KIND VAN DE ZON RENE VAN NIE OVER Van Nie’s revanche Josée Ruiter Goede nositie buitenlanders n T Moderne kunst Volle zalen voor Filmfestival Rotterdam uit Rusland in Wenen EL ir. 0 lil Wereldomroep 5.50 „Ik heb me nog nooit zo eenzaam gevoeld” 99 99 :8r Minister Van Doorn Duitse surrealist Bellmer overleden 162, Poolse schrijvers gewaarschuwd huis. NA „DE 5 VAN DE 4-DAAGSE” Portret Cor Ruys in stadsschouwburg Hi 9 19 75 FEBRUARI DINSDAG 25 KUNST door Kees Tops door Charles Boost Milieubepaald :n al- 1(023) ;erdam, Jtrecht. Afschuwelijk nd gen jen een en zijn issander Eenzaam ig stuks „Vragen naar de dag waarop ik genezen werd, is hetzelfde als vragen naar de dag waarop ik gek werd”. Met deze zin eindigt de film die René van Nie ge maakt heeft rond een schizofreen meisje met paranoïde neigingen, een geval” dus, waarmee de om geving geen raad weet. Het meis je Anna (Josée Ruiter) is een kind uit een net middenstandsmilieu dat in de burgerlijke omgeving van weinig fantasievolle ouders, broer en zuster opvalt door haar artistieke neigingen. Zij weet door te zetten dat ze naar de kunstnijverheidsschool gaat en dus buiten de vertrouwde om geving van haar eigen huis komt te leven op kamers, samen met een vriendin. Ze is dan zeventien. Je moet je er in verliezen René van Nie en Josée Ruiter. en zoveel ’ns DEZE werken i rustig ;n of u Dat geldt zeker voor de scène waarin Anna een shockbehandeling ondergaat. Josée: „Dat was afschuwelijk. De psy chiater deed voor hoe dat in werkelijk heid ging. Vroeger werden patiënten vastgebonden, maar door die shock ga je zo bewegen dat het voorkwam dat een arm uit de kom schoot. Het is beestach tig. En het gebeurt nog steeds. Soms moet het ook. Ik heb een psychiatei’ gesproken, die er tegen is, maar die het eens heeft gedaan om iemand van de dood te redden. Het was de afschuwe lijkste scène om te spelen. En dat meisje is wel 15 keer geshockt! Het was trou wens de laatste draaidag en ik wou op een gegeven moment niet meer. Maar René wist wat hij mocht verwachten en dat zette hij ijzerenheinig door”. Jonne Severijn zei na afloop Anna niet hebt gespeeld, maar Anna was. en deze week iedere dag drie, zitten telkens stampvol”, aldus dat je dat je weer klaar DEN HAAG (ANP). Minister Van Doorn (CRM) vindt niet dat de buiten landers die bij de Wereldomroep werken een onzekere rechtspositie hebben. Hij heeft dit dinsdag geantwoord op schrif telijke vragen van het Tweede Kamerlid Voogd (PvdA). i. Ben je er door veranderd? af ben ik blij dat ik het heb mogen doen, alleen al voor de ontwikkeling van mezelf”. „Toen René en ik elkaar ontmoetten, was het duidelijk dat ik het zou doen”, zegt Josée enige dagen voor de première, in haar huisje in Arnhem. „Het ging niet alleen om iemand die die rol ging spelen, het ging in de eerste plaats om iemand die werkelijk geïnteresseerd was. Psy chiatrie heeft me altijd beziggehouden, dus dit sprak me direct aan. Toen ik de uitgetypte gesprekken van René met dat meisje had gelyezen, was ik ontzettend geëmotioneerd. Vooral door de manier waarop het stond geregistreerd: direct, met alle twijfels, alls tegenstellingen”. Ter voorbereiding yas Josée vele boe ken. sprak in inrichtingen met patiënten en psychiaters en voerde ellenlange ge sprekken met René van Nie. Maar voor namelijk dook ze in zichzelf. „Met de productie mee, ben ik er drie en een halve maand onafgebroken mee bezig geweest. Dat heeft een grote invloed op jezelf. Het gaf een enorme spanning vooraf. De film werd ook telkens maar uitgesteld. Dat was verschrikkelijk. Ik kreeg iets.dat ik stond te trappelen. Zo van: godverdomme, beginnen we nou of niet? Achteraf ben ik er blij om. Als ik een kortere tijd had gehad om me voor te bereiden, hadden er tijdens de opnamen grotere moeilijkheden kunnen ontstaan. Nu was ik er al klaar mee, voordat het draaien begon. Ik geloof dat, als we eerder waren begonnen, de film niet geworden was, wat hij geworden