Ontroerend en clownesk concert NPO begon seizoen Serge Lama schittert pas na de pauze in romantische stijl Tobufa in ScherzogrofiSpeels balletdebuut van Nils Christe GOOD OLD BOYS VAN RANDY NEWMAN TOP DE POP POP DERTIEN 81 SJ t.denktu les zijn, stuks, betaal 50. Stefan ie Claes- Vetter overleden Tweede in JETHRO TULL IN AHOY talentenjacht Schalkererf one nd Soosagenda Met Vera Beths en Ronald Applegate Haagse HOT krijgt bijzondere première Tentoonstelling over Arnold Schonberg in Van Goghmuseum iss L r J F' DONDERDAG 21 1 0 OKTOBER 1974 KUNST 1 «1 dj DEN HAAG Vrijdag 11, zater dag 12 en zondag 13 oktober brengt het Nederlands Dans Theater in het HOT een aantal voorstellingen waar in ieder geval het nieuwe werk van Nils Christe als bijzonder verrassend uit naar voren springt. Nils Christe werd in 1949 geboren in Rotterdam, begon al op 7-jarige leeftijd te dansen, bezocht de vrije school in Den Haag en werd in 1966 bij het Nederlands Dans Theater geëngageerd. „Tofuba in Scherzo grofi” is zijn eerste choreografie. Het heeft een totaal eigen gezicht, is verfrissend speels, werd kenne lijk gemaakt door iemand met veel danservaring en mist gelukkig ieder effect van: „kijk eens hoe leuk we zijn”. BEVERWIJK Het Noordhol- lands Philharmonisch Orkest heeft woensdagavond in de Vredevorst- kerk te Beverwijk het eerste van de vijf abonnementsconcerten ge geven, in samenwerking met de af deling Beverwijk van de Maat schappij tot Bevordering der Toon kunst vastgesteld voor het nieuwe winterseizoen. Er werd voor dit concert een zeer grote belangstel ling getoond, ongetwijfeld gestimu leerd door het klassiek-romantische Oostenrijks-Duitse programma, dat ten gehore werd gebracht. Ook op het eerste concert van de populaire landenserie, dat vrijdagavond 11 oktober in het Haarlemse Con certgebouw zal worden gegeven, wordt dit programma door het Noordhollands Philharmonisch Or kest uitgevoerd. J J M mi opeens weer Hoofddorp, zater- Wie is die Pillney? RANDY NEWMAN gelijknamige film) uitkomt. r nfunkties, 59.- Hoe kom je er toe een ballet te gaan maken? indag* en grijpt is iets wat niet serieus, wat licht is. Is daar een reden voor? Jethro Tuil, de legendarische for matie die voor sommigen de niet te verbeteren koning van de zwelmuziek is en voor anderen de van god ver laten moeilijk doeners, speelt zater dagavond 12 oktober aanstaande in het Ahoy sportpaleis in Rotterdam. 1 (2) The Wallstreet Shuffle 10 CC; 2 (1) Rock your Baby George McCrae; 3 (3) Air Distarster Albert Hammond; 4 (17) Kung Fu Fighting Carl Douglas; 5 (6) In the Summernight Teach In; 6 (5) Auf Wiedersehn Demis Roussos; 7 (4) Gigi 1’Amoroso Dalida; 8 (10) Swinging on a Star Spooky Sue; 9 (7) Man of Action Les Reed; 10 (11) I’m leaving it all up to you Mary and Donnie Osmond; 11 (9) Clap for the Wolfman Guess Who; 12 (19) Such a Night Ricky Gordon; 13 (8) I shot the Sheriff Eric Clapton. sche zak« mogelijk- n, delen, eltrekken, eugen en met op- c bij geen n. 59.- machine en en kon- tterijen en sat zwarte luvoor.de G9.