Beroemd zangeresje vanavond in Van Speyk Show KAN Prijzen Jan Campertstichting aan vier auteurs uitgereikt MARIKEN VERFILMD Jack Nicholson als detective in Los Angeles w i fil if Lamp 2000 ii iif Meubelfabriek Jg, Oisterwijk m 6 Kinderliteratuur niet bekroond u is ■H BHH V R IJ D A G 2 0 DECEMBER 1974 KUNST HORLOGER JUWELIER fötrt oio. □or EEN BRILJANT IDEE EEN GESCHENK IN GOUD OF ZILVER VAN I. AN D r.v. ®ili AMSTERDAM Kiki Dee zit er in het Memphishotel in Amsterdam wat smal en bleekjes bij. Een lief Engels meisje met een grote hit: „I’ve got the music in me”. En dat heeft ze. Tien jaar lang bezong ze bij naamloze orkestjes talloze clubs met songs van anderen. Nu is ze eindelijk zichzelf en met succes. Dat maakt moe, maar ook erg blij, vindt ze. in Amsterdam Q Fceatceke yoaü/rue HOEWEL DE ACTEUR Jack Nicholson, die we uit o.a. „Five easy Pieces” kennen en uit „Car nal Knowledge”, in niets lijkt op de legendarische, in 1957 gestor ven Humphrey Bogart, zal steeds weer de naam Bogart vallen als men het heeft over „Chinatown”, een film van Roman Polanski, waarin Nicholson de hoofdrol speelt. Dat komt voornamelijk doordat „Chinatown” aan een soort films doet denken, waar aan Bogart onverbrekelijk zijn naam verbonden heeft. Films als „The Maltese Falcon” uit 1941 en „The big Sleep” uit 1946. Het zijn verfilmingen van Ameri kaanse detectiveromans, de eer ste van Dashiell Hammett die ook „The thin Man” schreef, de tweede geschreven door Ray mond Chandler die als centrale figuur de privé-detective Philip Marlow creëerde. I Kado Labyrinth -TU-W 1 i- PB I *4 (ADVERTENTIE) Kiki Dee vond toch zichzelf Telefoon 31 02 02 Haarlem Barteljorisstraat 2 (ADVERTENTIE) KIKI DEE (ADVERTENTIE) 1 FERRY TROMP (ADVERTENTIE) 974 974 974 973 973 972 972 972 972 973 972 972 971 971 971 971 971 971 970 970 970 970 969 Het meisje dat al de stem van Rita Coolidge, Helen Reddy en de vrouwelij ke John Lennon („Daar ben ik erg trots DE AMSTERDAMSE bioscoopagen da telt veel nieuwe films die, met de feestdagen in het vooruitzicht, alvast op het programma zijn genomen. De nieuwe James Bond „The Man wit the golden Gun” draait in Alhambra I en Tuschinski. Daarover schreven we al naar aanleiding van de Haar lemse première enige woorden, even als over de tekenfilm uit Disney’s studio „Robin Hood” die we ook in de rubriek Films in Haarlem signaleer den. Deze loopt wat Amsterdam be treft in City. eye”-thriller die hiernaast uitvoerige aandacht krijgt. „Chinatown” gaat in Cineac Damrak en City 2. In Calypso gaat nog een flauwe Franse klucht met de opwekkende titel „De mosterd komt me de neus uit” een titel die wel ongeveer de humorhoogte aan duidt. GEEN NIEUWE evenementen in de nachtvoorstellingen. Alleen dat de cri- tische Duitse kazarneflim „08-15” van jaren terug zich bij de roulerende nachtfilms heeft gevoegd, (in Cineac, Reg. Breestraat). Regisseur Roman Polanski (rechts) verschijnt in zijn film „Chinatown’’ even als een wrede gangster, die hier detective Gittes (Jack Nicholson) be dreigt. iar ut., tafels stoelen TV-kasten bankstellen slaapkamers wandkasten' dekenkisten ER 50* 710 ty- LS, ■pé. Daarnaast brengen Alhambra 2 en Tuschinski 2 de nieuwe Nederlandse film „Mariken van Nieumeghen”, een chaotische verfilming van de bekende Middeleeuwse legende die boeiende momenten heeft maar door zijn merk waardige opzet het toch niet haalt. Een goed bedoelde poging waarop we later uitvoeriger zullen terugkomen. Leidseplein Theater en Rembrandt Theater vertonen „The Odessa File”, de jacht op een Duits generalencom- plot, waar al eerder over geschreven werd, evenals over „Luchthaven in Alarm” (Airport 1975), een rampen film in Cinerama en Rialto. Waarna van de belangrijke premiè res nog „Chinatown” van Polanski overblijft, een meesterlijke „private „Chinatown” speelt omstreeks 1935 en roept herinneringen op aan een roman die in ’46 werd