Talentenjacht met elftal Schalkererf in REGISSEUR VAN „FIETSENDIEVEN IN PARIJS OVERLEDEN Shakespeare-bewerking toont verdorven wereld Expositie over Luxemburg onder Oranje-Nassau TELEFUNKEN „Measure for measure” door Camera Obscura TOP DE POP POP DERTIEN Soosagenda Eerste uitvoering Panovs in Israel Lemming en Chris Braun Band Cheek-to-cheek op een tango van Malando. MARGON ELECTRO^fiCS radios. Musea vragen meer mogelijkheden van overheid fc' i 13 uijNDEAuAu KGVEMBER KUNST Burgermilieu T oeristen verkeer ■fr Wijnadvies: 1970 Gevrey Chambertin definitief afgesloten. Het tragische van zijn dood ligt echter vooral in het feit dat hij dat tijdperk zo lang overleefd heeft. De Sica die on danks zijn grote en langjarige repu tatie voortdurend met geldmoeilijk- heden te kampen heeft gehad, heeft tot het einde van zijn leven moe ten blijven werken, hetzij als regis seur, hetzij als acteur en hij heeft om genoemde redenen zijn kunste naarsschap in beide sectoren vaak ernstig geweld moeten aandoen. En hoe zou zo'n meeslepend stuk muziek beter tot zijn recht komen dan op eenTelefunken radio? Kijk en luister eens bij uw winkelier. En ontdek dat de Telefunken collectie loopt van portable tot wereldontvanger. Deze week specialiteit: Reebiefstuk St. Hubert kastanjes - peertjes TELEFUNKEN De Haarlem Talentenjacht om de Haarlem Poptrofee. Jawel! Zaterdagavond in het Schalk- wijkse Schalkererf. Elf groepen en artiesten strijden om de bo kaal, om de eer en om de hoop ooit nog eens door te kunnen breken, bekend te worden, veel optredens te krijgen, professio nal te kunnen zijn. Twee groe pen treden zaterdagavond als omlijsting op, die al zover zijn: Lemming en de Duitse Chris HAARLEM Met de dood van Vittorio de Sica die gisteren op 73- jarige leeftijd in Parijs overleed, is niet alleen een leven maar ook een tijdperk in de filmgeschiedenis 1974 WW 1 4 JAC. HEIJER (ADVERTENTIE) met van zater- (ADVERTENTIE) De Sica overleefde zijn eigen tijdperk VITTORIO DE SICA CHARLES BOOST Reserveer tijdig voor Kerst! SEIZOENRESTAURANT Overveen - Tel. 023-2412 66 die vooral in Amerika goed ontvangen is, waardoor hem de International Film Award als beste regisseur van 1971 werd toegekend en de film door de internatio nale organisatie van Amerikaanse film- importeurs en distributeurs tot de bes te film van ’71 werd uitgeroepen. Vittorio de Sica werd op 7 juli 1901 ge boren in Sora, een dorpje tussen Rome en Napels. Met „Kinderen kijken ons aan” uit ’42 begint de samenwerking tussen De Sica en Cesare Zavattini, een vruchtbare sa menwerking tussen gelijkgestemde zielen 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 12 11 13 die meer dan 20 jaar zou duren. Tot welk niveau beiden mannen elkaar weten te inspireren blijkt na de oorlog al gauw met „Sciuscia” (1946) en „Fietsendieven” (1948) die onmiddellijk de Italiaanse film in het middelpunt van de internationale belangstelling plaatsen. Voor die prijs zie je dan tevens de horrorpop van Lemming, de kraut- rovkformatie Chris Braun Band en de Londense pianist, entertainer, zan ger Paul Millns. Lemming met Lucifera. met hun „Father John” net weer een hit achter de rug dus het ziet er naar uit dat zij het met de verleidelijke danseres Lucifera in de gelederen nog wel even in de Nederlandse popsien uithouden. Maar de talentenjacht is zaterdag nummer één- Een jury met mensen uit plante- en popperswereld zal te gen twaalf uur ’s avonds de winnaar kiezen van dit met veel enthousciasme door TIOLI, Gorilla en het CJP geor ganiseerde festijn. Haarlem Electro nics zorgt voor het geluid, Perspekt voor het licht en elf groepen voor een hele hoop muziek. 