Weekend vol goede muziek in Amsterdam Gregor leidde APhO tot Schonberg en Webern verrasten Vervenne met „Couples” bij Nederlands Danstheater naar muzikale hoogtepunten Moedeloos Franse auteur Raymond Cartier Mime-ballet over overleden Marilyn Monroe I Weer prijs voor Orson Welles weelderige expressie André Kaart voerde „Haerlem” jazzconcert bij Radio-orkesten en koor r ft 99 Misty speelt Marilyn Monroe J Diana Ross in de modewereld m Lawrence Weingarten overleden In het Haagse HOT Fenomenaal pianospel van Alwin Bar Reece bij Cat-Jazz FxnosiFe-niil Amerika en Soviet-Unie Spaanse artiesten kregen boeten s Will ESkFmk MAANDAG 1975 KUNST 7 door Toon Vranken 6 „Avond der piano’s”. Het is een tournee waarin zondagavond Am sterdam aan de beurt was. Het Gelders Orkest (in lange tijd hier niet meer gehoord) was de eer ste verrassing. Een hecht ensemble waarin de milde klank van de strij kers prevaleert, onder een prima dirigent Yoav Talmi, die zorgvuldig de klank van het orkest afweegt en in het samenspel tussen de so listen en het orkest een behoedzaam sluitende schakel betekende. xar- HAARLEM Het symfonie orkest „Haerlem” stond op het con cert, dat het orkest zaterdagavond in het Haarlemse Concertgebouw gegeven heeft, voor een veeleisen de taak. Het ging op deze avond om de uitvoering van werken, die van de amateur-musici, die het en semble telt, niet alleen een grote spel-bedrevenheid vergden, maar ook een gerichtheid, die beantwoor den kon aan de intensief-muzikale intenties van de dirigent André Kaart. Intenties, die ontwikkeld wa- ren door een natuurlijk-artistieke relatie van de dirigent tot de ge kozen composities, te weten de acht Russische Volksliedmelodieën voor orkest opus 58 van Anatol Liadof. het derde Concert voor piano en or kest opus 30 van Serge Rachmani- nof en de Symfonie in C grote terts van Georges Bizet. 10 FEBRUARI AMSTERDAM Drie pianisten, drie pianoconcerten en een concert voor drie piano’s en orkest vormden de indrukwekkende verzameling van de concertserie onder de titel: k'Jfc.- i - E 1 Boeiende „Avond der piano’s de ider- ►ns, de ack kwis ?de- an- Daniël Wayenberg aan de vleugel. bij P. ZWAANSWIJK alvorens de CEES STRAUS auteur 71-jarige «ibele les tot naga- AMSTERDAM- In het weekend vol muziek manifesteerde zich het Abonne mentsconcert van de serie C niet als een van de drukst bezochte, maar wel als het belangrijkste concert in muziekstad Amsterdam. De Radio-orkesten plaatsen Schonberg en Webern in een brandpunt van aandacht en dat gaf stof voor nieu we verrassingen en ervaringen. De onderscheiding werd Welles in het Century Plaza Hotel van Los Angeles overhandigd door Frank Sinatra. De Life Achievement Award werd in 1973 voor het eerst uitgereikt. De onder scheiding is een eerbetoon aan wijlen John Ford. James Cagney kreeg haar in maart van het afgelopen jaar. Hoewel Marilyn Monroe alweer enige jaren dood is, blijkt ze voor regisseurs toch nog steeds een aantrekkelijk onder werp tot verfilming te zijn. Larry Bu chanan heeft zich nu verdiept in de pe riode dat Marilyn Monroe op het punt stond volwassen te worden. Als redelijk goed lijkend type trok hij voor de hoofd rol de 20-jarige actrice Misty Rowe aan. De film draagt de titel „Goodbye Norma Jean’. erop i in De overleden producer kreeg vorig jaar bij de Oscar-uitreiking de speciale Irving Thalberg Award. ge- pro- -po- alte iktu- Fall 20.00 richt, lera- nma. mit 22.40 t en op die tet- zei van tad. der iwe tvas