Toneel maken met publiek Tienmaal jazz in Rotterdam Bluesfestival in Leiden Blazing Saddles: lach-of-ik-schiet-satire Alphenaar Van Dalsumprijs voor Proloog pisF~ GERARD REVE IK HAD „Avondrood” over het sterven en de vluchtigheid van het leven film in Amsterdam B Si Böll en Sacharov ••'Tl pleiten voor gevangen auteurs Betovering,nanslochl en tragiek In een aangrijpende liefdesverhouding. 14,90 19 7 5 2 1 FEBRUARI V R IJ D A G i Couponverkoop TAPIJT bij SCHAAPMAN HAARLEM De mooiste thea terervaring vind ik altijd die, waar bij je niet weet of je lachen moet of huilen en maar besluit tot beide. Op zulke momenten herken je het leven: belachelijk en droevig. Er zijn toneelschrijvers die zoiets te weegbrengen; Tsjechof bijvoor beeld. Daarvoor heb je spelers no dig die zich de toneelfiguren van de schrijver eigen maken. De ontroe ring is in die gevallen hoe knap ook gedaan een afgeleide zaak. De spelers van het Werkteater doen het in „Avondrood” helemaal zelf. De tekst, de onderlinge relatie, de spanning die zij opbouwen, de fi guren, die zij karakteriseren, zijn van henzelf. De emotie, die ze spe len, is een directe. Zij zijn daar en dan op het speelvlak geëmotioneerd. En als publiek zie je dat er aan af. Werkteater ontroerend in eigen stuk over bejaarden (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) bij elke boekhandel Humorloos Hollywood DEZE re KRUISWEG 47-49 HAARLEM 'TEL 023-320244 HOLLYWOOD BEGON met de Mack Sennett-kluchten vol „bathing beauties” en heeft sindsdien een legioen filmkomieken op de mensheid losgelaten, van wie Chaplin, Buster Keaton, Harold Lloyd, het duo Laurel en Hardy en Harry Langdon het langst in de herinnering zullen blijven. Maar na die „golden age of cotnedy” is de Amerikaanse filmcomedie op een laag pitje blijven sudderen. Zo tussenbeide steeg nog een solokomiek naar de top, een Danny Kaye bijv., die echter door veel show en songs omgeven moest worden om de film gevuld te krijgen. En meer recentelijk is het Woody Allen geweest die in beperkte kring de hoop deed herleven dat Hollywood niet helemaal van humor was ont bloot. BLAZING SADDLES, de film die hiernaast besproken wordt, draait In Cineac 1, Damrak. En vele andere grote namen. Bekende componisten, uitste kende opnamen. Kortom, wij staan er helemaal achter Zie advertentie op pag, 10 ontroerende wijze een verbinding tussen beide maakt. Hopelijk is het stuk nog meermalen in deze streken te zien. JAC HEIJER In The Movies, Haarlemmerdijk, draait „Allonsanfan”, vers van de Ci- nemanifestatie in Rotterdam. Ma- stroianni speelt de hoofdrol in dit schitterend epos van de gebroeders Taviani (vroegere leerlingen van Joris Ivens). De film neemt de halfslach tigheid op de korrel van Italiaanse revolutionairen anno 1816, met de duidelijke bedoeling een lesje te zijn voor de situatie van vandaag de dag. (Van onze kunstredactie) DEN HAAG. Onder het motto „Jazz in de Doelen” staat voor de komende maanden zowel in de grote als in de kleine zaal van de Doelen in Rotterdam een tiental jazzconcerten geprogrammeerd. Zondag treedt, voor de eerste maal na het overlijden van de leider, het Duke Ellington Orche stra onder aanvoering van diens zoon. Mercer Ellington, in Nederland op. Maar zijn optreden was sporadisch en uit zijn wat wilde verzinsels bleek een tekort een konstante humor. En mét het uitsterven van de solo-ko- miek ging het hele komische genre langzaam maar zeker verdwijnen. Tot wat voor katastrofale pogingen om leuk te doen deze situaties van humor- ontwenning ging leiden, bewees het filmwerk van Mel Brooks, die rond 1970 voor het eerst van zich deed horen met de film „The Producers”. Amerika kende hem toen al langer als tekstschrijver voor de theaterko- miek Sid Caesar en voor verschillen de revues, musicals en TV-shows, die zijn grote vaardigheid in het beden- Cinetol heeft een van de betere films van Serge Leone op het pro gramma: „Duck, you sucker!”