is”. „Sneeuwstorm” gaat over de onont koombaarheid van het menselijk nood lot, in dit geval door de oorlog. Er is een bij bepaalde volkeren (Japanners, eski mo’s, Mongolen) bekend volksgebruik in verwerkt, dat volgens overlevering wil dat oude of onnuttige mensen de bergen intrekken om daar dan te sterven. Kosa: „Het motief is niet hetzelfde in die landen. In Japan is het vooral honger en armoede. In Hongaars Transsilvanië is het de ouderdom. In Sneeuwstorm heb ik die twee motieven verwerkt tot een geheel. De ouderdom en de algemeen menselijke armoede, die de oorlog eigen lijk is”. „Het liep erg door elkaar heen. Tij dens de groepstherapie bijvoorbeeld, moest ik zeggen: mijn ouders deden dit en ik denk over sex dat. Maar dat sloeg dan op Anna, terwijl die andere mensen (uit psychiatrische dagverblijven en zelfs van e en figuratiebureau) voor zichzelf praatten. Voor een heleboel mensen was het vaak de vraag: wie is Josje nou? Ik stelde mezelf ook wel de vraag. Speciaal in het geval van zo’n meisje weet je van tevoren dat je de zaken niet meer altijd kan scheiden”. PARIJS (DPA.) De Duitse schilder Hans Bellmer, een der groten van het surrealisme, is in de nacht van zondag op maandag in Parijs na langdurige ziekte op de leeftijd van 73 jaar overle den. Bellmer was in Katowice geboren en werd op 16-jarige leeftijd mijnwerker. - Van 1922 t ot 1924 leerde hij aan een technische school in Berlijn tekenen en sloot zich aan bij de Dadaïsten. Tot 1934 moest hij in zijn levensonderhoud voor zien met reclametekenen. Al in 1924 ontdekte hij in Parijs de surrealisten en in 1938 vestigde hij zich in Frankrijk. Met perfecte techniek illustreerde hij onder meer de bekende „l’Histoire c’O” en „madame Edwarda”. AMSTERDAM. In de Amsterdamse stadsschouwburg is in een der wandel gangen een portret geplaatst van de acteur Cor Ruys (1889-1952). Het schil derij, dat door Frits Schiller in 1928 werd vervaardigd, is een geschenk van de oudste zoon van Cor Ruys. Het initia tief tot deze schenking werd genomen tijdens de verleden jaar in het Toneel- museum te Amsterdam gehouden ten toonstelling over Cor Ruys. De héle film is opgehangen aan de slotzin „Vragen naar de dag waarop ik genezen werd, is hetzelfde als vragen naar de dag waarop ik gek werd”, aldus Van Nie. De zin is afkomstig van het meisje met wie hij een hele nacht ge sprekken heeft gevoerd. Uit die zin is de filmvorm ontstaan: twee lijnen (ziek worden en „genezen”) niet chronolo gisch, maar associatief door e Ikaar geweven. Van Nie: „Kijk, wat dat meisje mee maakt, is geen blindedarmoperatie. Je kan niet zeggen: na zoveel tijd is ze genezen. Je kan trouwens helemaal nooit zeggen of ze Is genezen. Vandaar Een van de mooiste scènes is die waarin Anna tegen haar moeder praat en haar hoort antwoorden, terwijl ze er helemaal niet is. Josée: „Die scène was bedoeld om de paranoïde neigingen van dat meisje in beeld te brengen; dat ze dingen ziet en hoort die er niet zijn. In deze scène is ze op haar gekst. Het is de enige plek in de film waar je kan zien: ja. dat meisje is maf. Dat hoort haar moeder praten en die moeder is er niet. Voor het overige is er door de adviseur. Van der Lande, erg veel op de montage tafel geknipt om juist te vermijden dat de mensen zeggen: die is gek. De eerste tien minuten van de film ben ik volko men normaal. Anders ben je verkocht. Het gaat erom dat de mensen in zichzelf duiken en herkenningspunten vinden, niet verstandelijk, maar gevoelsmatig. En die zijn er. Absoluut”. Het meest komt dat tot uiting in het theater De Lantaarn (een van de drie theaters in het festival), waar vorig jaar slechts een voorstelling per dag werd gegeven „En die Bals. WENEN (AP). In Wenen is zater dag de eerste belangrijke tentoonstelling van ncn-eonformistische Russische schil ders in het Westen geopend. Het gaat om ongeveer 80 schilderijen van 21 kun stenaars. De schilderijen zijn naar Wenen ge bracht door de