De filmtijger slaat weer toe Nederlandse filmproduktie Maria Aradi Als schitterend ontwikkelt zich krachtig droombeeld in La Bayadère Protest tegen 18 jaar-keuring Tapijthal CORJA L.P.G. nieuw laadstation Stationsempdacement SANTPOORT-ZUID 1 f 0^ J i Film International Rotterdam Nationale Ballet herboren onder Marina Shamsheva Rijk draagt 30% in kosten bij Zdenek Kraus bij Noorder Compagnie SOS in Paradiso VOOR KEUKEN, BADKAMER, SLAAPKAMER, GANG, TRAP ENZ. ENZ. fesWl ENGELENBERG Uitverkoop Redpoint behang 1974 HALVE PRIJZEN Decorette Engelenberg I IF" in Amsterdam ft „Kind van de zon” 4) I r ■■IM 15 1975 1 4 FEBRUARI V R IJ D A G De knokmachine t. Reprises ATJEES» RAUHFASER per rol van 33 m. f 7,25 profiteer van deze aanbiedingen TEVENS j AMSTERDAM Soms als alles perfect verloopt, zoals donderdag avond in de Stadsschouwburg, kan klassiek ballet je een sensatie geven van puur geluk. Hiervoor is in eerste plaats verantwoordelijk de Russische balletmeesteres Marina Shamsheva. Zij komt uit Leningrad en werkte vijf weken met Het Na tionale Ballet om La Bayadère in te studeren. De resultaten van dat werk waren zonder meer opvallend. Al bij de eerste pas van de eerst- opkomende danseres uit het corps de ballet voelde men een zodanige zekerheid, een zodanige vaste hand, dat het pleit op dat moment eigen lijk al gewonnen was. De hele collectie: MET HOGE KORTING. i A „FILM INTERNATIONAL”, de jaarlijkse voorjaars-filmmani- festatie in Rotterdam, heeft als embleem een in rood en geel uit gevoerde tijger die in perspecti vische verkorting met een drei gende open bek een vervaarlijke sprong in de richting van, naar men mag aannemen, het publiek doet. Het kan niet anders of het dier moet het alles verslindende filmbeest voorstellen. Wie zich van 21 februari tot 1 maart in Rotterdam waagt, wordt zeven dagen lang van ’s morgens vroeg tot diep in de nacht van alle kan ten besprongen door het ver schijnsel film, dat hem van ,,’t Venster” naar het „Filmhuis” en van het „Filmhuis” naar „De Lantaren” sleept. Night visitor Filmmuseum 11 „Verder wordt in die korte beleids- (Van onze correspondent) se Een scène uit La Bayadère. (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) (Van onze correspondent) besloten met CONRAD VAN DE WEETERING. ADVERTENTIE) Kijk Scène uit Dr. Mabuse, deel 2 (1922) van Fritz Lang, met Bernhard Goetzke en Alfred Abel (rechts). nieuwste speelfilm alleen toe te laten 18 jaar en ouder, vertelt het verhaal Doelstraat 29 Tel. 023 - 312206 Haarlem Kies - Koopcentrum Alles bij elkaar meer dan vijftig lange en korte films en tientallen buitenlandse gasten en een slotfeest dat zaterdagnacht 1 maart om 24.00 begint. Gelukkig dus een zondag om te herstellen nadat de filmtijger een weeklang heeft toegeslagen. CHARLES BOOST. 1885 - 90 jaar verf - 1975 brengt kleur in uw leven Onze nieuwe collectie „REDPOINT” behang is binnen Ml prachtige Hongaarse films, een nieu we Russische film, een nieuwe Zweedse film van Kjell Grede („Een eenvoudige Melodie”) en er zijn te kenfilms per computer gemaakt door Peter Foldes die 20 jaar geleden met „Animated Genesis” en „A sort Visi on” opviel. GRONINGEN. Het is vrijwel zeker dat Zdenek Kraus (36 jaar) de nieuwe artistieke leider zal worden van het toneelgezelschap de Noorder Compagnie- Hij zal Jaap Maarleveld opvolgen, die in september 1976 het gezelschap zal verla ten. Gedurende het seizoen 1975-’76 zal de artistieke leiding door beiden worden uitgeoefend. in opdracht van Petipa voor het ballet schreef. De choreografie zelf is niet eens erg interessant te noemen, maar gaf de dansers wel kansen om te schitteren. Eventueel zou het ballet op te vatten zijn als een vingeroefening van de cho reograaf voor het Zwanenmeer, dat hij later maakte. Krommenie Novilon, en niet te vergeten Supertret, Balafoom, Quadro Floor, Novilux, Vinylar de Lux, Armstrong/Accatone, Vinyl op vilt, plm. 180 rol te zien en te koop, Het adres voor vilt en kamerbreed tapijt, vinyl op vilt, tapijttegels en altijd coupons Doelstr. 