Regeringscommissaris roept
WOUTER VAN HEUSDEN: ODE AAN MILIEU
op tot eensgezindheid
Rob van Woerkom aan
bod bij Nat. Ballet
It
Schalkwijk
Boeiende expositie in Bloemendaals gemeentehuis
WIM STEUN: SFEER EN EXPRESSIE
i
w
F;
Ti
fW
Filmcursus in
smhbe
Hl
X.
Goed begin ontaardde in lopen
if
Haagse rechters en
advocaten in stuk
van Pirandello
foto
film
Comité voor Proloog
in Zeeland opgericht
CHOCO PRINCE IttëBgWES
H
|j
6
FEBRUARI
1975
KUNST
15
I
-
Onder redactie van J.P, Bos
I
I
uittilt.
het
I
Kijk
&r'
3
ZELF WAND BEKLEDEN?
RED POINT BEHANG!
ENGELENBERG
Doelstraat 29 Tel. 023 - 31 2206
Haarlem
Kies - Koopcentrum
o
-
li
DONDERDAG
DEN HAAG Het Nationale
Ballet danste in de Koninklijke
Schouwburg dinsdagavond met
uitsluitend kleine bezettingen. Het
maximum kwam voor in „Concer
to Barocco” met twaalf danseressen
en één danser. Dit schitterende bal
let van George Balanchine op het
dubbelvioolconcert van Bach, werd
technisch goed, maar verder als
droog zand uitgevoerd. Toch
plaatste het de avond meteen op
een zeker niveau. Het zit vol intri
gerende ontwikkelingen, die 7 zich
ook nog volkomen parallel aan de
KINDERFEESTJE?
SINDS ENIGE TIJD zijn na
tuur en landschap in de fotogra
fie herontdekt en in de eerste
plaats is hiervoor verantwoorde
lijk de massale aanslag die met
name in de vorm van huizen- en
wegenbouw op het milieu wordt
gepleegd. In de ban van de vrees
dat morgen verdwenen is wat er
vandaag nog is, legt men in toe
nemende mate „alles wat groeit
en bloeit” op de filmlaag vast.
Er zijn fotografen die vrijwel
niets anders meer doen. Dat
geldt ook voor de Arnhemse
fotograaf Wouter van Heusden
(39 jaar) van wie deze maand
een twintigtal zwart-witdrukken
hangen in het SBKeldertje (Ge
dempte Oude Gracht 121, Haar
lem).
BLOEMENDAAL Wim Steijn
uit Bentveld is eigenlijk een ty
pische sfeerschilder, die alles door
dringt met een romantische visie.
Hij verhevigt de sfeer van een
boompartij tot een oerwoud van
kleurstippen, de branding op een
kust tot aanval van de golven op de
rotsen; hij legt een gordijn van
stilte om plechtige huizen op het
Haarlemse Kenaupark, zo komen
ze op het doek over. In de zelfpor
tretten en de portretten van Ger,
zijn vrouw, is een dramatische
spanning gelegd, die zo’n werk ver
boven het illustratieve
flillil®
muziek afspelen. Het dwingt je
zorgvuldig’te luisteren en te kijken
tegelijkertijd. Als openingsballet
van de jonge choreograaf Rob van
Woerkom is het dan ook levens-
gevaarlqk voor zijn opvolgers, want
de toeschouwer wordt er wakker
van en wordt ook nergens teleur
gesteld in zijn verwachtingen, met
andere woorden, hij wordt vreselijk
verwend.
H'
(Van onze RTV-redactie)
(ADVERTENTIE)
(ADVERTENTIE)
A
HEIN STEEHOUWER
WW
Zo zei hij onder meer dat de vier
ministers, wier verlengstuk in Hilversum
hij was, nooit van zijn zakelijke advie-
Scène uit „Vijf Spheres’’ bij het Natio
nale Balet.
«jfeA
Voor dit stuk, dat op woensdag 19
maart in de Koninklijke Schouwburg in
Den Haag gespeeld zal worden, is subsi
die verleend, niet zoals wel vaker ge
beurt, door het ministerie van CRM,
maar hoe kan het ook anders van het
ministerie van Justitie.
