De Verlossing vanaf zondag op televisie Broos klankspel van Veiling van kostbare boeken Alexandre Lagoya uit doopsgezinde bibliotheek Kern-ensemble terug na tournee in Sovjet-Unie Urn Kalsoum overleden in Ravel-programma Wiener Symphoniker subliem geleid door Carlo Giulini Guarneri-trio uniek „Equus”, religieus toneelstuk van Peter Shaffer Hofdansen uit Korea ALARM- Keus uit Spaanse gitaarmuziek van Blaeu uit 1662 VARA-MATINEE IN CONCERTGEBOUW Vincent van Gogh in Engeland Knappe uitvoering in Kleine Zaal „Atlas Maior” 7 KUNST 19 7 5 MAANDAG 3 FEBRUARI a. AMSTERDAM De gitarist Alexandre Lagoya, van Franse na tionaliteit, maar geboren uit een Italiaanse moeder en een Griekse A INBRAAKBEVEILIGING vader, maakte voor zijn programma op een enkele uitzondering na een keuze uit de Spaanse gitaarlitera- tuur. Tot de uitzonderingen be hoorde dan onder andere een in tiem Andante-rondo van Diabelli, de Oostenrijkse componist, bij elke pianopupil bekend om zijn études maar als gitaarcomponist in de ver getelheid geraakt. HAARLEM „Equus” van de Engelsman Peter Shaffer behan delt de gewetensvraag van menig psychiater: wat is de geestelijke prijs die de patiënt betaalt voor zijn genezing. In dit stuk, zondag in Haarlem gespeeld door Globe, meent de kinderpsychiater Martin Dysart dat hij van zijn 17-jarige pa tiënt Alan een pure hartstocht weg snijdt, zodra hij de jongen af helpt van diens trauma en hem zodoende gereed maakt voor een „normaal” leven. Martin Dysart meent dat hij de hartstocht van de jongen hoog stens vervangt door een surrogaat, geheel passend in de plastic wereld waarin wij leven. Psychiater blijft medicijnman dus zit de z’n aoltele- e is het lis de )isco- :aren - JAC HEIJER :rmu- is de itrofee (Van onze RTV-redactie) laM- Alle TOON VRANKEN ALEXANDRELAGOYA (ADVERTENTIE) willen POL - ALARM 023-259491 Overveen J. H. MOOLENIJZER je Co- >gram- üt de blaast oog. van den koor- zijn in ge- „De ster van het oosten”, zoals haar bijnaam luidde, werd bekend door een verbod tot het zingen in het openbaar te negeren. Zij is meer dan 50 jaar lang de bekendste zangeres in de Arabische taal geweest en kreeg als een der weinigen van de Arabische liedcultuur ook naam in West-Europa. februari worden geveild zijn afkom stig uit de bibliotheek van de doops gezinde gemeente in Amsterdam. De veiling start met bijna 500 nummers (1000 delen) bijbel en wetenschap en andere theologische werken. Daartoe behoren ruim 100 bijbeluitgaven in 14 talen, onder meer de eerste uitgave van het oude testament in het Jid disch, de eerste uitgave van de even- geliën in het Gotisch, de eerste uitga ve van het nieuwe testament in het Grieks en een 16e eeuws evangeliën handschrift in Cyrillisch schrift. avond, een uitzending de volgende avond en op woensdag 12 februari. ichtige e de- lentair il. ent u elpro- schaft, apapa. 19.30 speel- Jour- :ies en iktueel scoop- üttner. Ims en elwip- rnaast eraan helle- itmoe- je- al. ichten ig. nily, H O Um Kalsoum zong veelal vaderlands lievende liederen en volksliederen in een tijdloze, klassieke stijl, maar het meest geliefd waren haar liefdesliederen, zoals het lied Al Atlal. Een belangrijk deel van haar inkom sten heeft ze besteed aan filantropische doeleinden, zoals steun aan de Palestijn se vluchtelingen-organisaties. amma. 19.05 (riekse tsland. 