Vieze woorden en geweld worden beperkt Ondanks censuur toch bloot op Australische televisie Weer een oude Godard PAULUS DE BOSKABOUTER Corsica 4 PANDA sur O krimper X I A §T meester* c Ir I QU!Ui‘. R 5a R en de I 1 p ft® TV WOENSDAG RADIO WOENSDAG TV DINSDAG Op ARMAN EN ILVA M f l:r" A L -te 11 RTV-STRIPS 19 7 5 DINSDAG 7 JANUARI (Van onze correspondent) >ven> de se id. 'C 9F z. id 8r I dendi /ij SYDNEY Bloot op de buis. In 1967 zat Phil Bloom bloot in Vara’s Hoepla en sindsdien is zoiets bij VPRO en VARA wel meer gebeurd. In Australië zijn ze nu ook zo ver. Het kunstenaarsmodel Sally liep onlangs naakt over de Australische beeldschermen, overigens in een cultureel pro gramma van de doorgaans bezadigde Australian Broadcasting Commission (ABC). Slechts enkele honderden van de miljoenen kijkers grepen naar de telefoon om te protesteren. Over het algemeen bleken de kijkers niet ge schokt. uk 71 V TELEVISIE RADIO 15.30 HILVERSUM I 402 M 16.15 16.30 17.00 18.15 18.45 1905 19.30 21.10 21.55 22.25 22.50 19.05 CS 18.45 19.30 19.50 18.02 21.15 prak’ 22.05 22.45 2030 >1 121 22.55 21.25 HILVERSUM II 298 M Nederland I 18.15 Anna Karina als Nana, met klant. 18.45 13.15 19.45 20.35 22.00 22.30 23.15 Nederland II CHARLES BOOST. 18.45 18.55 b -6; CHIC _l I SS h -(0231 H5B p 'gn.'ce>6r„p^^5', 3 (l /o/-/é 1 iustrit iarlerr or oni >p me ilefoci irrevo i. >enhai (Herhaling van het in onze gepubliceerde 17 id. het feit dat voor het eerst in 23 jaar in Australië een Labour-regering aan de macht kwam. Een woordvoerder van de ABC was het hiermee niet eens. Volgens hem was deze verandering veroorzaakt door een kentering in de publieke opinie en hadden de televisieproducenten hier op ingehaakt- J 7.11 (S) 20.00 20.21 18.55 1905 20.00 20.21 is nu veilig hoor. Niemand kan er oneerlijk mee doen, want meneer Kalker heeft het weggeborgen”. 22.00 (K) kelos nam hij de schade op en hij werd vervuld van een diepe mis troostigheid. „Het wordt nou wel pijnlijk om je ergens te vertonen, hè?" riep Eucalypta, treiterig met de staartveren zwaaiend. 20.00 20.20 21.50 22.05 22.30 20.00 20.21 18.55 19.05 IK ZAL DE AFVAL-SLOIS MET S-STRALEN ONTSMETTEN. HOPEbJIK HEEFT DE WUS ZICH NIET VERDER, k vEgege/D EN NU WIL IK WETEN Wl£ T BESMETTE GRUIS VOOR D£-SLUIS HEEFT GEGOOID. HJ HEEFT ONS ALLEN IN GEVAAR GEBRACHT r- GEZWAM! WEETJE WIE VERANT- WDORDELDK IS? MALIE 1 JULLIE; HEBBEN DE W.OS AAN BOORD -- GEBRACHT! J n is ET V laars, ten, >mdat •eide 1 idlge chine plete gepli Bel an B: i onh L emons L lam,! NB eel do ...T lieuw en lei p, als ;r vai jd vai niveai de de nbeve 67. „Ooooooh.kreunde Salomo, „nou is er iets heel verschrikkelijks gebeurd. Ze heeft mijn staart er uit getrokken". Geheel ontzet staarde de arme raaf naar zijn kale achetr- deel, waar nog slechts een paar zielige pukkeltjes de plek aangaven dingen, Lichte 23.55- NOS: (K) Paulus de boskabouter. (K) Journaal. wacht. Hij staarde verrast van de verdwijnende geleerde naar het wa pen dat hij in de handen gedrukt kreeg en tegen de tijd dat de professor vergeten was wat hij wil de pakken, had Joris het voorwerp reeds onder zijn hoed gedaan en was opgestapt. Intussen was Panda thuis gekomen, en hij zei opgewekt tegen Jollipop: „Het verklein-wapen The Sissies trekken een ka baai aan voor hun succes nummer „Als ik in mijn klam boe lig te dromen”. Vanavond in „Herkent u deze tijd’’ op de NCRV-tv. ZJOWSe, zuotofie... IK. HEB ZELDEN» ZO'K» ZclIEKE PBÜTIul VlEESUEMlORKT. EN IS VERANTWOORDE- LsUK VOQR.DE DOOD 'MN NEILL y waar eens zijn trotse ravestaart had gezeten- Achter de schermen werd hatelijk gelachen en de stem van Eucalypta riep: „Nou, hoe is dat? Heb ik je daar even mooi te pak ken?’’ Salomo was nog niet zo ver dat hij antwoord kon geven. Spra- DE FILM DIE DE VPRO vanavond heeft opgenomen in haar serie over het werk van Jean-Luc Godard (Ned. 1 20.35) heet „Vivre sa Vie” en is Godard’s vierde speelfilm in successie. Maar hij. is dan al ver verwijderd van zijn debuut van enkele jaren terug, de in deze reeks ook vertoonde „A Bout de Souffle”. In een inter view tussentijds verklaart Godard steeds minder in termen van „film” te denken. In „A Bout de Souffle” ontstond iedere camera-instelling nog uit zuiver filmische overwegin gen, nu bekommerde hij zich niet langer meer om dat soort problemen. Ronald Haynes, programmadirecteur van het tv-station Ten in Sydney, schrijft de liberalere houding van de Australische televisie toe aan twee da gelijks terugkerende tv-series „Number 69” en „The Box”. Het eerste programma, is het populairste van heel Australië en het tweede staat ook hoog op de lijst. „In het begin stonden de mensen een beetje vreemd tegenover het overspel dat regelmatig werd bedreven in „Num- Een paar dagen tevoren had een van de figuren uit een tv-film zich een obsceni teit laten ontglippen. In een nieuwsshow viel nog een schuttingwoord en de deel neemsters aan „Quest of Quest”, Austra- lië’s belangrijkste schoonheidswedstrijd, verschenen „gekleed” in. micro-badpak- ken op het scherm. De programma’s die worden uitgezon den op uren waarop men mag aannemen dat er kinderen zitten te kijken, zijn onderhevig aan een strenge censuur en scènes met al te grof geweld worden consequent geknipt- Later op de avond, of wanneer het nieuws- of kunstpro gramma’s betreft, krijgen de producen ten zo goed als de vrije hand. Zoals in het geval van Sally. „Indien een station het onvermijdelijk acht wat bloot te laten zien in een goed bedoelde poging iets van artistieke waarde op het scherm te brengen of bijvoorbeeld in een reportage over natu risme, dan hebben we daar in principe geen bezwaar tegen. Vooropgesteld dan natuurlijk dat het op de goede manier' gebeurt”, zei een functionaris van de Australische omroepraad. „We zijn ervan overtuigd dat de diverse stations dit doen met de beste bedoelingen en niet om het zinneprikkelende effect van zo’n uitzending”. Wat obsceniteiten betreft, zei een AB- C-woordvoerder. dat hij er geen be zwaar tegen had toen een kleurling uit het publiek tijdens een uitzending over het Australische rassenprobleem een schuttingwoord de zaal inslingerde. „Dit programma werd vrij laat, in ieder ge val na negenen, uitgezonden en de kreet gaf de emotionele betrokkenheid van de spreker weer”, zei hij. „Deze overwegin gen deden ons besluiten de uitzending normaal te laten doorgaan”. De Australische televisie hanteert een systeem van „kijkuren voor volwasse nen”, waarop, in