Russische dichter en kunstverzamelaar Alexander Gleser, die -- - -i van de ge- de samenstellers van het een handen de het grotesk en komisch schilderen van bepaalde situaties en dan vooral van de Amerikaanse maatschappij. De films die hij maakte hebben dan ook meer bete kenis dan gewone „Nudies” en de laatste tijd tendeert hij zelfs naar steeds minder regelrecht bloot in zijn films. Een uit spraak van de meester uit 1969: „My cup of tea is sex, dat is wat ik leuk vind en op dat gebied wil ik kunst maken”. Het is te hopen dat de filmkeuring zich niet aan Meyer zal verslikken, maar als dat zo is, zal de festivalleiding weer naar de noodrem van de zogenaamd besloten voorstellingen grijpen. Procedu re: men koopt een „lidmaatschap” van 1,- en verzilvert die later aan de bar. Voor twee films is dat inmiddels nodig gebleken: „Female trouble” en „Pink flamingo' van de Amerikaanse under- groundfilmer John Waters. Zeer waar schijnlijke aanleiding: de aanzienlijke geslachtelijke activiteiten in beide films. De beide afkeuringen kwamen maan dag, de vierde dag van dit vierde Film International Rotterdam. Toch een vro lijke dag voor organisator Bals, omdat hij blijmoedig kon constateren dat „de publieke belangstelling in vergelijking met vorig jaar al bijna verdubbeld is”. Nu, na afloop, komt Josée tot de conclusie dat ze psychisch sterker is dan ze dacht. „Kijk, ik wist dat ik het aan zou kunnen. Maar ik wist niet wat er met me zou gebeuren. Het is een erg gevaarlijk onderwerp. Doordat je dingen uit jezelf haalt, kan je in grote moeilijk heden komen. Nu was ik bewust al erg vaak volgens sommige mensen te vaak met mezelf bezig. Maar je weet niet van tevoren hoe het uitpakt. Achter- maken, „Doodzonde”, voor een groot deel autobiografisch. Het is iets wat me altijd bezighoudt: hoe iemand vrijkomt van zijn afkomst. Ik heb me nu met deze film bekwaamd in deze filmvorm. Die is nieuw. Met die filmvorm en met deze problematiek ga ik in mijn eigen films door”. Daartoe wil hij een vaste kern van medewerkers om zich heen verzamelen. „Een crew van mensen, waarvan ik weet dat ze fantastisch zijn. Josée wil ik daar zeker bij hebben. Wat zij in deze film gepresteerd heeft, had niemand anders kunnen doen. Daar ben ik voor 100 pet. zeker van. Daarom houd ik haar stiekem een beetje in de gaten, let ik een beetje op wat voor scripts ze aanneemt, opdat ze niet een of ander commercieel xlut- project neemt”. Tenslotte over de vorm van „Kind van de zon”: „Het is in het begin inderdaad even wennen. Maar het gaat erom dat men er werkelijk mee bezig is. Het is de enige manier om je er totaal in te verliezen”. De minister van Cultuurzaken Jozef Tejchma, die lid is van het communisti sche politburo, zei die dag op een schrij- verscongres te Poznan: „Enige jaren ge leden slaagden wij erin bepaalde stro mingen te doen verdwijnen die de let terkunde hadden gedevalueerd tot pro paganda zonder meer. Maar vandaag kunnen wij wat geen letterkunde meer is maar zuiver een vijandige propaganda, niet aanvaarden. Hoe meer solidariteit met de principiële socialistische doelein den zal worden betoond (door de schrij vers), des te beter zullen de voorwaar den worden voor kunstzinnige activitei ten”. Op het congres werd de 81-jarige dichter Jarosla Ivaszkievicz herkozen als voorzitter van de schrijversbond. „Nou. ik heb uit mijn omgeving niet gehoord dat ik echt veranderd ben. Maar je krijgt natuurlijk een soort shot door die spanning. Dat gaat met een grote hevigheid gepaard. Een persoonlijk leven buiten de set had ik niet. Ik sliep bij René boven, we waren de hele dag bezig met opnemen, ’s avonds gingen we nog even een borrel drinken, praatte je toch weer over de film, totdat je ging slapen. Ik kon niet even terug naar Arnhem om mijn hondje uit te laten. Ik heb me nog nooit zo eenzaam gevoeld. Hoewel de mensen ontzettend lief voor me waren. Maar ik moest het uiteinde lijk helemaal alleen doen. En je weet