Duo Sparnaay-de Haas voor concert in Velsen Bewoner van bouwkeet vond zijn behuizing grondig vernield Si Transavia Win een abonnee voor Umuider Courant of Bevenvijkse Courant EEN GEMAKKELIJKE OPGAVE Bon ii verliest kort geding fel |gg IM; w 1 Conflict rond optreden en reactie van politie metnico scheepmaker MODERNE MUZIEK IN BURGERZAAL Autodief werd op heterdaad betrapt 1 PLAATSELIJK NIEUWS DINSDAG 1 1 FEBRUARI 1975 door Ko van Leeuwen Ook carnaval Slaapplaats vragen Niemand last T f □e: W/E E' EE; e VELSEN/DRIEHUIS Er is een conflict gerezen tussen de po litie van Velsen en een IJmuide- naar die sinds enkele jaren in gezel schap van zijn honden in een voor malige bouwkeet woont. De 29- jarige Frans Sas heeft zijn bouw keet gestationeerd aan het eind van een doodlopend weggetje, de Kapel- weg, en daar leeft hij met zijn drie bouviers voldoende van de ge ordende samenleving verwijderd om geen directe last te kunnen ver oorzaken. Last ondervindt hijzelf wel. Zijn afgelegen behuizing is al meer het mikpunt van jeugd- baldadigheid geweest. Maar nu is het hem duidelijk teveel geworden, omdat men in het afgelopen week einde zijn onderkomen dusdanig vernield heeft, dat hij er zonder in grijpende reparaties voorlopig niet meer kan wonen. Maar meer nog verdriet Sas de reactie van de po litie. Hij zegt aangifte te zullen doen bij de officier van Justitie. ,..E I E< eL.,,' BI 5 Schiphol en WWW de i i Beverwijkse Courant. op Umuider Courant (Van een onzer verslaggeefsters) VELSEN. De basklarinettist Harry Sparnaay en de pianist >"olo de Haas Krijgt Uw buurman Umuider Courant/Beverwijkse Courant nog niet in de bus? Vertel hem dan dat elk van deze kranten beter is dan een verre vriend! Kennen Uw kennissen de grootste nieuwsbrengers van de Regio nog niet? Doe daar dan iets aan! Is Uw zoon pas getrouwd en dus het huis uit? Zorg dan dat hij Umuider Courant/Beverwijkse Courant in huis krijgt! Kortom: Geef ’t niet op voordat U een nieuwe abonnee heeft opgegeven! Wij van onze kant zijn niet kinderachtig: U ontvangt maar liefst twee geschenken; een kaartspel qn eyi asbak! Overigens is het misschien wel aardig om te weten dat die haas uit de diep vries kwam en toen twee dagen in de studio had liggen verslonzen, tot Rudi Falkenhagen het onaangename karwei moest verrichten Mart Gevers ermee in te zepen. Een hard vak, de toneelspeel- Af en toe maakte ik trouwens een uitstapje naar „Aktua”, waarin we zowel dominee Seinen, die zijn alimentatie van tegen de duizend gu’den voor vrouw en drie kinderen niet kan betalen, als zijn vrouw zelf te zien kregen. Omdat er blijkbaar veel telefoontjes waren bin nengekomen vermeldde Aktua het tele foonnummer 070-685611 van de Stichting Organisatie Gescheiden Mensen, als opk later nog het gironummer 207253 van de Vrienden van Agua de Dioa. snippen ergoed. zelijke s housse in een. r zijn :uren op >nd. .95 p.m. Voor zijn tweede aflevering van „De Verlossing” gebruikte Walter van der Kamp 25 bladzijden, zodat hij, met pog één aflevering te gaan (zoals dat! in sportreportages heet), nog over 45 pagi na’s beschikt, ofwel de helft van de hele roman. Dat gereken is op zichzelf wel aardig, maar natuurlijk niet essentieel. De gedupeerde Frans Sas bij zijn ver nielde bouwkeet, waarin hij sinds en kele jaren woont. Hij wijst op een flink gat aan de achterzijde van zijn wagen, waar een klinker dwars doorheen ge smeten is. Achter hem de ravage van het schuurtje waarin zijn drie bouviers een onderkomen vonden. IJMUIDEN. Een poging tot diefstal van een auto in IJmuiden is