DRS. P. DANST Mazowsze” glad en keurig Catapult schiet met scherp 49,75 Wiener Sangerknaben dressuur perfectie en TOP DE POP POP DERTIEN Peter Sirach: jonge zoekende surrealist Als u189.50voor house of enqland een pak te goedkoop vindt kwaliteitspakken TRESLONG L i K 7 Soosagenda 230.50-269.50 ft ft i 99 Bollandbroers brons in Japan POOLSE DANS VAN SALON EN BERGWEI In Amsterdams Concertgebouw In Galerie Aquarius Grote Houtstraat 96 Haarlem dan hebben we voor u ook een uitstekende kollektie geïmporteerde van modieuze stoffen en in modellen die voor elke maat een goede pasvorm garanderen. $4 11 E G TERLENKA PANTALONS r .1 r n g -fa Deze week specialiteit: Fazant met gebakken appel en Calvados-saus ■fr Wijnadvies 1964 Bourgogne Vereherre Reserveer tijdig voor Kerst! in alle modekleuren VELOURS PANTALONS HIPPE TRUIEN en OVERHEMDEN KLEINE HOUTSTRAAT 2a - HAARLEM - TELEFOON 32 18 23 HILLEGOM tel. (02520) 15347 /o De zaak met de grootste sortering VOOR HEDENDAAGSE MODE jg „Teeny bopper band”. Reete commerciële nummers van een groep, die meer gemaakt leek dan dat zij zichzelf had gemaakt. Catapult uit Leiden. Aanstaan de zondagmiddag in Tioli, so ciëteit voor jongeren en jeugdi gen te Schalkwijk. Het zal wel swingen worden daar. Hits met „Hit the big time”, „Let your hair hang down” en nu weer DEN HAAG Woensdagavond ging in het Haagse Congresgebouw de tweede voorstelling van de Poolse dans- en zanggroep „Ma zowsze”. De eerste indruk deed zeer operette-achtig aan, maar dan wel van een operette met een on telbaar aantal dansers. In het slot tafereel stonden er zelfs zestig dan sers tegelijk op het toneel. De groe pen wisselden elkaar in pijlsnel tempo af, waarbij er steeds weer nieuwe kostuums waren, steeds kleurrijk en bijzonder fraai. i P.S. Woorden schieten tekort om deze dans te beschrijven. ADVERTENTIE CONRAD VAN DE WEETERING (ADVERTENTIE) Catapult metamorfose TOON VRANKEN. Hoofddorp, zater- ADVERTENTIE) HEIN STEEHOUWER 7 r Bij de plaat gaat een schriftelijke cursus die té onthullend is om hier niet integraal te worden afgedrukt. □verveen Tel. 023-24 12 66 SEIZOENRESTAURANT van en In de anatomie zie je Peter Sirach vaak falen. De gezichten worden masker achtig door een tekort aan vakman schap. Ook zijn de kleuren vaak hard, hetgeen de heldere voordracht van het bee Idbevordert, maar sterk tekort doet aan de harmonie. Allemaal niet zo best dus, maar wel vol beloften. Een deel van de Poolse volksdansgroep „Mazowsze”. De heer Drs. P. heeft de pen weer doen vloeien. Na z(jn veerboot die minder breed was dan de rivier waardoor het bestaansrecht als veerboot verzekerd was, heeft hij zich nu gedachtig de opkomst van de dansscholen gestort op het fenomeen dans. „Pantherwalk” heet ztjn vondst en voor deze frivole gelegenheid heeft het fenomeen zich gehuld in de niets verhullende naam „Pantherman”. dellijk de big time voor Catapult ge komen. De heren zijn full-professional, den ken en doen niets anders dan muziek en hebben een bloedhekel aan het woord „commercieel”. Ze gaan er van uit dat elke groep die muziek maakt gehoord wil worden. Door zo vee] mogelijk mensen. Gebeurt dat hele maal niet dan heet het een misluk king, gebeurt het helemaal wel, dan heet het commercieel. Met andere woorden: goed doe je het nooit. Catapult blijit het proberen. De eer ste elpee komt deze maand nog uit en ook als de singles in een toekomst eens niet zo