GLORIE EN AFGANG VAN EEN BADPLAATS De Jains houden een vogelziekenhuis in India R Adama Zijlstra trekt rapier tegen Zwolsman 3 4^ f g Giften INADEMEN VAN BACTERIEËN IS TEGEN DE OPVATTING VAN DE JAINS door Bob Tadema Sporry ■HH1I r 16 NOVEMBER 19 74 3 0 ZATERDAG iiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiniiimiiiiiiiiii iiiiiiiimiimmimiiimmimiimi Gelovige sekte, die zelfs alle buiten draagt iimiimiiiiiiimiimniiiiiiimim imiimmiiimiimimmiiimimsi In de Indiase hoofdstad New Delhi bezochten we eens een ziekenhuis en we bezochten er héél wat dat tot de eerlijk aardigste behoorden die we ooit zagen. Het was het Jain Charity Bird’s Hospital, behorend bij een van de grote Jain-tempels in de oude stad. Het hospitaal bestaat reeds vijfenveertig jaar sinds 1929. Het was toen een klein onderneminkje; het bestond uit een enkele kamer die zowel als polikliniek en ziekenhuis dienst deed. In 1957 echter India was inmiddels onafhankelijk geworden werd het uitgebreid tot een echt ziekenhuis, een groot gebouw met twee verdiepingen. Gelijkvloers bevindt zich een enorme silo voor het voer van de vogels, plus een paar kamers voor dierenarts Bawa met een „vogelspecialisatie” waarvoor hij een jaar in Londen zat die er geneesheer-directeur is en zijn verplegers. In die kamers wordt elke dag polikliniek gehouden voor vogels, terwijl men er in de avond terecht kan voor poezen en honden, die echter om begrijpelijke redenen in dit hospitaal niet kunnen worden opgenomen. Eén hoog zijn operatiezaaltje, 330 hokjes voor vogels in ernstige toestand plus nóg een polikliniek; twee hoog bevindt zich een ontzaglijke volière waarin gemakkelijk duizend vogels het gebruik van hun vleugels en pootjes weer kunnen oefenen. Gezien Delhi’s warme klimaat is deze volière alleen met gaas afgesloten, terwijl er voor de gloeiend hete zomerdagen rieten rolgordijnen over het gazen dak kunnen worden uitgespreid. Door de vloer lopen gootjes met licht stromend water. Er staan drums vol graan het naar boven brengen van het voer is een heel karwei want er is natuurlijk geen lift met dergelijke lichte patiëntjes en er zijn nog wat hokjes voor de vogels die ongeneeslijk ziek of gewond zijn en die hier met spuitjes tegen de pijn hun laatste dagen slijten. Afgemaakt wordt er niet één dier, want dat druist in tegen de Jain-principes. Wanneer bouwgigant Bredero aan het werk gaat om een nieuwe (betonnen) badplaats Scheve ningen uit de historische grond te stampen, zal het Scheveningen- van-het-Kurhaus, van de roman tiek, verdwenen zijn achter de schimmige horizon van de tijd. Die tijd én Zolwsman met zijn EMS (nieuwe stijl) hebben het oude Scheveningen tot een bouwval ge maakt en tenslotte doen verdwij nen. Mr. A. Adama Zijlstra, vanaf 1927 in de directie van de EMS (oude stijl), in 1963 „in balling schap” gegaan naar Parijs en ten slotte via een ontsnappingsclausule uit de greep van Zwolsman, de businessman, ontsnapt, heeft een boeiend brok cultuurgeschiedenis neergelegd in het boek „Vaar Wel Scheveningen” (uitgeverij Sijthoff. Leiden). ongedierte naar H. R BOB TADEMA SPORRY. De kosten van het in stand hou den van een dergelijk hospitaal zijn natuurlijk hoog. Toch draait het als bijna alle ziekenhuizen ook voor mensen! geheel van charitatieve giften. Voor het vo- in de silo leeggooit. Of ze geven verband, geneesmiddelen, spalkj es, operatiemateriaal. De Jains leggen vele beloften af om een beter leven