mislukt, doordat de eigenaar de dader op heter daad betrapte. Hij waarschuwde de poli tie, die de dader in de kraag kon grij pen. Het bleek een 19-jarige Deen te zijn, opvarende van een schip, dat in de haven ligt. Na de pauze worden drie composities van eigentijdse toondichters gespééld, te weten: „Invariant voor basklarinet, pia no en geluidsband”, in 1971 voor het duo Sparnaay-de Haas gecomponeerd door de Tsjech Vaclav Kucera; „Chimaera voor basklarinet en geluidsband” van de Spanjaard Enrique Raxach en tenslotte „Looking Ears” voor basklarinet, piano en geluidsband van de Nederlander Ton Bruynel. Als zo’n scène met veel gedoe al op niets gebaseerd is, dan zal bijvoorbeeld die scène met de dode haas die Poi, in zijn grote woede, in het gezicht van Sideria duwde, ook wei niet van Els schot afkomstig zijn, denkt u nu mis schien, maar dat hebt u toch mis. Want die scène staat letterlijk zo in „De Verlossing” en is dan ook door Walter van der Kamp getrouw naar de letter en de geest in beeld gebracht. Want dat is het verrassende in Elsschots proza: soms beperkt hij zich tot de uiterste eenvoud en schrijft hij een scène niet uit, en soms doet hij dat wel en op een radica le, beeldende wijze! Polo de Haas, die vrijdag 21 februari met Harry Sparnaay een concert geeft in de burgerzaal van het stadhuis, waar werken worden gespeeld voor basklarinet, piano en bij sommige stukken geluidsband. zullen op vrijdag 21 februari een concert geven in de burgerzaal van het stadhuis. Het duo zal zowel traditionele als mo derne muziek ten gehore brengen. Mu ziek van oudere componisten, maar ook speciaal voor hen gecomponeerde stuk ken waarbij gebruik wordt gemaakt van de nieuwe elektronische klankmedia. voorstellen dat die politieagenten nogal schrokken toen hij met die honden aan kwam.” De eerste samenwerking van Harry Sparnaay en Polo de Haas dateert van september 1971. Na een succesvolle deel name aan het Gaudeamus-concours werd de samenwerking intensief voort gezet. Harry Sparnaay heett zich gespe cialiseerd op het bespelen van de bas klarinet, een instrument dat voorheen zelden solistisch voor kamermuziek werd gebruikt. Mede door Sparnaay’s invloed is daar verandering in gekomen. Dusda nig zelfs dat veel componisten speciaal voor dit instrument bestemde werken zijn gaan schrijven. Er kunnen tientallen bladzijden in een boek onverfilmbaar blijken en één blad zijde kan een hele film opleveren. De hele droomscène met de pastoor en de aartsbisschop bijvoorbeeld, die ik een ontsporing vind omdat het bijzonder alt- modisch is om kijkers anno 1975 nog op zo’n ingewikkelde manier duidelijk te willen maken dat er van een droom sprake is zoiets deed je 40 jaar gele den, toen de mensen nog niet zo door kneed waren in de codes van het filmen. Zelf is Sas ten einde raad over de ravage en de schade die hem is aange daan. „Niemand heeft hier last van mij”, zegt hij mat, als hij in gezelschap van zin drie ruige maar vriendelijke bouviers zijn verhaal doet. Sas: „Ik kwam om half één thuis; toen zag ik dat het voorhek uit de grond gerukt was. De deur was gewoon uit de scharnieren getrokken en een stel klin kers die ik op een stapeltje had liggen om een straatje te maken, lagen overal verspreid. In de wagen lagen de stenen ook. Dwars door de houten wand ge gooid en door de ruiten. De deur van de wagen was ook geforceerd en openge wrongen. Er is een koperen stallantaarn gestolen, die in de wagen lag. Op één raam na, zijn alle ruiten stukgeslagen. Het schuurtje van de honden hebben ze ook vernield. Achter de wagen