Kunstenaars tegen besluit Pietro Germi van Unesco inzake Israel overleden Von Karajan terug bij Weense opera s ABN verlaagt hypotheekrente film Hevige kritiek medewerkers op ondernemingsraad Wereldomroep goede keuze uit musicals van vroeger jaren „That’s Entertainment” Rente op spaardeposito’s wordt eveneens verlaagd. is ■m* II TERUGBLIK OP WERELD VAN DE Verzoek aan regering om interventie Groot filmregisseur Oproep aan Russen: koop minder boeken Israëliër Benni Efrat in Stedelijk Museum Algemene Bank Nederland CHOW DIE HOLLYWOOD BEROEMD MAAKTE Steeds meer onenigheid rond ontslag Paul Brennan Europese tournee Duits theaterschip 15 DECEMBER 197 4 6 V R Li L> A G &UNST B De overige rentetarieven zijn niet veranderd. 3. (was 10%) (was 9%) (was 8%) (was 7%%) 9%% m w 7% stituut Wereldomroep weinig heel liet. Uiteraard is dit alleen van toepassing op nieuwe spaardeposito’s ingaande per 15 december 1974 of later. in Amsterdam (Van onze RTV-redactie) HILVERSUM De onder nemingsraad van de Wereldomroep heeft binnen het bedrijf hevige kri tiek te verduren gekregen over de wijze waarop zij ingestemd heeft met het ontslag op staande voet van de Australische programmamede- werker Paul Brennan. Reden voor het ontslag was een bijzonder kri tisch artikel van Brennan in Vrij Nederland, waarin hij van het in- spaardeposito 5 jaar vast spaardeposito 4 jaar vast spaardeposito 3 jaar vast spaardeposito 2 jaar vast spaardeposito met oplopende rente - looptijd 2,3 of 4 jaar 7-8’/2% (was 772-9%) Van een aantal langlopende spaardeposito’s moeten wij - gezien de ontwikkeling van de rente op de kapitaalmarkt - het rentetarief met ingang van 15 december 1974 als volgt herzien: Met ingang van 6 december 1974 verlagen wij de rente op hypotheken met gemeentegarantie van llWo tot 10% en op de hypotheken zonder gemeentegarantie van 11 Mo tot 11%. Filmmuseum IN 1970 ORGANISEERDE Hollywood’s grootste studiocom plex, Metro-Goldwyn-Mayers, een spectaculaire veiling van de onoverzichtelijke voorraad goe deren die in zijn studio’s opge stapeld stonden. Wat over een periode van 45 jaar bewaard was gebleven aan achtergronden, aankleding en opluistering van duizenden films, aan kostuums, schoeisel, meubelen, boten, auto’s, vliegtuigen en historisch wapentuig ging weg aan de hoogstbiedenden. Onder de ver kochte artikelen die relatief het meeste opbrachten was de hoge hoed die Clark Gable in „Gone with the Wind” had gedragen, het tijgervel-slipje waarmee Tarzan zich vrijelijk door het oerwoud had bewogen en de muiltjes van Judy Garland uit „The Wizard of Oz”. N achtvoorstellingen (ADVERTENTIE) een 7/ De grote schoonmaak van MGM riep talrijke nostalgische herinnerin gen op en betekende tegelijkertijd het einde van een tijdperk. Hollywood ging definitief opheffingsuitverkoop houden (na MGM volgde al gauw 20th Century-Fox haar voorbeeld). De stu- dio-periode was voorbij, dat er geen In 1964 verscheen een tweede succes film van Germi, „Verleid en verlaten”. Germi heeft in 28 jaar tijds 19 films gemaakt. Hij verwierf voor het eerst bekendheid in de jaren vijftig bij het regisseren van twee films waarin hij ook optrad: „De spoorwegman” en „De strooien man”. Daarin kan men iets her kennen van de stijl van een regisseur die door Germi het meest werd bewon derd, Vittorio de Sica. Germi heeft als regisseur minder fu rore gemaakt dan zijn Italiaanse colle ga’s Fellini, De Sica of Visconti, maar behoort toch tot het half dozijn grote Italiaanse filmregisseurs uit de tijd na de Tweede Wereldoorlog. ’s nachts als overdag te zien in City III. De moeilijkheden waren echter