te leiden en een hiervan bepaalt hun hele le vensgang: ge zult niet doden en dit dan in de meest letterlijke zin van het woord. Niet doden bete kent niets doden, zelfs geen bacte rie! Daardoor zijn de huizen der Jains zilverschoon want geen on gedierte, zelfs het kleinste niet, wordt er doodgeslagen maar zorg vuldig weggebracht, want men er kent wel degelijk het kwaad dat het kan berokkenen. Zéér vrome Jains hebben bedienden die iedere stoel met een heel zacht stoffertje als een ademtocht beroeren opdat degeen die gaat zitten niet onge- gelzickenhuis komen die naar Delhi van Jains over de hele wereld en dat zijn er nogal wat. Dan zijn er de Jains die de Diamber Jain- tempel, op het terrein waarvan het hospitaal ligt, als religieus centrum gebruiken. Hun bijdragen kunnen groot genoemd worden, zegt dokter Bawa, maar getallen wilde hij niet noemen omdat dat opschepperig zou lijken. Verder zijn er de bijdragen van talloze niet-Jains want ook zij interesse ren zich voor het hospitaal. Hun bijdragen variëren van een zakje vogopzoer, een half brood, tot wat resten eten als men arm is en het zegt wel iets voor de Indiërs dat ze hun armoede delen met de vogels.Rijke mensen laten voer in grote zakken bezorgen die men weten iets vermorzeld. Sommigen, en dat zijn de allervroomsten, dragen een wit gazen maskertje om geen bacterie in te ademen en laten een bediende voor zich uitlo per c-m alweer met een zacht schuiertje de weg voor zijn voe ten van levende wezens te ont- Duits echtpaar stuurde een badknecht met tien gulden weg op het strand om een haring te halen; hij mocht de rest houden) haalde hij grote figuren als Tauber. Bartók, Horowitz, Menuhin (toen nog een wonderkind), Stravinsky, Milstein, Iturbi naar het Kurhaus Maar ook orkesten als die van Coleman Haw kins, Carter en Ellington. Cabaretiers als Pisuisse, Pruis, Derby, Bandy en Davids vierden er triomfen. om te zien wat er van geworden is. Ada ma Zijlstra wijdt weinig aandacht - ogen schijnlijk aan deze periode- Zijn epi loog over deze affaire is echter voor de betrokkenen door zijn soberheid dode lijk. Adama Zijlstra heeft een kleurrijke geschiedenis van Scheveningen geschre ven, niet geënt op notities of een dag boek, maar op de gegevens uit het geheugen. Hij schrijft beeldend. Zo zie je de oude, wat norse strandbaas Hoger- vorst uit de ochtendnevel opduiken, bij mensen met vijftig jonge vogeltjes tegelijk. Volgens dokter Bawa, met wie ik een ochtend in het ziekenhuis optrok, zijn de school kinderen van Delhi, en dan niet eens alleen de Jain-kinderen zijn beste medewerkers. In die ochtend dat ik er was kwamen er niet minder dan twintig kinderen vo gels bezorgen, bijna allemaal dui ven want die zijn in Delhi talrijk als grassprieten in een wei. Duiven zijn voor vijfennegentig procent verkeerslachtoffertjes. Ze vliegen tegen voorruiten van auto’s, wor den overreden, of krijgen net een tik bij het wegvliegen. Meestal resulteert dat in gebroken vleugels of poeljes. Die worden dan vak kundig gespalkt en verbonden. En verder kunnen ze de talrijke ziek ten hebben waaraan vogels kun nen lijden: tumoren, zweren, luis, huid- en veerziekten, zieke ogen, wormen en meer van die ellendes. Voor de behandeling geeft dokter Bawa de voorkeur aan inheemse geneesmethoden en wie de grote volière betreedt, ziet daar de resul taten van zijn kunnen en kennis: honderden duiven die bezig zijn opnieuw te leren vliegen of