in Teylers Museum SCHETSBOEKEN VAN NIC BASTERT pianist in Schumann Weer passiespel Nu voorzitter orkestcommissie Residentie-Orkest afgetreden VEELBELOVEND JONG EN IN DEINING CABARET TV Privé TOP DE POP POP DERTIEN Vanavond Emil Gilels lyrisch r Strauss-jaar in Oostenrijk dus zet de kaas uit het vuistje maar klaar! Debbie in Tegelen 1’ Histoire intieme” - 'fFW. ALQUIN IN HOOFDDORP Soosagenda - w -■•ft 'Vji Conflict breidt zich steeds verder uit Amsterdamse auteurs Fonds noodlijdende pop-musici in oprichting Romantiek bij Concertgebouworkest winnen prijsvraag Binnenkort overleg Limburgs Toneel KUNST ONDERDAG 1 6 JANUARI 19 7 5 13 5? Voor goede en duurzame vloeren EDELHOUT vloeren HAARLEM (21.10- TROS Ned. I) (Van onze correspondent) DEN HAAG Het conflict bin nen het Residentie-Orkest tussen 'Artistieke Commissie en orkest leden enerzijds en directie en be stuur anderzijds heeft ertoe geleid dat de voorzitter van de „orkest- commissie”, J. Helsdingen, zijn taak heeft neergelegd. De „orkest- commissie”, officieel het bestuur Aan de Vereniging van leden van het Residentie-Orkest geheten, be staat uit vijf leden en een juridisch adviseur en behartigt de dagelijkse belangen van het orkest. r - T '1 h' V. TOON VRANKEN. (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) 574 av.: HAARLEM Een gedichtje uit de schetsboeken van Nicolaas Bastert, die momenteel te kijk liggen in de vitrines van de schilderijenzaal van Teylers Museum: „Zoo komt mijn pols weer wat tot klaarheid En is de pleisterkoorts voorbij En adem ik natuur en waarheid Te Rolde op de Hooge hei. Hij schreef het op 14 augustus 1878, wandelend van Rolde naar Borger. Een briefje in een ander schetsboek aan collega J. S. H. Kever: „Wij komen van Laren af wandelen over de hei. Kom ons tegemoet”. Op de tegenoverliggende bladzijde is keurig in potlood het portret van Kever getekend. Op het cabaretfestival (Kees Bos won daar ook nog eens de persoon lijkheidsprijs) was „Kwartoverelf” de 1 I can help Billy Swan; 2 Juke box jive The Rubettes; 3 Killer Queen Queen; 4 Lady of the night Donna Summer; 5 Voulez-vous coucher Labelle; 6 De liefde van de man Ria Valk; 7 My special prayer Percy Sledge; 8 Marietje Hydra; 9 My boy Elvis Presley; 10 Ding dong ding dong George Harrison; 11 The three bells Nana Mouskouri; 12 Lonely this Christmas Mud; 13 You're the first Barry White. Tweemaal het brugje van Nieuwersluis, door Bastert vanuit een iets andere hoek bekeken. Het zijn twee tegenoverliggen de pagina’s uit een der schetsboeken. Zijlstraat 96 Telef. 31 05 80 'o (Van onze correspondent) BUSSUM. Twee Amsterdamse au teurs, Magda Berg en Willem Capteyn, zijn bekroond in de prijsvraag die de toneelcentrale te Bussum uitschreef ter gelegenheid van haar 40-jarig bestaan. Het ging om het schrijven van een Ne derlands toneelstuk. Dit concert wordt gegeven voor drum mer Kees Kranenburg jr., die zijn vak niet meer kan uitoefenen na een ernstig verkeersongeluk, waarbij beide onderbe nen werden verbrijzeld. Aan het bene fietconcert verlenen (belangeloos) mede werking de popgroepen Ekseption, Trace, Kajak en Sight. Kranenburg jr. heeft te kennen gegeven dat hij een deel van de oporengst graag af staat aan collega’s die in soortgelijke moeilijke omstandigheden verkeren. Vandaar dat het idee voor de oprichting van het fonds is geboren, zo deelde initiatiefnemer Peter van Halm, de regisseur-samensteller van Nederpop- zien mede. om de herinnering vast te houden aan fijne ogenblikken, hetzij in de natuur, hetzij ontmoetingen met mensen. Zo komt hier dan ook veel over, vooral in de kleine boekjes, vlotte krabbels als aantekeningen, soms een wat meer uit gewerkt landschapje. Meer een teveel en hun collega-orkestle- den een te weinig aan betrokkenheid met het artistieke gebeuren in het or kest. Donderdag 9 januari drong de meerderheid van het orkest in een motie aan op het aanblijven van de graafploeg. Het lijkt erop dat Helsdingen, die als voornaamste