Joan Berkhemer wint Alexandra Radius danste Oskar Back-concours fraai in La Bayadere Studiedag van F.A.S.O. werd weer succes Haagse Comedie: pittige miniaturen Leprafonds boos op artsen na in ruil voor wereld van Ionesco R George Stevens Internationaal overleden ballet-congres Ongeïnspireerd Nederlands Kamerorkest in hoger beroep TV-uitzending Filmers .Latsi’ F LEERLING VAN LOUIS STUUROP Nationale Ballet: soms de bibber in de knieën Voor amateur-musici Villa Radio Veronica nu verhuurd Groot filmregisseur In Grote Zaal „WAT EEN GEWELDIGE ROTZOOI” TE KLASSIEK GESPEELD Exposities Griekse en Romeinse kunst 9 MAANDAG 10 MAART 1975 8 absoluut ck xie- an- '9 t ,zi- ïet am AMSTERDAM Zondagmiddag vroeg Het Nationale Ballet onze aandacht voor zijn tweede bezetting van La Bayadère. Gezien mijn grote enthousiasme bij de première met Maria Aradi en Sandor Némethy waren mijn verwachtingen hoog ge spannen. Welnu, door de solisten, deze keer Alexandra Radius en Zoltan Peter, werd ik in die ver wachtingen zeker niet teleurgesteld, door het corps de ballet echter des te meer Kon ik de vorige keer spre ken over „de poëzie van de zeker heid”, nu leek het wel of alle danse ressen een bibber in de knieën had den. Sprak ik toen mijn bewonde ring uit over de halfsolisten, (uit sluitend bestaande uit buitenlandse krachten) dan moet ik ditmaal vast stellen, dat de drie variaties voor deze danseressen absoluut niet toneelrijo waren. DEN HAAG Men kan bepaald niet zeggen dat het Nederlands to neel een gemakkelijke band met het werk van Ionesco onderhoudt. Dat was al helemaal niet zo in de korte stukken waarmee de Roemeense Fransman in het begin van de jaren vijftig de aandacht ging trekken, ab surdistische meesterstukjes met een onbeschrijfbare snaakse schaterpret. De scherpste kantjes gingen er in de latere avondvullende stukken wel af en daarmee kwam dan een zeer on-Nederlandse mentaliteit toch meer binnen het bereik van onze tonelisten. Voor de Haagse Comedie lag het nog wat moeilijker met haar tra ditie van verfijnd en introvert psy chologisch toneel, het vooral zoeken naar een harmonische balans. Een kleine twintig jaar geleden werd „De stoelen” een mislukking en daarna is het bij nog één eenakter gebleven. ele- bele ele- de iur, de 18, JOAN BERKHEMER ien ur. de :wis V- :en P.Z, PIET RUIVENKAMP Alexander Radius en Zoltan Peter in La Bayadère. AMSTERDAM (ANP). De 23-jarige Amsterdammer Joan Berkhemer, leer ling van Louis Stuurop aan het Amster damse muzieklyceum, heeft zaterdag de eerste prijs gewonnen in de finaie van het vijfde nationale vioolconcours, ge organiseerd door de stichting studiefcnds Oskar Back. Als winnaar van de hoofd prijs zal hij in staat worden gesteld gedurende een jaar zich verder in het buitenland te bekwamen. De waarde be loop* 16.000 de toekenning geschiedde op grond van de meest evidente technische en artistieke capaciteiten. i Ro- Ne- 18.30 (K) Pro- verk- ilma- i uit 5 (K) Jour- 5 (K) 0 (K) 21.15 22.00 imma Jour- Want ,Sta ichter imelt- heb :haft, papa. I (K) den (K) s uit ?ilm- laal. ge- Zijn toekt erde, tvin- mijn waar inten ■iten. tv- 20.15 21.00 En- lour- ;rbe- HILVERSUM. (ANP) De makers van de film „Latsi in training” zijn in hoger beroep gegaan nadat zij in eerste instantie een kort geding tegen de Evan gelische Omroep hadden verloren. DEN HAAG (ANP) Veertig dansers en danseressen uit twintig landen komen van 21 tot 24 maart in Den Haag bijeen cm zich te buigen over het onderwerp „Video en dans”. Het is de eerst officiële werkbijeenkomst van de internationale Danssectie van het Musical Theatre Committee van het Internationaal Thea ter Instituut. BUSSUM. Verleden jaar werd op 9 maart in de Ruïnekerk in Bergen (N.