DRIE VERENIGINGEN TEGELIJK IN DE HALLEN Sloop van het „rode dorp langzaam maar zeker 1 SCHOOLZWEMWEDSTRIJDEN IN VELSERBAD BUURTHUIS IL M ■HF Geheime cheque15=10% de Bijenkorf L IkA Van Valkenburgstraat ook onder de hamer Kerst-creativiteit Kerstviering Leger des Heils in Donkey Shot r h DECEMBER 1974 PLAATSELIJK NIEUWS 99 /IJK Uitknippen, invullen en meenemen naar de Bijenkort HD EL spraak door de directeur van het museum, moet je ze wel als een ge heel zien, die groepen, eigenlijk dus als De Haarlemse Kunstenaars (met hoofdletters) in ’een min of meer totale manifestatie. als een twintigtal met een kern toch gebruik maakt van een traditionele jaarlijkse kans om te exposeren on der auspiciën van het Frans Hals museum. Zo, in één keer bij elkaar gebracht en bovendien gekoppeld door een gezamenlijke openingstoe- ■JT Bezwaarschrift Meef plannen k.. Kunst zij ons doel De Groen De Twintig HAARLEM In de Vishal op de Grote Markt exposeert de ver eniging van beeldende kunstenaars die zich De Groep noemt. In de Vleeshal ernaast beneden het wel bekende KZOD en op de verdie ping de „losvaste” groepering, die >.C'. C A F i Staalkaart van Haalemse beeldende kunst biedt gevarieerd overzicht HEIN STEEHOUWER Tekening van Piet Zwaanswijk. (Van een onzer verslaggeefsters) VWVWWl het j.:. (ADVERTENTIE) ■- YR/B 1253 - Hoogovens willen in ’77 driemaal zoveel water nen dan verhoging van de produktie van ruw staal van 5,5 miljoen ton op het ogenblijk tot acht miljoen ton in 1980. Op de voorgrond een plastiek van Erik Spronsen, linksboven een surrealistische olie verf van Henk Ames en boven de plastiek expressionistische doeken van Kees Lans. bsoSw’ï': fe as M (Van een onzer verslaggeefsters) BEVERWIJK Het Leger des Heils uit Beverwijk heeft voor woensdag 18 december, omstreeks vijf uur ’s middags, een groot aantal bejaarden uitgenodigd om deel te nemen aan de jaarlijkse kerstfeestviering in het cultureel cen trum „De Schouw” aan de Bleijenhoeve- laan, Velsen-Noord. De bejaarden komen uit Beverwijk, Velsen-Noord en Heemskerk. rnian ele wde ritn (leslie) clavecii p295,- vo el Herm: llegom t Naam: Adres: Plaats: Er hangt veel meer, te veel om op te noemen, de ongenoemden moeten me het maar vergeven, ze zijn gelukkig in veel gevallen niet minder dan de hier gesignaleerden. Voor mij ook nieuw is het werk van de tekenleraar Jan Dirkx, een soort middeleeuwse geestig verbeelde sprook- jesideeën in een heel overtuigende uit voering. aan de Breesaperhof, terwijl de rest van de dorpsbewoners moeten wachten tot andere woningen voor hen beschikbaar zijn. Van het woonhuizenbezit van Van Gelder zullen de twee laatste woningen aan de Eendrachtstraat, het laatste be woonde huis bij de fabriekspoort aan de Corverslaan en enkele huizen aan de Doodweg leeg komen. Ook winkelier D. van der Molen zal zijn pand aan de Doodweg verlaten. De gemeente heeft weer een huis aan de Corverslaan aangekocht, een ander huis staat op de nominatie en als het hoekhuis Corverslaan-Doodweg ook leeg komt, kan de sloper ook in dit gedeelte van het dorp aan het werk. (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG. De Hoogovens willen in 1977 ruwweg driemaal zoveel water voor industriële verwerking geleverd kr(jgen als op het ogenblik, maar de Hoogovens ontkennen plannen te hebben voor een verdrievoudiging van hun ij zer- en staalproduktie. Het Provinciaal Waterleidingsbedrijf van Noord-Holland heeft met het oog op de plannen van de Hoogovens een bekken ontworpen in het Ijsselmeer, ter hoogte van Enkhuizen- ook een officiële wedstrijdleiding, die ge assisteerd door