FLAMENCO IN ALLERLEI VARIATIES I 't Liefje de boef van Slechte voorstelling van ,De getatoueerde roos Hayman en Kuyper in De Teerling Van der Louw op Waarneemrobot radio en TV 59.95 Roelofsen 1 Een beetje bescheiden blijven aan tafel is heel gezond Eet minder maar lekker Echte boter waar vindt u zoveel keuze in 2 zits banken en fauteuils? I klassiek tijdloos IMmirH(®lrD de rechte w naar de ECHTE mde won prijsvraag 9 9 I HET HOGE DUIN 1 I Krampachtige come back Ank van der Moer 9 I V^^/mode, Grote Houtstraat 28 30" Haarlem waar thuis best DONDERDAG 3 1 OKTOBER 1974 KUNST 19 f T Tromp kaas specialiteit wild en mooi CONRAD VAN DE WEETERING. Een groepje dansers van „Fiesta Gitana". (ADVERTENTIE) I f. 12,95 p.p. ijk- liet van het DIRK VAN DEN BROEK-conctm. (ADVERTENTIE) (Van onze kunstredactie) (ADVERTENTIE) zwart der U” 3 ide len. bekleed met smaakvolle gobelins, tijdloze stoffen en leer. in het sfeervolle grachtenhuis aan de Raamsingel 42 N1/7405 springt er uit door Als u 'even langs' komt krijgtulangnietallestezien. Kom dus wel (vrijblijvend) binnen. Binnen, waar u een prettige begeleiding en een collectie wacht, die aan stoute verwachtingen voldoet Wat zult u voldaan bij ons wegstappen. en van KWALITEIT EXCLUSIVITEIT SERVICE BARTELJORISSTRAAT 31 HAARLEM een •is- 41 WIJK AAN ZEE tel. (02517) 322 of 341 3 ■-W -■ f. Het publiek kon nauwelijks zijn en thousiasme bedwingen en begon voor mijn gevoel steeds te vroeg te klappen, namelijk zodra een van de dansers aan het eind van een climax even stilstond om de spanning daarvan te laten door werken. In zo’n geval mag er alleen maar een zacht bewonderend gefluister opklinken, terwijl een onritmisch geklap de spanning breekt, ook al zijn de dan sers natuurlijk toch wel blij met ons enthousiasme. Fiesta Gitana komt ook no op 11, 18 en 25 november in het Nieuwe de la Mar Theater in Amsterdam en op 26 november in Zaandam. In Italiaanse studio’s worden momenteel opnamen gemaakt voor de film The Gang ster’s Doll (vrij vertaald het liefje van de boef). Sophia Loren speelt in de film de rol van een hoertje dat haar souteneur (gespeeld door Marcello Mastroianni) wil kwijt raken. Op de foto Sophia Loren met de Franse acteur Pierre Brice in een scène uit de film. DEZE WEEK o.a.: Cuisse de lièvre Bourguignonne een malse hazebout in rode wijn-saus, waarin o.m. champignons, zilveruitjes en stukjes spek; als garnituur aard appelpuree en spruitjes Raamsingel 42 - Haarlem - Tel. 31 51 12 's maandags gesloten Wil zo’n stuk, dat uit 1950 stamt, waarachtig overkomen, dan moet de re gisseur zorgen dat de wereld van Serafi- na tot in de kleinste details geloofwaar dig gespeeld wordt. We moeten kunnen vergeten dat het Tennessee Williams is geweest die het stuk zo opzettelijk vol oververhitte sexualiteit heeft gestopt- Maar Paul Cammermans, die het in een HAARLEM. Folkcafé De Teerling in de Kleine Houtstraat in Haarlem brengt zondagavond een optreden van het duo Piers Hayman en Johnny Kuy per. Dit duo, dat anderhalf jaar werd op gericht, brengt hoofdzakelijk eigen werk. Het vokale deel wordt daarbij verzorgd door Piers Hayman, terwijl Kuyper op gitaar begeleidt. bouwden gemeenschappelijk aan een steeds driftiger climax. Ieder mocht op zijn beurt een stuk solo, zang, dans of gitaar-muziek in het midden gooien. Het werd al met al een mooie gevarieerde show en het enige storende element daarin was, dat de man met de felste ritmes het niet nodig vond om mee te bouwen aan die spanning en alleen aan het eind als een vreemde eend in de bijt wat zapateado’s en pirouetten kwam neerleggen. Als u bij ons komt zult u het