FERDINANDS BELEVENISSEN
PAULUS DE BOSKABOUTER
PANDA
O
en de
sprook
spook*
RADIO ZATERDAG
TV VRIJDAG
TV ZATERDAG
ARMAN
EN ILVA
ft
El
VK1JDAG '1S O K1 U'B’B’R. 19 7 4
ftTV-STRIPS
17
Hilversum
van
Filmen is hard werken
Henk Venema ter herdenking
Zorgen voor morgen
Echte betrokkenheid primair
Prinsjesdag
ARMAN!
La
r^'
vijl X-
ij
k-
1
J
- -
A
F. M. BUYSMAN
20.50
met
mu-
RADIO
TELEVISIE
22.40
22.20
23.15
W
23.00
23.25
Duitsland I
Duitsland I
18.45
Duitsland II
en
21.10
19.50
22.00
22.35
Nederland I
22.50
23.30
23.05
18.15
Duitsland III
Duitsland III
18.45
TROS
23.10
18.10
18.45
18.15
19.50
18.45
19.25
20.00
20.21
23.30
23.35
21.30
22.15
18.55
19.05
20.00
20.20
21.55
22.40
Op zulke ogenblikken wordt de kijker gewaar wat een slo
pend vak dat presenteren is. Je went er nooit aan. Ieder
nieuw optreden sta je onder hoogspanning, misschien zelfs
meer naarmate men dat minder van je verwacht. Wie zo’n
nieuwe omroepster aks de KRO dezer dagen op het scherm
brengt, bezig ziet, haar angst om te falen, zinnen te vergeten,
die ze ijverig uit het hoofd heeft geleerd, wie de onnatuur
lijkheid geëtaleerd ziet bij een jonge vrouw, die in haar dage
lijkse wandel net zo gewoon doet als wij allemaal, begrijpt
wat het zeggen wil als aller ogen op je zijn gericht. Als je zo
maar een camera in moet kijken, waarin je nou net geen
levende ziel tegenover je ziet.
Je kunt dan natuurlijk wel afdoen aan de glorie, waarmee
haar prestatie is omgeven, door op te merken dat ze net als
Willem Duys spreekt over „het hele Nederlandse volk”, wan
neer ze haar kijkerspubliek bedoelt, je kunt bezwaren aan
voeren tegen de toch niet zo erg geslaagde jurering, waarbij
het meest originele idee bepaald niet het hoogst wordt ge
waardeerd, maar dat doet geen afbreuk aan wat Mies Bou-
man in anderhalf uur weet klaar te spelen.
De grootste pessimisten zien liever wat miljoenen gereser
veerd voor afvloeiingsregelingen. Zo’n vaart hoeft het niet te
lopen, want zeker in zijn programmapakket is de omroep van
wat eens katholiek Nederland heette, bij de tijd en vooruit
strevend. De eerste B.B.-kwis zit er alweer op en maakte
Minder dan in „Een van de acht” wordt ze bedreigd door
dingen, die uit de hand lopen. Waar ze wel voortdurend bij
moet zijn, is het tempo. Kennelijk werkt dat op haar zenuwen,
omdat de repetities geen enkel houvast bieden. De première
gaf ons door haar stralende lach heen ook dat tikje kramp te
zien, dat de niet aflatende spanning opwekt.
„Bah!” mompelde hij. „Hij is een
rijke vrek die op zijn geld zit. Daar
kan ik geen olie-zaken mee doen.”
„Ik weet het niet...” zei Panda,
terwijl ze wegreden van het land
goed. „Als hij niet voorzichtig was
33. Het was duidelijk dat Sjors
Oliegoed teleurgesteld was met het
lage bedrag dat hij van de heer
Hippolitos had gekregen.
Een fel levende jonge man, bezeten van het vak, dat zijn hart
had. Toen Bob Buiting omkwam werd Henk Venema gepolst
of hij misschien als free lancer wilde gaan werken met het
materiaal, dat Bob had nagelaten. Henk Venema verbrak
toen zijn vast dienstverband. Hij filmde voornamelijk in op
dracht van het IKOR, waarvoor hij bezoeken bracht aan
Griekenland en Israel. Hij maakte onder andere die treffende
opnamen van de vrijlating van gevangenen, die de NCRV bij
de herdenking van zijn dood voor een deel heeft heruitge-
zonden.