verscheidene controleurs de onderdelen in snel tempo afhandelde. Er werd gezwommen op de 25 meter schoolslag, de 25 meter rugslag, 25 me ter vrije slag en 25 meter schoolslag estafette. Vrijdagmorgen worden de fi nales verzwommen. Een der expressionistische doeken, gitaarspelende Mexicanen, van Piet Wiegman. •vu .i ’m: .nn "r.pn. Voor het bekken is toestemming ge vraagd aan het gemeentebestuur van Enkhuizen. Hét omvangrijke project heeft ter visie gelegen op het stadhuis van Enkhuizen, ^n is vermeld in het Dagblad voor West-Friesland. De Vere niging tot béhoud van het Ijsselmeer heeft tegen het plan een bezwaarschrift ingediend bij de gemeente Enkhuizen. Afschriften zijn gezonden aan de minis ters van Volkshuisvesting en Ruimtelij ke Ordening, van Economische Zaken en van Volksgezondheid en Milieuhygiëne. De IJsselmeervereniging stelt dat het toch al kleine Ijsselmeer ten onrechte wordt gebruikt voor de oplossing van problemen op het oude land, en dat het bekken uiteindelijk moet worden aange legd omdat de milieuwetgeving in Ne derland minder stringent zou zijn dan in West-Duitsland. De achtergrond van de ze stelling is het plan van Estel, waarin Hoogovens en Hoesch in Dortmund zijn verenigd, de produktie van ruw staal te Beverwijk op te voeren tot acht miljoen ton per jaar in 1980, tegen zeven miljoen bij Hoesch in Dortmund. Ook meent de IJsselmeervereniging dat het plan bij Enkhuizen een bekken aan te leggen er een is van nationale en internationale omvang, die „ver buiten het gezichtsveld en de verantwoordelijk heid vallen van de vergunning verlenen de gemeente” (Enkhuizen). In hun brief aan de drie ministers wijzen zij erop dat de Wet op de ruimtelijke ordening „ook in dit geval niet de macht heeft datgene te beheersen waartoe zij is ontworpen”. WIJK AAN DUIN. In de serie donderdagavondactiviteiten wordt don derdag 19 december in het buurthuis „Wijk aan Duin” aan de Wilgenhoflaan een kerst-kienavond gehouden. voor levering als drinkwater aan de PWN-consumenten, terwijl de overige 67 miljoen naar Hoogovens en Van Gelder wordt getransporteerd. Ik weet niet of zo’n massale manifes tatie de beste vorm is. Weet de toe schouwer wat de een of andere kunste naar thuis aan veel belangrijker dingen heeft behalve de paar uitingen die deze hier mag hangen? In ieder geval is het wel zo, dat een massale tentoonstelling met werken van een zestig kunstenaars leidt tot een re censie, die in geen enkel opzicht recht doet aan de belangrijkheid van het werk. Want wie moet je noemen? Zij, die kort geleden al zijïi gerecenseerd? Of anderen die soms enige keren per jaar te zien zijn met steeds weer hetzelfde type werk? Globaal gezien, schijnt het of er mo menteel een consolidatie van standpun ten aan de gang is. In het algemeen wordt figuratief gewerkt, momenteel nog al eens in de richting van het super-realistische, zij het dat er vaak een absurdistisch tintje aan zit. Verder zie je hier en daar nog pop-art-invloe- den binnen dat nieuwe realisme en soms is weer duidelijk teruggegrepen op het typische Hollandse schilderachtige oude re realisme. Natuurlijk zijn er op deze algemene regels een paar uitzonderingen, maar veel baanbrekends zie je niet. Dat behoeft natuurlijk ook niet, want bezin ning op verkregen waarden en het uit diepen daarvan kan van grote betekenis zijn, zowel voor de kunstenaar individu eel als voor de kunst in het algemeen. Woensdagochtend 18 december tot 12.00 uur geeft geheime cheque 15 recht op 10% korting op alle Bijenkorf-aankopen, behalve boeken. Bij elke aankoop betaalt u normaal. Na inlevering van cheque 15 geeft