Beeldende kunst Agenda in stadhuis kastje kijken TOTALE rundvlees I WEBBE's 10.000 PERZISCHE TAPIJTEN W-35ZKORT^G! ^p&c/aaU groentebedrijf MDEWART *n wereld vol perzen OPRUIMING VAN MÉÉR DAN 'Biefstuk 31 Tartaar, 'SöéPRuwtr 7Q varkens ffan KAÏÏBOHAtë l</W|i vleeseters van haarlem en omstreken opgelet I dikke IvSSSKiABB&t Guus Hermus grandioos in sublieme opvoering „Cyrano de Bergerac I rl ZOEKT MODELLEN r; GAAT WÉÉR UITBREIDEN DAAROM MALEE 'Biefstuk VARKEHS FILET Parian Meubelen Win een nieuwe abonnee en ontvang een kaartspel en een asbak! VARKENS FRIKAHDO I RiB‘Haas [KAPBOHA^ ^1 4sr?3IS8 INDRUKWEKKEND TONEEL IN VELSEN met rrico scheepmaker THEEMSPLEIH MARHIXSTRAAT, HAARLEM BIJ ERUU KOOPT U10 PERZIË ZELF! OEDERLOODS GROOTSTE SPECIRRLZHRK. kilo prijs kilo prijs BEVERWIJKSE COURANT IJMUIDER COURANT HAARLEMS DAGBLAD VLEEÖURAKSrS WOENSDAG FEBRUARI 5 1975 99 Beverwijk Velsen-IJ inuidèn 1 1 MOULIN ROUGE MOULIN ROUGE TONY SHERMAN UITGESLOTEN. DE REEDS BIJZONDERE AANBIEDINGEN IN DE E.A.W. BAZAAR| DIT GELDT OOK ONZE KOLLEKTIEI SUPERIEURE KWALITEITEN MAROC-BERBERS EN ALGERIJNSE BERBERS ken en regisseur Ko van Dijk hier bij duidelijk tot uitdrukking is ge komen. Sureau INTERMODEL Ramplaan 6 - Overveen riET "l belt U 023 - 31 90 53 MOULIN ROUGE Zeeweg 238 - IJmuiden-o. - Tel. 15854 HEEL KILO VOOR KENNERS ÉN PRIJSBEWUSTE KOPERS! HAARLEM - OUDE GROENMARKT14-16 (pal achter de GROTE KERK - GROTE MARKT) OPENINGSTIJDEN dinsdag t/m zaterdag 10-5 uur telefoon 023-324464 VELSEN Waarschijnlijk zul len in de Velsense Stadsschouw burg een toneelgezelschap en zijn hoofdrolspelers zelden langduriger door het publiek zijn toegejuicht, als hier dinsdagavond na afloop van de opvoering van Edmond Rostands beroemde heidenkomedie „Cyrano de Bergerac” het geval is geweest. Een ovatie welke voor namelijk werd toegespitst op de grandioze vertolker van de titel rol, Guus Hermus, hoewel ook de grote waardering voor Lies Fran- RECTIFICATIE 15 SINAASAPPELS VOOR f2,00 THEODORUS GERARDUS VAN GELDORP '6 I TuBBELCjgoorV HttL Kilo s» 2 Wij zullen zijn nagedachtenis in hoge ere houden. (ADVERTENTIE) l Uitsluitend voor reklame-doeleindenü! F Morgenavond het optreden van hooggenoteerd in de Top 40! Te zien en te luisteren in 495 KILO-SLAGERIJ van V.'M**. E.A.W. Hiermede geven wij kennis van het plotseling overlijden van ons Erelid Het Bestuur en leden van V.V. De Vogelvrienden IJmuiden Laat ons vrijdag 7 februari tussen 19.00 uur en 22.00 uur be- oordelen of jouw toekomst in dit fascinerende vak zal liggen. Of bel voor het maken van een afspraak een van de volgende nummers 023 - 240599 - 334268 - 264797 en vraag naar de heer Breed of de heer Step^winke.' Voor een proefabonnement Elke dag nieuws uit binnen- en buitenland, uw stad en uw streek, radio en TV., sport, kunst, elke maandag de bijlage „Sportief”, De VPRO ging verder met het Zweed se drieluik over Italië. Nader gespecifi ceerd zou je kunnen zeggen: over de misstanden in Italië, maar ik heb al jarenlang het gevoel dat dit een even groot pleonasme is als ijskoud ijs. Dit keer zagen we hoe de politie gedrild wordt tot een politielegertje, in plaats van tot een apparaat om de criminaliteit tegen te gaan. De carabinieri, en dan ƒ695,- vanaf 695,— belt U 02510-2 65 46 belt U 02550 I 54 37 I Dralon bankstel Hoekbankstellen Eiken bankstellen vanaf 995,— Kleine Houtstraat 106 - Haarlem Tel. 31 77 62 I Vulde bonindie regelmatig in deze krant staat! om 7Q0 GEHAKT ivv] hm? on w elke zaterdag de bijlage „Erbij” Ervaring is niet