NIMMER KLACHT INGEDIEND OVER KINDERARBEID IN WOONWAGENCENTRUM 99 99 ANK VAN DER MOER IN VELSEN r 1 T exclusief bedrukt I I „De getatoueerde roos niet meer van deze tijd r M M JI U heeft een oude broek en u koopt een nieuwe blouse yl Kort IJmondnieuws 11 DONDERDAG 1 0 OKTOBER 1974 PLAATSELIJK NIEUWS Geschiedenis Schuil houden Inkomsten Kennemertheater Stadsschouwburg BEVERWIJK Luxor Kies zo’n nieuwe blouse uit onze kollektie... Pas daaroverzo’n andere pulloverof een leukvest zonder mouwen... Wilt u het nog modieuzer? Trekt u dan een dunne coll-pulli aan onder uw blouse. Echt de mode van ’74/75 ‘veel-bij veel-en-over-veel’. Zo’n aardig, klein sjaaltje (een ‘necky’ zeggen de mode-makers) of een paar kettingen hoort er eigenlijk ook bij. Duur, vraagt u? Valt mee! Blouses zijn ervan 60.- tot 120.-. Pullovers zijn er al vanaf 89.- en zo’n dunne coll-pulli kost nog geen 25.-. En als u toch bij ons bent, bekijkt u dan vooral de nieuwe, engelse rokken. Inderdaadanders van lijn, langer... nieuwer... heel fraai van stof, kleuren en dessins. Zo’ n rok (vanaf 80.-) hoeft natuurlijk niet. Maar is wel heel fijn... Tja, er is wel altijd iets nieuws te vinden bij (of in plaats van!) die oude broek... in Haarlem: Gen. Cronjêstraat 87 'ïn Santpoort-Z: Bloemendaalsestrw.138B Loop eens binnen bij: 'I Voor de kleine prijs^ c van 3.95. krijgt u bij Tromp ’n fraai bedrukte. houten kaasplank mee (bij be- kaas)! Er zijn vier afbeeldingen: spaar ze! En kom gauw ’ns snuffelen tussen onze 160 soorten kaas, die wij voor u op de plank hebben liggen! Tot ziens! J Tromp kaa* specialiteit 1 Als er iets aan gedaan kan worden ■g-wso (ADVERTENTIE I JAN PIET STOKMAN. Films odd fcffl JAN VAN DAM. IN DE MATINEE van zondag draait onderwijl een geheel nieuwe versie van de inmiddels bijna legendarisch gewor den „Ivanhoe”, waarvoor wel de actie en De woonwagenwereld is een roerig wereldje. In de tijd van de mensonte- Kinderarbeid in het woonwagencen trum Heemskerk. Niemand ontkent dit strafbare feit, maar weet ook geen weg aan te wijzen, die tot een aanvaardbare oplossing van het probleem kan leiden. Tot zolang gaat de drang van ouders om hun kinderen van veertien, vijftien jaar naar de fabriek te sturen om een centje te verdienen onverminderd voort. Hoeveel kinderen het hier betreft is moeilijk te achterhalen. Zuster Beatrijs van de centrumschool wil niet veel los laten, althans op dit moment niet. de flitsende zwaarden bleven gehand haafd. Ditmaal is de titelrol voor Mark Damon. Voor de Arbeidsinspectie is het bijna ondoenlijk om de bedrijven, die in de ogen van de inspecteurs en inspectrices besmet zijn, te controleren. Het schijnt dat er werkgevers zijn die bliksemsnel in de gaten hebben wanneer een inspec teur het bedrijf komt bezoeken. Heeft hij dan een aantal kinderen uit woon wagencentra in zijn fabriek werken, dan is het een koud kunstje de jongens en meisjes vóór de inspecteur van de Ar beidsinspectie de fabriek kan betreden op een snelle en geruisloze manier voor onbepaalde tijd in de fabriek te laten schuil houden. IN DE TWEEDE zaal, zoals bekend meestal in gebruik als reprise-theater, wordt van heden- tot en met woensda gavond „55 Dagen in Peking” nog eens vertoond, de groots opgezette herinne ring aan de bloedige Boxersopstand in China tijdens de eeuwwisseling. NA HET SUCCES met „Vrolijke on tucht in Tirol” worden in Duitsland de sexfilms als het ware aan de lopende band vervaardigd, zodat thans in het Kennemer Theater van heden- tot en met woensdagavond „In Tirol hangen de slipjes aan de Alpen” kan worden ver toond. Het genre is aldus reeds vrij bekend geworden, zodat de eventuele bezoekers niet