BELANGRIJK WERK MET MICHEL PICCOLI PLAAT VAN PLONS heel eigen stijl geafficheerd Laat Vis wat van je Uit de wereld van Maison de Bonneterie Actrice vindt zich te klein De College Coat. Waardezegels de extra attractie bij elk De Kuyper-artikel Harry Balm romantischer dan ooit in IBKUYPEÜI a l O WIR Wil f i VIEUX ffucial - I JR L Bij Heerkens Thijssen Sljrag ■S X a B te te tel* te te Hl -1 l l te ter WOENSDAG 1 6 OKTOBER KUNST 11 1 n B. il UW VERTROUWDE MERK Voor enkele centen méér per glas geniet U van de allerbeste Hollandse Cognac, DE KUYPER VIEUX met de originele, uit Frank rijk geïmporteerde Brandy PTT VTOj Nuchtere, sportieve mode van Engelse origine: de College Coat. Gemaakt van gabardine. Verkrijgbaar met of zonder capuchon. Kleuren: marine en donkerbruin. Maten: 28-44. Prijs: v.a. f. 180.Stijging per maat. Capuchon: f. 19,75. In Nederland alleen te vinden in de Amsterdamse Kalverstraat en op het Haagse Buitenhof. Bij Maison de Bonneterie. UTRECHT Ze heeft lang op zich laten wachten, maar de vijfde Cinemanifestatie staat nu toch voor de deur: 25 lange speelfilms uit twaalf landen. Het is hoe dan ook toch een opmerkelijk programma. Opmerkelijk alleen al als men de ontwikkeling van de manifestaties van januari 1966 tot nu vergelijkt. Destijds een presentatie van films die tot het op dat moment gang bare repertoire van de Nederland se kunstbioscopen behoorden en die door het Utrechtse podium een ver diende publicitaire lift kregen. T-: Wéérzo’n aardige gelegen heid om verre familie of i vrienden zondagavond even op te bellen: Hoe veel kruisjes hebben 1 jullie goed?” 1 En dan kimt u nog lang met elkaar kletsen voor de prijs van een paar kolommetjes. Want „lottofoneren” is niet duur. U belt ’s avonds en in ’t weekend immers voor half geld door heel Nederland. HAARLEM Bij Heerkens Thijssen aan het Houtplein expo seert na twee jaar Harry Balm op nieuw. Zijn neiging tot een type ro mantiek en symboliek, vaak gekop peld aan wat in de vorige eeuw in Duitsland werd geschilderd, ver diept zich gaandeweg meer en meer. Verblijdend is daarbij dat stijl en inhoud toch persoonlijk blij ven en beter op elkaar ingespeeld raken. Met andere woorden, dit werk wordt beter en interessanter, ondanks het feit dat Harry Balm faalt als het om de anatomie van de menselijke figuur gaat. Waar hij die toepast vervalt hij ook in een andere penseelvoering als in het overige gedeelte van een schilderij wordt gebruikt. L - Kif eSSI I Imw1 TE? kd BW M ys y. 1 7 -.Mïfisjjg ..f:: :-z- 4 lAt Ti v. h S SJggUSS ïigsr .HsBggffi (ADVERTENTIE) „Continent met ruïne (Van onze kunstredactie) a Inmiddels is de Utrechtse en Neder landse bioscoopsituatie steeds meer in de greep van de commercie (van de Ameri kaanse film) gekomen en films die acht jaar geleden nog gewoon bioscoopmenu waren, komen er nu niet meer aan te pas. De Cinemanifestaties gingen echter steeds consequenter hun eigen program mering volgen, met films van regisseurs en uit landen die er, ook toen de situatie nog gezond was in de Nederlandse thea ters, nooit aan te pas kwamen. Hoewel zijn werk dus sterk aan de vorige eeuw herinnert, werkt hij toch anderzijds weer in een andere stijl. Hij bouwt zijn schilderijen op uit heel veel dunne toetsjes, die bijna transparant zijn, waardoor hij tot een merkwaardige kleurmenging komt, die in veel gevallen de sfeer van een bijzonder soort drama tische bewogenheid meebrengt. Dat dra ma is dan tevens gekoppeld aan de aard van de onderwerpen. Hij gebruikt de zelfde „attributen” als andere symbolis ten in alle eeuwen, waardoor het werk een tijdloos karakter krijgt. opstelt dan in het grote werk en waar mee hij ook weet te boeien. HEIN STEEHOUWER. Vraag Uw slijter de Voordeelkaart voor Export Jonge Jenever plus BOEKENCOUPON en PRIJSVRAAG Desgewenst rechtstreeks aan te vragen