G 1974 KUNST IS J I Nieuwe modelijnen in bont bij Kamperman! kleine pasjes opzij op de platte voet, via bewegingen op de tenen naar nog hogere niveaus door het in de lucht gooien van de benen kwamen we op allerlei sprongen, draaien en voorbeelden van wat je met partners (danspartners) kunt Een scène uit het nieuwe ballet „Kwin tet" van Hans van Manen. AMSTERDAM De voorstel ling van Het Nationale Ballet be gon donderdagavond veelbelovend met een uitstekende uitvoering van „Agon”, een van de meesterwerken van Balanchine. Het is een schitte rende staalkaart van alle mogelijk heden die er in de dans door de eeuwen heen al toegepast zijn. Van heeft ze, ALLE TYPEN TELEFUNKEN platenspeler n Beetje vuurwerk met Handel. The Fireworks Music van Handel spat van de plaat als u 'm afdraait op een Telefunken platen speler. Loop even binnen bij uw winkelier en ontdek de magnifieke weergave, zowel in het hoge register, als in de lage regionen. ■I j NOORDHOLLANDS PHILHARMONISCH ORKEST uitvoeren. Alles wordt even laco niek en daardoor humoristisch naast elkaar gezet zodat het geheel bijzonder overzichtelijk is en iedere beweging past dan ook nog uit stekend bij de muziek van Stra vinsky. (ADVERTENTIE) 20.15 uur Gastdirigenten Een scène uit „Grote Wolf’ van Proef theater. (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) r EYVIND JOHNSON (ADVERTENTIE) Utrecht zal A. ■''Si,. HARRY MARTINSON Gastorkest Solisten Kamperman heeft de laatste hand gelegd aan zijn sublieme winter collectie. Bontmantels, volgens de nieuwste modelijnen gestyleerd, in kort, driekwart en lang, strak modern of van een tijdloze luxe. Let eens op de prachtige verwerking van bont en voering. Dit is bontcouture op internationaal niveau! Wij stellen het op prijs deze prachtige collectie te tonen! Ook speciale wensen kunnen wij voor U realiseren. 1942 van de Barrevoetestraat 8 Haarlem Wagenweg 11 Haarlem Tel. 31 20 86 100 meter van Houtplein, parkeren voor de deur! •7^ kendheid om zijn roman „De weg” en om zijn lang, verhalend gedicht „Ania- ra” over een reusachtig ruimteschip dat een reis in het oneindige maakt waarvan geen terugkeer mogelijk is. Er is een opera van gemaakt. Als stylistisch ver nieuwer wordt Martinson vergeleken met Strindberg. Hij was de eerste uit de werkende stand afkomstige auteur die tot lid van de Zweedse academie werd gekozen, in 1949. Johnson maakte in de jaren dertig naam met een reeks autobiografische romans over zijn harde bestaan in het noorden van Zweden. Zij vielen op door vertelkunst en psychologisch inzicht. Tot zijn bekendste na-oorlogse romans be hoort „Dromen van rozen en vuur”, naar een heksenproces in Londen in de 17e eeuw. In 1944 verscheen een verzameling korte verhalen van zijn hand onder de titel „Zeven levens”. Het is de eerste keer sinds 23 jaar dat de Nobelprijs voor literatuur in eigen land is gebleven. Vier Zweedse auteurs hebben eerder de hoogste lauweren ge oogst, de eerste was Selma Lagerhof (1909), de laatste Per Lagerqvist (1951). AMSTERDAM (ANP). Vanmiddag is in Amsterdam de prijs van de Helene de Montigny-Stichting dit keer een bedrag van 17.622 uitgereikt aan de harpiste Phia Berghout „voor haar unie ke werk in de door haar in 1960 opge- riehte Eduard van Beinum Stichting”. Abonnement 6 concerten 25,(a.i.) c.j.p. geldig Losse kaarten 5,(a.i.) Abonnements- en kaartverkoop aan de kassa van het Concertgebouw, Lange