DE VOO WORDT HET ZOVEELSTE ZUILTJE Lex Harding: als irritant Vroeger was ik Tineke van Veronica, nu ben ik Tineke Vos 1 1 f mannetje” „Ik sta bekend lil» I S J J 1U door Kees Tops door Cees Straus s ff Gortdroog Mooiste jaar Beslagen ten ijs Omroepsfeertje -O W 1 ■a F >3 ZATERDAG 3 O NOVEMBER 19 74 19 a. W IN EEN STATIGE VILLA aan de Oude Enghweg in Hilversum werkt een handjevol disc-jockeys en tech nici van wijlen Radio Veronica aan de opbouw van de Veronica Omroep Organisatie (VOO). Omroepen is er voor hen vooralsnog niet meer bij. Ex-programmalei- der Rob Out nu directeur van de VOO vliegt rap over de toetsen van zijn schrijfmachine. Creatief werk heeft plaats gemaakt voor administratief werk. Het zelfde geldt voor Hans Mondt en Lex Harding. Het parool is brieven tikken, programmaschema’s opstellen, organiseren en kosten berekenen. Tom Collins haakte kort geleden af. Hij kreeg een punthoofd van alle pa pieren romslomp en werkt nu free-lance. De anderen gaan verbeten door. 5 >61 I '9 „Het doel heiligt de middelen”, zegt Lex Harding. „Dat papierwerk is niet eens zo erg vervelend, maar het is mijn vak niet. Ik wil radioprogramma’s maken. Nu zit ik berekeningen te maken om het Veronica-blad gezond te houden. Ik moest me ineens gaan bezighou den met financiën. Dat interesseerde me geen reet. Maar ja, je bent nu verantwoordelijk voor je leden. Al krijg ik er wel eens een sik van”. HET WEGVALLEN van Veronica wordt door Tineke Vos net zo goed als door het publiek gevoeld. Ze heeft nog steeds een gevoel van heimwee naar haar oude werk, dat onlangs nog versterkt werd toen een groot aan tal van haar vroegere colega’s naar huize Vos, een sfeervol verbouwde en met veel goede smaak ingerichte boerderij aan de Eemdijk in Bunschoten, kwam voor een soort reünie. Tineke is vanaf het begin, 14 jaar geleden, bij Veronica werkzaam ge weest. Had het voor haar en Veronica langer mogen duren? Op het eerste deel van de vraag antwoord ze ontkennend. Tineke: „Na een jaar of tien vond ik het wel goed, voor Koffietijd is zo’n periode lang genoeg. Zou het nooit meer willen doen. Ik heb het nu bij één station gedaan, bij een ander ga je vergelijken. Dan wordt het altijd minder. Dat merk ik nu al. Bij Veronica had je vaste tijden en vaste luisteraar^. Nu werk ik onder geheel andere omstandigheden”. y* -1 r' rgjjpW Ti W - duo :md: Je krijgt er wel eens een sik van. r». stem”. Je doet nu ook tv. Ik ben gewoon Tinus dus. een uur 'J Hoewel je 10 jaar voor Koffietijd lang genoeg vond, ben je toch doorgegaan. Natuurlijk is er wel een verschil in beeld: je gaat in beelden denken. Dat is net aantrekkelijke van televisie ooven steeds in een totaalzender met de Vero- nica-opzet cn met Hilversum IV”. op „een negen twee”, later op 538 meter. Eind augustus kwam daar een einde aan en dat betekende voor gezien het groot aantal reacties velen het wegvallen van een gezellig brokje (achtergrond)muziek. Het ach terhoedegevecht dat Radio Mi Amigo nu langs duistere paden levert mag geen naam hebben en ook Hilversum III is door de verzuiling geen echt alternatief voor wie in de radio pre tentieloze ontspanning zoekt. „Nee. dan wordt het veel te beladen. Ik ga gewoon doen wat ik leuk vind. Als dat journalistiek heet, vind ik het goed. Ik ben eigenlijk een zeer eenvou dig tiepje, woon in de polder en wil lekker werken”. Tineke is in het team van Eén op zondag de enige niet-joumaliste. Toch mag geoordeeld worden dat ze het jour nalistieke werk goed doet. Ze is overi gens niet van plan haar ambities op dit gebied uit te