19.45 ■drijn- Kom- urnaal The- 0 (K) 21.15 ssische film. n, tv- eenvoudige maar doeltreffende r' Black e. :holie- De heer Gumbert noemt voorts als zeldzaamheid een 17e eeuwse pas kaart van Pieter Goos (West-Indische paskaart) op zwaar perkament ge drukt voor gebruik op zee. Op de veiling zijn verder vele bekende na men goed vertegenwoordigd, zoals Di derot en d’Alembert, Dürer, Ortelius, Buffon, Lavoisier en Voltaire. De kijkdagen zijn 21, 22 en 24 februari. van het Concertgebouw de honderd mu sici van de „Wiener Symphoniker” met de opdracht de Zesde Symfonie voor de zoveelste keer te spelen. Zij mogen zich met een gerust geweten het beste Beet- hoven-orkest noemen, want hun voorva deren hebben Ludwig van Beethoven persoonlijk gekend. U hebt natuurlijk gelijk indien U zegt dat dit een argu mentering is, die kant noch wal raakt, maar het is toch een feit dat de „Wiener Symphoniker” uit eigen ervaring precies weten wat „Erwachen heiterer Emnfin- dungen bei der Ankunft auf dem Lan de” betekent. Hun dirigent is Carlo Maria Giulini, een van de allerbesten van deze tijd. Hij heeft de macht om de „Wiener Sympho niker” in toom te houden en ervoor te zorgen dat zij spelen wat er staat. Zijn manier van dirigeren is al het ware één groot verzoek, een zeer dringend verzoek aan elke muzikant in zijn orkest, om zijn hoogste kunnen in dienst te stellen van de muziek. Het resultaat is een orkestklank zo warm en zo puur tege lijk, dat wij duidelijk verstaan wat Beethoven wilde zeggen. Het ontwaken van de lente hebben wij dit weekend meegemaakt, wij kunnen er geen woor den voor vinden, maar Beethoven heeft het gevoel op muziek gezet. uitverkocht. Op de agenda varj het ensemble staat voor dit jaar een optreden in juni op een festival in Istanboel en een concert in Ankara en vervolgens een grote tour nee van anderhalve maand in augustus- september door Midden- en Zuid Ameri ka, Mexico, Puerto-Rico en enkele Ca- raïbische eilanden. evelde wan- toemd. n, heb werk!" Lagoya is een autoriteit op zijn gebied, een vinder van fijne klankschakeringen. een creatief zoeker naar effecten en contrasten. Nieuwe snufjes als het ma ken van trillers op twee snaren tegelijk en een nieuwe positie om een geraffi neerd staccato en snellere pizzicati mo gelijk te maken heeft hij samen met zijn vrouw, de Franse gitariste Ida Pres- ti, geëxperimenteerd. Sinds 1969 is hij hoofd-docent gitaar aan het Parijse Conservatorium. INSTALLATIES VAh DER POL bv Electrotechniek AMSTERDAM De musicus in de mens Ravel is aan de veelheid van verschijningsvormen in zijn leven niet achteloos voorbijgegaan. Maar evenals zijn leermeester Fauré is Ravel zichzelf gebleven. Hij onderging de invloed van Chabrier, Satie, de jazz, Strawlnsky en de polytonaliteit. Toen hij kort voor de eerste wereldoorlog te Wenen kennis maakte met werken van Schonberg was zijn eerste reactie: „Ce n’est pas de la musique, c’est du laboratoire”. HILVERSUM. De AVRO-televisie begint zondagavond met de langver wachte serie De Verlossing naar het gelijknamige boek van de Vlaamse au teur Willem Elsschot. Er komen in to taal drie afleveringen, behalve op zon- Die indruk hebben Ronald Masin (vi ool), Maria Keleman (altviool), Rob Reu- ling (violoncello) en Rinus Groot (piano), tenminste overgehouden van de ont vangst die hun ditmaal in beide landen ten deel is gevallen. De tournee werd gemaakt in het kader van het cultureel verdrag tussen de Sovjet Unie en Neder land. Gedurende hun verblijf van ruim twee weken in de Sovjet Unie trok het ensemble naar de uithoeken van het land, namelijk