Centrum speelt realistisch drama van Franz X. Kroetz Kruysen: schilder en zanger van het lied Don Mercedes Dali-museum in Cleveland Shelley Winters bezocht Anne Frankhuis „Cathedrale Engloutie" bij Nederlands Danstheater Vaarwel voor Maria Austria nu 29,00 BRILJANT SPEL VAN NOëL LEE DOUWMA RUIMT OP KRACHT EN ZWAKTE VAN CHOREOGRAAF JIRI KYLIAN Italiaanse prijs voor Nederlandse films Jaarlijkse kunstbeurs in Maastricht DOUWMA RUIMT OP DOUWMA RUIMT OP dat zegt alles. Voorbeeld: REGENJASSEN nu v.a. 49,00 nu v.a. 99,00 I COLLECTIE VI GOUD EN ZILVER WOENSDAG 1 5 JANUARI 19 7 5 KUNST 15 door Jac Heijer Het meisje is van hem zwanger. van bedacht aan en blijft het verhaal achter bij de boeiende danspatro nen. NYLON JACKS dat zegt alles. Voorbeeld: SUÈDE JACK DEN HAAG Dinsdagavond ging in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag de première van de „Cathedrale Engloutie” van Jiri Kylian. Kylian begint langzamer hand een duidelijk stempel te druk ken op het repertoire van het Ne derlands Danstheater. Dit stempel heeft twee kanten. Wat choreogra fische vakkennis betreft, staat deze jonge danser ver boven alle bal lettenmakers van vaderlandse bo dem. Hij analyseert feilloos be wegingen en schakelt de gevonden onderdelen met een onvoorstelbaar gemak aan elkaar tot danspatronen, die steeds verrassend zijn en altijd geladen met dynamiek. Dit is zijn kracht. Zijn zwakheid is dat hij iedere keer weer zoekt naar sym bolen in zijn balletten. Hij wil wat vertellen, menselijke problemen aan de orde stellen, en hoewel hij vaak zelfs dicht bij een redelijke realisatie van die problemen komt, doen die problemen toch altijd te HAARLEM Het zou een krantebericht kunnen zijn: Meisje (14) ver moordt vader. Samen met haar vriend heeft de 14-jarige huishoudscho- liere Hannie de J. op beestachtige wijze haar vader, een 40-jarige vracht wagenchauffeur, vermoord. Het drama speelde zich gisteravond af op een kwekerij aan de Eindeweg. De jongeman, de 20-jarige losarbeider Geert V., loste enige geweerschoten op de nietsvermoedende vader, die door zijn dochter naar de kwekerij was gelokt. Toen de man niet dood bleek, sloeg Geert V. met de geweerkolf op het hoofd van het slachtoffer in. Hannie de J. zelf gaf de genadeslag. De jongeman is kortgeleden ontslagen uit de gevangenis, waar hij vastzat wegens seksuele omgang met minderjarigen. -Ml W 1 méér dan een gruwelijk krantebericht EDDY HABBEMA (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) I (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) Zie onze etalage Michel Rahn (links) en Nils Christe in „Cathedrale Engloutie” van Kylian. Familie, vele vrienden en kennissen uit de wereld van theater en fotografie waren gisteren op Westerveld voor de crematie van de vorige week overleden fotografe HET IS DE EERSTE toneelregie voor Eddy Habbema, die geen speciale regie- De films zijn „Vaarwater” van Charles Breyer, over het drukke scheepvaartver keer voor de Nederlandse kust, „Identi ty” van Jan Vrijman, een dramatische episode uit het leven van een zakenman en „Bhutan, troon der góden”, een docu mentaire over de Himalayastaat Bhutan. dat zegt alles! Voorbeeld: Gen- Cronjéstraat 38-44 Gen. Cronjéstraat 38-44 van 299.00 Gen. Cronjéstraat 38-44 Dit is dinsdagavond bekendgemaakt bij de officiële opening van kunsthandel Rob Noortman B.V. in het Zuidlimburg- se Hulsberg. De bedoeling is van„Pictu- ra” een jaarlijks terugkerend evenement te maken. DEN