1) 2) 3) 5) 7) (10) 4) (11) (12) 6) (14) 8) (15) heeft ze, ALLE TYPEN Ba^revoetestraat 8 - Haarlem Hij zal dus vooral herinnerd moeten blijven door films van 15 en 20 jaar geleden. Wil men erg streng oordelen dan moet men zijn loopbaan als ver nieuwend en creatief kunstenaar in 1952 met „Umberto D” of in 1956 met het zwakkere „II Tetto” als beëindigd be schouwen. Als in één man de filmindus trie verwoestend gewerkt heeft dan is dat wel in Vittorio de Sica geweest die gedwongen werd zich te prostitueren in gemakkelijke blijspelrolletjes en goedko pe filmpjes al bleef hij er uiterlijk opgewekt en „Sans rancune’’ onder. In die omstandigheden moet het voor hem een late voldoening zijn geweest dat zijn in ’72 uitgebrachte „II Giardino dei Finzi Contini” in kleine kring ge waardeerd is als een hem waardige film Kung Fu fighting Sing a song of love Swinging on a star I can’t leave you alone Yellow sun of Equador Sad sweet dreamer I’m leaving it all up to you Hang on in there baby ’n Roosje m’n roosje C’est moi Silly Love Such a night Rub it in Paradiso, Weteringschans, Amster dam, zat.: Jan van Rhenen en Decen nium. Bluesette, A. C. Krusemanstr. 34, Oost, vr., zat. en zo.: bar-dancing- disco. De Ark, Kerkplein 5, Velsen-Zuid, vr. en zat: soos. Can-Can, Stoofsteeg 1, elke av.: bar-dancing-disco. Moulin Rouge, Kleine Houtstr., elke av.: bar-dancing-disco. Disco Dubois, Berlagelaan 45, elke zondagmid.: discosoos. Noordzee, speeltuingeb. Jac. Looystr.: zat. soos. HJC, Groot Heiligland 47, vr.: Hans Dulfer Groep. Arnoldushoeve, Hoofddorp, dag: Dizzy Man’s Band. Tioli, Schalkererf, Bernadottelaan, Schalkwijk, zaterdag vanaf 12 uur: Talentenjacht met Lemming, Chris Braun Band en Paul Millns; zo. mid. in Laan van Angers-centrum: disco. PEN, Kanaalstraat 257, IJmuiden, zaterdag: Crypto. De Geus, KI. Houtstr. 40, do. 14 nov.: Akoesties Duo Bronze met diep zinnige en beschouwende teksten. Crazy Inn, Kokstr. 13, zat.: soos. Als hij in „Manon Lescaut” slecht geregisseerd wordt door Carmine Galio ne, besluit hij zelf zijn films te maken, wat leidt tot een viertal charmante ko medies die meer zijn beminnelijke per soonlijkheid weerspiegelen dan zijn ei gen gevoelens. Ze worden echter in het buitenland, dat de Italiaanse film nog altijd vereenzelvigt met spektakelstuk ken als „Quo Vadis”, met veel sympathie ontvangen. Het knappe is, dat Marijnen in de tekst van Shakespeare genoeg „bewijs” heeft gevonden voor zijn eigen wereld beschouwing, ook al is dat op belangrij ke punten een bewijs uit het ongerijm de. In zulke gevallen laat hij zijn figu ren handelingen verrichten die niet uit de oorspronkelijke aanwijzingen zijn op te maken, maar met een beetje goede onwil wel uit de tekst zijn af te leiden. Neem de figuur van de hertog Vin- centio. Bij Shakespeare is hij een recht schapen, menselijk man. Die rechtscha penheid wordt als vaststaand gegeven vermeld, maar eigenlijk nergens con creet bewezen, tenzij aan het happy-end waar de hertog iedereen iedereen laat krijgen. Halverwege het stuk worden schandelijke zaken over de hertog ver teld. Deze zegt dat het laster is, maar staaft dat nergens mee. De hertog is ook in het oorspronkelijke stuk de figuur die de intrige inzet en gaande houdt. Franz Marijnen laat echter al onmiddellijk zien dat de hertog zo rot als een mispel is. Hij laat hem opkomen met een pa pieren zakje, dat het hele stuk door van eigenaar verwisselt, als zat er een afge dreven vrucht in of zoiets. »-• Shakespeare’s bedoelingen in dit stuk waren anders. Maar sindsdien is er veel gebeurd op de wereld en een regisseur heeft het volste recht Shakespeare’s stukken zo uit te leggen dat wij er iets van onze eigen wereld in kunnen her kennen. Franz Marijnen gaat erg ver. maar niet onlogisch. Het wereldbeeld dat hij op het toneel zet is er een van na stromingen waarvan Freud, Beckett en Nixon exponenten zijn (ik noem namen uit de losse hand). Het Marxisme slaat hij (onterecht) over en van meer religieus