SfiHl® AGENDA Groots koorwerk met NPO Soosagenda S Lijdensverhaal op autokerkhof HUMS fflBHHLa I ■WW te Gemini Ensemble speelt Andriessen Weense dirigent bij Jeugdorkest Basklarinet REMBRANDT Amateurs ROXY FRANS HALS LIDO Schouwburg 3 Piano „De overgevende van Warschau” van Arnold Schönberg 13 DONDERDAG 2 0 1975 FEBRUARI 1» s 1 fes® Bioscopen Muziek en toneel BHMBi i Ekland 9 9 maan- Hoofdweg Tamberlain, Ulsen Van MARJOL FLORE MM Gilda de Bal en Vic Moere- mans in Blaft God? pianoconcert Fauré. bestaat Centrum februari Herman 2, met DE TONEELGROEP Toi Toi. een club van jonge mensen, speelt vrijdagavond in jonge rencentrum Deining, Ripperda- straat 13a, de thriller „Huis zonder vensters”, dat zich af speelt ten huize van een mis lukte filosoof, zijn vrouw en zoon. Een jong meisje wordt via de reclassering in huis ge nomen. De filosoof heeft er duistere bedoelingen mee. Toe gang 2. hte fatsoen. Hij is rechter, po- litie-agent en pastoor. Ivonne Lex vorede de regie en in het stuk spelen Gilda de Bal, Vic Moeremans en Hugo Maerten. gesprek tussen Van Meegeren en zijn psychiater. ZONDAGMIDDAG om half drie is weer een proefvoorstel- ling van „Kinderen bestaan niet”, een rockmusical voor en door Haarlemse kinderen. Het Harlem Kwartet, v.l.n.r. Guus v. d. Sande, Kees van Lier, Jan de Bas en Joop Brakel. MARJOL FLORE de zange res met een even stevig figuur als stevig temperament geeft vrijdagavond in de Haarlemse stadsschouwburg haar liedjes- show in het Frans en Engels. Ze heeft een goede stem en een vitale theaterpersoonlijkheid. Met behulp van een enkele pluim en veer versiert ze haar optreden, dat bestaat uit liedjes van vroeger en nu. Begeleiding «oor het trio Ni™ der binden. Henk van Meegeren. TWEE MODERNE koorwer ken staan op het programma van het concert van het Noord- hollands Philharmonisch Orkest van vrijdag 21 februari in het Haarlemse concertgebouw. Het zijn de Polni Mse (soldatenmis) van Martinu en „The survivor of Warsaw” (De overlevende van Warschau) van Schönberg. Hen van der Grinten hobo, Maarten Veeze viool en altvi ool, Gijs van der Grinten viool en altviool, Frans van der Grinten cello en Tilly Keessen piano. De vier van der Grintens zijn twee tweelingen; vandaar de naam Gemini-ensemble. De groep maakte toernees in bin nen- en buitenland, o.a. de Ver. Staten. HENK VAN ULSEN brengt op 25 februari in de schouwburg zijn eenmanstoneel „Het feno meen”. Het is een gedramati seerde documentaire over het leven van Han van Meegeren. Van Meegeren was een schilder en tekenaar, wiens eigen werk weinig erkenning kreeg. Hij werd internationaal befaamd, toen hij de vervalser bleek te zijn van een groot doek „De Emmaüsgangers” dat het Mu seum Boymans in Rotterdam aangekocht had als een echte Jan Vermeer. Er kwam een geruchtmakend proces van, dat Van Meegeren (die kort daarop stierf) tot een legendarische fi guur maakte. Marie Louise Doudart de la Gree uit Zeist bewerkte de historische gege vens voor het theater. Het is gegoten in de vorm van een ZONDAGAVOND is er caba ret in de schouwburg. Rients Gratama