had ik een tapel houten ramen met glas liggen om daar een platglas broeikasje van te maken, die zijn nu allemaal kapot ge gooid.” De gedupeerde bouwkeetbewoner ging onmiddellijk na de ontdekking naar een vriend, de IJmuidenaar P. Zwart. Deze bekeek met hem de vernielingen en raadde Sas aan om de politie te bellen. Dan vertelt hij zijn ervaringen aan de Velsense politie- Frans Sas: „Ik belde bij m’n moeder de politie. Die zeiden dat ik daarvoor persoonlijk op het bureau moest komen. Toen ben ik naar het bureau gegaan om aangifte te doen. Daar zeiden ze dat er Als de inspecteur intern de zaak heeft onderzocht, zegt hij: „Meneer Sas kwam met een melding dat er een steen door z’n wagen was gegooid, tijdens zijn af wezigheid. Dat kon die dag geweest zijn, maar ook de dag daarvoor. Er is toen gezegd dat hij aangifte bij de recherche moest doen en de volgende dag terugko men en dat hij de wagén zolang moest dicht timmeren. Maar hij zei dat hij naar z’n moeder toe wilde om daar te slapen en vroeg of er een politieman bij zijn wagen de wacht kon houden, zodat er niet nog meer zou gebeuren- Later op het bureau zei hij dat hij niet naar z’n moeder kon, omdat hij daar al in geen jaren meer kwam. Door de telefoon is hem toen gezegd: Mocht er een wagen vrij zijn, dan komen we nog. Maar het was erg druk, want het was ook carna val.” Toen de gedupeerde Sas later weer belde zou hij aangekondigd hebben dat hij opnieuw naar het bureau kwam, maar dat we hem dan niet moesten insluiten voor eventuele belediging. „Toen is hem gezegd”, aldus inspecteur Nieuwenboer, „Als je komt, dan ga je er weer uit. We kennen hem namelijk wel. Inmiddels belde een derde in de ge meente namens Sas, maar Sas kwam toch, met z’n drie honden. Hij begon toen met een stok door het loket te zwaaien. Er vielen over en weer woor den en toen maakte hij aanstalten om te slaan. De dienstdoende politieman ging toen de ruimte binnen waar Sas stond, dat is maar een klein hokje van 2 bij 2,5 meter. Hij zei toen: „Nou, Frans, eruit. We hebben je zaak geregeld. Toen heeft die politieman z’n pistool gepakt. Nou, als die man z’n pistool pakt en hij houdt dat gewoon in z’n hand, dan lijkt me dat een heel reële zaak.” - Naam nieuwe abonnee Adres Woonplaats Na de proefperiode (14 dagen) wil hij/zij een maandabonnement kwartaalabonnement De geschenken gelieve u te zenden aan: Naam Adres Woonplaats (Deze bon invullen en in open envelop, zonder postzegel, zenden aan lssJJmuider Courant/Beverwijkse Courant, Antwoordnummer 416, Haarlem.) Hiltermann sprak bijvoorbeeld van een aanvechtbare en onzinnige visie, maar dat zei hij niet op die sofa. Op die sofa zei Arafat bijvoorbeeld. „Waarom sluit u in Nederland uw ogen voor onze tragedie?” Waarop Hiltermann, ook op die sofa gezeten, antwoordde. „Waarom denkt u dat wij hier zijn?” Nou, Arafat dacht natuurlijk omdat de Nederlanders op de dwalingen huns weegs wilden terugkeren, maar Hiltermann waakte er wel voor hem deze misvatting uit het hoofd te praten voordat hij buiten het schootsveld van de Palestijnen was. Maar 'Toed het was toch wei interessant om Arafat de vraag te horen stellen waarom hij, die in Jeruzalem geboren was, minder recht had in die stad- te wonen dan Golda Meir, die in Ruslahd was geboren. kunst. Maar ook een dankbaar vak, lijkt me, als je zoveel honderdduizenden mensen iets goeds kunt voorschotelen, en dat is met „De Verlossing” heel nadrukkelijk het geval. Er waren in deze tweede aflevering een paar goede rolletjes bijgekomen (Henk van Buufen als de oude man en Joekie