Mirakel van Mariken van Nieumeghen onduidelijke film van Jos Stelling een Phia van Veenendaal Kolder en dikke tranen van verloor kort geding Rakker en Stakker Makker, Examens f Vier films op de buis hi R Danscentrum GRIEK DANSEN IS PLEZIER VOOR TWEE k Geld speelt geen rol. Meubelfabriek j£L Oisterwijk Proloog blij met uitspraken Rotterdamse straatzangers in Russische dichter Glaezer aangehouden Omroepwereldrecord B „Deining” '1 DINSDAG 2 4 DECEMBER 19 74 KUNST P Subsidiekwestie Ragtime ZIJLWEG 49 - HAARLEM - Tel. 32.69.06 In het voorjaar van ’71 hield de Utrechtse filmer Jos Stelling zijn eerste persvoorstelling met betrekking tot zijn grote speel film „Mariken van Nieumeghen”, waaraan hij al van 1969 af werk te. Hij hoopte dat de première ALLE MODERNE DANSEN IN 16 LESSEN ZONDAG 5 JANUARI en WOENSDAG 8 JANUARI AANVANG VAN ONZE VOORJAARCLUBS eind ’72 zou kunnen plaatsvin den. een datum die later in een persbericht verschoven werd naar voorjaar 1973. Het is ten slotte 19 december 1974 gewor den dat Stellings langzamerhand legendarisch geworden film in zeven bioscopen is kunnen star ten en ook voor hen die nog niet in de gelegenheid waren „Mari ken” te zien, zal het duidelijk zijn dat er zich achter de scher men het een en ander moet heb ben afgespeeld om de langzame productie-procedure te verkla ren. (ADVERTENTIE) (Van onze correspondent) (Van onze kunstredactie) y‘: (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) Moenen, de duivel, gespeeld door Sander Bais in „Mariken van Nieu meghen” Wil ie ook meedoen, dan nu even opgeven Het repertoire van Makker, Rakker en Stakker laat zich moeilijk omschrijven. Toonzaal: Amsterdam, Leidsekade 102 (naast Lido, bij Leidseplein). 2de Kerstdag 9-18 uur, vrijdag en zaterdag 9 - 18 uur. Uw kopje koffie staat klaar. ken. Dwars door het lawaai van de beelden, de overdaad aan beweging, lawaai en schokkende dingen, blijft het lapwerk duidelijk zichtbaar. Stel ling overschreeuwt zichzelf en mist iedere vorm van discipline en gevoel voor constructie. Hij is tenslotte ge red door Du Mée en Bosdriesz die aan een toonbare film zwoegden toen de regisseur bezig was aan zijn twee de speelfilm, „Elckerlijc”. Hopelijk laat hij zich door critici die achteloos voorbeelden als Fellini, Pasolini en Resnais hebben laten vallen in hun besprekingen, niet van de wijs bren gen. Er is tenslotte niet altijd een bekwame cutter bij de hand om op nieuw uit brokstukken te redden wat er te redden valt. MOSKOU (AFP). De Russische dich ter Alexander Glaezer is in Leningrad, waar hij naartoe was gegaan voor een tentoonstelling van abstracte kunst, aan gehouden, zo heeft de non-conformisti- sche schilder Oskar Roebin maandag in Moskou meegedeeld. In Moskou zelf was Glaezer de laatste weken al door de politie beschuldigd van deviezensmokkel. MAKKER, RAKKER EN STAKKER liederen van de vierde witte dubbelelpee Equity Law Levensverzekeringen helder als glas Korte Voorhout 20 Den Haag Men kan uitvoerige informatie over die gang van zaken die aan de premiè re voorafging, vinden in het laatste nummer van „Skoop”, waarin Anton Haakman interviews heeft met regis seur Jos Stelling, cameraman Ernest Bresser en tenslotte met Jan Bos driesz die de uiteindelijke montage op HAARLEM. Het belooft een gezel lige boel te worden, zaterdagavond in het Haarlemse jongerencentrum Deining. Twee uur lang speelt dan namelijk het Rotterdamse straatzangers-trio Makker, Rakker en Stakker liederen van hun vierde witte dubbelelpee. Een album dat weliswaar nog