- Nils: „Het was de bedoeling dat het een experimenteel programma zou wor den, de dansers zitten dan soms ook tussen het publiek in, of staan boven op de stoelen en vallen er ook wel eens van af. En daardoor krijg je een ongedwon gen sfeer. Het gekke is, dat het gekker is geworden dan oorspronkelijk de be doeling was. We zijn met z’n zevenen aan het werk gegaan (de choreograaf met zijn zes dansers) en er zijn steeds meer grappen en leuke dingetjes in ge komen en het blijkt nu een vrij komisch ballet te zijn. f krijgen fe t opsturen' gen stem, tandjes is ikts adres- .fmetingen sn zorgen irtokosten. niet, voor >,6O Het is speciaal gemaakt voor het HOT in Den Haag. Dat wil zeggen een zaal waar de stoelen rondom staan en het publiek met zijn neus boven op de dansers zit. Nils: „Het wordt bij het Danstheater geanimeerd om jonge mensen in de groep iets te laten doen om te zien of er choreografisch talent aanwezig is”. Oké, je krijgt een opdracht voor een ballet en het eerste waar je naar Nils: „Ik heb muziek gebruikt van Carl Hermann Pillney en omdat er zes deeltjes waren heb ik van ieder deeltje een paar letters genomen, zodoende. (Toccata, Fughetta, Basso, Ostinato, In termezzo, Scherzo, Groteske en Finale). Nils Christe (rechts) met twee dansers zijn „Tofuba in Scherzogrofi” ingestu- derend. Wat betekent Tofuba in Scherzogro fi? Nils: „Je gaat ze beter van binnen uit bekijken, je krijgt een duidelijker over zicht van hoe alles in elkaar sluit en wat dat betreft vind ik wel, dat iedere me zinnen als „America, land of brave and true” en „Everyman is a King, for you can be a millionaire, there’s enough for all people to share”, te horen zingen, is een aparte belevenis. Vorig jaar kreeg Mr. Mozes met zijn zeer aparte sax- en zangact de persprijs en werd Have Mercy twee de. Poco Moto, d? Bollenstreekse winnaar, had wel veel talent maar klaarblijkelijk iets minder doorzet tingsvermogen want de groep is in middels uit elkaar. Nils: „Ik had ook nooit van hem gehoord, maar het is een Oostenrijker. Hij werd geboren in 1896 en ik geloof dat hij nu in Keulen zit. Dit stuk schreef hij in 1924 en het zit vol citaten van anderen, Strawinsky (l’Histoire du soldat) en Kurt Weill bijvoorbeeld en die citaten die is hij gaan persifleren. Dat element in die muziek heeft me enorm aangetrokken, dat hij bekende klassieke melodietjes op de hak neemt. Dat heb ik ook geprobeerd in het ballet waarbij ik natuurlijk de 1920-sfeer een beetje naar voren heb geduwd. Het is een soort gekke mixture van amuse mentsmuziek uit 1924 met klassieke mu ziek”. Aan de wedstrijd van dit jaar kun nen ten hoogste tien groepen mee doen, die gebruik kunnen maken van in het Schalkererf opgestelde, specia le apparatuur. Kandidaat-groepen moeten zich vóór 25 oktober aan staande opgeven bij „Haarlem Talen tenjacht”, postbus 6105 in Haarlem met vermelding van de samenstelling van de groep en bijvoeging van een korte, recente bandopname op 9‘/i cm. Perrandin (gitaar), Jean Claude Bene- teau (basgitaar), Bernard Laroche (elec- tronische accordeon) en Yves Legrand (slagwerk). Tegen die tijd had hij overi gens zodanig revanche genomen voor zijn slechte start, dat het publiek haast niet meer te stuiten was en nog een groot aantal toegiften afdwong met o.a. het door iedereen meegeklapte „Les Gly cines”, de blauwe regen. („Het is niet de liefde, arme Martha maar dat komt nog wel, het is niet de haat arme Martha maar dat komt nog wel”). Het werd in ieder geval volkomen duidelijk, waarom deze zanger Olympia in Parijs (met 2000 plaatsen) gedurende zes weken avond aan avond kan vullen en waarom hij de Coupe de Radio Monte Carlo voor de beste jonge zanger van dit jaar heeft gekregen (Hij is nu 31). Een komende tournee door ons land lijkt me zeker toe te juichen, alleen is het te hopen, dat hij dan de geluidsinstallatie vóór het concert goed afstelt en niet in het gedeelte voor de pauze, ook al hadden diegenen die deze keer voor de pauze vertrokken