hij. eer ter ing 18.30 •am- etje. voor i (K) (K) stfa- taar. rbe- iten. r de in ’t ada, ma- (K) j is is l istie .v- haft, >apa. (K) tv- 21.15 Vest, lera- MADRID (Reuter). De Spaanse re gering heeft zondag zware boeten opge legd aan acht vooraanstaande Spaanse artiesten van het toneel, de film en de televisie, die een staking steunen voor het recht, hun eigen bond te vormen Volgens een officieel communique werden de boeten opgelegd, nadat de politie een verboden demonstratie van acteurs zaterdagavond had opgeheven. Het is dan ook niet verwonderlijk, dat hij met het Amsterdams Philharmonisch Orkest een werk van Janacek bracht, namelijk het symponisch gedicht „Taras Bulba”, een orkestrapsodie waarin de componist in zekere mate de vrije teugel kan laten aan zijn fantasie. Het verhaal dat eraan ten grondslag ligt, de vrijheidsstrijd van de Don Ko zakken tegen Polen, de pathetische ver ering voor de kozakkenheld Taras Bulba de waanzinnige fataliteit, past niet meer in deze tijd, maar respect verdient zeer LOS ANGELES (UPI). Orson Wel les heeft zondag van het American Film Institute zijn derde „Life Achievement Award” gekregen voor zijn werk ter bevordering van de filmkunst. Nauwelijks een jaar na de dood van Schönberg schreef zijn toen 27-jarige leerling Boulez in 1952 „Schönberg est mort”, waarmee hij wilde verklaren, dat de muziek van Schönberg passé was. als twee mensen precies hetzelfde doen, betekent dat ook een zekere relatie. Nog verder kwam er een projectie van twee koppen die nu eens Werkelijk el kaar aanzagen. En ja hoor, het volgen de duet speelde zich af terwijl de twee dansers elkaar voortdurend in de pop petjes van hun ogen bleven kijken. Tot slot kregen we ook nog eens de drie paren samen, maar toen was mijn interesse inmiddels zodanig geluwd, dat het me niet meer lukte de zin daarvan te onderkennen. Het geheel werd goed gedanst zonder dat een van de uitvoe renden tot indrukwekkende prestaties kwam en het zat organisatorisch goed in elkaar. Binnenkort zal het in een gewone schouwburg komen. Als het totale effect dan sterker blijkt te zijn dan nu, zal ik het zeker laten weten. CONRAD VAN DE WEETERING HOLLYWOOD (UPI). De Ameri kaanse filmproducer Lawrence Weingar ten is de afgelopen week op 77-jarige leeftijd overleden, zo hebben zijn dok ters zondag bekendgemaakt. Weingarten was zijn filmcarrière be gonnen met het produceren van bijbelse epen en maakte tenslotte films met Buster Keaton en de Marx Brothers. Onder Weingartens films zijn Adam» Rib met Spencer Tracy en Katherine Hepburn, The Tender Trap met Frank Sinatra en Debbie Reynolds en Cat on a Hot Tin Roof met Elizabeth Taylor en Paul Newman. Niemand, ook Boulez niet, zou dat nu nog kunnen onderschrijven, want sinds lang en heel bijzonder dit Schönberg- jaar is men tot het besef gekomen dat Schönberg’s muziek nog volkomen in de belangstelling staat en dat men nog 18e eeuwse polyphonic en werkt dit uit in een contrapuntisch gecompliceerde polyfoontechniek. Desondanks behoudt het zijn beroemde transparante helder heid. De uitvoering onder leiding van Hans Vonk werd gezongen door het Radiokoor, de sopraansoliste Elise Ros en de bas Günter Reich. De typisch moeilijke intervallen van Webern wer den met grote zekerheid en souplesse gehanteerd en dit geldt ook voor het Radiokamerorkest. Graag vestig ik nog de aandacht op Concert opus 24 voor kleine instrumen tale bezetting van Webern, een specimen van scherp geëtste muzikale