MIJN NACHTEN MET SUSAN” WERD EENONGEWONE MISDAADFILM De la Parra sluit eerste periode verantwoord af Sater met arbeidersstuk in Velsen en Haarlem Hilversum 4 wordt klassieke zender S film in Amsterdam Junckers deens. parket Voetbal en amusementtoppers in VARA’s Portugal-actie 99 99 9 BASKETBALL LEVI’s— Sperry-Remiirton 1 IKSI t MARATHONUITZENDING TOT MIDDERNACHT 1 15 KUNST VRIJDAG 24 JANUARI 1975 90 53 I 543 2 65 4i ■ra het het l’Invitation h SCORPIO FILMS heeft nu in totaal elf grote speelfilms gemaakt waarvan Wim Verstappen er zeven voor zijn rekening heeft genomen en Pim de la Parra met „Mijn nachten met Susan, Olga, Albert, Julie, Piet en Sandra” zijn vierde heeft afgeleverd. Tegelijk kondigt hij aan dat zijn vijfde produktie zal gaan over Suriname’s onafhankelijk heid, met als opgaaf van redenen: „Op zijn 35ste jaar kan Pim een confrontatie met zijn geboorteland niet langer uit de weg gaan”. VELSEN In het satirische stuk „Ja baas, nee baas” van toneelgroep Sater zien we vooral hoe de directie van een bedrijf door middel van de ondernemingsraad en de vakbond de arbeider kan manipuleren. Hoe dat systeem werkt zien we aan de hand van een arbeidster die lid is van de Ondernemingsraad. Duide lijk wordt getoond hoe machteloos beide instellingen zijn, zodra aankomt op reorganisatie van bedrijf en massaal ontslag. La bonne Année F N achtvoorstellingen Ukr i I MV 55 ■nt Twee van de „ontembare furiën” in Pims „Mijn nachten met Susan 1 Ja baas, nee baas zinvolle satire tijd (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) Aanvang 20.45 uur Op zaterdag 25 januari speelt in de Kennemersporthal muziek, waaronder valt opera, oratori um, liederen en koren. Op zaterdag zou de amateuristische muziekbeoefening een duidelijker plaats moeten hebben en wat de zondag be treft, zouden de klassieke programma’s van Hilversum 1 en 2, zoals de uitzen dingen van het Concertgebouw Orkest, moeten worden overgeheveld naar de nieuwe zender. DE PREMIERE VAN deze week is „l’Invitation”, een Zwitserse film van Claude Goretta die in mei ’73 in Cannes ten doop werd gehouden en sindsdien overal met lovende kritie ken begroet werd. Men kan nu van deze uitzonderlijke film van een jon ge industrie die de laatste tijd voort durend van zich doet spreken, kennis nemen in The Movies. NOS bij tijd en wijle met wat verrich tingen van de Euopese schaatskampioen- schappen voor heren in Heerenveen. „LES ZOZOS” van de maker van „Huil niet is terug in Studio K en „Everything you always wanted to know about sex, but were afraid to ask” van en met Woody Allen kan men nog eens zien in Alhambra 2. In Kri terion komt Cinestud met twee opvallende nacht voor stellingen: Orson Welles „The third Man” en de pre mière van „Landschap na de Slag” Van de Pool Andrej Wajda. In Rem- brandtplein Theater een nachtelijke voorpremière van Pirn’s „Mijn nach ten met hierboven besproken. Fm van de arbeidersklasse juist de macht van de werkgevers in de hand werkt. Iemand suggereerde dat het vakbondka- der beter informatie moet doorgeven en een ander wees op de scholingscursussen van de vakbonden. Een jongeman stelde de principiële vraag waarom Werk in ons land nog steeds Heilig is. Hij vroeg zich af of het wel waard is te pleiten voor recht op werk, als dat werk bestaat uit sleurar- beid aan de lopende band. Hij bepleitte een gegarandeerd inkomen ongeacht het soort en de omvang van het werk. Dat leidde tot een discussie over maatschap pijhervorming. In