Oldrich Kulhanek en Jan Krejci in Gemeentehuis Bloemendaal Ballet van Vlaanderen telt te veel uiterlijke effecten Amstelveen kreeg cultureel centrum Een schaap met vijf poten Geen geding leden Proloog tegen mevr. Van Veenendaal uk trim je fit met stimorol kauwgom Apocalyptische visie in verbijsterend goede etsen van Praagse kunstenaars I ESSmK I alHMMBi ■h U 7 Choreografie van Moshe Efrati sprong er uit Actie tegen Ben Sies voortgezet M. Nijhoffprijs voor B. Weeda-Van de Pol 0 KUNST JANUARI 1 975 Twee brieven 1 1 2,28 J I J RESTAURANT HAMBURGERS 2.10 I 'W w O .E N S D A G 15: is- HEIN STEEHOUWER (ADVERTENTIE) CONRAD VAN DE WEETERING. (Van onze correspondent) Wat gaan jullie hier brengen? CONRAD VAN DE WEETERING (ADVERTENTIE) Een blik in de hal van het pas in gebruik genomen Cultureel centrum in Amstelveen. lat 248 r or qua inhoud als bewonderenswaar- dig door hun razend-knappe teken vaardigheid en techniek. Deze et sen en enkele litho’s (van Kulha nek) behoren tot het beste wat ik ooit heb gezien, hun boodschap tot de meest beklemmende. We mogen Leo Maris uit Leiden, die hier zijn eigen bezit ontstaan uit vriend schap met de twee Tsjechen dankbaar zijn dat hij het exposeert. Op enkele uitzonderingen na is van deze kunstenaars hier nooit eerder werk te zien geweest. Marie-Louise Wilderijcks als de konings dochter en Christiaan Danhoff als Heer Halewijn in het ballet „Halewijn”. 110 E. tegen. Ik had het niet durven dromen, maar het is werkelijk fantastisch. Bij de opening hielden we ons hart vast maar tussen 12 uur en 24 uur zijn er hier 30.000 mensen geweest. Het was overal stampvol en iedereen zat overal met zijn handen aan, maar het was erg leuk. Bij Jan Krejci vindt je ook andere invloeden. Het bekende schilderij van de Dat hun gruwelen om aan te zien zijn, wordt veroorzaakt door de verbazing om die originele zeggingskracht en de wilde schoonheid van het werk, want al net zoals bij een Jeroen Bosch (die ook niet voor walging terugschrok) valt het ver foeilijke te verzoenen in de kunst door de verfijnde uitbeelding, kan het schone Zo is er ook een commentaar op de Mona Ljsa van Leonardo da Vinei, maar nu „gecompleteerd” tot een Mao-Lisa, liefdevol mysterie en agressie in één. Daar moet de liefde voor de verzoening zorgen. Juist op het gebrek daaraan, als een der grondoorzaken van het mense- het kwaad schijnbaar opheffen. Dat is een van de belangrijkste kenmerken van het onderscheid tussen kunst en leven. Mr. Bakker-Schut heeft nu namens de 16 gegadigden aan de advocaat van me vrouw Van Veenendaal laten weten dat men van het tweede kort geding afzag. Aan de hoofdeis, een dwangsom aan de stichting, is voldaan en men heeft zich daarbij neergelegd. Wel wordt overwo gen of het mogelijk is een procedure aan te spannen om de schade die Pro loog meent te hebben opgelopen, terug te krijgen. Dat zal vandaag tijdens een lijk tekort, wordt door deze twee grote kunstenaars gewezen. plenaire zitting van Proloog worden be slist. iris 1U- in ;el- bij Grote Houtstraat 21 STEEDS VERSE KOFFIE 70 Cent 9 fan is- se- ijd es- 574 in- en >en rijf m- DEN BOSCH. De toneelwerkgroep Proloog uit Eindhoven heeft het kort geding dat dinsdag voor de rechtbank in ’s Hertogenbosch tegen mevrouw Van Veenendaal zou worden gevoerd, inge trokken- De Stichting Proloog is 14 da gen geleden door de rechtbank in haar recht gesteld en mevrouw Van Veenen daal werd toen veroordeeld tot een dwangsom van duizend gulden voor elke keer dat zij de toneelgroep opnieuw in diskrediet zou brengen. Zestien leden en bestuursleden van Proloog hadden ech ter zelf nog een kort geding aangespan nen, omdat zij meenden in eer en goede naam door de uitlatingen van mevrouw Van Veenendaal te zijn aangetast. Zo kan ik doorgaan, maar het is beter nu iets over de vormgeving te schrijven. Beide kunstenaars werken visionair (zo als Dürer het vaak ook al deed) maar niet vanuit de droom of een verlaagd bewustzijnsniveau. Integendeel, ze com poneren hun voorstellingen zeer scherp zinnig en intelligent en passen de opko mende