. Nieuw in Calypso is de film van de Fransman Michel Drach, die zijn her inneringen aan de oorlogstijd vertelt. Zijn eigen zoontje en zijn vrouw, Marie-José Nat, spelen het verhaal van angst en vlucht voor de nazi’s. In Kriterion gaat een parapsycho logische thriller „Man on a swing” met Joel Grey (bekend als de confe rencier in „Cabaret”) en Cliff Robert son in de hoofdrollen. In ,,De antichrist” wordt wegens het succes van „The exorcist” het thema van de duiveluitdrijving nog eens dunnetjes over gedaan. Met o.a. Mel Ferrer en Arthur Kennedy. In City 1. De improvisatietechniek, waarmee het Werkteater z’n voorstellingen ontwerpt en uitvoert, heeft het gevaar om al te privé te worden en de verleiding om eens goed uit te pakken De voorstelling van gisteravond was volmaakt; er was niets te veel en niets ontbrak. Ook het publiek had zich onbevangen openge steld. En mede daarom werd „Avond rood” een eenmalige gebeurtenis, waar van je trots kunt zijn dat je het hebt meegemaakt. Haar show met Duitse soldaten uit de eerste wereldoorlog moet een parodie voorstellen op Marlene Dietrich in bijv. „Destry rides again’Maar ook hier laat de regisseur het afweten in gevoel voor satire en gaat hij zich te buiten aan wilde overdrijvingen uit vrees waarschijnlijk anders niet „o- ver” te komen. weer ingehaald door het engageren van Lily von Shtupp als café-zange- res die tegelijk Bart moet verleiden. HELLZAPOPPIN-achtige onzin is hier en daar wel werkzaam als waanzinnige humor. Maar wat zich daarvóór heeft afgespeeld laat zien, dat regisseur Mel Brooks geen maat kent, noch in het gebruik van schuttingwoorden, noch in het dose ren en binnen de perken houden van wat hij humor of satire wenst te noemen. Het Duitse element wordt er AMSTERDAM (ANP). Het bestuur van de stichting Amsterdams Fonds voor de Kunst heeft de Albert van Dalsum prijs 1973-’74, groot 4.000, toegekend aan de toneelwerkgroep Proloog in Eindhoven naar aanleiding van de voor stellingen van de produktie „Neus en Ko op zoek naar het verzwegen nieuws”. De adviescommissie bestond uit Lien Hey- ting, Marc Chavannes en Jan Paul Bres ser, toneeljournalisten. In deze tijd, hoeven klas sieke platen echt niet duur te zijn. Wij kunnen u op Melodia, su blieme opnamen aanbieden. De prijs... 11,90... Wereldnamen zoals: Tretjakov, Kogan, Gilels, Ash kenazy, Moskou’s Kameror kest, Öistrakh, Barshai. Lenin grader Philharmonie, Bolshoi orkest, Kondrashin gebracht. Voorbeeld: Marja Kok en Joop Admiraal lopen de tuin in. Marja hoort de typisch Haarlemse Damiaatjes spelen. „Hoor je de klokken?” zegt ze tegen Admiraal en hij zegt: „Mooi”. En nie mand in het publiek vraagt zich af of dat nu een flauw gelegenheidstekst je is. Het is opgenomen in de sfeer, die beide spelers op dat moment oproepen, met alleen maar hun stem en mimiek. Er is helemaal geen tuin; er is helemaal geen bejaardentehuis. Er is alleen maar een schamel podium en wat stoelen. Ernstige en vrolijke scènes zijn voor treffelijk afgewiseld. Wordt de vrolijk heid of de ersnt te groot om te verwer ken, dan volgt een scène waarin de stemming omslaat. En voortdurend voel je in elke scène de vluchtigheid van het leven en de nabijheid van de dood. „Het is voorbij. En ik ben nog niet begonnen. Het is voorbij. Maar waar t was het begin” is het refrein van het openings lied. Voor het draaiboek van de film kreeg hij later een Oscar en dat was nog verklaarbaar. Uitgaande van het idee dat slechte shows het meestal goed doen op Broadway, probeert een aan lager wal geraakte toneelprodu- cent (Zero Mostel) een „flop” te ma ken die dan door