n. indringend muzikaal k Theater Tardieu matig in twee eenakters 1 Brielse beiaard gerestaureerd KOM en OVERTUIG U! Toneelschrijver Ton Vorstenbosch: Het is uit de mode om te sterven Sennheiser mikrofoons om op te vreten... Erna Spoorenberg: ode Q voor Jou B Sanitairhuis ’TER KLEEF’ r - 1 over laatste levensdagen in rusthuis PREMIERE HYMNUS VAN FLOTHUIS In Hotel-Restaurant v. AKEN is u uit en thuis Ernstige bedoelingen onvoldoende waargemaakt CARRY’S STEAK HOUSE ZANDVOORT I I Showtime zaterdag in Toneelschuur Georgie Fame niet in Paradiso 7 „De Stok” V R IJ D A G OKTOBER 1 8 1974 KUNST 23 el) uin. Risico Lot t r Z1JLSTRAA T 59 - HAARLEM Wat een jurkjes! ERG GOED! Tel. 02507-25 04 Haltestraat 26 Sanitairhuis HET GOEDKOOPSTE ADRES VOOR HET MOOISTE SANITAIR Koperen pijp 12 mm 2,48 per meter Koperen pijp 15 mm 2,98 per meter Prijzen inklusief BTW. MOLENAERSTRAAT 15 HAARLEM-NOORD ’s Middags en de gehele zaterdag geopend. I ,..in elke prijsklasse vorm en ook de speeltrant. Eenheid van stijl werd dus wel bereikt, maar wat je er in deze tijd mee moet is me niet duidelijk. aliteit wart, 1 3 t HAARLEM Ik kan me voor stellen waarom het toneelgroep je Theater Tardieu als tweede pro- duktie in de korte tijd van zijn (on gesubsidieerde) bestaan twee korte stukken van Emanuel Peluso heeft gekozen. Ze bevatten aantrekkelijk spelmateriaal voor toneelspelers. Maar ze doen nogal verouderd aan. Terecht speelt men beide stukken in kledij van zo’n tien, vijftien jaar geleden. Helaas is die tijd net te dichtbij voor een modieuze her leving en net te ver om nog actueel te zijn. Dat geldt voor de inhoud, de „TER CLEEF” SENNHEISER f 7^3 W, 't IJ, rijne. Komplete gekleurde wastafel - kombinaties met voet en mengkraan 112,09 1B1 I I - (Van onze correspondent) ge- ook misschien u en mij”. VOORTREFFELIJKE KEUKEN BESPREEK TIJDIG TOON VRANKEN. 3 (ADVERTENTIE) 1 maar ADVERTENTIE JAC HEIJER II 5 a Spelers uit „De Stok”. Van links naar rechts Nanni Vermeer, Kees Coolen, Rick Nico- let, Annemarie Heylings, Gaston van Erven en Wim de Haas. Louise Robben en Ad Fernhout in „Kleine Angsten”. VOOR UW HUWELIJKSFEEST RECEPTIES OF PARTIJEN 40-70-120 PERSONEN Satie, tijdgenoot van Debussy, inspira tor van de Groupe des Six, het enfant terrible van zijn tijd en nu in onze tijd opvallend in de belangstelling, schreef onder de titel Gymnopédies drie piano- GEZELLIG INGERICHTE ZALEN AMSTERDAM. Het concert dat de Britse zanger Georgie Fame zaterdaga vond in het Amsterdamse Paradiso zou geven, gaat niet door. Eveneens is het optreden te Breda afgelast. Georgie Fa me treedt nu alleen nog op tijdens het NCRV-Filterfestival, dat zaterdagmiddag op de Grote Markt in Delft wordt ge houden. Aanvang van zijn concert is ongeveer 14 uur. Via Hilversum 3 wor den er direkte flitsen van het gratis jubileumfestival uitgezonden. Naast Ge orgie Fame treedt onder meer Alquin op. I» 1 MSB* Vorstenbosch is zich ervan bewust dat het een risico voor een Nederlandse toneelgroep is een Nederlands stuk te brengen. „Centrum” is zo’n gezelschap dat veelvuldig dit risico heeft durven nemen. Ook de Haagse Comedie gaat steeds meer in zee met Nederlandse auteurs. Zijn contact met de H.C. via öqöe Hij vervolgt: „Er is me al vanuit het bejaarden werk gevraagd: je hebt nu wel kritiek op de zorg over oude mensen, maar waar blijf je met je oplossing, met je andere aanpak. Nou kijk, dat woordje „aanpak”, dat bedoel ik nou. Dat onper soonlijke, dat wil ik juist bestrijden, door de mensen met hun neus op het probleem te drukken in een vorm die ik er voor gekozen heb en die voor mij „pragmatisme” betekent”. pasten beide werken uitstekend bij el kaar. TON VORSTENBOSCH „de jeugd is een merkartikel geworden’’ het centrum van Nederlandse Dramatur gie (Hans Keuls) in Amsterdam tot stand gekomen dateert van twee jaar geleden. Over die samenwerking is hij goed te spreken. Over het CND veel minder („Aan doel voorbij geschoten”). Paul Melton, die regle-adviezen gal, heeft zich vooral op het spel toegelegd en minder op de mise-en-scène, waar door de