brengt zijn show „Re gen op het bloemkoolcorso”. Gratama werkt met goede smaak en een zekere besche’- denheid langzaam maar zekei aan een carrière. Een blijver. Hij is vergezeld van zijn kwin tet. IN DE JAZZCORNER speelt het kwintet van Joop Scholten vrijdag en zaterdag de uurtjes vol. De groep draagt de naam The New Session Four en was tot voor kort het begeleidings- orkest bij het TROS-radiopro- gramma Sesjun, welke taak overgenomen is door het trio van Cees Slinger. De groep be staat uit Joop Scholten gitaar Rob Franken toetsinstrumen ten, Wim Essed bas, Louis De- bey slagwerk en Heppy Noya conga en percussion. IN DE HAARLEMSE Jazz club swingt het vrijdag de pan uit bij het Harlem Kwartet, dat voor het eerst goed te horen is in de HJC. Het Haarlemse kwartet bestaat uit Kees van Lier altsax, Jan de Bas piano, Joop Brakel bas en Guus van de Sanden drums. Bekende fi guren uit de Haarlemse jazz kringen, maar voor het eerst in deze formatie aan de slag. TONEELGROEP speelt donderdag 27 „De babyfoon” van Lutgerink en Peter Oosthoek. Vrolijkheid en leed op een ver- jaarsfeetsje van een jong vrouwtje dat in de echtschei ding ligt. 145-jarig bestaan van Zang en Vriendschap. Onder leiding van Wouter Schmidt zingt men werk van Gounod, Verdi, We ber en Wagner. Solisten: Anet ta de la Bije sopraan, Henk Smit bas en de acteur Lex Schoorel declamatie. ALS DE „BRITANNIC” met 1200 pas sagiers aan boord de oceaan oversteekt en iedereen zich voorbereid op een rusti ge en weldadige zeereis, krijgt de Lon- dense scheepvaartmaatschappij aan wie de oceaanreus behoort, een telefoontje met de mededeling dat enige vaten met bijzonder explosieve stoffen verborgen aan boord zijn. De tijdbommen, ge plaatst door het hele schip heen, zullen tegen zonsopgang exploderen tenzij op een voorgeschreven manier een half miljoen pond aan „losgeld” zal worden betaald. Men weet dus al gauw bij „Juggernaut” dat hier sprake is van het nieuwe genre in de filmerij, dat men als „rampenfilms” is gaan omschrijven. Ko mende weken staan ons nog extreme voorbeelden van dit genre te wachten met films als „The towering Inferno” (brand in een wolkenkrabber) en „E- arthquake” (aardbeving) en er zullen er nog wel meer op stapel staan, want men blijkt in Amerika verzot te zijn naar dit soort niet te stuiten of niet te voorko men onheilen te kijken. Wat „Jugger naut” betreft (de schuilnaam van de man achter de dreigende ramp met de „Britannic”), van alle kanten wordt ge probeerd de ramp te voorkomen. Scot land Yard gaat op zoek naar de myste rieuze Juggernaut, per vliegtuig worden bomexperts naar het schip gevlogen en de overheid die de scheepvaartmaat schappij subsidie verleent, weigert pon den beschikbaar te stellen voor het los geld. Onder die omstandigheden stijgt de spanning ten top en het enige raadsel waarvoor men uiteindelijk geplaatst wordt is de vermelding dat deze knap gemaakte thriller gemaakte thriller ge maakt is door Richard Lester, die ooit naam maakte met de Beatle-films en de oorlogssatyre „How I won the War.” Maar dat is een probleem