vereist. Ook voor gehuwde dames/heren die nog over wat vrije tijd beschikken. Onze interesse gaat uit naar een veelzijdigheid in personen er. types, in diverse leeftijdsgroepen. Die op free-lance basis bij ons willen werken. Regelmatig ontvangen wij brieven die rea geren op een adver tentie onder nummer, doch waarop dat num mer niet is vermeld. Dit vertraagt de door zending ervan of maakt deze onmogelijk. Ver meldt daarom steeds duidelijk op de enve loppe het nummer van de advertentie waarop uw brief reageert. Dit is in uw eigen be lang! Wij verliezen in hem een goed en trouw lid en medewerker. jli'iiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiHiHiiiiiiiHiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiriHiiiiiiiii^ In onze woensdagreclame advertentie van gisteren stond abusievelijk vermeld: 25 sinaasappels voor f2,00 DIT MOET ZIJN in de leeftijd van 78 jaar. Er zijn twee redenen waarom deze Felison-expositie nu in het stadhuis wordt gehouden en niet zoals gebrui kelijk in Beeckestijn. De eerste is het teruglopende bezoek bij de Felison-ten- toonstellingen in Beeckestijn gedurende de wintermaanden en de tweede reden is de wens van het gemeentebestuur van Velsen om het stadhuis meer van de burgers te laten zijn. De opening van de expositie wordt verricht door wethouder Roessingh van culturele zaken, vrijdagavond om half negen. 5 jaar garantie op constructie. Geopend dinsdag t.m. zaterdag 10 tot 17 uur. Koopavonden tot 21.00 uur. Badhoevedorp - Nieuwe Meerdijk 17. Tel. 02968-58 17. Vrijdags koopavond. Amsterdam - de Boelelaar 12 (tegenover ingang Esso Motor Hotel) Telefoon 020-42 90 39 Museum Beeckestijn, Rijksweg, Velsen-Zuid, stijlkamers en oude gebruksvoorwerpen, da gelijks te bezichtigen van 14 tot 17 uur. Pieter Vermeulen, Moerbergplantsoen 2, IJ muiden. Dagelijks van 9.30 tot 12 en van 14 tot 16 uur. Niet op zaterdag en zondag. Bedrijfsmuseum Hoogovens, Bessemerstraat IJmuiden. Dinsdag en donderdag geopend van 12 tot 14 uur en op aanvraag, telefoon 02510- 94159. (Van een onzer verslaggeefsters} VELSEN. De beeldende kunstenaar Wim Bosboom (uit Driehuis) 'xuoseert zijn werken in de Burgerzaal van het Velsense stadhuis. De expositie is geo pend vanaf vrijdag 7 februari t ot maart. BUREAU VOOR FOTO EN FILMMODELLEN uur: ,,De nonnen van donderdag 20 uur: ..Gejodel De heer W. ven O.te G. "Die kachel had Ik niet meer nodig. Ik sta nog maar alleen en ik ga in een verzorgingsflat Die buiskachel bleef over. Hup, In de krant ermee dacht Ik. Dan kun je zien hoe die kleine rubriekadvertenties worden gelezen. Allemaal jonge mensen die óf helemaal net begonnen óf bij hun centrale verwarming een gezellige kolenkachel wilden hebben. Wat zeg je daarvan.” Het dagblad Is uw f*'”] kontaktadres. maandag, dinsdag en woensdag gesloten 1 Ten slotte nog dit. Hier en Nu van de NCRV liet „oliedeskundige” Van der Hek aan het woord over de „oliemissie” van prins Bernhard in Venezuela. Van der Hek deed daar heel schamper over, en blijkbaar maakte dit op veel kijkers een nog merkwaardiger indruk dan op mij. Zij hadden opgebeld om te vragen wie die meneer dan wel was geweest. Hier en Nu legde het nog eens uit: een oliedeskundige in de Tweede Kamer! Maar dat was de vraag natuurlijk niet. Die mensen wilden hun vermoeden be vestigd zien dat hij „minstens” van de PvdA was! En dat is-ie. vooral de politieke politie, lijkt voorna melijk te worden afgericht op demon straties, en verschillende keren zagen we dan ook met onze eigen ogen hoe een vreedzame