Broedelet als Treezeken) en tegenover de maar matig overtuigende rod van Hugo Metsers stond een uitnemende rol van Piet Ka merman. „Toen ben ik met m’n honden weer naar het politiebureau gegaan om daar slaapplaats te vragen. Dat weigerden ze. Ik wilde niet weggaan en toen zeiden ze: Als je niet gaat, dan schoppen we je d’r uit. Toen zeg ik: Geef me dan een stoel, dan kan ik daar op slapen. De wacht commandant zei: Je moet nou opsode mieteren. Toen ik toch niet- weg wilde gaan, kwamen ze met z’n zessen naar me toe. De wachtcommandant trok zijn revolver. Zo’n klein zwart dingetje en die spande hij. Ik hoorde em klikken. Toen zei die: D’r uit of ik schiet één van je honden neer. Toen ik niet wilde, trokken ze me aan m’n jas naar buiten-” Sas vertelt dat hij een stok bij zich had en zich daarmee wilde verweren: „Ik had een wandelstok en daar dreigde ik de wachtcommandant toen mee te slaan. Een andere agent riep teen: Dat is een dreigement, daar kunnen we hem voor in de cel gooien. Maar de wacht commandant riep toen: Laat hem maar gaan, hij is toch niet wijzer.” „Toen zei ik: Zijn jullie nou de politie, die de mensen moeten beschermen en ik maakte opmerkingen over de politie. De wachtcommandant herhaalde toen zijn dreigement om m’n hond neer te schie ten. Hij richtte zijn pistool op m’n felste hond, Nadja. Ik heb gezegd dat ik een aanklacht zou indienen bij de burge meester en bij de Officier van Justitie en bij de minister. Ik heb ook gezegd dat ik naar de krant zou gaan.” Frans Sas toont zich verbolgen. Hij vraagt zich af of de politie bij iedereen zo zou reageren. „Moet ik dan alles maar bij me laten gebeuren? Ze kunnen alles vernielen van me, en de politie komt niet eens.” Inspecteur M. J. Nieuwenboer van de gemeentepolitie te Velsen antwoordt, ge confronteerd met de uitlatingen van Sas over de wijze waarop hij door de politie zou zijn behandeld en te woord gestaan: „Ik weet dat er problemen zijn geweest en dat hij onder geen voorwaarde hét bureau wenste te verlaten. Ik kan me Dergelijke composities zullen tijdens het concert ook worden gespeeld. „Het Lied voor basklarinet en piano” van Francois Rasse, verder compositie van de Pool Adam Mitcha en van de Zwitser Paul Kont. Solistisch vertolkt Polo de Haas twee stukken van de Franse com ponist Eric Satie: „Petite ouverture 4 danser” en „Embryons dessechées. De woonwagen waarin Frans Sas woont, is afgeschermd door een keurig zelfgefabriceerd hekwerk om het geheel aan de ogen van toevallige voorbijgan gers te onttrekken. Ook dat hek heeft het behoorlijk moeten ontgelden. Ver scheidene palen zijn uit de grond ge wrikt, planken werden gebroken en van de keurige afscheiding bleef een onaan zienlijk spijkerwerk over, dat nu door Sas met prikkeldraad provisorisch is dichtgemaakt. Die hele droomscène was op niets anders gebaseerd dan op de mededeling bij Elsschot, dat Pol bij Van Hemeldonck was blijven logeren. Over de vermeende bedreiging van de wachtcommandant één van de honden neer te schieten spreekt de inspecteur niet. Wel zegt hij: „Iedere nacht speelt zich nogal wat af en als u dat eens zou meemaken, dan zou u inzien dat het vak van politieman maar weinig aantrekke lijk is. Maar mijns inziens heeft betrokken politieman in alle redelijkheid gehandeld en is hij bijzonder zorgvuldig opgetreden, waarbij ook een flink stuk zelfbeheersing aanwezig was.” In de nacht van vrijdag op zaterdag ontdekte de 29-jarige IJmuidenaar Frans Sas met schrik dat zijn onderkomen, een oude bouwkeet die aan de rand van een sloot langs de spoorlijn bij