van Moskou naar Froen- ze bij de Chinese grens, vandaar naar Tasjkent in Centraal-Azië, Doesjanbe in Zuid-Rusland en vervolgens 4300 km. naar het in het noorden gelegen Lenin grad. De cijf concerten waren telkens Dat is wel begrijpelijk, want voor Debussv Was Beethoven een vervelende concurrent, die veel meer succes had dan hijzelf. Hij vond het belachelijk, dat Beethoven probeerde „heitere Empfin- dungen” in muziek weer te geven. De bussy kon toen niet weten, dat hij later een stuk zou schrijven „Prélude a l’après-midi d’un faune” met precies dezelfde gevoelens en bedoelingen als zijn grote voorganger. Zaterdagmiddag zaten op het podium Toch zijn sporen van deze laboratori- um-muziek later terug te vinden in de Sonate voor viool en cello, die op het tweede concert van de Ravel-serie in de Kleine Zaal van het Concertgebouw in Amsterdam in het programma van het Guarneri-trio was opgenomen. Ravel was namelijk een té impulsieve creatie ve geest om niet alle mogelijkheden ook zelf te beproeven. Ravel keert zich in deze sonate af van de harmoniek en begeeft zich niet onder aggressiviteit op het gebied van de atonaliteit. Toch krijgt de atonaliteit hem niet in zijn macht, Ravel blijft ook hier zichzelf in zijn taaleigen en speciale signatuur. Zijn muziek kenmerkt zich door een grote helderheid en doelbewuste intelligentie. Hij zit vol geniale invallen en is vooral een meester in de kunst van de dialoog. Deze kwaliteit werd in genoemde so nate uitzonderlijk belicht door Herman Krebbers en Jean Decroos, twee geest verwante muzikale naturen en beiden meesters op hun instrument. Bijzonder heftig was de samenspraak in het twee de deel „Trés Vif”. Later zou het Kreb bers een snaar kosten maar zelden heb ik ook Krebbers zo gespannen en bewo gen zich zien uitleven in de grilligheid van deze Franse meestercomponist. Merkwaardig en interessant is ook de sonate voor viool en piano. Twee onver enigbare instrumenten volgens Ravel. De discrepantie klinkt door in de compositie hoewel Krebbers op de snaren en Danie le Dechenne in haar toecher op de vleu gel een verrassende affinitieit voor het Ravelliaanse idioom lieten doorklinken. Martin Dysart is nog geen alternatief psychiater. A Iwordt hij zich wel bewust van de ontoereikendheid van zijn vak, maatschappelijke consequenties heeft dat inzicht niet voor hem. Voor de schrij ver blijft een psychiater nog een biecht vaderachtige medicijnman, die gelooft Tussen de spitse vinnigheid van het perpetuum mobile en de koele distinctie van het allegretto dreef vooral het harts tochtelijk spel van Krebbers het mid dendeel „Blues” naar een hoogtepunt. Voltallig was dan het Guarneri-trio in actie in trio voor piano, viool en violon cel. Naast grote verering voor het origi neel talent van Ravel, dat zich hierin etaleert, verdient in minstens gelijke mate de uitvoering zelf onze diepe be wondering. Wat een unieke instrumenta le ontmoeting van kostbaar talent, dit Guarneri-trio, in deze specifieke Ravel- kunst, Het publiek van de uitverkochte Kleine Zaal reageerde zijn bewondering af in een ovationeel applaus. TOON VRANKEN Oude hofdansen, volksdansen en eigen toneelcreaties worden aanstaande zon dagmiddag (drie uur) getoond door Won- Kyung Cho in het Tropeninstituut in Amsterdam. Won-Kyung Cho is een Ko reaanse klassieke danser en acteur die in Seoel een eigen dansacademie heeft gehad. Hij heeft in de Verenigde Staten de moderne danskunst bestudeerd en