de Centrale Kassa u dan 10% van het bestede bedrag terug. Wanneer u deze advertentie ingevuld meeneemt en inlevert, kunt u daaraan wel eens plezier beleven. De Watertransportmaatschappij Rijn- Kennemerland (WRK), eigendom van het PWN en de gemeente Amsterdam, is door Hoogovens verzocht te zorgen voor een pijpleiding van Enkhuizen naar Be- een 1977 gezwommen, maar ook om het hardst gejuicht door de tientallen deelnemer- tjes en belangstellende ouders op de kant. Het zag er bij de wedstrijden allemaal echt uit, want in het Velserbad waren voor deze schoolzwemwedstrijden niet alleen tribunes gebouwd, maar er was HEEMSKERK Dinsdag en donder dagavond 17 en 19 december kan een ieder die dat wil in het jongerencentrum Donkey Shot kerststukjes, kerstkaarten en dergelijke maken onder leiding van Jeanette Kuipéri. De toegang is gratis en men behoeft geen materiaal mee te nemen. Maar „binnen afzienbare tijd”, aldus een woordvoerder van de Hoogovens, zullen de plannen bekend worden ge maakt die verband houden met de leve ring van het alleen voor industriële doeleinden geschikte water dat begrepen is in de 67 miljoen kubieke meter; „dat duurt geen maanden meer”. Het water zal geleverd worden door de WRK omdat het PWN alleen gerech tigd is water van drinkbare kwaliteit te leveren. De WRK is oorspronkelijk op gericht voor het transport van ongezui verd Rijnwater naar de reservoirs van PWN en de gemeente Amsterdam, waar het voor consumptie geschikt wordt ge maakt. In latere jaren is de WRK ook begonnen met de levering van water voor industrieel gebruik. Daartoe wordt het in PWN-reservoirs ontdaan van zijn giftige stoffen. Ter hoogte van Enkhuizen heeft het PWN een zgn. analyse-annex bezinkbek- ken ontworpen in het Ijsselmeer, of schoon zo’n bekken niet is opgenomen in het structuurschema drink- en indu striewatervoorziening van minister Vor- rink. Het project van het PWN omvat een gebied van 90 hectare. Hiervan is 30 tot 35 ha als bekken ontworpen, een even groot gebied als opgespoten land (voor de vestiging van industrieën) en 20 ha als haven. Het bekken moet een capaciteit krij gen van 110 miljoen kubieke meter per jaar, dat van Enkhuizen getransporteerd moet worden naar Wijk aan Zee. Hier van wordt 43 miljoen kubieke meter ingelaten in het zuiveringsgebied aldaar KZOD paradeert als gewoonlijk. Som mige leden exposeren nog al eens, bij voorbeeld in de Waag of elders en opnieuw daarop in gaan is hier onmoge lijk. Een paar namen dus weer. Piet Nu iets over de groepen apart. Bij voorgaande jaren vergeleken is er wei nig verandering in de onderscheiden standpunten van de Groep, die al vaak hier zijn weergegeven. Het zijn deze keér uitsluitend tekeningen, met hier en daar aquarellen. Kees Bierman een klein beetje anders met figuratieve ge detailleerde fragmentjes binnen zijn se- mi-abstracties. Daarnaast reisschetsen uit Noorwegen die je niet van hem zou verwachten, gezien zijn kortgeleden nog elders geëxposeerde werk, namelijk in de richting van het zeer realistische. Haye Gemser ook iets anders, minder surrealistisch-oude-stijl en sterker in de richting van een bewust absurdisme, als altijd overigens heel mooi gedaan. Poppe Damave als meestal, maar nu in zijn tekeningen wat uitvoeriger en dieper ingaand op details in zijn onder werpen. Piet Zwaanswijk sterk veranderd, al thans vergeleken met zijn olieverven. Nu zeer precies en knap tekenend, maar als toepassing van een serie spotzieke ideeën: bijvoorbeeld een man met ge plombeerde tand en als je goed kijkt zit er op de bewuste plaats een spatje soldeer of zoiets. Ik hoop dat die