demonstratie „gewelddadig" werd gemaakt doordat de politie op de demonstranten werd afgestuurd. Je vraagt je af wat de Italianen ertoe bewogen mag hebben de Zweedse televi sie toe te staan dit uitvoerige en gede-l tailleerde portret van hun organisatie te vervaardigen. We kregen bijvoorbeeld te zien hoe de politierecruten in de klas geleerd werd hoe zij een filmcamera moeten bedienen. Ondertussen vertelde een der politiefunctionarissn dat er al leen maar in het geheim gefilmd wordt bij bepaalde gelegenheden, dat het ei genlijk ook niet bekend mocht worden dat dit gebeurde, en dat de Italiaanse pers en andere media er ook nog nooit I over geschreven hadden. Vervolgens I kregen we zo’n politiefilmpje te zien van het ontruimen van een gekraakt pand! Wat kan ze bezield hebben om zich dan nu opeens bloot te geven aan de I Zweedse televisie, die zoiets natuurlijk I verder transporteert door de hele we-1 reld? Ik vermoed dat de onuitputtelijke I Italiaanse ijdelheid er debet aan, is ge- I weest. Het herinnerde me aan een ver haal van sportjournalist Kick Geudeker, I die in de vooroorlogse dagen van „We I gaan naar Rome” de beslissingswedstrijd tussen Nederland en Zwitserland in Mi laan moest verslaan. De Nederlandse I journalisten stuitten de dag tevoren bij I hun pogingen om een snelle telefonische I verbinding met Nederland te krijgen op de stugge onwil van een Mussolini- I achtige stadionfunctionaris. Toen verzon Geudeker een list. Hij vroeg of de man in het bezit was van een foto. Hoezo, vroeg hij. O, zei Geudeker nonchalant, I het is in Nederland nu eenmaal de gewoonte om even een foto in de krant te zetten van de man die ons bij ons werk behulpzaam is geweest. De volgen de dag, voordat de wedstrijd begon, kwam de Italiaan met een mooie foto aandragen, en met de telefoon was er geen enkel probleem meer. Gelukkig werden we gisteren slechts met twee kwissen opgescheept. Het viel me op dat de jongens in „Tweekamp” een ruim drie maal betere score hadden dan de meisjes, maar tenslotte is het ook niet het jaar van het meisje. En bij „Herken je deze tijd” werd ik als door de bliksem getroffen toen een jongen plotseling van de computer een „dames- prijs” kreeg toebedeeld. Daaruit blijkt dat mijn observatie van vorige keer, dat de mannen nooit toevallig een dames- prijs o p het toetsenbord indrukten, waarlijk nergens op gebaseerd was. I I W\ 995^i 225! DEZE SPONTANE en enthousiaste bijval vormde de verdiende beloning voor een voorstelling, welke verleden week na een „try out” in Haarlem door Wim Helversteijn reeds uitvoerig in ons blad is besproken. En hierbij bezigde hij terecht de originele kwalificatie „Dynas tie der Groote Luyden”. Want dit was weer eens toneel van grote klasse, ge monteerd als een „grand spectacle” en als zodanig ook door Ko van Dijk gere gisseerd. Hiervoor was zelfs iedere figu rant door hem een aparte typering voor geschreven en met de knap gekarakte riseerde hoofd- en bijrollen vormden zij een bewonderenswaardig hecht ensemble dat in staat bleek de vele originele en soms grappige regievondsten feilloos bij de voorstelling onder te brengen. WAARLIJK INDRUKWEKKENDE ta ferelen zijn hier het gevolg van geweest, waarbij alleen maar dient te worden herinnerd aan het spectaculaire leger kamp dat bruiste van vitaliteit en bewe ging. En even feilloos was de beroemde balkonscéne geresisseerd, waarmee het publiek, ondanks de volkomen ongeloof waardige situatie toch tot een stil en ontroerd medeleven werd bewogen. EEN DERGELIJK