Polaroid verovert doka D NIEUWJAARS- INSTUIF „Je moet geen concurrent van jezelf worden” rl fa BAR CLUB TIFFANY Wasserij; DUYN DECEMBER 13 DINSDAG 19 74 KUNST (Van onze correspondent) Staan is een kunst RECEPTIE Goed kabinet IJ Onder redactie van J.P. Bos STAPELSTEIGERS „Leutermonument” LANGWIES Het enige telefoonboek ter wereld dat zijn naam bevat, is dat van het Zwitserse Lang- wies, een dorp in de buurt van Arosa, 1400 meter hoog. „Wim Kan - Schauspieler”, aldus de eenvoudige tekst. Hij bezit er een klein chalet. In de rustperiodes trekt hij zich daar terug met Corry. Ze zijn er onbe reikbaar, net als in Nederland. De cabaretier beaamt dat het misschien iets te maken heeft met de legende vorming. „We zijn niet zulke interview-mensen. Als je wat ouder wordt, is het zo ontzettend onbelangrijk wat je vindt. Wij zeggen: dat interesseert niemand. Vooral mijn vrouw wil het niet. Privé mag je niets van haar FOTOGRAFIE MET DE Pola- ware een roid-camera is door de amateur altijd gezien als aardig systeem, leuk voor het snel maken en bekijken kiekjes Die amateur met enorme vergroting van laatste meesterschot begint ter ongelijk te krijgen. vertellen. Beiden zijn we over het paard getild. We leven en spelen voor ons plezier. We hebben een soort code, samen. Je hebt er toch wel zin in? Je vindt het toch wel leuk?, zeg ik vaak op weg naar de voorstel ling. Ik zou het verschrikkelijk vinden als ze naast me zat en het niet fijn zou hebben”. Met een hand raakt hij haar arm aan. Corry Vonk, direct: „We zijn 41 jaar getrouwd”. Daar komt geen theatrale pose aan te pas. Ze hebben het erg goed met hun tweeën. Hun wereld is ondoordringbaar. „Ik ga nooit naar begrafenissen. Ook naar die van mijn va der en moeder ben ik niet geweest of naar die van Wim Sonneveld. Ik heb er geen spijt van gehad. Je houdt van iemand, je maakt het er toch niet an ders door. Ook op recepties kom ik nooit”. Geen provincie meer e Wim Kan: „De vernieuwing zit bij mij in U houdt een dagboek bij? blijkbaar komt het „Jammer Wim Kan als caricatuur. (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) evt. met een dansje. Inlichtingen (023) - 32.25.28 En het publiek? Verhuur Montage Demontage Wim Kan tijdens zijn beroemde optreden voor de televisie op oudejaarsavond 1973. Het was de eerste keer, dat hij voor de televisie optrad en volgens hem, naar uit het vraaggesprek blijkt, een enorme ervaring. van zijn zijn ech- Hoe denkt hij eigenlijk kabinet? Wilt u eens iets vertellen over suc ces? Wim Kan: „Paul van Vliet en Herman van Veen bewonder ik bijzonder. Maar dat moet je geen mentorschap noemen. Als ik iets van hen hoor of zie, moet ik direct schrijven. Meestal begin ik de brief met: Vader bemoeit zich weer met Paul van Vliet heeft het vaak over Vader Kan. trekken van de flap met de gemaakte opname, gaat automatisch een lichtje bij de timer branden, na de ontwik- keltijd die men heeft ingesteld, gaat een zoemersignaal over ten teken dat de opname klaar is. De betrekkelijk compacte 190 Polaroid Land-camera weegt maar 1250 gram en kost 750. Wat was uw persoonlijke ervaring van dat eerste ouwejaarsoptreden voor De TV? Wim Kan: „Een leutermonument, om geen ander woord te gebruiken. Ik ben al aan het 75ste deel. Elke twee maan- den is er een ringband vol. Ik kijk er dingen in na. Ik ben een ouderwets man. Ik ben altijd onder de indruk van iets aardigs. Een fijne brief, een foto kap ik niet wegdoen. Ze hebben me wel eens gevraagd er uit te publiceren. Ik geloof dat je er maar een tiende van zou kunnen gebruiken. Ook hebben ze ge zeurd over dat Birma-dagboek van drie en een half jaar. Tot aan Japan toe is er interesse voor. Met veel veranderingen en zo zou het iets heel anders worden. Ik weet het niet”. OP DINSDAG 7 JANUARI houdt de Filmgroep Close-up een nieuw- jaarsinstuif in haar clublokaal Ramp- laan 108 in Haarlem-Overveen. Aan vang 20 uur. Iedere filmenthousiaste- ling