gaf daar, evenals in Europa, naast theater voorstellingen en televisie-optredens lezingen en cursussen voor studenten museumbezoekers. Joan en Willem Blaue leverden een grote bijdrage aan de ontwikkeling van de kartografie. Het hoogtepunt van hun activiteiten was de 11-delige „Atlas Maior” van 1662 met bijna 600 kaarten. Het komt zelden voor dat deze atlas op een Nederlandse veiling wordt aangeboden. De Atlas Maior die in Utrecht wordt geveild is een smetteloos exemplaar in verguld per kamenten uitgeversbanden, kaarten zijn oudtijds gekleurd. Veel van de boeken die op 25 en 26 UTRECHT (ANP). Op 25 en 26 februari komt bij J. L. Beijers BV in Utrecht (boekhandel, antiquariaat en veilinghoudster) een groot aantal kostbare boeken onder de hamer. Het hoogtepunt van deze boekverkoping wordt veilingnummer 1183 a, de „At las Maior” van Blaeu. De opbrengst wordt getaxeerd op 100.000 a 125.000, aldus de heer H. L. Gum bert van de BV Beijers. LONDEN In het Victoria and Al bert Museum in Londen is vorige week een tentoonstelling geopend die een beeld geeft van de bezoeken die Vincent van Gogh aan Groot-Brittannië heeft gebracht. Met twee onderbrekingen bleef van Gogh van mei 1873 tot december 1876 in Engeland. Aanvankelijk woonde hij in Brixton, Londen-zuid. Later ging hij naar Ramsgate en Isleworth, waar hij lessen gaf. De tentoonstelling heeft voornamelijk ten doel te laten zien waar op de belangstelling van Van Gogh ge richt was en waarover hij schilderde en •chreef. Het Rijksmuseum Vincent van Gogh in Amsterdam heeft werken van Van Gogh beschikbaar gesteld. CAIRO Um Kalsoum, Arabic’s meest geliefde zangeres van het klassie ke lied, is zaterdag na een langdurige ziekte op 75-jarige leeftijd overleden. rs, tv- iteiten. für 10 (K) t. 20.15 gazine. monu- Jour- kom- dat hij écht mensen kan genezen, alleen het waartoe niet meer zo ziet zitten. „Equus” is een religieus stuk. De hoofdpersoon stelt halverwege het stuk, dat men het leven niet kan verklaren zonder zichzelf „plaatselijke góden” te scheppen. Voor zijn jonge patiënt zijn die góden de paarden in de manége waar hij werkte. Eén paard in het bijzonder ver eerde hij en gaf het de Latijnse naam Equus, dat paard betekent. Nu maakt Peter paardenmythe geen dienst. Equus mag AMSTERDAM. Lang geleden, in 1807 en 1808, werkte Beethoven aan zijn Zesde Symfonie. Boven het eerste deel schreef hij: „Het ontwaken van vrolijke gevoelens bij de aankomst op het land”. Beethoven kon toen niet weten, dat zjjn symfonie in 1975 nog gesneeld zou worden. Hij heeft ernstig geprobeerd een bepaald gevoel van blijheid in mu ziek uit te drukken en dat is hem gelukt, want bij het luisteren naar de Zesde Symfonie ervaart elk muzikaal mens een groot geluksgevoel. Ik weet wel, dat er enkelen zijn die dit gevoel niet hadden of hebben Debussy bij voorbeeld schreef nooit vriendelijk over Beethoven. Hij haatte zijn piano-sonates en voor de Zesde en Negende van Beet hoven had hij geen goed woord over. De hoofdrol van Pol van Domburg wordt gespeeld door Rudi Falkenhagen, die van verteller door Bob Verstraete, terwijl andere rollen zijn weggelegd voor onder meer Mart Gevers, Josine van Dalsum, Hugo Metsers, Piet Kamer man en Bob Storm. Walter van der Kamp heeft voor de regie getekend. In De Verlossing wordt een beeld geschilderd van een man. Pol van Dom burg, die in opstand komt tegen Kerk en Maatschappij. Het is een stijfkop die niet van rusten wil weten en van