vertegenwoordiger van het orkest, samen met directeur Van der Meer, kritiek op het vertrek van de graafploeg uitte, de consequenties heeft getrokken uit het feit dat dezelfde graafploeg door een meerderheid van de orkestleden vorige week dringend ver zocht is voorlopig aan te blijven en de lopende artistieke zaken af te wikkelen. DEN HAAG (ANP). Toeristen, die het komende vakantieseizoen naar Oos tenrijk gaan, kunnen meegenieten van de muzikale zomer, die dat land krijgt, omdat 150 jaar geleden Johann Strauss jr. werd geboren. Wenen geeft de toeristen alvast een voorproefje door van 20 tot 24 maart een speciaal arrangement aan te bieden onder de naam „Frühling in Wien”, een voorjaarsuitje met veel operette, wijn en muziek. Behalve de reeds bestaande jaarlijkse Strauss-opvoeringen zal er door allerlei concerten nog meer aan dacht aan de walsenkoning worden be steed. Zo staan er operette-opvoeringen op het programma van de bekende Bregen- zer Festspiele (op een toneel in het Bodenmeer) en in theaters in provinciale hoofdsteden. Verder vermeldt het programma: Weense feestweken van 24 mei tot 22 juni met de operette „Wiener Blut” in het Theater an der Wien, een Johann Strausstentoonstelling in het Weense stadhuis van 22 mei tot 31 oktober, een opvoering van „Eine Nacht in Venedig” in het Raimundtheater in Wenen (23 mei tot 29 juni) en tijdens de Bregenzer Festspiele van 17 juli tot 18 augustus. Daarnaast zal er een tot driemaal per week een Johann Straussconcert worden gegeven in het Weense raadhuispark in de maanden juli en augustus. Nu de heer Helsdingen als voorzitter van de orkestcommissie is opgestapt, zullen de lopende zaken door vice-voor- zitter H. Beekmans worden waargeno men. Het aftreden van Helsdingen zal op de eerstvolgende ledenvergadering van het Residentie-Orkest worden besproken. Wanneer die bijeenkomst wordt gehou den, is nog onbekend. Het aftreden van Helsdingen is be- niet helemaal een Gooilander. Bovendien maakte hij studiereizen naar Frankrijk met de bekende schilder Geo Poggen- beek. met wie hij zeer bevriend was- Hij schilderde niet alleen landschappen, maar ook stillevens. Veel tentoonstellin gen en ook gouden medailles werden zijn deel. Ondanks dat alles is hij een wat vergeten figuur, een der „petit maitres” van het impressionisme, ver moedelijk ook wel omdat zijn levens bootje niet meegleed op de stroom van de Haagse School, die een grotere be kendheid genoot in binnen- en buiten land door de concentratie van een flink aantal schilders. De aandacht voor de Larense School was wellicht onver diend geringer. Schetsboeken van een schilder zijn als de dagboeken van een schrijver. Ze vormen de getekende „l’histoire intime”. Lang niet alles uit schetsboeken wordt als studie voor olieverven gebruikt. In schilderijen wordt vaker naar buiten gericht gewerkt, hetzij uitdrukkelijk om de naam bevestigd te krijgen (wie is niet ijdel) hetzij met het oog op verzamelaar en kunsthandel. In schetsboeken vind je ook de dingen „voor eigen gebruik”, schetsen die worden gemaakt onderweg ’t Plein, Balkanplein, Schalkwijk, donderdagavond: „Uitzondering en de regel”, toneelstuk van Bertol Brecht door de „Nieuwe Comedië”; zat.: Open Huis. Deining, Ripperdastr. 13a, vrijdag avond: cabaret „Kwartoverelf” uit Den Haag. Paradiso, Weteringschans, Amster dam, vrijdag: Larry Coreyell; zater dag: Curved air, Engelse pop. Arnoldushove. Hoofdweg Hoofddorp, zaterdag: Alquin. kendgemaakt in een door de secretaris van de orkestcommissie, de heer A. Veelo, ondertekende brief, die aan alle leden van het orkest is verstuurd. Het orkestlid Helsdingen die samen met zijn collega J. van den Berg tevens deel uitmaakt van het Dagelijks Bestuur van het Residentie-Orkest dat verder uit L. Brouwer, voorzitter, mr. J. W. Schuit en jhr. mr. J. H. de Brauw bestaat heeft ook een functie, namelijk die van „waarnemer”, in de Artistieke Commis sie van het orkest. Naast de uit vijf orkestleden bestaande „graafploeg” heb ben genoemde jhr. mr. De Brauw, prof, dr. J. P. van de Geer, dirigent Jean Martinon en directeur mr. H. B. van der Meer zitting in deze commissie. Zoals bekend boden de vijf graaf- ploegleden half december in verband met ernstige moeilijkheden rond het ge voerde artistieke beleid hun ontslag aan. De vijf verweten directeur Van der Cameretten. Een driedaags ama- teurcabaretfestival in Delft. Erg veel puin. Twee uitschieters: Vangrail uit Amsterdam met leerlingen van de Kleinkunst-academie én Kwartover elf uit Den Haag, een soort Freek en Bram, maar dan heel eigen. Vrijdag avond komen de jonge Kees Bos en Walter Soesman hun cabaret-kunnen tonen in sociëteit Deining, Ripperda- straat 13a in Haarlem. AMSTERDAM. Opvallend veel ro mantiek accentueert deze dagen het mu ziekleven in het Concertgebouw te Amerdam. Gevoel voor romantiek is even con stant als het authentiek menselijk ver langen dat in elke vorm van kunst alle eeuwen door beluisterd kan worden. Heel bijzonder waren de kunstenaars van de 19e eeuw bij de romantiek be trokken. DEN HAAG. (ANP). Binnenkort vindt overleg plaats om te komen tot nadere bepaling van het beleid met be trekking tot het groot Limburgs Toneel. Minister Van Doorn van CRM had reeds contact over de situatie bij dit gezel schap met zijn Belgische ambtgenote en het provinciaal bestuur van Limburg. Aldus blijkt uit het antwoord, dat de bewindsman woensdag heeft gegeven op schriftelijke vragen van de Tweede-Ka- merleden Kosto en de Voogd (beiden PVDA), Beekmans (D’66), Coppes (PPR) en Van der Lek (PSP). Het komend overleg, waarbij mede de subsidiëring aan de orde is, is een gevolg van de beslissing van het bestuur van het GLT om de vormingsgroep van GLT op t« heften indien niet voor maart van dit jaar extra gelden worden gevonden. Maar er liggen ook de grote schets boeken, echt naar buiten meegenomen voor het ernstige werk. Daarin bevinden zich uitstekende tekeningen in houtskool, crayon, pastel en een enkele waterverf. Er zijn tamelijk grote bladen bij, de meeste met Gooise landschappen, waar- visch consequent doorgevoerd is, teke nend voor het Pianconcert van Schumann. De Russische pianist Emil Gilels gaf hieraan in een lyrische en soms ook gepassioneerde toon een wonderlijke ex pressiviteit. Spanning tussen klank en ritme en verfijning van kleur in veel schakeringen maakten zijn dichterlijke voordracht intens doorleefd. Hij is net als Jochum een van de grote talenten van de oudere generatie, die deze muziek nog helemaal tot in zijn diepste wezen kan aanvoelen en ons even meesterlijk als precieus blad voor blad de binnenkant van de partituur oplegt. De wisselwerking tussen beide prominenten was uniek en dat maakte een geconcentreerd en tegelijk ontspan nend musiceren in creatieve sfeer opti maal mogelijk. Er Werd niet alleen gewandeld door Syvert Nicolaas Bastert, die als schilder zijn eerste voornaam niet in de signering Evan zijn werk opnam. Hij werkte veel ten altijd buiten- Dat blijkt uit die expo- Fsitie van schetsboeken, groot en klein, F aan Teylers Museum geschonken door I de zoon J. N. Bastert. Een fijn geschenk, F want het past precies in de collectie, die |in deze zaal is opgehangen. Het ademt I dezelfde sfeer. Een van de schetsen is [zelfs een voorstudie van de olieverf „De I schaapskooi” die erboven hangt en al [jarenlang bezit is van het museum. Ook [ligt er vlak bij een voorstudie voor een schilderij, dat nu in het Frans Halsmu- jseum is te vinden. j Bastert leefde van 1854 tot 1939. Hij wordt vooral gezien als een typische j Gooise schilder, met twee benen staande [in het Nederlandse impressionisme, een [„ogenmens” die van de natuur hield. Die [vond hij in het Gooi en langs de Vecht tin zijn jaren volop en hij bezong de lof [ervan. j In die stijl had hij ook geleerd te (werken, eerst bij M. Heyl en P. L. Lutgens, later aan de academies in Am sterdam en Antwerpen. Hij woonde ook Fin Amsterdam en Den Haag, was dus I Als eersten zijn