geschreven („The big sleep”) en in datzelfde jaar verfilmd werd met de meest nostal- gieke acteur van het ogenblik, Humphrey Bogart. De film profiteert dus van twee tijdperken. m de nieuwe Nederlandse film „Ma riken van Nieumeghen” zijn geen be kende spelers te zien. Op de foto Ma riken, die volgens het oude mysterie spel verleid werd door de duivel en zeven jaar met hem leefde. DEN HAAG (ANP) De Haagse wet houder voor kunstzaken P. Vink heeft donderdagavond in Den Haag de letter kundige prijzen van de Jan Campert stichting uitgereikt. De dichteres M. Va- salis ontving de Constantijn Huygens- prijs 6000) voor haar hele oeuvre; de 43-jarige Hugues Pernath uit Antwer pen kreeg de Jan Campertprijs 3000) voor zijn dichtbundel „Mijn tegenstem”; de Vijverbergprijs 3000) ging naar de 45-jarige William D. Kuik uit Utrecht voor de door hem geschreven en geïllu streerde roman „De held van het pot spel”. Een bijzondere prijs van eveneens 3000 werd uitgereikt aan de 41-jarige Nijmeegse literatuur-historicus dr. P. J. Buynsters voor zyn biografie van Hie ronymus van Alphen. op”) aangemeten kreeg, is voor de derde keer in „lovely Amsterdam”. Eerst op het Grand Gala, wat niet zo’n succes was, toen even snel voor Toppop en nu voor een groot gastoptreden in KRO’ Van Speykshow die vanavond de lucht ingaat. Ze zal met baar Kiki Dee Band de kleine hit „Amoureuse” zingen, het wereldsucces ,,I’ve got the music in me” en nog drie nummers van haar pas verschenen nieuwe elpee met de voor de hand liggende titel „I’ve got the music in me.” Maar belangrijker is het feit dat Roman Polanski weer een film heeft gemaakt, zijn tweede Amerikaanse film na het succesvolle „Rosemary’s Baby”. Sindsdien bewerkte hij in En geland „Macbeth” voor de film, waarna „What?” in Italië werd ge maakt en geen van beide films bete kende een opmerkelijk kassucces. Terwijl „Chinatown” in Amerika na zeven weken in 23 bioscopen gelopen te hebben, de 3 miljoen-lijn aan recettes al overschreden had. De jury noemt de bundel „Mijn tegen stem” van Pernath het hoogtepunt uit diens oeuvre, waarin een „concessieloze speurtocht in en met de taal” waar neembaar is. William Kuiks „De held van het potspel” typeert de jury als „een hoogst originele roman van een schrijver met een uitermate speelse en bijna to meloze fantasie”. De jury stelt dat dr. Buijnsters, o.m. met zijn biografie over Hiëronymus van Alphen, ertoe heeft bij gedragen dat meer aandacht is ontstaan voor de lange tijd in de Nederlandse letterkunde verwaarloosde achttiende- eeuwse litaratuur. competentie vallen, maar waarin hij dan al zover betrokken is dat hij niet meer terugkan. Vooral ook omdat hij verliefd is geworden op de dochter van Cross wier man inmiddels de dood heeft gevonden. Een ongeval, zegt de politie, opzet, ontdekt Gittes. Polanski heeft met een opvallend aanpassingsvermogen de sfeer getrof fen van een poiitiedrama uit de der tiger jaren en daarbij een bijzonder vermogen ontwikkeld een ingewik keld plot in een zorgvuldige dosering van spanningen langzaam uit de doe ken te doen. De film die in een nonchalante en cynische toon begint krijgt ongemerkt gevaarlijke kanten en onvoorziene complicaties die „Chi natown” tot de meest intrigerende detectivefilm van de laatste jaren maakt, misschien omdat Polanski’s film het niveau bereikt dat het genre in zijn beste tijd, ongeveer dertig jaar geleden, al ongeveer haalde. De jury die de prijzen toekende be stond uit Gerrit Borgers, Pierre H. Du bois, Jacques den Haan en Harry Schol- ten. Deze jury, aangevuid met Mies Boyhuys en Gertie Evenhuis heeft geen aanleiding gevonden dit jaar iemand voor te dragen voor de Nienke van Hichtumprijs voor kinderboeken, even eens een prijs van de Jan Campertstich ting. Het hiervoor beschikbare geld zal nu worden besteed aan een conferentie over jeugdliteratuur, eind 1975 te hou den. Drie niet omvangrijke