zelf zien. AMSTERDAM. „De getatoueerde roos’’ van Tennessee Williams staat stijf van de magisch-sexuele symboliek, van- de vrachtwagen met bananen tot aan de heks met de geit. Middelpunt is Serafi- na, het Siciliaanse wijfjesdier, voor wie al die symboliek de natuurlijkste zaak van de wereld is. De „waarneemrobot” van Jaap Helst- voogd is uitgerust met twee „ogen”, twee „oren”, een radarsysteem, vier camera’s, een antenne, een microfoon en een mo tor. Daarnaast kreeg het mannetje een duikelsysteem mee. In totaal kwamen bij Teleac driehon derd inzendingen binnen. Het voltallige Telac-personeel fungeerde als jury. Er werden negen prijzen toegekend. (Van onze RTV-redactie) HILVERSUM. De robot-wedstrijd van Teleac is gewonnen door de veer tienjarige Jaap Helstvoogd uit Bussum. Hij bouwde een apparaat dat kan rijden, duikelen, zien en horen. De eerste prijs - een uniek schaalmodel van de Neder landse kunstmaan ANS, vervaardigd door de bouwers van ANS zelf werd gistermiddag in het Aviodome op Schip hol uitgereikt door de ruimtevaartdes kundige Chriet Titulaer. Nog duidelijker werd dat toen deze twee dansers Curro Velez in hun midden kregen die zich bepaald niet bij hen aansloot. Hij maakte een eind aan de evenwichtige muzikale opbouw, door het spanningsspel van alle door elkaar klin kende roffels herhaaldelijk te onderbre ken voor totaal functieloze pirouetten, die ook nog slecht gedraaid werden. Ook in zijn latere nummers zou deze, overi gens uitstekende eerste danser zijn eigen werk op deze manier steeds blijven ver knoeien. Hij wekt de indruk meer te poseren als eerste danser van de groep dan het werkelijk te zijn via zijn dans. In Segniriyas mochten we kennisma ken met Pepa Montez in een lang rose kleed met sleep, die ze via kleine voet bewegingen steeds in haar danspatroon meenam. Met haar 20 jaar, haar ingeto genheid, haar schitterende handen en heldere castagnettenklank, haar neerge slagen ogen en zachtdraaiende heupen, manifesteerde ze zich ogenblikkelijk als de ster van dit Fiesta Gitana. Van totaal andere kwaliteit is la Pelua-, Ze danst met blote benen, die we ook royaal te zien krijgen, stampt met blote voeten op de grond, zwaait wild met haar armen, speelt met wijd open ogen direct op de zaal, keert ons de rug toe en draait langdurig en woest met haar achterste, gaat dan met haar schorre lage stem zingen en komt over als uiterst primitief, maar bijzonder levend met bijna negroide invloeden. In het slotnummer voor de pauze kregen we in een steeds meer opgejaagd tempo een geweldige klankopbouw, met vragen en antwoorden, met vertragingen en versnellingen, met plotselinge stop pen. Dit geheel aangevuld met passende bewegingen van gespannen lijven en vooral gespannen monden, waarbij het soms lijkt dat de dansers bij het stam pen zachtjes meepraten. Hier bleek dat Curro Velez inderdaad over de felste ritmes beschikt. Hij is trouwens ook de choreograaf van de show. Na de pauze volgde een soortgelijke opbouw als daarvoor, met een zo moge lijk nog fraaiere dans van Pepa Montez en een nog wilder optreden van de roodharige la Pelua. In het slotnummer zaten alle artiesten (12 in getal) in een grote kring en mag ik sVnonsie J gapehetó rfVi! „Appenzeller”, V bedoelt juffrouw. r Nou ja, vergissen is menselijk. Bovendien wat wil je met maar liefst 160 soorten kaas op de A plank? Kom proeven en kies daar- bij uw favoriete wijn, wij adviseren u graag. P.S.: Vergeet Tromp’s kleurige kaas-wijnkaart niet! Welkom!! AMSTELVEEN. „Fiesta Gitana” is voor de achttiende keer in ons land en omdat ze op 2 november naar het con certgebouw in