voorstelling niet genoeg precisie kreeg om te overtuigen. De goede een voudige decors zijn van Henk Lourens. Het stuk is vanavond en zaterdag avond weer te zien in de Haarlemse toneelschuur. .4 Eén van zijn voornaamste zorgen is zo snel mogelijk van de Theaterschool af te komen. „Lukt het toneelschrijven hele maal niet”, zegt hij met een grijns, „dan zal ik patat-frites of andere waar moe ten gaan verkopen. „De HC is met het experiment begon nen om een „huisschrijver” een jaar aan de groep te verbinden. Kijk, goede Ne derlandse toneelstukken zijn er wel, maar ze zijn vaak technisch te weinig uitgewerkt op hun praktische speelbaar heid. Ik ben er in tegenstelling tot veel schrijvers voorstander van dat dramati sche produkties in teamwork tot stand komen. Ik leer daar ontzettend veel van. Op school wordt je nu eenmaal niet alles bij gebracht. Ik wil echt wel uit mijn ivoren torentje stappen om het vak technisch te leren. Zo heb ik „De Stok” samen met Wim van Rooij van de HC helemaal bijgeschaafd. Die samenwer king heeft mij enorm geholpen en dat zou meer moeten gebeuren”. DEN HAAG. „Er wordt veel sproken over ouderdom, bejaardenzorg, vrijwillige euthanasie. Maar alle pogin gen om die dingen uit de taboesfeer te halen, worden weer teniet gedaan door het tegenwerk dat de maatschappij van vandaag levert. Eigenlijk wordt voortdu rend benadrukt dat het uit de mode is te sterven. Men legt de dode hevig opgefrunnikt in zijn kist, alsof het niet waar is dat hij niet meer tot de leven den behoort. Op alle mogelijke manieren wordt ge probeerd het sterven acceptabel voor de nabestaanden te maken. Nee, de jeugd is nog altijd duidelijk in het voordeel, is een merkartikel geworden. De jeugd wordt in deze samenleving ook kunst matig verlengd: je hebt niet alleen tie ners, je hebt nu ook twens en dertigers. „Dertiger” heeft in dit verband een klank van er-nog-bjj-te-horen. Over „ze ventiger” wordt niet gesproken”. De Engelse groep General Will komt waarschijnlijk niet naar Haarlem met het cabaret „Old Hats”, waarover J. Heijer gisteren in onze krant schreef. De Toneelschuur blijkt tot z’n spijt geen geld meer te hebben om deze voorstel ling, waarop men een optie had, uit te kopen. EótaB cronjéstraat 73 - Lfiaarlem stukken. Daarvan heeft Debussy er twee door middel van een subtiel geraffineer de instrumentatie-kunst tot verfijnde schittering en elegantie gebracht. Een rijker klankkoloriet, maar even eens met subtiel raffinement toegepast komt in verrassende nuancering tot schittering in Hymnus van Marius Flot- huis. Hij schreeft dit werk in 1965 voor sopraan en orkest. Inspiratiebron vond hij in het gedicht An die Sonne van de Oostenrijkse dichteres Ingeborg Bach mann. Het is een loflied op de zon, die zij prijst ver boven maan en sterren Het inspireerde de componist tot een werk van grote adem, extatisch, door dacht en modern van opbouw en klank structuur. Boeiend is ook de keus van de orkestrale bezetting en het verwecken van de materie. Aan de zangstem worden hoge, zo niet de hoogste eisen gesteld. Erna Spooren- berg heeft hier met glans aan voldaan. Haar voordracht was indringend muzi kaal en zij beheerste de partituur dusda nig, dat zij alles uit het hoofd zong. De orkestpartij vond in het orkest onder Haitink een subliem vertolker van af de eerste opmaat tot aan de laatste toon, die heel lang en mysterieus bleef natrillen. Een opmerkelijk succes boekte het werk bij het publiek dat lang en spon taan applaudisseerde voor de componist en uitvoerend-”" Met Haydns 88e zijn composities behoren tot het vindingrijk ste wat in de rococo en het klassicisme is bereikt en de Vijfde van Beetho ven, kreeg dit concert naar voordracht en interpretatie gemeten, een zeer glan zende omlijsting. De Haagse Comedie repeteert nu drie weken aan „De Stok”. Over het resultaat durft Vorstenbosch nog weinig te zeg gen. Hij is er blij mee dat er een stuk van hem, zoals hij dat noemt, „op ni veau” wordt gespeeld. De medespelenden acht hij erg goed gekozen: Kees Coolen, Gaston van Erven, Wim de