KAN 8 Moderne avond in Mickery (1) 9 Literaire avond in Toneelschuur f ra 19 )8 Bijtend toneel over toestand van zwarte arbeider in Zuid-Afrika Henry Ford bezoekt z’n fabriek in Zuid-Afrika Uit de wereld van Maison de Bonneterie: te s Bij griep en verkoudheid ASPIRINE-C bruistabletten Borgana. Fvemikkelijk nieuws! Aspirine met veel vitamine-C de ideale combinatie bij' griep. „Sizwe Bansi is dead” in Haarlemse schouwburg DRPSTE kersenbonbons™ i0 Bij KAN hoeft u niet te PUZZELEN 7 IS ALTIJD RAAK! fel ...wij heten u-n-i-sk-a/parket. MB oeiniska??? I Fragment uit Sizwe Bansi Toneel, muziek, dans, mime, tv, voetbal, goed doel r l WOENSDAG 6 NOVEMBER 1974 KUNST HORLOGER JUWELIER Telefoon 310202 Haarlem Barteljorisstraat 2 door Jac. Heyer t- ka en :ht, 1. MS HAARLEM Zuid-Afrika is een racistische politiestaat, waarin 16 mil joen negers en kleurlingen onvrij worden gehouden opdat 4 miljoen blan ken „vrij” kunnen zijn. Wat dat bete kent voor de Zuidafrikaanse neger toont het toneelstuk „Sizwe Bansi is dead”, dat zondagavond in de Haar lemse stadsschouwburg wordt opgevoerd. Een bijzondere voorstelling. Het gaat over de zwarte arbeider Bansi, die zonder werk is en volgens zijn persoonsbewijs („bewysboekie”) geen verlof heeft om in de stad werk te zoeken. Hij moet terug naar zijn stamdorp, waar hij vrouw en vier kinderen heeft. Hij wordt geholpen aan een ander persoonsbewijs, dat men vindt op een neger die dood op straat ligt. Bansi geeft zijn iden titeit prijs, omdat hij anders niet kan leven. Intussen krijgt men een pijn lijk beeld van de situatie van de zwarte arbeider daar. Boycot Geboren uit eerbied voor alles wat leeft: Borgana. ‘n Nieuw materiaal dat oogt en aanvoelt als echt bont maar toch voor de volle 100% mensenwerk is. Uit Borgana zijn 2 zwierige modellen gesnede’; waarin het behaaglijk overwinteren is. Kleuren: o.o. camel en donkerbruin. Prijs: f. 498.-. Natuurlijk te bezichtigen in de Amsterdamse Kalverstraat en op het Haagse Buitenhof. Bij Maison de Bonneterie. Volrode kersen, gedrenkt in de fijnste likeur, gevat in echte chocolade van Droste kwaliteit smakelijk gepresenteerd in doorkijkdoos a'M 165 gram (15 stuks) voor slechts -1 4^ ■w X- (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) ATHOL FUGARD (ADVERTENTIE) -ia o (ADVERTENTIE) JAC HEIJER (ADVERTENTIE) tdag 74HC I I I I Het stuk is geschreven door Athol Fugard in samenwerking met John Ka- ni en Winston Ntshona. Fugard is een 42-jarige blanke Zuidafrikaan, de beste toneelschrijver die ze daar hebben. Van hem is enige weken in Haarlem het stuk „Statements after an arrest under the immorality act” gespeeld over een ver boden liefdesrelatie tussen een blanke vrouw en een kleurling- Fugard heeft in zin woonplaats Port Elizebeth een (be sloten) theaterclub, waar hij voor ge mengd gekleurd publiek kan spelen. Bo- B A BAYE E \R. (Van onze kunstredactie) HAARLEM. Op de volgende week woensdag in de Toneelschuur, Smede- straat 13 te houden Literaire Instuif zullen Charles Molenkamp en Bart van der Vlugt voordragen uit en discussiëren over hun eigen werk, zowel proza als poëzie. Om te beginnen klinkt er oorverdo vende heroïsche muziiek. Een huiskamer - decor is deels zichtbaar. De televisie toont „The defiant ones” met Sidney Poiter en Tony Curtis. Ten Cate zelf doet een licht uit en een zwart gordijn open. Daar zit herenmodemodel en werk loos acteur Jan Vreeken. Hij zegt: „God verdomme zeg, daar zitten we dan”, tegen Dea Koert, freelance mime-actrice, die z’n vrouw voorstelt. Jan