Bewerking brengt dramatiek in Vondels tragede Boeiend pleidooi voor Donizetti’s „Poliuto Opnieuw werk van Couperus in TV-serie Nenad Parpov: virtuoos romantische aquarellist Tweede expositie van abstracten in Leningrad UNOP BV i.o. 2 ATTENTIE! Wasserij DU.YN 'tas Velser Operakoor „Bel Canto” IN KUNSTZALEN HEERKENS THUSSEN Weense kunstenaars in Singer Museum Christian Science wil geen zendtijd [ATERDAG 18 9 JANUARI 19 75 KUNST Verwarmingsservicc l 4 KW MATHOT BV DE GROOTSTE MEDISCHE SPECIAALZAAK IN KENNEMERLAND GEEFT CASH CARRY KORTING OP HANAU SOLARIUM. DE ZON VOOR HET HELE GE ZIN. EN OOK OP ANDERE HANAU HOOGTEZONNEN DIE ZO NODIG ZIJN VOOR U ZELF EN VOOR UW KIN DEREN NA ZO’N LANGE ZONLOZE ZOMER EN WINTER. MATHOT BV ZIJLSTRAAT NEGENENZESTIG. HAARLEM. TELEFOON DRIE-EEN-NUL-ZEVEN-VIJF-NUL. Gas- en oliestook- installaties Onderhoud Airconditioning Ombouw olie op gas Tel. 023-310440* Spaarncsiad Ij Friese Varkenmarkt 4 - Haarlem EERSTE IJMUIDER MARKIEZENFABR1EK KvanVEEUN •AARKJEZEN/ZONKIESCWERMfM. HAARLEM Nenad V. Karpov exposeert in de kunstzalen van Heerkens Thijssen zijn aquarellen en tekeningen. Hij woont in ons land na een studieperiode aan Amerikaanse universiteiten, waar hij is opgeleid in architectuur en industriële vormgeving, waarin hij een graad haalde. Van die oplei ding is weinig meer terug te vinden in het werk dat hier hangt, maar wel iets anders. Hij heeft in Ameri ka ook toneel gespeeld en heeft zich daar heel sterk geïdentificeerd met Shakespeare’s Hamlet, de rol die hij het liefst speelde bij het studententoneel, waaraan hij deel nam. '■v2 „REINO” B.V. voor tapijtreiniging Vaste vloerbedekking Losse kleden Telefoon 023 - 31 3289 AMSTERDAM. Vroeger kon je maar op één moment lachen bij de Gijsbreght. Dat was als de por- I tier van ’t Karthuizer klooster zegt, dat soldaten zelden geluk brengen: j „We zien ze no van voor en ’t aller liefst van achter”. De hoogbejaarde Philippe la Chapelle kreeg dan al tijd een beschroomde lach. Voor de rest was het een sonoor klinkende plechtigheid op afgemeten vers voeten. VELSEN. Het Velser Opera koor „Bel Canto” heeft gisteravond een bewonderenswaardige presta tie geleverd met de eerste opvoe ring in Nederland van de opera „Poliuto” van Donizetti. Maanden en maanden is er met grote ijver gerepeteerd door solisten en door het koor. Een volkomen onbekende opera op het'repertoire nemen be tekent, dat elke partij noot voor noot moet worden ingestudeerd. De partijen moesten alle met de hand uit de partituur worden overge schreven en alleen al daarvoor is een onblusbaar enthousiasme no dig. MHL - A'. Nieuwe Gijsbrecht: twee mensen reageren op oorlogstoestand (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) J. H. MOOLENIJZER. (ADVERTENTIE) JAC. HEIJER (Van onze RTV-redactie) (ADVERTENTIE) i (ADVERTENTIE) „Beethoven”, (Van onze correspondent) HEIN STEEHOUWER (ADVERTENTIE) -JU. k Mi Middenhavenstraat 27 IJmuiden - Telefoon 02550 - l 41 98 Na 18.00 uur telefoon 02550 - l 12 02 (ADVERTENTIE) Donizetti heeft bij elkaar 70 opera’s gecomponeerd en had daar slechts 27 jaar voor nodig. Er zijn vier opera’s overgebleven, die nu nog vrij regelmatig gespeeld worden: „Elisir d’amore”, „Lu- cia di Lammermoor”, „La Fille du Régi ment” en „Don Pasquale”. Hoe het ge beuren kon, dat „Poliuto” indertijd ge vallen is als een baksteen, is niet meer na te gaan. Het ligt niet aan de muziek LAREN (ANP). Een tentoonstelling „Fantastisch Realisme uit Wenen”, be staande uit tekeningen, aquarellen en grafiek', en samengesteld door het Oos