zijn wel ongelijk. CONRAD VAN DE WEETERING. De Haarlem Talentenjacht die vo rig jaar in het Concertgebouw een grote groep mensen en dertien con currerende groepen trok, krijgt een vervolg. Op zaterdagmiddag en - avond 16 november houden organisa toren Jan Reijnders en Fer Abra hams in samenwerking met Haarlem Elektronics weer een talentenjacht voor popgroepen uit Haarlem, IJ- mond en de Bollenstreek. Omdat het Concertgebouw bezet is, wordt het festijn deze keer in het Schalkererf aan de Bernadottelaan in Haarlem gehouden. esetijtc 18.50 maat BRUSSEL. (ANP) Woensdag is in Brussel het overlijden bekend geworden van de 89-jarige romanschrijfster Stefa- nie Vetter, weduwe van de Vlaamse letterkundige Ernest Claes. Stefanie Vet ter werd op 25 februari 1885 in Zutphen geboren. Ze was een van de grote figu ren van het katholieke reveil en ze kreeg bekendheid door het houden van tal van lezingen in Nederland zowel als in België. In 1910 leerde ze op een Mariacongres in Averbode, Ernest Claes kennen, met wie ze in 1912 huwde. De eerste letter kundige bijdragen van Stefanie Vetter verschenen in De Standaard, Vlaamse Arbeid, Dietsche Warande en Belfort. AMSTERDAM. Woensdagavond mochten we in het concertgebouw in Am sterdam kennis maken met een zanger, die in Frankrijk en andere Fransspre kende gebieden) al enkele jaren een beroemdheid is. Het Franse chanson schijnt trouwens toch al veld te winnen ten opzichte van de Engelstalige amuse mentsmuziek, die onder meer in ons land al zo lang de boventoon voert. Verschillende platen die Serge Lama maakte zoals „Je suis malade” en „Mal- Nu zit het bij Newman natuurlijk niet in de kwantiteit maar in de kwaliteit en die staat opnieuw buiten kijf. Het verrassingselement van „Twelve Songs”, van die cynische stem die niet kan zingen met die merkwaardige piano-aanslag, is na tuurlijk weg. Voor boeiende zaken moet er nu dieper gedoken worden, het amusement is eraf, de kern blijft over. Die is niet altijd even goed misschien dat Newman om zijn bazen eindelijk van dienst te zijn zichzelf een beetje heeft geforceerd maar songs als „Rednecks”, „Birmingham” en „Naked Man” zijn weer grote klasse. „Rednecks”, een geweldige uit val naar het zgn. intellectuele noor den van de VS dat geëmancipeerder zou zijn dan het zuiden. „Niks ervan”, zegt Newman, „de neger is vrij in het noorden, jawel, maar alleen om in de ghetto’s van New York, Chicago, St. Louis en Cleveland gestopt te wor den. „Birmingham”, een muzikaal erg lekkere en swingende stadsbe schrijving en „Naked Man”, het ont roerende en ook weer keiharde ver haal van een oud vrouwtje dat in New York door een naakte man wordt beroofd. „Good Old Boys” is een lp vol liedjes over het zuiden. Newman had een soort afgerond werkstuk over die streken in z’n hoofd maar is er jammer genoeg niet uitgekomen. Mis schien mede daarom heeft hij zijn toevlucht moeten zoeken tot een to pic als „Mr. President”, Richard Nixon. Typerend voor Newman ten slotte is weer zijn versie van „Every man a king”, geschreven door Huey P. Lnog, in de twintiger jaren gou verneur van het toen nog uiterst conservatieve Louisiana. Om Randy Newman met zijn natuurlijk sarcas- afstelling van de geluidsapparatuur. Hoe dan ook, na de pauze kon Serge Lama letterlijk alles. Nu eens klapte de zaal driftig met hem mee („Les petites fem mes de Pigalle”), dan weer hield ieder een zijn adem in om geen zucht van Serge te missen (,„L’Enfant d’un autre”: zij heeft me verlaten, maar meer dan haar mis ik dat