al ja ren eerder begonnen. Het ministerie voelde weinig voor de plannen van Von Karajan om met grote opera’s als die van Milaan en New York een uitwisse lingsprogramma op te stellen van be roemde zangers en produkties. AMSTERDAM (ANP). De Federatie van Kunstenaarsverenigingen vindt de resluties van de Unesco inzake Israel verwerpelijk en onaanvaardbaar. Deze resoluties leiden er toe dat Israel van de Unesco geen hulp meer ontvangt en bovendien als enige lidstaat uitgesloten is van deelneming aan zogenaamde regi onale activiteiten. In 1966 ging hij naar Londen waar hij sindsdien leeft en werkt. Hij nam als schilder en als beeldhouwer deel aan de „Biennale de Paris” en was de eerste kunstenaar die in Jeruzalem de „Sand- bergprijs” kreeg. De laatste vijf jaar is Benni Efrat zich in zijn werk steeds meer gaan bezighouden met conceptuele problemen, met process-art en met films. De tentoonstelling in het Stedelijk Museum geeft daarvan met werk op papier zowel grafiek als tekeningen en andersoortig papierwerk een idee- MOSKOU(UPI). De Russische lezer zou in het vervolg minder boeken moe ten kopen. Dit blijkt uit een oproep van Literatoernaya Gazeta, het orgaan van de Russiche schrijversbond. Veel Russen zouden namelijk veeleer boeken kopen om ze in hun Hoekenkast ten toon te stellen dan om ze te lezen. In de verklaring wordt ook gezegd dat met ingang van 1977 Von Karajan elke maand mei de uitsluitende verant woordelijkheid zal dragen voor produk ties van de Weense Staatsopera in die maand. De verklaring was getekend door Von Karajan, de toekomstige intendant van de Weense Opera Egon Seefehlner en de secretaris-generaal van de staats theaters Robert Jungbluth. Het vertrek van Von Karajan bij de Weense opera nu tien jaar geleden had volgens hem als directe oorzaak dat het ministerie van Onderwijs waar de opera onder valt zijn artistieke mo gelijkheden beperkte. ROME (AP). Pietro Germi, de re gisseur van de film „Echtscheiding Itali aanse stijl”, is donderdag in een kliniek te Rome overleden. Hij was 60 jaar geworden. Germi leed aan leverkanker. „Echtscheiding Italiaanse stijl” ver wierf twee Oscars, voor het verhaal en het draaiboek. De hoofdrol werd ge speeld door Marcello Mastroianni- WENEN (AP). De dirigent, Herbert von Karajan, die tien jaar geleden met grote ruzie vertrokken is bij de Weense Staatsopera en daar al die tijd ook geen voet heeft gezet, heeft donderdag be kendgemaakt weer met het gezelschap te gaan samenwerken en er te gaan dirigeren. In een verklaring werd donderdag ge zegd dat per 1 september 1976 het Festi val in Salzburg, het Paasfestival in Salz burg en de Weense Staatsopera zullen samenwerken. Von Karajan is de leider van het Paasfestival in Salzburg en een der top mensen van het bestuur van het grote Zomerfestival in die stad. Liza Minnelli zegt als slotwoord: Dank de hemel dat er film is die een prestatie vastlegt en haar voor altijd bewaart.” Een petitie, ondertekend door 57 pro- grammamedewerkers, redacteuren en studiotechnici, bereikte dinsdag de onder nemingsraad. In die brief gaf men toe, dat enkele punten in Brennans artikel twijfelachtig waren, maar dat Brennans kritiek door de bank genomen onweer legbaar was. „Die kritiek heeft er niet toe geleid, dat de ondernemingsraad zichzelf vragen is gaan stellen over wat de Wereldom roep wezenlijk aangaat. Men heeft zich „Dergelijke personen zijn verantwoor delijk voor een tekort aan boeken”, zo zegt Literatoernaya Gazeta. Het blad gaat zelfs zover te suggereren dat men sen ter plaatse zouden moeten worden geëxamineerd op hun kennis van litera