dat het lukken moet. Dat er belangen op het spel staan”. ARNHEM. „Mijn grootste probleem was de vraag: waar haal ik het in godsnaam vandaan. Maar toen ik in mezelf ging zoeken, bleek dat het bij mij ook niet zo overzichtelijk lag. En daar gaat het om. Dat de mensen straks bij zichzelf dat doosje opentrekken en merken dat het bij hen ook niet zo keurig gerangschikt is. En dat dat ook niet hoeft. Maar dat ze daarom anderen, bij wie het wat ingewikkelder ligt, niet mogen veroordelen”. Aldus Josée Ruiter over de rol van Anna in „Een kind van de zon”. Geen gemakkelijke rol, maar daar zijn de betrokkenen het over eens een rol die alleen zij kon spelen. De rechtspositie van deze mensen is steeds duidelijk geregeld geweest, hetzij bij contract voor bepaalde tijd, hetzij bij de cao voor het omroeppersoneel. Aan enkele medewerkers worden opdrachten voor incidentele medewerking verleend. Onder de laatste groep valt ook de Australiër Paul Brennan, wiens mede werking werd opgezegd, nadat hij een kritisch artikel over de Wereldomroep in het weekblad „Vrij Nederland” had ge publiceerd. In enkele gevallen zijn moeilijkheden ontstaan, toen de Wereldomroep niet bereid was contracten voor bepaalde tijd te verlengen, toen de termijn was afge lopen. Bestuur en directie van de Wereld omroep hebben in overleg met de vak bonden en de ondernemingsraad voor deze moeilijkheden de mogelijkheid van arbitrage geschapen. Die regeling geldt voorlopig voor een jaar. aldus de be windsman. dat ik die twee lijnen door elkaar heb gevlochten. Zo kan hét gebeuren dat het begin van het gek worden aan het einde van het genezen ligt”. Iedereen heeft volgens Van Nie met de film te maken. „Niet alleen José had herkenningspunten in het verhaal. Voor mij zijn er, evenals voor .jou, even grote herkenningspunten, raakvlakken met je eigen situatie. Het is geen «wart-wit- tekening. Het gaat over het gemis van intermenselijke kontakten het is een rot woord zonder dat dat zo sterk hoeft te zijn dat je gek wordt. Het is je eigen onmacht die je net niet kan ver dragen. Concrete aangrijpingspunten zijn in de film niet van belang. Ik heb ze zelfs bewust weggelaten, omdat je door ze concreet aan te geven de mensen tevreden stelt. Die zeggen dan: o. maar bij ons is dat niet zo. Je geeft ze daardoor de gelegenheid zich te distan tiëren en dat is niet de bedoeling. En zoals ik al zei, moest het geen zwart- wit-beeld worden”. (Van onze correspondent) ROTTERDAM. Bij wijze van ver rassing is maandagavond bekend maakt wat Rotterdamse Film International al tijdje zich vergenoegd de wrijvend wisten: de komst van Amerikaanse regisseur Russ Meyer, be kend als „King of the Nudie Movies”. „Het is niet alleen een stunt”, aldus een van de FIR (Film International Rotter- dam)-organisatoren Huub Bals, ,,hij is in het genre erg goed en het wordt tijd dat-ie ’ns wordt uitgelift boven de sfeer van de sex-bioscopen”. Meyzr geniet in Nederland enige be kendheid als de regisseur van „Beyond the valley of the dolls” en op het festival zal hij zijn nieuwste: „Super- vixen” introduceren. Daarnaast zullen nog twee films van hem worden ver toond: „Finders, keepers, lovers, wee pers” (1968) en „Faster, pussycat. Kill. Kill” (1966). In de Nederlandse bioscopen is hij voornamelijk bekend van „Mud honey”, een film die hier onder de titel „Poel der ontucht” is vertoond. Kenners beschouwen Meyer als een van de pilaren van het super-realisme, De opvallendste van zijn twee bijdra gen aan het FIR, „Sneeuwstorm”, trekt op het moment volle zalen in tal van Oosteuropese landen. Na Rotterdam gaat hij bovendien nog naar België, Frankrijk en Japan om vertoningen van zijn film bij te wonen. In Hongarije heeft hij al een anderhalf uur durende film over de reacties op „Sneeuw storm”. Hij schat het aantal mensen dat in Hongarije (10 miljoen inwoners) zijn films ziet, per film tussen het half en het heel miljoen. MAANDAG was ook de dag waarop de beide