kind van drie jaar, dat niet eens van mij is maar toch langza merhand een beetje van mij werd”) Nu eens maakte hij geen enkel gebaar („over de liefde zingen is beter dan bidden”), dan weer was hen één en al harlekijn („Memorandum pour un Puce- lace”, waarin hij vertelt hoe hij als jongen door een oudere vriendin en haar zuster die nog bijna maagd was werd ingewijd in de liefde, wat hij als gym nastiek onderging en waarbij hij de meest begaafde van zijn generatie werd genoemd). Hij waagt het om driekwart van een lied totaal afgewend van het publiek te zingen „Ik wil leven als een vogel op zijn nest, alleen zonder vrou wen,'als een emigrant zonder land”) om daarna het concertgebouw met zijn vol ledige persoonlijkheid te vullen door zonder microfoon te zingen „Ik ben ziek zonder jou, deze liefde is mijn dood, als dit zo doorgaat, zal ik creperen terwijl ik als> een idioot kind dicht bij mijn radio luister naar mijn eigen stem die zingt: ik ben ziek Serge Lama schrijft al zijn teksten zelf en natuurlijk heeft hij alles wat hij schrijft niet persoonlijk meegemaakt („dan zou ik wel een ontzettend tumul tueus leven hebben geleid, het was dat wel een beetje, maar nou ook weer niet zo erg”) Toch zit er in al die chansons een klein beetje van hemzelf en ook veel van wat hij van vrienden hoort. De muziek bij zijn chansons is meestal van zijn vaste pianist Yves Gilbert. Tegen het einde van het concert stelde Serge zijn muzikanten voor: Claude ven en aan de harmonieën en de be heerst genuanceerde dynamiek een bij zondere functionele betekenis. Het tweede werk, het Vioolconcert in D grote terts (KV 218) van Wolfgang Amadeus Mozart, werd eveneens ge speeld in een rustige, beheerste vertol- kingssfeer, welke het luisteren naar Mo zarts verfijnde licht gestructureerde mu ziek tot een bijzonder genot maakte. Inzake de interpretatie van Mozarts fraaie, veeleisende concert viel er een uitnemende eenheid te constateren tus sen de begeleiding van André Vander noot en de soliste in dit werk, de violiste Vera Beths, die haar partij prachtig speelde met een sublieme eenvoud van expressie, waarop ook de bezieling van de klank van haar fraaie instrument werd afgestemd. De tweede solist van deze avond was de eerste hoornist van het NPO Ronald Applegate, die sinds verleden jaar sep tember deel uitmaakt van het orkest. Applegate, die in 1945 in Los Angeles werd geboren, studeerde hoorn aan de Staatsuniversiteit van Californië, aan welk instituut hij in 1968 zijn diploma behaalde met onderscheiding. Hij leverde in Beverwijk een knappe prestatie met de muzikale vertolking van het Hoorn- concert in Es grote terts, opus 11 van Richard Strauss, die het componeerde toen hij achttien jaar oud was. Het hoornconcert is doortrokken van de invloeden van Schumann, Mendels sohn, Wagner, Brahms, Liszt en Berlioz. Strauss kwam er alleen aan te pas voor wat zijn al grote compositorische vaar digheid betrof, zijn handigheid in het instrumenteren en de toepassing van zijn uitzonderlijke bekendheid met de hoorn-speeltechniek, verkregen van zijn vader, die zelf hoornist was. Al is het hoorn-concert dan geen meesterwerk, het vormt wel een uitda ging voor hoornisten, die hun technische verworvenheden aan een uitvoering van dit concert willen toetsen. Wat dit betrof moet ook de vertolking van Applegate om het verkregen resultaat geprezen worden, ook om de muzikaliteit, waar mede de hoornist speelde. Afgezien van enige oneffenheden kon men waardering hebben voor de begeleiding. De