de kritiek vernieti gend moet worden besproken, waarna het stuk door het publiek zou worden bejubeld. Het resultaat van deze wonderlijke opzet wordt „Springtime for Hitler”, een show met dansers en chorus-girls in nazi-uniform, het por tret van Hitler op de achtergrond en kanonnen als decorstukken. Geen fijnzinnige vondst, maar wel met ko mische mogelijkheden. Maar Mei Brooks, die te zeker wilde zijn van zijn succes, zette deze zo dik aan, dat er nauwelijks meer om te lachen was. DE GESCHIEDENIS herhaalt zich met Brook’s nieuwste film „Blazing Saddles” die nu in plaats van het toneel de western uitkiest voor een parodie. Opnieuw zou men kunnen zeggen dat van het uitgangspunt wel wat te maken zou zijn, maar weer maakt Brooks van een aardige inval een reeks grove grappen en overdre- Op 15 maart geeft het trio van John Abercrombie (gitaar) met bas sist Dave Holland en drummer-pia nist Jack Dejohnette een nachtcon- cert. Een week later, op 22 maart, concerteert The Chris Hinze Combi nation in de kleine zaal. Voorts staan op het programma het Cedar Walton-Clifford Jordan Quar tet (met Sam Jones, bas, en Billy Higgins, drums) op 31 maart; de Dutch Swing College Band van Peter Schilperoort (met accordeonist John ny Meyer) op 5 april; het kwartet van Toots Thielemans (met speciale gast gitarist Joe Pass) op 13 april; Errol Garner op 26 april, Chris Bar ber’s Jazzband op 9 mei; het trio van de Japanner Yosube Yamashita op 19 mei en Dave Liebman’s „Look out farm” (met pianist Richard Beirarch, bassist Frank Tusa, drummers Jeff Williams en Badal Roy, tablas) op 3 juni. Een enkele maal valt er wat te lachen om „Blazing Saddles”, waar aan dan ook niet minder dan vier schrijvers onder wie Mel Brooks hun bijdragen hebben geleverd. Maar meestal kijkt men geïrriteerd naar de grove grappen en de „lach of ik schiet”-kluchtigheid van Mel Brooks die een marktkoopman lijkt die zich voortdurend overschreeuwt en daar door ongeloofwaardig wordt. MOSKOU. (AP) De West-Duitse schrijver en nobelprijswinnaar Heinrich Böll heeft samen met de Sovjet-natuur- kundige Andrej Sacharov het Kremlin verzocht Vladimir Boekovski en andere gevangen zittende tegenstanders van het regime vrij te laten. Scène uit „Avondrood”: bonte avond voor en door bejaarden; Yolande Bertsch zingt „Plaisir d’amour”. Böll was enkele dagen in Moskou geweest. Tijdens zijn bezoek heeft hij enkele malen Sacharov bezocht en met deze samen een open brief samengesteld aan partijleider Breznjev en premier Kosygin. Kopieën van die brief werden donder dag verstrekt aan Westerse journalisten in Moskou. Als Boekovski en de anderen hun vrijheid herkregen, aldus de schrij vers, dan zou dit hun veel vreugde en dankbaarheid schenken. (Van onze kunstredactie) LEIDEN. - Op vrijdag 28 februari organiseert de stichting Jazz-zolder Hot House aan het Rapenburg 24 in Leiden een klein blues-festival. Om negen uur ’s avonds begint een programma ver zorgd door de formaties Barrelhouse (met o.a. drie ex-leden van Oscar Ben ton bluesband), Victoria Varekamp Friends, de Endatteme Jugband (folk- jazz) en door de countryblueszanger Shakey Sam. Er is een platenbeurs en er worden oude films gedraaid. HEM LIEE ven gespeelde scènes die behalve een chaotisch geheel een weinig grappige film opleveren. „Alles kan, alles mag en alles gebeurt,” roept de publiciteit uit en dat is niet eens z ver bezijden de waarheid. Alleen garanderen de drie omschrijvingen nog niet dat er om het resultaat van al die vrijheden erg gelachen kan worden. Het verhaal begint in de bekende western-periode dat de grote trans continentale spoorwegen in de VS worden aangelegd en de bouwers aan Amerika’s toekomst ontdekken dat bij het uitstippelen van een veilig tracée het dorpje Ridge Rock in de