nimmer op de platen- markt is gesignaleerd, maar dat voor een ieder die het trio heeft zien optre den een begrip is. Mensen die van vro lijkheid houden en die een eerlijk reper toire van straatliederen kunnen waarde ren, moeten zaterdag beslist gaan luiste ren- Het adres van Deining is Ripperda- straat 13a. ook de langste tijd in het „vak”. Achter schilderachtige naam Karei Kabelspier gaat Herman Douw schuil. Hij speelt gitaar en mandoline en verdiende voor heen zijn brood met velerlei baantjes. Bolle Henk (Henk Akkermans) blaast op de mondharmonica, slaat op triangel en lepels en bespeelt daarnaast de banjolil- le. Hij kwam vroeger aan de kost door de verkoop in watersportartikelen. tafels stoelen TV-kasten bankstellen slaapkamers wandkasten' dekenkisten onen krijgt toegestuurd, waarin we gemakkelijk een jeugdige Cary Grant herkennen. Een reddende engel, want hij trekt zich (in het nette) het lot aan van de door de bisschop ver waarloosde echtgenote, speelt met het dochtertje en brengt wat vrolijkheid in huis, waarop de bisschop met ja loezie reageert. Niet geheel onbegrij pelijk want de hemelse afgezant gaat met mevrouw schaatsen rijden en helpt haar zelfs bij het uitzoeken van een hoed. Maar als hij tenslotte met Kerstmis verdwijnt, heeft hij veel scheve dingen recht gezet, een huwe lijk gered en een parochielid het begrip weldadigheid zonder bijbedoe lingen bij gebracht. Henri Koster, de regisseur van verschillende Deanne Durbinfilms maakte dit zoete kerst sprookje in 1948, toen er in Amerika nog geloof in idealen bestond. zich nam van het onoverzichtelijke en omvangrijke materiaal dat Stel ling min of meer in arrenmoede aan Rob du Mée (Park Film) had toege speeld. Eerst iets over de merkwaardige man, de drijvende kracht, mag men wel zeggen, achter dit in eerste in stantie uit de handen gelopen project. Jos Stelling heeft geen filmopleiding in de gebruikelijke zin gehad, noemt zich dan ook autodidact die het op kantoor niet kon uithouden, fotograaf werd, maar geld verdiende bij zijn broer in een snackbar toen hij zijn eerste lange speelfilm op 8 mm maakte. Die liet hij alleen aan fami lie en kennissen zien, evenals zijn andere „vingeroefeningen” op 8 en 16 mm die daarna volgden. Hij begon in 1966 aan de voorbereidingen van „Mariken”, maakte de eerste proefop- namen voor deze film in 1970 en filmde toen verder tot eind 1973 in weekends en op vrije dagen. In die tijd heeft hij honderden figuranten op „aandeelhoudersbasis” bereid ge vonden mee te blijven doen met de vele massascènes. Stelling enscèneer- de, met Ernst Bresser (regisseur bij de Stichting Film en Wetenschap) als cameraman, talrijke middeleeuwse taferelen die later hun functie in het geheel zouden krijgen, kroegscènes met dronken mannen en lallende vrouwen, straatscènes met bedelaars en pestlijders en monniken die de lijken van straat halen om ze te verbranden, buitenopnamen met de rondtrekkende wagenspelers en met Mariken die de veilige boerderij van haar oom verlaat om in de boze wereld op het verkeerde pad te raken door zeven jaar met de duivel te verkeren. Stelling blijkt bij die opnamen, die over een periode van een paar jaar zonder veel samenhang bijeenge- draaid te zijn, bezeten van het Brue- gheliaanse aspect van de middeleeu wen. In zijn opnamen komen slechts bizarre figuren voor, mismaakten, een- benigen, lepralijders, vervuilde bede laars met puistige gezichten, verbon den ogen, tandloze monden. Een roe rig volkje bovendien dat voortdurend vecht, lalt, dronkemanspraat