bouwen. Lex Harding is ervan overtuigd dat het huidige omroepbestel niet deugt. Er an 2 ge- hier, ?r 5. te ister 1) dat met nte- oor- Laak ver- Vijk eren het raai e A, ?n 1. DAT VERONICA WEG is, betreur ik ten zeerste. Ik vind het een schandalige affaire. Twee van dergelijke stations zijn broodnodig in ons land. Je moet toch een keuze hebben? Het geld is er voor en we hebben de zenders. Je kan Hilver sum III toch geen totaalstation noemen. Iedereen verdedigt zijn eigen omroep, draagt zijn eigen boodschap uit. Zolang deze structuur gehandhaafd blijft, kan er nooit een verandering ten goede ko men”. De vele medewerkers van Veronica zitten inmiddels verspreid bij de di verse orr.coepen, ze keerden het radio- vak de rug toe of ze doen een radio: je kan iets laten zien. Luisteren is leuk, maar kijken ook. Ik ontdek nu op mijn 32ste de televisie pas, ik kijk naar anderen hoe zij het doen. Vroeger keek ik eigenlijk alleen maar naar datgene wat er gebracht werd. Ik voel me er wel in thuis. Eén op zondag geeft me de kans rond te tasten, het vak te leren”. De aanpak in Eén op zondag is weinig /tncisch. Ellie Nieman en Rikkert Zuider- veld of een zanger als „Ben ik te min” Armand. Lex: „Nu zenden ze actualiteitenru brieken uit met van die zijkmuziek. Waarom gooien ze er geen goede plaat doorheen? De luisteraar moet zich maar aanpassen. En dan een boekbespreking. Mijn God! Allemaal moeilijke termen en elitair gelul. Ik heb een redelijke oplei- ONLANGS HEEFT de Raad van State het beroep behandeld van de VOO, de Veronica Omroep Organisa tie, tegen de afwijzing van minister Van Doorn om de voormalige pira tenzender rauio- en televisiezendtijd toe te kennen. Het wachten is nu op de uitspraak, die in het gunstigste geval er toe kan leiden dat de VOO aspirant- omroep wordt. Dat betekent een paar uurtjes radio en televisie in de week. Voorlopig blijft het nog stil wat de popmuziek betreft op de middengolf. Veronica heeft het 14 lange jaren we ten vol te houden op die golf, eerst ren vonden het vreemd. Ik kan niet over mijn eigen kwaliteiten praten. Het is wel zo dat ik al enkele jaren als eerste uit de bus kom bij populariteitspolls. Ik heb me na het verdwijnen van Veronica bij verschillende mensen laten ontvallen dat ik door wou gaan met radiowerk. En ik weet zeker dat dat aan andere mensen is doorgegeven. Er kwam geen enkele reactie op. Ik heb me nooit zo bemoeid met het omroepwereldje. In feite ken ik niemand daar. En het is bij de omroep nu eenmaal zo dat je niet gevraagd wordt. „Maar ik begrijp het wel. Ik sta bij de omroepen bekend als een irritant man netje. Als bestuurslid van de VOO heb ik zo eens wat uitspraken gedaan. Hoe ik over de omroepen denk. Je begrijpt dus, ik lig daar niet zo makkelijk. Trou wens, Hilversum 3 interesseert ze niet. De hele radio interesseert ze niet.” Gedurende het gehele gesprek is het duidelijk: Lex Harding is VOO. En daarvan weer speciaal radio. In 1967 ging zijn eerste programma de lucht in, vanaf Radio 227. Lex: „Dat was het mooiste jaar. Alle piraten waren er nog; London, Caroli neToen was er een vreselijke con currentie. Moordend! Dat was pionieren. Ik studeerde economie en dat zag ik niet meer zo zitten. Op de toenmalige Radio De medewerkers van de VOO zijn al enige tijd bezig met het opstellen van programmaschema’s voor een totaalpro gramma, teneinde „de VOO hard te maken en bij een tweede aanvraag beter beslagen ten ijs te komen”. Over concre te resultaten daarvan laat Lex in dit stadium nog niets los. Voorts is op de zolder van het VOO-pand