HAAG (ANP). Het ministerie van Toerisme en Schouwspelen van Ita lië heeft aan drie Nederlandse films de Italiaanse kwaliteitsprijs 1972 toegekend. De prijs bedraagt 5,5 miljoen lires. Dit heeft de Rijksvoorlichtingsdienst dinsdag meegedeeld. Een misverstand was er de oorzaak van dat afgelopen maandag een verkeerde foto werd afgedrukt bij het interview met popzanger Don Mercedes. De échte Don Mercedes gaat hierbij. ontzaglijke ernst. Aan de ene kant is „Overstekend wild” een bijna Griekse tragedie met een onontkoombaar nood lot, maar aan de andere kant hebben we er ook een all-in-the-family-achtige lichtheid in, die in de Duitse opvoerin gen minder naar voren komt. Die licht heid past beter bij Nederland.” De collectionneur heeft de schilderijen al eerder voor hét publiek tentoonge steld. Op een expositie in 1971 kwamen toen ruim 60 duizend bezoekers. hoe onbevrijd onze maatschappij is. „Het gaat niet om de gewelddaad zelf. Die is nergens onderwerp van mijn stukken. Het gaat om al die maatschappelijke en psychische beschadigingen waar dat ge weld uit voortkomt”, zegt hij. „De toe schouwers moeten zeggen: of ik ga nu een waanzinnig christelijk leven leiden of ik grijp naar mijn geweer”. (Citaten uit Centrums tekstboekje met toelich ting). MAASTRICHT (ANP). In de Euro- hal in Maastricht zal van 6 tot 16 december de eerste internationale kunst beurs „Pictura” worden gehouden. Kunst handelaren uit heel West-Europa ne men er aan deel. De selectie zal worden bepaald door een commissie van kunst kenners en kunsthistorici. opleiding heeft gevolgd. Hij werd in 1947 in Amsterdam geboren, volgde daar een gymnasiumopleiding aan het Montessori- lyceum en studeerde enige tijd psycholo gie. Hij leerde Lodewijk de Boer ken nen, assisteerde hem bij verschillende stukken, tenslotte bij Arrabals „Tuin der Lusten” bij het toenmalige Studio. In 1969 trok Habbema de aandacht met zijn regie bij Leidse studenten in een musical van Bram Vermeulen en Freek de Jonge (Neerlands Hoop). Vermeulen was een Het Anne is sinds dins- bezit van de in 1959 Over zijn regie-opvatting zegt Habbe ma: „We hebben geprobeerd op het scherp van de snede te wandelen tussen het realisme van de tekst en de aanwzij- gingen aan de ene kant en anderzijds de verdunning, die Kroetz erin aan brengt. Dat vereist bij het spelen een Brechti- aans procédé, dat we in Nederland slecht kunnen. Je komt er niet met een volstrekte stilering. Ik heb gewoon een paar lullige realistische dingen nódig: een woonkeuken t je, een slaapkamer. Maar niet méér dan nodig is. Een au towrak dus, waarin Hannie en Geert vrijen, maar niet het hele autokerkhof. Het wandelen op het scherp van de snede is er ook tussen de humor en de Dit bezwaar gold al voor „Viewers”, waar oorspronkelijk een aantal mensen op een schilderijententoonstelling gecon fronteerd werden met een spiegel waar op iedereen natuurlijk anders rekgeert. Zoals het ballet ons dinsdagavond gepre senteerd werd, beviel het me veel beter. De spiegel was eenvoudig weggelaten, de voorzichtigheid van de uitvoering (vaker een euvel bij het Danstheater) was over wonnen door lef en vaart en de wat zwakke plekken uit de choreografie wa ren verbeterd. Alles met winst. Hier heeft Kylian kennelijk zijn eigen zwak heid herkend. In zijn nieuwe ballet „Cathedrale Engloutie” zit echter weer een fors pak symbolisme voorzien van een ingewik keld verhaal in het programma. Met wat goeie wil herken ik in het werk