soberheid en op de Variaties voor Orkest opus 31. Het is als de eerste grote orkestcomposi- tie een resultaat van Schonbergs twaalftoonsechniek. Hans Vonk leidde het Radio Philharmonisch Orkest voor treffelijk: doelbewust en haarscherp. PARIJS (AFP). Raymond Cartier, een Franse journalist en auteur van wereldfaam, is zaterdag op leeftijd in Parijs overleden. DEN HAAG. Het Nederlands Dans theater gaf vrijdagavond in het Hot opnieuw een kans aan een van zijn dansers om een ballet te maken. Of het Hot voor dit speciale ballet geschikt te noemen is waag ik te betwijfelen, want dat is een theater in het rond en in dit werk komen projecties voor, die in de rondet slech tot hun recht komen. In 1972 maakte Frans Vervenne ook al een ballet voor Het Nederlands Dans theater onder de titel „Pudding en Gis teren”. Net als nu gebruikte hij ook toen popmuziek maar destijds verschool hij zich achter een geweldige pop-aankle- ding. Nu kregen we een choreografie te zien waarin het werkelijk om de dans gaat. Het stuk heet „Couples”. Er zijn drie paren en de hoofdlijn bestaat uit het onderzoeken van allerlei soorten contac ten die twee eenlingen tot een paar maken met de bewegingen die daar eventueel bij kunnen horen. Om ons op weg te helpen krijgen we op het achterdoek in foto’s de relatie tussen de koppen van de bezigzijnde dansers te zien. Na een inleiding van de zes dansers samen verschenen er op het achterdoek dus twee koppen waarvan de ene naar de andere keek, maar die andere opzij wegstaarde. De zich op het toneel afspelende pas de deux bestond dan ook uit een jongen die een meisje probeerde te veroveren, zonder dat zij erg toeschietelijk deed- Even later kregen we de projectie van een stel dat elkaar met de rug aankeek. Geestelijk hadden ze kennelijk niet veel contact met elkaar, maar lichamelijk des te meer, alles gebeurde met de buiken tegen elkaar, rollen over de vloer, staan, zitten en liggen. Bij het derde stel keken de geprojecteerde kop pen het publiek aan. De bewegingen van de dansers speelden zich dan ook volko men parallel aan elkaar af en inderdaad, Cartier die in Parijs letteren en rech ten studeerde, begon zijn journalistieke loopbaan op 25-jarige leeftijd. Hij is vooral bekend geworden om zijn leer het zogenaamde Cartierisme die c neerkwam dat de arme gebieden Frankrijk zelf eerst tot ontwikkeling gebracht moeten worden onderontwikkelde landen van Frankrijks hulp mogen profiteren. Cartier die onder meer hoofdredacteur van het weekblad Paris-Match is ge weest, was erg pro-Amerikaans. Hij heeft verscheidene boeken geschreven, waaronder „l’Europe a la conquete de l’Amerique”, „La Seconde Guerre Mon diale”, „Hitler et ses Generaux” en „Les dix neuf Europes”. rijpt artiest, die het brillante van Grieg en zijn innigheid meesterlijk samen vatte. Het Concert voor drie piano’s en or kest van Wayenberg zelf, zou dan de apotheose moeten zijn van de verwach tingsvolle avond. Natuurlijk sloot dit niet aan bij de romantische sfeer van het voorafgaande programma, want Wayenberg schrijft modern. Hij verdeelt zijn materiaal in twee klankblokken: de drie solo-instrumenten als klankblok één, tegenover het andere het orkest. Het werk is als uit een stuk gegoten en streeft naar een modern klankprocédé, dat zich dan met een mengeling van romantiek concentreert op het melodisch element, op de impulsen van de piano’s en op het slagwerk. Verrassende effec ten schieten over en weer in dit werk, dat atonaal