10-12-15 - Sophiaplein 6-12 - Tel. 023-327724 - Haarlem Magazijn verkoop: Ged. Voldersgracht 47a - Tel. 023-314439 MEN KAN AAN het inventariseren blijven van het onoverzichtelijk groot aantal fims dat Rotterdam in een week over de doeken van drie biosco pen jaagt. Er is een film bij van Marghérite Duras („India Song”), van Rainer Werner Fassbinder („Martha”), van Jean Eustache („Mes petites Amoureuses”) van Jean-Marie Straub (een verfilming van Schonberg's opera „Moses und Aron”). Er zijn een paar Wat is de reden van deze filmlawi- ne? Het antwoord geeft de filmkrant die door Film International als over zichtelijke leidraad verspreid wordt. „Door het vrij verstarde bioscoopbe- stel in Nederland”, zo luidt een inlei ding, „blijft er elk jaar een zeer grote berg aan nieuwe films in het buiten land liggen. „Film International” wil elk jaar iets van die berg af knabbe len om filmliefhebbers op de hoogte te houden wat er gaande is op film gebied buiten onze grenzen. I NATUURLIJK IS Ferreri aanwe zig, de Italiaanse nihilist en verwoes ter. Zijn nieuwe film heet „Touche pas a la Femme blanche”, waarin het hele koppel van „La grande Bouffe” weer mee doet: Mastroianni, Piccoli, Tognazzi, Noiret, aangevuld met Ca therine Deneuve en Alain Cluny. Sa men maken ze een parodie op de western, met Mastrioanni als de ijde le (ep impotente) general Custer die door Indianen gedood wordt in de slag bij Little Big Horn. Ferreri heeft voor die slag geen Amerikaans of Amerikaans-aandoend landschap ge zocht, maar laat de strijd zich af spe len in de bouwput die het afbreken van de Parijse Hallen achtergelaten heeft. Dit ter illustratie van de krankzinnige persiflagemetbijbe doelingen die de cynische Ferreri op touw gezet heeft. Drouot. Jeugdfilms waren „Oom Ferdi nand”- van Karst van der Keulen en „Pim Pandoer” van H. J. van der Lin den- „Keetje Tippel” van Paul Verhoe ven kwam ook voor een deel ten laste van het budget voor '74 van het prodiik- tiefonds. „Dokter Pulder zaait papavers” van Bert Haanstra naar een boek van Anton Koolhaas, „Flanagan” van Adriaan Dit- voorst en „Elkerlyc” van Jos Stelling zijn of worden binnenkort in produktie genomen met financiële medewerking van het fonds. Voorschotten waren er ter voorbereiding van de produktie van „Max Havelaar” van Fons Rademakers, „Voor niks gaat de zon op” van Frans Weisz, „Blokpost” van Eric van Zuylen, „Sherlock Holmes” van Nicolai van der Heyde. Dat kunnen wereldpremières zijn, speelfilms, experimenten, debuten van onbekende genieën, gezellige kijk- films maar ook opwindende revolu- tiefilms, kort of lang, poëtisch of pornografisch. Wie zich volledig wil overgeven aan de wellust van het zien en zich laat verleiden geen enke le film uit een aanbod van tientallen nieuwe produkties over te slaan, zal zich na die week verslonden weten door het filmbeest, de rood-gele tijger heefttoegeslagen! De wijze waarop het nu is ingestu deerd is lichtelijk aan de sportieve kant, de poëzie van het Zwanenmeer is dan ook ver te zoeken, maar daarvoor in de plaats kwam de Poëzie van de zekerheid. Door het werk van Marina Shamsheva kwam Het Nationale Ballet dan ook als herboren te voorschijn. Het is te hopen dat ook als Marina Shamsheva weer naar Leningrad zal zijn vertrokken, dit hoge niveau gehandhaafd zal kunnen worden. Een nadeel van een zo solide opening, is dat de volgende programmanummers toch minstens ongeveer op gelijk niveau moeten worden uitgevoerd om niet al te erg tegen te vallen. Het volgende werk was „Agon” van George Balanchine. Als choreografie is het eindeloos veel boei ender en rijker dan La Bayadère maar daar was weinig van te zien want het werd slobberig uitgevoerd alsof het in drie maanden niet gerepeteerd was. On