ieder geval bleek, dat het stuk van Sater een goed middel is om een discus sie los te slaan Vanavond speelt Sater weer in De Schouw. Op 3 februari is „Ja baas, nee baas” te zien in de Haarlemse stadsschouwburg, een vrije voorstelling. Het is de moeite waard het te gaan zien. De zmvolle inhoud heeft een geestige en met zorg uitgevoerde vorm. JAC HEIJER. baas, nee baas” vraagt om een vervolg. Sater heeft voor dit zelfgemaakte stuk een vaak humoristische dialoog gevon den. Op vele momenten is het uitsteken de satire, die met een vertellende speel- trant vaak voortreffelijk in beeld wordt gebracht. Jaap van Donselaar en Wouter ten Pas beelden met nadrukkelijk gesti leerde gebaren de leidinggevende perso nages uit. Gelukkig niet met sigaren en hoge hoeden, zoals het vormingstheater dikwijls Pleegt te doen, maar in pastel kleur! ge snelle kostuums en trendy stropdassen. Blitze managers, die mario netten zijn in de handen van - hoe kan het anders - de multinational. Martien van den Ouwelant treft kari katuraal een vakbondsleider, de mond vol met „beste vrienden” en de handen in een posititie van afhouden. Uiteraard wordt het arbeidersvolk niet als karika tuur voorgesteld; het publiek moet zich- gemakkelijk me* hen kunnen identifice ren. Maar Marcelle Meulemans, Yvonne Petit en Jan-Jaap Jansen hebben daar toch wel enige moeite mee, misschien omdat de tekst hun weinig psychologisch houvast geeft. Hoewel de arbeidster al lange onraad ruikt, kan ze niets ondernemen. Pas als de arbeiders solidair zijn, kan het met ontslag bedreigde personeel op treden. Het is jammer, dat het stuk verzuimt aan te geven hoe die eendracht bereikt wordt. In „Ja baas, nee baas” is het massale ontslag de enige reden, maar dan is het te laat. Het stuk toont niet hoe solidariteit er al veel eerder moet zijn. besluit met uitgebreide radio- en televi- sie-uitzendingen, wordt deze veteranen wedstrijd rechtstreeks <20.30 uur Neder land I) op het scherm gebracht. Herman Kuiphof doet zijn commentaar uit 1963 ook nog eens over. De VARA maakt er op de tv een echte marathonuitzending van, die al om kwart voor drie ’s middags begint. De zaterdagse kinderuitzending moet zelfs de wijk nemen naar het tweede net. De grote instuif in het Utrechtse Jaar- beurs-Congrescentrum brengt heel wat vooraanstaande politici, onder wie de Portugese minister van buitenlandse za ken Mario Soares, en artiesten in beeld. Koos Postema praat de scènes van de actie aan elkaar. Goretta gaat van een heel eenvou dig gegeven uit. Van een klein kan toor dat in zijn uiteenlopende perso neelsleden kort en exact omschreven wordt in de eerste beelden van de film, neemt een der boekhouders tij delijk ziekteverlof omdat de dood van zijn moeder hem zo sterk aangegre pen heeft dat hij aan een zenuwin- storting toe is. Teruggekomen van een langdurige afwezigheid, nodigt hij zijn directeur en al zijn collega’s uit om zijn nieuwe woning in te wijden. Hij blijkt inmiddels verhuisd naar een klein kasteeltje met een vorste lijk gazon, waarschijnlijk- betaald uit de erfenis van zijn geadoreerde moe der. Ieder der geïnviteerden reageert anders op de gestegen welvaart van hun collega die zich vroeger door niets onderscheidde, behalve door zijn grote gehechtheid aan zijn moeder, voor zover die naar buiten merkbaar was. Sommigen tonen nauwelijks verborgen jaloezie, anderen zijn geïn teresseerd en nieuwsgierig naar het nieuwe huis dat van onder tot boven bekeken wordt, weer anderen