Hoewel rechters en advocaten wél ge
wend zijn om voor publiek op te treden
hebben zij dertig a veertig repetities
nodig om nu een tekst van een ander
goed voor het voetlicht te kunnen bren
gen. De opvoering wordt geen openbare
zitting, maar is bestemd voor de gebrui
kers van het Paleis van Justitie, dat 24
februari door de Koningin officieel zal
worden geopend.
keer ook soms weer een groter beschou
welijkheid, waarin hij als het ware tas
tend verder gaat. In beide gevallen kan
er dan een uitstekend doek te voorschijn
komen.
we (nog
van
van
Het zal de Stichting Beeldende Kun
stenaars Kennemerland veel genoegen
hebben gedaan nu het ministerie van
CRM de erkenning van de fotografie als
kunstvorm uitdrukt in een rijkssubsidie
van 20 percent, voor de kopersWouter
van Heusden naar deze contreien te
hebben kunnen halen als een waardig
representant van deze kunstvorm. (Van
Heusden maakt van elk negatief slechts
drie drukken; voor een druk betaalt
men 110 minus de rijkssubsidie).
7/
De groep, die de steun heeft van de
progressieve politieke partijen in Zee
land en diverse jeugdorganisaties is van
plan om zelf voorstellingen van het
Vormingstheater te gaan organiseren. In
diverse plaatsen m Zeeland worden con
tactpersonen aangewezen die het Vor
mingstheater in hun gebied gaan stimu
leren.
Het werk drijft op het plaatsen van
de verftoetsen, een vaak heel korte
streek, bijvoorbeeld in een bosgezicht
toegepast in kleurrijk werk. Soms
schaadt dat de „vormvastheid”, waardoor
er een onontwarbaar bijna abstract pa
troon ontstaat. Dan raakt de expressie
ontbonden in kleurgewemel, wel aange
naam, maar weinig houvast biedend. Er
naast kan weer een doek hangen, waarin
de vorm prevaleert, zonder dat aan
kleur en penseelschi’ift tekort is gedaan.
Dan lijkt Wim Steijn mij op zijn best,
persoonlijke expressie en het gegeven
beeld in evenwicht brengende. In de
stadsgezichten gebeurt dat bijvoorbeeld.
Samen met de cursisten wordt een
korte (speel)film opgenomen met
kunstlicht. De films wordt een week
later samen gemonteerd en op de
laatste avond van geluid voorzien.
Tussen de bedrijven door kunnen de
deelnemers hun eigen films laten
vertonen, welke dan door de cursus
leider van een opbouwend commen
taar wordt voorzien.
De cursus duurt 3 avonden en wel
op 11 en 18 februari en op 4 maart,
aanvang 8 uur. Men kan zich opge
ven bij Fotohandel Federmann, Ri-
vièradreef 9, Haarlem-Schalkwijk, te
lefoon 023-330076.
De openingstijden zijn: /insdag tot en
met vrijdag van 13 tot 17 uur, zaterdag
11 tot 17 uur en donderdagavond tevens
van 20 tot 22 uur. De expositie duurt tot
en met 28 februari.
Nog even wat bijzonderheden over de
exposant: na de fotovakschool in Den
Haag assisteerde hij twee jaar de leer
meesters Cor van Weele en Louis van
Beurden in Amsterdam. In 1955 vestigde
hij zich zelfstandig in Arnhem. Hij
werkte in opdracht van AKU, Kema en
de gemeente Emmen en sinds 1965 is hij I
de vaste fotograaf van Toneelgroep The-
ater. Ondangs won hij de algemene f
hoodprijs in de categorie beroepsfotogra-
fen voor het blad ..Paard en pony”. 1
Van Heusden fotografeert namelijk ook L
paarden. Op de expositie ligt een magni-
fiek. exemplarisch stukje werk.
Is Wim Steijn realist, impressionist
met een grote expressie, is hij iets an
ders in stijlkundig opzicht? Dat alles is
niet belangrijk meer. Hij heeft te veel
kwaliteiten van strikt persoonlijke aard,
die de vraag overbodig doen worden. In
die kwaliteiten zitten echter ook de
gevaren verscholen.
Op het eerste gezicht doen de foto’s
van Van Heusden wat traditioneel aan,
maar als men *e wat langer bekijkt, is
het toch wel heel fijn werk dat we een
ode aan het milieu zouden willen noe
men. Bospartijen, een rij populieren, een
koe in de mist, klaprozen, tulpen in high
key, langs de vloedlijn, vliegende meeu
wen in silhouet, een mensenfiguurtje op
een immense duintop, huisjes in het
landschap we weten het, het is alle
maal eerder vertoond. Maar met in het
achterhoofd van wat er al opgeofferd is
en nog opgeofferd zal worden blijf je
kijken en eventueel koop je het om iets
aan de wand te hangen dat straks een
museumstuk zou kunnen blijken te zijn.