ideeën toe binnen >,verzamelbeel- den”, vaak drukke groepen, die men echt moet ontcijferen om tot de cymbo- lische betekenissen door te dringen. Wim Bary: Donderdag, dan komt de vuurproef, dan hebben we ons eerste concert, Het Amsterdams Philharmo- nisch o.l.v. Anton Kersjes met Daniël Wayenberg. Architect Bleeker is tegelij kertijd geluidstechnisch ingenieur, maar je moet toch altijd afwachten wat het resultaat is. kaar om het iederé keer weer af te sluiten met een effectief slotstandje. Omdat er 14 verschillende deeltjes aan het werk zijn, waren er dan ook 14 effectieve standjes, waar het publiek, ook al meegesleept door de vlotte mu ziekjes, keurig op tijd voor klapte. Dit ballet is vorig jaar voor de televi sie gemaakt en won in Knokke toen de bronzen Zeezwaluw. De dansers verde digden het met vuur, maar of ze met het werk van André Leclair ooit een stap vooruit zullen komen lijkt mij een ernstig te overwegen vraag, de groep is absoluut beter werk waard. doet ook bijzonder plezierig aan vijf kerels op een toneel geloofwaardig te zien dansen. Het optreden van de pries teres en de zelfgezochte dood van Saul konden lang niet het niveau van dit mannenkwintet bereiken, maar dit ballet als geheel maakte toch een uitstekende indruk. Over het laatste ballet, „Offenbach Follies”, kan ik kort zijn. Het is een revue-achtig werk op muziek van Offen bach, in costuums van rond 1900 tegen een aantal kamerschermen, die beschil derd zijn met Jugendstil-motieven. An dré Leclair breide onhandig allerlei snorgedraai, can-can bewegingen, polka, wals, mars en galop-elementen aan me- Bedrijfsleider Hans Luyten: half Am stelveen heeft inmiddels al zo’n beetje aan dit centrum gevoeld en geroken. Klachten heb ik nog niet gehad. Nou ja, dat er geen leuning aan een trapje zat, of dat de ringleiding voor gehoorgestoor den niet werkt, maar dat zijn dingen die zijn gewoon nog niet klaar. Op 6 februa ri moet het hele gebouw goed zijn. Wim Bary: Dat wordt een zeer geva rieerd programma. Lange series kunnen ze in Amsterdam wel zien, dus dat hoeven we niet te doen, maar er zijn veel dingen uit het buitenland die nooit in Amsterdam komen omdat er daar niet genoeg theaters zijn, toneel uit Bel gië, balletten en zo, in het nieuwe sei zoen zullen er een groot aantal landelij ke premières in Amstelveen plaats vin den. Ik heb hier in Amstelveen parels van amateurisme ontdekt. Ik zie het Cultureel Centrum als een haard, een bijenkorf, waar alles en iedereen in en uit gaat. Niets mag ons te dol zijn. Arnolfini’s van Jan van Eyck uit dé Vlaamse middeleeuwen is bij hem uitge groeid tot een serie commentaren. Van de beide Arnolfini’s is weinig meer-over dan twee geraamten op deze etsen, maar die handelen als van een bruidspaar mag worden verwacht, nog steeds om ringd door de attributen, die Van Eyck schilderde. BLOEMENDAAL Een apoca- lyps, een aangezegde ondergang van de wereld, zo komt het werk over van Oldrich Kulhanek en Jan Krejci, twee bevriende grafici uit Praag, die in de expositiekelder van Bloemendaals gemeentehuis hun werk exposeren. Het is verbijste rend goed in twee betekenissen. Het toont de verbaasde kijkers „de we reld waarin wij leven”, maar dan wel de sectoren, waar de taboes nog leven even emotioneel schokkend „Apocalyptische droom” heet deze ets van Oldrich Kulhanek. AMSTELVEEN Het was geen gelukkig programma waarmee het Ballet van Vlaanderen zich dinsdag avond aan het Nederlandse publiek voorstelde in het nieuwe culturele Centrum van Amstelveen. Wel was de opbouw van het programma on der de gegeven omstandigheden perfect, men begon met het aller slechtste ballet en zodoende werd de voorstelling allengs beter. Agressie, moord, sexualiteit in een martelend aanzicht, geboorte en onder gang. Dat zijn de onderwerpen van beide grafici, wier werk wel niet onderling AMSTELVEEN. Sinds vrijdag is het Cultureel Centrum van Amstelveen in bedrijf. Ik zag er dinsdagavond het Ballet van Vlaanderen, sprak even met direkteur Wim Bary en met bedrijfslei der Hans Luyten. '1 Het gebouw wil nadrukkelijk