getint optimisme moet Marij nen kennelijk helemóél niets hebben. Als een willoos vod wordt ze meege sleept door degene die dit theater-heelal bestiert. Waar Shakespeare pleit voor menselijkheid (in de toepassing van de Staatswetten), toont regisseur Franz Ma rijnen een Sodom en Gomorrah, waar monniken, nonnen, rechters, staatshoof den één pot nat zijn met de gemeenste pooiers en hoeren. Iedereen is een leven de leugen. Morele integriteit is iets voor pubers, maar verder een werktuig in een totaal verdorven onderwereld. De Sica wordt naast Rossellini de grote vertegenwoordiger van het neo realisme, een geestesgesteldheid die al langer onder de jonge Italiaanse filmers herkenbaar aanwezig was, maar na de val van Mussolini en diens geestelijke dictatuur met een grote vitaliteit baan breekt. Het elftal muziekmakers treedt za terdagmiddag en -avond op vanaf 12-00 uur tijdens een nonstop, twaalf uur durend gebeuren. De entree be draagt ƒ3,50, in de voorverkoop en ’s avond vier gulden. DEN HAAG (ANP). De leiders van de Nederlandse musea menen, dat de overheid zich erop moet toeleggen dat de musea meer dansen en mogelijkhe den krijgen. „Deze mogelijkheden mag men noch de gemeenschap, noch het individu onthouden”, aldus de Neder landse Museumvereniging in een brief aan de CRM-commdssie uit de Tweede Kamer. In de brief wordt erop aangedrongen de musea uit te bouwen, in plaats van op deze instellingen te bezuinigen. Vol gens de vereniging zal de funktie van de musea in de toekomst steeds belangrij- ker worden en zullen de musea, door het toenemen van de vrije tijd, een steeds grotere taak en verantwoording krijgen. Volgende week maandag 18 november brengen leden van de kamercommissie een bezoek aan het Rijksmuseum te Amsterdam. In korte inleidingen zullen zij worden geïnformeerd over onder meer de sociale funktie der musea en over het vraagstuk van de personeels- problematiek in de museumwereld. AMSTERDAM. Er is nog maar één rechtvaardige te vinden in de wereld die de Amerikaanse toneelgroep Camera Obscura tekent in „Measure for Measure, een bewerking van het gelijknamige stuk van William Shakespeare. Met die ene rechtvaardige, het jongemeisje Isabella, loopt het slecht af. De Chris Braun Band maakt een kleine toeroee door Nederland ter promotie van haar elpee „Foreign Lady De groep, die blues, jazz, rock en kosmische muziek tot een synthese probeert te brengen, heeft daarmee in Duitsland steeds meer succes. Vóór op het padium staat de 23-jarige Chris Braun, een Duitse Elkie Brooks, door „Stem” „Queen of the Blues” genoemd, opgegroeid in de schaduw van smerige hoogovens in het Roer gebied. De groep bestaat verder uit bassist Jochen Bernstein, drummer Elmar Krohn, gitarist Bernd Adam- kewitz en pianist Klaus Melchers die ook synthesizer speelt. Lemmong en de horrorpop die zij met veel show, erotiek, dansen, doodskoppen, beulen en kaarslicht brengen, is zo langzamerhand erg be kend. Wally Slot, Harry Bruintjes, Tony Gloudie en Tinny Durel hebben Zijn vader, ’n eenvoudig bankebdiende, was Napolitaan en in Napels heeft de jonge Vittorio een groot deel van zijn jeugd doorgebracht. In „Umberto D” heeft De Sica niet alleen de tragiek van de oude, eenzame man, met wie hij zijn vader bedoelde, getekend, maar ook het armoedige burgermilieu vastgelegd zoals hij zich dat uit zijn jeugdjaren herin nerde. Een toevallige ontmoeting na zijn diensttijd met zijn vriend Gino Sabbatini Maar eerst de talentenjacht: tien groepen en één artiest: Dick Kuin, vroeger van de Hobo String Band die De speeltrant van Camera Obscura is, zoals in de vorige produktie „Oracles” en „Maldoror”, zeer lijfelijk. Deze leidt tot heftig spel, dat net niet overdreven aan doet omdat het zo duidelijk van de spelers zelf komt. De groep is zeer vooruitgegaan wat de