tenrijkse ministerie voor Onderwijs en Kunst, zal 24 januari in het Singer Museum in Laren worden geopend door ambassaderaad dr. G. Potyka van de Oostenrijkse ambassade. De expositie zal tot en met 23 februari duren. MOSKOU (AP). Een groep non- conformistische schifders in Leningrad die in december met toestemming van de autoriteiten een tentoonstelling van hun abstracte kunst hielden, hebben het stadsbestuur verzocht een tweede expo sitie te mogen houden. kening. zoals er ook een Hamlet met de bekende schedel te vinden is. In beide gevallen weer een hang naar een dra matische expressie, door de knappe lijn voering onderstreept. Hij is overigens toch sterk verknocht aan de lijn, zoals ook blijkt uit een centaur (paardmens), met regelrechte herinneringen aan de lijnvoering uit de Jugendstil, maar ook aan het symbolis me in die tijd. Behalve het symbolisme trekt ook het surrealisme hem, getuige een uitstekende aquarel van een paard HILVERSUM. De AVRO heeft on der regie van Walter van der Kamp (van De Stille Kracht) de tv-bewerking van de Couperus-roman „Van oude men sen, de dingen die voorbijgaan” in pro- duktie genomen. seven sisters Door het wegvallen van de serie die Annie M. G. Schmidt voor de AVRO zou schrijven, zijn er studiofaciliteiten vrij gekomen die nu voor de Couperus-serie gebruikt kunnen worden. Daardoor is de produktietijd nu vervroegd. De cast is dan ook nog niet helemaal rond maar een aantal namen ds wel bekend: Josine van Dalsum, Paul Steen bergen. Caro van Eyck, Andrea Dom burg, Lex van Delden, Han Bentz van den Berg, Ellen Vogel, Johan Remmelts, terwijl ook een aantal mensen uit De Stille Kracht aan deze produktie mee zullen werken. De serie zal zes afleveringen beslaan, die niet vóór eind 1976 op het scherm zullen komen. klinkt al te ongeschoold. Jan Kieboom, die vaak met Lobo samenwerkt, ont wierp een steigerachtig speelvlak van verschillende verdiepingen. Het is omge ven met rode lappen, die omhoog ge trokken worden als de verwoesting van Amsterdam een feit is. De gestileerde ruïnes worden dan zichtbaar. Een aan vaardbaar toneelbeeld, dat goed gebruikt ’t Krom 22, Haarlem, tel. 32 32 81 Na 6 uur 31 75 90 (bij Bakenesser- gracht). Elk door ons aangenomen werk kan op een snelle en voor delige wijze worden gefinancierd. Aannemersbedrijf Door ons allround bedrijf zijn wij de enige, die het meest efficiënt en goedkoop kan werken overal in Nederland. JALOUZI66N Wij doen voor i Nieuwbouw Metselwerk Loodg.werk Stucadoors- werk Spuiten van muren Stalen steiger bouw - Tuinarchitectuur AMSTERDAMSEVAART 20 HAARLEM - TEL. 322462 u o.a.: - Verbouw - Voegwerk - Timmerwerk - Schilderswerk binnen en buiten Kompl. keukens - Dubbele ramen Gozewijn; zijn verzen vloeien mooi en doorleefd. Henk Rigters is Vosmeer, in wie alle vijanden verenigd zijn. Zijn spie is geen schoelje, maar een intelligente kolonel die de strijd volledig de baas is. Deze „nieuwe” figuur is door de bewer kers uitstekend opgebouwd uit de oor spronkelijke gegevens. Theu Boermans als broer Arend laat de verzen voor wat ze zijn, maar portretteert scherp een dodelijk vermoeide, gedesillusioneerde krijgsman. Herman van Elteren typeert een malle portier: (als Vondel zich niet omkeert in zijn graf, dan La Chapelle toch wel). DE MUZIEK van Bernard van. Beur-, den en zijn geluidsdecor klinkt mooi en ondersteunt het ritme van de voorstel ling. Alleen het gezang van de spelers, waarop sommige teksten gezet zijn, met „natuurlijke” voorhand, maar een achterband die een metamorfose is van het bekende