Velen in Hilversum kenden Henk Venema. Velen daarbuiten
20.00
20.21
18.55
19.05
20.00
20.20
het in onze
gepubliceerde
(K) Spelen
ziek.
(K) Koning Klant.
(K) Soy Libre: voor
dracht en muziek.
(K) Om met Ischa te
spreken: gesprek.
Interview met de mi
nister-president.
NOS: (K) Journaal.
18.55
19.05
vroeg uit de veren, want de volgende klant en de volgende
opdracht wachten.
Vooral een pas beginnend cineast zit vast aan hoge in
vesteringen. Een goede camera komt ver boven de twintig
duizend gulden en dat is er dan nog maar één. Voeg daarbij
de geluidsapparatuur, de belichting, de auto met mobilofoon
en andere faciliteiten en je komt op een bedrag van zeker
een ton. Om dat geld eruit te krijgen, wordt er constant ge
werkt. Iedere opdracht betekent immers een snellere aflossing.
HILVERSUM III
Ieder heel uur nieuws.
NCRV: 7.02 (S) Drie op je
DINSDAG IS HENK VENEMA BEGRAVEN. Cineast, vijf
endertig jaar oud. verongelukt met zijn auto op de terugweg
naar huis, niet zo ver van de plaats waar een jaar geleden
cineast Bob Buiting omkwam. Henk Venema was, voor hij als
cineast ging werken, lange tijd bedienaar van de elektroni
sche camera in de NOS-studio’s na een opleiding, waarbij hij
ook de kunstacademie bezocht.
tionale
Nieuws
17.10
18.55
IC.05
OFFICIEEL is nu bekend geworden, dat de nieuwbouw
van de KRO niet doorgaat. Officieus wist iedereen het hier.
Nieuwe voornemens om terzijde van de studio aan de Emma-
straat wat villa’s op een hoop te vegen en daai’ een ander
onderkomen neer te zetten, zijn nog niet door het bestuur
bekrachtigd, maar die kant gaat het waarschijnlijk wel uit.
Als tenminste het ledental niet dat beeld van teruggang blijft
vertonen, dat het personeel van deze omroep bij tijd en wijle
zorgelijk stemt.
Nederland II
TELEAC: (K) Natuur
kunde (6).
NC3: (K) Paulus de
Boskabouter.
(K) Journaal.
TROS: Zorro, jeugdse
rie.
Die betrokkenheid zit eigenlijk in iedere cineast. Hij heeft
een soort beroepsverliefdheid. Hij houdt van filmen. Dat ech
ter is niet genoeg. In Hilversum weet iedere regisseur je te
vertellen welke filmers je moet hebben voor een bepaald
onderwerp. Sommigen hebben een intuïtief zuivere benade
ring van mensen, die zij in een ontmoeting meteen kunnen
karakteriseren. Anderen zijn feitelijke filmers, zij leggen
keihard vast, ze wegen de waarde van een situatie. De men
geling van beide maakt een filmer tot een ideale figuur.
Door de snelle ontwikkeling van de televisie, waarin ont
zettend veel wordt gefilmd, hebben zich heel wat jonge
mensen aan de camera-voering gewaagd. Wat goed is, komt
snel. Maar het blijft wel een groot financieel risico met daar
bij een zware concurrentie. Wie niet verzekerd kan zijn van
doorlopend werk, wordt al gauw geconfronteerd met de drei
ging van een faillissement. Het best zijn, zo men wil, die
filmers af, die vast aan de omroepen zijn verbonden.
Daar zit het nadeel aan, dat zij niet altijd zelf kunnen
uitmaken wat ze willen, reden waarom velen het free-lance-
bestaan boven een vast dienstverband verkiezen. De vrije
keuze vergemakkelijkt het engagement. De hoge verzeke
ringen, die ze daarvoor moeten afsluiten, de kosten van appa
ratuur en materiaal, ondermijnen misschien meer dan zij
beseffen het plezier in hun werk.
IEDERE OPDRACHT BETEKENT OOK, dat van de cineast
wordt verlangd, dat hij zich verbonden voelt met het onder
werp. Hij kan niet zomaar in de wilde weg gaan draaien.
Hij dient te begrijpen wat de regisseur met het onderwerp wil
en wat de specifieke en kenmerkende hoedanigheden zijn, die
in ieder geval uit het beeld moeten spreken. Dus verlangt
men van hem een werkelijke betrokkenheid. Het gaat om de
bedoeling, die men met het beeld heeft en niet om het beeld
alleen.