weder keer naar verfijning blijvend is. Marinus Fuit als altijd, maar vermel denswaard zijn de studies die hij nu exposeert en die ten grondslag hebben gelegen aan zijn grote tekeningen van de laatste jaren. Je maakt dat ziende als het ware het proces mee en dat werkt verduidelijkend. Bij De Twintig ook weinig nieuws, maar wel een duidelijke tendens in de olieverven van Han Kuiper naar een beheerster en veel harmonischer kleur stelling in semi-naïeve stijl, want in naïviteit geloof ik zo langzamerhand niet meer. Bij Kuiper is de stijl ver smolten met het type onderwerp (sta rende kinderen) en alles komt nu veel meer zinrijk over dan vroeger. André Swagers komt volkomen anders voor de dag dan voorheen met zijn canvas-objecten, nu namelijk met foto’s en teksten, waarin de relatie tussen „dingen en mensen” centraal staat. Zijn tableaux zijn eigenlijk in opvatting ver want al is het werk natuurlijk sta tisch aan de filmreportages van „Het gat van Nederland”. De serie met de knielende moeder, die bidt om een wiel rennend jongetje bij te staan, is een menselijk document geworden. Opvallend goed zijn de gestructureer de en gekleurde etsplaten van Martijn Smith, niet alleen door de verrassende techniek, ook door de lijnvoering en voorstelling. VELSEN-NOORD. De sloop van het „rode dorp” in Velsen-Noord gaat langzaam maar zeker voort. Vorige week kwam het laatste huis aan de Van Valkenburgstraait leeg en' vrijdagmid dag stond van dit huis net als van de andere drie laatste huizen van deze straat alleen de benedenverdieping overeind. Zeker veertig huizen in „het dorp” zijn nog bewoond. Een groot aantal van de bewoners zal nog deze maand verhui zen naar de nieuwe bejaarden woningen verwijk. Deze pijpleiding, met doorsnee van 1,4 meter, moet in gelegd zijn. De Hoogovens verbruiken op ogenblik 30 miljoen kubieke meter wa ter per jaar. In 1977, zo heeft het staalbedrijf de WRK laten weten, moet daar jaarlijks 67 miljoen kubieke meter aan worden toegevoegd. Een deel hier van zou bestemd zijn voor de papierfa briek Van Gelder en Zonen. Volgens de Hoogovens bestaan er geen andere plan- Wiegers zag ik lang niet. Nu fel-expres- sionistische olieverven in heftige kleuren en vormen, maar niet gebonden aan een vaste formule. Integendeel, er zijn grote onderlinge stijlverschillen, die op soepel heid van zijn talent wijzen. Leon Spierenburg zag ik niet eerder met zoveel „groot” werk, flinke oliever ven na veel kleine aquarellen. Hij blijkt het aan te kunnen, evenwel binnen de invloed van het werk van zijn vader. Logisch, hij is er mee opgegroeid, dit type kleurstellingen en vormtaal. Maar hij doet het goed en zal zich op den duur ook wel vrijer kunnen opstellen. Chris' Tonbreker experimenteert met een serie variaties op opengebarsten kas tanjes in aquarel, die van realistisch tot ireëel worden getoond. Voor mij is nieuw als ik me niet vergis, want ik zie het werk van hon derden per jaar Janny Tollenaar met aquarellen, die een forse opzet hebben en daardoor sterker werken d^n meestal met dit type kunst het geval is. Maar Minne de Vries viel me hier het meest op in een heel eigen type schijn baar super-realisme. met een poëtische dubbele bodem echter, uitgevoerd in kleurpotlood. Maandag zijn in het Velserbad de jaarlijkse schoolzwemwedstrijden van start gegaan. Om kwart over acht ’s morgens werden de eerste wedstrijden verzwommen, wedstrijden waaraan zo’n kleine duizend kinderen deze week zul len deelnemen. Ook vandaag is er in het feestelijk versierd bad om het hardst urunr ■x 1-950

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 7