Monique van der Ven hartveroverend in echte ster-film DEINING BLIJFT KEETJE TIPPEL GEEFT VEEL HET ANDERS DOEN TE ZIEN, WEINIG TE DENKEN Zinman bezielde Des Knaben Wunderhorn MAT CONCERT IN ROTTERDAMSE DOELEN Lou Reed: kwetsbare jongen 3 Li KOFFIE HUE is de echte 2 3 3 voor u is... 2 m Alsu begrijpt dat coneïnevrije koffie beter “tf00 Minister: geen behoefte aparte popzender I \Soosagenda Hobo String Band vernieuwd I n m In Mahler-cyclus KEES VERWEIJ IN APELDOORN m Z Ruim miljoen gulden voor filmers DONDERDAG 6 MAART 1975 KUNST 15 Turkse volkszanger (Van een medewerker) ff Schildpadmuziek Kijk AMSTERDAM Er kan geen twijfel over bestaan, dat de nieuwe Nederlandse speelfilm Keetje Tip pel het uitstekend zal gaan doen in de dertig bioscopen waar hij vanaf donderdag zal gaan draaien. Het is een film die in alle opzichten te gemoet komt aan de wensen die men bij het grote publiek verwach ten mag, en die bovendien geschikt lijkt voor de export. En dat mag ook wel; tenslotte is Keetje Tippel, met ruim twee miljoen gulden, tot dusver de duurste film die ooit in Nederland werd opgenomen. en de Lou ENGELENBERG Doelstraat 29 Tel. 023 - 312206 Haarlem Kies - Koopcentrum ROTTERDAM Een Lou Reed, die wars is van elk vertoon van extra-vagantie, maakt op het ogen blik een korte tournee door ons land. Reed, ooit fameus vertegen woordiger van de nichtenrock, heeft zijn image binnen een jaar opnieuw en drastisch veranderd. Toonde hij zich vorig jaar als een onkwetsbare, vaak zeer afstandelijke en bijna nooit betrokken zanger, Reed van dit jaar voelt zich veel meer één geworden met het gehele zaalgebeuren. in sneltreinvaart ffl z n (Van onze kunstredactie) av.: (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) LOU REED RED POINT BEHANG VOOR HUISELIJKE MENSEN Van de betrokkenen, regisseur Paul Verhoeven, producent Rob Houwer, sce narioschrijver Gerard Soeteman, came raman Jan de Bont en hoofdrolspelers Monique van de Ven en Rutger Hauer, die ook allemaal meegewerkt hebben aan Turks Fruit, is Keetje Tippel in alle opzichten een stap voorwaarts. Muzikaal gezien is er bij hem zelf weinig veranderd. Hij nam ditmaal zijn gitaar mee, wat door zijn beperkte tech nische kunnen (vaak niet meer dan een drietal akkoorden) geen grote invloed op het totaalgeluid heeft Dat heeft wel de bezetting van de begeleidingsband, die naar traditie ieder jaar weer allemaal nieuwe gezichten laat zien. APELDOORN. De Haarlemse kun stenaar Kees Verweij stelt werken ten toon in de periode van 8 tot 31 maart in de Van Reekum galerij in Apeldoorn. De expositie houdt verband met het tienja rig bestaan van de galerij. De Hobo String Band, vorig jaar overleden op een moment dat de groep zich landelijk in de bekendheid ging spelen, is toch weer herboren. Vier van de vyf „oude” mensen zijn verdwenen, alleen Leen Mulder bleef en formeerde in in z’n eentje een nieuwe formatie. s z DEN HAAG (ANP) Het ministerie van CRM heeft tot een totaalbedrag van ongeveer 1.010.000 subisidies vertrekt aan filmers. De bijdragen werden gege ven in de periode van 1 augustus ’74 tot en met 28 februari ’75. Honger in huis. Moeder trekt Keetje een hoerejurk aan voor ze haar kind de baan opstuurt. Andrea Domburg en Monique van de Ven in „Keetje Tippel’’. De film gaat vandaag in 30 bioscopen draaien, o.a. Tuschinski Amsterdam, Luxor Haarlem, Lido Leiden, Cinema Alkmaar. z n in Turkije waanzinning populaire groep. Ahan Somez maakt op het ogenblik solistisch een klein toerneetje door Nederland om geïnte resseerden te confronteren met de Turkse volksmuziek. Ditmaal zijn er behalve de gitarist, bassist en drummer een violist, te weten