Begijnestraat 13, van 10-15 uur. Telefonisch 32 09 94 van 12-15 uur. een compact, theatraal geheel zouden moeten maken. dirigent: André Vandernoot Concertgebouw Haarlem SERIE C 6 vrijdagavondooncerten op 18 okt., 22 nov., 20 dec., 24 jan., 21 febr., 21 maart JERZY KATLEWICZ OTAKAR TRHLIK PAUL HUPPERTS RADIO KAMERORKEST Albert de Klerk, Dorthy de Rooy, Kamiel d’Hooghe, Bernard Bartelink, Simon C. Jansen, Piet Kiel - orgel Marilyn Tyler, Henk Smit - zang; Gerard Jarry, Bouw Lemkes en Jeanne Vos - viool; Theo Bruins - piano; Henk van Ulsen - voordracht; m.m.v. Haarlemse Koorunie AMSTERDAM (ANP). De emeri- tus-hoogleraar in de muziekwetenschap pen van de Universiteit van Amsterdam, prof. dr. K. Ph. Bernet Kempers is op maandag op 77-jarige leeftijd overleden. De begrafenis heeft in stilte plaats ge had. Het boek van Jacques Massacrier die zijn goed betaalde baan er aan gaf, met zijn gezin de consumptie-maatschappij verliet en een nieuw leven begon op het land, In 192 bladzijden op royaal formaat, met 350 teke ningen van hemzelf, vertelt hij hoe te leven bij een terugkeer naar de natuur. •RNiiUIK is heerlijk boek dat laat zien hoe ’t óók zou bij elke boekhandel Na 1 januari 1975 24,50 (voor zover nog verkrijg baar) De prijs wordt in de regel om de drie jaar toegekend op aanbeveling van de rector magnificus van de Universiteit van Amsterdam, aan degeen „die zich in buitengewone mate verdienstelijk heeft gemaakt ten opzichte van het mensdom in het algemeen”. De beloning werd in 1959 voor de eerste maal uitgereikt aan dr. Jonas Salk voor zijn ontdekking van een vaccin tegen kinderverlamming. De uitreiking aan mevrouw Berkhout geschiedde in het huis van de stichting aan de Herengracht. De harpiste zal binnenkort na het bereiken van de 65-jarige leeftijd haar werk op Queekhoven beëindigen. Hon derden jonge musici uit de gehele we reld heeft zij daar bij hun muziekstudie gesteund. Het ligt in haar bedoeling in Amsterdam een klein muziekcentrum te vestigen. Het is uitstekend dat het spel is ont staan uit improvisaties, maar die moeten op een gegeven moment vaste contouren krijgen en afgewerkt worden. De spelers kwamen nog niet los uit het eigen kringetje, waarin ze zoveel maanden zo hard hebben gewerkt; er zit nü ook een publiek mee te kijken. Maar dit zijn dingen die ongetwijfeld zullen komen met een grotere ervaring. Het Proefthe- ater maakt in ieder geval een veelbelo vend begin, omdat er zo duidelijk een vurige kracht achter zit en het over behoorlijk spelersmateriaal beschikt (Mi- chiel Kerbosch met name). De voorstelling is gebaseerd op een stuk van Harald Muller. Het onderwerp is de verloedering van een stel jongens in een oorlogssituatie. Het Proeftheater kan wel menen dat zo’n toestand ook te vinden is in een grote stad, maar dat gaat mij te ver. Die jongens uit het stuk apen het gedrag van soldaten na en ontlenen hun amoraliteit aan oorlogsge weld. Dat is wat anders dan de anonie me vervreemding, waardoor een grote stad aan zichzelf gaat lijden. Bovendien moet zo’n stad op z’n minst een monster zijn als New York of Tokio; toch echt geen Amsterdam. Daarom blijft de in houd van „Grote Wolf” verder van m’n bed dan het Proeftheater wel zou willen. Met vodden en vuilnis spelen vier acteurs kinderlijke maar bloedernstige spelletjes; honger en dood als inzet. Militaire hiërarchie houdt hen in stand en gaandeweg vinden ze ook iets