STATIONSRESTAURANT
Umuiden
Veronica
TOP DE POP POP DERTIEN
Roelof Klein en
teeiiilsci speelgoed
VOOR
HOBBY
EN
MODEL
BOUW
Platen in Engeland
helft voordeliger
Natuur als achtergrond in werk van
Jan van der Veer
VI
L—Z
Decennium:
St
MEMO
l
i
nieuw op tv
Soosagenda
lil
f*T*
r—
Nederland betaalt te veel voor klassiek
VEEL AIUARELLEN EN GRAFIEK IN DE WAAG
Onbestaande prijs
theemancipatie
w
theeconoom
DONDERDAG 31
OKTOBER
1974
KUNST
Kent D önze automatiek
tel. 310987
HAARLEM Werk van Roelof
Klein en Jan van der Veer is vrij
vaak te zien in de Hallen op de
HAARLEM
voor:
1
- - X
Grote Markt als onderdeel van
groepstentoonstellingen. Men zal
zich hun grote olieverven herinne
ren, die met „kosmische” titels van
Klein en de magisch-realistische
van Jan van der Veer, waarin aan
gespoeld wrakhout en dergelijke
een tweede betekenis openbaren.
Nu exposeren ze samen in de
Waag, als KZOD-leden van de
oudere generatie. In het algemeen
hebben ze)nu kleiner werk opge
hangen (en in mappen neergezet),
meestal aquarellen, maar ook .gra
fiek. Er is veehouder werk bij.
If
WW*
F»
(Van onze correspondent in Londen, Rudolf Bakker)
elke
av:
zater-
ADVERTENTIE)
(ADVERTENTIE)
«S® -ïv
concernkosten,
SS
Een getekend portret door Roelof Klein.
(ADVERTENTIE)
(ADVERTENTIE)
-X-
j iSWW toi
Barteljorisstraat 3,
Haarlem,
gezellige sfeer
vlotte bediening
populaire prijzen
prima keuken
heerlijke dagschotels
voortreffelijke menu’s
zondags geopend
Bluesette, A. C. Krusemanstr. 34,
Oost, vr, zat en zo: bar-dancing-di'sco.
De Ark, Kerkplein 5, Velsen-Zuid,
vr en zat: soos.
Can-Can, Stoofsteeg 1,
bar-dancing-disco.
dag staat de show in de PEN in
IJmuiden.
Paradiso, Weteringschans, Amster
dam, vrijdag: Sailor; zaterdag: Ga
laxy Lin.
Arnoldushoeve, Hoofddorp,
dag: FUNGUS.
Moulin Rouge, Kleine Houtstr., elke
av: bar-dancing-disco.
Disco Dubois, Berlagelaan 45, elke
zomi: discodansen.
Een der drie aquarellen „Naaktstrand”
van Jan van der Veer.
Eindelijk-wordt thee recht
gedaan. 3M Duikertjes.
Makkelijk, lekker en niet duur.
lp-/
FRANK toentmede
HAARLEM: Barteljorisstraat 5- tel.: 023-3204 25
Amsterdam - Hilversum
Veronica in IJmuiden? Nee, stillig
gend, stuurlui op de wal, legale mu
ziek, zonder water, zonder zee, van
achter de draaitafel met vaste grond
onder de voeten. De Veronica drive-
in show is voorlopig het enige hoor
bare wat er van het roemruchte
zendschip nog overgebleven is. Zater-
LONDEN Grammofoonplatenliefhebbers doen er goed aan zich te bezinnen
voordat ze platen gaan kopen. De platenprijzen in Nederland liggen zo hoog, dat het
verstandig is af en toe eens het Engelse blad „The Gramophone” te kopen en de lijs
ten na te slaan van de aanbieders van platen met korting. De adverteerders in „The
Gramophone" zjjn bona fide en wie zjjn cheque heeft ingestuurd kan binnen een
dag of tien op toezending van de platen rekenen.
Scuff, Lingestr. 1, elke zomi: disco-
dansep.
tegen de omroepen min één, die een
Veronica in Hilversum proberen te
gen te houden omdat hun eigen be
langen daarmee niet zouden zijn ge
diend.
