Rotterdam wil meer
geld voor cultuur
au
Zelfcensuur TV-makers groter dan publiek nodig acht
Procol Harum
Humble Pie, Sparks
TOP DE POP POP DERTIEN
en
Proloog voert
kort geding
tegen dagblad
NIEUW
Remiadieethalvarine
iet60-65%]
Lactose vrij
Voor zijn hart enhaar lijn.
Traditie
Soosagenda
li
HKhK
Nota wijst rijk op achterstelling
s
Anderhalf miljoen
voor Braque
theeconoom
fü
8
5
DECEMBER
9
1974
KUNST
9
Fiat-advertentie
5
e
II
II
r
IONDERDAG
r-
IE 60-É
KL- .jÉtfr"
Pyamabroek
Naturistenkamp
(ADVERTENTIE)
TV-bloot schokt steeds minder
(Van onze RTV-redactie)
on-
i)
(ADVERTENTIE)
(ADVERTENTIE)
Sparks
av;
mg
1 Sing a song of love George Baker Selection; 2 Kung fu fighting Carl
Douglas; 3 Long tall glasses Leo Sayer; 4 Swinging on a star Spooky
and Sue; 5 Come Sunday The Cats; 6 You ain’t seen nothing yet Bach
man-Turner Overdrive; 7 Sad Sweet dreamer Sweet Sensation; 8 Teeny
bopper band Catapult; 9 I’m so in love with you Octopus; 10 Lonely this
Christmas Mud; 11 Yellow sun of Equador The Classics; 12 Traffic jam
Sailor; 13 Far far away Slade.
3M Duikertjes. 40 voor 1.30
Da’s 3’/4 cent per pot
overheerlijke thee.
Waarmee het allemaal begon: een blote
Phil Bloom bij de VPRO op de sofa.
Tamberlain, elke avond disco be
halve ma. en dinsdag.
Turfschip, Turfsteeg 2a, zat.: kof
fiebar met Ierse folkzanger en gita
rist Barry Manson.
Paradiso, Weteringschans, Amster
dam, vr.: Crypto en Scope; zat.: Ulza-
na en Thin Lizzy-
Scuff, Lingestraat 1, elke zomi.:
disco.
Bluesette, Krusemanstr. 34, vr. zat.
en zo.: bar-dancing-disco-
komt men dan ook tot de conclusie dat
langer uitstel niet te gedogen valt en dat
thans de tijd rijp is „om op de meest
krachtdadige wijze bij de regering aan
te dringen op wijziging van haar beleid”.
Traditie-getrouw geeft Fortgens zijn
medewerkers een vrije dag ter
kompensatievan de avondlijke
verkoopuren voor 5 december. Daarom
zijn op vrijdag 6 december a.s. de
deuren dicht en de luiken toe.
Fortgens wenst u een grandioze
pakjesavond.
Goud Zilver Horloges Keltum
Grote Houtstraat 6 bij de Grote Markt Haarlem
Telefoon 023-32 42 59
le „Beyond the Pale” en de LP Exo
tic Birds and Fruit” uitgebracht-
En dan de Sparks. Zaterdagavond
om negen uur in het Concertgebouw,
zondagavond om kwart over acht in
de Rotterdamse Doelen. Een zeer bij
zondere Engels-Amerikaanse combi
natie met erge fijne muziek onder
aanvoering van het wonderlijke duo
Cristina Cünne in een intieme close up met Theo Pont als een liefdespaartje in een
aflevering van Waaldrecht.
drama actrices in bed die zich oprichten
met het laken aan de kin. Een VARA-
vertegenwoordigster die in honderden
contactafdrukken zocht naar illustraties,
verbaasde zich over de keurigheid van
haar omroep. Zij meldde: „De suggestie
is alom aanwezig, de dames staan voort
durend op het punt zich aan ons voor te
stellen, maar het komt er niet van, ter-
wel de onthullingen van de heren op
houden bij de buitengewoon comfortabe
le pyamabroek”.
Disco Dubois, Berlagelaan 45, elke
zondmi.: disco.