paard van Troje, een hou ten paard dus. Daarnaast blijkt Karpov dan ook nog een goede portrettist te zijn. Een interessante figuur dus Nenad V. Karpov, virtuoos en met een hang naar dramatisch-romantische expressie. i Er hangt hier een serie tekeningen, houtskool met wit krijt tegen een grij ze achtergrond. Ze vormen de belang rijkste scènes uit de Hamlet. En dan blijkt Karpov een vituoze en vooral romantische tekenaar te zijn. Daarnaast is hij aan ballet verknocht en er hangt dus ook een serie heel knap „geschre ven” tekeningen van het Zwanenmeer, zoals hij die tijdens de laatste opvoerin gen van het Nationale Ballet noteerde. Karpov is veelzijdig, misschien wel té gemakkelijk werkend in meer stijlen, steeds echter met een romantische on dertoon, die het werk weer tot een eenheid bindt. Die romantiek is vermoe delijk te danken aan het feit, dat hij Joegoslaaf is, in 1937 in Serajewo gebo ren. Hij exposeerde in Joegoslavië, daar na in de Verenigde Staten en ook al eens in ons land. Zijn verblijf in ons land heeft hem een flink aantal grote aquarellen opgele verd in een naturalistische stijl, ogen schijnlijk typisch behorend tot de Ne derlandse school, totdat je ziet, dat hij daarin ook wat romantischer is, dan we hier meestal gewend zijn. Schapen in een weiland worden met dekwit extra aangezet, echt wat je noemt „een witge- wolde kudde”. Zo zijn ook zijn luchten iets aan de dramatische kant, een sneeuwlandschap éxtra wit, alles dus sterker opgevoerd dan het werk van veel aquarellisten hier. Hij doet dit op het gevaar af van te „plaatj esachtig” te worden, maar ongetwijfeld houdt het toch met zijn romantische aard verband. Die aard drijft hem op nog meer wegen. Er is een uitstekend portret van Beethoven met een partituur als achter grond in een stijl die het midden houdt tussen een aquarel en een waterverfte- of aan de zangpartijen er is voor alle solisten behoorlijk veel te zingen. Ver moedelijk had het publiek in 1848 in Napels geen behoefte aan dramatische tonelen uit de eerste 250 jaar van het Christendom. Dat de jonge held Poliuto en zijn vrouw Paolina zich liever voor de leeuwen lieten gooien, dan dat zij hun geloof in Christus opgaven, daar had 125 jaar geleden niemand belang stelling voor. Nu ik de opvoering van „Bel Canto” heb gezien ben ik ervan overtuigd, dat Poliuto een beter verdiend lot heeft en het is te hopen dat andere gezelschappen het Velsense voorbeeld zullen volgen. „Bel Canto” heeft het zeer moeilijk gehad voor deze première, want enkele uren voor de voorstelling stond nog niet vast of Margot Stroink zou kunnen zin gen. Er was een lichte keelaandoening geconstateerd en zingen werd haar afge raden. Voor Margot stond het vast dat de voorstelling moest doorgaan, dus..- zingen! Hoe verder wij kwamen hoe beter zij ging zingen en in de laatste acte liet zij de remmen los, iedereen luisterde met spanning en bewondering naar haar stralende stem. Ook de overige rollen waren sterk be zet; toen de na de eerste taferelen de zenuwen waren gekalmeerd, heb ik met zeer veel genoegen naar Piet Maas, Jan Polak, Arnold Alons en Theo Haly ge luisterd. Hubert Waber in de rol van Callistene stak natuurlijk wel met kop en schouder boven zijn medezangers uit, maar naar zo’n stem kan je zonder bezwaar de hele avond luisteren. Het orkest van het Amsterdams Conservato rium en het Muzieklyceum (en niet het Amsterdams Philharmonisch Orkest, zo als in het programma stond) o.l.v. Kees Bakels, heeft voor een uitstekende bege leiding gezorgd. Dit Conservatoriumor- kest