-H.) door de Federatie van Amateur-sympho- nieorkesten (F.A.S.O.) in samenwerking met de Culturele Raad Noord-Holland een studiedag gehouden, bestemd voor musici, die deel uitmaakten van de Noordhollandse orkesten van de federa tie. Op deze dag werd door de zich hiervoor gemeld hebbende muzikanten een orkest gevormd, dat onder leiding van de dirigent André Kaart een drietal werken instudeerde met de bedoeling deze ’s-avonds op een voor ieder vrij toegankelijke zo genoemde „slot-repeti- tie” ten gehore te brengen op het ni veau. dat haalbaar zou blijken. sensitivity 19 februari, van deze film LANCASTER. (UPI) De bekende Amerikaanse filmregisseur George Ste vens, die films op zijn naam heeft staan als „Giant”, „Shane” en „The Greatest Story ever t old”, is zaterdagnacht aan een hartaanval overleden. Hij was 70 jaar. In 1971 werd deze danssectie opgericht om problemen op dansgebied te analyse ren en er oplossingen voor te zoeken. Voorzitter is Yuri Grigorovitch van het Bolsjoi Ballet in Moskou. Secretaris is de in ons land wonende Amerikaan Philip Nasta. aspecten aan het AMSTERDAM. (ANP) Het Nederlands Leprafonds heeft zijn verbazing uitge sproken over de reactie van veertien artsen in het tijdschrift voor genees kunde op de TROS tv-uitzending over het Colombiaanse lepradorp Aqua de Dios. Het grote succes van de studiedag, waarop ook het beoogde zo nuttige con tact van leden van vele van de drieën twintig F.A.S.O.-orkesten uit geheel Noord-Holland ongedwongen tot stand kwam, deed de F.A.S.O.-werkgroep en de Culturele Raad Noord-Holland be sluiten om ook in 1975 een zelfde ont moeting te organiseren. De verheugende ervaringen van de studiedag te Bergen heeft vele toen medewerkende amateurs er toe gebracht zich opnieuw voor dit jaar op te geven. Hun propaganda heeft ook anderen aangemoedigd om deel te nemen en zo kon een orkest van ruim tachtig muzikanten, dertig meer dan verleden jaar, gevormd worden. Ter bevordering van de „spreiding” werd Bussum gekozen voor deze tweede studiedag. Men kwam zaterdag bijeen in de Aula van het St. Vitus-college om te werken aan een nieuw programma, dat gevormd werd door Schuberts Onvol tooide Symfonie, Oud-Nederlandse dan sen en de Krönings-mars uit Meyerbeers „Le Prophéte.” In het beleid, dat voor de Noordhol landse studiedag van de F.A.S.O. gevoerd wordt, is dirigenten-wisseling als begin sel aanvaard. Daarom was nu een ande re dirigent, namelijk Anton Dresden de leiding van het één-dags F.A.S.O.-orkest toevertrouwd. Men kan terecht respect hebben voor de verheugende resultaten, die ook hij verkregen heeft en waarme de opnieuw overtuigend werd aange toond, dat de amateuristische muziekbe oefening, ook voor wat de symfonische muziek betreft, in geheel Noord-Holland op een hoog niveau staat, mede door de voor amateurs karakteristieke grote be trokkenheid hierbij. Men mag stellig verwachten, dat de wens van de organisatoren om de F.A.- S.O.-studiedag tot een blijvende jaarlijk se traditie te kunnen maken, in vervul ling zal gaan. Wim van den Heuvel als het Personage en Anne-Wil Blankers als een van zijn vriendinnen. Deze artsen hebben ten onrechte verklaard, dat de uitzending bij enkele honderden lepralijders veel leed heeft berokkend door de opvatting in de uit zending dat lepra niet te genezen zou zijn, aldus het leprafonds; lepra is te genezen en dat is in deze uitzending zes keer naar voren gekomen. De teneur van de film was dat lepra te genezen is. Het bestuur van het leprafonds vindt het onbegrijpelijk dat een groep