tekstbehandeling betreft. Thomas Kopache speelt een to taal verknipte Angelo, van de verwron gen manier waarop hij zijn voeten houdt tot aan de krampachtige lachjes op zijn gezicht. Susan Lange speelt Isa bella als een heftige puber met schonki ge bewegingen en norse blikken. Ollie Nash, die de hertog speelt, staat enigszins buiten de groep. Hij beheerst minder nuances in lichaamsexpressie dan de andere spelers, maar is zeer bedreven in het woord. Hij dondert er behoorlijk op los. Indrukwekkend is de manier waarop hij de ter dood veroor deelde broer van Isabella in een speech voorhoudt, dat het leven slechts een briesje is. Daar spreekt dan een overtui gende godheid. „Measure for measure” is een knap doordachte, maar geen gemakkelijke voorstelling; de grote handicap is het Shakespeariaanse Engels. Men doet er goed aan het stuk tevoren te lezen. De voorstelling is op zaterdag 14 december in de Haarlemse toneelschuur te zien. die solo met gitaar James Taylor- achtige muziek maakt. De groepen: Virgo uit Santpoort met orgel, gi taar, viool, bas en drums maakt hard rock. RDL Mac Allen uit IJmuiden met gitaren, dwarsfluit, zang, blokfluit, bas, orgel, piano en drums. Alpha, uit Haarlem met slag en solo gitaar, bas, zang, orgel, cornet, viool en fluit. Moses Rock and Dancers uit Haar lem met de nieuwste Mr- Moses stunt waaraan al een paar weken hard wordt gerepeteerd. Op het toneel ver schijnen behalve Mr. Moses himself met zang, sax en gitaar en een bas, drums en dwarsfluit ook drie danse- ressen-zangeressen op het toneel plus een dame die met een kinderwagen als een gek om het gezelschap heen- scheurt- Tenderfoot uit Heemstede zang, slag, solo, drums en bas. Stress uit Heemstede met solo-zang, drums, bas en slag. Tranquillitatis uit Rijsenhout met solo, bas, drums, synthesizer, pianet, dwarsfluit, zang. Lazy Lemon uit Zandvoort met bas-zang, drums en akoesties gitaar. Nazca uit Haarlem met solo, elek trische piano, orgel, bas en drums. Mush uit Haarlem met zang, solo, drums en bas en met de familie Planteijdt die vroeger met Creepy enige furore maakte nu in de Mush- hoofdrollen. Later heeft De Sica tenminste ver klaard dat deze vrouw zijn carrière be paald heeft en van hem gemaakt heeft wat hij nu was. Meer toneel onder andere regisseurs, tenslotte een eigen theater in 1930 en twee jaar later een eerste filmrol in een film van Mario Camerini. Vittorio de Sica werd een veel gevraagde jeune premier, knap, verleide lijk met een tikje ironie, een type dat onbekend was op de Italiaanse planken en in de Italiaanse film. Na „Fietsendieven” kwamen nog „Mi rakel in Milaan” (1950) en „Umberto D.” (1952). Maar was het al moeilijk om geld bijeen te krijgen voor een gegeven als „Fietsendieven”, het etaleren van de armoede en ellende van het na-oorlogse Italië in verdere films ging zelfs irrite rend werken op de overheden die niet nalieten stille wenken te geven dat De Sica’s voorstelling van zaken nadelig werkte op het toeristenverkeer, na de Fiatfabrieken een van de grootste indus trieën van het vaderland. De hertog is een perverse god. In monnikskleren kijkt hij toe hoe z’n voze volkje het er af brengt nu hij het zogenaamd aan zijn lot heeft overgela ten. Terzijde zittend van de kring waar in gespeeld wordt, kijkt hij grinnikend toe, zegt soms de spelers vóór en aan het lot marcheert hij hen af op treur muziek' alsof ze marionetten zijn. Dan is er een tweede hoofdfiguur die nadere beschouwing verdient: Isabella novice in een klooster die bij de plaats vervanger van de hertog pleit voor het leven van haar broer. Deze plaatsver vanger, Angelo, belooft haar dat, indien ze met hem naar bed gaat. Isabella weigert, maar met handhaving van de oorspronkelijke dialoog (een schitterend geschreven tekst), kleedt zij zich wél uit en biedt zich