alleen de nodige blote kelnerinnetjes, maar ook enige „boems- partijtjes” in het vooruitzicht kunnen worden gesteld. Het woonwagencentrum „IJmond” aan de Communicatieweg in Heemskerk. (Foto: Ronald van Caem) thans immers minder ontvankelijk ge worden voor de buitensporige mystiek in de handeling en de dikwijls sentimentele en onwaarachtige dialogen, die de spe lers in de mond worden gelegd. DEZE VOORSTELLINGEN resulteer den in het bijzonder in een groot per soonlijk succes voor Ank van der Moer en het lijkt ons dus allerminst onwaar schijnlijk dat de herinnering aan deze stormachtige bijval van doorslaggevende betekenis is geweest bij het besluit. „De getatoueerde roos” nogmaals als een zo genoemde „vrije produk'tie” met dezelfde actrice in Nederland uit te brengen. x i V* REGISSEUR ROY HILL zorgde ver der voor een passende omgeving, be staande uit louter luchtige stijlfiguren uit de dertiger jaren, aan welke sfeer de film een groot deel van zijn attracties ontleent. Overigens blijkt uit het formi dabele succes van „The Sting” dat het publiek de misdaad liever als een amu sante legende, dan als een bloedige rea liteit wil zien opgediend. Vooral wan neer deze op een dergelijk perfecte ma nier in beeld is gebracht. GESLAAGD. Aan de Universiteit van Amsterdam slaagde voor het exa men Nederlandse taal en letterkunde MO-b de Beverwijker J. J. G. Leuring. MARLON BRANDO met zijn briljante vertolking van Don Vito Corleone in „De peetvader” heeft in de Stadsschouw burg opnieuw voldoende belangstelling getrokken, om voor de directie een pro longatie verantwoord te maken. Deze „topper” zal hier dus nogmaals zaterdag en zondagavond worden vertoond. Al leen de film voor de matinee van zon dag is nu vervangen door „Gullivers reizen”, waarvoor met allerlei ingenieuze trucages voor jong en oud verantwoord amusement werd nagestreefd en ook be reikt. VOOR DE REST bestaat dit weekpro- gramma uit de vertoningen van de Chi nese knokfilm „Haar stalen hand vol bloedwraak”, bestemd voor de nacht- voorstellingen van vrijdag en zaterdag en de avonturenfilm „Kapitein Flints pirateneiland”, die in de eerste matinee van zondag kan worden bekeken. NA AFLOOP VAN deze voorstelling heeft het publiek doormiddel van een langdurig applaus ondubbelzinnig van zijn waardering blijk gegeven. Hetgeen ongetwijfeld als een aanbeveling mag worden beschouwd voor de herhaling, welke maandagavond in Velsen van „De getatoueerde roos” zal worden gegeven. „Het verschijnsel van de kinderarbeid is niet nieuw, in Nederland niet en in ons Heemskerkse centrum niet. Op mijn school is het verzuim gering. Zeventien jaar geleden kwam ik in het centrumon- derwijs en reeds toen stuurden ouders hun nog leerplichtige kinderen naar fa brieken. Het probleem ligt ook bij de bedrijven, die op een handige manier aan goedkope arbeidskrachten komen. De ouders hebben niet in de gaten, dat het fout is hun kinderen zo vroeg naar de fabriek te sturen. Ik ben constant bezig om hen ervan te overtuigen hun kinderen naar het voortgezet onderwijs te sturen, opdat ze later in de maat schappij wat kunnen opbouwen. Ik moet zeggen, je dient over lange adem en veel geduld te beschikken om dit vol te houden”. Robert Shaw, Paul Newman en Robert Redford, op de foto v.l.n.r, de drie hoofd rolspelers voor het nieuwe grote film- succes „The Sting”, waarvan heden avond zowel in City (Velsen) als in Luxor (Beverwijk) de vertoningen zullen be ginnen. wordt in dit theater in de matinee van zondag een reprise gegeven van „Helden zonder glorie”, de beroemd geworden filmbewerking van Norman Mailers oor logsroman „The naked and the dead”. Ank van der Moer als de