avond werd besloten met andere muziek van Strauss, die hij schreef voor de „Komödie für Musik” van Hugo van Hofmannsthal „Der Rosenkavalier” en die nu in de vorm van een suite werd uitgevoerd. Ik kon de onsamenhangende aaneenschakeling van muziekfragmen ten, los gemaakt van hun oorspronkelij ke functie, weinig waarderen. De uitvoe ring verliep niet onberispelijk, maar aan de befaamde wals had men meer hou vast. P. ZWAANSWIJK Onder leiding van de dirigent André Vandernoot werd het Beverwijkse con cert begonnen met een beheerste, uit- drukkingsrijke, naar de klank verzorgde vertolking van de onvolprezen Onvol tooide Symfonie van Franz Schubert. De uitvoering werd gekenmerkt door een weldadige rust, waarbij nochtans de mu zikale spanning niet afwezig was, maar juist door een overwogen opbouw, waar bij alle overdreven emotionaliteit ach terwege bleef, met groter werking aan de dag kon treden, aan de schoonheid van de lyrische melodieën een nieuwe dimensie van mededeelzaamheid kon ge- Heb je het gevoel, dat je door het maken van een eigen ballet ook cho reografieën van anderen beter bent gaan begrijpen? Aartsluie Randy Newman heeft dan toch gepresteerd wat hij in een uitgebreid interview in deze krant eerder dit jaar met pijn en moeite al beloofde: een nieuwe elpee: „Good old boys”. De verschrikkelijke moeite die het Warner Bros elke keer weer kost om Newman in de studio’s te krijgen blijkt ook weer uit de lengte van deze lp. Twaalf nummers maar allemaal vrij kort en daarom maar netaan genoeg. ’s Avonds zal in het Schalkererf de Duitse groep „Chris Brown Band” optreden van wie over twee weken een elpee uitkomt. Deze professionele groep in het „Vinegar Joe”-genre staat dan op zondagmiddag 17 no vember in de PEN in IJmuiden. danser zich op dit pad zou moeten wagen, niet om succes te hebben, maar wel om begrip te vinden”. CONRAD VAN DE WEETERING Nils: „Dat is gewoon zo ontstaan. Ik liep tegen die muziek op, ging daarmee aan het werk en toen kwam er dit. Met andere muziek was het waarschijnlijk anders gelopen. Misschien wordt mijn volgende ballet wel bloedserieus”. Je hebt nogal veel hobby’s, zoals zweefvliegen, je hebt een eigen zeil boot gebouwd en nu heb je dan een ballet gemaakt. Heeft dat je zo opge warmd voor het idee balletten te ma ken dat je het meteen weer gaat proberen? Nils: Het heeft me ongelooflijk op gewarmd om weer iets te gaan maken, maar het probleem is, dat ikzelf ook nog dans. Ik heb gemerkt, dat dansen en balletten maken tegelijkertijd een zeer grote opgave is omdat het enorm veel van je eist. Balletten maken is een uitputtende bezigheid. Ik denk dat ik me dit jaar een beetje verder op dansen ga concentreren en misschien een volgend seizoen, als ik een idee heb, dat ik weer iets ga proberen”. gré Tont” waren hier al voorzichtig dóór gedrongen en in de grote zaal van het Concertgebouw zaten naast de 60 man van de fanclub die de zanger uit Parijs gevolgd waren toch ook al een aantal Hollandse kenners. Op die platen kenden we Serge Lama als een dichter die uitmuntende teksten schrijft en deze met een schitterende dictie voordraagt, waarbij vrijwel ieder woord te volgen is. Daarnaast kan hij komen tot een dyna miek, die aan Jacques Brei doet denken. Welnu, het begin van het concert betekende een afgrijselijke schok voor deze kenners. De stem van de zanger kwam luid sissend door de luidsprekers, door de galm werd er geen woord her kenbaar binnen de klankenbrij en het electronisch versterkte kwintet (piano, gitaar, basgitaar, accordeon en slag*werk) deed alleen maar een geslaagde aanval op de geluidsbarrière. Slechts een fluisterend zacht gezongen ,Toute blanche’ kwam acceptabel over met zijn minimale pianobegeleiding, ter wijl een chanson als „Mais d’aventure en aventure” („Van het ene avontuur in het andere, van haven tot haven van trein tot trein jouw lijf blijft me bij en het gevoel van jouw huid”) zodanig op een deining is gebouwd, dat die niet kapot te krijgen was, maar van de fraaie tekst was niets te volgen. Voor de pauze droeg Serge Lama (die bij zijn opkomst wat aan de Russiche clown Popov doet denken) een zwart pak en een wit overhemd met open kraag. Na de pauze waren die klauren verwisseld en het leek wel of hij in een wit pak met zwart overhemd zijn perfecte uitspraak terughad, weer over alle nuances van dynamiek beschikte, je weer als een verteller rechtstreeks aansprak en je vaak ook diep ontroerde. Natuurlijk kwam dit allemaal niet door het pak, maar wel door een betere AMSTERDAM (ANP). „Een leven in dokumenten” is de ondertitel van een tentoonstelling over de componist Ar nold Schonberg, die van 19 oktober tot 19 november in het Rijksmuseum Vin cent van Gogh in Amsterdam wordt gehouden. De tentoonstelling bevat correspon dentie van de honderd jaar geleden geboren componist, affiches, partituren, manuscripten, akten en schilderijen. De expositie is samengesteld door de Wiener Stadtbibliotheek en wordt in ons land gepresenteerd door het Van Goghmu seum in samenwerking met het Goethe- Institut en het Concertgebouworkest. Het volledige oeuvre van Schönberg kan door belangstellenden worden beluisterd in luisterposten, die tijdens de tentoon stelling zijn opgesteld. Het Van Goghmuseum en het Con certgebouworkest zullen wederzijds faci liteiten verlenen met betrekking tot de toegang tot de tentoonstelling en de toegang tot de zogenaamde C-concerten in het Concertgebouw. En niet zo maar een optreden want nog vorig jaar verklaarde de groep voorlopig niet meer te zullen optreden. Dat bleek een zeer snel voorbij trekkende vlaag van privacy- neigingen te zijn want de formatie heeft er nu alweer toernees door Australië, Nieuw Zeeland en Japan opzitten. Deze maand zijn het conti nent en Engeland aan de beurt en dan gaat het toch weer naar Amerika waar de heren vorig jaar werden weggefloten, reden voor hun toen opzienbare besluit. Het concert in Ahoy zal drie uur duren en begint om 20 uur. Voor de pauze „Stackridge” en dan Jethro Tull van wie dezer dagen ook de elpee „Warchild” (soundtrack van de Paradiso, Weteringschans, Amster dam, vrijdag: UFO, zaterdag: Alquin. TIOLI, wijkcentrum Laan van An gers, Schalkwijk, zat.: disco „Blow Up”; zondagmiddag: popgroep ZEN. Club Bluesette, A. C. Krusemanstr. 34, Oost, vr. zat. en zo: bar-dancing- disco. HJC, Groot Heiligland 47, vrijdag: Sessions. Arnoldushoeve, dag: Sfinx. Disco Dubois, Berlagelaan 45, zon dagmiddag: disco. Scuff, Lingestraat 1, elke zondag middag: discodansen. De Weijman, Hoofdstr., Santpoort, elke av. beh. ma.: disco. De Ark, Kerkplein 5, Velsen-Zuid, vr. en zat.: disco. Can-Can, Stoofsteeg 1, elke av.: bar-dancing-disco. Moulin Rouge, Kleine Houtstr., elke av.; bar-dancing-disco. Noordzee, Jac. van Looijstr., club gebouw, zat.: disco. PEN, Kanaalstr. 257, IJmuiden, vrijdag: Hobo String Band; zaterdag: toneelgroep Amsterdam; zondag Sha ne. Turfschip, Turfsteeg 2, koffiebar Youth for Christ met Quintessence. -

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 21