waarmee de toeschouwers zich niet druk bezig zullen houden, gefascineerd als ze zullen zijn door de intrige door Omar Sharif als knappe kapitein van het schip en Ri chard Harris als de leider van de bom experts die binnen de gestelde tijdslimiet op zoek gaan naar de verborgen explo- «ieven. Het heeft al enige jaren geleden in de bedoeling gelegen een film te maken, die als eresaluut zou kunnen gelden aan de Joegoslavische partizanen, die onder Tito in 1943 een heldhaftige strijd uitvochten tegen de gecombineerde Duitse, Bulgaar se en Italiaanse legers, die hen omsin geld hadden bij de rivier Sutjeska. Ri chard Burton zou Tito spelen, maar de film, een Joegoslavisch-Engels-Italiaanse co-productie, zou vooral de heldemoed van het naamloze ondergrondse leger moeten bezingen. Die opzet is mislukt in die zin, dat er een stoere oorlogsfilm uit te voorschijn is gekomen („The fifth Offensive”) met een dominerende rol van Burton, die speciaal een vermage ringskuur ondergaan heeft om enigszins op de jonge Tito te kunnen lijken. De on verzettelijke kracht die van Tito uit gegaan moet zijn, vindt men niet terug in de rol van Richard Burton, die wat stuurs en soms wat melancholiek rond loopt, maar geen ogenblik de inspireren de leider wordt. Gelukkig dat een Joe goslaaf en nog wel een ex-partizaan, n.l. Stipe Dellic de verantwoordelike regis seur is geweest van dit mislukte helde- dicht op de Joegoslavische ondergrondde. CHARLES BOOST Achter de suggestieve titel „Bananes méchanique” gaat een kinderachtige Franse sexklucht schuil, die de eenvou dige formule toepast van een aantal meisjes dat op vakantie de beschikking krijgt over een buitenhuis en dus zich te buiten kunnen gaan aan allerlei eroti sche vrijpostigheden. Jean-Frangois Da vy is de regisseur van dit onnozele niemandalletje, waarvan hij ook nog de schrijver blijkt te zijn. Een schrijver zonder veel geest overigens, want zelfs van de gegeven situatie is nog wel iets pittigers en pikanters te maken. IN KADENS, Smedestraat 31. Haarlem, wordt vanavond een concert gegeven door het Ge mini-ensemble. Het programma is vrijwel geheel gewijd aan werk van de Haarlemse compo nist Hendrik Andriessen. Geen wonder want het ensemble be staat voor een groot deel uit kleinkinderen van de compo nist, de Van der Grintens. Van Andriessen wordt gespeeld Scherzo capriccioso, Pastorale Canzone. Verder staat op het programma het opus 15 van G. Fauré. Het Gemini-ensemble bestaat uit Eugenie van der Grinten fluit, Dit laatste is het minst be kend. Het werk vertelt de ge schiedenis van een jood die de deportatie uit het jodenghetto van Warschau overleefd heeft en de gebeurtenissen van zijn stadsgenoten verhaalt. Henk van Ulsen spreekt de tekst die hij zelf vertaald heeft. De muziek is o.a. gebaseerd op joodse lie deren. Zowel de mis als het werk van Schönberg wordt gezon gen door het Mannenkoor Cae- cilia onder leiding van Anton de Beer en het Hoofddorps Mannenkoor Zang en Vriend schap onder leiding van Mari- nus Metz. Aan het orgel zit Bernard Winsemius, die de zie ke Simon