Uit de cijfers blijkt, dat Amsterdam
(inclusief de musea) ieder jaar 51 mil
joen krijgt, Den Haag 10 miljoen en
Rotterdam 3.7 miljoen. De Rotterdamse
wethouder drs. J. Riezenkamp (finan
ciën en kunstzaken): ..Het blijkt dat
Amsterdam zelf 66 gulden per inwoner
uitgeeft en dat het Rijk datzelfde bedrag
er nog eens bij doet. Voor Den Haag
zijn die cijfers 60 gulden en 20 gulden
en voor Rotterdam: 85 gulden en zegge
en schrijve zes gulden”,
Het Rotterdamse college dat zijn nota
woensdag op het ministerie van cultuur,
recreatie en maatschappelijk werk pre
senteerde, wil vooreerst een verhoging
van 15 miljoen gulden.
Met het extra geld wil Rotterdam de
exploitatie van twee musea geheel voor
rijksrekening laten komen: het Maritie
me museum en het museum voor Land
en Volkenkunde. Bovendien zou het Rijk
voor de helft het tekort van museum
Boymans moeten dragen, van een gepland
kunstnijverheidsmuseum, het toneel in
Rotterdam, dans en film en ten slotte
moet ook de honorering van het Rotter
dams Philharmonisch Orkest op hetzelf
de plan worden getrokken als die van
het Concertgebouw Orkest.
Riezenkamp over dit laatste facet:
„Wij vinden het best als er een beter
orkest is dan het onze, maar dan wel
graag nadat ze vanuit een gelijke start
positie zijn begonnen”.
In de nota staat verder, dat Rotterdam
al vele jaren vergeefs bij het ministerie
van cultuur aanklopt. Bij de naspeurin
gen bleek ondermeer dat zelfs in 1921
een rijkscommissie tot de conclusie is
gekomen dat „deze gemeente, op één na
de volkrijkste van Nederland, tot dus
verre op museaal gebied door de rege
ring zeer stiefmoederlijk is behandeld”.
In de nu uitgebrachte gemeentenota
dat een team van’ tv-makers (waartoe
ook de Hoepla-heren Wim T. Schippers
en Wim van der Linden behoorden) met
Fred Haché en later met Barend Servet
aan de gang gingen. Het begon er weer
even op te lijken.
Opzeggingen, kamervragen, hetzelfde
ritueel. In het boekje „Aan die vuile
viezeriken van de VPRO.werden
brieven naar aanleiding van de tweede
Barend Servet-show beschouwd en over
genomen. Van 691 geanalyseerde brieven
richtten de detailbezwaren zich 19 maal
tegen het vloeken en de ruwe taal, 44
maal tegen de ontwijding van het Wil
helmus, 96 maal tegen de belediging van
de koningin, maar toch wekte het bloot
de meeste beroering: 99 brieven.
Dat het juist Hoepla en Haché-Servet
zijn geweest waarin het bloot gevolgen
had. heeft niet alleen te maken met de
hoeveelheid bloot in deze tv-program-
ma’s.
Er zijn nog twee facetten:
het effect van de voorpubliciteit. Bei
de projecten werden gerealiseerd door
publiciteitsbewuste mensen: de foto van
Phil Bloom achter Trouw bereikte de
dagbladen al enige tijd voor Hoepla 2,
bij Haché-Servet was het niet anders,
eerder meer.
Het ontbreken van een contex. Film
sterren die altijd menen dat bloot func
tioneel moet zijn, krijgen bij Schippers
c.s. geen kans. Zelfs de shockfunctie van
het naakt was bij Barend Servet afwe
zig.
LONDEN (Reuter) Een kubistisch
schilderij van de Fransman Georges
Braque heeft woensdag op een veiling
bij Sotheby in Londen ruim anderhalf
miljoen gulden opgebracht.
Het werk, getiteld „Klarinet en rum-
fles op een schoorsteenmantel”, was in
1970 voor ongeveer 600.000 in andere
handen overgegaan.
De prijs die woensdag werd betaald,
betekent een record voor een Braque. In
New York was in mei 1973 voor een
schilderij van Braque 830.000 betaald.