begrijpelijk. De voorstelling werd Adagio Hammerklavier. TOT DE OPVALLENDE reprises behoort de terugkeer van Butch Cassidy and the Sundance Kid” (Paul Newman en Robert Redford) in het Rembrandtplein Theater die zijn ver keerde keus „Harry Tonto” snel verplaatst heeft naar Saskia. Na allerlei inleidende verwikkelin gen vormt een rugby-wedstrijd tus sen gevangenisbewaarders en een stleletje veroordeelden, variërend van moordenaars tot verkrachters en ge weldplegers, het hoogtepunt van de film. Deze wedstrijd gaat om meer dan een simpele overwinning. Alles is geoorloofd en er vallen aan weerszij den de nodige slachtoffers. Tussen de bedrijven door zien we voorbeelden hoe weinig verschil er is tussen de machthebbers in de gevangenis en de veroordeelden, maar dat is langza merhand de normale filmvisie gewor den. Die eerste opkomst van het corps de ballet is zo eenvoudig, maar daardoor ook zo onmogelijk moeilijk, dat je hem maar zelden goed ziet uitgevoerd. Maar- deze keer stapte de ene ballerina na de andere in een lange rij van 24 droom beelden solide op het ene been en tilde langzaam het andere in een strakke lijn bijzonder hoog op, om daarna een pès te doen op dat andere been. Drie solisten kregen om de beurt een virtuose variatie te dansen en zetten zonder aarzelen de ene moeilijke pas na de andere op het toneel, waarbij Rebec ca Ross het meest verrassende naar voren kwam, maar ook Judith James en Joan na Zimmerman met ere genoemd mogen worden. Dit allemaal was echter nog maar de aanloop voor het echte werk, dat daarna geleverd werd door Maria Aradi en Sandor Némethy. Vlijmscherp zette Ma ria Aradi haar bewegingen in de ruimte waarbij Sandor Némethy haar uitste kend assisteerde, om daarna zelf een solo te dansen met een veerkracht en een precisie die maar door weinigen ooit bereikt wordt. La Bayadère werd in 1877 door Mari us Petipa gemaakt en de derde acte, die we nu te zien kregen vertelt over een krijger. Solor, die in het schimmenrijk op zoek gaat naar zijn gestorven gelief de. De muziek bestaat uit een aantal zeer dansante nummers die Ludwig Minkus volgens het toen gebruikelijke patroon TWEE FIGUREN zullen deze ma nifestatie beheersen zoals ook bij eer dere gelegenheden een of twee regis seurs centraal kwamen te staan, het zij door hun opmerkelijk werk, hetzij door hun persoonlijkheid. Dit keer, zullen het de Japanner Masaki Ko bayashi worden en waarschijnlijk de nu 84-jarige Fritz Lang, van wie zeven films in een fascinerend retro spectief gebracht zullen worden. Kobayashi, hier nog onbekend, komt op het festival, in eigen persoon, zijn werk is vertegenwoordigd met vijf films, die geen van alle kort zijn; Üe langste is „De Staat van de Mens”, die langer dan 8 L-a uur duurt. De film staat op de openingsmiddag, avond en nacht geprogrammeerd van 15.30- 02.30 (inclusief de pauzes). En daarna kan men deze filosofische en mense lijke filmer in de loop van de week nog tegenkomen in de meer dan 3 uur durende „Kaseki” en vervolgens in „Harakiri”, „Hymn to a tired Man” en „Kwaidan”. Kraus is geen onbekende voor de Noorder Compagnie. Hij heeft er al een aantal produkties geregisseerd. Zdenek Kraus komt oorspronkelijk uit Tsjecho- Slowakije. Na de Russische inval vlucht te hij naar Nederland. Vandaag zal het algemeen bestuur van de Noorder Compagnie beslissen over de voordracht, zoals die door het dagelijks bestuur en de artistieke raad van het gezelschap werd opgesteld. Aangenomen wordt dat dit slechts een formaliteit is. Zdenek Kraus werd uit vijf kandidaten naar voren geschoven. Twintig mensen hadden bij de Noorder Compagnie naar deze functie gesolliciteerd. Tien schrijvers en cineasten werden financieel in de gelegenheid gesteld een scenario te schrijven. Intussen bestu deert het produktiefonds een groot aan tal plannen, die geheel of gedeeltelijk dit jaar zullen worden uitgevoerd. Be halve de