aan. Ze doet dat haars ondanks; eigenlijk heel logisch omdat ze omstandig beschrijft hoe zwak de vrouw is. De plaatsvervanger stelt z’n verkrach ting uit. Marijnen stelt Angelo nu een maal voor als een gefrustreerde engerd wat met Freudiaanse psychologie ook al weer niet vreemd is. Angelo is in het oorspronkelijke stuk de centrale figuur, een harde puritein die valt voor de verleiding, maar even hard de kuisheids- wetten blijft toepassen. Shakespeare te kent met deze figuur de ontwikkeling van het stuk. Bij Marijnen ligt alles al van meet af aan vast, en daardoor mist zijn interpretatie van „Measure for mea sure” een dramatisch keerpunt. Hoog stens zou je dat kunnen ophangen aan Isabella’s verbijstering als ze ontdekt hoe rot de wereld in elkaar zit. die juist een toneel-engagement bij het gezelschap Tatiana Pavlova had gekre gen, bracht hem in contact met het theater. Ook voor hem was nog een plaatsje bij Tatiana Pavlova die een grote vormende invloed op de verlegen en gesloten Vittorio schijnt te hebben uitgeoefend. Israëlische staatsburgers zijn, traden op in het Pac- kemann Auditorium van Tel Aviv. Na de Eerste Wereldoorlog verhuisde de familie De Sica Vittorio had nog twee zusters en een broer naar Ro me, waar ze in de omgeving van het Staz’one Termini ging wonen. Toen Vit torio de middelbare school had afge maakt wilde hij nog eerst een soort handelsschool volgen, maar zelfs daar voor was geen geld, zodat hij ten einde raad vervroegd in militaire dienst ging. Hij speelde in „A Farewell to Arms”, „The biggest Bundle of them all”, „The Shoes of the Fisherman”, veranderde zijn regiestijl volkomen in „Twee vrou wen” en „De Gevangenen van Altona” en „II Boom” om tenslotte af te zakken tot het peil van „Sunflower”, een lar moyante Russisch-Italiaanse co-produk- tie, waarin Sophia Loren en de ook al misbruikte Marcello Mastroianni de zon nebloempitten uit het vuur moesten ha len. TEL AVIV. (AP) Valery en Galina Panov, die twee jaar hebben gevochten voor een Russisch uitreisvisum, hebben zondag hun eerste balletvoorstelling in het westen gegeven. Na hun optreden in Tel Aviv werd het ballet-echtpaar, dat voorheen danste in het Kirov Ballet van Leningrad, toe gejuicht door een menigte van 3000 mensen, onder wie de vroegere Israëli sche premier Golda Meir. De Panovs, die thans Carl Douglas George Baker Sei. Spooky and Sue George Me Crae The Classics Sweet Sensation Donny en Mary Osmond Johnny Bristol Conny Vandenbos C. Jerome Rick Gordon 10 CC Jack Jersey Vittorio de Sica ging dus weer spelen om geld voor volgende projecten te verdienen. Met Amerikaans geld en Amerikaanse top-acteurs maakte hij voor Selznick nog „Stazione Termini” DEN HAAG. (ANP) Koningin Juli ana heeft een 25-tal borden en schalen van Luxemburgs porselein uit paleis Soestdijk beschikbaar gesteld voor de tentoonstelling „Luxemburg onder Oran je-Nassau 1815-1890” in het Haags Ge meentemuseum. De koningin en prins Bernhard zullen donderdagavond de ope ning van de expositie door minister Van Doorn (CRM) bijwonen. De expositie wordt gehouden ter gele genheid van het 25-jarig bestaan van het Luxemburgs-Nederlands cultureel ver drag. De tentoonstelling zal tot en met 12 januari in Den Haag te zien zijn, en zal daarna in februari worden ingericht in de stad Luxemburg. De tentoonstelling geeft aan de hand van schilderijen, documenten, beelden, kaarten en foto's een indruk van de betrekkingen tussen Nederland en Luxemburg in de periode tussen 1815 en 1890. De Nederlandse koningen Willem I, Willem II en Willem III waren toen ook groothertog van Luxemburg. De exposi tie omvat ruim 250 voorwerpen. maar toen werd het leuk-doen in „Brood, Liefde en Dromen” en „Goud van Napels” met geldgever Ponti’s vrouw Sophia Loren.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 13