1
VLISSINGEN. (ANP) Maandaga
vond is in Vlissingen het twintigste
steuncomité van de Toneelgroep Proloog
opgericht
J. Choco Prince geeft leuke uitnodigingskaartjes!
V In elk netje Choco Prince zitten er twee verpakt.
En er zijn ook nog gratis prinsenkronen voor het
rheie kindergezelschap. Schrijf een briefje naar
General Biscuits Co. N.V.,
Juliana van Stolberglaan 118, Naarden.
’f, en sluit ƒ1,aan postzegels bij voor verzendkosten.
P' Laat maar weten hoeveel u er wilt ontvangen
v (maximaal 20 stuks en zolang de vooraad strekt)
CHOCO PRINCE DE TOPTRAKTATIE
BIJ ELKE FEESTELIJKE GELEGENHEID.
zen zijn af geweken. Zij jongste advies,
zo wilde hij wel verklappen, was de
omroepen in 1975 financieel wat meer
armslag te verlenen, mits die omroepor
ganisaties op tijd hun begrotingen in
dienden. Mr. Van der Dussen was er
trots op dat hij voor een flinke financië
le reserve had gezorgd, al was dat dan
soms alleen mogelijk geweest door flink
in de omroepbegroting t% schrappen.
Minister mr. H. W. van Doorn (CRM)
noemde mr- Van der Dussen een be
trouwbare trait d’union tussen de rege
ring en het omroepbestel. Hem ken
merkten zowel serieuze betrokkenheid
als een natuurlijke distantie. Wijze ont
houding en zelfbeperking leidden hem in
zijn reacties op de zeer vele verzoeken
die hem bereiken om in programma’s
in te grijpen. Hij heeft altijd het mis
verstand dat dat zijn taak was, resoluut
afgewezen”.
Een van de portretten die Wim Steijn
van zijn vrouw maakte.
Als derde nummer kregen v
steeds voor de pauze) de première
de avond. „Vijf spheres” van Rob
Woerkom op twee delen van het Forel -
len-quintet van Schubert. Het is een
abstract ballet voor vijf dansers en
even zoveel danseressen. Ze zijn allemaal
in het grijs gekleed en de meisjes
dansen niet op spitsen maar net als de
jongens op slappe schoenen. Op de ach
tergrond liggen twee bijzonder grote
dobbelstenen met de cijfers vier en vijf
naar voren.
Ik heb het al gezegd, na „Concerto
Barocco” waren alle oren in de zaal
gespitst en alle ogen volkomen alert om
de lijnen in het ballet te toetsen aan die
van de muziek. Het begin deed het
allerbeste verwachten. Op de eerste zin
werden daar kleine dansbewegingen aan
toegevoegd en bij de derde opkomst
werd het geheel nog meer naar de dans
toegetrokken. Daarna kreeg iedere dan
ser een korte eigen variatie met uitste
kend bij de muziek passende gebaren.
Bij de afsluiting van deze expositie
doken er echter zogenaamd grappige be
wegingen op (schuddende vuistjes en
ingetrokken ellebogen) alsof de jonge
choreograaf opeens het spoor bijster was
en en daarom maar leentjebuur ging
spelen bij zijn oudere collega Hans van
Manen. Een andere mogelijkheid is na
tuurlijk, dat hij zich opeens voor zijn
serieusheid schaamde en zich wilde ver
schansen achter grapjes Verheugend was
dan weer te zien, dat hij zich bij de
herhaling van de muziekexpositie er niet
voor geneerde, precies eenzelfde naar de
dans groeiend-procedé te volgen, maar
nu met vijf meisjes
Daarna kwamen gemengde variaties in
uiterst heldere lijnen en bijzonder muzi
kaal gezet met slechts hier en daar een
poging tot gek doen die echter nergens
leuk werd.
Uitstekend gevonden was het plaatsen
van één danser los van de andere vier,
die in een rechte rij optraden, waardoor
het eentonige van die rechte rij verbro
ken was. Als geheel was dit eerste deel
toch uiterst boeiend en zelfs na Concer
to Barocco niet eens teleurstellend.