i:n schaap met vijf poten zijn. Er is theater accommodatie voor zowel kijkkast^ to neel als voor toneel in het rond, er komt een bioscoop, Oscar (nog niet helemaal af), er is een café-restaurant, een VVV- kantoor, een kleine zaal, een grote par keerruimte, aanpassingen voor gehandi capten (een helling-baan, een lift en nergens drempels) en voor de gehoorge stoorden (een ringleiding), een expositie ruimte, en vooral allervriendelijkst per soneel, zodat je je er werkelijk een welkome gast voelt. Wim Bary: Het was hard nodig voor Amstelveen een behoorlijk Centrum te krijgen, maar wat spreek ik van Am- stelveners, je komt half Amsterdam hier In dat eerste werkstuk, gemaakt door de hier ook niet onbekende Charles Czarny op een pianoconcert van Mozart, kwam eigenlijk helemaal geen dans voor. Het waren een aantal door zeven danseressen en één danser keurig uitge voerde pasjes, waarbij als grootste ver rassing af en toe enkele klassieke bewe gingen niet met gestrekte maar met opgetrokken voeten werden gemaakt. Het enige wat dan nog verder te ver melden valt, is dat de drie achtereenvol gende delen wel steeds door dezelfde dansers werden uitgevoerd, maar iedere keer met een ander kostuum aan, het eerste deel korte rok met zilverglitters. Vergeleken bij een zo saaie opening, werkte het begin van „Halewijn” als een verademing. Het is een pas de deux, waarin de koningsdochter (Marie-Louise Wilderijcks) de wrede Heer Halewijn (Christiaan Danhoff) ontmoet, met hem vrijt en doodt. (Heer Halewijn zong een DEN HAAG (ANP) De d'oor het Prins Bernhard fonds in 1953 ingestelde „Martinus Nijhoffprijs voor vertalingen” is dit jaar op voordracht van dé jury toegewezen aan mevrouw Barber Wee- da-van de Pol voor haar vertalingen van Zuidamerikaanse literatuur in het Ne derlands, in het bijzonder van Julio Cortazar’s „Rayuela”. De jüry werd gevormd door Dolf Ver spoor, voorzitter; Adriaan Morrién, Henk Mulder, mevrouw E. du Perron-De Roos, Paul Rodenko, Péter Verstegen, Bert Voeten en J. H. A. de Bie, secretaris. De uitreiking van de prijs, groo.t 5000, is bepaald op 28 januari a.s. in de oude raadzaal in Den Haag aan de Javastraat 26 door de voorzitter van het Prins Bernhard fonds, mr. K. H. Béyen. Zoals het hierboven naar de inhoud zou kunnen lijken, werken ze niet geheel traditioneel, maar evenzeer vanuit mo derne invloeden, zoals de pop-art, maar dan wel altijd met een middeleeuwse precisie. Er wordt niets aan het toeval of de speling van het materiaal overge laten, ook al schijnt dat soms zo te zijn. Natuurlijk zijn ze ook verwant aan hedendaagse surrealisten, maar door al les heen straalt een zeer persoonlijke en overtuigende zeggingskracht, die hen zeer origineel maakt. is- nd )oi ►or ier „Kleine sus ter”, een ets van Jan Krejci. verwisselbaar is, maar die toch duidelijk zeer verwant zijn. Ze zijn gelijktijdig opgeleid door prof. Karel Svolinsky van de Praagse Academie voor Toegepaste kunst en samen hebben zij bijzonder veel geëxposeerd in en buiten hun land. Ze behoren tot de besten van hun (nog vrij jonge) generatie. Eros en Thanatos, liefde en dood zijn als paarbegrip sinds de Grieken niet meer te scheiden, evenmin als het solda- tenbedrijf, marteling en verkrachting. Bij beide kunstenaars culmineert dat alles in een felle aanklacht. In een van de etsen heeft een geboorte plaats op het moment dat de baby wordt meege zogen in de schokgolf van de atoombom op Hiroshima: leven en dood in dezelfde duizendste seconde. Voorzitter Mao kijkt ons aan van een blad waar het bloederig gewéld uitpuilt. Barbarella, de „stripgo- din” staat als een beluste sex-bom ach ter een machinegeweer- Vergeefse liefde van twee meisjes met als onderschrift „Mijn god, mijn god, waarom hebt gij mij verlaten”. Vzn Kulhanek hangen er requiems, gewijd aan Lidice, Auschwitz, Hiroshima, Vietnam, die alle oorlogsverschrikkingen onverschrokken in beeld brengen. Maar van hem is er ook de serie -Kleine anatomie van doctor S.”, gebaseerd op chirurgische ingrepen. Beide Tsjechen beroepen zich terecht op