Neder landse artsen een zo onjuiste en denigre rende verklaring aflegt in een medisch tijdschrift, als commentaar op een film, die „een zo gepast beroep doet op hulp aan lepralijders”. de kostschool juffrouw van Bob Fisher en de generaal van Ivan Kramer zitten zo ingebakken, dat deze dansers er wer kelijk volledig mee kunnen spelen. Ook Maria Aradi, als het gekke meisje maakte iets erg moois van haar rol, maar die schijnt zo langzamerhand met iedere rol wel raad te weten. Wat be zwaren had ik tegen de Tamboer van Henny Jurriëns, die alle technische stunts zeker erg vaardig uitvoerde, maar zijn nummer niet tot een eenheid maak te omdat hij iedere beweging te kort afbrak. In zo’n ballet gaat het niet uitsluitend om stunts, maar veeleer om het tekenen van een karakter en dat ontbrak er bij velen nogal aan. Veel erger vond ik het bezwaar dat de kwaliteiten van een schuimtaart met grappen wegvielen door een veel te geposeerd tempo, alsof men bang was dat we het niet zouden begrijpen, ofte wel een beetje „lach of ik schiet”. Aan het eind van ieder muziekfragment (en het hele ballet is samengesteld uit aller lei korte Strauss-fragmenten) kwam er een eindeloos breed ritenuto, wat de vaart er behoorlijk uit haalde. Overigens moet ik zeggen dat het Nederlands Balletorkest o.l.v. Jan Stulen gedurende de hele voorstelling uitste kend klonk. Het zondagmiddagpubliek, dat de schouwburg geheel vulde toonde zich zeer tevreden met het geboden en. CONRAD VAN DE WEETERING men solospel te doen. Hij begon op vijfjarige leeftijd met pianolessen ,maar schakelde op zijn dertiende over op viool. Voor zijn conservatorium-oplei- ding was hij leerling van Simon Kooke. Burgemeester Samkalden reikte zater dagavond in het Van Goghmuseum de prijzen uit. Bij deze plechtigheid was ook Prins Claus aanwezig. Verrassend sterk daarentegen pakte het werk van Alexandra Radius uit voor al in de langzamere fragmenten. Haar evenwicht was van een feilloze zeker heid, haar liften prachtig getrokken, haar toneel verschijning van een grote charme, haar benen steeds geheven in een perfecte lijn. Mocht ik nier en daar kleine bezwaren overhouden, dan moet ik wijzen op enige onrust hij de snellere passages, een nog steeds te stijve rug en lelijke armen bij de pirouetten. Die pirouetten zelf werden echter zo zeker uitgevoerd evenals alle ander bijzonder moeilijke technische stunts, dat het een groot genoegen was een Nederlandse danseres zich op dit niveau te zien bewegen. Zoltan Peter mocht als haar partner in dit ballet optreden en verving daarin zijn jongere landgenoot Sandor Némethe (beiden zijn Hongaren evanals Maria Aradi). Sandor heeft een briljantere techniek en grotere veerkracht, Zoltan daarentegen vult met ieder gebaar het hele toneel, is technisch ruim voldoende en is een bijzonder sterke, uiterst be trouwbare partner. Daarnaast heeft hij de kwaliteit, al zijn gebaren met een zekere tijgerachtigheid tot het uiterste door te trekken. Dankzij een veel grote re toneelervaring bezit hij tenslotte ook nog een grote vaardigheid om zich bij kleine mislukkingen te redden, een vaardigheid waar hij helaas af en toe gebruik van moest maken. Door ziekte van enkele dansers moest het programma wat gewijzigd worden en zodoende kregen we verder te zien: „Ramifications” van Rudi van Dantzig, wat me bij het terugzien aangenaam verraste en „Kwintet” van Hans van Manen, wat me bij het terugzien ont stellend verveelde. Het programma werd afgesloten met een oude bekende, Gradiation Ball van David Lichine en Johan Strauss. Het is een uiterst plezierige schuimtaart vol en-passant gepresenteerde