Larry Pecker en een blazer, Martin Vogel, aan toegevoegd. Vooral Pecker heeft met zijn krachtig versterkte viool een sterke greep op de begeleiding, die hij vaak met gedreven spel een heel apart stempel oplegt. Doffs werk weinig meer gemeen heeft dan een paar hoofdlijnen en wat men pleegt aan te duiden als „de geest van het boek”. Tot zijn hoofdlijnen teruggebracht, is het een vrij povere geschiedenis: Keetje reist anno 1881 met haar familie naar een grote stad, waar men in een nog diepere ellende terecht komt dan die men wilde ontvluchten. Keetjes eer wordt belaagd door alsmaar heren in goede doen: de baas van een wasserij, de baas van een hoedenwinkel en de baas van een ziekenhuis, hetgeen het meisje, dat tenslotte ergens van moet bestaan, brengt tot prostitutie. haar op de nominatie bracht voor een Prix Goncourt en zelfs een Nobelprijs voor Letterkunde. Wim Zaal heeft er een bloemlezing uit samengesteld en Gerard Soeteman maakte daaruit weer een selectie van verhalen, die werd omgewerkt tot een scenario dat eerlijk gezegd met Neel Eigen rock om op te dansen en naar te luisteren, rechttoe-rechtaan zonder veel improvissatie en-of solo’s, dat is het recept van Mock Turtle, een nieuwe groep die op Nieuwjaars dag in de IJmuidense PEN veel in druk maakte en daarom nu aanstaan de zaterdag in datzelfde centrum te rugkomt Het vijftal stamt uit Amsterdam en heeft er zeven maanden van repete ren in een eenzame aardappelschuur op zitten Een plaat is niet het eerste doel, veel en fijn optreden wel. Mock Turtle, schildpadmuziek met een sneltreinvaart „Werkloos, je zult het zelf maar zijn!” Onder dit motto deze maand in Deining drie discussie- en informatie avonden. Op vrijdag 14 maart met een film, de voorzitter van het Am sterdamse werklozencomité, vak bondsbestuurders, werkgevers en par lementariërs; op vrijdag 21 maart een discussie over vrije economie of plan economie in Nederland en op 4 april tenslotte de vraag: „Leven we om te werken of werken we om te leven?” Zijn image is jongensachtiger gewor den, het blonde kortgeknipte haar is weer tot normale lengte gegroeid, dat wil zeggen dat hij nu de gebruikelijke bruine kuif weer draagt. Zijn kleding is even normaal geworden: een donker T- shirtje en een spijkerbroek. Kleding mag dan niet zo belangrijk zijn bij de uitvoe ring van muziek, bij Lou Reed is ze altijd een sterke ondersteuning geweest van de houding die hij uitdroeg. Het vernieuwde kwartet heeft het repertoire uitgebreid met country-rock- achtige nummers en komt verder met een optreden dat overvol zit met grappen, grollen en parodieën, onder meer op de manier waarop Nederlandse groepen de rock en roll op de planken menen te moeten brengen. Leen Mulder (viool, mandoline, banjo, gitaar), Hans Tonkes (bas en zang), Guus Bos (zang, gitaar, mandoline en viool) en Cor Nieuwpoort (drums, was bord, lepels en zang) staan zaterdagavond 8 maart in de Arnoldushoeve in Hoofddorp. Aanvang 20 uur, entree vijf gulden. Dat is dan op de eerste plaats een belangrijke verdienste voor Verhoeven, die nog altijd een man blijkt die liever voor een handig dan voor een echt gedreven, briljant of ambitieus filmma ker door gaat. Zijn hinderlijke stacca- tostijl, met een overvloed aan hyperkor- te scènetjes die werden afgebroken voor het fout kon gaan, is hij kwijt. Hij heeft meer lef gekregen, maar langere speelscènes blijft Verhoeven nog steeds mijden als de pest, waardoor hij mooie kansen tot verdieping van de dramatur gie laat liggen en ook Keetje Tippel nog een te rusteloos verloop heeft. Maar debet aan die filmstijl is, dat er in Keetje Tippel ontzettend veel gebeurt. Het