Albrecht Dürer, die ze als hun grote voorbeeld zien en die ze ook nabijkomen in overtuigingskracht, knapheid en sym bolistische instelling, zij het, dat Dürer putte uit de verschrikkingen in zijn tijd, zoals Goya zijn Spanje had, en deze twee grafici de hele wereld tot hun terrein kiezen. EINDHOVEN (ANP). Proloog heeft in brieven aan het bestuur van de Eind- hovense kunststichting en de plaatselijke vereniging van directeuren van culturele instellingen stelling genomen tegen Ben Sies, directeur van de Kunststichting Eindhoven. Ben Sies zou de belangrijk ste informant zijn geweest van mevrouw van Veenendaal. In de brief aan het bestuur van de kunststichting vraagt de toneelwerk groep of men op de hoogte was van het feit dat Ben Sies documenten met be trekking tot Proloog bij de politie in bewaring heeft gegeven. Ook wordt het bestuur gevraagd of men wist dat Sies met betrekking tot Proloog contacten heeft onderhouden met mevrouw Van Veenendaal en met de BVD. In het schrijven kondigt Proloog aan voortaan alle contacten te laten lopen via de secretaris van het bestuur van de stichting en niet meer zoals te doen gebruikelijk via de heer Sies. In de tweede brief aan de vereniging van directeuren van culturele instellin gen in Eindhoven zegt Proloog zich te rug te trekken uit dit overlegorgaan. Ben Sies zelf zegt geen behoefte te hebben aan commentaar. Mr. A- Leen- ders, wethouder van Eindhoven en voor zitter van het bestuur van de kunst stichting zegt de vragen van Proloog ten aanzien van de houding van Sies onbe langrijk te vinden. „Dat zijn allemaal zaken die Proloog niets aangaan. Het is een interne kwestie.” Over de brief aan de vereniging van directeuren zegt Leenders: „Dat is voor ons volkomen onbegrijpelijk. Al een halfjaar geleden heeft ir. Kommer ’t Mannetje, zakelijk leider van Proloog, sich uit dit overleg teruggetrokken”. Mijn eigen ervaringen voor ballet: Het toneel is heerlijk breed en wat diepte betreft maar net voldoende. De vloer lijkt me net iets te hard, maar voldoet toch uitstekend. Van alle plaatsen in de zaal (647) kan men het hele toneel overzien. De ruimtes tussen de rijen zijn bijzonder plezierig. Omdat men bij bal let vooral de voeten moet zien loopt de zaal helaas te weinig naar achteren op, voor andere kunstuitingen lijkt me dit geen bezwaar. Het geheel doet bijzonder prettig aan en lijkt me een enorme aanwinst voor Amstelveen, voor Am sterdam en misschien ook wel een beetje voor Haarlem? Het Centrum ligt tegen over het winkelcentrum op Plein 1960. liedekijn en al die dat hoorde wou bij hem zijn.Marie-Louise Wilderijcks was bijzonder fraai bij haar opkomst met paardenimiterende pasjes in een lang wit kleed. Het was echter nauwe lijks te begrijpen waarom ze nu zo graag bij heer Halewijn wou zijn, die gedroeg zich immers al vanaf het begin als een wild beest met klauwen. De muziek van Willem Kerstens leek me uitstekend voor dit dramatische ge geven geschikt, maar ondanks het aardi ge begin, zakte de choreografie als een pudding in mekaar toen er werkelijk iets uitgedrukt moest worden. André Leclair is de vaste choreograaf van het gezelschap en in België heeft men mis schien een andere smaak dan bij ons, maar bij alles wat ik van-deze man ooit heb gezien, komt hij nooit verder dan uiterlijke effecten. Gelukkig was er ook een sterk werk te bewonderen, „Ein-Dor” van de Israë liër Moshe Efrati. Ein-Dor is de plaats waar Koning Saul een profetes ontmoet, die hem zijn snel naderende dood aan- kondigt. Op een schitterende dynamische muziek van Zvi Avni zien we koning Saul met vier van zijn eigenschappen, allen voorgesteld door een danser, allen in een prachtig, nauw zwart pak met wijde pijpen. Soms treden alle eigen schappen tegelijkertijd op, soms probeert de koning ze ook om beurten te onder drukken. Opeens doet het er ook niet meer toe wat alles precies betekent, wat er gebeurt is logisch, heeft een intense ’-‘ie met de muziek en houdt de «anaacht voortdurend gespannen. Het L. j M - V 'f

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 7