C. Jansen vervangt Het geheel staat onder leiding van André van der Noot. Poduschka zal met Haarlems Jeugdorkest de uitvoering lei- sn van een symfonie van An ton Bruckner, die hij zelf zijn ,Nullte Symphonic” noemde. Het werk werd aanvankelijk niet opgenomen in de reeks van de tien symphonieën. Maar ook de „Nullte” werd erkend als een meesterwerk, rijk aan de karakteristieke schoonheid, die Bruckners muzikale fantasie DE TONEELCLUB VZOD- Rokato speelt vanavond in de stadsschouwburg „Oscar”, het bekende blijspel van Claude Magnier. De regie lag in han den van Paul Haanstra die we gens ziekte halverwege de re petitieperiode zijn leiding moest overgeven aan Bert Lauer. ZONDAGMORGEN om 12 uur geeft Alwin Bgr een piano recital als koffieconcert in het Haarlemse concertgebouw. Hij speelt preludes van Rachmani- nof, suites van Bartók en De bussy, een fantasie en een bal lade van Chopi’n. daaraan gaf. Op zaterdag 15 februari heeft Haarlems Jeug- irkest de symfonie in de Wes- terkerk te Amsterdam onder leiding van zijn dirigent André Kaart tot uitvoering gebracht. Het werk nu onder een Oosten rijkse dirigent te kunnen ver tolken zal voor de jonge or kestleden ongetwijfeld een bij zondere ervaring betekenen. André Kaart zal de uitvoe ring van de andere werken van net programma dirigeren. Eerst de Cyclofonie no. 1 van Hans Kox, een compositie, die in we zen een klein concert voor vio loncel en orkest is van traditio neel karakter. Taco Kooistra. de aanvoerder van de violen- cellistengroep van het orkest zal de solo-partij spelen. Hij is eveneens solist bij de vertol-, king van het beroemde „Kol Nidrei” van de romantische componist Max Bruch. Voorts zal het orkest zijn krachten geven aan de uitvoe ring van het symfonisch ge dicht „Een nacht op de kale berg” van Modeste Moessorgs- ky. HET WERKTHEATER uit Amsterdam speelt vanavond in de Toneelschuur „Avondrood”, een zeer ontroerend en zeer vermakelijk stuk, waarin de spelers bejaarden voorstellen in een tehuis. In de krant van woensdag is hierover uitvoeri ger gepubliceerd.' In „Neeman’s Law” speelt George Peppard een harde politieman, die onder beroerde omstandigheden zijn gevaarlijk beroep in New York moet uitoefenen. Met zijn zwarte vriend en collega is hij achter de grote man die het drugsyndi- caat in de VS beheerst, maar er zijn hooggeplaatste politici, die hem bij dit werkje tegenwerken, zodat hij uiteinde lijk gedwongen is alleen met zijn assis tent er op uit te trekken. Wat dan uiteraard niet met zachte hand gebeurt. Een film die in bloed, maar zonder trainen zijn einde vindt. OP HET CONCERT van Haarlems Jeugdorkest, zaterdag 12 februari in het Concertge bouw, zal het orkest voor de derde keer in zijn bestaan ge leid worden door een gast-diri- gent. Tijdens het internationale festival, dat in 1969 in Sint- Moritz gehouden werd, was het de Tsjechische dirigent Zdenek Lukas. In 1973 musiceerde het met de Joegoslavische dirigent Oskar Danon op het festival te Aberdeen in Schotland. Zater dag zal het onder leiding staan van de Oostenrijkse dirigent Prof. Wolfgang Poduschka. concertmeester van de Weense Staatsopera. ZATERDAGAVOND komt in de schouwburg het gezelschap Ivonne Lex uit Antwerpen. Ivonne Lex is een regisseuse die vaak met gedurfde dingen komt. Dit keer met een oor spronkelijk Nederlandstalig werk van Francois Boyer: „Blaft God?”