als vriendschap. De situaties waarin we deze kinderen zien, zijn te zwaar om zo maar te verteren. Zeer terecht laat regisseur Rein Edzard de reeks scènes telkens onderbreken door drie meisjes in zwarte pakken met glitterschmink op het ge zicht. Ze kondigen de scènes aan, zorgen voor geluiden en duiden de verschillende bijrolletjes aan van de mensen, die het viertal op z’n pad ontmoet. Misschien wordt dit Brechtiaanse „vervreemdingsmiddel” te vaak of te slordig toegepast, zodat men de onder stroom van dramatische spanning in de scènes met de jongens gaat missen. Maar vlak voor de pauze en ook erna ont staan wurgende momenten, waarop je niet alleen de ontreddering van oorlogs kinderen kan vóélen, maar ook echt theater kan ervaren (vergeef me de clichés). „Grote Wolf” is vanavond en zaterdagavond weer in de Toneelschuur. Wie groepstoneel in wording wil zien, heeft beslist een boeiende avond. JAC HEIJER UTRECHT (ANP). Met als thema „literaire herdenkingen” is donderdag middag in Utrecht de 24e algemene conferentie der Nederlandse letteren be gonnen. Aan deze conferentie nemen Vlaamse en Nederlandse letterkundigen, literair-historici en ook vertegenwoordi gers van het bibliotheekwezen, de uitge vers en programmamakers van radio- en televisie deel. Achtergrond van het thema is dat de eerstkomende vijftien jaar een aantal belangrijke sterf- dan wel geboortedata van grote schrijvers uit zowel noord als zuid Nederland uit de 17e („gouden”) eeuw te herdenken zijn. De Vlaamse literair historicus prof. dr. A. Keersmae- kers noemde ruim 20 namen van zeer bekende tot door de kenners gewaar deerde schrijvers op, onder wie groothe den als Constantijn Huygens, Jacob Cats, Spinoza en Joost van den Vondel. Hij stipte aan, dat een artistiek en wetenschappelijk verantwoorde uitgave van de verzamelde werken van de mees te 17de eeuwse schrijvers nog steeds een vrome wens is. Van de dichter Bredero komt er nu zo’n uitgave. De overheid en de univiersiteiten hebben volgens hem een taak bij het mogelijk maken van dit soort uitgaven. De conferentie bespreekt tot en met zaterdagmorgen vele mogelijkheden om ter gelegenheid van geboorte- of sterf dag van een schrijver van vroeger be kendheid aan zijn werk te geven, bij voorbeeld door tentoonstellingen, con gressen, toneeluitvoeringen, televisiebe werkingen, radio-documentaires, biogra fische studies, studies over de inhoud van het werk, enzovoort. De conferentie wordt gesloten met de uitreiking van de prijs der Nederlandse letteren. Dat gebeurt zaterdagmiddag door koningin Juliana in het paleis op de Dam in Amsterdam- SCHIPHOL. (ANP) Na een succes volle tournee van acht dagen, waarin zes concerten werden gegeven (drie in Mos kou en drie in Leningrad), is het Con certgebouworkest donderdagavond laat uit Leningrad op Schiphol teruggekeerd. Dirigent Bernard Haitink sprak daar over „verbijsterende indrukken” die hij in de Sovjet Unie had opgedaan. De reis werd gemaakt in het kader van het cultureel verdrag tussen de USSR en Nederland. Het was de eerste tournee van het orkest naar Rusland, of er nog een tweede zal volgen staat nog lang niet vast. Wel werd aan Haitink ge vraagd of hij zich beschikbaar wilde stellen om in Moskou les te geven aan jeugdige musici, maar hij zei op Schip hol daar weinig voor te voelen. „Als ze mij dan werkelijk zo goed vinden, moe ten ze die leerlingen maar naar Neder land sturen, dan