Haas, Anne- Marie Heyligers, Rick Nicolet, Dore Smit, Maria Stiegelis en Nanni Vermeer. Bang voor kritiek op zijn „beroeps eersteling?” „Enerzijds ja, ik weet dat ik geen werkelijk rijp werk heb afgeleverd. Anderzijds zou ik negatieve kritiek te leurstellend vinden voor het goede initia tief van de Haagse Comedie. Ze durven toch maar een stuk te brengen dat op weerstand van het publiek kan stuiten. Niemand wordt nu eenmaal graag ge confronteerd met minder prettige kanten van het bestaan. Hoewel, er komt ook humor in „De Stok” voor, hoor. Vergeet niet dat er in een bejaardentehuis heel wat wordt gelachen”. HAARLEM. De voorstelling van The People Show en Waste of Time in de Toneelschuur is zaterdagnacht om 24 uur en niet zoals gisteren in de rubriek Uitwijzer werd aangekondigd vanavond. De voorstelling heet Show Time en be staat uit een reeks gebeurtenisjes die weinig verband of zin hebben, prettig zijn om naar te kijken. DEN BRIEL. (ANP) Dezer dagen is de restaratie gereed gekomen van de 400 jaar oude beiaard in de Brielse dom. Het klokkenspel is oorspronkelijk dooi de beroemde Gebroeders Hemony uit Amsterdam in het jaar 1577 gegoten. De 23 klokken kostten 406 gulden en 12 stuivers. In 1943 werden de onbetaalba re klokken door de Duitsers gevorderd voor de smeltovens, maar een Hollandse schipper die de klokken vervoerde, bracht zijn schip tot zinken in het IJsselmeer. Na de oorlog werden de Hemonyklokken opgevist en weer in de Brielse dom opgehangen. Daarna werd een actie ondernomen om de beiaard volledig te maken voor een totaal aantal van 45 bellen. De laatste klok, 2000 kilo wegend, is nu in Den Briel gearriveerd. Kosten van deze klok alleen: rond 27.000 gulden. In het randschrift staat onder andere ge schreven: „Mijn stem wil loven uw Oranje boven”, dit omdat Den Briel de eerste Oranjestad van Nederland is. Den Briel heeft nu met de bijzonder mooie klank gevende Hemony-klokken een van de mooiste en volledigste beiaards in het land. Nadrukkelijk stelt hij dat „De Stok” geen uitputtende behandeling is van de totale problematiek van de ouderdom in het algemeen, noch van de bejaarden zorg in het bijzonder. Evenmin wil het een definitief antwoord geven op de vraag naar de wenselijkheid van vrij- In de verste verten pretendeert Vor stenbosch ook niet een oplossing van het bejaardenprobleem aangedragen te heb ben. „Ik ben echt niet op een ochtend met het idee wakker geworden dat ik eens op mijn eentje het ouderdomspro- bieem moet aanpakken. Voor mijn ma nier van werken geldt dat ik aan een verhaal begin naar aanleiding van be paalde types die ik interessant vind. En zo blijk je je op een gegeven moment bewust te zijn dat je bezig bent met een bepaald thema. Dat thema gaat dan inderdaad wel vaak over afbrokkeling (bijvoorbeeld van geloof en kerk), ster ven, er niet meer bij horen, eenzaam heid”. willige euthanasie. „Al deze problemen, zoals in de werkelijkheid, zo ook in het theaterstuk, vormen slechts de samen stellende delen van het lot dat velen noodgedwongen ondergaan en velen, met het klimmen der jaren, te wachten staat, AMSTERDAM. Tussen de 88e Symfonie van Haydn en de Vijfde Sym fonie van Beethoven, begin- en sluitstuk van het abonnementsconcert door het concertgebouworkest onder leiding van Bernard Haitink, werd de première Hymnus voor sopraan en orkest zinvol ingeleid met een door Debussy voor orkest geinstrumeerd werk •van Satie „Gymnopédies”. Wat klankkleur betreft Peluso hier onbekend moet een Amerikaan zijn van Italiaanse huize. Beide stukken uit ’66-’67 zijn doortrok ken van een voor de hand liggende Freudiaanse psychologie en het niet on bekende, typisch roomse schuldgevoel ten aanzien van de sexualiteit. In het eerste stuk, „Goedendag”, dwingt een oude, rijke vrouw een nogal beklemde jongeman zijn relatie met een vroegere vriendin uit de doeken te doen. Tegen betaling. Wat de oude vrouw met die jongen doet, blijkt de jongen met dat meisje gedaan te hebben. Het tweede stuk, „Kleine angsten”, is ingewikkelder van vorm. Enerzijds is er een man die