De slang spreekt driemaal tot de mens R Wat gebeurt er „Achter de muren van het Vaticaan la i i kiwi Wright (de Amerikaanse nar), de kille managers als Philippe en Benelli, welke laatste slechts aartsbisschop is. 1 wB Jezus, hij was een van ons I L Kattenatuur fe m’ 'WW- I door Th. J. Koeckhoven Ds. Buskes De dominee Mannenmaatschappij met bloeiende bureaucratie Fossiele erfenis An Audiëntiehal Vinkenoog ,|Bi£ i 1 16 ZATERDAG 23 NOVEMBER 1 974 Z/ f L daad Zoon werd van de Vader, Zoon van God. Jezus deed dit door zijn naam tot het uiterste waar te maken. De taal waarin Bouma dit verhaal vertelt is naar ons toege schreven. Het woord is hier even als de expressieve afbeeldingen van Poortvliet uitnodigend tot ontmoe ting. Onder de schuilnaam Hieronymus hebben twee in gewijden wat men noemt een onthullend boek ge schreven onder de titel: Achter de muren van het Vaticaan. Hoe de kerk regeert en geregeerd wordt. Het tweetal heeft jarenlang achter die muren gewerkt en wordt zodoende geacht te weten wat er zoal gaande is in het Vaticaan. Ter geruststelling. Het boek is in de eerste plaats bedoeld als informatie en niet als polemiek. Kan Hieronymus het helpen dat sommige informatie dodelijk is? Uitgever van dit opmerkelijke geschrift is Becht te Amsterdam en de prijs bedraagt 22,50. Daar valt heel wat te zien en te beleven achter de muren van de kleinste staat ter wereld, het cen trum van de rooms-katholieke kerk, de zetel van de paus, monarch van een vorstendom van 44 hectare. Het voetbalveld van de heer Grimaldi in Monaco is wat groter uitgevallen, maar Montini heeft veel meer invloed. Met zijn staf, ook wel curie genoemd, zit hij als een spin in zijn wereldomspannend net. Het Vati caan is immers het middelpunt van een machtige internationale organisatie, waarvan menige interna tionale onderneming nog wat kan leren. c „W ver spa noe ziel die om- een me: me a t 7 Een harmonie tussen woord en beeld treft men zelden aan. Deze zeldzaamheid is tot stand gebracht in het boek Hij was een van ons, een van de talloze verhalen over het leven van Jezus op aarde. Tekst en beeld strijden hier om de voor rang. Als grootste blikvanger wint het beeld. Dit wordt gevormd door de schilderijen van Rien Poortvliet, die van begeleidende of ondersteu nende teksten zijn voorzien door Hans Bouma. De prachtig verzorg de uitgave is van Unieboek Bussum en de prijs bedraagt 95 gulden, wat gezien de kwaliteit niet te veel is. Bouma beschrijft de mens Jezus, die letterlijk gaandeweg en metter- 30 I 1 IT T kit: 1 v Hij was een van ons. de eindtijd als M vak naa een Ton he'l< •ve mof Hieronymus schrijft geen polemiek’, maar hij laat intussen wel fijntjes we ten dat op bevel van de paus en onder architectuur van de beroemde Nervi een grote audiëntiehal is opgetrokken in de schaduw van de koepel van Michelange lo. De bouw schijnt dertien miljard lire bijbelse nu op- schaving van stof te voorzien. Werkgroe pen van Nederland, doe uw voordeel. Uitgever is Meulenhoff te Amsterdam. M gen ona: g lede tijd na einc om nen stee rinj zelf mer drei Dat som een twi; zeni Son zelf een Toe wij nas ter' liet ant mij een zijr sfei bre Er spreekt heel veel uit de beelden: argwaan, wanhoop, af weer, vertrouwen, liefde en verwondering. De gezichten spreken even sterk als de houdingen. De teksten van Bouma sluiten uitstekend aan. Ze zijn niet te progressief, soms speels zoals „gezichten op een kier, deu ren gauw weer dicht” waar in de Bijbel staat: „Er was voor hen geen plaats in de herberg”. Bij de doop in de Jordaan staat: „Hij Jezus dopen. Dat gaat te ver. De omgekeerde wereld.” Het zijn maar voorbeelden. Uit alles