gepassioneerde Serafina delle Rose toch weer een boei ende hoofdrol worden vermeld, maar zij heeft hiervoor dan ook haar volledig technisch kunnen moeten aanwenden. Deze rol is trouwens kennelijk geheel voor een eerste actrice geschreven, door dat hier een scala aan uitbeeldingsmoge- lijkheden aan werd meegegeven. En hier mag Ank van der Moer geheel over beschikken, getuige bijvoorbeeld haar knappe metamorfose van hartstochtelijk vrouwtj esdier tot een verslonsde huis mus. Volgens zuster Beatrijs is de verlei ding om op jeugdige leeftijd over een zakcentje te kunnen beschikken sterker dan het idee een strafbare handeling te plegen. „Ik zeg ook altijd: vroeger heb ben we tegen de kinderarbeid gestreden en nu de maatschappij dit afschuwelijk beeld voorgoed heeft uitgebannen, halen jullie de geschiedenis terug en maken dat beeld weer levendig. Je kind heeft recht op onderwijs en jullie hebben de plicht om je kind dat onderwijs te geven”, aldus zuster Beatrijs. (Van een onzer verslaggevers) HEEMSKERK Een bewogen zuster Beatrijs, hoofd van de school van het regionale woonwagencentrum „IJmond”: „Als er iets aan gedaan kan worden voel ik me zeer gelukkig”. Een functionaris van de voorlichtings dienst van het ministerie van Sociale Zaken: „Het probleem van de kinderarbeid door jongens en meisjes uit de woonwagencentra is een groot sociaal probleem. Natuurlijk weten we dat de leerplichtwet wordt ontdoken, maar tot nu toe is bij de Arbeidsinspectie nimmer officieel een klacht dienaangaande binnengekomen. Wij zullen de zaak nagaan en in dien nodig op scherpe maatregelen aandringen”. Eindhoven of Heerlen kunnen pakken”, zo zei men ons. De stemming in het Heemskerkse centrum is er niet beter op geworden, hetgeen niet te verwonderen is. want de verantwoordelijke instanties zijn met de neus op wantoestanden ge drukt, waardoor een scherpere controle op de naleving van de leerplichtwet in de lucht zit. ZELFS JOHNNY KRAAYKAMP is niet in staat gebleken het Duitse pornofilmpje „Een burcht vol vro lijke ontucht” langer dan een week rendabel te maken. Zou het publiek wellicht eindelijk op het „alleen maar bloot” uitgekeken zijn ge raakt? In ieder geval heeft een dergelijke gang van zaken het voordeel dat de directie nu voor het nieuwe weekprogramma een film van beduidend betere kwali teit kan aankondigen. En wel „The Sting”, met in de hoofdrollen Paul Newman, Robert Redford en Ro bert Shaw. Deze film werd onlangs in Cannes buitengewoon gunstig ontvangen, waarbij de producenten terecht de nodige „Oscars” in de wacht hebben gesleept. MET ALS GEVOLG dat wij woens dagavond, toen het stuk onder auspiciën van de kunstkring „Voor allen” in de bijna geheel uitverkochte Velsense Stadsschouwburg werd opgevoerd, enigs zins onwennig tegen de figuren hebben aangekeken. Ik althans geloofde niet meer in hun emoties en beweegredenen, omdat alles teveel naar uiterlijke effec ten is toegeschreven. DE HANDELING speelt zich af in het Chicago van 1936, de tijd dus van de pressie, drooglegging en een golf van misdaden, waarbij de voornaamste aan dacht wordt besteed aan twee, gradueel weinig in stand verschillende kruimel- misdadigers, die zich willen wreken op Doyle Lonnegan, de machtige gangster die hen op een leijke manier voor de voeten heeft gelopen. BEIDE SAMENZWEERDERS krijgen hierbij steun van de hele wereld van kleine misdadigers, die ook nog het een en ander met Lonnegan heeft te verre kenen. Hoe het hun allen in een uiterst ingewikkeld spel van bedriegerijen lukt deze gangsterkoing te vernederen, is onmogelijk in een kort bestek na te vertellen. Maar het plezier en de inten siteit waarmee telkens een valstrik