tuur alvorens toestemming t e krijgen boeken te kopen- Degenen d’e „zakken” moeten worden teruggestuurd naar de openbare leeszaal. De schrijver van het artikel, Nikolai Samokhin uit Siberië, zegt dat de boekenverzamelaars een te kort aan werken veroorzaken in de scholen en de bibliotheken. Volgens Li teratoernaya Gazeta kopen veel mensen boeken omdat het als modeverschijnsel wordt beschouwd of omdat ze de omsla gen leuk vinden. De oproep schijnt mede ingegeven te zijn door het gebrek aan papier. Gene Kelly en Leslie Caron in „An American in Paris”, waarvan een fragment is overgenomen in „That’s Entertainment”. De federatie concludeert dat, „gezien het onaanvaardbare karakter van de ge noemde besluiten de enige rechtvaardi ging om niet terstond de Nederlandse relaties met de Unesco op te schorten gelegen kan zijn in het vooruitzicht dat deze besluiten ongedaan gemaakt zouden kunnen worden: deelneming aan het werk van de Unesco door Nederland en Nederlandse kunstenaars kan slechts zin hebben wanneer doelstelling en gedrag weer met elkaar in overeenstemming worden gebracht. Onze regering en de Nederlandse Unesco-commissie dienen daartoe alle mogelijke initiatieven te ontwikkelen- Bovendien zou de Neder landse regering voor zolang de huidi ge situatie voortduurt zich moeten verbrekeli jk mee verbonden zijn, Fred Astaire, Bing Crosby, Gene Kel ly, Judy Garland, Cyd Charisse, Deb bie Reynolds, Esther Williams, Leslie Caron, Mickey Rooney, Donald O’ Conner, we zien ze allemaal terug in een enkele topprestatie, dansend, zin gend of als middelpunt van een over weldigend shownummer, waaraan kosten noch moeite noch inventiviteit gespaard is. De film begint met de eerste „all- talking, all-singing” musical uit 1929, „Broadway Melody”, waar „Singing in the Rain” gelanceerd werd, de popu laire song van Nacio Herb Brown die in allerlei versies zou terugkeren in de volgende jaren en tenslotte zijn definitieve visualisering zou krijgen in de musical van die naam uit ’52 met een onvergetelijk solo-nummer van Gene Kelly die letterlijk zingt en danst in de regen. De show-fragmenten die we te zien krijgen tonen vaak een vulgaire smaak, zijn protserig en overdadig, maar passen in dit populaire amuse ment dat inderdaad alleen maar vol ledig „entertainment” wilde zijn en in die bedoeling gesteund werd door een keur van artiesten die hun vak in de perfectie verstonden. Een overdaad aan talent op zang- en dansgebied biedt „That’s Entertainment”, de per fecte en elegante dansen van Fred Astaire, het slapstick-nummer van Donald O’Conner, de zang van Judy Garland, van Jeanette MacDonald, van Mario Lanza, de duik-apotheoses van Esther Williams. Het wordt bijna te vermoeiend om er meer dan twee uur naar te kijken, maar dan weet men ook precies wat musical en show was en welke graad van per fectie in dit volksvermaak verdiscon teerd werd. Als bijkomstige attractie treden Frank Sinatra, Elisabeth Taylor, Ja mes Stewart, Bing Crosby, Gene Kel ly en Mickey Rooney zoals ze er nu uitzien, op als een soort stalmeesters, de sprekers die de fases van het filmamusement aan elkaar praten. Het getuigt van persoonlijke moed om zich, getekend door de jaren, te tonen nadat we hen zojuist in hun glorietijd gezien hebben. Niets on barmhartiger dan de film bij dit soort bijna wrede confrontaties. Maar „Door haar jongste besluiten heeft de Unesco bijgedragen aan het opvoeren van de spanningen en conflictsituaties die tot oorlog kunnen leiden”, aldus de federatie in een aan de ministers van Buitenlandse Zaken en CRM en de Ne derlandse Unesco-commissie gerichte