tegenstelling tot die speciaal voor jongeren, programma’s worden vertoond die volgens door de regering vastgestelde regels handelen over „bepaalde soorten sociale en huise lijke problemen, criminaliteit of andere thema’s, die slechts geschikt zijn voor vertoning aan personen die in staat ge acht moeten worden zich een meer vol wassen oordeel over bepaalde zaken te vormen”. Zulke programma’s mogen slechts worden uitgezonden na half ne gen ’s avonds en tussen 12 en 3 ’s mid dags. Als een Australisch televisiestation een buitenlands programma wil uitzen den, dient dit programma eerst voorge legd te worden aan de door de regering ihgestelde Raad voor de Censuur. Chef- censor R. J. Prowse heeft in een inter view gezegd, dat zijn organisatie pro beert het gebruik van gemene taal tot een minimum te beperken, maar slechts twee obsceniteiten absoluut ontoelaat baar acht. Prowse zei dat zijn uit negen leden bestaande raad - slechts drie ou der dan 40 jaar - in buitenlandse pro gramma’s één van de twee keer de schaar hanteert wegens al te grof ge weld, met op de tweede en derde plaats gemeen taalgebruik en sex. „Intussen zitten wij met een piep kleine vuilnisbak, meneer Panda,” sprak de bediende echter verwij tend- „Misschien kunt u in de stad even een nieuwe gaan kopen, zodat ik ons huisvuil kan verwyderen1*. /^r-Ekek» Ninna! uE COLLEGA ISU ER.OOK.BL <poops<j»eK vnw! - vorige editie programma). 21 - Door de verkleinende straal uit het wapen kromp de rozenstruik snel - en professor Kalker staar de hoofdschuddend naar dat ver schijnsel. „Wilt u dit apparaat even vast houden”? vroeg hij Joris. „Dan pak ik even een gietertje. Dit arme ding heeft water nodig, dat is duidelijk”. Dat had Joris Goedbloed niet ver- Er zijn nog andere verschillen. In „Vivre sa Vie” is nauwelijks meer sprake van een intrige .slechts van afzonderlijke situaties die een voor uitgang in de tijd aangeven. De geïso leerdheid van die op zichzelf staande hoofdstukken wordt geaccentueerd -< ber 69” toen het programma drie jaar geleden voor het eerst werd uitgezonden en er plotseling een heleboel kleren werden uitgetrokken op het televisie scherm”, zegt Haynes. De Australische omroepraad had speciaal met betrekking tot het bloot in beide programma’s nogal wat coupures laten aanbrengen. Haynes schrijft de steeds groter wor dende tolerantie op dit gebied toe aan NCRV: (K) Black Beauty, jeugdserie. (K) Tweekamp, scholie- renkwis. NOS: (K) Journaal. NCRV: (K) Herkent u deze tijd? Familie- quiz. (K) NCRV Springtrofee 1974-1975. (K) Hier en nu, aktua- liteitenrubriek- (K) Dirigerende zangers - 1, geestelijke liede ren. NOS: (K) Journaal. Duitsland I 18.05 (K) Thibaud, der weisse Ritter. 18.40 (K) Hier und Heute. 19.20 (K) Ein Fall für Manndli, vervolg.) 20.00 (K) Journaal en weerbericht. 20.15 (K) Showprogramma. VARA: 7.00 Nieuws. Ochtendgymnastiek. 7.20 In de Roode Cirkel: aktuali- teiten, achtergronden, kom- mentaren en muziek. (8.00 Nieuws) 9.00 Licht orkest?-met zangsolisten. 9.35 Waterstan den. 9.40 Schoolradio 10.00 'S) Radioweekblad. NOS: 11.00 Nieuws. 11.03 Jazz uit het his torisch Archief. 11.30 Spiegel van Duitsland. VARA: lz.,00 Mechelen-Centraalgesprek ken. 13.00 Nieuws. 