is een film met een enorme vaart. De basis van het verhaal werd geleverd door de autobiografische verhalen die de Nederlandse schrijfster Neel Doff in het Frans tussen 1911 en 1942 schreef over haar jeugd in de Amsterdamse sloppen en haar leven als straathoer in Amster dam en Antwerpen. Literair werk, dat Deining, jongerencentrum Haarlemse Ripperdastraat, blijft pro beren veelsoortige zaken de jeugd en jongeren betreffende, regelmatig op een rijtje te zetten. Dat betekent: wel muziek, wel informatie en wel dis cussie, maar anders. Zo staat deze hele maand in het teken van infor matie en discussie over het werkloos heidsprobleem en treedt zaterdaga vond een Turkse volkszanger van klasse in het centrum op Niettegenstaande Pecker’s stuwende inbreng, werd het eerste concert, woens dagavond in De Doelen in Rotterdam een nogal mat gebeuren. Reed had zich voor een belangrijk deel op de zaal gericht, maar het publiek reageerde der mate vreemd op zijn nieuwe image, dat Om met de muziek te beginnen. Ahan Somez is een befaamde zanger en sas (Turkse gitaar)-bespeler die vorig jaar al eens op zondagmiddag op de Nederlandse tv te zien was. Toen nog als lid van „De witte Vlin- DEN HAAG (ANP). Minister Van Doorn van CRM betwijfelt of er behoef te bestaat aan het instellen van een aparte popzender, nu op Hilversum 3 reeds veel popmuziek wordt uitgezonden in de daarvoor functionele uren. Hij heeft dit opgemerkt bij de schrif telijke behandeling van de begroting voor zijn departement. Hij doet dit los van de vraag of door verdere ontkoppe ling van zenders een vijfde radiopro gramma kan worden gecreëerd. Deb ewindsman staat positief tegen- overover de instelling van een categorale zender voor klassieke muziek als door ontkoppeling van AM- en FM-zenders er ruimte komt voor een programma Hilversum 4. De NOS en de omroepor ganisaties hebben zich tot nu toe niet in volstrekte duidelijkheid uitgelaten over de inhoud van een eventueel vierde pro gramma. Daarna gaat het bergopwaarts, en via een sociaal geëngageerde kunstschilder en een ambitieuze bankemployé van goede komaf komt ze terecht in de armen van een idealistisch adellijk per soon, die binnen een jaar sterft, en de film laat Keetje schatrijk en als meeste- resse over een heus kasteel achter. Een ideaal feuilleton voor de Libelle, te il lustreren met scènefoto’s uit de film. Alle meesterwerken uit de wereldlit teratuur leveren, teruggebracht tot hun epische essentie, dergelijke goedkoop lij kende skeletten op; ze zijn meestal pas meesterwerk geworden via het dieper doorspittende invulwerk. Maar dat blijft in Keetje Tippel achterwege. Er is wel sprake van een aanvankelijk klassebe- wustzijn en solidariteitsgevoel, dat Keet je tijdens haar klim op de maatschappe lijke ladder opzettelijk van zich af werpt en zoiets is echt wel goed genoeg als thema voor een zinnige ro man of hout snijdende film maar Verhoeven weet de kern van dat thema onvoldoende uit te buiten. Dat is ook niet zo heel erg, het betekent alleen dat Keetje Tippel weliswaar geen meester werk, maar wel uitstekend gemaakt kijkvoer voor een niet al te veeleisend Het was de bedoeling dat Haitink deze Mahlercyclus zou uitvoeren, maar door, overbelasting moet Haitink op medisch advies enkele weken rust nemen. David Zinman heeft als vervangend dirigent de taak van Haitink overgenomen. Een niet geringe opgave, een orkest met een Mahlertraditie plotseling te moeten op vangen. Hij heeft het echter goed ge daan, knap en overtuigend in de geest en de intuïtie van de ware Mahler- bezieling. Zijn kleurrijk contrastvol mu siceren met het Concertgebouworkest sprak levendig