. Het is een gelij kenis over menselijke gevoelens als haat en liefde, vertrouwen en ontgoocheling. Centraal staat een kinderlijk meisje, dat een aardbeving voorspelt zoals haar verteld is door de honden. Een oudere man ondervraagt haar. Hij verbeeldt de orde en WOENSDAG 26 februari geeft het opera-orkest Alphc met enige solisten een opera concert onder dirigent Jochem Slothouwer in het Haarlemse Concertgebouw. Er worden de len vit de eerste en tweede acte van Mozart’s Bruiloft van Figa ro gebracht, een duet uit de Barbier van Sevilla van Rossi ni. een aria van Cavalli en delen uit de derde acte van Puccini’s La Bohème. Er wordt gezongen door Joke Samson Mieneke Richter-Loyenga, Ma rie José Jongstra, Mario Gonza lez, Jan Polak, Frits van Erven Dorens, Ton Kluizenaar, Lex Barten, Ruud Kok, Sjabbe van Silfhout, Roe 1 Tjeerdsma en A.rthur Schildmeyer. Evenals de orkestleden zijn de zangers leerlingen van het conservato rium. Paradiso, Weteringschans, Amster dam: vrijdag Fungus. Zaterdag Ga- laxy’Lin. Zondag Willem Breuker Kollektief. Arnuldushoeve, Hoofdweg 578, Hoofddorp: zaterdagav. RLD McAl len. PEN, Kanaalstraat 257, IJmuiden: zaterdagav. Alquin. Youth for Christ, Turf steeg Haarlem: zaterdag koffiebar rockgroep Proof of Inspiration. De Ark, Kerkplein 5, Velsen-Zuid: vrijdag- en zaterdagav. vanaf 20.30 uur soosavond. Disco Dubois, Berlagelaan 45, Haar lem: elke zondagmiddag geopend van 14-17 uur. Club Bluesette, A. C. Krüseman- straat 34, Haarlem: vrijdag-, zater dag- en zondagavond 20-3 uur bar- dancing-disco. Discotheek Tamberlain, Grote Houtstraat, Haarlem: elke avond dis co, behalve maandag en dinsdag. Can-Can, Stoofsteeg 1, Haarlem: elke avond disco. Moulin Rouge, Kleine Houtstraat, Haarlem: elke avond bar-dancing- disco. Het programma wordt ge opend met het orgelconcert in d van Handel en tussen beide koorwerken spelen blazers van het NPO een symfonietta van W. van Otterloo. De solist in de koorwerken is Henk Smit bari ton, die sinds 1961 toen hij het vocalistenconcours in Den Bosch won een carrière kon opbouwen. HET KONINKLIJK Toon kunst Mannenkoor Zang en Vriendschap uit Haarlem geeft dinsdag 25 februari een feest- concert ter gelegenheid van het HARRY SPARNAAY heeft zijn muzikale hart verpand aan de basklarinet. In het symfo nieorkest wordt de basklarinet om zijn sonore klank vaak toe gepast, maar voor solospel werd het instrument zelden of nooit benut. Sparnaay bracht componisten in contact met de basklarinet. Hij maakte hen at- teent op de eigen, bijzondere schoonheid van de toon en op de expressiemogelijkheden. Zij schreven er werk voor, die Sparnaay op vrijdag 21 februa ri in de burgerzaal van het stadhuis te Velzen zal spelen Sparnaay kreeg door z’n unieke bespelingsspecialisme internati onale faam; ook