De afdeling Den Haag van de Vereni
ging van Vrienden van Het Nationale
Ballet vierde met deze première haar
20ste verjaardag. Zij mocht met dit
eerste deel tevreden zijn. Helaas wilde
Rob van Woerkom echter ook het twee
de deel van het quintet van dans voor
zien. Veel dans had hij daar niet meer
voor over, het ontaarde in een eindeloos
herhaald geloop met hier en daar wat
leenwerk van anderen. Het geheel blijft
wel helder, vooral dankzij de korte zin
netjes. Bij de muziek van Schubert zit
er binnen al die korte zinnetjes samen
een duidelijke ontwikkeling, in do dans
begon ieder .zinnetje weer helemaal op
nieuw waarmee het wel erg vervelend
werd.
Na de pauze danste Het national»
ballet nog Pyrrische dansen en kwintet
CONftAD VAN DE WEETERING.
Het twèede ballet was de balkonscène
uit Romeo en Julia. Maria Aradi en
Sandor Némethy dansten erg mooi, maar
deze scène is als fragment alleen nau
welijks interessant te noemen. Ik zal dit
paar binnenkort zeker in het avondvul
lende totaal gaan bewonderen en als
voorproefje was het zeer geslaagd.
HILVERSUM- De regeringscommis
saris voor de omróep. mr. J. A. H. J. van
der Dussen, die woensdagmiddag af
scheid nam van de omroep tijdens een
receptie, heeft opgeroepen tot eensge
zindheid. „Harmonisatie is nodig, in
plaats van een vaak overdreven ver
doorgevoerde polarisatie in de roerige
omroep”. Mr Van der Dussen zei in zijn
negenjarige ambtsperiode altijd een
zwijgende en luisterende rol te hebben
vervuld, maar nu wilde hij wel eens
praten.
Wim Steijn tekent en etst, zoals hij
ook schildert. Een grote variatie dus aan
„handschriften”, ook aan middelen, want
sommige tekeningen lijken geschilderd
in conté en krijt, andere zijn typisch
„tekenachtig” in die zin, dat met een
enkele streep veel wordt gesuggereerd.
De nadruk is er misschien niet altijd zo
op gevallen, omdat velen Steijn graag
zien als de schilder van zo’n heftige
branding, maar als graficus is hij niet
minder interessant, vaak zelfs nog boei
ender. Deze goede tentoonstelling bewijst
dat weer eens.
Wat ik doe, over Wim Steijn schrij
vende, is eigenlijk water naar de zee
dragen, want wie kent zijn werk niet.
En toch is het altijd weer de moeite
waard het te zien, zo ook nu in de
expositiekelder van het gemeentehuis,
waar het tot en met 22 februari hangt.
IN GEBOUW ’t SCHALKERERF in
Haarlem-Schalkwijk start binnenkort
een nieuwe filmcursus onder auspi
ciën van het Instituut Camera Neder
land en Fotohandel Federmann. Cur
susleider is Jan A. Kleyn, geassisteerd
door zijn zoon Onno.
Het betreft hier een cursus voor
„licht gevorderde filmers” en behan
delt het smalfilmen in de praktijk.
DEN HAAG (ANP).— Leden van de
rechterlijke macht en advocaten in Den
Haag gaan, ter viering van de opening
van het Haagse paleis van Justitie, onder
regie van Joris Diels van de Haagse
Comedie het toneelstuk „Wat is de
waarheid” van Luigi Pirandello opvoe
ren.
Er is zelfs een heel opmerkelijk doek
in dit opzicht, de kerk te Waardenburg
voorstellend. Het gebouw rijst in wit en
grijs hoog uit boven het bruine grond
plan. De vormgeving is voor het doen
van Wim Steijn heel strak en toch
ontbreekt zijn typische streek niet.
Eenzelfde type verschillen vind je
soms ook in de landschappen, het ene
coloristisch, een ander in Permeke-
bruin. Dat alles wijst op het soepele
talent, maar bovenal op het vermogen
om wisselende stemmingen telkens weer
krachtig in beeld te brengen. Want ten
slotte schildert Steyn zijn eigen stem
mingen, zij het in contact met wat het
onderwerp op hem overdraagt.
Natuurlijk is zo’n schilder het aange
wezen type voor portretten, waarin de
stemmingen van schilder en model als
het ware samenvloeien. Bij Wim Steijn
weer door zijn nogal „bezeten” werkwij
ze, krachtige strepen en vegen, waarin
hij van alles durft, maar een andere
CMèCOPRINCE,