bij De Kuyper B.V. Postbus 54, Schiedam Juan Bunuel, zoon van vader Luis, film de La femme aux bottes rouges, hier met Catherine Deneuve. Een van de Franse films met een Spaanse regisseur en Spaanse lokaties, die op de vijfde Cine manifestatie worden vertoond. achtige elpee op poëtische teksten” van de schrijvers Henk Spaan en Guus Luy- ters. De plaat bestaat uit tien liedjes, waarvoor de muziek is geschreven door de popmusici Bertus Borgers (ex-Mr. Albert Show) en Gé Titulaer (ex-Pat Cool)- Naast de twee componisten be staat de groep Plons uit drummer Ar nold van den Bogaaert en de laatste bassist van CCC-Inc., Peter de Vries. De plaat vertelt het prozaïsche verhaal over twee vrienden in de kunst, die beiden redacteur zijn van een literair tijd schrift. Henk Spaan en Guus Luyters behoren beide tot de „Propria Cures”- redactie. Op de foto van links naar rechts Ber tus Borgers, Arnold van den Bogaart, Henk Spaan (met plaat) en Guus Luy ters. leen de filmselectie heeft gedaan, maar ook aan de eerste Film International heeft gewerkt. Gewoon waarschijnlijk een kwestie van dezelfde voorkeuren of- en contacten. De actrice die bekendheid geniet door haar medewerking aan de be faamde Onedin-serie heeft haar mening kenbaar gemaakt aan Burg wal Films, die de bewuste film heeft uitgebracht. Volgens Burgwal Films is een clau sule in haar contract opgenomen waarin haar wensen staan vermeld. Filmproducent René van Nie denkt er echter niet over om Jessica Benton als eerste te noemen, omdat volgens hem in dat geval aan de feitelijke hoofdrolspelers Johnny Kraaykamp en Jan Blaaser tekort wordt gedaan. Jessica Benton is trouwens slechts in een klein gedeelte van de film aan wezig. De actrice eist dat alle vertoningen van de film gestopt worden als haar verlangen niet binnen een week wordt ingewilligd. AMSTERDAM. De Engelse ac trice Jessica Benton heeft overwegen de bezwaren tegen het feit dat haar naam niet als eerste is vermeld op de titelrol en de affiches voor de film Vijf van de Vierdaagse. Je komt vervallen burchten tegen, ruïnes, sombere rotspartijen onder drei gende luchten, maar ook elfjes, sfinxen, een Medusa-hoofd met slangen omwoeld, mythologische scènes, sprookjes en an dere illustratieve verbeeldingen. Harry Balm heeft een ongebreidelde fantasie en misschien wil hij zelfs wel te veel, want in sommige schilderijen en teke ningen wil de finesse wel eens ontbre- een der olie verven van Harry Balm. ken. Dan vermoed je dat hij meer uit zijn typische stijl had kunnen halen. Dan overheerst ook het karakter van een weliswaar boeiend amateuris me. En dat kan soms afbrekend werken, waar het gaat om zulke hooggestemde onderwerpen. Die vragen bijna om een uiterst en weloverwogen vakmanschap en binnen deze stijl kan ongetwijfeld daarop nog meer de klemtoon worden gelegd. De schilderijen, waarop ik hier het oog heb, hangen in een paar bovenzalen. In het prentenkabinet zijn de tekeningen te vinden, knap vaak, ook wel eens te overdadig en soms wat hakerig van lijn, daarbij ook de zondaggschilder die Har ry Balm van nature is duidelijk aan het woord latend. Ook zijn hier kleine goua ches, waarin hij zich duidelijk vrijer gisseur Berlango een vrijheid verschaft die hij met een uitsluitend Spaanse film nooit zou hebben gehad (zonder getrof fen te kunnen worden door censuur- of exportverboden). Het is als Themroc en Dillinger Morto weer een soort one man show van Piccoli, die zich van maatschappij en omgeving afkeert en al zijn driften (inclusief uiteindelijk zijn doodsdrift) richt op een opblaaspop. Het belang van Piccoli in (en voor) de Europese cinema wordt duidelijk als men bedenkt dat wanneer hij naar Utrecht mocht komen hij dan net zijn aandeel aan Die Falte van Peter Fleischmann (op de manifestatie met Dorothea’s Ranche) voltooid zal hebben 1 En nu is