tot de verbeelding. De subjectieve tragiek kreeg accent in een genuanceerd orkestpalet en de impone rende voordracht van twee vocalisten van grote klasse. De sopraan Jessye Norman is een Mahler-zangeres pur sang. Zij heeft het vermogen een scala van gevoelsnuance- ringen te registreren in de macht van haar stem, met een verbluffende sonori teit in de lage tonen, een sublieme hoogte en een warme glans in het mid- denregister. Bariton Shirley Quirk beschikt even eens over een veelzijdig getimbreerd klankregister. Een doorleefde voordacht, overwegend van dramatische expressie, wat van beiden het boeiend uitgangs punt in de interpretatie. Contrastwerking is een opmerkelijke kant van deze liederen. Schrijnende te genstelling zoals in „Lied des verfolgten im Turm” (duet tussen bariton en so praan); nog schrijnender in „Das irdis- che Leben” (een subliem hoogtepunt van Jessye Norman). Hoge troeven haalde Shirley Quirk in „Lob des hohen Ver- standes” (oorspronkelijk „Lob der Kri- tik”), waarin Mahler de muziekcriticus een rake spotprent onder de neus duwt. Een ezel moet als jury uitspraak doen in de zangwedstrijd tussen koekoek en nachtegaal. Een uniek klankfeest opge sierd met imitaties van nachtegalenzang, de roep van de koekoek en de balkende ezel. Zijn treffende uitbeelding van de sombere tragiek in „Der Tamboursge- sell” riep een beklemmende sfeer op, gevoed door duistere accenten in het instrumentale klankvlak. Dit was het laatste lied van de cyclus, die zondag middag gecompleteerd wordt. TOON VRANKEN hij het benodigde contact vrijwel nooit tot stand kon brengen. Drie nummers vormden een zeer rus tige opening, waaronder een wat vlakke uitvoering van Sweet Jane, toen met Heroin de dramatiek een rol ging spelen. Reed’s ode aan de drugs klinkt na jaren hij bracht het al met de Velvet Underground nog steeds zeer geënga- geerd. Het eindigde on de em’ge manier zoals een song als deze moet eindigen: in een orgie van klanken die abrunt wordt afgebroken. Het daarop volgende Berlin ging ech ter door gebrek aan response uit de zaal finaal de mist in. Kennelijk was het publiek uit op een avondje rock and roll, want Reed’s gelijknamige song werd keer op keer naar het podium gebruld. Tot hij tenslotte toegaf. maar toen was het concert al aan zijn toegift toe. Daaraan voorafgegaan waren onder meer Vicious, Lady Day en Carolina Says, alledrie tamelük onbevredigend uitgevoerd, Walk on the Wild Side dat uitgeblust en mat klonk, terw’il iedereen weer opleefde met How do you think it feels en White Light. White Heat. Dat laatste nummer is ook al een oud werk je, dat vage rhvthm and blues trekjes vertoont en door de gitaristen van zeer adequate koortjes voorzien. Lou Reed is kwetsbaarder dan ooit. Het lastige publiek in Rotterdam leek weinig met zijn nieuwe stijl op te heb ben. Misschien treft hij aanstaande zon dagavond in het Concertgebouw in Am sterdam een beter gehoor. CEES STRAUS AMSTERDAM. Des Knaben Wun derhorn, een bloemlezing van Duitse volksliederen verzameld en uitgegeven door Brentano en von Arnim, is een cultuurprodukt van de romantische golf stroom die eind 18e en begin 19de eeuw West Europa in beweging bracht. Neder land had zijn Rhijnvis Feith, Engeland Byron, Duitsland Goethe. Jean Rousseau predikte in Frankrijk de keuze: „Terug tot de natuur”. De bundel is aan Goethe opgedragen. Toen Gustav Mahler de gedichten in handen kreeg, was hij er zo door gefa scineerd dat hij er 24 van heeft getoon zet. Twaalf daarvan zijn orkestliederen met zang-solo, oorspronkelijk voor bari ton. Maar Mahler zelf voerde onder eigen leiding verschillende liederen ook uit voor