het volgende: Vier mensen laten zich onder invloed van natuurlijke zeegeluiden (kalm en woest geklots van de branding) volkomen gaan. Uit zee klinkt echter af AMSTERDAM (ANP). Frankhuis in Amsterdam dagmiddag in- het trotse „Oscar”, die Shelley Winters ontving voor haar rol van mevrouw Van Daan in de Anne Frankfilm. De goedlach se Amerikaanse filmster kwam de onderscheiding persoonlijk aan het Anne Frankhuis aanbieden, nadat zij ’s och tends haar komst telefonisch had aange- kondigd. In België, waar zij met onna- men voor een nieuwe film bezig is, nam zij in gezelschap van een vriendin de trein voor dit bezoek aan Amsterdam. Het toeval wilde, dat ook de in Zwit serland wonende vader van Anne Frank enkele dagen samen met zijn vrouw in de hoofdstad is voor het bijwonen van een bestuursvergadering van de stich ting, waarvan hij erevoorzitter is. Nadat de heer en mevrouw Frank in allerijl van de komst van Shelley Winters op de hoogte waren gesteld, ontmoetten zij elkaar dinsdagmiddag in het Anne Frankhuis. Jaóe CLEVELAND (AP). In de Ameri kaanse stad Cleveland in de staat Ohio zijn gisteren plannen ontvouwd voor de bouw van een museum gewijd aan de Spaanse surrealistische schilder Salvador Dali- In het museum wordt een collectie ondergebracht uit het bezit van een rijke industrieel in Cleveland. AMSTERDAM. Er is geen princi pieel verschil tussen een schilder en een zanger. Een schilder maakt kleuren en sfeer met verf, ik doe het met mijn stem. Voor mij zijn liederen evenzovele schilderijen, variërend van kleur en compositie. Maria Austria, medewerkster ook van onze krant. Bij de onder bloemen bedolven kist sprak de heer E. de Jong namens de federatie van kunstenaarsverenigingen en de fotografenorganisatie GKF. Hij noemde mevrouw Austria een „lastig mens”, dat altijd zeer actief en zeer geëngageerd bezig was in de kunstenaars- en vakorganisa ties. Hij meende dat haar levendige persoonlijkheid ertoe bijdraagt haar dood ge makkelijker te verwerken. Een nichtje van de overledene vertelde van de sterke familieband en de niet aflatende werklust van mevrouw Austria. baud. De poëtische sfeer en gedachten gang heeft Andriessen fijn aangevoeld en in muziek uitgesproken, van Franse esprit doortrokken. Kruysen, die even zeer poeët als zanger is, bleek ook hiei een ideaal medium voor de kunst van woord en muziek. Behalve vertolker en boeiend begelei der ontpopte Noël Lee zich ook als componist in de cyclus Sonnets of sum mer and sorrow (Shakespeare) voor bas, hoorn en piano. De dramatische intensi teit van deze liederen werd door Lee gebeiteld in felle pianoklanken, emotio nele zang en frasen van hoornklank, een partij in zeer mooie toon gespeeld door hoornist Joop Meijer. Een drietal Moussorgsky-liederen, in drukwekkend gezongen op Russische tekst en de nostalgieke verrukkingen uit de Liederkreis opus 24 van Schumann, zeldzaam indringend geïnterpreteerd, completeerden het universeel karakter van dit schitterend recital. De fraai getimbreerde bariton van Bernard Kruy sen is vederlicht in de hoogte, emotio neel in de donkere ruigte van diepe gevoelstonen en beschikt tussen deze twee uitersten over een gamma van vele nuances, die rimpeling en kleur geven aan de expressiviteit van de liedkunst. „Een schilder van het lied” kan Bernard Kruysen zich met recht noemen. TOON VRANKEN studiegenoot van Habbema. Habbema regisseerde de musical „God- spell” en drie opera-uitvoeringen in het Holland