individueel filmer of filmclub- lid wonende in Haarlem en wij de omgeving, kan deze avond bijwo nen. Van de belangstellenden wordt wel als bijdrage in de kosten voor deze avond een vergoeding van f 2,50 gevraagd. Als terugblik presenteert Close-up de „Ten Best 1973”; dit zijn de tien beste amateurfilms die op de filmma- nifestatie van de Nederlandse Organi satie van Amateurfilmers (NOVA) bekroond zijn. Het zijn zowel anima tie- en tekenfilms als documentaires en familiefilms, die een kijk geven op de mogelijkheden van een filmhobby- ist. Wim Kan houdt een dagboek bij. Dat doet hij al jaren lang. Zijn ervaringen 'in het Jappenkamp zijn er natuurlijk ook in opgenomen. Er is nu veel belangstel ling voor dat dagboek en vanuit Japan juist voor het deel, waarin hij over zijn kampervaringen schrijft. Die belang stelling zal wel zijn gewekt, toen hij in oktober 1971 openlijk voor de TV pro testeerde tegen de komst van de Japanse keizer naar ons land. Er werd tegen gede monstreerd, maar later plaatsten Wim Kan en Corrie Vonk hun handtekening op een gedeeltelijk verbrand Japans vlag getje van een Japanse journalist. Wim Kan verzoende zich toen met de Japanse jonge generatie. Vraag onze conc. offerte I i5rwi WETERING’S STAPELSTEIGERBOUW JAN HARINGSTRAAT 60 HAARLEM Telefoon 023-25 34 56 b.g.g. 33 88 01 Dit jaar krijgen we Wim Kan niet met oudjaar te zien op TV. Zou het een bruikbaar Jaar zijn geweest? blijft het een zware voorstelling. Ik speel drie avonden per week. Dat is l.et fysieke maximum. Als de derde avond afgelopen is, denk ik: ik doe ze alle drie zo in één keer nog eens over. Maar de volgende ochtend voel ik me als na een zware operatie”. Ooit zei u, als het voordoek zakt, rijst de twijfel.... De bestaande reeks direct-klaarca- mera’s van Polaroid Land zijn uitge breid met een nieuwe, niet automati sche camera, de Polaroid Land 190, opvolger van de 180 camera. Hoewel een automatische camera belangrijke voordelen heeft, wil de gevorderde amateur en uiteraard ook de vakman, graag zelf sluiter en diafragma in stellen en zo tot een persoonlijke stijl in de foto’s komen. mak een draagbare spoeltank in de handel, waarin de negatieven kunnen worden bewaard tot men klaar is voor het spoelen en drogen. De tank kan 8 negatieven bevatten en is ver vaardigd van duurzaam polytheleen. met een luchtdicht deksel en een gemakkelijke handgreep. Bij Polaroid heeft de ontwikkeling niet stilgestaan. Fotograferen in kleur of zwartwit, het gaat allemaal en snel. Maar de belangrijkste stap van de laat ste jaren is het verkrijgen van een vol waardig en scherp negatief, zodat de Polaroidfoto nu ook zijn intrede in de donkere kamer maakt. Iedereen kan nu zijn meesterschot niet alleen even testen, meteen na de opname, hij kan later die vergroting maken en een onafzienbare rij extra afdrukken. Het bedrijf levert voor vakgebruik (en uiteraard voor de gevorderde amateur) een pakfilm type 105, waar van men, volgens het bekende sys teem meteen een zwartwitafdruk krijgt en ook een negatief. Het for maat is 8,5x10,5 cm. De film heeft een gevoeligheid van 19 DIN-75 ASA. De Cassettes passen in elke professionele of wetenschap pelijke camera, uitgerust met een speciale Polaroid achterwand. De cas settes passen ook in elke Polaroid Pakfilmcamera. De film levert een uitstekend positief en een negatief dat zo fijn van korrel en gradatie is, dat het briljante vergrotingen moge lijk maakt. De film is Panchroma- tisch, de ontwikkel tijd is (bij een temperatuur van 240 C) slechts 30 seconden, bij lagere temperaturen iets langer. Hoewel wij spreken over een don kere kamer, kan het negatief gewoon bij dag- of kunstlicht worden ge spoeld. Het moet nl. gedurende 15 minuten warden gespoeld in een na- triumsulfietbad van 12 pet, waardoor de lichtafsluitende laag en het ont- wikkelresidu verdwijnen. Na het dro gen kan het negatief voor elke doka- handeling worden gebruikt. Polaroid