13.11 Din gen van de dag. 13.25 (S' Een middagje stoomradio- een programma vol goede jeugd herinneringen. 16 00 Nieuws. 16.03 (S Stiefmoeder Aarde, hoorspel (1). 17.00 (S) Prome nade Orkest. RVU 17.35 Wij voor onszelf en zij voor allen? (I), een (derde) projekt over Ontwikkelingssamenwerking. NOS 17.55 Mededelingen. 18.00 Nieuws. VARA: 18.30 Tekst en muziek: cabaretpro- gramma 18.55 De Scala 1925- 1950. NOS: 19.40 Openbaar kunstbezit. 19.50 Den Haag vandaag. 20.00 Nieuws. 20.05 (S) Woensdagavondmuziekma- gazine. 22.10 En toch. vere delde dienstboden, discussie. EO: 22.40 Het woord der waarheid. 22.55 Klankbord. 23.05 (S) Postludium: klassie ke muziek. 23.55-24.00 Nieuws. TROS: 7.00 Nieuws. 7.02 (S) Ontbijt-Soos. (7.30 Nieuws; 7.41-8.00 Aktua I; 8.30 Nieuws: 8.36 Gymnastiek voor de vrouw. 9.00 (S) Wegwezen, met tips voor trips. 9 30 Van heinde en verre: met Lague- stra naar vreemde !and°n. 10.00 (S) Kaboutertijd. 10 3 Nieuws. 10.33 (S)Sphinx: pro gramma voor de vrouw van nu. 11.45 (S) Café-chantant: liedjes en muziek uit den goe den ouden tijd. 12.26 Medede lingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.30 Nieuws. 12.41 Ak tua. 13.15 (S) Sport na sport. 13.45 (S) Brassband. 14.15 (S) Route-Agevarieerd program- m.a 15.30 Nieuws. 5.33 (S) After Sesjun: licht muziek programma NCRV: 16.00 Her vormde middagdienst. 16.20 (S) Klanksnoer: klassieke mu ziek (gr.). 17.00 (S) Joost, hoorspel (12). OVERHEIDS VOORLICHTING: 17.20 Tekst en uitleg. NCRV: 17.30 Nieuws. 17.32 (S) Hier en nu. 18.00 (S) Bandstand. 18.30 Nieuws. 18.41 Spectrum: aan dacht voor het christelijk or- ganisatieleven. 18.46 IS) Met uw instemming: het lied van de week. 19.00 (S) Populaire klassieken. 19.30 Theologische etherleergang. TROS: 20 00 (S) Close-up: gevarieerd muziek programma. 21.15 .(S) Speciali teiten a la carte: muzikaal wensprogramma. 22.40 Aktua. 23.00 Opstand der hoorspel. 23.40 (S) grammofoonmuziek. 24.00 Nieuws. door tussentitels met een korte in houdsopgave in tekst, zoals in ouder wetse huiskamerlectuur. Zo krijgen we Nana (Anna Karina) te zien als de vrouw die zichzelf tracht te ontdekken, haar eigen identi teit wil leren kennen, de zin van haar bestaan tracht op te sporen. Ze be vrijdt zich eerst uit een kansloos huwelijk,probeert op eigen benen te staan, vervalt tot straatprostitutie en sterft in een vuurgevecht tussen con currerende souteneurs. Veel aandacht wordt besteed, niet aan camera-in- stellingen, maar aan de dialogen die bij nauwkeurig luisteren vol aanwij zingen zit omtrent de bedoelingen van Godard die in het openingsgesprek over de „kip” met een buiten- en binnenkant, de sleutel tot de film geeft.. zovee ien kol !5 jaal it banl Hen w HILVERSUM III 240 EN 298 M Ieder heel uur nieuws: KRO: 7.02 W (S) Drie op je boterham. 9.02 (S) Pep op drie. 11.03 (S) Drie draait op verzoek. 12.03 (S) Drie tussen de middag. KRO’s pauzepro gramma met o.a. Raden maar14.03 (S) Pop-Kon- takt: de Theo Stokkink-show. 16.03 (S) Ritmeesters: de Vin cent van Engelenshow. NOS: Joost mag niet eten. 19.02 (S) Drie loopt achter, mo.m. om 19.30 Paardekoer- sen. 20.02 Weosdagavondshow: sport en aktualiteiten. 0 02 (S) Metro’s Midnight Music: Me tropole Orkest, Trio Louis van Dijk en solisten. 