Driehuis staat, ten prooi was gevallen aan toch wel erg angstaanjagende vernielzucht. Tijdens afwezigheid van de bewoner heeft men met enkele tientallen grove straatklinkers, zogenoemde „kinderhoofd jes”, de bouwkeet van alle kanten be stookt- De keien moeten met kracht op de wagen zijn gesmeten, want de ach terwand werd finaal doorboord. Ook de ruiten moesten het ontgelden en een hok, waarin de drie bouviers van Sas normaal verblijven, werd geheel ver nield. Vervelend was intussen wel, dat ik de jubileumvoorstelling van „Op losse groe ven” moest laten schieten. In de zaal zat, helemaal achteraan, in een verbor gen hoekje als een soort „revisor” drs. L. J. Leeman, de opvolger van mr. Landré bij de TROS. Zijn eerste blijk van aanwezigheid, voor zover ik weet. Maar „De Palestijnen” van mr. Hilter mann kon ik weer wel in ogenschouw nemen. Toen ik Yasser Arafat en Hilter mann daar zo samen op een sofa zag zitten moest ik onwillekeurig denken aan een gezegde over twee opticiens die weten wat een montuur kost of zoiets (de juiste bewoordingen zijn mij even ontschoten). Op den duur bleek toch dat Arafat in het gesprek zelf het beste wist hoe duur zo’n montuur is, maar dat Hiltermann later, bij zijn thuiskomst, weer veel beter bleek te weten wat de kostprijs is van zo’n ding, zoals mensen ’s avonds in bed altijd op het rake antwoord komen dat zij overdag aan hun afdelingschef hadden willen toevoe gen. op dat moment geen wagen beschikbaar was, maar dat ze er over een half uurtje wel zouden zijn. Toen ben ik terug gegaan naar de wagen. Na een uur was er nog niemand en toen heb ik weer gebeld bij iemand in de P. C. Hooft- laan. De wachtcommandant zei toen dat ze voor zoiets onbenulligs niet konden komen.” (Van onze rechtbankverslaggeefster) HAARLEM. De luchtvaartmaat schappij Transavia Holland BV mag niet zelf de afhandeling van haar vliegtuigen op de luchthaven Schiphol gaan verzor gen. De president van de Haarlemse rechtbank mr L. H. Schimmelpenninck besliste gisteren in kort geding dat de luchthaven niet onrechtmatig handelt door haar medewerking hieraan te wei geren. Transavia heeft een contract met de Aero-gronddienst op Schiphol over de afwikkeling van haar vliegtuigen. Op 1 maart loopt dat contract af. Een nieuw contract zou tevens verhoging van de prijzen betekenen en Transavia over woog dat het beter zou zijn zelf de afhandeling te verzorgen. Toen Schiphol weigerde spande Transavia een kort ge ding aan. De president meende dat Schiphol noch in strijd met haar rechtsplicht handelde, noch in strijd met de in het maatschappelijk verkeer betamelijke zorgvuldigheid. Nergens uit enige wet of voorschrift blijkt dat Schiphol de plicht heeft Transavia zelf de afhandeling te laten verrichten. Volstaan kan worden met het bieden van ruimte, accommoda tie en faciliteiten aan één of meer ondernemingen die dit werk op aan vaardbare wijze tegen redelijke prijzen verrichten. Mr. Schimmelpenninck was van me ning dat Schiphol ook niet onzorgvuldig handelde door toe te staan dat Aero Gronddienst gebruik zou maken van een feitelijke monopoliepositie. Argumenten van Transavia over te hoge kosten en slechte afhandeling waren niet voldoen de hard gemaakt. De president stemde ermee in dat belangen van veiligheid en optimaal gebruik van de ruimten bij het besluit zwaarder hebben gewogen dan het belang van Transavia. De lucht vaartmaatschappij toonde zich zeer ver rast met de uitspraak en beraadt zich op nader te nemen maatregelen. ilÜUuuu. ■i

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 7