zijn vrouw glimlachend maar sadistisch terroriseert. Anderzijds een jongen die geheel en al gefrustreerd wordt door zijn bezittende moeder. Alras is duidelijk dat de jongen in het ene deel, de man uit het andere deel is en dat deze z’n vrouw zo gemeen behandelt uit wraak op zijn moeder. Beide stukken, vooral het tweede, zijn sober geschreven. Beide zijn bedekt met een absurdistisch sausje, dat voor de inhoud op zich niet zo belangrijk is. Soms kreeg ik de indruk, dat dit sausje bedoeld is om het soort (Amerikaans psychologisch) toneel, waaruit de stuk ken voortkomen, wat te relativeren. Zo dit mocht zijn, dan heeft Theater Tar dieu die kans niet gegrepen om er een vrolijke parodie van te maken. Het was bloedserieus bedoeld en juist daardoor bleek, dat de spelers toch wel te jong en onvervaren zijn om die ernst ook wer kelijk gewicht te geven. In het eerste stuk zat je tegen de grijze pruik van Ellen Riöhrinann aan te kijken en het te weinig gedetailleerde spel van Ad Fernhout. Het tweede stuk werd beter gespeeld, vooral door Louise Robben, die een talentvolle aanwinst is voor de groep. De scène tussen haar en Fernhout hadden zeer spannende mo menten, die de scènes tussen Fernhout en Röhrmann (de moeder) misten. Ellen Röhrmann heeft, althans voor mij, een veel te komische uitstraling voor de diepe ernst, die men trachtte te berei ken. Van het begin af aan heeft Ton Vor stenbosch zich geïnteresseerd voor de problemen van mensen die om welke reden ook buiten de maatschappij, bui ten het eigenlijke leven, zijn gesteld. „Voor mij heeft het begrip outsider steeds verband met ouder worden. In deze visie worden we allemaal iedere dag iets meer outsider. De grondoorza ken daarvan zijn voor mij als toneel schrijver niet interessant. Dat is de taak van het vormingstoneel, waar ik veel respect voor heb. Misschien dat ik daar later nog eens aan toe kom”. „Het gaat er mij vooral om dat een bejaarde als nul een tehuis ingaat en dat hij er dood uitkomt: de dramatische beschrijving van het tussenliggende sta dium, waarbij ik gebruik heb gemaakt van mijn contacten (onder meer ook via mijn moeder) met de bejaardenzorg, dat is mijn functie, vind ik. Maar ik leg er nog eens het accent op dat het in het geheel niet gaat om een realistische benadering maar om een verbeelding van „een” situatie in „een” tehuis. Als het probleem op zich centraal had moe ten staan, dan had’ ik beter een docu mentaire kunnen schrijven”. Ton Vorstenbosch (27) voelt zich blij kens zijn toneelstuk „De Stok” niet ge roepen om aan dat modieuze overstem men van de dood mee te doen. Integen deel. In „De Stok” het eerste stuk van Vorstenbosch dat door een beroeps gezelschap de Haagse Comedie wordt opgevoerd (op 1 november in het Haagse HOT) worden de laatste le vensdagen beschreven van zes oude mensen in een particulier rusthuis, dat geleid wordt door een autoritaire direc trice en een jonge, onervaren verpleeg ster. De zes zitten vol frustaties uit het verleden en hebben allen het gevoel de boot volledig gemist te hebben. Ze be vinden zich in een geïsoleerde mini, maatschappij, waarin de stok volgens Vorstenbosch „het symbool van ouder dom” een middel is om met elkaar contact te krijgen en moeilijkheden afz te reageren. In de rollen van de zes bejaarden ziet men zes acteurs en actri ces die nog vele jaren verwijderd zijn van de leeftijd die zij in het stuk moeten voorstellen. Vorstenbosch, bezig aan zijn laatste jaar van de Theaterschool in Amster dam (afdeling regie en pedagogie), zegt van „De Stok” dat het geen documentair karakter draagt, maar dat het een dra matische studie in kort bestek is van wat een groepje mensen, in volstrekt isolement op de dood wachtend, aan mogelijkheden blijft tot contact, solida riteit en al die sociale deugden die aldus Vorstenbosch inmiddels als een voorwaarde worden beschouwd voor een menswaardig bestaan. Ook voor het bestaan van een bejaard mens?, zo vraagt hij zich af. BAAN 1-9-3 - Tel. 324709-324365 HAARLEM

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 23