BIJ ALLES WAT WE op het scherm zien, is dit iets wat we
ons nauwelijks bewust zijn: hoeveel werk er wordt verzet
voor een uitzending op de televisie komt. Iedere omroep heeft
wel twee cineasten in vaste dienst. Daarnaast maakt men
druk gebruik van free-lancers. Alleen al voor „Studio Sport'
zijn er in de weekenden talrijke cineasten in touw, die op zo
kort mogelijke termijn zoveel mogelijk opnamen maken.
Men kan daarvoor putten uit het arsenaal aan cameralieden
van een bedrijf als Cinecentrum de samensmelting van
het vroegere Polygoon en Multifilm. Daarnaast zijn er nog
talrijke eenmansbedrijfjes, die over het algemeen niet te
klagen hebben over werk, al is dat gedurende de zomer
maanden beduidend minder dan gewenst. Het komt niet zel
den voor dat men in deze branche van 's morgens acht tot
's avonds twaalf in touw is, want om zo produktief mogelijk
te werken, ontzien de cineasten zich niet. Als zij hun meters
hebben geschoten, moeten ze ook nog altijd het materiaal bij
het ontwikkelbedrijf afleveren en het geluid toevoeren naai
de overschrijfgelegenheid. De dag daarop gaan ze doorgaans
Mogelijk zijn ook hun verdiensten te laag in verhouding tot
de intensiviteit van hun arbeid. Een dag filmen kost rond de
tweehonderdenvijftig gulden. Dat bedrag, gespecificeerd in
arbeidsuren en intensiteit van prestatie, vermeerderd met
sociale lasten en onkosten, zou wel eens een andere uitkomst
kunnen geven dan men oppervlakkig veronderstelt. Een zor
gelijk en allerminst gemakkelijk leventje steekt daarachter,
hoe avontuurlijk en spannend het ook moge lijken.
1. Vrij onverwacht deed de herfst
zijn intrede in het grote bos. De
bomen begonnen te kleuren, de
wind ruiste door de takken, de eer
ste dorre bladeren dwarrelden rond.
„Het wordt guur ook”, bromde Pau
lus in zijn wapperende baardje, „het
KRO-RKK: (K) ’t Zand
33.
NOS: (K) Journaal.
KRO: (K) De Berend
Boudewijn Kwis.
(K) Brandpunt.
(K) Great Mysteries
een serie adembene
mende verhalen.
KRO-RKK: (K) Bis
schoppensynode in Ro
me.
NOS: (K) Journaal.
met zijn geld, zou hij niet zo rijk
geworden zijn.”
„Wat bedoelt ge daarmee, baas...
eh... partner?” vroeg de vreemdeling
beledigd. „Waarom zou hij voorzich
tig moeten zijn, terwijl ik duidelijk
heb laten zien dat hier een oliebron
is?”
Panda haalde zijn schouders op
„Ik ken iemand, die allang blij zou
zijn met zo’n cheque”, zei hij. „Joris
HILVERSUM I
TROS: 7.00 Nieuws. 7.02 (S)
Ontbijt-Soos: gevarieerd pro
gramma. (7.30 Nieuws. 7.41
Aktua 1. 8.30 Nieuws. 8.36-8.45
Gymnastiek voor de huis
vrouw.) 9.00 (S) Wegwezen,
met o.a. tips voor weekend
trips. 9.30 (S) Tien-om: kin
derprogramma. 10.00 (S) Ak-
tua-Sport: sport en muziek.
(10.30 Nieuws.) 11.00 Hartje
Amsterdam
gen-muziek.
18.00 (K) Cursus Frans (6).
18.30 (K) Aller Anfang ist
schwer (6). 19.00 (K) Zand
mannetje. 19.05 (K) Voor Joe
goslavische werknemers. 19.15
(K) Landsforum. 19.45 (Ki Re
gionaal nieuws. 19.55 (K)
Commentaar. 20.00 (K) Jour
naal en weerbericht. 20.15 (K)
Discussieprogramma. Aanslui
tend: (K) Journaal.
trok. „Daar gaan
zuchtte Paulus, „en ze nemen de
zomer mee”. Het was een afscheid
waar hij ieder jaar méér tegenop
zag en wat hem altijd erg weemoe
dig stemde.
mensen-menin-
Overheidsvoor-
lichting: 12.16 Exportiviteiten
nieuws, wenken en adviezen
op exportgebied. TROS: 12.26
Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.41
Aktua II. 13.00 (S) Tross-
Country. 14.00 (S) Steiger-B,
amusementsprogramma. 15.30
Nieuws. 15.33 (S) Luister
uit... én thuis: verzoekplaten
voor militairen. 17.30 Nieuws.