hitgevoelig mochten gaan lopen, denken de leden niet aan stop pen. Geen eendagsvliegen, maar door zetters willen ze zijn, die bij wat min der succes gaan zoeken naar hun fou ten, gaan zoeken naar de smaak van het publiek. De klant is nu eenmaal niet alleen bij de middenstand koning. Schuif het meubilair aan de kant Rol het kleed op Trek de stekkers uit het stopcontact Zet kinderen en huisdieren de deur uit Waarschuw de benedenburen Sluit ramen, deuren en gordijnen Zorg dat u minstens een uur van te voren gegeten hebt Leg bril, kunstgebit en/of toupet je weg Draag luchtige kleding en soepel schoeisel Zet de plaat op Steek, na enig nadenken, de grammofoonstekker in het stopcontact Adem diep in Dans de onstuimige Pantherwalk (P.S.) Houd op met dansen zodra de plaat afgelopen is Breng bril, kunstgebit en toupetje weer op him plaats Zet het aquarium overeind Open gordijnen en ramen Ruim scherven, splinters en stukjes plafond op Steek de stekkers in de stopcontacten Haal de kinderen en huisdieren weer binnen en kalmeer hen Ga bij de benedenburen uw excuses aanbieden Rol het kleed uit Schuif de meubelstukken terug Neem een half uurtje rust en herhaal de oefening, te beginnen bij 1. ^van het DIRK VAN DEN BROEK-concern. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 16. 17. 18. 19. 20. 21. 22. 23. 24. eeteens FYOUR STYLE1 Een der olieverven van Peter Sirach, in tegenstelling tot bijna alle werk dat glad is geschilderd, opgebouwd uit toetsjes en stippeltjes. Bolland en Bolland hebben op een groot zang- en muziekfestival in Ja pan de derde prijs gewonnen voor de meest opvallende compositie. De grote winnares werd de Noorse Ellen Niko- laysen. Bolland en Bolland kregen aanbie dingen om tot 2 december in Japan te blijven en op te treden, maar de studie van de broers roept hen terug naar Holland. Ze zijn gisteren alweer teruggekomen. HAARLEM. Peter Sirach is een nog heel jonge Amsterdamse schilder met een paar jaar Rietveldacademie. Zijn werk is nu te zien in Galerie Aquarius, Jansstraat 35. Hij is een typi sche surrealist van deze tijd, althans zoekende in die richting, want hij heeft zijn stijl nog niet helemaal gevonden. Dat geldt ook zijn techniek, want hij streeft naar een „knapheid”, die hij nog niet kan waarmaken. Toch is zijn werk boeiend door een veelheid van facetten en een zeer grote fantasie. De technische kant valt tenslotte bij te leren. Je komt bij Peter Sirach de typische „regalia” tegen, die je ook bij andere surrealisten en symbolisten vindt. Daar door zijn sommige van zijn schilderijen en gouaches leesbaar, andere weer niet. Een lemniscaat vindt je in zijn werk, waarmee hij de eeuwigheid aanduidt; een tarotkaart, die op het menselijk lot wijst; een pentagram als bezwerend te ken, het kruis, de regenboog, sterren en kristallen bollen, dat alles dus op bete kenissen doelend. In andere gevallen lijkt het werk louter visionair of uit onverklaarbare dromen ontstaan. Natuurlijk gebruikt hij de menselijke figuur, vooral het gezicht, beide in zichzelf symbolisch toepasbaar in zowat ieder kader. Zelden de gehele figuur en vaak surrealistisch verwerkt, geschonden of aangetast, een half hoofd bijvoor beeld. Dat geeft dan soms een benau wende sfeer, die veel werk overigens heeft. Strenge selectie wordt toegepast en dat blijkt wel bij de groep van woens dagavond in de Grote Zaal van het Amsterdamse Concertgebouw onder lei ding