blijkt verder dat Jezus was: een mens van zijn God. Deze harmonie van woord en beeld doet de Schrift niet dicht. Een aparte vrouw niets te overkomen. Voor het overige koestert Rome veel bewondering voor Maria, maar die is wel maagd en moeder tegelijk. Paus Paulus VI geeft zijn zegen Urbi et Orbi. te hebben gekost. Het geweten van het Vaticaan begon kennelijk te knagen, want bij de opening zei de paus dat hij aan de rand van Rome een aantal hui zen wilde laten bouwen voor de barak kenbewoners die Rome tot de stad van de barraccati hebben gemaakt. Honderd daklozen vonden hierin een tehuis. Een druppel op de gloeiende plaat van ellen de in Europa’s grootste barakkenstad, vindt Hieronymus. Hiertegenover zet hij de Belgische sa- lesiaan prof. Lutte die bij het gemeente bestuur van Rome voor vierhonderd ge zinnen van het Prato Rotondo een goed huis loskreeg. Lutte, pleitbezorger van de krotbewoners, is inmiddels uit zijn salesiaanse club gestoten. De samenhang met de opening van de audiëntiehal wordt niet geheel duidelijk. De pauselij ke gendarmen zijn verdwenen, maar de Zwitserse garde is gebleven. Goed nieuws voor r.k. Nederland, grootleve rancier van zouaven zo’n honderd jaar terug toen de mannen van Garibaldi de paus van zijn kerkelijke staat beroofden. Pas in 1929 zou de paus, door toedoen van Mussolini, weer wereldlijk vorst worden. Nu niet meer van het belang rijkste deel van Italië, maar slechts van een uit de hand gelopen voetbalveld. Hoofdstuk II behandelt het roomse bestuursapparaat, de top van de Vati caanse hiërarchie, het staatssecretariaat en de macht van de paus zelf. Hierony mus beschrijft allerlei rangen en stan den en hij bevestigt de indruk dat de paus officieel alles voor het zeggen heeft, maar dat het voor hem vreselijk moeilijk is te ontkomen aan de invloed van de hem omringende bureaucratie De curie is het apparaat waarmee de paus de kerk regeert. Zij houdt het apparaat draaiende van de congregaties, secretariaten, commissies en rechtban ken. We leren eruit dat. je als leek in Rome niets hebt in te brengen. Om over de vrouw maar te zwijgen. Mannen beslissen over de vrouw, behoeden haar maagdelijkheid en bewonderen haar moederschap. Daartussenin schijnt de naal-socialisme en het rassenvraagstuk. Ik waag me naar aanleiding van de bundel aan een gemeenplaats: ds. Buskes is een man met profetische gaven. De bundel kost 14,50. Hal Lindsey, auteur van De planeet die aarde heette, heeft nu een werk over de Satan zelf op zijn naam gebracht. Satan leeft onder onsis de uitdagen de titel. In Amerika werden er in de kortste keren twee miljoen exemplaren van verkocht. Lindsey gelooft in de satan als persoon, evenzeer als hij vast houdt aan een naar mijn gevoelen te letterlijke interpretatie van bijvoorbeeld de verhalen van schepping en zondeval. De slang heeft hier echt gesproken. Mijn voornaamste bezwaar tegen dit boek is wel dat onverklaarbare gaven als helderziendheid en dergelijke nage noeg uitsluitend worden toegeschreven aan duivelse krachten en niet aan die van goede geesten als God en de enge len. Verder vind ik het boek op tal van punten te hypothetisch. We kunnen ech ter zeer positief zijn over Lindsay’s ge loof in het allesverzoenende karakter van Jezus’ dood op Golgotha. (Novapres Laren). De paradijsslang komen we voor de derde maal tegen in het boek Psycholo gische kijk op de Bijbel van Christa De dominee gaat voorbij van Ben van Kaam en Anne van der Meiden is een gezellig familie-album van driekwart eeuw protestants leven in Nederland. Het is een boek met een paar honderd platen, die beide auteurs nebben voor zien van nuchter en soms ironisch