is jong en onervaren, maar de jongelieden weten de weg in hun partij en! Ook de regisseur Arnold Alons moet hard hebben gewerkt, want er werd met overgave gespeeld. Er kan nog wat meer vaart in komen, maar dat zal zeker in de volgende voorstellingen gebeuren, (maandag 20 en woensdag 22 januari in de Velsense Schouwburg). Tenslotte nog een luid bravo voor de constuums en decors. „Bel Canto” heeft een goede vondst gedaan. wordt. Zijn kostuums zijn minder ge slaagd; ze geven nauwelijks blijk van gevoel voor kleur en snit. Waarom loopt Broer Peter in zo’n raar zwart pak en waarom heeft Gijsbrecht zo’n uitgezakte ijstrui terwijl alle anderen fluweel dra gen? De grote miskleun in kleding en regie is de manier waarop vader Willebrord getoond wordt. Hij is een Karthuizer abt, maar hij wordt omgeven door non netjes, die eruit zien als gesluierde hare- krisjna-mensen compleet met belletjes. Allemaal in het oranje en roze. En dat alleen maar omdat in de tekst ergens staat dat het klooster „zingt en klinkt”. Een vondst, dat wel. Maar te gek om los te lopen. Sigrid Koetse en Hans Boswinkel als Badeloch en Gijsbregt. OM DE NIEUWE Gijsbrecht (let op de moderne spelling) van het Publieksthea- ter kun je echt plezier hebben. Regisseur René Lobo en de spelers zien kans humor en lucht tussen de Alexandrijnen te krijgen, zonder Vondels verzen aan te tasten. Lange tijd kun je de voorstelling zelfs gezellig noemen en daarna zowaar echt ontroerend. Wie had dat ooit kun nen denken. Eindelijk gebeurt er wat in dat statische stuk. Het komt vooral door de manier waarop Lobo Gijsbrecht en Badeloch heeft geregisseerd en Hans Boswinkel en Sigrid Koetse deze figuren invullen. Het is geen hooggestemd echtpaar van mid delbare leeftijd. Hun Gijs en Badeloch zijn een jong stel, dat gek op elkaar is. Boswinkel is een sympathieke, jongens achtige anti-held, die met het hoofd in de wolken loopt. Koetse is een frisse, temperamentvolle vrouw, die de situatie beter door heeft dan haar man. Daarom komen ze in conflict met elkaar. Dit conflict wordt door andere volgorde van enkele scènes helder voorbereid. Boven dien krijgt dit conflict diepte, omdat de regisseur erin slaagt in de ondergang van de stad Amsterdam een oorlogssitu atie te suggereren, die herkenbaar reëel overkomt. In Vondels verzen wordt veel verhaald van gevechten, bloed, ver- j krachting en verraad. Aan de manier waarop de spelers deze verzen zeggen, kun je al die rampspoed werkelijk zien. Als bijvoorbeeld Ab Abspoel opkomt om het bekende bode-verhaal te begin nen, dan loopt daar echt een soldaat die van het slagveld komt en de dood heeft gezien. De nederlaag van Amsterdam tegen de Kennemers is voor het publiek duidelijk. Daardoor kan des te beter uitkomen, hoe bezijden de werkelijkheid Gijsbrecht denkt en handelt. Als hij tenslotte erkent dat hij verloren heeft en zijn Amstelland moet ontvluchten, is dat een einde met ongekende dramati sche spanning. WAT DIT BETREFT zijn de drama turgische ingrepen van het duo René Lobo en Guus Rekers uitermate zinvol geweest. Vondels klassieke tragedie heeft er een verbazingwekkende dramatiek door gekregen. Maar; er zijn ook veran deringen die minder gelukkig uitpakken. Op verschillende punten worden de „reportages” van gebeurtenissen (die zich elders hebben afgespeeld) onderbroken, om op een hoger gelegen speelvlak die gebeurtenissen te laten spelen. Dat geeft wel eens een verwarrend geknutsel. Met name in het geval van het beroemde bodeverhaal, dat gehalveerd wordt door de scène van bisschop Gozewijn