17.32 Aktua. 18.00 Prometheus
XIII, hoorspelserie (12). 18.21
(S) Lichte grammofoonmu-
ziek. 18.30 Nieuws. 18.41 Toe-
raktua. 19.00 (S) Plaatvaria.
VARA: 20.00 Graag of niet,
hoorspel. 21.55 (S) Koloriet:
een veelkleurig muziekpro
gramma. 22.30 Nieuws. 22.40
(S) Evergreens van Irving
Berlin. 23.05 Ach ja... de ja-
ren 50. En verder? 23.55-24.00
Nieuws.
is eigenlijk al weer voor een win-
termuts”. Juist toen hij erover
dacht om die muts thuis te gaan
halen, werd zijn aandacht getrok
ken door een druk gekwetter. Op
kijkend zag hij een vlucht vogels
die in snelle vaart pal zuidwaarts
allerminst een uitgebluste indruk, al blijft het de vraag of
je daar nou om de veertien dagen naar wilt kijken.
Over het laatste nieuwe programma, dat volgende week
vrijdag de lucht ingaat, de „Van Speyk-show” valt nog geen
zinnig woord te zeggen. De medewerking van het Cursief-
team lijkt rijk aan beloften. Een stuk amusement als Ike en
Tina Turner betekent voor de jongeren een kick. Nu vast
staat dat Ton van Duinhoven elke uitzending zijn mond open
gaat doen over Het Grote Ongenoegen, is er natuurlijk een
attractief onderdeel ingebouwd.
Maar hoe krijgt men lijn in zo’n programma, dat maar
liefst tweeëneenhalf uur gaat duren? Een vrije avond voor de
omroepster zit er in elk geval in. Het wordt wel een strijd om
de bijval van de kijkers, omdat er tegenover de AVRO „Mu-
ziekmozaïek” van stal haalt met onze eigen Willem. En „The
brothers” en „AVRO’s Televizier” gevolgd door „Sportpano-
rama”. Ik ben benieuwd wat de kijkcijfers gaan uitwijzen.
16.00
16.02
16.30
16.55-17.30 (K)
Snort.
NOS: (K) Paulus de
i oskabouter.
(K) Journaal.
KRO: (K) De nieuwe
avonturen van Peppi
en Kokki.
(K) Q Q, jeugdse
rie.
1
Goedbloed heet hij. Die zou met dat
geld allang een boortoren hebben
gekocht om nog meer te verdienen.”
Tot zijn schrik werd Oliegoed
heel boos van die woorden. „Joris
Goedbloed?!” riep hij uit. „Die
schurk?* Pas op, als je hem ook
maar één woord zegt over die olie
bron! Pas op! En laat me er uit bij
je huis. Ik ga een eh... een boorto
ren kopen.”
(Herhaling van
vorige editie
programma).
Nederland I
NOS: (K) Paulus de
Boskabouter.
(K) Journaal.
AVRO: (K) AVRO’s
Toppop. nat. hitpara
de.
NOS: (K) Journaal.
AVRO: (K) De Moun-
ti esshow.
(K) De Gebroeders
Hammond, tv-serie.
(K) Televizier Magazi
ne.
(K) AVRO’s Sportpano-
rama.
IKOR(K) Retour Lis
boa, documentaire
film.
NOS: (K) Journaal.
Nederland II
TELEACSportleiding
(3).
NOS: (K) Paulus de
Boskabouter.
(K) Journaal.
VARA: (K) Een uur
Tommy Cooper.
(K) Simon Carmiggelt
leest voor.
l'iOS: (K) Journaal.
VARA: (K) Daar ko
men de schutters, tv-
serie.
NATUURLIJK HEEFT OOK HILVERSUM gekeken naar
Mies. Het lijkt wel de opening van de Staten-Generaal. Het
nieuwe zittingsjaar van de televisie is pas goed begonnen,
wanneer Mies met haar programma op de buis is geweest.