in eigen land wordt zijn bijzondere spel in hoge mate gewaardeerd. Sparnaay brengt composities voor bas klarinet, geluidsband en piano met medewerking van de pianist Polo de Haas, die ook als solist zal optreden met enkele werken van Eric Satie. Het concert telt niet alleen nieuwsoortige composities maar ook werken waarvan ge zegd kan worden dat daarvoor naar aansluiting is gezocht bij de vertrouwde muziektraditie Het concert is georganiseerd door de Velser kunstkring Voor Allen. De toehoorders zullen ook in visueel opzicht bijzonde re indrukken ontvangen van de geometrisch-figuratieve beeld houwwerken van de Velsense kunstenaar Wim Bosman, die in de Burgerzaal te zien zijn. P.Z. ALHAMBRA I (Weteringschans, 233192): Britt Ekland in „The man with the golden gun”, toeg. 14 j. Dag. 14, 19 en 21.30 uur, zo. 13.30, 16. 19 en 21.30 uur. Alhambra 2: Sylvia Kristel in „Emmanuelle”, toeg. 18 j. Dag. 14.30. 19.15 en 21.45 uur. zo 13.45, 16.15, 19.15 en 21.45 uur Bellevue Cinerama (Marnixtr, 234876): Albert Finney in „Moord in de oriënt expres”, toeg. 14 j. Dag. 14, 20.15, za. en zo. 14, 17, 20.15 ma. 14, 19.30 uur. Calypso (Marnixtr., 66227): „Les violons du bal”, toeg. 14 j. Dag. 14.30, 19.15 en 2145 uur, ZA. EN ZO 13.45, 16, 19.15 en 21.45 uur. Ceintuur (Ceintuurbaan, 723620): Steve McQueen in „Bullitt”, toeg. 14 j. Dag. 19 en 21.30 uur. Centraal (Nieuwendijk, 248933): „Matratzentan- go”, toeg. 18 j. Doorl. voorst, dag 13, 14.45, 16.30, 18.15, 20 en 21.45 uur. Cineac (Damrak, 245648): „Blazing saddles”, toeg. 18 j. Dag. 9.30, 11.30, 13.30, 15.30, 17.30, 19.30 en 21.30 uur, zo. 13.30 uur enz. Cineac Damrak 2: Jack Nicholson in „China town”, toeg. 18 j. Dag. 11.30, 14, 16.30. 19 en 21.30 uur, zo. 14 uur enz. Cineac (Reg. Breestr., 243639): Walt Disney’s ..Robin Hood”, toeg. a.l. ochtend en middag 9.30, 11.30, 13 30, 15.30, zo. 11.30 uur enz. elke AVOND 17.30, 19.30 en 21.30 uur „Dirty Mary en Crazy Larry”, toeg. 18 j. Concertgebouw (Van Baerlestr.): donderdag 20 febr. gr. zaal 20.15 uur: Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. Jean Fournet, m.m.v. Margari ta Lilowa, mezzo-sopraan. Werken van Wagner en Mahler; k. zaal 20.15 uur: Wil lem Brons, piano. Werken van Bach e.a. Vrijdag 21 febr. gr. zaal 20.15 uur: Amster dams Philharmonisch Orkest o.l.v. Serge Baudo, m.mv Annie Fischer, piano. Werken van Bach e.a. kl. zaal 20.15 uur: Nelly van der Spek, sopraan, Rudolf Jansen, piano. Werken van Rudolf Jansen, piano. Zaterdag 22 febr. gr. zaal 20.15 uur: Het Nederlands Kamerorkest o.l.v. David Zinman, m.m.v. Nikita Magaloff, piano en George Pieterson, klarinet. Werken van Haydn e.a. kl. zaal. 15 uur: Matinee op de vrije zaterdag. Ensem ble Sonata a cinque; Werken van Bach e.a. Zondag 23 febr. gr. zaal 20.15 uur: Jorge Bolet, piano. Werken van Chopin e.a. kl. zaal 11 uur: Koffieconcert. Amsterdams Kern Ensemble, m.m.v. Rinus Groot, piano Werken van Ravel e.a. Maandag 24 febr. kl. zaal. 20.15 uur: Miriam Fried, viool, Homero Francesch, piano. Werken van Bach e a. Dinsdag 25 febr. gr. zaal 20.15 uur: Amster dams Philharmonisch Orkest o.l.v. Serge Baudo. m.m.v. Mayumi Fujikawa, viool. Werken van Roussel e.a. Woensdag 26 febr. gr. zaal Abonnementsconcert. Stadsschouwburg (Leidseplein): Donderdag 20 febr. 20.15 uur: zondag 23 febr. 13.30 uur: Het Nat. Ballet: „Romeo en Julia”. Zondag 23 febr. 20.15 uur: Nat Ballet „Romeo en Julia”. Vrijdag 21 en zaterdag 22 febr. 20.15 uur: Amsterdam 700 jaar: Publiekstheater „Gijsbrecht van Amstel" van Joost van den Vondel. Maandag 24, dinsdag 25 febr. 20 uur: Domenico Clmarosa-Gioacchino Rossini „II maestro di Cappella” „La Cambiale di Matriomonlo”. Het Utrechts Symfonie Or kest o.l.v. Hans Vonk. Woensdag 26 febr. 20.15 uur: Toneelgroep Theater: „De nacht van Thoreau”. Carré (Amstel): T.e.m. 6 april, dagelijks (beh. maandags) 20.15 uur: André van Duin en Frans van Dusschoten’s nieuwe revue „An dré van Duin’s Pretmachine”. Nieuwe de la Mar Theater (Marnixstr.): T..e.m. 30 maart, iedere vrijdag, zaterdag en zondag 20.15 uur: Wim Kan „alleen” met Corry aan zijn zijde en Ru van Veen aan zijn vleugel, t.e.m. 13 maart, iedere dinsdag, woensdag en donderdag 20.15 uur: Willy Walden en Piet Muyselaar met „Waar blijft de tijd”. Theater „De Brakke Grond” (Nes): Vanaf donderdag 20 febr. dagelijks (beh. zondags) 20.30 uur: Theaterprojekt van Anne Marie Prins: „Fama Combinatoria” van John Wellman. Klein Bellevue (Leidsekade)T.e.m. 2 maart dagelijks (beh maandags en 21 en 27 febr.) 20.30 uur: „Tète a Ted 3” met Ted de Braak en Sylvia Alberts. Theater Tingel Tangel (N.Z. Voorburgwal): T.e.m. half maart, dagelijks (beh. dags) 20.30 uur: Frits Lambrechts. Shaffy Theater (Keizersgracht): T ,.em. 28 febr. Konsertzaal, dagelijks (beh. zondags en maandag) 20.30 uur, Toneelgroep Baal: ,,De dame met de Camelia’s” van Dumas Fils. T.e.m. 1 maart, dagelijks (beh. zondags en maandsg) 20.30 uur zuilenzaal: Onafhan kelijk Toneel: „Het Badhuis van Wladimir Majakovski”. T e.m. 8 maart, dagelijks (beh. zondags en maandags) 20.30 uur, Shaffyzaal: The first Church of The Phantom Captain (reformed): „Secretians of „The secret Ser vice". Donderdag 20 febr. Café 22 uur: Dixieland Jazz o’matic five. Dinsdag 25 febr. café, 22 uur: Zlgeunerkapel Kabanl. City (Leidseplein, 234579): „De antichrist”, toeg. 18 j. Dag 14.30, 19.15 en 21.45 uur, zo. 13.45, 16.15. 19.15 en 21.45 uur City 2: Jack Nicholson in „Chinatown”, toeg 18 j. Dag. 14.15, 18.45, 21 30 uur, zo. 13.15, 16, 18.45 en 21.30 uur. City 3: ,,A clockwork orange", toeg. 18 j. Dag. 14 (beh ma) 18.45 en 21.15 uur, zo. 13.15, 15.45, 18.45 en 21.15 uur. City 4: Rijk de Gooyer in „De inbreker”, toeg. 14 j. Dag. 14.45. 19.30 en 22 uur, zo 14. 16.30, 19.30 en 22 uur. Corso (Kalverstr., 234561): „De knokmachlne”, toeg. 18 j Dag. 13.30, 15.45, 19 en 21.30 uur. Du Midi (Apollolaan, 723653): „That’s enter tainment”, toeg. a.l. Dag. 14 en 20 uur. Flora (Amstelstr., 230469): Willeke van Ammel- rooy in „Mijn nachten met Susan, Olga, Albert, Julie. Piet en Sandra”, toeg. 18 j. Dag. 14 30, 19.30 en 21.45 uur, zo. 13.30, 15.45. 19.30 en 21.45 uur. Kriterion (Roetersstr.. 