com mentaar. Natuurlijk hadden zij wel tien albums kunnen vullen. Protestants Ne derland biedt daarvoor stof te over. Maar wat is overgebleven staat garant voor een paar genoeglijke uurtjes blade ren en kijken en lezen over dominees, synoden, Colijn, jongelingenverenigingen, Vrije Universiteit en NCRV Daarom kattenatuur, lopend aan de Romeinse teugel, oud-studentenpastor en tot voor kort bekend als de „rode” aartsbisschop van Milaan, harde werker en integer, een verscheurd man. Aldus Hieronymus over de paus die zijn publiek laat delen in zijn twijfels en innerlijke problemen. De eerste moderne figuur op de pause lijke troon, maar onmachtig om het volk Gods aan te spreken. „Als modern mens staat Paulus meer open voor de angst dan voor de hoopge vende zaken van onze eeuw”, vindt Hieronymus. Maar Montini mag dan een zoeker zijn. Zijn onzekerheid toont hij niet meer, zo gauw de traditionele ka tholieke leer op het spel staat. Hier verlangt hij onderwerping aan de auto riteit en gehoorzaamheid. Omdat Monti ni paus is, wordt de tweespalt waaraan hij onderhevig is, groter en zelfs onge neeslijk, zo lezen we bij Hieronymus. Dat is Montini, Paulus VI, bisschop van Rome, plaatsbekleder van Jezus Christus, opvolger van de prins der apostelen, hoogste hogepriester der uni- lijst verwijst naar corresponderende Schriftteksten. Zonder Bijbel is dit ver haal niet af. Maar neem het boek van Poortvliet en Bouma erbij en de Schrift gaat leven. Op de omslag van het boek Niet Niets, de kunst van het sterven, prijkt de schrijversnaam Simon Vinkenoog. Daar onmiddellijk blijkt dat Vinkenoog eigen lijk niet de schrijver is, maar de samen steller van deze bundel, heb ik het boek toch maar geopend en geconstateerd dat de inhoud dankzij de 66 bijdragen van A. Roland Holst, Aldous Huxley en van Teilhard de Chardin zeer zeker de moei te waard is. Men treft er waardevolle gedachten en gedichten aan over het sterven, een thema dat gelukkig wat uit de taboe sfeer begint te raken. Het is geen bundel om achter elkaar uit te lezen, maar de uitgave is goed voor vele momenten van meditatie. (Uitgeverij Bert Bakker Den Haag). Er is verder nog heel wat te zeggen over de pauselijke diplomatieke dienst, met de curie de ogen en de oren van de koning. De diplomaten vertegenwoordi gen niet Vaticaanstad maar de Heilige Stoel. Ze vinden zichzelf bekwamer dan de inboorlingen in wier land ze de Heilige Stoel vertegenwoordigen. Zc weet onze Felici in Den Haag beter welke mannen op de Nederlandse bis schopszetels moeten zitten dan onze landgenoten zelf. Zij weten als diploma ten beter wat de theologen bedoelen dan de deskundigen. Nu zijn theologen toch moeilijke mensen, vooral als ze de grootst denkbare zonde bedrijven: tor nen aan de onfeilbaarheid van de paus. Want uitzonderlijk is de positie van de paus. Die paus is Giovanni Battista Montini, een zwakk’e zoon van het Italiaanse matriarchaat, een moederskindje op zijn Hollands, mysticus, persoon met een schuift. Maar ja, het is tenslotte de Bijbel. Ik ben geneigd te zeggen: waar haalt Christa het allemaal vandaan, maar we mogen niet nalaten op te merken dat de actuele symboolwaarde van de Schrift sterk wordt onderschat bij niet-bijbelgeleerden. Het is daarom goed kennis te nemen van de inzichten van de schrijfster, die zich laat leiden door de archetypen van Jung. Zij be weert derhalve niet exegetische verkla ringen te geven en dat is al heel wat. Vlak voor de 75e verjaardag van ds. dr. J. J. Buskes verscheen bij uitgeverij Ten Have te Baarn een door Buskes zelf verzorgde selectie uit een halve eeuw artikelen, preken en toespraken onder de titel Droom en