films van de 34-jarige Hongaar Ferenc Kosa werden vertoond: „Sneeuwstorm” en „Voorbij de tijd”. Ko sa, die in een collectief wei kt, is een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de moderne Hongaarse film. Hij debuteerde in 1967 in Cannes met zijn eindexamenwerkstuk „Tienduizend zon nen” en sleepte daar meteen de eerste prijs voor regie weg. Hij beschrijft zijn manier van werken met te verwijzen naar de grote Hon gaarse componist Bela Bartók, onver moeid speurder naar authentieke volks muziek, die deze muziek dan weer ver werkte in de hedendaagse stijlmiddelen van de symfonische muziek. Ook Kosa gaat voo: het maken van een film eerst een paar maanden wonen bij de mensen over wie zijn film gaat: veelal boeren en arbeiders. Wanneer werd ze „gek”? Regisseur van Nie waarschuwt in zijn nawoord niet naar dag en datum te vragen en hij heeft het antwoord op de vraag bovendien radicaal afgesneden door het leven van Anna niet chronolo gisch in beeld te brengen, maar de film, zoals hijzelf toelicht, op te bou wen uit twee lijnen, het proces van ziek worden en het proces van gene zen en die lijnen ten opzichte van elkaar te verschuiven (men kan beter zeggen door elkaar te kronkelen), zo dat men nooit precies weet in welk stadium van een der beide processen men zich op een gegeven ogenblik bevindt. De film begint, tijdens de titeling, met beelden van Anna die in zwaar verwaarloosde toestand door een bouwvakker gevonden wordt in een loods, waar ze zich op een stuk zeil als een foetus opgerold heeft. Een zinvolle houding voor een meisje dat waarschijnlijk tekort aan warmte en genegenheid heeft gehad in haar kort bestaan en nu niet meer in staat blijkt zichzelf te geven en menselijke contacten te maken. Hoe na deze inzet het verdere verloop is van An na’s geestelijke ziekte krijgen we dus fragmentarisch en zonder direct lo gisch verband te zien in beelden die associatief wel iets met elkaar te maken hebben, maar die ook uit andere fasen van haar ziekteproces of van haar langzame genezing zijn op gediept. Terwijl men in het begin enige moeite heeft een logische draad in de chaotische beeldopvolging te ontdek ken of althans probeert uit de wisse lende beelden een leven te reconstru eren, gaat Van Nie’s werkwijze op den duur functioneren als bevinden we ons midden in het ziekteverloop en moeten we, net als Anna, vechten met de flarden herinneringen, onlogi sche indrukken, onduidelijke situaties, angstaanjagende visioenen die het meisje beletten een normaal leven te leiden. We zien Anna thuis, pratend tegen In de film „Family Life” werd heel duidelijk de schuld geschoven i n de schoenen van de ouders. Van Nie: „Precies. Dat was nou zwart-wit Daar zei iedereen gelijk: die ouders zijn verschrikkelijk. Dat is bij mij niet zo. Dat kan ook niet. Ze spelen natuurlijk wel mee. Je bent nu eenmaal afhankelijk van het milieu waarin je opgroeit. Maar bij mij speelt alles mee. Alle uiterlijke maatschappijvormen zit ten in de inhoud”. Het bepaald zijn door het milieu spreekt Van Nie bijzonder aan. „Zelf heb ik vijftien jaar geleden met mijn ouders gebroken. Dat is de enige manier om los te komen, om je eigen weg te vinden. Doordat ik nu alles kwijt ben, kan ik er mijn volgende film over vorige week een uitreisvisum Russische autoriteiten kreeg. Gleser is vervolgd en gearresteerd om dat hij tentoonstellingen van non-con- formistische kunst in Leningrad en Mos kou had georganiseerd. De kunstenaars, wier werken een week lang in het Künstlerhaus in We nen te zien zijn, behoren tot de groep van Oskar Rabin, die ook tentoonstelt in Moskou. Volgens deskundigen is het moeilijk te zeggen of de groep de gehele non- conformistische Russische schilders school vertegenwoordigt. Naar verluidt komt de stijl van de werken overeen met de westerse kunststijl uit de jaren vijftig. zonder waarschuwing waarschijnlijk te maken een in veel minder extreme „Family Life” laat zien. Anna’s