een studio met montagetafel ingericht, om eigen vervaardigde films te monteren. Techni cus Ad Bouman heeft er al films over Veronica en over Volendam op zitten. Er zijn plannen voor een drietal documen taires. Lex Harding: „We maken er een over atoomenergie, een over Amsterdam en een over werkende jongeren. Het is een soort oefening voor ons. We werken er zelf aan mee, maar er kunnen ook derden worden ingeschakeld. Het zal alleen een beetje moeilijk worden, om dat ze waarschijnlijk nooit worden uit gezonden. Als ik dus een interview wil maken met minister Lubbers en ik zeg dat, dan denkt die man: wat moet ik met die Jan Lui”. „Ik dacht de eerste keer dat het enorm verschillend zou zijn van radio werk, dat ik het daardoor ook niet goed zou doen. Maar het gekke is: ik vergeet de camera en ik heb gewoon het f voel dat ik voor een radio-microfoon z't Wel zit ik vooraf aan de uitzending in span ning, maar dat heb ik ook nog steeds bij de radio. wordt naar zijn mening geen rekening gehouden met de wens van luisteraar en kijker, de programma’s op Hilversum 3 blijven ver onder de maat en de presen tatie in het algemeen vindt hij gort droog. LEX HARDING is een van de weinige disc-jockeys die na het beëindigen van de Veronica-uitzendingen niet zijn bena derd door andere omroepen. Dat is vreemd, want Lex staat bekend als een bekwame kracht met de nodige ervaring. Lex: „Laten we het zo zeggen: ande- ding gehad, maar ik hoor woorden die ik nog nooit gehoord heb. „De hele opzet is achterhaald. De pro gramma’s moeten meer gedifferentieerd worden. Er zijn nu drie radiozenders. Daarop wordt alles door elkaar uitge zonden. Als ik een stukje klassiek wil horen heb ik een spoorboekje nodig. Daarom moet er een klassieke zender komen. Natuurlijk. En een popzender en een informatiezender.” „Het is meer signaleren dan kritiek leveren. Vergeet niet dat het een NOS- programma is. Het oppervlakkige wer ken valt wel mee. De kijker zelf een oordeel laten vellen door alleen te signa leren, dat is voor mij aantrekkelijk. Een journalist var een krant zal eerder „Ik heb die laatste vier jaar zeer plezierig gewerkt. Het was een bewuste keuze om het af te maken, mijn vorm van steun voor het station”. In de VOO ziet ze nauwelijks of geen kansen meer. „De nieuwe omroep die je dan krijgt, heeft niets meer met Veroni ca te maken. Veronica en de omroepen verhielden zich ongeveer als een kruide nier tot een supermarkt, om de werk- <nr enigszins te beschrijven, De VOO •wui nei wrrtian xuuijc. nt seiuoi nog MEER DAN BIJ Veronica, die toch altijd een wat geïsoleerde positie kreeg opgedrongen in Hilversum, wordt Tineke geconfronteeerd met het specifieke Hil- versumse omroepsfeertje. „Dat sfeertje laat me koud. Ik heb mijn huishouden en gezin, dat is ontzettend belangrijk. Daarnaast heb ik mijn werk. Ik heb natuurlijk liever een uur op de radio dan dat ik de ramen sta te wassen. Ik heb een man (producer Tony Vos-red.) die het vak begrijpt. Wat moet ik dan op dolle feestjes van de incrowd en rondhangen in kroegen?”