Haarlem komen ging ik de groep te voren in Amstelveen zien om u er over te kunnen inlichten. Als steeds stelde impresario da Silva aan het begin van de voorstelling zijn men sen aan ons voor. Hij vertelde daarbij over de verschillende zangvormen bij de flamenco; over de afkomst van de wilde dochter van de Spaanse Zigeunerkoning met de veelbetekenende naam „la Pelua” (de veelharige); de oude cultuur van Cordoba en het vroegere gastarbeider- schap van Curro Vega. Het eerste nummer, Martinete, werd al meteen een hoogtepunt; twee zangers zongen en klapten daarbij in de handen, twee dansers in het zwart, Paco Jimenez en Curro Vega, die als twee stalen veren prachtig op elkaar zijn ingespeeld, gaven daar vorm aan. Zij vestigden er met hun (Als ik het zo noemen mag) warme zapateado’s (voetroffels) en vingerknip pen met een onze aandacht op, dat fla menco in de eerste plaats beluisterd moet worden en daarne pas bekeken. „Fiesta Gitana” in Haarlem: Gen. Cronjéstraat 87 inSantpoort-Z:Bloemendaalsestrw.138B vrije produktie regisseerde, komt niet eens in de goede richting. De mise-en-scène hangt van slordig- den aan elkaar. Het decor is zo ingericht dat hele scènes zich afspelen aether een sofa of een naaimachine, fouten die zelfs - in slechte amateurvoorstellingen niet meer voorkomen. De bezetting van de meeste rollen is gênant slecht. En niet alleen in de kleine. Steye van Brandenburg moet een simpele, ruige bink zijn met een clowns- kop. Maar hij maakt er een malloot van, die niet weet of hij nu plat-Rotterdams moet spreken of bekakt. Hans van der Gragt en Mar ja Huynen, die een verliefd maar maagdelijk paartje spelen brengen het er beter af. Vooral Huynen doet erg haar best een felle meid te spelen en had zelfs als enige van de hele cast de moeite genomen de vele Italiaanse zinnen ook een beetje Italiaans te doen klinken- De hele produktie is op touw gezet om Ank van der Moer een comeback te bezorgen in een rol, waarmee ze dertien jaar geleden bij de Nederlandse Comedie succes had. Ze heeft een paar jaar in de vernieling gezeten, maar het ergste lijkt nu achter de rug. Ze durft weer zo’n avondvullende rol aan en soms heeft ze iets van haar oude glans terug. Die komt pas wanneer ze zich echt ontspannen voelt tegenover haar tegenspeler. Samen 1 met Van Brandenburg lukt het wel; dan kan ze opeens weer overtuigd meisjes achtig en verliefd kijken, een echt mens. i Maar helaas vaak lijkt ze te verstenen i en krijgt haar gezicht iets maskerach- tigs. In zo’n gespannen toestand komt ze niet toe aan een diepergaande nuance- 1 ring in gebaar en houding. Als toeschou- i wer voel ik me dan verschrikkelijk ellendig en als recensent schuldig dat ik het eerlijksheidshalve moet opschrijven- J. MEIJER. (Van onze RTV-redactie) HILVERSUM. André van Louw, Rotterdams nieuwe burgemeester, is zaterdag te gast in zowel een VARA- radio- als een televisieprogramma, ’s Middags is hij te horen in het zater- dagmiddagcafé „In de rooie haan” ’s avonds in „Een groot uur: Koos Postema. Aanleiding is het boek dat Van der Louw heeft geschreven over de bewe ging waar het, wat zijn politieke loop baan betreft, allemaal begon: de AJC. Het boek heet „Rood als je hart” en is uitgegeven bij de Arbeiderspers. „In de rooie haan” wordt uitgezonden van 13.10 tot 15.00 uur op Hilversum 2. „Een groot uur: U” is te zien van 22.20 tot 23.20 uur op Nederland II. Verdere gasten in het laatste programma zijn Simon Carmiggelt, de naïeve schilder Dolf Zwerver, de Belgische zanger Miel Cools en als altijd het Trio Louis van Dijk. -

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 19