verklaring. Dinsdag 10 december zet het Film museum in het Vondelparkpaviljoen de serie „RKO in de dertiger jaren” voort met „Fifth Avenue Girl”, een Amerikaanse comedie waaraan twee bekende namen zijn verbonden, die van regisseur Gregory La Cava en die van Ginger Rogers die al in „Vivacious Lady”, een week terug bewees behalve zang- en dansster een uitnemende comedienne te zijn ge worden, zo op het eind van de derti ger jaren. Op 11 december a.s. een western van Lew Landers uit ’39 met onbe kende medespelers, een echte B-pic- ture die goed laat zien dat hij vlug en goedkoop in elkaar gezet is- Op diezelfde avond ook nog „Mexican Spitfire”, waarmee Lupe Velez be doeld wordt die met haar medespe lers een stuk slapstick opvoert, waar bij zelfs de roomtaarten tenslotte ie der om de oren vliegen. De daarop volgende donderdag twee films van John Farrow, de va der van Mia. „Five came back” is een vliegtuigdrama dat uiteenlopende mensen samenbrengt in de wildernis na een noodlanding op de hellingen van de Andes. „Full Confession” is eveneens een drama, n.l. dat van een onschuldig veroordeelde. Victor McLaglen die pas een Oscar had gekregen voor zijn rol in John Ford’s „The Informer”, speelt ook nu weer een sterke karakterrol, met Sally Ei lers, Joseph Calleia en Barry Fitzge rald als tegenspelers. „stars” meer waren en geen grote film-„tycoons” was al eerder bekend en zo was Hollywood, beroofd van de aspecten waaraan het zijn grootheid en naam te danken had, slechts pro forma de filmhoofdstad gebleven Het moet in deze tijd van terugkij ken en bezinnen op de toekomst ge weest zijn, dat iemand op het idee kwam een film samen te stellen uit de gloriedagen van MGM en daarbij vooral het accent te leggen op een filmgenre dat juist door deze maat schappij tot grote perfectie was opge voerd: de „musical”. Jack Haley jr., zoon van een niet al te bekend filmacteur (hij speelt een klein rolletje in „The Wizard of Oz”), bleek de aangewezen man om een dergelijke compilatiefilm te maken. Hij had naam gemaakt met een TV- portret van Kim Novak en Marilyn Monroe en met een serie „Hollywood and the Stars” en „Hollywood, the Golden Years”. Om „That’s Entertain ment” samen te stellen, moest Haley ongeveer 200 musicals, in zwart-wit en in kleur, doorkijken, maar dat zal hem minder moeite gekost hebben dan h et uiteindelijk beslissen welke typerende passages uit dit overvloedi ge materiaal gekozen moesten worden en in welke volgorde er gemonteerd zou worden om t ot een geheel te komen dat overtuigend kon bevesti gen dat hier inderdaad sprake was van top-amusement. De „musical” is een typisch Holly- wood-product. Ze is onvergelijkbaar met de operette (.hoewel ze misschien wel afgeleid is van dit luchtige gen re), maar ze heeft een eigen vorm gevonden, waarin de intrige tot een minimum beperkt is en alles zich toespitst op langdurige zang- en dansnummers en het show-element domineert. Ze heeft daardoor een cosmopolitisch „appeal” en vond ge makkelijk haar weg naar de buiten landse markt, waar ze om haar tem po, rythme en non-verbale expressie niet minder populair werd dan in het land van herkomst- „That’s Entertainment” (een betere titel was natuurlijk „That was Enter tainment”) geeft een uitstekende in druk van wat musical en showfilm uit de jaren dertig en veertig en nog even uit het volgende decennium te bieden hadden. De namen die er on- inspannen om culturele isolatie van Is rael tegen te gaan”, aldus d’e federatie. De Raad voor de Kunst heeft eveneens in een advies aan minister Van Doorn van Cultuur, Recreatie en Maatschappe lijk Werk