maken onbeschaamd gebruik van de door een gehuurde ober geserveerde dran ken en van het overvloedige buffet. Het feest loopt langzaam uit de hand, zoals dat gebeurde in de beken de Tsjechische film van Milos For man, „Het brandt m’n liefje”. Wat vroeger een hechte eenheid leek bin nen de kantoormuren valt uiteen in individuen die zichzelf in nauwelijks merkbare details en gedragingen ont hullen. Het enige meisje van het gezelschap wordt door de drank over moedig en begint een voorzichtige striptease, de directeur doet avances in de richting van de niet meer zo jonge secretaresse die hij vroeger nauwelijks bekeek. De vrolijke Frans van het gezelschap verzint dwaze spelletjes in het park, waarvan ieder op eigen manier profijt trekt. In één woord, iedereen is anders geworden of laat nu pas zien wie hij werkelijk is. De eenzame figuur is de gastheer die de schuld krijgt van Albert heeft vanuit zijn afgesloten kamertje via een gat in de muur („Obsession”!) vrij zicht op het doen en laten van de losgeslagen meisjes en Anton (Hans van der Gragt) laat zich niet onbetuigd als hij Susan (Willeke van Ammelrooy) ontmoet al heeft deze laatste iets droevigs en ingetogens over zich. Al met al een ongewone misdaad film die jammer genoeg weinig moei te doet althans enigszins situatie en karakters te verduidelijken en aanne melijk te maken. Het Hollandse land schap, met zee, dijk en laag gelegen achterland wordt functioneel bekeken door de camera van Maro Felperlaan, de teksten hadden beter gekund en hier en daar wat minder gewild- uitdagend. Hans van der Gragt is geen groot acteur, het spel van Olga en Sandra (Franulka Heyermans en Marja de Heer) is amateuristisch en net niet gevaarlijk Lolita-achtig ge noeg om reliëf te geven aan haar rol van moderne furiën. Een „complete” rol speelt Nelly Frijda die van gekke Piet een aandoénlijk-tragische figuur maakt die voor dit bedachte divertis sement bijna te goed is. verder in Rotterdam, Amsterdam, Eind hoven en Groningen. alles mogelijk is door het feit, dat de arbeidsverhoudingen in ons land ook bij de wet voorgeschreven zijn. Met andere woorden: er is niet alleen een kapitalis tische verhouding tussen werkgever en werknemer, maar ook een parlementaire wijze tot stand gekomen wettelijke ver houding. Die twee elementen, de verdeeldheid van de arbeiders en ’s lands wetten, komen nauwelijks of niet in het stuk voor. Niet dat het zo erg is. Je moet toch ergens beginnen. Ik zie Sater daar nog wel andere stukken over maken. „Ja Piet” zit op het erf van een boerderij tussen twee lijken. Alle drie zitten ze op krakende tuinstoelen, alle drie hebben ze een rokende sigaar in de mond en met een zegevierende glim lach om de mond slaat „malle Piet” de armen om haar nieuw verworven bezit als omarmt zij voor het eerst een man. Eer het zo ver is gekomen, is er heel wat gebeurd, vreselijke gebeur tenissen die hard aankomen omdat ze zich afspelen in een landelijke omge ving, waar alles rust en vrede ademt. En omdat ze het gevolg zijn van Susan’s goedheid die haar boerderij, ergens achter een glooiende zeedijk open heeft gesteld voor kneusjes uit haar vriendenkring die het niet meer zo zien zitten en een tijdje moeten verdwijnen uit de ongezonde stads sfeer. Zelf heeft ze rust trachten te vinden door buiten te gaan wonen, maar de later bijgekomen gasten, Al bert die zich opgesloten heeft in een lichtloos vertrekje van de boerderij en niemand wil ontmoeten en een tweetal losgeslagen