Protest. Buskes houdt namelijk niet van dromen zonder protest en van protesten zonder dromen. Deze selectie heeft het onmiddellijke voordeel van een reeks opstellen op poten en meer direct is zij onwillekeurig een sterk zelfportret van Buskes. Ds. Buskes lijkt in de halve eeuw dat de bundel bestrijkt weinig te zijn veran derd. Dit komt in hoofdzaak doordat Buskes’ omgeving sterker en sneller is veranderd dan de dominee. De dominee was namelijk een vijftig jaar geleden zijn tijd een flink eindje vooruit. Dat blijkt vooral uit zijn reactie op de beruchte uitspraken van de gerefor meerde synode van Assen in 1926, waar van ieder rechtgeaard protestant zich de sprekende slang herinnert. Dit is een voorbeeldje van de rijke inhoud. Andere onderwerpen zijn Troel- stra en het sociale vraagstuk, het natio- geen commentaar op de keuze van fo to’s. Het resultaat stemt tot tevreden heid. Uitgever van dit fraaie boek is Ambo uit Bilthoven en de prijs bedraagt 17,50. Dan is er nog een boek dat eigenlijk een hele krantenpagina waard is. Theo dore Roszak, auteur van Opkomst van een tegencultuur, verrast nu met Het einde van niemandsland, politiek en transcendentie in de postindustriële sa menleving. Het thema is niet nieuw. Het is de wereld die aan vlijt en deskundig heid ten onder gaat. Het is de wereld van niemand, van een kunstmatig leef milieu, kortom een wereld die haar bewoners geen thuis meer biedt doordat de mens zijn eigen wereld heeft vergif tigd. Roszak ziet de toekomst somber in, maar wanhopig is hij niet. Er zijn ge lukkig nog mensen die geen afgoden dienst bewijzen aan technologie en we tenschap. Waarmee ik gezegd wil hebben dat het boek van Roszak ten diepste religieus is. Met The New York Times is deze krant van mening dat Het einde van niemandsland voldoende inspiratie en provocatie bezit om zo’n duizend werkgroepen over de hedendaagse be- Men kan heet of koud worden bij wat Hieronymus allemaal vertelt over de zetel van de opvolger van de eenvoudige visser Simon Petrus en de plaatsbekle der van de even eenvoudige timmer manszoon Jezus van Nazareth. Het is beter even neutraal te blijven en te denk'en: die arme Montini kan het ook niet helpen. Hij zit toch al opgescheept met een fossiele erfenis. Intussen mogen we niet blind blijven voor de rijke schatten geestelijk en materieel van christelijke cultuur die in Rome terecht teder worden gekoesterd. Het strekt deze paus intussen tot eer dat hij de ergste uitwassen van byzanti- nisme van zijn hof heeft verbannen. Er is veel minder folkloristisch personeel en de pauweveren en de draagstoel zijn verdwenen evenals de tiara. Daarom geen kwaad woord over Paulus VI, de weifelmoedige schipper naast God, de arme paus van Humanae Vitae en de geloofsbelijdenis, de moedige paus van de sociale encycliek Populorum Progres sie (de vooruitgang der volkeren). Hij was het als zodanig verplicht ook zijn arme klerken loonsverhoging te geven. Maar nog werken de roomse klerken goeddeels pro deo et pro papa. Zelfs een curiekardinaal verdient net iets meer dan de helft van een leraarssalaris. Hieronymus heeft kennelijk niet zo’n hoge mijter op van onze Nederlandse kardinaal Jan Willebrands, zeer be kwaam, maar te onderdanig aan de curie. Dan komt Bernard Alfrink er wat sterker uit, hoewel hij toch mooi naai Rome moest om samen met de paus Jo Gij sen de bisschopsmijter op te zetten. Hieronymus zet ons een fraai gedeelte voor waar hij praat over de kardinalen: de starre Ottaviani de joviale John versele kerk, patriarch van het westen, primaat van Italië, aartsbisschop en me tropoliet van de Romeinse kerkprovincie, soeverein van de staat