en de clarissen in te lassen. Het is voorts de bedoeling dat het publiek begrijpt, dat Badeloch tot drie maal toe de geest van haar overleden nicht Machteld oproept. De eerste keer I als Badeloch vertelt hoe ze van haar gedroomd heeft; vervolgens om de rei i „Waar werd oprechter trouw” en ten slotte om de tekst van Rafaël te zeggen. Dat oproepen wordt niet waar gemaakt. Machteld staat er telkens net zo realis tisch bij als de scènes met Vosmeer en Gozewijn. Overigens zegt Celia Nufaar met name die rei over de huwelijks trouw met een enthousiaste geloof waardigheid. HOOGTEPUNT VAN DE voorstelling levert Sigrid Koetse, als ze de Rei der Clarissen zegt. Toen ik dertien was, zag ik het Charlotte Kohier doen en hoe: Oóóóóóóóó, Kèrstnacht, schóóóóóóóóner daaaan de daaaaèggn! Onvergetelijk, maar zo belachelijk door het hoge galmende zingen, dat ze van Willem Royaards had geleerd. Koetse zegt de rei óp een moment dat het haar en het publiek duidelijk is dat het oorlog is in Amsterdam en de kerstnacht in stukken ligt. Koetse komt 1 dan helemaal naar voren en zegt de rei vol verontwaardiging én woede. Het lot I van Rachels kinderen, van wie dan sprake is, komt dan over als het lot van alle oorlogskinderen. Koetse laat dat zo indrukwekkend klinken dat je eigenlijk pas voor het eerst hoort wat er staat. Het klinkt als een hoogst actueel paci fistisch protestgedicht. Het spel van Sigrid Koetse is door gaans van een abjecte aanstellerij. Maar waartoe René Lobo haar heeft aangezet is ongelofelijk. Voor het eerst komt uit dat mooie gezichtje een tekst, waarin je kunt geloven en waarom je ontroerd wordt. Haar handgebaren zijn nog sier- fratsen en haar lopen is nog loos geflad der, maar dat vergeet je gauw door haar spel in het eerste deel. In het tweede deel gaat ze jammer genoeg over de schreef; ze raast en tiert te veel. Toen ze gisteren na zo’n heftige toestand, tegen Gijsbrecht zei: „Bedaar wat”, schoot de zaal spontaan in de lach. Ook Hans Boswinkel is prachtig in de weer en consequenter dan Koetse. Max Croiset is misschien iets te oude-vrij ste rachtig van toon als abt Willebrord, maar toont een indrukwekkend dappere DEN HAAG. Minister mr. H. W. van Doorn heeft Christian Science onthe ven van de verplichting om per maand een kwartier radio zendtijd te vullen. Het kerkgenootschap heeft zelf om deze ont heffing gevraagd. Het is de eerste keer dat een zendgemach' gde in dit geval een „mini-omroep” op eigen verzoek zijn zendtijd kwijtraakt. De reden is, dat de resultaten met name op het gebied van de werving niet aan de verwachtingen van Christi an Science hebben beantwoord. Het be sluit om niet langer geld in de radio- uitzendingen te steken, is afkomstig van de Moederkerk van Christian Science in Boston. Het beschikbaar gestelde geld zal nu voor andere doeleinden besteed worden. Op een persconferentie in Moskou deelden de schilders Joera Sjarkitsj, Alexander Leonov en Jevgeny Roechin aan Westerse journalisten mee dat zij deze tentoonstelling voor 15-23 maart willen organiseren. De groep heeft een paviljoen met een tentoonstellingsgebouw in de omgeving van de haven aangevraagd, groot genoeg om ongeveer 1000 bezoekers tegelijk te ontvangen. Volgens de organisatoren was de eerste expositieruimte te klein. Er waren toen in vier dagen 10 tot 12.000 bezoekers geweest. De groep uit Leningrad wil verder in mei samen met Moskouse kunstenaars ia de Russische hoofdstad exposenm. een aquarel van Nenad V. Karpov. ‘i J 1 ,-V- r

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 9