en ver kort geding behandelen dat de 17 be stuursleden van de Stichting Toneel groep Proloog persoonlijk tegen me vrouw Van Veenendaal hebben aange spannen. Daartoe zijn deze bestuursle den, alsmede mevrouw Van Veenendaal opgeroepen, waarbij dan tevens zal wor den geprobeerd beide partijen tot een vergelijk te brengen. Het kan niet op deze week, liefst vier films op het scherm tussen 21 en 27 deceber en zelfs voor eerste kerst dag heeft de AVRO een passende rolprent gevonden om goedkoop de tijd door te komen. „The Bishop’s Wife” is de titel die al aangeeft dat dit bioscoopamusement niet zal mis staan op deze plechtige dag. Boven dien is er een slot aan de film met een kerstboom, wat wil men nog meer? David Niven speelt in „Hoog Be zoek” zoals de titel hier luidt, een Amerikaanse bisschop van een der vele niet katholieke godsdienstordes, die de Verenigde Staten kennen, een door drukte en lastige parochianen gekweld man die in wanhoop een automatisch gebed ombijstand naar de hemel zendt en prompt als ant woord een afgezant uit de hoge regi- In de Maasstad klinkt de naam Mak ker, Rakker en Stakker als een klok. Met name in de zomer is het trio aktief in de binnenstad. Met acht muziekin strumenten en een hoop kolder in hun bagage schuimen ze de terrasjes af en treden ze op in de verschillende muziek tenten. Ook op de boulevard in Scheve- ningen worden ze regelmatig aangetrof fen. Buiten het zomerseizoen moeten ze het voornamelijk hebben van optredens in clubs en sociëteiten. Wie achter de ware namen van Mak ker, Rakker en Stakker wil komen, dient trapsgewijs te werk te gaan. De Rotterdammers beschikken namelijk ie der nog over een bijnaam. Zo heet Arie Aardbeien gewoon Arie van der Kloos ter. Hij speelt gitaar en vijfsnarig banjo. Vanaf 1970 heeft hij zijn straatzangers- vergunning en hij zit van de drie dan i Iemand die nu 35 jaar is kan van ons de verzekering krijgen dat we het volgende prompt en belastingvrij uitkeren t 50.000,- gegarandeerd en belastingvrij op z’n 65e jaar, hetgeen kan oplopen tot f 115.500,- bij een könstant rendement op de veilige Staats- en Gemeenteleningen van 9%. (En dat rendement is haalbaar in deze tijd van hoogrehtende obligaties.) f 50.000,- plus alle bijgeschreven rentewinst belastingvrij bij overlijden voor het 65e levensjaar. Dit kunnen we beloven dank zij ons unieke Verzekerd Groei-projekt 3. Een projekt waarmee u spaart èn uzelf, uw gezin, tegen risico verzekert bovendien. In het bovenstaande voorbeeld kost dat een 35-jarige man 11.327,50. per jaar. Wilt u in een rekenvoorbeeld de hoofdrol spelen? Bel uw verzekeringadviseur, u heeft een geldige reden. De goede verzekeringadviseur kent E&L. Als de beste. In ieder geval bestaat het voor de helft uit Engelse songs en voor de andere helft uit Nederlandstalige liederen- De Nederlandse teksten schrijft het drietal zelf, het Engelse werk is uit verschillen de windstreken komen aanwaaien, maar voornamelijk uit het westen natuurlijk. Henk Akkermans zelf vat het repertoire samen onder de reeks „ragtime, straat liederen, gevat Nederlands, Iers en dik- ke-tranen-country”. Makker, ^Rakker en Stakker, die in de huidige samenstelling twee jaar bestaan, zijn al enige tijd bezig een platenmaat schappij te interesseren. Tot op heden, merkwaardig genoeg, nog zonder con creet resultaat Goede vrienden van het drietal de eveneens uit Rotterdam af komstige Bill Brooker’s Jugband zijn sinds enige maanden onder dak bij Ne gram en hebben daar een schitterende debuutelpee