moet naar een vergadering en bereidt een lezing voor, maar daar komt niets van. Fugard is teruggekomen van zijn aan vankelijke actie voor culturele boycot van Zuid-Afrika. Hij is nu vóór uitwis seling in sport en cultuur en dus ideeën. Joost Niemöller maakte in dit blad bekend dat hij een verzamelbundel gaat samenstellen met zogenaamde naïeve ge dichten, poëzie dus van dichters die zich niet als literator beschouwen, en in de regel eenvoudige gevoelens vertolken. De entreeprijs voor de literaire avond bedraagt 2. Aanvang 20 uur. Inlichtin gen over de liteiaire uitgave alsmede de maandelijkse instuiven worden verstrekt door Yvonne Koldewijn, Engelandlaan 802, tel. 339689. Jan verlaat de zaal. Op een doen zien we een film, waarin Jan door Amsterdam fietst. Dea intussen omhelst haar min naar, gespeeld doer freelance-acteur Ca rol van Herwijnen. Op de film zien we Jan naar Mickery fietsen. Juist als Dea en Carol op de grond liggen te vrijen, betreedt Jan de zaal. Hij betrapt de overspeligen en roept vele malen god verdomme. Dea zegt: „Was je iets verge ten” en stelt vragen als „Wat doen we hier. Waarom leven we?”. Einde. Komt nooit weer. Kortom, ik weet absoluut niet wat ik ervan moet denken. Dat is dus de bedoe ling. Alle kritiek wordt ondervangen in de show. Er is tenslotte een verhaal, een theatraal hoogtepunt (driehoeksverhou ding), er is muziek, dans, film, mime, televisie, Koning Voetbal en een goed doel, want er wordt gecollecteerd. Er AMSTERDAM- Wim T. Schippers is de schrijver van teksten voor Haché- en Servetshows, tv-spelen „Stemmen” en „Martha” en Sjefke van Oekel. De pia nist Misja Mengelberg doet zoiets in de jazzmuziek. Samen vonden zij elkaar in „Bugpeh Expé”, wat dat ook moge bete kenen. Het is „een serie van zes moder ne avonden” in Mickery. Gisteren viel de eerste. Mickery’s Ritsaert ten Cate zei me vooraf: „We zijn er trots op, dat we dit mogen hebben. Potverdrie, zulke voorstellingen moesten we meer hebben” Vol verwachting zocht ik een plaats- Stephan Kalipe (links) en Alfred Sagon in „Sizwe Banzi is dead”. ten zullen gauw genoeg orde op zaken stellen- Er is een wijder wordende kloof tussen de mensen. Deze blijkt uit de toenemende mate waarin blanken den ken in een zwart stereotype en de mate waarin de zwarten op dezelfde manier denken in een blanke stereotype; die kloof blijkt uit de mate, waarin mensen hun gezicht verloren hebben en letter lek de kleuren van hun huid zijn ge worden. Fugard wijst dan op het belang van het Londense succes van het stuk en bekent in verwarring te zijn over wat het betekent een Zuidafrikaan te zijn en toch in dat land te overleven. „Ik ben me bewust van wat er erger wordt. Ik ben me ook bewust van de goede zaken die aan het groeien zijn. Welk element uiteindelijk de overhand zal krijgen in de toekomst, weet ik niet”. zijn levensvragen. Aan gebeurtenissen gebrek en het is oorspronkelijk Neder lands. Ieder kan zijn eigen „Bugpeh Expé” (gesymboliseerd met een bloemkool) ver volgen: In de trein terug naar Haarlem komt een man onze coupé binnen met een dikke haardos, ijzeren brilletje en een grijze sik. Hij heeft twee aktetassen op schoot, samengebonden met snelbin ders en een fietspomp ertussen. Als de conducteur komt, opent hij de ene tas (de ander valt op de grond) en haalt er een tasje uit, waaruit hij een plastic mapje haalt, waaruit een sigarenblikje komt, dat hij opent om zijn abonnement te laten zien. „Net Sinterklaas”, zegt hij. Pas dan krijg ik de slappe lach (Wordt vervolgd) Op deze