Festival, o.a. de Nicolaasspelen in ’73 en Eumelio in ’74. Centrum heeft hem ook voor het volgend seizoen ge contracteerd. „Overstekend wild” wordt gespeeld door Ansje Beentjes als het 14-jarige meisje, Theo de Jong als haar vriend, Ingeborg Elzevier en Ben Hulsman als haar ouders. Verder spelen mee Rutger Weemhoff en Dries Krijn. Het decor is van de jonge tv-ontwerper Frank Rosen. Een schitterende reeks uit kle!ne ele menten opgebouwde bewegingsmelodie- en, die perfect aansluiten bij de diverse zee- en klokklanken. Het op allerlei manieren liggend of staand rondwente len, terwijl iemand anders een voet van je vasthoudt. Een prachtig duet van twee mannen, aarzelend tussen aanvals drift en genegenheid. Volkomen aanslui- „Overstekend wild” Dat is het basisgegeven van „Overste kend wild”, dat toneelgroep Centrum donderdagavond in de stadsschouwburg te Haarlem uitbrengt. Het is een toneel stuk van de 33-jarige Duitse schrijver Franz Xavier Kroetz. „Overstekend wild” (Wildwechsel) is vrijwel overal in West-Duitsland opgevoerd, met succes. De Oostduitse voorstelling werd dat niet, maar die in Engeland wel. De film- en toneelregisseur Fassbinder maakte er een film van, die ook in Nederland is vertoond. Een der omroepen heeft er een tv-serie van gemaakt, die nooit is uitgezonden. Het werk van Kroetz, die met Handke, Fassbinder, Bauer en Turrini tot de belangrijkste jonge Duitstalige toneel schrijvers hoort, begint langzaamaan in Nederland door te dringen. Het toneel hier geeft zich maar schoorvoetend ge wonnen. John van de Rest introduceerde Kroetz’ werk drie jaar geleden, toen hij bij het Amsterdams Toneel twee korte stukken regisseerde, „Thuiswerk” en „Alleen voor mannen”. In het Holland Festival van vorig jaar speelde het Deutsches Schauspielhaus Hamburg een ander: „Stallerhof”. De stukken van Kroetz spelen in het milieu van arme arbeiders en boeren. Het lijkt vaak te gaan over moord en abortus. Altijd is er een totale afwezig heid van onderling contact. Toch schrijft Kroetz geen goedkoop melodrama om te schokken. Hij is een politiek schrijver, die met zijn toneelfiguren wil laten zien Dit zegt de bariton Bernard Kruysen, zanger par excellence van de nobele liedkunst. Dit is dan wel een gezegde om even kritisch bij stil te staan, maar toetsend aan zijn recital van dinsdag avond in de liederavondserie in de Kleine Zaal van het concertgebouw te Amster dam, dan ook volledig te onderschrijven. Hij komt uit een schildersmilieu van grootvader- en vaderszijde en ging na drie jaar Beeldende Kunst aan de Haag se Academie over op de zangkunst. Het lied werd zijn specialiteit; voor zijn eerste plaat met liederen van De bussy, kreeg hij in 1962 de Grand Prix van de Académie du Disque Francais, voor zijn tweede plaat-Schumann de Gouden Orpheus en in 1964 werd hij uitgeroepen tot de beste vertolker van het Franse lied. Kruysen werd geboren in Montreux, groeide op in zonnig Zuid- Frankrijk en studeerde bij Bernac in Parijs. Hij weet dan ook hoe de Franse liedkunst gehanteerd en gebracht moet worden, maar hij is in de interpretatie van de liedkunst-in-het-algemeen zo universeel geworden dat hij beslist tot de allergrootsten kan gerekend worden. Vanuit deze eenzame hoogte gaf hij dan zijn recital in samenwerking met de brillante Amerikaanse pianist Noël Lee in een programma, dat in zijn doordach te samenstelling ons voor enkele uren de illusie gaf, in een droom te leven van een verre ongekende