vroeg tot laat in zijn winkeltje werkt. Rudi Falkenhagen over zijn rol: „Pol is een eenzame man, een Hollander al léén in een Belgisch dorp. Hij wordt geduld, omdat men nexp, als leverancier van de dagelijkse levensmiddelen (nocrig heeft, maar hij wordt door niemajd geliefd. Een verbitterde figuur die zich van God heeft afgekeerd en die daarom, op bevel van de godsdienaar, pastoor Kips, door een hel op aarde moet gaan. Op die tocht sleept hij zijn vrouw en drie dochters mee”. Walter van der Kamp: „Het is een trieste strijd in een kleine, afgesloten dorpsgemeenschap, tussen twee mannen, die te trots zijn ooit hun ongelijk te bekennen. Het dorp begrijpt het niet. Het ziet alleen de uiterlijkheden en kiest dan, zo gebeurt dat nu eenmaal in de tijd waarin Elsschot zijn verhaal laat spelen, de zijde van de pastoor, de man die immers door God is gezonden”. Hij vervolgt: „Ik hoop, dat ik er in geslaagd ben, die sfeer weer te geven in het televisiespel. Juist voor die sfeer is het zo belangrijk dat ik een groot deel van de opnamen niet in de studio heb hoeven maken. In het Limburgse plaats je Esloo hebben we een geweldige loka- tie gevonden voor de buitenopnamen. En. wat nog veel belangrijker is, de hele plaatselijke bevolking heeft enthousiast meegewerkt aan de realisatie”. Onder leiding van kapelaan J. Bex hebben 90 figuranten hun medewerking verleend. Op de foto: moeder Sideria (Mart Gevers), haar dochter Anna (Josine van Dalsum) en pastoor Kips (Piet Kamer man). Hoofdzakelijk jong publiek bevolkte zondagavond de Grote Zaal in Amster dam om de leermeester als solist te horen. De lang niet volle zaal leent zich eigenlijk niet voor de miniatuurkunst van de gitaar, maar Lagoya speelt dan toch wel met zoveel raffinement zijn doorzichtig broos klankspel, dat men desondanks geboeid raakte. Zijn reper toirekeuze (van de 17e tot de 20e eeuw) vond ik wat eenzijdig. Geen echt nieuw geluid, wel veel romantiek. Als leuke bijzonderheid kwam aan het slot van het programma de Variaties op het the ma van het „Carnaval de Venise” van Tarrega als thema het populaire deuntje naar voren: „Ik wou dat jij van was was en ik van terpentijn” Een gezellig meezingertje, maar daarvoor waren de bewerkingen met grappige snikeffecten en sierlijke omspelingen beslist te fijn. Het wijsje zelf schijnt door Paganini in Venetië opgedoken te zijn. Tarrega be seerde zijn variaties op Paganini’s origi neel en dat hij dit bijzonder geestig en onderhoudend deed, kwam in de delicate voordracht van Lagoya met veel charme tot uitdrukking. De Zevende Symfonie van Dvorak werd voltooid in 1885, dat is 73 jaar na Beethovens Zesde. Toch verschillen de gevoelens van deze Tsjechische compo nist in geen enkel opzicht met die van Beethoven. Dvorak heeft ook getracht „die heitere Empfindungen”, die men ondervindt bij een terugkeer in de na tuur, in notenbeelden uit te drukken. Ook hij is daar goed in geslaagd, met het gevolg dat Beethoven een beetje naar de achtergrond gedrukt werd op dit concert en dat was jammer. Wij noemen Beethoven een klassieke compo nist en Dvorak een hoog-romantische, maar het onderlinge verschil is zeer gering. Dat wil niet zeggen dat wij teveel van het goede kregen, want ik heb het hele concert op de punt van mijn stoel gezeten. De „Wiener Sympho niker” spelen zo mooi, zo probleemloos en met zoveel overgave, dat men onwil lekeurig denkt: „o, laat ze niet ophou den”. Zij hielden natuurlijk wel op, maar