>u Produktie Scarabee i over manipuleren Poëzie hardop Edgar Fernhout overleden FIJN-GENUANCEERDE TOON VAN HARPISTE SUSANNA MILDONIAN benaderd Mahler in essentie Laat’ns wat van je binnenhuis! Dubieuze verkoop Rem brandt in der minne geschikt Huub Oosterhuis: via poëzie kunnen heel gewone gevoelens worden geuit ir OU Ml STEEDS MEER MENSEN WILLEN GEDICHTEN HOREN ZEGGEN Muziek en beeldende kunst in Dummies Sir Laurence Olivier gaat opera dirigeren Zangeres zonder Naam als wassen beeld theeconoom theevolutie werl lar. WOENSDAG 6 NOVEMBER 1974 17 KUNST Via de poëzie kunnen heel gewone gevoelens worden geuit”. Pas. (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) D PTT ^07 RESTAURANT HAMBURGERS 2.10 een Grote Houtstraat 59, Haarlem - Tel. 023-321965 Vanavond na het televisie- voetbal het telefoon-voetbal. Nakaarten over Studio Sport met 1 een andere kenner/liefhebber. Iemand die u niet zo vaak ziet, omdat-ie zo ver weg woont. Maar die houdt u in ere. Want’s avonds en in het weekend belt u voor half geld door heel Nederland! 9arde. De zaak met de grootste sortering [TOUR STYLE VOOR HEDENDAAGSE MODE VOOR HEDENDAAGSE MODE VELOURS KOSTUUMS MODERNE OVERHEMDEN EN PANTALONS CORDUROY EN SPIJKERBROEKEN, OOK GEBLEEKT LOIS-LEE-LEVI’S-ROY ROGERS KLEINE HOUTSTRAAT 2a - HAARLEM - TELEFOON 32 18 23 enorrr) AMSTERDAM Als hij binnenkomt vanuit de regenachtige, donkere avond, vult hij de hele deuropening. Een lange man van een jaar of veer tig in een monty-coat, de schouders hoog opgetrokken, het hoofd wat voor over. Zijn ogen zijn grijs, achter de glazen van een onopvallend brilmon tuur: Huub Oosterhuis. Dan vertelt hij over de oorsprong van „Poëzie Hardop”. „Toen ik als jongetje van twaalf, dertien jaar zelf ging schrijven, had ik van meet af aan de behoefte mijn gedichten voor te lezen aan vriendjes en op klasse-avonden. Op het moment dat dat gebeurde, kwam het voor mijn gevoel pas af. Later ben ik aan de Groningse universiteit Nederlands gaan studeren en gaf daar in mijn eerste studiejaren les aan een middel bare school. Ik deed niets anders dan gedichten voorlezen: Lucebert, Lo- deizen, Vroman.... aan levensgrote, al betrekkelijk cynische Groningse jongens. Ik merkte daarbij dat die vreemde wereld van de Vijftigers heel dicht bij ze stond en ontzettend onthullend voor ze was. Dat was voor mij de bevestiging van iets dat ik van tevoren eigenlijk intuïtief al wist: dat poëzie een heel direct contact van mensen onder elkaar mogelijk maakt. 'D"0tVs„ (ADVERTENTIE) HUUB OOSTERHUIS (ADVERTENTIE) een televisie- (ADVERTENTIE) waar wonen begint voor de oeder komen. ook Is zelf- Denk alleen iverko- De nieuwe Ploeg gordijnstoffenkollektie 1975 is er nu in volle glorie bij 't Binnenhuis. De zaak waar u veel stoffen gelijk uit voorraad kunt kopen. al da den we niet x>r leer- i - en de m nog hand te maar uit on- in is vat vooi het in- De acteur, die thans in een ziekenhuis te Brighton ligt lijdend aan spieront- steking heeft meegedeeld dat hij voor de film zal blijven optreden. Hij zou een aanbieding overwegen om de titelrol te gaan spelen in een Ameri kaanse film over generaal Douglas Mac- Arthur, die vermaard is geworden door zijn strijd in het gebied van de Grote Oceaan in de Tweede Wereldoorlog. BREDA (ANP). De directie van Ma- - dame Tussaud’s Wassenbeeldenmuseum in Amsterdam heeft de Limburgse Mary Servaes, beter bekend als de Zangeres zonder Naam, een plaats in de expositie toegezegd. Dezer dagen poseerde de zan geres voor het eerst. Tjeert Krol, directeur van het wassen- beeldenmuseum, zal de Zangeres Zonder Naam een plaats geven in de afdeling actuele onderwerpen en gebeurtenissen. 