weg staat. Dat moet dus verdwijnen. De aannemers van het spoorweg-pro- ject proberen de bewoners alvast af te schrikken door een stelletje ban dieten te paard al schietend door de dorpsstraat te jagen, waarbij o.m. de sheriff als slachtoffer valt. Om straks niet een sterkere figuur in zijn plaats te krijgen die mogelijk de dictatuur van de spoorweg-eigenaren zou kun nen breken, benoemt de corrupte gouverneur van de staat (Mel Brooks) een neger tot sheriff die op het punt staat opgehangen te worden. bestaat een andere relatie dan bij het repertoiretoneel gebruikelijk is. Bij het zogenaamde vormingstheater (Proloog, Sater, GLTwee, Nieuwe Komedie, Dis kus) speelt het publiek voortdurend ëen rol bij het tot stand komen van de produkties. Niet alleen worden deze pro- dukties op het lijf van bepaalde pu blieksgroepen geschreven, dat publiek bepaalt dikwijls mede de inhoud van de voorstellingen. Na vrij veel aarzeling heeft de commissie gemeend deze wijze van werken van zo veel belang te ach ten voor de verbreding van de belang stelling van het Nederlandse toneel, dat toekennin gvan de Albert van Dalsum prijs aan de belangrijkste presentant ervan gerechtvaardigd is. In de afgelo pen tien jaar heeft Proloog als eerste groep in Nederland gewerkt aan de doorbraak van dit nieuwe speel- en werkveld. Ik heb „Avondrood” drie keer gezien; eerst in een onaf werkstadium, toen een „echte” voorstelling in Werkteaters ei gen gebouw in Amsterdam en gisteren in de Toneelschuur Elke keer is de emotie, die de spelers opbrengen en overbrengen een waarachtige geweest, Geen acteertrucs, geen goedkope foefjes om de zaal plat te krijgen. Het knappe is, dat de bewogenheid, waarmee ge speeld wordt, een weloverwogen vorm heeft gekregen. Peter Fonda en Susan George zijn „Malle Mary en Linke Larry” als sympathiek bovenduo in een avon tuurlijke film. In Cineac 2, Damrak. vig gevecht, dat voortgezet wordt in de tegenwoordige tijd met als nieuwe plaats van handeling een aangrenzen de studio waar juist een musical wordt opgenomen. Verleden en heden gaan nu in elkaar over en de waan zin eindigt als Bart en zijn blanke vriend Jim (Gene Wilder) in een bioscoop gaan kijken boe hun film afloopt. „AVONDROOD” GAAT over oude mensen in een tehuis. Niet over het bejaardenprobleem en niet over wantoe standen in tehuizen. De spelers hebben zich voorgesteld hoe het is als je oud bent. De werkwijze en de talenten die zij daarmee bij zichzelf hebben ontdekt, staan er borg voor dat de oude mensen, die ze uitbeelden, geen cliché’s zijn. Ze blijven zichzelf en hun vindingrijke fan tasie staat borg voor verrassende wen dingen. Dat gaat zó ver, dat de spelers zelf verbaasd zijn over wat de ander nu weer voor nuances of grappen erin heeft Herman Thoolen gezellige Braban der komt verheugd bij de dokter vandaan; hij mag alles weer eten. Aan de reacties van z’n huisgenoten merk je dat hij eigenlijk opgegeven is. Als Thoolen op z’n boterham met lang ont beerde worst kauwt, zie je dat het doodvonnis ook tot hemzelf langzaam begint door te dringen. De wonderlijkste scène is die tussen Joop Admiraal en Marja Kok in de tuin. Ze wekken de indruk dat ze willen gaan vrijen. Maar wat ze doen is tegenover elkaar neerhurken om zich genotvol te ontlasten. Banaal? Verre van dat. Het kwam bij mij over als de allerlaatste vrijheid die twee oude mensen over is gebleven: een natuurlijke bezigheid in de vrije natuur. Ik kan me niet voor stellen dat er ooit een schrijver, waar ook, op zo’n alledaags menselijke maar dichterlijk symbool van leven en dood u me nu het gaan 020- Het stimuleren van Nederlandstalig toneel is voor de adviescommissie het criterium voor het toekennen van de Albert van Dalsumprijs. „Pogingen hier toe”, aldus de commissie in