De Randstad staat het komend
weekeind bol van de muziek. Als een
soort verlaat Sinterklaaskadootje ko
men de diverse organisatoren in Am
sterdam en Rotterdam aandragen met
de zeer bijzondere, gloednieuwe Sparks,
met de stokoude Procol Harum en de
altjjd maar doordraaiende Humble Pie.
Humble Pie, een Engelse groep die
haar succes en bestaan in Amerika
heeft. Steve Marriott, Greg Ridley,
Jerry Shirley en de voor Peter
Frampton in de plaats gekomen Clem
Clempson hadden dit jaar veel succes
met hun LP „Rock on” en ook hun
nieuwe dubbelaar staat alweer hoog
genoteerd in de States. Pie is hier
voor één exclusief concert op zondag
avond 8 december in ’t Turfschip in
Breda.
Procol Harum staat ook al exclu
sief aanstaande zondagavond in het
Amsterdams Concertgebouw. Aan
vang: 21 uur. Er is geen voorpro-
gramma, de heren van Whiter Shade
of Pale spelen in ieder geval ander
half uur achter elkaar door. Procol
Harum produceert en speelt nog al
tijd door- Recentelijk werden de sing-
(van onze correspondent)
ROTTERDAM. De gemeente Rot
terdam wil zo snel mogelijk meer geld
voor culturele voorzieningen uit ’s Rijks
pot. B en W. hebben een nota laten
verschijnen waarin wordt aangetoond
dat de Maasstad er tot dusverre zeer
bekaaid afkomt. Burgemeester André
van der Louw sprak in dit verband van
„discriminatie” ten opzichte van bijvoor
beeld Amsterdam en Den Haag.
Toch zou de zelfcensuur van de tv-
makers best eens groter kunnen zijn dan
het tv-publiek noodzakelijk acht. Nog
steeds vertoont het Nederlandse tv-
Can-Can, Stoofsteeg 1, elke
bar-dancing-disco.
Ron en Russell Mael. Stuntjes, show
en drie singles „This town ain’t big
enough for both of us”, „Amateur
Hour” en „Never turn your back to
mother Earth” hebben de groep al
in vele landen een naam bezorgd.
Nederland komt eraan.
AMSTERDAM. Het Pensioenfonds
voor het Nederlands toneel heeft geen
enkele reden aan te nemen dat Proloog
onregelmatigheden kunnen worden ver
weten bij de inning en afdracht van
pensioenpremies. Dit heeft het fonds
woensdag schriftelijk laten weten aan
Proloog zelf.
„Zeer onaangenaam getroffen door
publikaties in het dagblad De Telegraaf”,
zo schrijft het bestuur, „waarin gesteld
werd dat door u pensioenpremies zijn
achtergehouden, melden wij u dat ons
uit verklaringen van de accountants
dienst der gemeente Eindhoven, onderte
kend door register-accountants aan wier
integriteit wij niet twijfelen, is gebleken
dat u over het seizoen 1972-73 aan alle
verplichtingen ten aanzien van het fonds
hebt voldaan”.
De jaarstukken over het seizoen 1973-
74 met de daarbij behorende controle
door de accountantsdienst is nog niet
gereed. Uit de tot nu toe bekende gege
vens zijn het fonds echten geen onregel
matigheden gebleken.
„Aan uw verplichtingen over het
thans lopende seizoen wordt op voor het
gesubsidieerde toneel geaccepteerde wij
ze voldaan”, aldus wordt in de brief
gesteld. „Wij zouden het op prijs stellen
als u alles in het werk stelt bedoelde
publikaties publiekelijk te weerleggen
daar door die publikaties ook het goede
beheer over ons fonds feitelijk ter dis
cussie wordt gesteld”.
EINDHOVEN (ANP) Toneelwerk-
groep Proloog uit Eindhoven zal zowel
de oud-staatssecretaris mevrouw F. van
Veenendaal-Van Meggelen als De Tele
graaf voor de rechter dagen. Volgens
een verklaring van Proloog heeft het
kort geding tegen de Telegraaf om toe
vallige redenen het eerst plaats en wel
maandag 9 december om 11.00 uur voor
de president van de rechtbank te Am
sterdam.