Land brengt, voor het ge- Wim Kan: „Ik ben niet zo dom dat ik denk dat ik het voor de pauze ook allemaal kan doen. Van dat tempo gaan de mensen kapot. Dat is niet vol te houden. Als ik in een kritiek lees dat het eerste deel een beetje zwak was, denk ik: Jullie moesten eens weten waarom ik het doe. De openingsconfe- rence is overigens ook al een half uur. Daar stop ik de absolute actualiteit in. Als ik de juiste grap er niet op heb, noem ik het feit alleen en zeg: daar hoop ik na de pauze op terug te komen”. Corry weer, per interruptie: „Deo vo- lente” (lachen). De camera is voorzien van een uitstekende (wegklappend indien bui ten gebruik) afstandszoeker, gekop peld aan het instelmechanisme. De lensopeningen variëren van f-3.8 tot f-64, zijn voorzien van klikstops en kunnen op alle tussenstanden worden ingesteld. De sluiter is een Seiko SLV die precies tussen het vierdelig objec tief is gemonteerd en kan worden in gesteld op 1/500 seconde tot 1 volle seconde en op B (tijd). De flitssynchronisatie is gesynchro niseerd voor flitslampjes en voor elektronenflitsers en voorzien van een zelfontspanner tot 10 seconden. Als ontwikkelklok heeft de Polaroid 190 een aan de achterzijde aange bracht tijdmechanisme. Na het uit show te spelen en over. Vier jaar geleden zei de acteur Paul Steenbergen eens tegen me: nou heb je het wel zo’n beetje te pakken, nou doe je niets meer. Maar als je jong bent, moet je veel hebben gedaan, óm later steeds minder te kunnen doen”. geeft u de sfeervolle gelegenheid voor net geven van uw Wim Kan: „Als ik even afzie van mijn vak, vind ik het wel een goed kabinet. Ze durven veel. Trouwens, ik zie het alternatief niet. Het kabinet heeft een enorm gezicht. Je kunt e r veel mee doen. Dat blijkt wel. Als ik Den Uyl doe, gaan ze al bij de eerste zin lachen en klappen. Dat bevestigt dat hij per soonlijkheid heeft. Mijn vrouw was van de eerste dag of pro Den Uyl. Het is niet allemaal even goed wat hij doet, maar bij wie wel”. Voorzichtig wenst Kan zonder detail lering los te laten dat er één of twee in de regering zitten met wie hij het niet zo geweldig op heeft. Je zou anders zeggen dat dit rode kabinet Kan privé weinig goeds brengt. Wim Kan: „Ik verdien veel geld, be taal veel belasting, maar ik heb niet zo verschrikkelijk veel nodig. Met die felle kritiek ben ik het zelden eens. Ik ben nooit van een partij lid geweest en zal ook nooit lid van een worden. Als ze me verwijten dat ik me afzijdig houd, zeg ik: geen standpunt is ook een stand punt”. Onderstreept het, fel intonerend met hoekige hoofdbewegingen en brede armgebaren, vingers gespreid. Wim Kan is in 1966 voor het laatst op de radio geweest en in 1973 op ouwe- jaarsavond op TV. Ik wil wel graag weten wat voor toekomstplannen er lig gen. Wim Kan: „Radio doe ik niet meer. Omstreeks 1970 heb ik al gesteld: nooit meer, of op TV. Maar zo spoedig zal het niet zijn. In een liedje heet het: in 1980, bij leven en welzijn. De jeugd vindt het belachelijk dat ik er altijd bij zeg: als we het beleven. Zolang mijn gezondheid het toelaat, blijf ik doorgaan. Tot mijn dood toe. Er is nu evenwicht tussen spanning en ontspanning, maar toch AMSTERDAMSËVAART 20 HAARLEM - TEL. 322462 De depressie van een aantal jaren terug hebt u overwonnen. Wim Kan: „Tien jaar geleden stond ik op het punt er mee op te houden. Ik zag het in het vak niet meer zitten, zoals dat in moderne termen heet. Toon heeft dat ook gehad. Hermans en Sonneveld heb ben toen op me in gepraat. Je bent gek met je ensemble, je maakt er een kost school van, zeiden ze, onafhankelijk van elkaar. Ik heb me toen laten bepraten. Als je één avond alléén gedaan hebt, wil je nooit meer met een ensemble De tweede reden dat ik er weer in geioo4' is die TV-uitzending van vorig jaar 31 december”. Hij is 63 jaar nu, Wim Kan. Noemt het een leeftijd van afwerken, van bij- schaven. „Ik ben bezig te perfectioneren. Elke dag probeer