Welnu, ook Hilversum heeft de Mies anno 1974 met instem
ming ontvangen. De altijd kritische programmamakers zijn
het er wel over eens, dat de formule goed zit. Met dit pro
gramma kan je alle kanten uit en dat is nou precies de speel
ruimte, die de beste presentatrice van Nederland nodig heeft.
hebben hoogstens zijn naam zien verschijnen in de aftiteling
na weer een reportage van zijn hand. Er zijn weinig mensen,
die een zo intensief bestaan leiden als de cineasten. Bijna
elke dag op pad, reizend door het land, lange dagen makend
en soms, wanneer zij vertrekken voor een buitenlandse reis,
niet zelden aan grote risico’s blootstaand. Het is een vrije
keuze dit beroep.
Toch, als men kennis neemt van de overgave en de arbeid
zaamheid, waarmee deze mannen het beoefenen, dwingt zich
de vraag op, of zij niet tegen hun enthousiasme en bereid
heid tot incalculeren van gevaren beschermd moeten worden.
Soms grenzen die aan een zekere roekeloosheid. Men kent de
oorzaak niet van het verongelukken van Henk Venema. Men
vond hem in zijn auto, gekanteld in een sloot, in een flauwe
bocht van de weg naar Loosdrecht. Zo plotseling dit einde
van een leven, het vak zo toegewijd. Te plotseling om het je
goed te kunnen realiseren.
„Spelen met muziek” en „Om met Ischa te spreken” zijn de
titels van de nieuwe VARA-programma’s die vanavond via
Nederland II op het scherm komen. Het eerste is een „spel zon
der prijzen en zonder winnaars”, bedacht door Ellen Blazer
(„2 voor 12’’) en gepresenteerd door de pianist Polo de Haas
(links). In het andere praat de journalist Ischa Meijer (rechts)
met drie bekende Nederlanders over herkenbare dingen, dingen
dus met een grote „warmtewaarde”, zoals men dat in het tele-
visiejargon noemt. De uitzendingen beginnen respectievelijk om
20.50 en 22.40 uur.
17.40 (K) Actualiteiten
muziek. 18.20 Vater der Kla-
tv-serie. 18.55 (K)
(K)
I Buiten-
2015 (K)
HILVERSUM II
VARA: 7.00 Nieuws. 7.11
Ochtendgymnastiek. 7.20 (S)
Z O. - voor alle kinderen die
op zijn. 8.00 Nieuws. 8.11 Din
gen van de dag. 8.23 (S) Z.O. -
gaat verder voor iedereen.
(9.35-9.40 Waterstanden.) 10.30
(S) Z.I.: muziek- en informa-
tieshow. (11.00 Nieuws). 13.00
Nieuws. 13.11 (S) In de Rooie
Haan: VARA’s zaterdagmid-
dagcafé met veel hitwerk en
aktualiteiten. NOS: 15.00 (S)
NOS-Jazz. 15.30 Gamma van
alpha en beta: nieuws uit de
wereld van wetenschap en
technologie. 16.00 Nieuws.
16.03 (S) Gevolmachtigd: een
koning te rijk met uw ver
zoekplaat. 17.00 (S) Harmonie
en fanfare in Nederland en
Europa. 17.45 Voor blinden en
slechtzienden. 17.55 Medede
lingen. 18.00 Nieuws. VARA:
18.11 Dingen van de dag. P.P.:
18.20 Uitzending van de Ka
tholieke Volks Partij. VARA:
18.30 (S) De VARA feliciteert:
verzoekplatenprogramma.
TROS: 20.00 Nieuws. 20.05
Aktua-special. 20.15 (S) Con
cert a la carte: klassiek ver
zoekplatenprogramma. 22.15
(S) Om de kunst. 22.45 (S)
Klaviertuositeiten. 23.10 Aktua
-klankbeeld. 23.30 (S) Poëzie
rond middernacht. 23.55-24.00
Nieuws.
motte, tv-serie. 18.55
Mainzelmënnchen. 19.00
Journaal. 19.30 (K)
landse reportages.
Die Strassen von San Franci
sco, tv-film. Aansluitend (K)
Tekenfilm. 21.15 (K) Journaal.
21.30 (K) Der Liebhaber, to
neelstuk. 23.10 (K) Journaal.
18.00 AdA - Jugendkunde
(5). 18.30 (K) Mens en werk.