Dat is natuurlijk vanuit een oog
punt van versnippering van zendtijd
begrijpelijk. Het was aan de minister
geweest Veronica te ontpiraten en
haar welverdiende plaats in Neer-
lands omroepbestel in te ruimen. Hil
versum 3 vecht nog steeds dapper
door op haar weg naar zee, naar de
formule van de piraten. Het kan bij
lange na niet lukken, voorlopig. We
zullen het ermee moeten doen.
In de PEN komt Veronica zaterdag
niet alleen met honderden platen
maar ook met grote geluidsmachines
en lichtinstallaties.
Zondagmiddag in de PEN de Deen
se formatie Gasolin’, veel gitaarsolo’s
met elektronisch geweld van orgel en
synthesizer.
1 (1) Kung Fu Fighting Carl Douglas; 2 (2) Swinging on a star Spooky
and Sue; 3 (9) Sing a song of love George Baker Selection; 4 (5) I’m leaving
it all up to you Donny en Mary Osmond; 5 (7) Such a night Rick Gordon;
6 (16) Yellow sun of Equador The Classics; 7 (18) I can’t leave you alone
George Me Crae; 8 (10) C’est moi C. Jerome; 9 (6) In the summernight
Teach In; 10 (3) Rock your baby George Me Crae; 11 (12) Rosita André
Moss; 12 (29) ’n Roosje m’n roosje Conny Vandenbos; 13 (11) I’ve got the
music in Kiki Dee Band.
HAARLEM. In de krant van
maandag publiceerden wij een bericht
van het ANP over de toekenning van de
zogenaamde Cestodaprijs aan de publi
cist Nico Scheepmaker. Naar het ANP
nu heeft men meegedeeld, is er in het
geheel geen sprake van een Cestodaprijs.
Het ANP, zo werd meegedeeld, heeft het
bericht, naar later bleek, op valselijke
gronden aangeboden gekregen.
Compleet uiteraard met de Veroni-
cariedels die jaren lang de „sound”
van Veronica bepaalden, compleet
met de bekende stemmen (wie zater
dagavond de DJ’s zijn is nog niet
bekend). De drive-in-show van Ve
ronica is na het ontzenderen van het
moederschip niet alleen meer een
commercieel aantrekkelijk en best
gezellig uittreksel van de radio-acti-
viteiten. Sinds 1 september wordt de
show door de nu zenderloze bazen
intensief gebruikt om reclame te ma
ken voor legalisering van Veronica en
- vaak ook - om stennis te maken
4
Zaterdagavond aanstaande kun je
in VARA’s Nederpopzien bijna een
uur lang een volslagen onbekende
groep op het scherm zien: Decenni
um. Neerlands eerste formatie die zo
uitgebreid op het scherm verschijnt
zonder zelfs een platencontract te
hebben. Nou ja, hadden. Negfam-
heeft de groep pijlsnel onder haar
hoede genomen en alle ruimte gege
ven voor de elpee „Song for the bad
times”, die ook zaterdag uitkomt.
Drurqmer Ger Brands, bassist Koos
Koster, sologitarist Pieter Koster en
organist Frits van Uden wonen sa
men in één huis. Het zijn vrienden
die pas daarna muziek gingen maken.
Als Decennium, omdat het tiental
jaren tussen de twintig en dertig de
belangrijkste van je leven zijn, vindt
Ger Brands. Twee jaar lang heeft de
groep freewheel muziek gemaakt,
zonder dwang, zonder lijn, zonder
optredens. Een jaar geleden kwam er
wël lijn en karakter in, er ontstonden
volwaardige nummers. Die hebben
inmiddels hun werk alweer gedaan.
VARA’s Nederpopzien mensen wa
ren zo gek van de groep dat ze de
heren onmiddellijk op de buis wilde
hebben. Dat gebeurt dan zaterdaga
vond. Een uur lang.
HJC, Groot Heiligland 47, vrijdag:
Rob Agerbeek Kwintet; zaterdag:
Ken Coyler plus Storyvjlle Jazzband
(Stichting Cat Jazz Haarlem).