zal ik ze gaarne hier in mijn eigen omgeving en in volle vrijheid alles leren wat ze willen”, zo zei hij. In Leningrad kreeg hij vlak voor de terugreis een uitnodiging om het eerste philharmonische orkest van de stad te dirigeren en wel zo spoedig mogelijk. Voorts werd de orkestleiding benaderd door het hoofd van de afdeling Buiten landse betrekkingen van het ministerie van Cultuur met de vraag of het orkest een tijdstip kan noemen, waarop het gelegenheid zal hebben voor een tweede tournee. „Misschien kunnen wij er over een paar jaar weer eens heen”, aldus Hai tink, „met het voorbehoud dat er niets ernstigs verandert in de politieke of culturele situatie”. I MMS» Als bij eik meesterwerk blijf je pei keer dat je dit stuk ziet steeds weer nieuwe facetten ontdekken, waarbij om het nog mooier te maken het Nationale Ballet, na enige stroefheid bij de pre mière nu een half jaar geleden, er nu werkelijk bijzonder in op dreef was. Hartveroverend was Sandor Némethy in zijn Sarabande, Maria Aradi in haar Branie Gay en het duo Sonja Marchioli en Francis Sinceretti in de pas de deux Dit ballet is overigens zo compact en er gebeurt zoveel in, dat je om alles te zien echt ogen te kort komt, zodat het volgen van dit werk’ nogal vermoeiend is Ook in het laatste ballet van het programma was veel te zien. „Etudes” van Harald Lander bestrijkt een veel kleiner gebied van de dans dan „Agon” namelijk alleen de klassieke techniek. Deze wordt er echter wel uitputtend in behandeld met een behoorlijke portie circus waaraan de orkestbewerking van Czerny’s piano-études een behoorlijk aandeel hebben. Monique Sand was deze keer de ster en beschikt daarvoor over de nodige charme en een ijzeren tech niek. Het hele ballet werd echter nogal stijf en voorzichtig uitgevoerd. Misschien komt dit doordat we nog in het begin van het seizoen zitten. Geen enkel van de bovengenoemde problemen komt echter voor bij „Kwin tet”, het nieuwe werkstuk' van Hans van Manen op drie adagio’s voor blaasinstru menten van W.A. Mozart. Alexandra Radius en haar vier partners zijn volko men opgewassen tegen de hun gestelde eisen zodat de uitvoering zeer glad ver liep en na de veelheid van dynamische indrukken van „Agon” werkte „Kwintet” als een rustpunt omdat het in zeer brede lijnen is opgezet en uitgewerkt. Ik moet bekennen, dat ik er niet erg van onder de indruk kwam en in het derde deeltje pas af en toe enigszins geboeid werd. Ik heb de indruk dat er harmonisch in de muziek van Mozart heel wat meer ge beurt dan op het toneel. In ieder geval vroeg de muziek (uitgevoerd door het Nederlands balletorkest o.l.v. André Presser) meer mijn aandacht dan het toneelbeeld. Een groot gedeelte van het publiek schijnt overigens heel wat gun stiger over dit ballet te oordelen dan ik, want het werd met een frenetiek ap plaus ontvangen. CONRAD VAN DE WEETERING STOCKHOLM. (AP, Reuter) Zoals reeds werd vermoed is de Nobelprijs- 1974 voor literatuur donderdag toege kend aan de Zweedse schrijvers Harry Martinson (70) en Eyvind Johnson (74) gezamenlijk. De prijs is 550.000 kronen (circa ƒ275.000) groot. Dit is bekendge maakt door de Zweedse academie der letteren in Stockholm- De prijs wordt 10 december, de sterfdag van Alfred Nobel, door koning Carl Gustaf van Zweden uitgereikt. DEN HAAG (ANP). De voorlopige Landelijke Raad voor Cultureel Werk heeft zijn bestuur samengesteld. De heer H. J. Zeevalking