ouders, eenvoudig en erg levenswaar gespeeld door Johan te Slaa en Dora van der Groen, zijn eigenlijk niet minder tragisch in hun beperkingen en hun machteloosheid als de dochter die ze nooit begrepen hebben en in haar ziekte helemaal niet meer kunnen volgen. Huib Broos als Anna’s broer, geen hoogvlieger maar de enige met wie ze zich ver bonden weet, is in enkele korte scènes van een warme menselijkheid. En ook de andere medespelers, hoe kort ook op het doek, verhogen de indruk van naar een angstwekkende werkelijkheid te kijken. René van Nie heeft zich wel volko men gerevancheerd na „De Vijf van de Vierdaagse” en misschien in deze vorm van documentaire speelfilm zijn eigenlijke werkterrein gevonden. WARSCHAU. (AP) De Poolse schrijvers hebben zondag de waarschu wing ontvangen dat als zij anti-socialis- tische propaganda maken in hun werk, dit door de staat niet langer meer geto lereerd zal worden. een onzichtbare moeder die haar kal merend en redelijk toespreekt, we zien haar in een psychiatrische in richting waar ze met veel begrip omgeven wordt en waar geprobeerd wordt haar gevoelsleven te „ontslui ten”. Ze krijgt ook een shockbehande ling in een polikliniek, maar of die nu de genezing bevordert of juist haar achterdocht vergroot, blijft on duidelijk omdat weer overgeschakeld wordt naar volgende indrukken. An na zwervend door de stad, met vrien den die ze na korte tijd weer ont loopt, op een huurzolder in Amster dam waar ze een ogenblik denkt een rustpunt gevonden te hebben. Maar de psychische onrust drijft haar verder, ze isoleert zich steeds meer, ze verwaarloost zich, verft de zolder met alles wat erin staat tot de schemerlamp met kap toe spierwit en gaat temidden van de witte rommel op haar bed liggen. Een aangrijpend beeld dat later herhaald wordt, is het huilend gezicht van haar stuurse va der als hij de witte zolder ziet en misschien eerst dan pas doorkrijgt door welke hel van angsten en onuit gesproken verdriet zijn dochter is moeten gaan om tot zoiets te komen. Toen het betrokken (bestaande) meisje het uiteindelijke resultaat zag, herkende ze haar eigen probleem, hoezeer ook afgeweken was van per soonlijke details. In niet geringe mate is de kwaliteit van de film mede bepaald door het spel van Josée Rui ter die met een enorm inlevingsver mogen het meisje Anna in al haar stemmingen woede-uitbartstingen en ongecontroleerde reacties gestalte geeft. Zij is bijna voortdurend aan wezig op het doek en weet een on grijpbare en niet te benaderen zieke uit te beelden in haar niet gewild isolement en haar smartelijke een zaamheid, zonder dat een ogenblik aan „spel” gedacht wordt. Enige tijd geleden trok de Engelse film „Family Life” van Kenneth Lo ach, die een soortgelijk geval van schizofrenie behandelt, sterk de aan dacht. Het was een op zichzelf staand geval dat heel sterk door het gedrag van de ouders geprovoceerd werd. René van Nie heeft Anna’s ziekte meer algemeen behandeld als iets dat begint en heeft met vorm van opvoeding, maar dan vorm dan AMSTERDAM Gisteravond ging in het Amsterdamse Calypsotheater de nieuwe film van René van Nie, „Kind van de zon”, officieel in première. De film is lang ge leden opgezet als documentaire van een half uur, in opdracht van de Stichting Pan dora die zich bezighoudt met het geven van voorlichting op het gebied van de psy chiatrie. De film gaat over een schizofreen meisje, Anna, dat gevolgd wordt in het proces van ziek worden en in het proces van „genezen”. Het verhaal is gebaseerd op gesprekken van Van Nie met een bestaand meisje, dat in een dergelijke situatie heeft verkeerd. In samenwerking met de filmer Jonne Severijn heeft Van Nie een scenario schreven, dat is uitgegroeid tot een speelfilm van anderhalf uur. De hoofdrol wordt gespeeld door Josée Ruiter. „Kind van de zon” is vanaf donderdag te zien in Kri- terion en het Leidsepleintheater in Amsterdam.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 9