er dan manifestatie nummer vijf, als één enorme krent in de brei van de gewone filmprogrammering. Slecht: zeven films zijn momenteel al zeker van een bioscooproulatie na 23 oktober. De mogelijkheid dat uitschieters van het programma alsnog worden aangekocht te niet uitgesloten, maar wie het program ma overziet heeft weinig inzicht nodig om te beseffen dat het bioscoopbedrijf dan eerst van de ene dag op de andere zou moeten omslaan. Het is binnen de situatie van het moment de wat malle ironie van deze programmering, dat het op een enkele uitzondering na een Film International- presentatie zou kunnen zijn. Zo draait op de manifestatie de viereneenhalf uui durende film van Jacques Rivette: Oui 1: Spectre, en komt F. I. volgend jaai met Rivette’s drie-uur-tien-minuten du rende film Céline et Julie Vont en Bateau; zo werd de Zwitserse regisseur Alain Tanner in ons land geïntroduceerd door het alternatieve circuit met Le Salamandre (en er draaiden twee andere films in ’t Hoogt) op de manifestatie is deze cineast vertegenwoordigd met Le Mieu du Monde. Eigenlijk ook' niet zo opmerkelijk wanneer men bedenkt dat de huidige man van Film International Huub Bals vroeger de Cinemanifestatie or ganiseerde en programmeerde, in samen werking met Hans Saaltink, die nu al- „Als treinen niet vertrekken, dan komt er wel een aan’’. Onder deze titel werd gistermiddag in literair café „De Engelbewaarder” de debuutelpee van de groep Plons gepresenteerd, volgens pla tenmaatschappij Negram een „popopera- om vervolgens onmiddellijk te beginnen aan Lénor vanJuan Bunuel. Er zal ongetwijfeld veel belangstelling zijn voor Sweet Movie van de Joegoslaaf Dusan Makavejev, een Frans-Canadese co-produktie. Niet omdat het een van de betere films van het programma zou zijn of zelfs van Makavejev zelf (inte gendeel!) maar om het aanzienlijke ru moer waarmee de produktie is verlopen zowel in Amsterdam, met hoog oplopen de conflicten rond de boot van magiër Jasper Grootveld, als in Parijs, waar de hoofdrolspeelster Carole Laure verdere medewerking van pornografische scène: weigerde (ze heeft later langs hfldische weg nog coupures proberen te bewerk stelligen). Maar het meest opmerkelijke van de film zelf is hoe totaal ander: Amsterdam eruit ziet, gefilmd door een buitenlander. Een wel heel merkwaardig pakketje vormen de vier Amerikaanse films die door distributeur Warner-Columbia niet voor de Nederlandse bioscoop geschikt zijn geacht, maar waar men in Utrecht en Eindhoven nog heel even naar mag kijken. Misschien het duidelijkste bewijs van wat er momenteel allemaal mis is dat zelfs binnen de veramerikanisering van ons filmmenu er kennelijk geen plaats is voor twee erg interessante en twee erg goede films, die internationaa1 met de nodige jubel en lauweren wer den omhangen: The Candidate is zelfs een Oscar-winnaar met ook nog de twee Superstars van het moment, Robert Redford en Jack Nicholson, in de beste rollen van hun loopbaan. The King of Marvin Gardens met Nicholson is van Bob Rafelson, die hiermee zijn Five Easy Pieces verre overtreft. The Candidate over een verkiezingscampagne op zijn Amerikaans is, naar een idee van Redford zelf geschreven door Jeremy Larner (die als voormalige speech-schrijver voor E McCarthy wéét waar hij het over heeft. Twee Franse films hebben Spaanse regisseurs en lokaties. La Femme aux Bottes Rouges een wereldpremière’ van Juan Bunuel brengt het paar uit Tristana van vader Luis weer samen Catherine Deneuve en Fernando Rey in een „fantastische vertelling”. De medewerking van Michel Piccoli (als hoofdrolspeler en co-producent) aan Grandeur Nature heeft de Spaanse re- Cinemanifestatie lichtpunt in vastgelopen bioscoopsituatie F 3 4^rW’ F I t i V I - J-xjf L I, i 1 I*"* Bag lit* LIT' 'ih»( n

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 11