avond is ook weer het nieuw „huisorgaan” van de instuif verkrijgbaar, het novembernummer van „Zomaar wat gedichten en vertellingen van iedereen, voor iedereen”. Behalve een gering aantal proza-bij dragen zijn ditmaal veel gedichten opge nomen. Zowel Paul Nadmp als Nel Hoen derdos zijn met respectievelijk negen en acht gedichten goed vertegenwoordigd, terwijl er voorts werk is opgenomen van ondermeer Yvonne Koldewijn, Jan Kruithof, Rudolf van der Star en Johan Frederic Verbist. De neger Styles vertelt zijn erva ring in de Zuidafrikaanse Ford-fa- briek. De chef-voorman baas Bradley roept Styles om als tolk te dienen- „Vertel de jongens in jullie taal dat dit een hele grote dag in hun leven is”, zegt Bradley en Styles vertaalt: „Heren, deze ouwe zak zegt dat dit een krankzinnig geweldige dag in ons leven is”. De mannen lachten. „Ze zijn erg blij dat te horen, meneer”. „Vertel de jongens dat mr- Henry Ford de Tweede, de eigenaar van dit bedrijf, ons komt bezoeken. Vertel ze dat mr. Ford de grote baas is. De fabriek is van hem en alles wat er in zit”. „Heren, die ouwe Bradley zegt dat deze heer een grote schoft is. Alles in dit gebouw is van hem, dus jullie ook”. Een stem klonk uit de menigte „Is hij een grotere zak dan Bradley?” „Ze vragen meneer, of hij groter is dan U”. „Zeker(haperend)zeker. Hij is een hele grote baas- Hij is een (zoekend naar woorden)hij is een Makulu Baas”- Een mooie vond ik dat. „Meneer baas Bradley zegt dat mr. Ford heel zeker veel grote is dan hij. Eigenlijk is mr. Ford de opoe-baas van hun allemaal”. „Styles, vertel de jongens dat wan neer mr. Henry Ford de fabriek bin nenkomt, dat ik ze allemaal gelukkig wil zien: We zullen de lopende band langzamer zetten, zodat ze kunnen zingen en lachen onder het werk”. „Heren, hij zegt dat als de deur opengaat en zijn opoe binnenkomt, dat jullie moeten zorgen dat je la chende maskers draagt- Verberg je ware gevoelens, broeders. Jullie moe ten zingen. De vrolijke liedjes van vroeger, vóórdat we zakken hadden als die vent naast me. (tegen Bradley) Ja meneer”- „Zeg tegen ze, Styles, dat ze moe ten proberen mr. Henry Ford te overtuigen dat ze beter zijn dan die apen in zijn eigen land, die nikkers in Harlem die niks anders kunnen dan staken, staken”. „Heren, hij zegt dat we goed moe ten onthouden dat als mr. Ford bin nenkomt, dat we Zuidafrikaanse apen zijn, geen Amerikaanse apen. Zuidaf rikaanse apen zijn veel beter ge traind Voordat ik mijn zin kon afmaken riep een stem uit de menig te: „Hij lult”- Ik moest oppassen! (Onderdanig en een en al glimlach als hij zich tot Bradley keert) „Nee meneer. De mannen zeggen dat ze maar veel te gelukkig zijn om zich als die Amerikaanse apen te gedra gen”. Vele gebeurtenissen onderbreken het huiselijk samenzijn. Een middelbare da me collecteert onder het publiek; een enquêteur ondervraagt Dea; saxofonist Peter Bennink repeteert sax; Misja en Wim T. spelen quatremains; Karina Hol la doet een mjme-act met trapleer en in een tweemeter hoge afbeelding van een kop koffie. „Er zit een mens in de koffie!”, roept Dea en doet een vreemd dansje. Dan klinkt de mars „Koning Voetbal” en het is pauze. „Moet dat allemaal zo nodig?” vraag ik wanhopig. „Wat moet wél zo nodig”, antwoordt de moderne jongere, met wie ik de voorstelling bezoek. „Ik vind het wel gezellig. Ik vermaak me niet zo, maar ik zie vertrouwde dingen. Rotzooi, troep, lawaai, mensen die steeds maar gestoord worden. Ik voel me ook altijd gestoord. Ergens niet toe in de gelegen heid komen. Beetje