. Ze heeft geen idee hoe ze tegenwoor dig op haar deels nieuwe publiek over komt. „Als ik vasthoud aan de mensen die al jaren in het vak zitten, dan gaat het prima. IJdel? Iedere vrouw is ijdel, natuur lijk. Maar ik zie het al als een concessie dat ik vóór de uitzending naar de grime- kamer moet om me te laten optutten. Ik ga er cok niet in een gecultiveerd pak zitten. Daar heeft nog nooit iemand wat van gezegd in de studio- Ik ben gewoon een vrouw die er prima wil uitzien. Geen avondjurk of een nette jurk zal ik er voor aanschaffen. Ik zou mezelf niet zijn. Ik heb ook nooit geambieerd voor om- roepster. Dat zijn qua uiterlijk van die nette dames, dat ben ik niet zo. Ik ben gewoon Tinus dus”. beroep op de WW. Op deze pagina komen twee van Veronica’s allerpo- pulairste medewerkers aan het woord. Tineke Vos, presentatrice van het dichtbeluisterde Koffietijd, heeft werk gekregen bij de NOS. Voorlopig doet ze een uur radio tijdens de vrijdagnacht. In december komen er vijf uur bij, begin volgend jaar waar schijnlijk nog meer. Op zondagavond werkt ze mee aan het rechtstreeks uitgezonden televisie-programma Eén op zondag, waar ze behalve „Het inschenken van frisdrank’’ ook de rubriek amusement doet, middels bij voorbeeld het verzorgen van items als over een kamermuziekgezelschap, het Het verstrekken van informatie kan volgens Lex Harding een stuk beter. „Informatieve programma’s moeten op een levendige basis worden gebracht. Dus zo, dat er niet alleen maar een stroom van gegevens de pijp uit wordt gestuurd, maar dat er een twee-rich- tingsverkeer ontstaat. Zoals Koos Poste- ma die nachtuitzendingen deed, dat was te gek. Het Algemeen Dagblad opbellen en om het laatste nieuws vragen. En als iemand het ergens niet mee eens is: bel maar op. Dat is goede levendige radio”. een oordeel vellen- Ik wil bij de kijkers horen, dat is ook de opzet van Eén op zondag. Ik leer er meer van dan van lang in de maand een kwis presenteren. Daarom doe ik ook zo graag het monta gewerk, dat is ontzettend leuk. Ik wil nog steeds de regiekant op. Ik zou meer de aanpak willen doen, hoe een pro gramma er uit ziet”. Dolfijn was een enorm verloop onder de deejays. En ze flikten het om in een week reclame-spots voor een hele maand uit te zenden. Daardoor verloren ze alle opdrachten en Dolfijn was op de fles. Daarvoor in de plaats kwam 227. Ik heb er van maart tot juli gezeten. Het schip had een heel slechte accommodatie, maar het was de mooiste tijd. In okto- ber 1967 kwam ik bij Veronica als nieuwslezer en in april daarop begon ik in Hilversum. Joost ging toen net weg, dus ik viel met mijn neus in de boter. Het was eigenlijk het echte begin van Veronica, dat jaar”. „Ik wil trouwens gelijk wel zeggen dat ik niet in het geheim voor Mi Amigo werk (Henk van der Meyden suggereer de dat in Privé red.). Ik zou niet weten hoe dat zou moeten met mijn En, met verdraaide stem: „Mi Amigo bakt nu ook zijn eigen wafels. Haha!” HET VERSCHIL In werksfeer t -ssen Veronica en de NOS is aan de orde gekomen. „Je zit er ten eerste in een groter gebouw met veel meer mensen. Ik voel me er een beetje verloren tus sen. Ik werk nu geheel voor mezelf bovendien. Bij Veronica was er meer teamverband, je had een vaste ploeg die voor het station werkte en een grote groep luisteraars die je kende. De band met de collega’s was erg groot. Nu mis ik die band, heb lang het gevoel gehad van ontreddering, het alleen staan. Ik ben er eenzamer van geworden. Vroeger was ik Tineke van Veronica, nu ben ik Tineke Vos”. Heeft Tineke het best getroffen met haar nieuwe werkgever ze had haar baan al daags na het uit de ether verdwijnen van Veronica Lex Harding zit nog steeds zonder radio werk. Voer een van onze beste disk- jockeys stond er geen omroep met de armen wijd open om hem onder dak te verschaffen. Lex Harding houdt zich momenteel bezig met werk voor de VOO, maar het blijft te betreuren dat voor zijn vakmanschap geen beter emplooi is te vinden. V 114 i' r .JgS - 4- - r - A?/ i»

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 19