van uitgangspunt is. Het werk had veel succes vooral ook omdat het hiei drie persoonlijkheden uit de pianowereld te samen bracht. Een ge beurtenis die zich niet zo gemakkelijk zal herhalen. zegging kent, van meeslepende vervoe ring, maar ook de momenten van ver stilling, waarin melancholie zich Iaat gelden en hoorbaar wordt in een aan grijpende melodie. Rachmaninof compo neerde uit de bewogenheid, fel en beze ten, maar gaf zijn concert toch ook, zij het spaarzaam de bekoring van een zuiver muzikale schoonheid. Met de vertolking van de solo-nartij van het concert heeft de pianist Alwin Bar een magistrale prestatie geleverd. Zijn interpretatie getuigde van een diep gaande vereenzelviging met Rachmani- nofs muziek in al haar facetten van mededeelzaamheid. Een ontzagwekkende, virtuoze technische beheersing stelde de solist in staat om aan de uitzonderlijk zware uitvoeringseisen te voldoen en de overweldigende golven van uitdruk kingskracht tot grote hoogten op te stuwen. André Kaart insnireerde het orkest tot een muzikaal geladen begeleiding, die na een groeiende verstandhouding met de solist een hechte vertolkingseenheid be werkte. waarbij het orkest een indruk wekkend hoog spelniveau bereikte. Met een langdurige ovatie hebben de toe hoorders hun opgetogenheid jegens so list. dirigent en orkest tot uitdrukking gebracht. Na de pauze bracht de uitvoering van Bizets symfonie de charme, de ongekun steldheid. de intieme eenvoud, die pure muziek zo ontspannend vermag te bren gen met ongecompliceerde melodische lyriek en harmonieën en met de tinte ling van een lenige ritmiek. Enkele kleine oneffenheden deden geen afbreuk aan de indruk, die de lofwaardige vertolking van het verruk kelijke werk maakte, mede door het bijzonder fraaie solospel van de hoboïst in het Andante. Het concert begon met het Piano concert van Schumann gespeeld door de Franse pianiste Janine Dacosta. Deze tengere vrouw speelde vanuit een diepe bezinning en bracht met warme innig heid nuanceringen aan in haar Schu- mann-interpretatie. Haar forte-spel is veerkrachtig, haar toucher doorgaans mild en bezadigd, dit in contrast met Michel Block, de tweede pianist, die een partend toucher heeft en dat in Beetho ven’s vierde Pianoconcert virtuoos toe paste. Toen kwam de pianist Daniel Wayen berg in het Pianoconcert van Grieg, gespeeld met de grandeur van een ge- De Amerikaanse regisseur Berry Gordy heeft soulzangeres Diana Ross aange trokken om samen met Anthony Perkins de hoofdrol te spelen in de film Maha- gony. Opnamen daartoe zijn dezer dagen in Rome van start gegaan. In de film, die bijna negen miljoen gulden gaat kos ten, wordt het verhaal verteld van een jonge secretaresse wier enige verlangen uitgaat naar een baan in de mode wereld. AMSTERDAM. De Tsjechische di rigent Bohumil Gregor, die vrijdag het Amsterdams Philharmonisch Orkest leidde in het Concertgebouw te Amster dam, heeft vooral op operagebied een hele staat van dienst achter de rug. Hij dirigeerde aan de opera te Praag, op verschillende Europese Festivals en di verse jaren aan de opera te Stockholm. In 1967 maakte hij in het Hollandfesti- val indruk met de opera „Das schlaue Füchslein” van Janacek en momenteel leidt hij in serie diens „Makropoulos” met de Nederlandse Operastichting. zeker de orkestrale verwerking. In de instrumentale bezetting is onder meer een niet onbelangrijke functie toebe deeld aan de piccolo, althobo, contrafa got en de buisklokken, die met