gemaakt. Maar, ofschoon zij een steuntje in de rug best kunnen gebruiken, prevaleert bij Makker, Rakker en Stakker voorlopig de gezelligheid van een optreden boven de noodzaak van een plaat. Dus houden ze het vooralsnog maar op hun vierde witte dubbelelpee. Tussen twee haakjes, mocht het trio ooit een kwartet worden, dan ligt er al een naam klaar voor de vierde man. Knakker. wensingen uitslaat en toegeeft aan zijn geilheid. Op zichzelf zijn die opnamen vaak van een verrassende kwaliteit, mooi van belichting, effectief van composi tie, maar bij elkaar toch niet meer dan bewegende illustraties bij de Middeleeuwse legende van het meisje dat haar ziel aan de duivel verkocht, maar door Maria gered werd. Zó kreeg Jan Bosdriesz, de man die de montage verzorgde o.m. bij „Wat zien ik”, „Turks Fruit” en „The Fa mily”, het materiaal in handen, een chaotische documentaire over de middeleeuwen waarop Brueghel en Jeroen Bosch een bepalende invloed hadden uitgeoefend. Mies Bouhuys werd er nog bij gehaald om teksten achter de beelden te schrijven en enkele dialogen die bij close-ups lip synchroon moesten zijn, Adrian Brine zorgde voor de dialoog-regie en Ruud Bos voor „oud”-klinkende muziek, waarbij Kees Boeke op de blokfluit speelde. Het kon niet anders of het resul taat moest een tweeslachtige ondui delijke film worden, waarin het ver haal zo nu en dan opduikt uit het geweld van de vaak hysterische beel den. Wie geen vage herinnering aan het oud-Nederlandse verhaal heeft (dat inmiddels een vrije bewerking had ondergaan) zal moeite hebben de gebeurtenissen waarvan Mariken (een mooie rol van Ronnie Montage) het slachtoffer wordt, te reconstrueren. De film begint als de pestepidemie is uitgebroken en wordt toegeschre ven aan de omgang van Mariken met de duivel. Om niet als heks verbrand te worden, legt Mariken zich tussen de lijken op straat en overdenkt hoe het zo ver met haar is gekomen. De slecht verstaanbare tekst en de wille keur van beeld-opvolging - Bosdriesz heeft tenslotte ook maar moeten werken met het min of meer toeval lig aanwezige materiaal - maken die filmconstructie niet erg duidelijk, zo als ook bij het verdere verloop der gebeurtenissen enig gedwongen raad- werk wel noodzakelijk is. Dat alles maakt dat „Mariken van Nieumeghen” niet de gebeurtenis is die sommige recensenten ervan ma- Noch de advocaat van mevrouw Van Veenendaal, noch de vertegenwoordiger van Proloog was bij de uitspraak in Den Bosch aanwezig. De rechtbank overwoog in haar von nis, dat de gedaagde haar beschuldigin gen tegen Proloog over het achterhou den van geld, ontvangen van vreemd geld, spionage, het plaatsen van afluister apparatuur en diefstal van documenten, alsmede het ondermijnen van de demo cratie door het geven van eenzijdig ge richte toneelvoorstellingen, niet heeft kunnen waarmaken. Bovendien had volgens de rechtbank de gedaagde andere mogelijkheden kun nen gebruiken: aangifte bij de politie of justitie, alsmede een verzoek aan het Openbaar Ministerie tot onderzoek, zoals dat op stichtingen kan worden ingesteld. Het rechtscollege is tevens niet van oor deel dat de handelwijze van de gedaagde ten dienste van het openbaar belang kan worden genoemd. Na het uitspreken van het vonnis deelde president mr. Cremers nog mee, dat inderdaad bij de zitting van een week geleden de getuig eMeulemans, de door de advocaat van mevrouw Van Veenendaal opgeroepen politieman, in het gerechtsgebouw in Den Bosch aanwezig was geweest. Hij was echter niet opge roepen door de advocaat