1.02 (S) Take is easy. 2.02 De Meurders Me thode. TROS: 6.02-7.00 Drie op je boterham. Nederland I AVRO: (K) De reizen van Marco Polo, ani matiefilm. (K) De Notekrakers- bende, natuurfilm. (K) De reus die alleen maar aan zichzelf dacht, tekenfilm- sprookje. (K) Bibelebons, kinder programma. TELE AC: (K) Sportlei- ding les 10. NOS: (K) Paulus de boskabouter. IKOR: (K) Joke-Ger- da. IKOR-KRO-RKK: (K) Kenmerk: informatie over kerk en samenle ving. NOS: (K) Journaal. E.O.: _(K) De Waltons, tv-serie. (K) De „Burning Cand les” in Israel, zang. (K) Jungle Piloot, pro gramma voor missie en zending. (K) Weihnachtsoratori- um J.S. Bach- NOS: (K) Journaal. Nederland II NOS: (K) Paulus de boskabouter. (K) Journaal. (K) Van Gewest tot Gewest. SOCUTERA: (K) Al bert Schweitzer Her denking. NOS: (K) Journaal. Politieke Partijen: Ge reformeerd Politiek Verbond. NOS: (K) Ruffian on the Stair, televisies pel. (K) Kijken naar kinde ren. (K) Panoramiek. (K) Studio Sport. (K) Journaal. Duitsland I 18.05 (K) Michel aus Lönne- berga, tv-serie- 18.40 (K) Ak tualiteiten. 19.20 (K) Bridget und Bernie. 20.00 (K) Jour naal en weerbericht. 20.15 in Sachen Auto, film. 21.00 (K) Amusementsmagazine. 21.45 (K) Reportage. 22.30-22.50 (K) Journaal en weerbericht. Duitsland II 18.20 (K) lm Auftrag von Madame, tv-serie- 18.55 (K) Homer sagt: Zeus ist an allem Schuld, tv-serie. 19.00 (K) Journaal. 19.30 (K) Der Sport- spiegel. 20.15 (K) Informatie en meningen over aktuele thema’s. 21.00 (K) Journaal. 21.15 (K) La Zingara, opera. 22.05 (K) Die Schiessübung, klein tv-spel. 23.15 (K) Jour naal. Duitsland III 18-00 (K) Sesamstrasse. 18.30 (Z/W) Studie en kursuspro- gramma. 19.00 (K) Zandman netje. 19.05 (K) Programma voor de Spaanse gastarbeiders. 19.15 (K) Handel en verkeer. 19.45 (K) Nieuws uit Noord- rijn-Westfalen. 19.55 (K) Kommentaar. 20.00 (K) Jour naal en weerbericht. 20.15 (K) Thema van de dag. Kw? i m (K) Showprogramma. 21.00 (Kj Die Gaste, toneelstuk. 22.00 (K) Dokumentair pro gramma. 22.45-23.05 (K) Jour naal, kommentaar en weerbe richt- Duitsland II 18.20 (K) Mannerwirtschaft. Een plaats voor de eeuwig heid, film. 18.55 (K) Barbapa- pa. 19.00 (K) Journaal. 19.30 (K) Die unfreiwilligen Reisen des Moritz August Benjowski, biografisch verhaal. 21.00 (K) Journaal. 21.15 (K) Sociaal- economisch magazine. (K) Filmnieuws. 22-45 Journaal. Duitsland III 18.00 (K) Sesamstrasse. 18.30 (K) Informatief programma. 19.00 (K) Zandmannetje. 19.05 (K) Programma voor gastar beiders uit Griekenland. 19.15 (K) Weekalmanak. 19.45 (K) Nieuws uit Noordrïjn-Westfa- len. 19.55 (K) Kommentaar- 20.00 (K) Journaal en weerbe richt. 20.15 (K) Thema van de dag. 20.30 (K) Dokumentair programma. 21.15 (K) Muzi- kaaL programma. 22.00 (K) In formatief programma. 22.30 (K) Journaal. TELEAC: (K) Hoe is het gemaakt. NOS: (K) Paulus de boskabouter. (K) Journaal. VPRO: (K) Beertje Co- largol. (K) Culemborg bij Voorbeeld, tv-serie. (K) Popeye, tekenfilm- s&ric. NOS: (K) Journaal. VPRO: (K) Berichten uit de samenleving. Vivre sa vie, speel film. (K) Zendtijd van het simplisties verbond. (K) Zorgvliedt, serie over het Nederlandse landschap. NOS: (K) Journaal-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 11