lopen; een aantal pauwen die, heilige vogels of niet, op de grote ver keerswegen werden overreden en dan snel naar het hospitaal ge bracht. In India is de pauw name lijk niet alleen een wilde maar ook een heilige vogel. Ze worden in het ziekenhuis overigens won derlijk snel tam. In het hoogseizoen werkten daar een duizend man personeel. Adama Zijlstra was aanvankelijk „alleen maar” verantwoordelijk voor het aantrekken van kunstenaars, artiesten, bezigheden, die gedekt worden door het hedendaagse begrip manager-impresa- rio. Hij heeft het establishment van toen vele aangename uren bezorgd. In de glorietijd van Scheveningen vóór de oor log, toen de Europese chique en de nouveaux riches er flaneerden (een Natuurlijk gaven die ontmoetingen met de grote vedetten volop -stof tot bizarre vertellingen. Een kostelijk verhaal willen we in het kort vermel den. De wonderlijke prof. Schneevoigt, dirigent van het Residentie-orkest (dat in Scheveningen huisde) had op een gegeven moment geen zin om te dirige ren, omdat hij de wijn verlokkelijker vond. Adama trok hem mee. Schneevoigt griste wat kersen van een schaal en at pitten uitspuwend tussen zijn publiek liep hij naar de lessenaar. Toen het orkest speelde, ging hij tussen de musici zitten met de armen over elkaar. Con certmeester Swaap gaf het ritme aan. Toen het stuk af was sprak hij tot het publiek: „Zie je, zonder mij gaat het minstens net zo goed”. Het werd een dolle avond. In het boek kijkt men achter de schermen van het reusachtige vermaaksbedrijf, eigenlijk ook achter de coulissen van een ver verleden tijdperk. Adama verhaalt en passant van de lang durige strijd om een casino. Hij vertelt over de evacuatie tijdens de oorlog, over de wederopbouw, over de gewijzigde in zichten in het vermaakspatroon. Nieuwe sterren komen naar voren in zijn boek (met alle verhalen daaromheen) zoals Rubinstein, Schipa, Cziffra, Ferrier, Has kill, Jo Vincent nog, Stem, Wayenberg, maar ook weer de groten van het caba- ret-na-de-oorlog en internationale groot heden als Piaf, Brei, Becaud enz. Adama begeeft zich in zijn boek nog even op zijpaden (zijn buitenlandse reizen) voor dat hij zijn pen-rapier trekt in de epi loog. Zwolsman verdwijnt uit het Sche- veningse als de bulldozer van de bad plaats. De grote volière op de tweede etage met honderden duiven en twee aangereden pauwen. Dokter Bawa, dierenarts en vogelspecialist, ge- neesheer-directeur van het vogelziekenhuis in Delhi. Als gepensioneerd dierenarts doet hij dit werk con amore. De Jains zijn in India een zeer belangrijke groep al zijn ze niet groot in aantal, ongeveer 2,5 mil joen op het half miljard inwoners van het hele subcontinent. De Jain-sekte omvat non-conformis- ten onder de hindoes. Ze zijn als regel rijk en oefenen grote in vloed uit en vooral in de grote steden is de handel voor een vrij groot deel in hun handen. Hun geloof is minstens even oud als het boeddisme en men noemt hen de Nirgrantha, zij die vrij zijn van banden. Hun religieuze hoofdfi guur is Mahavira. Hij werd voor afgegaan door drieëntwintig heili gen en opgevolgd door patriar chen. Ze hebben echter geen abso lute godheid, maar het doel van hun religieus streven is de bevrij- ding van de zielsverhuizing. Voor de Jain bestaat alle sub stantie uit aan de ene kant leven loze dingen, aan de andere kant zielen of levens die jiva worden genoemd. Zelfs de elementen zijn de lienamen van de allerlaagst geplaatste