permanente aan dacht moet nu als het grote wonder van deze voorstelling worden beschouwd, omdat Edmond Rostand zijn „Cyrano de Bergerac” in feite heeft volgestopt met louter theatrale en melo-dramatische ef fecten. Deze stijl komt voort uit een geëxalteerde, oud-ridderlijke en zwaar geromantiseerde liefde, waar de auteur zijn personages geheel bij heeft aange past. Vandaar dat het publiek voortdu rend wordt geconfronteerd met edele ridders, onwaarschijnlijk dappere mus ketiers, een listig intrigerende en on scrupuleuze medeminnaar en de voor dit genre onvermijdelijk kuise jonkvrouw. EN DIT alles heeft het publiek vier uur lang ademloos bekeken en als waar achtig realisme ondergaan, zonder af en toe in lachen uit te barsten. Wat is nu het geheim van een dergelijk effect? Heeft Rostand destijds een taalkundig meesterwerk geschreven, daarbij voor Nederland voortreffelijk door vertaler Ben Royaards geassisteerd, of wist regis seur Ko van Dijk dit oude manuscript tot een acceptabele handeling te herlei den. Daarbij heeft hij dan stellig ook alle spelers tot het karakteriseren van geloofwaardige figuren kunnen inspire ren. IN IEDER geval heeft hij hiermee een grandioze voorstelling afgeleverd, waar zelfs bij de figuratie geen enkele zwakke plek kon worden waargenomen. Cen traal hierin was de indrukwekkende Cy rano de Bergerac van Guus Hermus, gespeeld met veel zwier en bravoer en als het moest sober en diep aangrijpend. Naast hem werd door Lies Franken een beurtelings schalkse en ontroerende Roxane neergezet, met rond hen een voor Nederland welhaast ongekend grote bezetting, wemelend van schilderachtige figuren en knappe typeringen. Dit alles resulteerde in een ongemeen boeiend kijkspel en een avond van zeldzaam hoog toneelgenot, waar men het in Vel sen waarschijnlijk weer geruime tijd mee zal moeten doen. JAN VAN DAM BIOSCOPEN City, woensdag 20 Sant Arcangelo”; dond onder Tiroler rokjes". DIVERSEN «X* *4* *7* *7* *7* „Berichten uit de Samenleving” van de VPRO wordt samengesteld door Maarten van Traa en Cherry Duyns, die ik allebei persoonlijk ken. Desondanks heb ik nu al twee maal Cherry Duyns als interviewer in een onderdeel ge noemd terwijl het Maarten van Traa was. Blijkbaar verschillen hun stemmen minder van elkaar dan hun uiterlijk (en wellicht hun innerlijk). Gisteren heb ik met extra toegespitste oren geluisterd, en volgens mij was het eerste onder werp, over de Maharashi die voor ons Nederlanders hoopte dat de dageraad van een verlicht tijdperk op komst zou zijn, in handen van Cherry Duyns, en werd de schildering van een mogelijke oorlog tussen Amerika en de oliebaron nen door oud-generaal Meijnderts bege leid door Maarten van Traa. Overigens geloof ik dat we in Nederland al lang in een verlicht tijdperk leven, en zo niet, dan zou ik zeker niet tevreden zijn met alleen maar de dageraad ervan. Openingstijden donderdag en vrijdag zaterdag van 9.00-18 00 uur van 900-14 00 uur BIOSCOPEN Kennemer Theater (Zeestraat. 19 en 21.15 uur: „Bibi, wilde wellust”, 19.30 uur: „My fair lady.” Luxor Theater (Breestraat). 18.45 en 21,15 uur: „Scorpio, een eerlijke agent.” TENTOONSTELLINGEN Kennemer Oudheidkamer (Huize Scheij- beeck, Velserweg 2). Geopend op donderdag van 19.30 tot 21.30 uur. Voor groepen op aanvraag bij P. Prins, Lijsterbeslaan 23, Be verwijk, tel. 25120. Galerie Boumans (Breestraat 122). Lixen- berg, expositie van zeefdrukken en geëmail leerde panelen, geopend van 9-18 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 6