culturele discriminatie van Israel door de Unesco afgewezen. Met name keurt de raad het streven af om de culturele omweg te gebruiken voor een aanval op het bestaansrecht van Israel. Een culturele wereldorganisatie als de Unesco zal ernstig tekort schieten als ze de besluiten van de algemene conferen tie ten uitvoer zal brengen, meent de Raad voor de Kunst. Hij vraagt minister Van Doorn dan ook in het kabinet aan te dringen op initiatieven die kunnen leiden tot herroeping van de dicrimine- rende besluiten van de Unesco. gehaast „een schuldige” te straffen en ging akkoord met Brennans ontslag zon der hem eerst te horen. De onderne mingsraad heeft een collega als een baksteen laten vallen en daarmee het bestuur en de directie naar de mond gepraat”, aldus de brief. De kritische brief verwijt verder de ondernemingsraad onmacht en vraagt het gedrag van de gekozen leden van de ondernemingsraad ter discussie te stellen in een personeelsbijeenkomst vóór 10 december. Woensdag kwam er een reactie van de ondernemingsraad op de brief. Men stemde in met een bijeenkomst van het gehele Wereldomroep-personeel, die of wel op maandagavond 9 of op dinsdaga vond 10 december zal worden gehouden. Een tweede brief, ondertekend door de 57 Wereldomroepmensen, die zich ook achter de schriftelijke kritiek op de ondernemingsraad schaarden, ging naar de vakbonden. Daarin stond onder meer dat vakbondsleden in de ondernemings raad hun plicht hadden verzaakt en dat zij hun gedrag dienden te verklaren op vakbondsvergadering voor 13 de cember. Op deze laatste brief is nog geen reactie gekomen Intussen hebben negen hoofden van dienst bij de Wereldomroep hun bestuur op 3 december een telegram gezonden, waarin zij hun verontwaardiging uit spreken over de kritische publikaties van de laatste dagen. Zij vinden dat daardoor de vakbekwaamheid en de in tegriteit van Wereldomroepmedewerkers in een leidende functie in het geding zijn gekomen. Zij wijzen de strekking van de publikaties af en verzoeken het bestuur stappen te ondernemen om de goede naam van de bekritiseerde Wereld omroepmensen te herstellen. Het bestuur van de Wereldomroep, dat woensdag in Utrecht een spoedvergade ring belegde naar aanleiding van de onrust bij de Wereldomroep, heeft laten weten, dat het de met naam en functie bekritiseerde medewerkers in bescher ming neemt. HAMBURG (DPA). Een Westduits theaterschip zal komend voorjaar als „culturele ambassadeur” van de stad Hamburg een tournee langs de Westeu- ropese zee- en binnenhavensteden ma ken. Naar de eigenaar van het schip en kunstzinnig leider van het Hamburgse „Theater voor kinderen”, Eberhard Moe bius, heeft meegedeeld, wil men met dit drijvende toneel propaganda voor het kindertheater in Hamburg maken. Het theaterschip is een vroegere Ne derlandse kustvaarder, waarvan de laad ruimte is verbouwd tot een toneelzaaltje dat aan honderd bezoekers plaats biedt. Na de toneelvoorstellingen staat dit zaaltje ter beschikking van politici en kunstenaars om er te discussiëren. Het ligt verder in de bedoeling andere gezel schappen als gastspelers uit te nodigen. Pietro Germi heeft zich in het bijzon der toegelegd op een nauwkeurige mi lieuschildering, zonder daarbij modestro mingen in de filmregie te volgen. Het handelen van zijn figuren wordt bepaald door hun maatschappelijke achtergrond. Zijn maatschappijkritiek die in zijn eer ste films nog sterk gevoelsmatig gestalte kreeg neemt later steeds meer de vorm van een satire aan. Met Germi die in verscheidene films ook de hoofdrol speelde, verloor de Italiaanse film een man, die wars van