vier laatstgenoemde films kun nen nog genoemd worden: „Het jaar van de kreeft” van Herbert Curiel en „Musi- ca” van Herman van der Horst in co- produktie met België. De mogelijkheden voor meer co-produkties met België worden nagegaan. nota verzekerd dat de manifestatie zich niet op één filmrichting wil vastleggen. Wat er vertoond wordt is gehaald uit de cinefiele hoek, uit de verschillende avantgardistische stro mingen, maar ook uit de amuse mentssector of uit de montagekamers van de politieke en documentaire fil mers. NIEUW IS EIGENLIJK alleen deze week de film „De Knokmachine” („The Meanmachine”) van Robert Al- dricn, Hollywoods dikste regisseur (op Hitchcock na), met een verongelijkt kindergezichtje, die bekend staat om zijn genadeloze films. „Hij heeft een weinig sympathieke visie op de mens- I heid en zijn films hebben zelden een gelukkig einde”, aldus omschrijft „The Filmgoer’s Companion” in een notedop deze >7-jarige regisseur die o.m. „The dirty Dozen”, „The Killing of Sister George” en „The Grissom Gang” op zijn naam heeft staan. Ook zijn „The Meanmachine” munt niet uit door vriendelijkheid. AMSTERDAM. Zo’n twintig Neder landse musici, verenigd in de formatie Sweet Okay Supersister, geven zaterdag avond in Paradiso een uitvoering van het project „Spiral Staircase” van Sacha van Geest; Sweet Okay Supersister is samenge steld uit leden van (wijlen) Supersister, Golden Earring en Los Alegres, aange vuld met een koortje en de doedelzak speler Dick de Lange. „Spiral Staircase” eind vorig jaar op de plaat versche nen is een ongewoon spektakel, waarvoor de muziek is geschreven door Robert-Jan Stips en tekst, grappen en grollen zijn bedacht door Sacha van Geest. De makers van de film zijn inmiddels in beroep gegaan tegen het besluit van de keuringscommissie. Bij herkeuring zal Kind van de Zon worden verdedigd door dr. Jan van de Lande, psychiater van het Provinciaal Ziekenhuis Santpoort, die de film als adviseur heeft begeleid. De filmmakers zijn van oordeel dat „Kind van de Zon” juist een film is die door de jeugd moet worden gezien, om dat het thema (kwetsbaarheid van men selijke relaties) met name die problema tiek behandelt, waarmee men ook al op (bijvoorbeeld) 14-jarige leeftijd kan worden geconfronteerd. De ondertitel van de film luidt dan ook: „Volwassen worden: iets waarmee je moet leven.” In de Van Speykshow (KRO) van vanavond zullen fragmenten uit deze nieuwe film te zien zijn, afgewisseld door interviews met hoofdrolspeelster José Ruiter, psychiatrisch adviseur dr. Jan van de Lande en René van Nie. DEN HAAG. (ANP) De Nederland- filmproduktic heeft zich het afgelo pen jaar krachtig ontwikkeld. Het pro duktiefonds stelde voor bijna vier mil joen gulden aan producenten beschik baar. De totale produktiekosten beliepen acht miljoen gulden, waarvan het rijk voor dertig percent subsidie verleende. In de bioscopen werden met Nederland se films omzetten behaald, die negen percent van het totaal bedroegen. De film van Aldrich heeft nauwe lijks een begin en helemaal geen einde. De regisseur heeft zich kenne lijk uitsluitend geconcentreerd op het wonderlijke rugbytreffen op het sportveld van de gevangenis. Hoewel voortdurend gesproken wordt over vuile trucs die zullen worden toege past, maakt het beeld van de wed strijd geen grovere indruk dan deze sport toch al maakt bij iedere film reportage. De „he-man” Burt Rey nolds is de aanvoerder van het ge vangenisteam en Eddie Albert is een chique gevangenis-directeur vol dui velse geldingsdrang. nam, maar waarvan in Rotterdam jammer genoeg maar een gedeelte vertoond wordt. Wel in zijn geheel krijgt men Jaques Rivette’s „Céline et Julie vont en Bateau”, een sprookjes achtige fantasie die drie uur en 10 minuten duurt. De Stichting Produktiefonds voor Ne derlandse films heeft dit- bekendge maakt Financiële bijdragen werden vo rig jaar verstrekt