meisjes, Olga en Sandra, geven haar handevol werk en veel kopzorgen. In die ongewone en explosieve situ atie verschijnt Albert op zijn motor, een toonbeeld van gezondheid en nor maliteit. Hij komt eigenlijk iets te laat, want kort voor zijn komst heb ben Olga en Sandra in een baldadige bui een Amerikaanse toerist met zijn eigen whiskyfles in zijn eigen auto de hersens ingeslagen. De auto rijden de meisjes in het struikgewas, de dode Amerikaan (een pikante bijzonder heid" de Amerikaan is volgens de „crew”-lijst gekleed door „Anders dan Anderen”) wordt achteloos in ’n stil watertje gedumpt. Piet die daar in de buurt in een krot woont, heeft alles gezien en zonder precies te be grijpen wat er gebeurd is, heeft zij het lijk in haar huisje gesleept, waar schijnlijk om wat gezelligheid te heb ben in haar eenzaamheid. De verdere gang van zaken die tenslotte leidt tot het hierboven be schreven eindbeeld, moet men zelf gaan zien, want het viertal dat het screenplay geschreven heeft (Charles Gormley, David Kaufman, Harry Kamel en Pim de la Parra Jr.) heèft nog wat pijlen op de boog. Ook erotische pijlen, want de zonderling alles wat verkeerd gaat en zijn inge huurde bediende voorstelt als huis houder te blijven, omdat hij weet hoe alleen hij straks weer zal zijn. „Tlnvitation” is aandoelijk van eenvoud en tegelijk een krachtig ant woord aan degenen die bij film alleen aan superlatieven en sensaties kun nen denken. Wat regisseur Goretta (hij maakte in ’57 met zijn landge noot Alain Tanner het nu bijna le gendarische „Nice Time” in Engeland, als typisch product van de toen be staande beweging „Free Cinema”) van dit kleine gegeven maakt is boeiend als een menselijk mini-drama zoals alleen het gevoelige camera-oog dat kan ontdekken. NA EEN TIJDLANG dicht te zijn geweest voor restauratiewerken opent Cineac Damrak zijn tweede bioscoop met een film van Claude Lelouch „La bonne Année”. Een ingenieuze opzet van Lino Ventura om een ju welier aan de Croisette in Cannes te beroven leidt tot kennismaking en een groeiende vriendschap met de jon ge eigenares van een antiekzaakje dat zich naast de juwelenzaak bevindt. Alle spanning van een perfecte in braak heeft Lelouch handig als hij in zijn meeste films is, gecombineerd met een liefdesverhouding die de ge deeltelijke mislukking van Ventura’s onderneming en zelfs diens gevangen schap overleeft. Regisseur Peter de Baan Iaat de dia loog zeer rustig spreken, met tussenlig gende stiltes, opdat de tekst goed kon doordringen Het gaat naar mijn gevoel ’ets te langzaam, althans te spanning- loos. De toeschouwers zijn toch echt geen kleuter meer. De muziek remde vaak af en ook de scènes onderling worden zonder werkelijke spanning aan elkaar geregen, maar dat kan aan de werkomstandigheden hebben gelegen De voorstelling ging gisteravond in De Schuw, in Velsen-Noord, dat geen vol- ledige theateraccommodatie heeft. De Schouw zat goed vol met vooral jonge mensen. Na afloop leidde het Ka merlid Stan Poppe een rustige discussie, niet met de spelers, maar tussen de toeschouwers onderling. Daar werden zinnige dingen gezegd, zowel over het stuk als over de algemene problemen van met name de vakbond. Daverend applaus was er voor de man, die opmerkte dat de verdeeldheid BEUKEN, EIKEN, ESSEN, SYLVAKET 20 SOORTEN EN PATRONEN SHOWROOM Kampersingel 22 Haarlem Telefoon023-31 91 20 ook op zaterdag geopend (10-16uur) HAARLEM Parkeerruimte aanwezig. Als herinneringssteuntje Bunuel’s „Le