Noordzee, Jac. 'van Looystraat,
speel tuingebouw, zat: soos.
De Weijman, Hoofdstr., Santpoort,
elke av. veh. maandag: disco.
ten ze. Ze tonen een jong paar op de
eerste aquarel, een moeder en kind op
het tweede en een oud paar op het
laatste. Het gaat niet om het strand, het
gaat ofh een verslag van een levensloop,
teruggebracht tot de „naakte” feitelijk
heid. De stijl, die naturalistisch is, maar
er toch in onderdelen weer van afwijkt
door bepaalde klemtonen in de deforma
tie van de figuren waardoor een
zekere monumentaliteit wordt bereikt
onderstreept dat.
Jan van der Veer brengt die bedoelin
gen goed over. Het andere werk is dan
weer meestal dichter bij de natuur ge
bleven, op een aantal bloemstukken na,
gestileerd tot cirkelvormen en spiralen.
Ook hij heeft een ruime scala van uit
drukkingsmiddelen binnen het natuur
beeld tot zijn beschikking, maar hij
bereikt met dit vaak ook oudere werk
niet altijd de indringingskracht van de
grote olieverven die in de Hallen hebben
gehangen. Zijn gevoel voor kleur- en
vormenspel is in de aquarellen echter
wel duidelijk aanwezig en ik zou er in
dezelfde zin over kunnen schrijven als
ik hierboven met het naturalistische
werk van zijn collega heb gedaan.
Turfschip, Turf steeg 2a, zat: koffie
bar m.m.v. de jazzpianist-liedjeszan
ger Carel Heinsius.
3M Duikertjes. 40 voor 1.30
Da's 3’/4 cent per pot
overheerlijke thee.
e
Roelof Klein valt allang op met aqua
rellen, die een poëtische mystieke inslag
hebben, maar meestal toch dicht bij de
natuur bleven. Ze zijn „leesbaar”. In zijn
laatste olieverven, die op één na hier
niet hangen, verschoof de natuur verder
naar de achtergrond ten faveure van
abstractere vormen.
In die ene in de Waag is dat ook zo.
„Kosmische groeisels” heet het schilderij.
En daarbij kun je denken aan de ma
crokosmos, vormen buiten ons bereik,
misschien eerder bewegingen, die de
Een enkel voorbeeld: in september
verscheen bij Decca-Engeland de laatste
reeks in de serie van de complete sym
fonieën van Haydn. Het gaat hier om
een doos met zes platen, bevattende de
twaalf Londense symfonieën, nrs. 93 tot
en met 104. Deze doos is nu ook in
Nederland door Phonogram in de
handel gebracht. Ze kost hier 95,40. In
Engeland is de aanbevolen kleinhandels
prijs voor deze zelfde doos 7 pond en 50
pence. Aangezien de koers van het pond
op het ogenblik 6,30 bedraagt, komt dit
omgerekend neer op 47,25, Dat is dus
nog minder dan de helft van de prijs die
de handel in Nederland voor de doos
vraagt.
Hier blijft het niet bij. Wie die zelfde
Haydn-symfonieën bij een van de adver
teerders in „The Gramophone” koopt, is
nog goedkoper uit. Ik bracht een bezoek
aan Ron’s Music Shop in Ilford, even
ten oosten van Londen. Het kleine win
keltje puilt uit van de platen en de
cassettes en ergens in de catacomben
liggen de voorraden die over de hele
wereld worden verzonden, tot Nieuw-
Zeeland en de Verenigde Staten toe („de
Amerikanen vinden de Engelse persin
gen beter”). Ook naar Nederland ver
zendt Ron kisten vol platen. Als ik er
ben rollen juist enige dozen de deur uit,
richting Hoek van Holland. Om voor het
gemak bij dezelfde Haydn-symfonieën te
blijven: Ron vraagt er 5 pond 90 voor,
dat is 37,17.