slappe stijl, de Lek ker Lullig Stijl”. Ik zie de artiesten zich te goed doen aan chips en boterhammen met hagelslag in de foyer. Terug naar de zaal. Andertnaal Jan en Dea die in hun huiskamer een wilde boel krijgen, modern belicht door Rob van Vork. Een nummer fiee-jazz uit luidsprekers en Mengelberg met zijn In stant Composers, die spelend heen en weer lopen. Daar zijn twee nachtclub- danseressen van Helen Leclerc in sexy net-maillots. Op de tv verschijnt „Hier en Nu” Uitgekiend. De herrie houdt op. „SIZWE BANZI is dead” is geen zwaar op de hand stuk, hoewel de strekking uiterst schrijnend is. Het zit vol bijtende humor, die het laatste overlevingsmiddel is van de onder drukte. Hierbij volgt een voorbeeld uit de tekst. Hij vergelijkt boycot met het effect van een vernietigende atoombom. „Ik ben geïnteresseerd in de overleving van wat ik weet dat er nog steeds is, vitaal en intact”. Over de verdeeldheid onder de zwarte bevolking van Zuid-Afrika zegt Fugard: „De zwarte meerderheid is een kolossale slapende reus, die vastgebonden is door de geringe maar aangetaste aanslag van mannetjes uit Lilliput. De voornaamste drijfveer van ons werk is samenbrengen, aaneensmeden, inzicht geven. Het meest vernietigende effect op de Zuidafrikaan se geschiedenis is op dit moment een toestand, waarin zwart vervreemdt van z’n zwarte broeder. Zwart verklikt zwart, zwart vertrouwt vaak zwart niet meer’^ Het toneelstuk „Sizwe Bansi is dead”, in de eerste plaats bedoeld voor zwart publiek, wordt in de Nederlandse tour nee niet gespeeld in de oorspronkelijke bezetting. Men ziet de rollen vertolkt door Stephan Kalipe en Alfred Sagon. De regie heeft Nicolaas Wright. De voor stellingen in ons land zijn georganiseerd door het WIKOR- In Heemstede, Heemsteedse Dreef 264 tel. 023 - 23 94 08/09 I 01- vendien stimuleert hij toneelgroepen van de zwarte bevolking en organiseert daarvoor een circuit. Kani en Ntshona zijn twee leden van zo’n zwarte „ondergrondse” toneelgroep, Serpent Players. Uit hun ervaringen als arbeiders en werklozen is het stuk „Siz we Bans: is dead” opgebouwd. Fugard heeft er de uiteindelijke toneeldramati- sche vorm aan gegeven. Toen Kani en Ntshona het speelden voor publiek van kleur’inven, die noch met zwarten noch met blanken mogen verkeren, werd de voorstelling onmogelijk gemaakt door de politie. Ondanks dat kregen de beide zwarte sne’ers en Fugard paspoorten om het stuk in Engeland te laten zien. Volgens Fu gard mochten ze misschien weg, omdat Zuid-Afrika er meer belang bij had hun paspoorten te geven dan ze in te houden. Al te negatieve publiciteit zou het gevolg zijn geweest. Het stuk werd eind vorig jaar een groot succes in Londen, waar critici het uitriepen tot het beste van het jaar. IN EEN INTERVIEW in het Engelse theatertiidschrift „Play and Players” (november 1973 vraagt Michael Cove- ney aan Fugard of hij enig optimisme koestert over de toekomst van Zuid- Afrika. Fugard antwoordt dan o.a. „Er bestaat zowel binnen als buiten Zuid-Atrka het waanidee, opzettelijk gecultiveerd door de regering, dat de toestand gemakkelijker wordt, dat de gemeenschap een beetje verdraagzamer wordt, dat meer ruimte geschapen wordt voor het welzijn van de mensen. Dat onderschrijf ik helemaal niet Helemaal niet! Ik geloof dat de toestand harder aan het worden is. De uitbarsting van deze toneelgroepen (van negers J.H.) was mogelijk door mazen in de wetgeving inzake theaterclubs; maar de autoritei- 8' B g

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 15