3M Duikertjes. 40 voor 1.30 Da’s 3’/4 cent per pot overheerlijke thee. Het builtje dat z’n overbodige aanhang liet vallen: 3M theeduikertjes. Mmm. t druk- de migra- ukkers, grafisch 1 een op dege n maat je, leestal erder it gra- Julianapark 60 (verlengde van de Cronjé) Haarlem, telefoon 258391. Afdeling Klassiek en Tijdloos wonen, Raamsingel 42, Haarlem, telefoon 315112. Grote Houtstraat 21 STEEDS VERSE KOFFIE 70 Cent igelijk: een k, der- n, na- unde, ie en itaan i. ten waa e staan den tus- voor exclusieve herenmode goed. De Lucebert-toernee verschillende plaatsen heeft zoveel ope- ningen geschapen voor nieuwe produk- ties, dat we waarschijnlijk met deze kleine groep meer aanvragen zullen krijgen dan we verwerken kunnen”. HAARLEM- Met een klein ensem ble, dat kamerorkest genoemd kon wor den, werd het tweede concert van de serie A van het Noordhollands Philhar- monisch Orkest dinsdagavond in het Haarlemse Concertgebouw begonnen. Het ensemble was in zijn beperkte bezetting nodig voor de uitvoering van de Suite in b kleine terts van Johann Sebastian Bach,waarvan de pure mu ziek vrijwel bij alle echte muziekmin naars bekend en geliefd is. als iemand die over poëzie kan praten. Dat heb ik uitgebuit. Ik ben naar festi vals voor de werkende jeugd geweest in Tilburg en las daar onder stralende zon Lucebert voor. Dat deed ik ook in vor mingscentra, kerken, honderden avonden door het hele land, voor allerlei soorten mensene en liefst voor diegenen die niet lazen”. Twee jaar geleden begon hij anderen in te schakelen en begon de werkgroep gestalte te krijgen. „Daarvoor had ik eens in de twee weken een groep studenten, waarmee ik poëzie las. Dat was leuk, maar veelei send. Ik dacht toen: misschien kan ik er wat anders van maken, waardoor ik nog meer mensen bereik. Ik had het gevoel dat poëzie uitgangspunt zou kunnen zijn voor veel meer dan alleen lezen: acte ren, zingen bijvoorbeeld. Ik kende Ineke en Hanneke Holzhaus en Marnix Kap pers. We praatten erover en op een goeie dag namen we het besluit een aantal avonden te gaan maken. „Heel geleidelijk heeft de werkgroep zich van toen af ontwikkeld. Er meldden zich een paar professionele mensen, die later weer af vielen. Dit jaar kunnen we dank zij een kleine subsidie een vast aantal mensen in loondienst hebben. Ze werken met groot idealisme voor mini mumloon of minder, maar ze hoeven niet meer naar andere dingen te rennen, en daardoor winnen ze aan techniek en aan rijpheid”. „We zijn ook bezig het land in te gaan. We spelen niet meer alleen in de Populier in Amsterdam het huis waar alles begonnen is. Verschillende schouw burgdirecties zijn er, nadat ik ze had gepolst, ingestapt; het loopt tot nu toe in twaalf BRIGHTON (AP). De befaamde Britse acteur Sir Laurence Olivier heeft de uitnodiging ontvangen om, voor het eerst van zijn leven, een opera te regis seren. Hij heeft de uitnodiging aangeno men. In 1976 zal hij, in de Metropolitan Opera te New York, MacBeth van Verdi gaan regisseren. De dirigent André Vandernoot leidde met grote beheersing, ook in expressieve zin, de vertolking van de suite, waarvan de befaamde fluit-solo met fraaie toon en nobel-eenvoudige voordracht door de fluitist Jan van den Berg van het orkest werd gespeeld. Er kwam zo een uitvoe ring tot stand, die de „abstracte” maar nochtans uitdrukkingsrijke schoonheid van Bachs muziek helder belichtte- ten in een isolement. Een dichtbundel die een oplage van duizend haalt, is een witte raaf in dit land. Nou denk ik dat het mogelijk moet zijn op den duur in een langzaam proces van vorming aan de gedrukte poëzie weer de dimensie toe te voegen van het gesproken, hardop gezegde woord. Ik