En nu de inkoopsprijs, die prijs dus
waar naar men mag aannemen de Ne
derlandse importeurs de symfonieën
voor laten overkomen. Die bedraagt vol
gens de officiële groothandelsprijslijst
van Decca 0.849 pond per plaat, dat
komt op 5 pond en 9 pence in geval van
de Haydn-doos met de zes platen. In
Nederlands geld: 33,56. De Nederlandse
tussenhandel,kost de Nederlandse consu
ment dus 61,84.
De Engelse kleinhandel neemt met ruim
15 genoegen. Ron’s Music Shop met
nog minder. Waarbij men nog dient te
bedenken dat in de aanbevolen klein
handelsprijs de BTW van 8 percent al is
opgenomen.
De grammofoonplatenprijzenmarkt
raakte enige jaren geleden in Engeland
geheel vrij, toen een voorschrift werd
opgeheven waarbij minimumprijzen
werden voorgeschreven. De maatschap
pijen, die in voortdurende liquiditeits
problemen verkeren, willen hun „out
put” zo groot mogelijk houden. De grote
maatschappijen verkopen aan de groot
handel niet onder de dertig stuks per
plaat, omdat er geen pakkers genoeg zijn
en verpakkingsmateriaal te duur is voor
het verzenden van afzonderlijke exem
plaren. Lage prijzen verhogen de omzet.
Om nog maar bij het geval van de
Haydn-symfonieën te blijven: deze zijn
het eerste halfjaar na hun verschijning
tegen een voordelige prijs te koop, om
de afname te bevorderen en de eerste
liquiditeitsproblemen rond een dergelijke
mammoetproduktie het hoofd te bieden.
Desgevraagd deelt de heer Rubinstein
van de „klassieke afdeling” van Phono
gram mee dat hij de geweldig discrepan
tie tussen de platenprijzen in Engeland
en Nederland „een zeer droevige zaak”
vindt. „Het is inderdaad een feit dat de
platenprijzen in Engeland sinds jaar en
dag stukken lager liggen dan bij ons.
Wij zien daar in korte termijn ook geen
verandering in komen.”
Dat de prijs van de doos met de
twaalf Londense Haydn-symfonieën
van Phonogram tweemaal zo hoog ligt
als die van Decca-Londen wordt veroor
zaakt door de enorm hoge importkosten
en de verkoopkosten van het Amster
damse Phonogrambedrijf (magazijnkos-
ten. concernkosten, personeelslasten
enz.).
PEN, Kanaalstr 257, IJmuiden, zat.:
Veronica-discoshow. zomi: Deense
formatie Gasolin’.
kosmos suggereren. Klein koos daar vor
men voor, die ieder vrijelijk zelf kan
vertalen. Je kunt ook denken aan het
begrip micro-kosmos, het leven in cellen
en molecuulstructuren, waar de vormen
voor mijn gevoel dichter bij aansluiten.
Zo’n dubbele suggestie versterkt de wer
king van het beeld en Klein is er net de
man naar om inderdaad suggestief te
werken.
Anderzijds is hij ook de man, die
geheel naturalistisch of realistisch kan
zijn. Hij kan namelijk van alles, omdat
hij in de eerste plaats zijn vak verstaat
en de middelen kent. En daarom kom je
hier bij hem dan ook alle typen werk
tegen: knap getekende portretten,
landschappen in aquarel en als reis
schetsen gemaakt, bloemstukken en nog
meer. In alles echter blijft ondanks de
soms grote stijlverschillen Klein duide
lijk zelf aan het woord, de natuur
benuttend, maar nooit imiterend, zelfs
niet als hij in grote vormen en rake
Innen architectuur typeert. Er zijn veel
mooie bladen bij.
Jan van der Veer is langer dan zijn
vriend want vaak zie je ze samen en
natuurlijk beïnvloeden ze elkaar
dichter bij de natuur gebleven, totdat
hij de laatste jaren zijn magisch realisti
sche werk maakte. Van dat laatste is
hier 'weinig te zien, er is hier geen plaats
voor de grote olieververven. Kleiner
werk dus, bijna uitsluitend aquarellen.
Een serie van drie valt op door de
genoemde instelling. „Naaktstrand” he-
X-
'z-
j
F
■me