hierbij uit een totaal van ongeveer 60 inzendingen uit de bus gekomen het toneelspel „Het oog I van de naald” van Magda Berg en [„Terug naar de Dalweg” van Willem Capteyn. De jury bestond uit Beb de [Beer, Manuel van Loggen en Wout Spies, beoordeelde beide stukken als ge- lijkwaardig en kende beide auteurs een [prijs van 2000 gulden toen. Magda Berg is onlangs afgestudeerd aan het Instituut voor Theaterweten- schappen. Voor zover bekend is dit het I eerste stuk dat zij geschreven heeft Willem Capteyn is het pseudoniem voor een Amsterdams auteur die zijn werke lijke naam niet bekend wil maken. On langs ontving hij ook de Visser-Neerlan- diaprijs voor toneel. Bovendien heeft de jury nog een extra prijs van 750 gulden toegekend voor het spel „Los van de grond” van Rien van den Heuvel. Rien van den Heuvel is gemeenteambtenaar in het Gelderse Ze- venaar en leidt ook een semi-beroeps to neelgroep. De Delftse supertormatie Alquin speelt zaterdagavond in het muzikaal steeds actiever wordende toevluchts oord der Hoofddorpse jeugd: de Ar- noldushoeve. Alquin geaccepteerd als topmu- sici in Nederland hangt op het ogenblik net tegen het internationale succes aan. De toernees door Enge land werden goed ontvangen maar het grote succes en platenverkoop die Polydor al heel snel had verwacht, is niet gekomen. Misschien met de der de elpee „Nobody Can Wait Forever” (zo’n titel is ook niet toevallig) die volgende maand uitkomt. De plaats is van 10 tot en met 24 december opge nomen in de Rockfield Studio, de privé-studio van Dave Edmunds met de Engelsman Roger Bain als produ cer achter de knoppen en Michel van Dijk voor het eerst als zanger. Alquin zelf is met die opnamen zeer tevre den en naar verluidt zijn ze in Den Haag razend enthousiast. Wie vast een voorproefje wil hebben, kan dat zaterdagavond in Hoofddorp live van Alquin krijgen. Met genoegen. Debbie de Haarlemse blonde zangeres die na het hitje „Everbody join hands” langzaam maar zeker in het niet dreigde weg te zakken is weer stevig aan het terugvechten. Een Amerikaanse producer die vorig jaar naar de Cats kwam luiteren werd’ook voorgesteld aan Debbie, de indruk die dat maakte was voldoende voor een in Amerika opgenomen el pee die nu uit is. Leuk opstekertje voor Debbie die over een maand met Albert West en Teach In uitkomt in de Nederlandse finale van het Euro visie Songfestival. TEGELEN (ANP). Ook de komende zomer zal in het openluchttheater „De Doolhof” te Tegelen weer het passiespel worden opgevoerd, waaraan door onge veer 250 mensen zal worden meege werkt. Deze toneeltraditie wordt al bijna een halve eeuw in stand gehouden voor spelers, die al maandenlang repeteren en zo naar de opvoeringen toeleven. In Tegelen zegt men ervan overtuigd te zijn, dat het passiespel een spel voor alle tijden en alle generaties is. Die overtuiging wordt op het ogenblik uitge dragen door een sterk verjongde spelers- gemeenschap, die weinig moeite zal heb ben met het overdragen van deze spelin- tentie aan het publiek. In de loop van de laatste jaren, aldus de organisatoren, is het steeds duidelijk geworden dat het publiek actie en vaart vraagt. De spellei- ding heeft zich aan die vraag aangepast wat betreft het passiespel 1975. HJC, Groot Heiligland 47, zaterdag avond: optreden saxofonist Steve Lacy en zijn trio. TIOLI, Laan van Angers wijkge- bouw, zaterdagavond: Winterbal; zon dagmiddag: discotheek. Uustairs, Zomervaart 170, zondag avond: Amnesty International. Infor matieavond over deze beweging. Disco Dubois, Berlagelaan 45, elke zondagmiddag: discodansen. ’t Augustijntje, Kleine Houtstraat, elke zaterdag en zondagmiddag vanaf 4 uur: jazz- Tamberlain, Grote Houtstraat, elke av. beh. ma en di.: discotheek. Club Bluesette, A. C. Krusemanstr. 