vind dat het hele potentieel van woordkunstenaars en ac teurs moet worden ingeschakeld om weer hoorbaar te maken wat aan inti miteit, innerlijkheid en verbeeldings kracht is neergeschreven”. „In de publicitiet, in wat doorgaans de dagelijkse taal van de kranten is, wordt het menselijk gevoel gefrustreerd en ge- banaliseerd. Poëzie is dan misschien de plek waar die gevoelens serieus worden genomen en eruit komen. Daarin scha- DEN HAAG (ANP) Studio Scara bee in Den Haag heeft een nieuwe theatergebeurtenis ontworpen, die onder de titel „Dummies” op 14 november in Pulchri Studio in Den Haag in première wordt gebracht in samenwerking met de Nederlandse Opera Stichting en het Ne derlands Blazers Ensemble. Het stuk gaat over manipuleren in de vorm van een zichtbare manipulatie. Voorlopig worden elf voorstellingen gegeven, alle in november, waarvan negen in het Van Nispenhuis in Amsterdam- Alle elementen spelers, dansers, zangers, bewegende objecten, licht, film en instrumentalisten, kabels, toneelcon- structie, machinerieën, trucdozen en in- speciënten zijn los van elkaar „be dacht” maar niet los van elkaar „te denken”. Niemand speelt een eigen rol: een zanger wordt soms beeldend object, een object wordt hoofdrolspeler, film wordt van achtergrond tot hoofdzaak, speler wordt deel van de projectie of gaat er in op, aldus Adri Boon. De beeldopera heeft als uitgangspunt’;; vele facetten van de hedendaagse beel- dende kunst, waarin de spelers functio neren als verbindende levende objecten in een collage van beeld, beweging, tekst en muziek. HELMOND. Ook voor de recht bank te Sydney is niet komen vast te staan of de twee door de Helmondse architect Pieter van de Velden aan de Australische kunsthandel Art Lovers verkochte doeken van de hand van Rembrandt en Titiaan zijn. Beide schil derijen kwamen in 1969 in het bezit van de kunsthandel voor de som van 800.000 gulden. Dat bedrag is gelijk aan de taxatiewaarde, vastgesteld door de kunst historicus wijlen dr. F. Hannetna. Na de koop liet de Australische firma de kunstwerken onderzoeken, met als resultaat dat de authenticiteit in twijfel getrokken werd. De kunsthandel bracht dit vervolgens voor de rechter en eiste terugbetaling van het destijds overge maakte bedrag, dat door allerlei kosten al tot de helft was geslonken. Pieter van de Velden vorderde daarentegen voort zetting van de termijnstortingen. Het twaalf weken durende proces heeft tot resultaat gehad dat Art Lovers BERGEN (ANP)- De schilder Edgar Fernhout is maandag op 62-jarige leef tijd in zijn huis in Bergen (N.H.) overle- den. Zaterdag zal hij worden begraven. Fernhout werd in 1912 in Bergen ge boren. Als zoon van de schilderes Char- ley Toorop werkte hij na een jeugd in Noord-Holland en Parijs afwisselend in Amsterdam, Italië en na 1956 in Bergen. Van een persoonlijke variant van rea lisme, ontwikkelde zijn werk zich tegen het eind van de jaren vijftig in de richting van een atmosferische abstrac tie, in landschappelijke schilderijen, die uitgingen van ervaringen in de natuur. De eerste drie delen zijn veel belang- rijker. Zij bevatten beslist prachtige muziek, echt en zonder het ui terlijke vertoon, waaraan de componist zich als kind van zijn tijd zo dikwijls niet heeft kunnen onttrekken. André Vandernoot heeft de uitvoering van de symfonie uitnemend geleid en waar de partituur het toeliet on-muzikale uiterlijkheid uit de weg gegaan en zich gericht op de zuiver-muzikale inhoud- Dankzij dit voorbeeldige uitvoerings- principe werden de eerste drie delen fraaie, inhoudsrijke hoogtepunten, mede door de veelkleurige klank van het or- - kest, waarvan de instrumentalisten een