ik daar iets aan te doen. Ik hoef mezelf niet meer te ver- neiuwen. Vernieuwers hebben we ge noeg. De vernieuwing zit bij mij in het programma. Ik geloof niet meer in pre mières, ik haat ze en denk dat ik er nooit meer een geef. Sinds augustus 1970 heb ik dat al niet meer gedaan” Wim Kan herhaalt een vroegere uitspraak: dat premières altijd eerste voorstellingen moeten zijn”. Hij is onstuitbaar in een parelende woordenstroom. Ik realiseer me dat deze man in zijn Engelse blazer met goud kleurige badge exact dezelfde is als de briljante toneelpersoonlijkheid. Het beeld blijkt te kloppen. Privé is hij niet anders. Charmant, fonkelend, sierlijk. Hoffelijk en toeschietelijk bereid m met de fotograaf de straat op te gaan. Komt hijgend binnenrennen. Grapt: „Wat ik allemaal voor die mensen over heb. Ik ben te goed voor deze wereld”. Wim Kan: „Misschien is die twijfel iets af genomen na oudjaar. Maar als het slotapplaus geweest is, je komt onder de douche vandaan, dan is er wel eens het gevoel van: was het allemaal we' zo leuk? Was het wel naar mijn zin? Als ik in de auto zit, vraag ik: hebben jullie nog mensen gesproken en hoe vonden ze het? Zo trekt het weg. We komen thuis, er is wijn en we zitten nog tot twee uur, half drie in onze pyjama’s. Dat is een heerlijk slot van de dag. En de volgende dag begint alles opnieuw”. Als ik zijn vitaliteit constaterend ter sprake breng, overweegt Wim Kan: „Op het toneel drink ik niets meer. Vroeger dronk ik een hele fles wijn op. Nu is het victoriawater. Je wordt ouwer, je reactievermogen minder scherp. In de auto moet je niks op hebben. Bij wind kracht 8 heb ik gisteren de Scheveningse boulevard verlaten en een stormwande- ling gemaakt. In de stortregen zijn we in het donker teruggekomen. We zijn reuze wandelaars met elkaar. Ik kan een uur zwemmen. Ik word niet moe, alleen koud. Ik houd ook van fietsen, zeilen en kanoën”. En glunderend, olijk: „Ik heb een speedbootje om langzaam in te varen, een kano (ik sla nu niet meer om) en een zeilboot. Maar Corry mag niet mee. Ik zeg altijd: ik kan niet zeilen en Corry niet zwemmen. Het is de attractie van bijna-om. Alle zeilers rijzen de haren te berge als ik binnenkom. Al 26 jaar wonen we bij Aalsmeer. Sport hoop ik te blijven doen, maar niet om het kun nen. Het is prachtig om te improviseren. Ik zit er altijd nog op te vlassen om per kano die kreekjes bij het Paterswoldse- meer te doen; de Westeinder is een wildemansplas geworden”. „Deo Volente”, valt Corry Vonk bij. Kan: „Kijk, daar heb je het weer Wim Kan: „Het is me overkomen als i^ts enorms. Als je huwelijk, je krijgsge vangenschap. Ik heb ei- verwonderd naar gekeken. Ik vind het heerlijk dat. het gebeurd is. Collega’s van me vroegen: heb je veel aanwijzingen gehad? Geen één. Ik had niets liever gewild, maar je bent oud en zogenaamd zo goed. Ik zei: zeg wat ik fout doe en er is niets gezegd. In dit vak ga je op het toneel steeds minder doen in plaats van steeds meer. Alle franje is er af. Ik zit een anti- het programma” Een afbeelding van een vergroting, gemaakt naar een Polaroid 105-negatief. In de inzet de nieuwe 190-camera. Ik heb eens geschreven dat uw programma eigenlijk pas na de pauze echt begint met uw grote solo. Wim Kan: „Ik had er iets moois van kunnen maken. Maar ik zou er wel tegenop zien, een heel nieuw uur. Ik had een enorme lachdichtheid en je moet geen concurrent van jezelf worden. Ver geet niet, met echte televisie nad het weinig te maken. Het was een gefilmd theateroptreden, een reportage. Blijkbaar kan ik TV doen, hoewel het heel iets anders is. We zijn gewoon met de opna men begonnen. In totaal hebben we vier voorstellingen achter elkaar -opgenomen. Na de eerste zeiden ze al: laten we maar stoppen, het is goed, deze nemen we. Ik: waarom ophouden, het wordt de vierde. En het werd de vierde. Helemaal, er is niets gemonteerd. Perfectionist als hij is, ziet Wim Kan nu nog hoofdschud