die hem had moeten horen, terwijl de verdediger van mevrouw Van Veenendaal bovendien niet aan de getuige had meegedeeld dat hij zichzelf had dienen te melden en dus niet in de wachtkamer moest blijven wachten op een oproep van de gerechts deurwaarder. Op 7 januari 1975 om drie uur ’s mid dags zal de rechtbank in Den Bosch het De toneelgroep Proloog heeft de be slissing van de regering om de werk groep in 1975 het voortbestaan mogelijk te maken en de uitspraak in het kort geding tegen mevrouw van Veenendaal een overwinning genoemd voor het poli tiek vormingstheater. Dit staat in een verklaring van Proloog. Proloog is verheugd dat de regering zich niet heeft laten „imponeren” door de „onverwachte” beschuldigingen van het Tweede Kamerlid Glaezers aanhouding was zondag, toen de dichter bezpekers aan de tentoonstel ling interviewde. De expositie wordt of ficieel toegestaan. „De uitspraak van CRM is nog geen keiharde garantie voor het voortbestaan van Proloog. B. en W. van Eindhoven garandeerden destijds ook het voortbe staan van de to eelwerkgroep. De ge meenteraad oordeelde echter andters. Datzelfde gebeurde in een later stadium in ’s-Hertogenbosch waar het college van Gedeputeerde Staten de nodige ga ranties ook wilden verlenen, maar ook niets konden uitrichten omdat Provinci ale Staten niet wilden. Daarom is het voor ons van levensbelang de vraag wat de Tweede Kamer gaat dóen”, aldus ’t Mannetje. DEN BOSCH. De president van de rechtbank in ’s-Hertogenbosch mr. J. Cremers heeft het DS-’70-Iid, mevrouw S. van Veenendaal-van Mechelen ver oordeeld tot een dwangsom van 1000 als zij opnieuw door uitspraken of door publikaties de naam van de toneelwerk- groep Proloog in diskrediet brengt, zoals dat was gebeurd door een artikel in een landelijk ochtendblad op 3 december. Bovendien werd zij veroordeeld in de kosten van het geding: 525. BOGOTA (AFP). Twee Columbi- aanse omroepers en een geluidstechnicus hebben maandag een wereldrecord ge broken door 81 uur om te roepen. Ze sloegen het record van 76 uur van een Argentijns team. Armando Plata, William Vinasco en Alfredo Zabala, werkzaam bij het radio station Toledar in Tequendama, zijn uitgeput naar een ziekenhuis gebracht waar ze het volgens artsen al weer wat beter maken Ir. Kommer ’t Mannetje, zakelijk lei der van Proloog noemt de uitspraak van het ministerie van CRM om Proloog te subsidiëren, zoals we gisteren hebben gemeld, een goede zaak. „Blijft natuur lijk de vraag wat de Tweede Kamer, die in het voorjaar de begroting van CRM behandelt, gaat doen”, aldus ’t Mannetje. „Ik neem aan dat DS’70 over de zaak nog wel iets te berde zal brengen. Ik verwacht dat deze partij er wel tegen aan zal willen”. Onverdeeld optimistisch is de zakelijk leider van Proloog, die overigens zelf nog niets van CRM had gehoord, niet. HAARLEM. HOGERE TECHNI SCHE SCHOOL. Geslaagd voor het exa men bouwkunde: J. M. Breetveld, Uit geest- Weg- en waterbouwkunde: F. Bootsma, Schoort; W. G. Langendijk, Beverwijk; P. A. Hoogewerf, Driehuis; J. M. A. van Maris, Heemstede; W. J. A- Ran, Den Burg Texel; A. C. Rebergen, Haarlem; en A. P. Smits, met lof, Bloe- mendaal. Werktuigbouwkunde: P. Koper, Zandvoort; J. M. van Suylekom, Heem stede. Elektrotechniek: R. Bel, Ursem; R- Dijt, Zandvoort; T A. C. Postema, Over- veen; J. G. J- Schuckard, Alkmaar; C. J. Segers, Lisse. Scheepsbouwkunde: W. Nissen, Bussum. Vliegtuigbouwkunde: J. Kuikman, Leeuwarden; D. R. Jonker, Schiermonnikoog.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 13