schitterende prestatie hebben geleverd. P. ZWAANSWIJK. De werkgroep „Poëzie Hardop” geeft gedurende de maand november uitvoeringen in Breda, Amsterdam, Utrecht, Hilvarenbeek, Maastricht, Arnhem, Zwolle, Aalst, Groningen, Nijmegen en Hilversum. Het pro gramma vermeldt gedichten van en over Hanlo, Lucebert of Neruda. De werkgroep bestaat uit Ineke en Hanneke Holzhaus, Marnix Kappers, Henk Batenburg, Charlotte Rommerts en Antoine Oomen. Hun artistieke leider is Huub Oosterhuis, dichter, studentenpastor en voorzitter van de Chili-beweging Nederland. men mensen zich niet voor hun tranen en hun verdriet, voor hun verlorenheid en hun extase soms. Ik merk dat men sen, doodgewone mensen dat verstaan, dat ze er iets mee kunnen doen; het betekent voor hen herkenning van ver troosting. Gods nog aan toe, al die ver schrikkelijke onwerkelijke woorden die zoveel betekenen, maar eigenlijk niet meer mogen. „Het begon met de lessen die ik gaf. Ik hanteerde daarbij het principe: als je iemand Engels wilt leren, moet je En gels tegen hem praten en hem Engels leren denken. Zo moet je hem ook in poëzie leren denken; je moet zijn oren wassen, zijn gehoor oefenen en hem wennen aan de poëtische wijze van spreken. Dat lukte in veel gevallen won derlijk snel. Daarbij ben ik gretig ingegaan op uitnodigingen die je krijgt als dichter of „Lezen is eigenlijk een vervreemdend proces. In de geschiedenis van de litera tuur is het ook niet zo, dat de dingen geschreven werden om gelezen te wor den. Alle grote gedichten van de wereld geschiedenis zijn mondeling overgele verd. Zo is heel Homerus eeuwenlang bewaard gebleven, en de bijbel en alle Keltische en Germaanse poëzie.tot diep in de jaartelling. De schriftelijke docu menten zijn van veel later datum. Dat bewijst dat die grote gedichten met al hun psychologische en literaire vertak kingen en nuances blijkbaar in het ge heugen konden worden bewaard en door gegeven”. „In andere culturen dan de onze, bij voorbeeld in de Zuidamerikaanse landen, is dat een heel normaal verschijnsel: Neruda ging naar de salpeter- en de kopermijnen en ias daar in de pauzes aan duizenden arbeiders zijn gedichten voor. Ook in Moskou gebeurt het wel, dat Jevtoesjenko voor een stadion met 3000 mensen zijn poëzie laat horen. En sinds de happening in 1966 in Carré, geleid door Simon Vinkenoog, kennen we dat zelfde verschijnsel gelukkig ook in Nederland. „Er zijn in Nederland acteurs die een ongelooflijke zeggingskracht hebben. Ik heb bijvoorbeeld een programma ge maakt met Henk van Ulsen; dat is iemand die op een sublieme manier de poëzie van Ida Gerhard zegt. Ik vind dat hij door zijn persoonlijkheid een andere dimensie toevoegt aan die gedichten, een aspect dat er wel was, maar niet aan de oppervlakte kwam. Dat is pure winst!” „Er bestaat hier in Nederland al sinds jaar en dag het probleem dat de Neder landse dichters slecht verkopen. Ze zit- de aanklacht op last van de rechtbank heeft moeten intrekken- Beide partijen zijn tot een overeenkomst gekomen. De schilderijen blijven in Australië en Pie ter van de Velden neemt genoegen met het reeds ontvangen deel van de koop som. Gelukkig is de architect overigens niet met de schikking. Hij zegt: „Ik ben voor het blok gezet. Persoonlijk heb ik nooit die schilderijen als een Rembrandt en een Titiaan aangeprezen. Daar waren de Australiërs zelf van overtuigd, die ik hier op bezoek heb gehad”. Pieter van de Velden verwierf de ver meende Rembrandt in 1954 op de veiling in het Limburgse kasteel Wylre. Voor het schilderij, „Ahasveros” genaamd, be taalde hij ongeveer 5000 gulden. De prijs van het andere, van een particulier ge kocht, doek wil hij