dend terug op kleine foutjes, een vergis sing: „Drie keer heb ik gezegd: Met slaatjes en al door ’t behang. De vierde keer: met slaatjes door het behang. Ik heb er nog de pé over in!” Het kan haast niet anders of u toetst de actualiteit op de bruikbaar heid voor uw conference. Wim Kan, met instemmend knikje: „Ik denk aan niets anders bij alles wat ik zie. Zo maak ik het. Maar het is net of het nu makkelijker gaat. Tien jaar geleden dacht ik als ik een nieuwe grap had: zodra ik hem durf, zal ik hem wel eens zeggen. Nu is elke avond anders. Ik kom los van het cliché. Het gaat leuker dan ik het ooit heb ondervonden”. Eén van zijn onthutsend-scherpe crea ties is premier Den Uyl. Wim Kan typeert hem in zijn huidige programma in het nummer „Den Haag Vandaag”, bril-op-bril-af en met het vaste steek woord op de stelling van de interviewer: „Ik ben blij dat u deze vraag stelt. Wim Kan: „Je topavonden heb je in Amsterdam. Maar in de enige overgeble ven oude schouwburgen van Den Haag, Haarlem en Groningen is het ook goed en in Hoogeveen of Stadskanaal heb je de kans dat het fantastisch wordt. Er is geen provincie meer. Als je zegt dat je drie avonden naar Hoogeveen gaat, is de reactie -hier: komen daar nog mensen ook? We kunnen er vier weken spelen”. In Amsterdam, waar hij maanden blijft, is de toeloop geweldig. Men kan het in de kassa amper aan. Grap van Kan: „Wie het eerst komt, het eerst maalt. Bij de psychiater is net net omgekeerd”. en welkom „We hoeven niet te raffelen”, had hij aanmoedigend gespro ken. Die belofte komt hij na. Buiten begrijp ik dat Wim Kan in hart en nieren Hollander is. Tien jaar geleden dacht hij er serieus over in Zwitserland te gaan wonen. Nu niet meer, omdat hij het vak weer leuk vindt. Corry fluistert me met een knip oog onder een dominerende rode ijs- muts-met-bol toe: „Ik vraag wel eens aan Wim welk cadeau hij wil voor zijn honderdste verjaardag”. Wim Kan: „Ik speel niet voor een kunstkring of in een abonnementsserie. Ik heb het liefste een ongeselecteerd, onevenwichtig samengesteld publiek. Dan krijg je dwaze avonden, gaan ze dingen roepen en meezingen. Met het oudemannenhuis op de eerste rijen allemaal mensen net zo oud als ik moet je over de krukken heenstappen. Allemaal tieners, dat is net zo erg. Neen, geen gerichte mensen, dat is niet goed”. „Sommige jonge collega’s hebben dat erg goed door. Andere beginnen ver keerd. Met scheef op een stoel zitten, met slordig praten, terwijl ze nog niet recht op een stoel kunnen zitten en correct kunnen spreken. Als je niet van onderen af begint, haal je het nooit. In het theater is het een uitdrukking. Hij of zij kan niet eens staan. Staan is een kunst. Sonneveld heeft dat altijd als ideaal gehad. Omdat Toon ontspannen doet, willen ze allemaal ontspannen doen. Mijn zangleraar, de onvergefelij ke Kees Smulders, had als stelling: ont spanning is overwonnen spanning. De TV is een dodelijk apparaat, die brengt alles volledig over”. Uw mening over televisie Wim Kan: „Elke avond van zolaat tot zolaat daar zie ik de noodzaak niet van in. Ze zitten te vullen. Als ik mijn zin kreeg en godzijdank is dat niet het geval kunnen ze het tweede net wel vergeten. Op bepaalde punten ben ik x enthousiast over TV, maar driekwart van de programma’s interesseert me niet”. over dit iets. Allebei hebben ze vakmanschap en dat is enorm belangrijk. Op mijn 55ste jaar ben ik nog als een kind zang gaan studeren. Het vak blijft een mysterie. Vijftien jaar geleden hield ik lezingen over het hoe en waarom, ’s Avonds mis lukte prompt wat ik ’s middags had staan uitleggen. Lees ik een slechte kri tiek. dan denk ik altijd: die heeft alleen zin als de man die het schrijft er meer van weet' dan ik In de spelregels voor de afspraak waren we overeengekomen dat we niet onaardig zouden zijn voor elkaar. Het lukt moeiteloos. Afscheid zijn even warm.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 13