compromissen, zijn eigen weg ging. TWEE PREMIERES binnen het Tuschinski Theater: in Tuschinski I de Franse comedie „En blok aan je Been” („L’Emmerdeur”) met Lino Ventura en Jacques Brei en in Tu schinski II „Te Baby Maker” van James Bridges met Barbara Hershey als het vrijgevochten meisje dat voor geld een kind krijgt van een man met een kinderloos huwelijk. Barbara Hershey als Tish Gray leeft in een hippie-kolonie op de Holly- wood-strip in Los Angeles. Ze heeft een los-vaste vriend en door toeval komt zij in aanraking met het echt paar Wilcox dat geen kinderen kan krijgen, geen kinderen wil adopteren en in Tish het onafhankelijke meisje vinden dat wel voor een kind wil zorgen. De film van Robert Wise, die zó modern en begrijpelijk doet dat men hem terugwenst bij zijn „Sound of Music”, komt niet verder dan tot de anecdote die eindigt als Tish het gezonde kind van haar en Jay Wilcox overdraagt aan de onvruchtbare vrouw van Jay, terwijl eigenlijk dan pas de boeiende problemen zich voor gaan doen. Maar regisseur Wise is een meester in het ontlopen van pro blemen, filmt mooi en aandoénlijk en geeft gedurende de film via een „off screen” stem een voordracht in de ontwikkeling van de feutus tot de voldragen, maar nog niet geboren baby. Zeer leerzaam! „Een blok aan je been” van Edou ard Molinaro is veel leuker. Molinaro samen met Lino Ventura betekent per definitie een misdaadfilm en Ventura gaat ook van het begin af aan met een dreigende blik de be roepsmoordenaar spelen die in op dracht een zwaar bewaakte getuige in een strafproces moet doden. Hij heeft daarvoor een gunstige kamer gehuurd AMSTERDAM. In het Stedelijk Museum in Amsterdam wordt van 7 december tot en met 26 januari een tentoonstelling gehouden van de uit Is rael afkomstige kunstenaar Benni Efrat. Benni Efrat werd in 1936 in Beyroeth geboren. Hij studeerde in Tel Aviv en werd, voor hij in 1964 naar Europa ging, tot de meest opvallende jonge kunste naars in Israel gerekend. in een hotel tegenover het betrokken rechtsgebouw, niet vermoedend dat naast hem een door zijn vrouw ver laten echtgenoot met zelfmoordnei- gingen logeert. Dat is Jacques Brei die zich ontpopt als een komisch acteur die op de meest ongelegen momenten de plannen van de ge huurde moordenaar doorkruist. Dat geeft aanleiding tot een enigszins slapstick-achtige film die men niet direct achter regisseur Molinaro en nog minder achter Lino Ventura ge zocht zou hebben. In City II een Franse soldaten klucht die dan ook „Waar is toch die verrekte 7de Compagnie gebleven”, geregisseerd door Robert Lamoureux. Voor de rest wat verplaatsingen, maar geen vernieuwingen. Kriterion brengt nu een reprise van de intrige rende film „Don’t look now” van Nicolas Roeg met Julie Christie en Donald Sutherland, Rivoli (boven Ri alto) gaat zich bij de nadering van „Chinatown” (op 19 december) inte resseren voor Roman Polanski en vertoont diens „Met jouw tanden in mijn nek” en Cinétol geeft een Truf- faut-week, waar men de Franse fil mer zeven dagen lang kan volgen van zijn „Fahrenheit 451” tot en met „La Peau douce” In de serie „Wakkerblijvertjes” kan men in Cinétol Charles Bronson ont moeten, resp. in „Buil of the West” en Dirty Dingus Magee. „Drive he said” van Jack Nicholson (de hoofdrolspe ler in Polanski’s „Chinatown”) is nu in City, terwijl men Clint Eastwood te zien krijgt in „Dirty Harry” (Ca lypso), en „Play Misty for me” in Rex. „Diary of a mad Housewife” van Frank Perry is in het Leidseplein Theater beland en René van Nie’s „De 5 van de 4-daagse” is zowel

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 15