wordt gezet, waar de achterdochtige Lonnegan (een mooie rol van Robert Shaw) steeds maar weer intippelt, bete kenen voor de toeschouwer een avond van kostelijk amusement. MEN HEEFT daarbij echter alleen vergeten dat het stuk inmiddels alweer een kwart eeuw geleden is geschreven voor een publiek dat wel even anders was ingesteld als het huidige. Men is DAAR KOMT NOG bij dat Paul Cammermans, die de mannelijke hoofd rol voor het regieboek heeft verwisseld, er vrijwel nimmer in is geslaagd de moeilijk te definiëren sfeer van Sicili- aanse emigranten aan de Golf van Mexico op te roepen. Voor het creëren van verpauperde Italiaanse dorps- vrouwtjes is het nu eenmaaf niet vol doende de actrices een zwarte hoofddoek te laten omslaan. Vandaar dat Assunta, Peppina, Teresa en Viletta, of hoe zij verder mochten heten, eerder afkomstig leken van een Hollands dorpje. Evenals trouwens de pastoor en de dokter. En daar heeft het fraaie decor van Henk Corduwener weinig aan kunnen veran deren. Arbeidscontracten worden niet opge steld, men moddert maar wat aan en een dubbele interne boekhouding zorgt ervoor, dat de zwart betaalde lonen nimmer door een accountant kunnen worden opgespoord. Ditmaal is het woonwagenkamp in Heemskerk in de schijnwerper van de publiciteit gekomen, maar de plaats is willekeurig, want kinderarbeid is in Ne derland nog steeds niet uitgeroeid. „Men had ook het woonwagencentrum in TEGELIJK MET City in Velsen be ginnen in het Beverwijkse Luxor de vertoningen van het grote filmsucces „The Sting”, welke hierboven reeds uit voerig worden aangekondigd. Alleen rende situaties in de plaatselijke kampen dacht men het ei van Columbus te hebben gevonden door het stichten van grote, regionale centra. Deze ontwikke ling wordt nu ook aangevochten. Des kundigen én bewoners van de centra wijzen er op, dat de huidige kampen te excentrisch ten opzichte van de steden en dorpen liggen en juist hierdoor het zo broodnodige contact met de rest van de bevolking verstoren. De beroepsbevol king in de kampen klagen er over, dat de broodspoeling wel heel dun wordt omdat iedereen op een kluitje zit en vandaaruit probeert een goede boterham te verdienen. Verscheen er in vroeger jaren nog wed eens een werkgever, die kon opschieten, en een of meerdere losse arbeidskrachten charterden, tegenwoor dig is dat er niet meer bij. Kinderarbeid is in dit licht bezien dan ook een vrij logisch verschijnsel, want de familie wil wel eens wat meer in de huishoudelijke kas zien dan alleen de inkomsten van vader of de uitkering van sociale zaken. VELSEN Nadat Tennessee Williams zich reeds met „Glazen speelgoed” en „Tramlijn Begeerte” de nodige schrijversroem had ver worven, volgde omstreeks 1950 in New York de première van zijn nieuwe toneelspel „De getatoueer de roos” dat daarop pas in 1961 voor het eerst in Nederland werd opgevoerd. En wel door de toen malige „Nederlandse Comedie” met Ko van Dijk als regisseur, terwijl de beide hoofdrollen door Ank van der Moer en de Vlaamse acteur Paul Cammermans werden ge speeld. steding van minstens 5,- aan BEKEURINGEN. De politie be keurde 32 automobilisten, die op de Laan der Nederlanden en de Warande de maximumsnelheid overtraden. ZIJ VOND HIERVOOR in Steye van Brandenburg een voortreffelijke tegen speler, ook al omdat deze bijna stupide vrachtrijder zo moeilijk is waar te ma ken. En dan dient sellig ook Marja Huyen te worden vermeld, die als het recalcitrante dochtertje Rosa met Ank van der Moer een der mooiste speelscènes van de avond voor haar rekening wist te nemen. ONDER DEZE restricties kan van - - ’.y «ft

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 11