231708): „Man on a swing”, toeg. 18 j. Dag. 15, 19.45 en 22 uur, zo. 14. 19 45 en 22 uur. Leidseplein Theater (Leidseplein, 235909): ..Contes immoraux”, toeg. 18 j. Dag. 14.30. 19.30 en 22 uur, zo. 13.30, 16, 19.30 en 22 uur. Luxor (Nieuwendijk, 235549): Wang Yu in „De eenarmige zwaardvechter”, toeg 18 j. Dag. 13.30 (beh. zo. en wo.) 15.45, 19 eh 21.30 uur. Noggerath (Reg. Breestr., 230655): Paul New man in „The Sting”, toeg. 14 j Dag. 13.30. 16, 19 en 21.30 uur. Rembrandtplein Theater (223542-223541): Paul Newman in „Butch Cassidy and the Sun dance Kid”, toeg. 14 j. Dag. 14.15, 19.15 en 21.45 uur. zo. 13.30, 16. 19.15 en 21.45 uur. Rialto (Ceintuurbaan, 723488): Charles Bronson in „Once upon a time In the west”, toeg 14 j. Dag. 20 uur. Za. wo. 14 uur, zo. 13 en 15.15 uur „De zonen der musketiers”, toeg. a 1. Rivoli (Boven Rialto): „Macbeth”, toeg.‘18 j Dag. 20 uur, za. zo. 20, 13.30 en 21 uur. Roxy (Kalverstr., 232809): Britt Ekland in „The man with the golden gun”, toeg. 14 j Dag. 13.30, 16, 19 en 21.30 uur. Royal (Nieuwendijk, 244144): Rock Hudson in ..Snowdown”, toeg. 18 j. Dag. 13.30, 15.45, 19 en 21 30 uur. Studio K (Boven Kriterion, 231708): „The night visitor”, toeg. 18 j. Dag. 19.45. 22.15 uur. zo. 15. 19.45 en 22.15 uur. The Movies (Haarlemmerdijk. 245790): „L’invi- tation”, toeg. 18 j. Dag. 19.45 en 22 uur, do vr. za. 19.45 en 22 uur „Effi-briest”, toeg. 18 J„ zo. ma., di, wo. 19.45 en 22 u. „Allonsan- fan”, toeg. 18 j. Tuschinski I (Reg. Breestr., 62633): Alain De lon in „Borsalino en co”, toeg. 18 j. Dag. J? en 21-30 uur’ za- en 2O- 13.30, 15.45. 19 en 21.30 uur. Tuschinski II: „Maliken van Nieumeghen’” toeg. 18 j. Dag. 14.30, 19.15 en 21.45 uur, za. en zo. 13.45, 16. 19.15 en 21.45 uur De Uitkijk (Prinsengracht, 237460): ,,Le fanto me de la hberte”, toeg 14 j. Dag. 14, 19 en 21.30 uur, zo. 13.15, 15.45, 19 en 21.30 uur, vr za. nacht 00.15 uur HET STADSTONEEL Rotter dam brengt vrijdag en zaterdag in de Toneelschuur, Smede straat 23, Haarlem, „Het auto kerkhof”, een bewerking van vijf stukken van de Spaans Franse schrijver Fernando Ar- rabal. Cor Stedelinck heeft een fleurig ogend spektakel ge maakt van een sterk profane rende variant op het lijdens verhaal van Jezus. Het stuk speelt zich af op een autokerk hof. dat gebruikt wordt als een bordeelachtig motel. Dit wordt gedreven door een sadomaso chistisch mannetje, dat zowel kelner als pooier is. Het hoert je, dat hij verhuurt, wordt gaandeweg ook Maria Magdale na, wanneer de gelijkenis met het lijdensverhaal duidelijker wordt. Op het kerkhof wordt muziek gemaakt door een pop groep je, waarvan de jongeman Emanou de leider is. Hij wordt vervolgd door twee merkwaar dige politiemensen (man en vrouw), verraden door zijn vriend, gegeseld en gedood. Tussendoor worden de obsessies van Arrabal opgevoerd bij wij ze van droombeelden. Deze ob sessies zijn bij Arrabal altijd een mengsel van sex en religie. De stukken waaruit „Autokerk hof” samengesteld is, dateren van rond 1957. als Ij

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 13