19.00 (K) Zandmannetje. 19.05
(K) God en de wereld. 19.45
(K) Sport. 20.00 (K) Journaal
en weerbericht. 20.15 (K) Vor
Ort. 21.00 (K) Der König der
Toreros (Blood and sand),
Amerikaanse speelfilm uit
1940. 23.00 (K) Journaal.
Duitsland II
18.00 (K) Boney, tv-serie.
19.00 (K) Journaal. 19.30 (K)
Muzikaal spelprogramma.
20.15 (K) Man nannte ihn
Hombre, Amerikaanse speel
film uit 1966. 21.45 (K) Jour
naal. 21.50 (K) Sport. 23.05 (K)
Vom Hackepeter und der kal-
ten Mamsell, tv-spel. 0.20 (K)
Journaal.
17.00
mededelingen,
muziek. 17.55
18.00 Nieuws.
BRUSSEL
12.00 Nieuws. 12.03 Licht
programma. 13.00 Nieuws en
weerbericht. 13.10 Aktualitei
ten. 13.26 Buitenlands perso
verzicht. 13.30 Toneelagenda.
13.35 Licht programma. 14.00
Nieuws. 14.03 Smartlappen.
15.00 Nieuws. 15.03 Nordring-
Radioprijs 1974. 16.00 Interna-
kleinkunst.
i en
Lichte
Weegschaal.
Jongerenprogramma.
18.45 Sport. 18.55 Taalwenken.
18.57 Lichte orkestmuziek.
19.00 Nieuws, weerbericht en
mededelingen. 19.30 Internatio
naal hansonprogramma.
20.30 Nieuws. 20.33 Sport en
muziek. 22.00 Nieuws. 22.05
Dansmuziek. 23.00 Nieuws.
23.40-23.45 Nieuws.
18.05 (K) Der Fall von ne-
benan, tv-serie. 18.40 (K) Ac-
tualiteiten. 19.20 (K) Ver-
keersquiz. 19.45 (K) Unsere
Zuschauer mochten wissen.
20.00 (K) Journaal en weerbe
richt. 20.15 (K) How to marry
a millionair?, Amerikaanse
speelfilm uit 1953. 22.20 (K)
Journaal en weerbericht. 22.35
(K) Marie, tv-spel. 0.10 (K)
Journaal.
18.35 (K) Stars prasentieren
Stars. 19.00 (K) Actualiteiten.
19.35 (K) Der Wilde und der
zahme Westen, tv-serie. 20.00
(K) Journaal en weerbericht
en Epiloog. 22.05 (K) Tod ei-
nes Burgers (The old man
who cried wolf), Amerikaanse
speelfilm uit 1970. 23.20 (K)
Journaal.
11.00-11.45 TELEAC: (K)
Computerkunde (28).
NOS: (K) Journaal.
TROS: (K) Snater.
(K) Ren je rot.
19.30 (K) Boter, kaas en eie
ren, spelprogramma.
NOS: (K) Journaal.
TROS: (K) Ik hou van
uw vrouw, blijspel.
(K) Sterren kijken:
filmportret van een
sportman.
(K) Wordt u al gehol
pen?, tv-serie.
NOS: (K) Journaal.
IKOR-NCRV: Het lied
van de week.
boterham. 8.02 (S) Drie op je
boterham: Pers Vers. 9.03 (S)
Tot uw dienst: klassieke mu
ziek. 10.03 (S) Muziek b ijde
koffie. 12.03 (S) Drie tussen de
middag: Los Vast. 14.03 (S)
Jongerenfestival vanuit Delft.
16.03 (S) Nieuws- en sport-
show. NOS: 18.02 Joost mag
niet eten. NCRV: 19.02 (S)
Discorama. 21.02 (S) Elpee-
pop. 22.02 Strictly Country
Style. 22.30 (S) Jazztime. 23.02
(S) Sportshow. 0.02 (S) Late
date. 2.02 (S) Bent u daar
nog? AVRO: 6.02-7.00 Als je
niet opstaat dan blijf je maar
liggen.
“O,
LAAT ME
LOS< ARMAN
ZIT IN DIE
6U--DOZER y
PAS OP! ËK KUNNEN V
NOG A4ÊSR INSTOK- l-
^TIN&EN KOMEN /i
„AL
s.
J5~-l6
CWTHEB8EM
WE CNERLEEFD. ALG>
NU De DOORGANS
M26 AVWRVRJ//SJ
de zwaluwen".