haar motive ring, „worden door verschillende toneel groepen al enige jaren in toenemende mate ondernomen. Er wordt onderscheid gemaakt tussen twee benaderingswijzen: a. Het bevorderen van Nederlandstali ge toneelschrijfkunst. B.v. door het ver strekken van opdrachten aan en samen werken met toneelschrijvers, zoals to neelgroep Centrum dat consequent doet, evenals het Instituut voor Onderzoek van Nederlandstalig Theater. b. De andere benaderingswijze is min der op de toneelschrijfkunst-als zodanig gericht, maar meer op het bereiken van publieksgroepen, die voorheen weinig met toneel geconfronteerd werden. Tussen de toneelgroepen die deze be nadering hebben gekozen en hun publiek ken van komische teksten en grappi ge sketches bewezen. Met „The Pro ducers” wilde hij aantonen bovendien zijn humoristische vondsten te kun nen verwerken in een film, die hij zelf zou regisseren. Links: Bart (Cleavon Little) en rechts Jim (Gene Wilder) in „Blazing Saddles”. HET IS VERLEIDELIJK om het stuk scène voor scène na te vertellen; ik doe een persoonlijke keus. Daria Mohr ver telt van een amoureus afspraakje met de tuinman. Ze verlangt naar zo’n con tact, maar probeert met haar droomver haal ook haar huisgenote te kwetsen. Peter Faber een kindse lolbroek toont trots alle pillen die hij slikt; het laatste flesje is voor z’n traanklieren die hij niet meer beheerst. Hij ontkent dat hij écht moet huilen, maar het publiek ziet aan zijn tranen dat hij de waarheid niet aankan. Herman Vinck vertelt hoe hij z’n kleinzoon op straat ontmoet, die hem niet herkent en zegt: „Zoekt u iets, meneer?” Rense Royaards is een dichterlijke man van goede komaf; Helmert Wou denberg een stugge boer uit het Oosten. De eerste vertelt van een uitstapje met de stoomtram naar de duinen van z’n jeugd; de ander herinnert zich hoe z’n broertjes tegelijk in de tobbe werden verschoond. Hun „duet” eindigt ermee, dat Woudenberg Royaards paardje laat rijden op z’n knie of het z’n zieke broertje is. DE ALLERMOOISTE scène is de laat ste. Yolande Bertsch, een erudiete intel lectuele vrouw, zit ziek op een stoel. Marja Kok (een jolige flapuit die even tevoren het publiek heeft vermaakt met een geweldige amateurconférence, troost en helpt Yolande qver de angst heen om zich over t e geven aan de dood. Met het lijk in haar armen troost Marja Kok de dode: „Ik haal een witte hand doek. Ik zal je wassen met lekkere zeep”. Terwijl trage muziek klinkt be weegt ze zich als het ware dansend met de dode af. En je denkt: een zegen, als je zo kunt sterven. Tweemaal stapt de buitenwereld tus sen deze stervende mensen. Eerst de directrice, die een nieuwe bewoner weg wijs maakt, en dan een meisje van de Mavo, dat een opstel moet maken over bejaarden. In beide gevallen is het Shi- reen Strooker, die de spelers van „Avond rood” zo voortreffelijk in dit werk stimuleerde. Het zijn twee momenten, waarop je als toeschouwer ingepeperd krijgt hoe ver de werelden van de levenden en de stervenden uit elkaar lig gen. „Avondrood” is een stuk dat op een Hij hoopt dat door de benoeming van de kleurling Bart (Cleavon Litt le) de bevolking op vreedzame wijze het dorp zal verlaten. Als dat niet lukt stuurt hij een leger geboefte (bij de opsomming van hun misdaden en afkomst, worden in de Nederlandse ondertiteling gemakshalve ook Suri namers genoemd die in de oorspron kelijke tekst niet voorkomen!) naar Ridge Rock om het stadje met de grond gelijk te maken. Neger Bart die inmiddels de sympathie van de dorpelingen heeft gewonnen, laat hen in de nacht vóór de overval een namaak-dorp bouwen. Er ontstaat bij de overval een he- heeft kunnen komen. (Als meewarig uitlacht, moet u zien; inlichtingen Werkteater 226231).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 17