het orgel een dramatische rol spelen in het gebeu ren. Gregor inspireerde het orkest meer malen tot een weelderige klankexpressie, die gretig weerklank vond bij de toe hoorders. Het concert begon met de Praagse Symfonie K.V.504 van Mozart en hier kwam ik tot de gedachte, dat Gregor wel eens meer opera- dan concertdiri- gent zou kunnen zijn. Er zat weinig sfeer in de uitvoering, er sloeg geen vonkje over. Dit werd anders in het Vioolconcert van Mendelssohn, maar daar komt de gevoels- en gedachtenwe reld ook veel gemakkeiijker aan de oppervlakte. Zino Francescatti, violist van wereld naam benaderde met zijn zangerige toon vooral het lyrisch aspect van dit con cert; de poëtische snaar die dan ook in het Andante de kern van de compositie raakte. Het briljante element kwam door een soms wat onrustig samenspel met het orkest wel eens even in ver drukking maar de grote lijnen werden toch wel over en weer subtiel uitge werkt. Dit romantisch vioolconcert is de laatste tijd nogal eens aan de beurt ge weest, maar voor het publiek blijft het een bestseller, die ook deze avond hoge punten scoorde. HAARLEM. De belangstelling het publiek voor de Cat-Jazz concerten in de Zanderzaal van de Egelantier lijkt nauwelijks meer serieus te noemen. Ook afgelopen zaterdag moet het bezoekers aantal het bestuur in lichte vertwijfe ling naar het hoofd hebben doen grijpen. „Om moedeloos van te worden” stond er ook te lezen op de gezichten van de vier musici die de taak hadden om een concert te geven. - Het werd dan ook een moedeloze ver toning die trompettist Dizzy Reece sa men met zijn begeleiders Rob Franken (Fender-piano), Louis de Lussanet (slag werk) en Arnold Dooijeweerd (bas) gaf. Moedeloos omdat er van de schaarse aanwezigen geen enkele response kwam. Ook bloedeloos, omdat het er vaak op leek dat de musici zich per noot lieten betalen en zodoende een uiterst rijke produktie etaleerden. Toch had het nog best een redelijk concert kunnen worden. Met name De Lussanet zat Reece al direct flink op te juinen. Hij deed dat in een ongenuan ceerd hoog tempo, waarin hij bijkans onnavolgbaar was. In de meest letterlij ke zin want muzikaal bleek er steeds op het eind niet veel meer te kloppen. Een flinke kortsluiting was het gevolg waar van vooral Dooijeweerd last had. De bassist werkte duidelijk op swing, mocht aanvankelijk nauwelijks soleren en raakte steeds meer gefrustreerd. Fran ken beperkte zich bij dit alles tot het invullen van een aantal kleurloze partij en. Met een positie die hij zaterdag moest innemen 'ijkt hij nauwelijks ge lukkig. Franken is gewoon niet iemand om op een dergelijke avond op het tweede plan te spelen. De keren dat Reece zich terugtrok, bloeide de pianist dan ook duidelijk op. De post-bop stijl van Reece bracht op deze avond weinig verrassingen en werd zelfs na de eerste set vervelend door gebrek aan ritme- wisseling. Een avond om maar snel te vergeten. steeds bezig is, de componist en zijn school te ontdekken. Aan kritiek heeft het hem niet ont broken. Hij ontmaskert op geestige wijze zijn tegenstanders in drie Satyren (opus 28) voor gemengd koor met begeleiding van piano, cello en altviool. Het eerste deel „Am Scheideweg” heette oorspron kelijk „Tonal Oder Atonal”. In het derde „Der neue Klassizismus” maakt hij de componisten belachelijk die de gulden middenweg willen bewan delen, tussen tonaliteit en atonaliteit en daarin onherroepelijk blijven steken. Het werk werd met verbluffend