voor de volgende films, die voor een deel al in première zijn gegaan: „Mariken van Nieumeghen” van Jos Stelling, „De vijf van de vier daagse” en „Een kind van de zon” van René van Nie, „Rufus” van Samuel Meyering, „Rooie Sien” van Frans Weisz en de Belgisch-Nederlandse co-produktie „Dood van een non” van Collet en DEN HAAG. Producent-regisseur René van Nie heeft protest aangetekend tegen de beslissing van de filmkeurings commissie om zijn „Kind van de zon” voor personen van „Kind van de zon” van het meisje Anna, gespeeld door José Ruiter, dat in een psychiatrische inrich ting wordt opgenomen, geneest en weer terugkeert in de maatschappij. De film gaat op 27 februari in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam in roulatie. KRITERION heeft een première van een vier jaar oude film: Laslo Benedek’s „The Night Visitor”'. Er is een Zweedse rolbezetting: Von Sy- dow, Liv Ullman, Per Oscarsson, waartussen verdwaald Trevor Ho ward rondloopt. De film is ook des nachts op vrijdag en zaterdag in hetzelfde theater te zien. Dat de film ondanks de begeleidende muziek van Henri Mancini zo lang op de plank is blijven liggen, zal overigens weinigen verbazen. In een onlogisch verhaal speelt Max von Sydow een levenslan ge veroordeelde in een krankzinni gengesticht op verdenking van een moord die hij niet gedaan heeft. Op slinkse wijze weet hij op een nacht te ontsnappen om zijn, valse beschul digers onder wie zijn zuster (Liv Ullman), zijn vriendin, en een advo caat te doden, waarna hij terugkeerl in zijn- cel, zichzelf opnieuw opsluit en denkt enige onoplosbare misdaden begaan te hebben. Wat blijkt een onvoorzichtige veronderstelling te zijn als Trevor Howard als inspecteur de zaak gaat onderzoeken. DINSDAG 11 februari heeft het Filmmuseum na een gedwongen on derbreking het seizoen 1974-’75 voort gezet onder dezelfde lichtelijk primi tieve omstandigheden als waarin het begonnen is. Maar zolang als er een zaaltje is en een projectiecabine gaat het Filmmuseum door, ondanks de openlijke of gecamoufleerde tegen werking van de autoriteiten die zich nu al heel gemakkelijk achter een tekort aan subsidiefondsen kunnen verschuilen. 11, 12 en 13 februari werden besteed aan de vertoning van animatiefilms die ooit eens in het Franse Annecy bekroond zijn. Volgende week wordt de RKO- serie voortgezet onder de titel „RKO in de veertiger jaren’. Het worden films die grotendeels in de oorlog gemaakt zijn en hier niet in verto ning zijn geweest. „Dance girl, dance” is van een van de weinige vrouwelij ke regisseurs die Hollywood gekend heeft, n.l. Doroihy Arzner die liefdes moeilijkheden tussen Maureen O’Ha ra, Lucille Ball en Louis Hayward te verwerken krijgt. Lucille BaH is ook van de partij in „That’s right, you’re wrong” van David Butler die r (a.s. woensdag) een destijds populaire ra dio bandleider Kay Kyser in zijn Hollywood-aspiraties regisseert. Op vallende bijfiguren zijn Adolphe Menjou en de onverbeterlijke Edward Everett Horton. De donderdag daarop krijgen we een ongewone rol van Ginger Roger te zien in een nogal pathetisch drama, „Primrose Path”, onder regie van Gregory La Cava, die beter is in sophisticated blijspelen. CHARI.ES BOOST Tegenover deze moderne zijn ne mende en „breed” denkende filmer, staat in volstrekt contrast een man .als Fritz Lang die een halve eeuw eerder filmde. Hij heeft stukken als „De Nibelungen” en „Metropolis” op zijn naam staan. Hij verdiepte zich ook in de misdaad, zoals de eveneens in Rotterdam hervertoonde „Mabu- se”-cyclus laat zien en zijn bekende drama rond een kindermoordenaar, „M”. Over lange films gesproken, Fritz Lang’s „Dr. Mabuse der Spieler” duurt ruim drie uur i maar was destijds dan ook bedoeld om in twee weekseries te worden vertoond), evenals „Die Nibelungen” die oor spronkelijk 200 minuten in beslag

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 15