niet kwijt. Verschil lende deskundigen, onder wie de profes soren Vogelzang en Bergmans, schreven de „Ahasveros” aan Rembrandt toe. Pure muziek van een andere stijl, onderhoudend, charmant en probleem loos, vertegenwoordigde het Harpconcert in C-grote terts van Francois Adrien Boieldieu, de Franse componist, die een tijdgenoot was van de Weense klassieke meesters, wier muziek hij, gehoord de duidelijke invloeden op zijn harpconcert, zeker gekend moet hebben. De eminente harpiste Susanna Mildo- nian gaf van de solo-partij van het concert een meesterlijke vertolking, gaaf van tekening en melodische formulering en met een fijn-genuanceerde toon van verrassende welluidendheid, ook wan neer het ging om flageolet-tonen. De soliste hield haar spel op een voortreffelijk aangepast dynamisch ni veau, waar André Vandernoot met lof waardig begrip orkestbegeleiding, nu meer symfonisch van aard, op afstemde. Na de pauze kreeg het orkest een zeer veeleisende taak met de uitvoering van de eerste Symfonie in D grote terts van Gustav Mahler. Na de grote Mahler-cultus jaren gele den ontstaan door de introductie van Mahlers symfonische werken door de dirigent Willem Mengelberg, is de be langstelling daarvoor in ons land terug gelopen, mede door de situatie hier tij dens de tweede wereldoorlog. Men heeft afstand kunnen nemen van Mahlers muziek en de extatische ver ering van de meester van destijds heeft plaats kunnen maken voor een rustiger, overwogen beschouwing van zijn mu ziek. Men voelt niet meer de noodzaak om ter wille van meer „begrip” te zoe ken naar „hineininterpretirungen”, naar mogelijke programmatische intenties. Men heeft meer aandacht voor de muzikale essentie, die Mahlers werken bevatten en moeilijk valt het de subjec tieve uitingen van levenstragiek, de ex hibitie van persoonlijk leed, strijd en gedemonstreerde overwinningsgedachten te aanvaarden als bepalend voor de artistieke waarde van zijn muziek. Zo is de finale („Stürmisch bewegt”) van de eerste symfonie niet meer over tuigend, ondanks de aanzetten tot extati sche vervoering, ondanks de vereiste „verrijzenis” van de acht ingeschakelde hoornisten op het hoogtepunt van de gespeelde „victorie op het leven”. Voor „Dummies” leverde Adri Boon het idee en het scenario en zal de voorstelling tevens regisseren. Otto Ket ting schreef de muziek. Bert Schierbeek maakte de teksten. Jan van As tekent voor de opzet en produktie. Studio Sca rabee, een collectief van beeldende kun stenaars, trok voor objecten en films voor de voorstelling aan: Woody van Amen, Peter Blokhuis, Adri Boon, Ge rard Coljé, Hans Hollenbach, Livinus, Heppe de Moor, Jan van Munster en Gerard Verdijk. De bezetting vermeldt: drie zangers, twee tapdansers, 5 spelers en 9 musici. „Een maximale monumentaliteit in beeld en geluid”, aldus Boon. „Dummies” bestaat uit een proloog, vijf delen en een epiloog. Na de eerste reeks uitvoe ringen zal de NOS er produktie van maken. Overigens krijgt Studio Scarabee, dat sinds 1965 zes produkties uitbracht, in januari bijzondere aandacht: Openbaar Kunstbezit zal een boek over de experi mentele theatergroep van beeldende kunstenaars uitgeven en het Toneelmu- seum zal een expositie aan het Haagse gezelschap wijden. Muziek vormde tot nu toe een inciden teel onderdeel in de produkties van Studio Scarabee. In „Dummies” wordt gestreefd naar het gelijkwaardig laten functioneren van beeld en muziek. Be halve een bijna leeg boek, is een Dum my ook een ledepop, de blinde in het kaartspel, een stroman, en deze begrip pen dekken zowel de vorm als de in houd van „Dummies” aldus de regisseur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 17