poëziebundels vormen het oeuvre dat M. Vasalis tot nu toe heeft gepubliceerd: „Parken en woestijnen” in 1940, „De vogel phoenix” in 1947 en „Vergezichten en gezichten” in 1954. Dat zij daarna geen poëzie meer heeft uitgebracht schreef Vasalis bij de prijsuitreiking toe aan het feit dat zij tot een zo grote relativering van haar eigen lot en haar kennis is gekomen dat zij haar commentaar in poëzievorm vol strekt overbodig vindt. Dat de poëzie van Vasalis tegen vergetelheidskansen zoals beperkte omvang en lang zwijgen bestand blijkt te zijn, vindt de jury getuigen van een ongewoon sterk dich terschap. l'tfl Ze is een doorzetster, deze 27-jarige Paulyn Matthews, zoals ze werkelijk heet. Na de Mulo verzeilde ze in het kleine Bradford in Noord-Engeland in een drogisterij, maar ze wist al wat ze wilde: zingen, om zo iets van haar leven te maken. En ze ging. Naar het grote Londen, als zeventienjarige. De optre dens kwamen, het platencontract werd gesloten, maar het succes bleef uit. Pau lyn Matthews werd Kiki Dee, een ander, die andermans liedjes zong voor ander mans orkesten, een veel te jong meisje in een veel te grote avondjurk, een vedette zonder' vet, zonder allure. Ze zong „That’s why the lady is a tramp” zonder het flauwste benul van wat een ..tramp” nu eigenlijk is. „Ik ben eigenlijk altijd geleefd”, zegt ze eerlijk. „Ik heb door die vroege start nooit de kans gekregen mezelf te ont dekken, laat staan te worden. Pas op het moment dat ik ophield met wachten op anderen die iets voor me zouden doen, is het ineens allemaal gaan lopen.” Kiki Dee heeft er lang op moeten wachten. In 1969 leek het er ineens heel sterk op. Tamla Motown, de grote, machtige pla tenkolos in „Black Detroit” wilde haar hebben, als eerste blanke zangeres. Vol grote verwachtingen vertrok Kiki naar de States en maakte de elpee „Great Expectations”. Het bleef bij verwachtin gen, want de plaat deed niets. Kiki af, terug naar Engeland, naar drie lege jaren zonder platen met uitzichtloze kleine optredens waaronder vijf maan den cllubwerk in Afrika. „Nee, ik heb nooit echt het gevoel gehad dat ik ermee wilde kappen. Altijd was er wel een strohalm om me aan vast te klampen en bovendien wilde ik veel te graag zingen. Ik kan niks anders, weet je en je moet doen waar je- goed in bent. Als je echt talent hebt, dan is er altijd wel een keer dat het opgemerkt wordt.” Die keer kwam. Elton John begon een stand te profiteren en zittend rijk te worden. Eep van die brutale profiteurs is Noah Cross, met een gevaarlijke vriendelijkheid gespeeld door John Huston. Hij krijgt pas laat in de film een rol in de intrige die zich daar voor op een ander vlak schijnt af te spelen. Zijn misdaden liggen ook ei genlijk niet binnen de werksfeer van J. J. Gittes die zich als detective gespecialiseerd heeft in echtscheidin gen en in het verzamelen van materi aal dat de ontrouw van een der huwelijkspartners moet bewijzen. Zijn contact met de affaire begint dan ook als een vrouw, die zich uitgeeft voor mrs. Mulwray, hem op draagt haar man, een waterbouwkun dig ingenieur te schaduwen en bewij zen van zijn buitenechtelijke vriend schap met een meisje te verzamelen. Pas als J. J. Gittes dit routinewerk aan het doen is, ontdekt hij allerlei vreemde zaken die op de watervoor ziening van de stad betrekking heb ben en op de pogingen om kleine grondbezitters van hun land af te dwingen. Dat zijn affaires die buiten zijn Niet voor niets schreef een criticus dat Polanski de discipline van Holly wood nodig heeft om een sterke pu blieksfilm te kunnen maken. En die discipline wordt in de hand gewerkt door een goede scenarioschrijver, zo als in dit geval Robert Towne (die al opviel met zijn oorspronkelijk ver haal dat als „The last Detail” ver filmd is eveneens met Jack Ni cholson!) en door een goede produ cent, zoals nu Robert Evans onder wiens oppertoezicht succesfilms