van Uwe Theimer. Het meest artistieke gedeelte van het programma lag aan het begin. Verras send zuiver, helder en exact klonk de „Missa Brevis” van Benjamin Britten. Prachtig geschoold stemmenmateriaal gaaf en soepel van solistische kwalitei ten. Monteverdi met pianobegeleiding is aanvechtbaar. Het a cappella koor in „Trauermotette” van Ludwig Senfl (1543) liet horen hoe het zo veel beter en meer stilistisch kan. Moderne koorklank was er in „Jubila te Deo”, op gregoriaanse melodie ge bouwd, door dirigent Uwe Theimer. Toch proef je bij alle perfectie te veel de dressuur. Er Is alleen maar klank. 24 jongens in matrozenpakjes staan als ma- De groep en met name de zangers, kwamen eigenlijk pas echt tot leven toen er tegen het eind van de voorstel ling een Hollands liedje „Wel Annema- rieke waar gaat gij naartoe” in het programma werd opgenomen. Dit is iets wat deze mensen niet dagelijks, jaar in jaar uit zingen, ze hebben er nog plezier in, zich voor te stellen, wat een Hollands publiek daar nu wel van denkt. Toch was er enorm veel aan deze Cuisse de lièvre Baden-Baden hazebout opgediend in een wild roomsaus; als garnituur appelmoes, spruitjes en aardappelpuree f. 12,95 p.p. Die indruk blijkt niet juist. Wie Catapult uit het niets omhoog zag schieten in die fraaie glimmerpakjes met die net iets te gecultiveerde kop petjes, kon bijna niet onder de gedach te aan het „Monkeys-effect” uit. Pla tenmaatschappij heeft hitgevoelige nummers klaarliggen, zoekt een groep maar vindt die niet, graait een aantal kandidaten bij elkaar, steekt ze In het pak en hup, de hitlijsten op. Een mood verhaal, maar het is niet waar. Catapult is geen sprookje. Catapult is een popgroep. Met veel zuchten en steunen en proberen kwamen veertig eigen nummers tot stand die met een koffer vol onzekerheid en angst aan topproducer Jaap Eggermont werden aangeboden. Eén daarvan was „Hit the big time” en daarmee was onmid- Tivoli, wijkcentrum Laan van An gers, Schalkwijk, zaterdagavond: disco Blow Up; zondagmiddag: Catapult. Paradiso, Weteringschans, Amster dam, vrijdag: Robert Long; zaterdag: Sight. Club Bluesette, A. C. Krusemanstr. 34, Oost, vr., zat. en zon.: bar-dancing- disco. Can-Can, Stoofsteeg 1, elke avond: bar-dancing-disco. Moulin Rouge, Kleine Houtstraat, elke avond: bar-dancing-disco. De Ark, Kerkplein 5, Velsen-Zuid, vr. en zat.: soos. Dubois, Berlagelaan 45, elke zon dagmiddag: disco-dansen. HJC, Groot Heiligland 47, vrijdag avond: sessions. Arnoldushoeve dag: Labyrinth. Turfschip, Turf steeg, za.: koffiebar met rockgroep Gimmick. AMSTERDAM. Om iets van het ont staan en bestaan van de Wiener Sanger knaben te begrijpen is het nodig even in de historie te duiken. Officieel werd het Instituut der Wiener Sangerknaben op gericht in 1498 door Keizer Maximiliaan van Oostenrijk. Dat was de tijd van de beroemde polyphonic in de Zuidelijke Nederlanden en de keizer ontbood dan ook Vlaamse koorjongens naar Wenen met hun koorleiders als Hendrik Isaac en Philip de Monte. Daarmee begon het bestaan van de Wiener Sangerknaben de eeuwen door (Haydn en Schubert waren ook eens lid) tot aan 1918 toe. Met het uiteenvallen van de monarchie viel ook het hofkoor. In 1924 begon men op nieuw, zonder keizerlijke schatkist, en daarom werd het financieel gebaseerd op de baten van concerten en tournees. Er zijn nu vier koren waarvan er meest al twee op reis zijn. rionetten te