uit Utrecht zal als voorzitter optreden. De overige leden zijn: Mevrouw L. Muller-Hafkemeijer, Groningen; J. Hes, Bussum; J. M. Jacobs, Amersfoort; A. H. W. Oudemans, Deventer; F. J. W. Stein, Gouda en J. N. Stuifbergen, Bo venkarspel. In de raad zijn vertegenwoordigd: de Nederlandse Jeugdgemeenschap, het Na tionaal Overleg voor Gewestelijke Cul tuur, het Nederlands Bibliotheek en Lektuur Centrum, het Nederlands Cen trum voor Volksontwikkeling, de Cen trale Beraden voor de Amateuristische Kunsten, de samenwerkende vrouwenor ganisaties, de Nederlandse Bond voor Sociaal en Cultureel Vormingswerk, het club- en buurthuiswerk, en het overleg orgaan voor de vakcentrales. HAARLEM. „Grote Wolf’ van het Proeftheater gisteren in première in de Toneelschuur is een boeiende voorstel ling door de inzet en vaak ook het spel van de zeven jonge spelers. Waar het nog aan ontbreekt is precisie en een pakkend ritme, die de voorstelling tot AMSTERDAM (ANP). De beeld houwer Willem Vis uit Hazerswoude heeft van de NV Koninklijke Begeer in Voorschoten opdracht gekregen tot ver vaardiging van een penning van de hui dige Amerikaanse president Gerais R. Ford. De voorzijde van de penning zal de beeltenis van de president tonen. Op de keerzijde is het Witte Huis verwerkt met de tekst „Our long national night mare is over-our constitution works”. Deze woorden sprak Ford tijdens zijn eerste officiële speech als president van de Verenigde Staten. De 38 mm. pennin gen worden uitgevoerd in muntgoud en zilver. Willem Vis, geboren 1936 in Leiden, volgde een opleiding aan de Koninklijke Akademie en de Vrije Akademie in Den Haag. Hij nam aan vele penningtentoon- stellingen deel, o.a- in Praag, Helsinki, Keulen en Den Haag. Martinson en Johnson zijn buiten Zweden tamelijk onbekend. Van Martin son wordt gezegd dat zijn geschriften „de dauwdrop vangen en de kosmos weerspiegelen”. Johnson wordt door de Zweede academie geprezen om zijn „vertelkunst in dienst van de vrijheid”. Martinson en Johnson zijn beiden au todidact. Martinson kreeg vooral be- K. Ph. Bernet Kempers werd in 1897 in Nijkerk geboren. Aanvankelijk wilde hij notaris worden, maar stapte van de notariële wetenschappen over naar de muziekwetenschappen, die nog niet aan een Nederlandse universiteit werden ge doceerd. Hij ontving lessen van onder andere Bernard Zweers. In 1926 promo veerde hij aan de universiteit van München summa cum laude. Van ’29 tot ’49 was hij leraar muziek geschiedenis aan het Koninklijk Conser vatorium in Den Haag en van ’34-53 hoofdleraar aan het Amsterdams Con servatorium. Van ’29 tot ’37 was hij tevens privaatdocent aan de Universiteit van Amsterdam, waaraan hij vervolgens lector, buitengewoon hoogleraar en in 1953 gewoon hoogleraar in de muziek wetenschap werd. Hij werd in geschorst wegens het organiseren het toonkunstenaarsverzet tegen „Kulturkammer”- Prof. Bernet Kempers was bestuurslid van tal van organisaties op muziekge bied. Tot zijn publikaties behoorden on der vele de gezamenlijke werken van Jacobus Clemens Non Papa, uitgegeven in opdracht van het American Institute of Musicology. Officiële erkenning kreeg hij met zijn benoeming tot ridder in de orde van de Nederlandse leeuw, en tot officier in de orde van Oranje Nassau alsmede door toekenningen van de zilveren medaille van het Concertgebouw in Amsterdam.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 19