niet nadat zij op nadrukkelijk verzoek de Ouverture „Freischütz” van Carl Maria von Weber gespeeld hadden. Zo verrukkelijk mooi en zo fijn genuan ceerd als ik haar nog nooit gehoord heb. SCHIPHOL (ANP) Teruggekeerd van een tweede lange-afstandstournee door de Sovjet Unie en Iran (er werd in drie weken 20.000 km. afgelegd), mag het ruim vijf jaar oude Amsterdams Kern-ensemble erop bogen dat het op het gebied der kamermuziek internatio nale erkennening heeft verkregen. Shaffer van deze authentieke gods- dan een zwetend paardelijf hebben, zijn moraal is in de ge dachten van de jongen allerchristelijkst. De misdaad waar het stuk om draait is de bekende zonde van heiligschennis. De jongen en z’n vriendinnetje zullen voor het eerst sex hebben; dat moet gebeuren in de stal van de manége. De jongen kan het niet. Hij ziet voortdurend de ogen van zijn paardegod en voelt zich schuldig. Precies de reactie van zovele christelijke pubers van vorige gene raties in elk geval die in dezelfde omstandigheden het Oog van God in de Driehoek in hun nek hebben gevoeld. De jongen steekt in grote verwarring alle paarden in de manége de ogen uit. Het verschil met de christelijke God is, dat Equus niét vergeeft. En jongen bij de psychiater. Inhoudelijk biedt het stuk van Shaffer nauwelijks of geen nieuwe inzichten. Dat stelt me teleur, omdat de vorm, waarin Shaffer zijn problemen giet, voortdurend spannend en verrassend is. niet alleen verwerkt hij de therapeuti sche gesprekken tussen psychiater en patiënt tot knap geconstrueerde scènes, waarin heden en verleden ongemerkt in elkaar overlopen. Bovendien rekent hij zijn beide hoofdpersonen als boeiende karakters, die gaandeweg tot een vader- zoon-relatie geraken. Siem Vroom speelt de psychiater, alsof de rol voor hem geschreven is. Een tamelijk kleurloze provinciaal, met een verschrompeld gevoelsleven, die tot de ontdekking komt dat z’n patiënt juist dat bezit wat hij zelf mist: hartstocht en geloof. Dat betekent een emotionele schok, maar Siem Vroom houdt z’n hoofd koel, zodat z’n uitbarsting aan het slot deste geloofwaardiger uitkomt. Een prachtige rol. Evert Holtzer speelt de jonge puber heel natuurlijk, met lef en schuchter heid. Precies goed. Maar zijn gebrek aan stemtechniek speelt parten op de mo menten van vervoering, met name die waarin hij de éénwording met paardegod beleeft. Zo’n scène vereist meer van een speler dan het bekende na turel. Ook de kleinere rollen werden uitste kend gespeeld: Mart Gevers en Dick Scheffer als ouders, Femke Boersma als vriendin van de psychiater, Edda Ba- rends als een stevige stalmeid en Wim Hoddes als manègehouder. De grootste verrassing in het toneel beeld vormen de paarden: zeven jonge mannen met ’n paardekop van draadijzer op het hoofd en zilveren klompschoenen als hoeven. Ze bewegen zich als echte paarden; schitterend gechoreografeerd door Bambi Uden. Hun optreden krijgt inderdaad iets van het ritueel, zoals dat in de fantasie van de jongen mogelijk is. De voorstelling is geregisseerd door Adrian Brine, die niet enkele een zeer lo gische, heldere mise-en-scène heet ont worpen, maar ook alle spelers tot voor treffelijk gedoseerd spel heeft gebracht. Het sobere toneelbeeld, waarin enkele banken de plaats van handeling aandui den is van Jean-Marie Fiévez. Kortom een van de betere voorstellingen, zo niet de beste, van Globe in dit en het vorig seizoen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 7