Van De Telegraaf zal door Proloog
worden geëist dat zij .zich zal onthouden
van verdere publikatie van de beledigin
gen en het vonnis van de réchter zal
publiceren.
Het kort geding tegen mevrouw Van
Veenendaal-Van Meggelen zal dienen
maandag 16 december om 10.00 uur voor
de president van de rechtbank In ’s
Hertogenbosch, mr. Cremers. Hier zal
Proloog eisen dat het mevrouw Van
Veenendaal-Van Meggelen verboden
wordt de gedane “beledigingen In de
toekomst in het openbaar te herhalen.
Bovendien eist Proloog van mevrouw
Van Veenendaal-Van Meggelen dat zij
deze beledigingen in het openbaar terug
neemt.
Naakt zo op de televisie dat mag echt
niet. Vandaar dat de omroepverenigin
gen een voorzichtige koers varen. De
grote rellen kosten leden. Maar er zijn
ook kleine stormpjes over bloot op de
buis geweest. Niet veel, zeer kort, nau
welijks historisch. Dit zijn er een paar:
Een VARA-documentaire over een
naturistenkamp (juli 1968) en een VA-
RA-reportage over het Boekenbal (fe
bruari 1969) zijn aanleiding tot kamer
vragen.
In 1971 vertoont Brandpunt de eroti
sche liftscène uit Blue Movie. Het ver
oorzaakt onrust onder vele KRO-leden.
In 1971 maakt het NÖS-journaal eén
kort verslag over de musical Oh Calcut
ta. Er komen 83 schriftelijke protesten.
Ja bloot op de buis: mag het wel? Mag
het niet? Wat mag wel? Wat mag niet?
Hoe kan er eigenlijk toch steeds weer
zo’n rumoer door veroorzaakt worden?
Een Amerikaanse commissie „on Obsce
nity and Pornography”, die door presi
dent Nixon werd ingesteld, kwam in
1970 met resultaten die in ieder geval de
president teleurstelde. De zorg over het
erotisch materiaal bleek het Amerikaan
se volk nauwelijks (1 tot 2 procent) te
interesseren.
Zal het in Nederland veel anders zijn?
De tv-kijkers schijnen onverwachte seks
in hun huiskamer toch niet te waarde
ren. Maar of er werkelijk bezorgdheid
HILVERSUM. In de beginjaren van
de televisie, toen Jan Cottaar nog sport-
verslagen maakte, toen drs. L. van Ege-
raat nog toeristische informatie gaf en
Joop Doderer als Swiebertje speelde,
toen was er nog niet zoveel naakt op de
televisie. Van actualiteitenrubrieken tot
drama werd bijna alles rechtstreeks
door Bussum uitgezonden. En in de le
gendarische studio Irene kwam het
hoofd van de NCRV-televisie Dick Si
nons menigmaal vóór een uitzending
van zijn omroepvereniging even langs.
Dan inspecteerde hij ook de kleding van
omroepster Tanja Koen. Het kwam voor
dat Tanja verzocht werd een sjaaltje
onder haar enigszins gedecolleteerde
blouse of jurk te dragen. Er was nog
geen bloot op de buis.
In een stencil aan verontruste Hoepla-
kijkers wordt gesteld, dat bloot niet vies
hoeft te zijn. In het dagblad Trouw
schrijft mejuffrouw J. Zuidervaart een
boze brief. In Hoepla nummer twee van
9 oktober zou Phil Bloom dit ingezonden
stuk voorlezen, haar nu complete naakt
heid tijdelijk verborgen achter het dag
blad Trouw. Het gaat niet door. Trouw
dreigt met een proces, anderen hebben
bezwaar tegen een Fiat-advertentie op
de achterpagina van de krant.
„VPRO zet schaar in naakt van Phil”,
meldt een kop in Het Vrije Volk. In de
Haagse studio van ontwerpcentrum
Checkpoint wordt de scène met de krant
overgefilmd. Phil Bloom leest achter Het
Vrije Volk zittend het bericht „VPRO
zet schahr in naakt van Phil” voor. Ten
slotte geeft ze de krant weg. Ze blijkt
naakt.