Phantóme de la Liberté” vcor de tweede week in Calypso, Polanski’s „Chinatown” in City 2, „That’s Enter tainment” in Du Midi, „Contes immo- raux” in Leidseplein Theater en Flo ra, „The Sting” voor de 26ste week in Nöggerath, „Andrej Roublev” in Kri- terion, Makavejev’s „Mysteries van het organime” in Cinétol, „De rovers- symphonie” zondagmiddag in The Movies en Fassbinder’s „Effie Briest” voor de derde week in de Mini Movies, tenslotte „Huil niet met je mond vol” voor de 16de en laatste week in De Uitkijk. Voor Nederlandse films kan men de komende maanden steeds terecht in City 4 dat deze week opent met René Daalder’s „De blanke slavin”. Hoogstwaarschijnlijk zal Hilversum 4 behalve klassieke klanken ook actuali teiten krijgen. De werkgroep reportage van de omroep stelt voor één of twee uitzendingen te plaatsen tegen het eind van de ochtend en/of de middag. Dat zouden dan uitzendingen moeten zijn van een kwartier tot 20 minuten lengte. Het college van programmaleiders van de omroep zou het schema voor de nieuwe zender voorlopig als proef willen Zien. In principe zou men op Hilversum 4 70 tot 80 procent klassieke muziek willen uitzenden en twee uur gesproken woord per dag. Op elk heel uur van de uitzending zijn grepen gepland uit succesvolle VA- RA-programma’s van weleer, zoals Ton van Duinhovens „Poep-Chinees” uit Ha- dimassa, Wim Sonnevelds „Dora”, Tom Manders „Poesie-mauw” en „majoor Kees” van Paul van Vliet- Tussen al die VARA-beelden komt de (Van onze RTV-redactie) HILVERSUM De Nederlandse radio krijgt binnenkort waarschijn lijk zijn klassieke zender, waarvoor de stichting Nederland-Muziek al zolang geijverd heeft. Maar het wordt voorlopig nog niet een geheel volwaardige zender. Hilversum 4 zal zijn programma slechts brengen tussen 7 uur ’s morgens en 5 uur ’s middags; zondags zou het pro gramma om acht uur moeten aan vangen. Minister Van Doorn van CRM heeft 17 december laten weten akkoord te gaan met de ontkoppeling van één zen der. Vóór 1 februari moeten de omroep organisaties en de NOS met een plan voor deze nieuwe zender komen. Het NOS-bestuur is vrijdag voorgesteld om die nieuwe zender aan de klassieke mu ziek te laten. De werkgroep-muziek van de omroep heeft reeds een indeling voor die zender gemaakt, welke echter alleen voor de vijf werkdagen zal gelden en die als volgt luidt: van 7 tot 9 uur langere werken uit de barok en het klassicisme; tussen 10 en 11 uur orkestrale muziek met of zonder solisten, uitgaande van het standaard- of „ijzeren” repertoire; van 11 tot 12 uur kamermuziek; van 12 tot 13 uur een promenadeconcert; van 1 tot 2 uur nieuwe platen met afwisselend opera, orkestmuziek enz.; van 3 tot 4 uur muziek uit de 20e eeuw, met bijzon dere aandacht voor de Nederlandse mu ziek; van 4 tot 5 uur tenslotte vocale Men kan dus „Mijn Nachten met Susan.gevoegelijk als een afslui ting van een eerste periode in Pirn’s carrière beschouwen, een periode waarin achtereenvolgens „Obsessions” („Het Gat in de Muur"), „Rubia’s Jungle’’, „Frank en Eva’’ en nu de film met de lange titel ontstond, werk dat Pim zelf verdeelt in „luid ruchtige films” („Obsessions”), „Frank en Eva") en verstilde als „Rubi’s J a ugle”. Zijn laatste film om schrijft hij als een combinatie van de elementen die in „Obsessions” aanwe zig waren, te weten mysterie, psycho en suspense, onopvallend vermengd met de verstilde aspecten van „Rubi a’s Jungle". Dit wetende kan de toeschouwer zich bij voorbaat al enigszins