élan puntgaaf uitgevoerd door het Omroep koor onder voortreffelijke leiding van Frans Müller. Nieuwe aspecten kwamen naar voren in Tweede Cantate opus 31 van Webern. Het is zijn laatste compositie geweest. Hij put hier o.a. uit zijn studie van de MOSKOU (AFP). De Verenigde Staten en de Sovjet-Unie gaan dit jaar schilderijen uitwisselen. Gedurende een half jaar zullen 40 beroemde werken uit het museum de Hermitage in Leningrad te zien zijn in verscheidene expositieruimten in de Ver enigde Staten. Daaronder zijn werken van Rembrandt, Frans Hals, Van Dyck, Rubens en Veronese. In diezelfde tijd zullen 40 schilderijen uit Amerikaanse musea worden tentoon gesteld in de Hermitage en het Poesjkin- museum in Moskou Daarnaast stuurt het Museum Buffalo Bill een verzame ling kunst en gebruiksvoorwerpen uit het Amerikaanse „Verre Westen” uit de 19de eeuw. Dit is zaterdag in Moskou meegedeeld door Admand Hammer, de 76-jarige pre- sident-directeur van de Amerikaanse maatschappij „Occidental Petroleum”. In maart 1973 leende hij verscheidene schilderijen van zijn particuliere collec tie uit aan de Sovjet-Unie, terwijl de Hermitage vele werken uit de periode van het Impressionisme en na-Impres- sionisme naar Amerika zond. De leden van amateur-orkesten verke ren in de benijdenswaardige situatie zich geruime tijd in een compositie te kun nen verdiepen, toe te kunnen groeien naar de geest van de muziek, haar essentie en haar schoonheid. Zo heeft ook het symfonieorkest ..Haerlem” zich op tal van repetities met grote betrok kenheid bezig kunnen houden met het gekozen programma, waarbij ook de technische beheersing steeds betrouw baarder werd en eindelijk het resultaat van alle inspanning getoond kon worden op een concert, waarvoor bij de talrijke toehoorders, gezien de ervaringen op voorgaande concerten van „Haerlem” de ve’-wachtmgen hoog gesteld waren. Die verwpchtinven ziin verheugend, vrijwel geheel in vervulling gegaan. Eerst bü d» steerritke vertolking van de Volksmelodieën van Liadof, waarbij de orL-erfvinnif ;n (ip uitnemende instru mentatie steeds de beeldend-muzikale f”nc+;e voor hetgeen met de melo die van het volkslied in dans en woord tot ui+drukkteg wordt gebracht. Subtiele muziek vaak in ragfijne tekening ook. die verschillende instrumentalisten de kans gaf tot verrassend solo-spel, zoals de bekwame b°snee)ster van de Piccolo, die terecht even afzonderlijk in het succes van de uitvoering betrokken werd. Met de vertolking van Rachmaninofs pianoconcert werd de Russische geest gehandhaafd, zij het dan op een ander, nu verbeven romantisch-muzikaal ni veau. Hof snreekt de taal van een bewo gen sensitieve groot-meester in een be toog, dat genblikken van emotionele LONDEN. (AP) In het Londense Arts Theater is donderdagavond het mi- me-ballet „Marilyn” in première gegaan, het gedramatiseerde verhaal over leven en dood van Norma-Jean Baker, beter bekend als Marilyn Monroe. De titelrol in deze door choreograaf Adam Darius gerealiseerde produktie wordt yertolkt door Tessa Bill-Yeald, een blondine die uiterlijk veel weg heeft van Marilyn. De produktie is door de Londense theatercritici met gemengde gevoelens ontvangen. Voor hoofdrolspeelster Tessa Bill-Yeald was echter algemeen veel lof. Enkele reacties: „Als kruising tussen mime en ballet is het stuk, wellicht onvermijdelijk, een mengelmoes van kwaliteit en het tegendeel” (Daily Tele graph)- -ƒ ,:W

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 7