als „The Godfather”, „Love Story” en „Paper Moon” voor Paramount tot stand kwamen. „CHINATOWN” SPEELT dus in Los Angeles, het jaar is 1936 en de stad bevindt zich in een tumultueus groeiproces, waarbij uiteraard land- speculaties en watervoorziening een grote rol beginnen te spelen. Met alle knoeierijen die een dergelijke situatie met zich meebrengt. Bij alle projec ten die met het oog op de naaste toekomst gemaakt worden ten behoe ve van het welzijn van de groeiende bevolking, kijken speculanten uit naar middelen om snel van de toe- Scenarioschrijver Robert Towne heeft het dan ook niet onder stoelen of banken gestoken dat hij zich uit voerig bezig heeft gehouden met de boeken van vooral Chandler voor en tijdens het schrijven van „China town” en dat hij bij de karakterise ring van zijn hoofdpersoon, privé- detective J. J. Gittes, voortdurend aan Philip Marlowe heeft gedacht. Dat hoeft geen imitatie van een bestaand genre te betekenen, maar wel een aanhaken bij een vroeger succes en een mee-profiteren van de nostalgie die door de dertiger en veertiger jaren nog steeds bij velen wordt opgeroepen. kende ons en ze kwamen ook voor de hoofdact, maar dat betekent niet dat ze niet proberen echt naar je te luisteren.” Kiki Dee gaat door. Ze is niet ge trouwd en zal ook voorlopig niet trou wen. „Dat kan niet met dit leven en bovendien geloof ik niet al te zeer in een liefdescontract. Maar als het ge beurt, dan zal het met de juiste man zijn.” Ze schijnt zo langzamerhand echt te weten wat ze wil. „Fijne muziek maken en lekker zingen. Een mengsel van rock and roll en rustige, fijne nummers.” In januari alweer komt de volgende single. Daar wordt met Kerstmis „at home” hard aan gewerkt. Dan in febru ari een Engelse toernee en hopelijk, zegt ze, zo tegen het najaar „het continent”. „Live, met de band, dat is het heerlijkste wat er is”. Precies tien jaar geleden begon Kiki Dee met haar glinste rende avondjurk en „Lady is a tramp”. Nu is ze 27 en zingt rock and roll in Toppop. „Het kost jaren om jong te worden”, zegt ze dan ook. Vanavond is ze te beluisteren in de Van Speyk Show op Nederland II van 20.20-22.55. 1. Chinatown”: intrigerende misdaadfilm van Polanski l| Toonzaal: Amsterdam, Leidsekade 102 (naast Lido, bij Leidseplein). 2de Kerstdag 9-18 uur, vrijdag en zaterdag 9-18 uur. Uw kopje koffie staat klaar. Barteljorisstraat 18 Haarlem eigen label, „Rocket”, en zijn medewer ker John Reid kende Kiki nog van Tamla Motown. Kiki: „Het was alsof ik weer thuiskwam, herboren werd. Een ongelooflijke ervaring. Eindelijk mensen van mijn eigen 1 eeftijd, met eenzelfde soort mentaliteit, smaak voor muziek enzovoorts, mensen die het belangrijk vonden dat ik van een niet-echte zan geres een artieste werd. Een Elton John die simpelweg tegen me zei: „Je moet liedjes gaan schrijven.” Het eerste was Loving and free”, gelijk al de titelsong voor Kiki’s eerste Rocket-elpee, een plaat die mede dankzij het hitje „Amoureuse” in Engeland en Nederland erg goed verkocht. Toen kwam de band. Een artieste heeft een eigen band, vond Rocket en na enig nadenken ook Kiki. Op een van de eerste repetities herinnerde organist Bias Boshell (een uitstekend tekstschrijver ook) zich een nummer dat hij een paar jaar geleden schreef. „I’ve got the music in me” plukte hij uit een vergeelde lade, een ijzersterke swinger waarvan er nu honderdduizend en meer in Engeland, Amerika, Duitsland en Nederland zijn verkocht. De band en Kiki Dee zijn inmiddels één. „Omdat het veel fijner is, omdat het niet anders kan meer,” zegt ze zeer beslist. Eén na tien weken Amerikaanse toernee met Elton John, na zes weken Amerikaanse toernee met de Beach Boys. „Een geweldig publiek daar in Amerika, je voelt dat ze komen om te genieten, daar zetten ze zich voor in, veel opener dan in Engeland. Niemand - L as

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 17