zingen, handen op de rug, onbeweeglijk. Er kan geen lachje af, geen enkele persoonlijke blik, geen greintje van echt of jolig jongensleven. Dit beeld veranderde uiterlijk wel met het stukje opera, dat hierna op de plan ken werd gezet met muziek van Joseph Kterr, bewerkt door de dirigent. Een vertederende matrozenjongens in galante pages kokette dametjes in rococo-kledij. Een operagezelschap in miniatuur, waarin solozang en pril acteertalent in het rol lenspel werden geëtaleerd. Er was vrij veel belangstelling, meer dan andere jaren. Teken des tijds: de dingen van vroeger zijn weer in en voor een beetje romantiek is men graag een avondje uit. 1. Kung fu fighting, Carl Douglas; 2. Sing a song of love, George Baker Selection; 3. Swinging on a star, Spooky and Sue; 4. Yellow sun of equador. The Classics; 5. Sad sweet dreamer, Sweet Sensation; 6. I can’t leave you alone, George McCrae; 7. Silly love, lOcc; 8. Hang on in there baby, Johnny Bristol; 9. Long tall glasses, Leo Sayer; 10. Traffic jam, Sailor; 11. ’n Roosje m’n roos je, Conny Vandenbos; 12. Rockin’ soul, Hues Corporation; 13. Such a night, Rick Gordon. Regelmatig werden de dansen afgewis seld door een zangkoor met hoofdzake lijk schelle vrouwenstemmen, waarbij er steeds zorgvuldig op gelet werd, dat het aantal vrouwen (als in een bouquet bloemen) oneven is, meestal 9. Er was een herdersdans met stokken, een carnavalsdans met vier mannen in lapj espakken, die zowel een masker op hun gezicht droegen als op hun achter hoofd en een vrouwtje met een grote mand op haar rug waarin een grijnzen de man zat, wat later natuurlijk een man blijkt te zijn met een mand om zich heen en een vrouwenmasker voor zich. Het leukste vond ik de dansen uit de Tatra, waarin de mannen over van alles heen springen, hun bijl, hun hoed, hun eigen onderbeen of ook wel andermans spullen. Wat kostuums betreft, viel vooral op, het prachtige gebruik van plooirokken, die wijd uit gaan staan bij het draaien en schitterend vallen als de dames door hun partner door de lucht geslingerd worden. In een andere dans zaten de dames weer zo dik onder de strikken en het kant, dat ze nauwelijks aan dansen toekwamen. Rijglaarsjes en gewone laarzen werden afgewisseld met slappe leren schoenen met platte hak en vooral opvallend was het klikken met de spo ren aan de laarzen bij de mazurka. Mazowsze komt op 22, 23 en 24 novem ber in het RAI congrescentrum in Am sterdam. perfect lopende volksdansmachine af te zien. Polen is duidelijk een land op de grens van Oost- en West-Europa. Nu eens vind je er polka’s, walsen, landlers, mazurka’s en andere salon-dansen, dan weer komen er driftige pasjes uit de bus, zoals je ze in de Balkan zou ver wachten. Opvallend was, dat er nogal eens mannen in allerlei standen, meestal on dersteboven, steunend op de vrouwen de lucht in gingen. Een polonaise verliep aanmerkelijk zachter dan we in het algemeen van deze dans verwachten. Technisch bleef er niets te wensen over, maar dat was het wellicht wat er aan deze groep haperde. Misschien dans ten deze mensen 25 jaar geleden, toen dit ensemble werd opgericht, bijzonder enthousiast en met een stralende glim lach op het gezicht. Nu leek die glim lach er wel op vastgevroren te zitten maar echte pret was er weinig, zelfs als er in het programma gesproken werd over camavalsfratsen. DEZE WEEKo.a.t

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 11