Vaticaanstad en dienaar der dienaren Gods. Dat is Montini plaatsbekleder van Je zus Christus die door Hieronymus in de laatste paragraaf wordt opgevoerd Hie ronymus plaatst de pauselijke troon niet op de rots van Petrus maar op het losse zand van de Vaticaanse geschiedverval sing. Hieronymus aarzelt terecht het Va ticaan christelijk te noemen. Zo eindigt hij: „Wat zou er gebeuren als Jezus zijn plaatsvervanger in het Vaticaan zou bezoeken? Zou de heilige toorn weer over hem komen, zoals des tijds in de tempel van Jeruzalem? Zou de „heilige congregatie” voor de geloofs leer een proces tegen hem beginnen? Zou hij werkelijk het gevoel hebben in zijn eigen huis te zijn teruggekeerd? Maar welke plaats zou men hem aanbie den?” Vijf vraagtekens als slot van een opmerkelijk boek. Het is niet moeilijk te raden wat het duo Hieronymus op deze vragen antwoordt. Helaas moet mijn antwoord hetzelfde zijn. TH. J. KOECKHOVEN. Meves. (Uitgeverij De Toorts Haarlem 19,50). Een bijbelgeleerde die als zoda nig een boek zou schrijven over de psychologie van Freud zou terecht enige argwaan wekken. Een psychologe die een vakmatige kijk op de Bijbel aan biedt, loopt die kans wat minder, daar de Bijbel immers voor iedereen een open boek heet te zijn. Nu heeft Christa Meves zo’n boek geschreven dat als ondertitel voert: Actualiseren van bij belse beeldspraak en symboliek. Christa Meves tracht de beeldspraak voor mensen van nieuw te verduidelijken. Zij doet dit omdat haar is gebleken „dat de mens die door de bijlslagen van de natuurweten schappen religieus ontworteld is, naar een vaste plaats zoekt waar zijn ziel een nieuw thuis zal vinden”. Zij laat haar actualiserend licht met name schijnen over de zondeval, de verhalen van Job en Jona, van Jacob en Jozef en over de boom van het leven. Hier gelieve men de sprekende slang aan te treffen. Ver der behandelt de schrijfster de gelijke nissen van Jezus en r"‘ existentiële ervaring. De geïnspireerde schrijvers zouden hoogst verbaasd zijn als zij zouden we ten wat een psychologe hun na duizen den jaren allemaal in de schoenen De geïnteresseerde buitenstaander ver neemt heel veel uit dit verhaal van Hieronymus, die we verder zo maar blijven noemen. Ingewijden als bis schoppen en r.k. theologen behoeven het niet te kopen. Voor hen zal er weinig nieuws in staan. De anderen kunen rustig lezen in het helaas niet geïllus treerde boek, hoe de ruim drieduizend Vaticaanse klerken in hun burelen wer ken. Hoe kardinalen gekleed gaan en wat hun rechten en plichten zijn. Dat is allemaal heel gezellig. Je leest er wat over het wagenpark, de nieuwe audiëntiehal van de bouwlustige Paulus VI, het verschil tussen Vaticaanstad en Heilige Stoel, de beroemde postzegels (7,5 miljoen exemplaren in 1971) en over het Vaticaanse bureau voor de volksge zondheid. hypermodern ingericht, maar zonder gynaecologische afdeling. En dat is niet zo vreemd in de s tad van de paus, mannenmaatschappij bij uitstek die in de encycliek Humanae Vitae ui terst gereserveerd staat tegenover de geboorteregeling met voorbehoedmidde len. Ook hier staan de beste stuurlui aan de wal. Dan is er nog de supermarkt met het bekende boterbergschandaal uit 1969. De Nederlandse afgevaardigde in het Europese parlement, de huidige minister Vredeling, presenteerde toen beleefd een rekensommetje en de uitkomst gaf aan dat de negenhonderd afnemers van de supermarkt per dag en per persoon vier kilogram boter zouden hebben gebruikt Zo is er ook de Vaticaanse superbenzine die zestig lire per liter goedkoper is dan de ongewijde benzine. 4 k: ja -gy c ~~a Ja

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 16