sopraan. Dit wettigt dus de combinatie van sopraansoliste (Jessye Norman) en bariton (John Shirley- Quirk) waarin deze week op de abonne mentsconcerten in Amsterdam de liede ren in twee groepen van zes met bet Concertgebouworkest werden uitgevoerd. Tioli, Laan van Angers, wijkcen trum. zaterdag: top 20 show; zondag: groep Strange Daze. Upstairs, Zomervaart 170, zondag- av.: Dirk van Duin. Deining, Ripperdastr 13a, zaterdag: Trukse volkszanger Ahan Somez. Crazy Inn, Kokstraat 13, zaterdag: soos met disco Ut Cafaatje, Spaarndamseweg 19, zat: film met Chalie Chaplin PEN, Kanaalstr 257, IJmuiden, za terdag: Mock Turtle Esperanza, Kerkweg 2, Spaarnwou- de, zat.: Stage Fright. Youth for Christ, Turf steeg 2, zat.: koffiebar met zangeres Ida Koelstra. Arnoldushoeve, Hoofdweg, Hoofd dorp, zat.: Hobo String Band. Disco Dubois, Berlagelaan 45, zon- dagmi.: Discodansen. Bluesette, Krusemanstr. 34, Oost, vr„ zat. en zo: bar-dancing-disco Tamberlain, Grote Houtstraat, elke av. beh. ma. en di.: discotheek. De Ark, Kerkplein 5, Velsen-Zuid, vr en zat.: soos. Can-Can, Stoofsteeg 1, elke bar-danaing-disco Moulin Rouge, Kleine Houtstr., el ke av.: bar-dancing-disco ’te Plein, Balkanplein 4, zat.mid. en av: open huis; zondagmorgen en middag: muziekworkshop en film Neel Doff’s litteraire nalatenschap is alleen maar aanleiding tot een grote publieksfilm geworden. Haar nogal de primerende schildering van de bittere ellende van Keetjes familie bijvoorbeeld wordt in de .film eigenlijk voornamelijk komisch uitgewerkt; het Palingoproer (erg zwak geënsceneerd trouwens) en de socialistische beweging, zoals die in de film voorkomen, krijgen geen enkele achtergrond en zijn enkel aanwezig van wege de reconstructie van het tijdsbeeld. Dat tijdsbeeld komt er dan wél weer mooi uit in Keetje Tippel.Althans in de beelden. Op dit punt is fabuleus vakwerk geleverd door cameraman Jan de Bont. Tijdens de persconfe rentie waar deze film vorig jaar werd aangekondigd, had men het over een Breitner-achtige sfeer waarmee men Amsterdam tijdens het fin de siècle wilde laten herleven. Jan de Bont had kennelijk geen zin in Breitner. Zoals de stad, waarin Keetjes wederwaardigheden tussen haar zestiende en 22e gesitueerd wordt, is samengesteld uit stukjes Utrecht, Den Haag, Amsterdam en Lei den, zo heeft Jan de Bont bij zijn cameravoering in zijn hoofd gezeten met wellicht stadsgezichten van Weissen- bruch, zeegezichten van de Koekoeks (geweldige opnamen van een botter op de Zuiderzee tijdens de aftiteling) en De aardappeleters van Van Gogh voor som mige van de armoescènes bij Keetjes familie. Men heeft zo suggestieve stukjes 19e eeuw in elkaar weten te passen, die Keetje in haar ontwikkelingsgang een overtuigend decor verschaffen. Alleen de dialogen klinken wel erg hedendaags. Keetje zelf, zoals ze met grote sponta niteit en lekkerbekkend door Monique van de Ven gespeeld wordt, komt beslist tot leven en is een genoegen om naar te kijken. Monique is de ster van de film; alle andere rollen, waarvoor Carry Tefsen, Andrea Domburg, Jan Blaaser, Fons Ra- demakers, Peter Faber, Hannah de Leeuwe en nog een vracht andere min of meer prominente acteurs en actrices verdienstelijke prestaties geleverd heb ben, dienen haar. Zelfs een modern uit gevallen Rutger Hauer beeft ditmaal ge noegen genomen met een tweede-plans- creatie. Keetje Tippel is eigenlijk de eerste echt geslaagde Nederlandse ster film. En sterfilms maak je nu eenmaal voor een groot publiek en niet voor de fijnproevers, en daarom is Keetje Tippel voor zijn opzet een redelijk bevredigen de film. een

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 15