een voorstelling maken van wat hij te zien gaat krijgen bij een bezoek aan „Mijn Nachten.Wat suspense (de filmopnamen begonnen op de ver jaardag van Hitchcock 13 augus tus 1974), wat erotiek, maar dat alles verwerkt in een verantwoord verhaal dat psychologisch gemotiveerd is. Met enige moeite kan men al deze elementen wel terugvinden in Pirn’s vierde film, waarvan men in het algemeen kan vaststellen dat een ge varieerde handeling met veel zorg en afwisseling gefilmd is en uiteindelijk leidt tot een slotbeeld dat in een film van Aldrich of Corman niet zou heb ben misstaan. Nelly Frijda als de dorpsgek „malle In afwachting van het grote voetbal- treffen van ’s avonds wordt om half zeven nog een samenvatting vertoond van het eerste treffen tussen beide teams, dat Feyenoord toen met 3-1 verloor. Om kwart over zeven wordt de uitslag van de „Twee voor twaalf”-quiz voor de kijkers bekendgemaakt en daarna wordt dit spel nog een keer gespeeld door Rijk de Gooyer en Albert Mol. Na de voetbalwedstrijd (circa 22.20 uur) is het tot middernacht weer actie voeren geblazen met uiteraard tussen door erg veel amusement. Ook de radio-uitzendingen over de Portugal-actie komen op Hilversum 2 vanuit het jaarbeurscentrum. De VARA- programma’s, ZO, ZI, ZI-Sport en In de Rooie Haan houden veel tijd vrij voor Portugal, met reportages, documentaires, interviews met leden van het comité van aanbeveling en de stand van de inzame ling. VARA-radioverslaggevers staan (Van onze RTV-redactie) HILVERSUM. Sportief hoogtepunt van de actie „Houdt Portugal vrij”, ge organiseerd door VARA en PvdA, wordt zaterdag een „herhaling” van de voetbal wedstrijd BenficaFeyenoord, die elf jaar geleden met a’s inzet de finale in het Europa-Cuptoemooi in Lissabon werd gespeeld. Beide teams laten de „oudjes” van toen weer de groene zoden weer opdraven. Bij Feyenoord zijn dat Eddy Pieters Graafland, Gerard Kerkum, Hans Kraay, Guus Haak, Cor Veldhoen, Reinier Kreyermaat, Rinus Bennaers, Gerard Bergholtz, Piet Kruiver, Frans Bouwmeester en Coen Mouljjn. Wisselspelers zijn Bert Kik, Henk Schouten, Thijs Liebregts, Riny van Woerden, Piet Steenbergen en Cor van der Gijp. Bij Benfica hopen aan te treden: Costa Pereira, Cavern, Cruz, Humberto, Raul Coluna, Augusto, Santa na, Torres, Eusebio en Simoes, sterren van toen en wat enkelen van hen betreft ook nog van nu. Zaterdagavond, als de VARA de actie „Ja baas, nee baas” laat wel even zien hoe verdeeld de arbeiders zijn, maar hoe dat komt wordt niet uitgebeeld. Toch was daar wel de mogelijkheid voor. Als de directie de arbeidster uit de onderne mingsraad met sherry, mooie woordjes en een betere baan probeert te paaien, zegt ze heldhaftig als Jeanne d’Arc nee. Maar zou ze dat ook gezegd hebben als ze een gezin had te onderhouden? Daar blijkt niets van. Er wordt ook een oudere werknemer getoond, die zich in de ondernemings raad druk maakt over de kwaliteit van de koffie. Hij laat zich door de veel slimmere directeur en zijn personeels chef naar de mond praten. Naar het leven getypeerd, dat wel. Maar waarom deze man zich tenslotte wel bij de opstandigen schaart, blijft duister. Wat „Ja baas, nee baas” wel erg goed doet is duidelijk maken welke argumen ten en overredingsmiddelen de bedrijfs leiding kan gebruiken om essentiële in formatie over de stand van zaken in het bedrijf en de plannen te verzwijgen. Maar weer niet wordt getoond, hoe dit 1 L L--

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 15