Meer VPRO-leden zeggen op, kamer
leden stellen vragen, buitenlandse bla
den schrijven over een Nederlandse tv-
rel en Phil Bloom krijgt huwelijksaan
zoeken. Maar na de derde Hoepla (de
kijkdichtheid is verdubbeld tot 32,1)
wordt dit opwindende tv-programma
stopgezet door de VPRO-leiding. Mede
samensteller Hans Verhagen zei: „Je
kunt de toekomst niet tegenhouden”.
Gedoe om bloot op de buis komt
vervolgens niet zo vaak meer voor. Tot-
Ontkledingsscène in de Panorama Woensdagshow die vrij onopgemerkt aan de kijkers
voorbijging.
bestaat? Het VARA-programma „Open
en bloot” werd/ met onderzoekingen be
geleid. Bij de respondenten van een
enquête werd de visie op seks onder
zocht. Vóór de eerste uitzending van
„Open en bloot” (op 29 januari 1-974)
werden enige uitspraken op seksueel
terrein voorgelegd.
Er bestaat in ons land een te grote
seksuele vrijheid (eens: 49 procent,
eens: 45 procent).
Veel tv-programma’s ondermijnen de
seksuele moraal in ons land (eens: 46
procent, oneens: 48 procent).
En dat toch terwijl drs. C. P. Midden
dorp in een intermediair artikel (19
maart 1974) over „Culturele veranderin
gen in Nederland, 1965-1970”, onder het
hoofdstukje „Huwelijk, gezin en seksua
liteit” concludeerde: „Het is zonder meer
duidelijk dat zich op ai deze terreinen
zeer aanzienlijke veranderingen in op
vattingen hebben voltrokken”.
Pornografie en abortus zijn met ge
middeld 25 a 30 procent verschoven in
de progressieve richting. Is daar in de
tolerantie van het beeldbuispubliek ten
aanzien van bloot op de televisie iets
van te merken? Misschien toch wel.
Pleunie Touw (zonder de voorpublici
teit en in de contex) speelde in De
Stille Kracht naakt een aangrijpende
scène. Er bestaan geen foto’s van, want
als het er in een tv-programma bloot
toegaat, worden de fotografen wegge
stuurd. waar ze in een filmstudio juist
worden uitgenodigd. Het naakt van
Pïeuni Touw leidde hoogstens tot een
uitnodiging voor een aandeel in een
NCRV-documentaire. maar bracht de
vertrouwde gemoederen niet in bewe
ging.
Nog minder opvallend passeerde de
blote borst van zangeres Debria Brown
in de opera Satyricon (maar dat was
kunst), een bedscène tussen Theo Pont
en Christina Cühne in Waaldrecht
(maar dat was keurig en functioneel),
een ontkleding in de Panorama Woens
dag Show (maar daar keek niemand
naar) of het grootste aantal naakte men
sen ooit tegelijkertijd op het Nederland
se beeldscherm vertoond in de leader
van Open en bloot (22 bloteriken, die
met hun lichamen de titel van het
programma vormen) het beroeringsfilter
van het Nederlandse volk.
Misschien dat ooit iemand in 1965
schande sprak van het danseresje dat in
het tienerprogramma Moef ga ga haar
blote navel aan zanger Adam Faith
toonde. Tegenwoordig komt de Neder
landse popgroep Lemming met een pro
fessionele naaktdanseres zonder moei
lijkheden in het vooravondprogramma
Top Pop.
Op 28 juli 1967 laat een meisje uit
Den Haag in een tv-programma een
vaas uit haar handen vallen. Ze is
beplakt met kunstbloemen en verder
hoofdzakelijk naakt. Het is de eerste
aflevering van Hoepla. De VPRO ver
liest 67 leden.
Moulin Rouge, KI. Houtstr., elke
av. bar-dancing-disco, volgende week
do.: George Baker Selection.
De Wejjman, Santpoort, elke av.
disco behalve maandag.