zielen, maar een ziel is beslist géén materie. De ziel kan zich wel ontwikkelen en is onver woestbaar, zoals ook de intelligen tie onverwoestbaar is. Er zijn twee soorten zielen. De eerste soort is aards en neemt deel aan de ge- boori«ncyclus. Detweede soort is voor eeuwig bevrijd en keert nim mer meer aarde terug. De hele gang van zaken rond de wereldse ziel is nogal ingewikkeld, maar in korte trekken komt het hierop neer dat acht soorten karma er in kunnen slagen de ziel bij iedere hergeboorte iets lichter te maken. Na de dood gaat de ziel in een nieuw lichaam over en het is ontzaglijk belangrijk hoe men leeft om in betere vorm in een volgend leven weer te keren en zo uiteindelijk zo ver te komen, dat de ziel bevrijd wordt van alles. doen. Deze weit, die niet-doden, vaak tot de uiterste consequentie doorgevoerd, ligt ten grondslag aan het vogelziekenhuis in Delhi. Zelfs al is de directeur zelf geen Jains! Overigens bestaan er ook zieken huizen voor vele andere soorten dieren. De Jains die een tuin rond hun huis hebben kijken die iedere dag na of er zich in de tropisch welige bomen en heesters geen gewonde of zieke vogels hebben verborgen. Deze gevonden vogels worden onverwijld naar het zie kenhuis gebracht en daar liefdevol opgenomen. Vooral in de tijd van de nestvogels heeft men het er druk mee. Dan komen er vaak Mr. Adama Zijlstra is een man, wiens voeten en geest nog staan in die tijd van de beau monde van Den Haag. Hij is er mee opgegroeid, heeft er van zijn vijfen twintigste jaar af middenin gezeten en er als directielid van de EMS (tegenwoordig een geladen lettercombinatie) lijn en richting aan gegeven. Niettemin had deze Adama, puntig en kostelijk verteller, oog voor de veranderingen van de tijd. Niet voor niets bouwde hij na de oorlog, toen „zijn” Stheveningen in puin lag, een kwaadheid schuttingwoorden gebrui kend, die de dames van de haute volée met rode konen en hupjes haar Adama deden gaan voor beklag. Adama had een voortreffelijke repliek: „Maar, hoe kent die woorden dan?” De EMS was een grote vermaaksmaatschappij met hotels, de Kurzaal, het Kurhaus-cabaret, het Circus, het Palais de Danse (het lid woord la van danse is er nooit tussenge voegd), de Pier, het Pierpaviljoen met zijn variétés, de cafeetjes, het Zeebad. En bij iedere familie-aangele- genheid, of die blij is als bij geboorte en huwelijk, of droevig zoals bij ziekte en dood, wordt het vogelziekenhuis bedacht met esn gift in geld of goederen. Vooral op zondag is het geweldig druk want dan komen er hele families naar toe. De kleintjes leren er van de groten goed te zijn voor vogels en de var wat leeft. Op zondag worden ook de genezen vogels weer in vrijheid gesteld en dat is een vreugdevolle aangelegenheid als die wolk vogels uit de volière wordt gelaten nadat ze weer goed hebben leren vliegen met hun ge broken maar nu weer goede en sterke vleugels. nieuwe badplaats op. En niet voor niets was de EMS op een gegeven moment na die oorlog een welvarende maatschappij. Dat is eigenlijk het dramatische uit de carrière van Adama Zijlstra: op het mo ment, dat de EMS eindelijk door het enorme succes van de nieuwe pier zijn vleugels kon gaan uitslaan sloeg de kei harde zakenwereld in de figuur van Zwolsman (en zijn Landbank) toe. De EMS nieuwe stijl ontstond en men behoeft slechts door Scheveningen te wandelen - h ,u,; WW- 4

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 16