34, Oost, vr„ zat. en zo: bar-dancing- disco. Can-Can, Stoofsteeg 1, elke bar dancing-disco. Moulin Rouge, Kleine Houtstr., elke av.: bar-dancing-disco. De Ark, Kerkplein 5, Velsen-Zuid, vrij, en zat.: soos. Turfschip, Turfsteeg 2a, zat.: kof fiebar met Engelse folkzanger Smit- thy en Ier Barry- om Bastert in zijn tijd bekend is gewor den, maar pok met kijkjes in de toen malige dorpjes, een boerderij-interieur en dergelijke. Bastert was blijkbaar althans zo komt hij hier over geen figuurschil der, al kom je op een schetsblad een aantal puntig getekende schaatsende fi guurtjes teeen. Breder uitsewerkt vind je hier ook een jongedame in lange mantel en met brede hoed, die in de sneeuw croquet speelt, een lastige opga ve. waarvoor we tegenwoordig naar het mini-golfbaantje gaan, maar dat vroeger in de eigen tuin werd gespeeld. Een boers mannetje vaart op een ander blad in een bootje voorbij, een schilder zie je zitten tekenen- Maar daar blijft het dan bij, want op de grote bladen is de mens meestal niet aanwezig. Dan is het vaak puur natuur en een aanleiding voor mij om te eindigen met de regels uit Bas- tert’s schetsboekrijmpje: „Zoo komt mijn pols weer wat tot klaarheid”, enzo voort. HEIN STEEHOUWER. Twee klassieke voorbeelden daarvan in de muziek troffen wij aan op het abon nementsconcert woensdag in de Grote Zaal onder leiding van Eugen Jochum, waar het Pianoconcert van Schumann en de Vierde Symfonie van Bruckner de pijlers vormden van het concert Schumann en Bruckner, twee groothe den met elk een eigen soort van roman tische filosofie. De Vierde Sympfonie van Bruckner is een specimen van na- tuur-romantiek. het Pianoconcert van Schumann van intieme gevoelsroman tiek. Bruckner liet zich inspireren door het landschap van zijn geboortestreek (Oostenrijk Sankt Florian); hij denkt en uit zich monumentaal-symfonisch. Schumann is in zijn Pianoconcert de dichter, even subtiel als in zijn liederen. Eugen Jochum heeft met hart en ziel aan dit programma gewerkt en er zijn bijzonder stempel op gedrukt. Bruckner maakt hij groots, imposant, maar niet zonder het detail uit het oog te verlie zen. In meermalen adembenedende mo menten van vervoerende klank gaf hij ruimte aan het levendige spel van de thema’s waarmee Bruckner zo machtig improviserend en creatief te werk gaat. Een imposante Brucknervertolking van het Concertgebouworkest in zijn rijkste orkestrale facetten! Een dichterlijk spel van thema’s, in telkens nieuwe ensceneringen, motie- enige groep die een "half uur lang aanleiding gaf tot voortdurend en uitbundig gelach in de zaal. Perfecte cross-talk (al bijna professioneel en grappen van niveau. Heel erg veel te zien valt er nog niet maar voor twee jonge mensen die pas kort samenwer ken, was de prestatie ver boven nor maal peil- De jury over Kees Bos: „Hij zal over een paar jaar een vaste plaats hebben ingenomen in de Ne derlandse cabaretwereld”. Niet gek om zoiets te horen als je 22 bent en pas een paar maanden geleden bent begonnen je gave om puntige teksten te schuiven verder uit te werken dan tot en met de schuifdeuren. Kees Bos hing een raamadvertentie op bij Servaas in Den Haag: partner gezocht. Wally Soesman (23) zag, kwam en klikte. Hij is getrouwd, heeft al twee kinde ren, werkt als commercieel medewer ker bij Olivetti, heeft eigenlijk nooit gedroomd van een artiestencarrière, maar had wel altijd veel belangstel ling. Kees Bos, vrijgezel, en voorlich ter bij de provincie Zuid-Holland, is al vanaf de middelbare school bezig met woordspelingen, grapjes en in vallen. Die gaat het tweetal nu ten nutte maken. Beroeps? Misschien, maar alleen als het erg goed is. Dat zijn ze nu aan het uittesten. Vrijdag avond onder meer in Deining. UTRECHT. (ANP) De samenstellers van het VARA-programma „Nederpop- zien” gaan in samenwerking met de Algemene Nederlandse Organisatie van Uitvoerende Kunstenaars een fonds voor noodlijdende pop-musici oprichten. Het startkapitaal zal worden gevormd door een deel van de opbrengst van het benefietconcert dat „Nederpopzien” za terdag a.s. verzorgt in de evenementen hal in Groningen- if és s** t.-f. iSi'

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 13