wereld. Het begon met de cyclus La fraicheur et le feu van Poulenc, Kruysens meest favoriete com ponist. Liederen verfrissend als een zilti ge bries aan zee, ontstuimig als het breken van de golven, maar ook liede ren, die iets van de stilte, de schoonheid en het beschouwelijke onder woorden brengen in fijn genuanceerd uitgewerkte gedachten voor stem en soms heel zelf standig sprankelende pianopartijen. Ber nard Kruysen zong ze puur, natuurlijk en ongecompliceerd zoals alleen een groot kunstenaar dat kan. De Franse lijn en sfeer werd doorge trokken in Trois Pastorales van Hendrik Andriessen op tekst van Arthur Rim- „OVERSTEKEND WILD”, vertaald door Carel Alphenaar, wordt geregis seerd door Eddy Habbema. Hij zegt: „Kroetz hoort tot die jonge Duitse schrijvers die zich van Bertolt Brecht proberen los te maken. Peter Handke is daarmee begonnen in extreem gestileer de vormen. Fassbinder en Kroetz doen het anders, beïnvloed als ze zijn door Ödön von Morvath en de hier onbekende Marieluise Fliesser. Kroetz schrijft niet in het realisme van het volksdrama. Het is een soort sociologisch realisme, waarin hij een soort verdunning toepast. Hij gebruikt alleen de hoogstnoodzakelijke tekst met daartussen stiltes. In die stiltes speelt zich het wel- of niet-begrijpen van de situatie af. Bij Kroetz is dat het niet-begrijpen, het niet-aankunnen van de levenssituatie. De tekst is de opleving van een schijnbaar contact, maar Kroetz’ figuren komen niet toe aan emotie of contact.” en toe het gebeier van een gezonken kerkklok (citaten van muziek van De bussy). Iedere keer als onze vier mensen deze (culturele) klanken horen, komen ze tot bezinning en proberen ze zichzelf te controleren- Als het hele stuk van Debussy echter gespeeld wordt, wennen de mensen aan de bezinning-brengende klanken en laten zich zelfs bij het spelen van de klok steeds meer gaan in hun natuurlijke driften. Eerst maar de bezwaren: Je moet het verhaal er echt bij willen bedenken om het te herkennen. Het uit mekaar peute ren van het (piano) stuk van Debussy om er eerst enkele citaten van te geven is maar net acceptabel en wel omdat het toch zeer smaakvol is gedaan. Na de drie andere balletten van Kvlian (..Vie wers”, „Blue Skin” en „Stoolgame”) be ginnen we een beetje te wennen aan zijn verrassende vondsten en blijkt hij zich htoch vrij vaak te herhalen. Dit laatste is alleen maar te ondervangen door een uiterste aan zelfkritiek bii deze choreograaf en zelfs bij zijn artistieke directeuren. Na deze bezwaren de zwaarwegende pluspunten van dit nieuwe ballet: Een eenvoudig, maar schitterend decor van de choreograaf zelf. Een achtergrond van zwartwit golfjes als op een houtsne de met daarvoor een dun gaas, zodat het geheel een spelende glans krijgt als van taftzijde. Verder vier ruwhouten palen en de hele strandsfeer is volkomen, vooral als het aangevuld is met zeege luiden. CONRAD VAN DE WEETERING- bewegingsstroom die vrij is van ieder ritmisch patroon, alsof de zwaartekracht overwonnen was. Die twee dansers zelf, met in de eerste plaats de zeer verrassende Michel Rahn (die ook al in Viewers uitstekend naar voren gekomen was) en ook Nils Chris te. Samen met Mea Venema en Jeanne Solan vormen zij een gaaf kwartet. Dus toch weer een aanwinst voor het repertoire van Het Nederlands Dansthea ter, en een stuk waaraan de dansers zich enorm kunnen optrekken. -r- .-e-' -rtr-"r -u. UL rt-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 15