grappen en verrassingen. Het staat al jaren op het programma en enkele hoofdrollen zoals HILVERSUM (ANP). Radio Vero nica heeft zijn grote villa aan de Utrecht- seweg in Hilversum voor de tijd van tien jaar verhuurd. Na het tot zwijgen brengen van de piratenzender is dit Hilversumse hoofdkwartier ontruimd. Nieuwe bewoner van het pand wordt het Gewest Gooi- en Vechtstreek, dat er zijn secretariaat en vergaderruimte in gaat onderbrengen. Het gewest kampt al geruime tijd met tekort aan kantoor ruimte. Radio Veronica krijgt voor de villa 74.000 huur per jaar. Het gewest heeft optie tot kopen gekregen. Stevens die tweemaal een Oscar” heeft gewonnen voor de beste itgie, stierf in het ziekenhuis van Lancaster in Californië Hij was in die plaats met zijn vrouw Joan met vakantie, toen hij zich in de loop van zaterdag niet goed voelde. George Stevens was een van de laatste reuzen van de filmindustrie. Hij begon zijn loopbaan toen hij nog geen 20 jaar oud was i n de oude studio’s van Hal Roach, voor wiens comedies hij Frappen schreef. Hierin speelden o.a. Stan Laurel en Oliver Hardy. In 1951 ontving hij een Oscar voor zijn regie in „A Place in the Sun”. In 1956 werd zijn regie in „Giant” ook met een Oscar bekroond. prestaties, die vooral enkele brachten. En toch zat het niet goed met deze Ionesco, want de regisseur heeft zich bij de ook nu weer aanvechtbare construc tie van dit avondvullende stuk vastge houden aan de klassieke bar, waarmee je van Anouilh tot desnoods Tsjechov terecht kunt zonder echt door de enkels te zwikken. Om een mode-uitdrukking te gebruiken: de Haagse Comedie speelt toneel naar het harmoniemodel. In dit geval was de moed nodig geweest het anders te doen. vuldig opgezette met toewijding uitgë- werkte voorstelling. Als verrassing spel- van licht Ionesco’s bordeel was dan zeker nog een rommelige constructie gebleven, maar de sardonische toon had het kra-. ken beter kunnen verdoezelen ol zelfs kunnen wegnemen. Dat die grimlach ook nog in dit stuk aanwezig is blijkt al meteen uit verwijzingen naar oudere stukken, lange en korte, als bijvoorbeeld in de verhuisscène. Zijn personage is in feite een voort zetting van de Bérenger als de verwon derde voorbijganger, die op zoek was naar de beweegredenen van de wereld om hem heen, naar de vreemde mensen kuddes, hun onwezenlijke schuilplaatsen, het stedelijk labyrint. De hoofdpersoon is sprakelozer, meer verbijsterd, geworden. Vanuit een défai tisme neemt hij niet deel aan het leven, hij lijdt aan de wereld en vertaalt dat in totale passiviteit. Hij is daartoe in staat gesteld door een erfenis, waarmee hij zijn armzalige kantoorbaan kon op geven. Even neigt hij ertoe zijn flegma te doorbreken en aan een revolutie deel te nemen. Het komt er niet van. Na zijn met ironie beleden pessimisme brengt de auteur aan het slot van zijn stuk de toeschouwer toch weer graag in verwar ring met een magische boom. Hoop? De wereld blijft toch wel draaien. Misschien zal het „personage” voortaan minder simmen dan wel bij de pakken neerzit ten. De portretjes, die Van Rooij in plaats van het lonesco-universum te bieden had, bleken bijzonder suggestief. Wim van de Heuvel vertolkte het anonieme middelpunt van de voorstelling, het zwijgzame klankbord van de wereld om hem heen als een zeer moeilijke rol zuiver en sober, tegenover de toeschiete lijke, warme ongecompliceerdheid, die Anne-Wil Blankers in drie vriendinnen portretten ontplooide. Frans Snijders bracht een van haar geheel onbekende humor te voorschijn in de conciërge, maar ook de figuren van Anne-Marie Huyligers, Joris DieL, Enny Meunier en een reeks anderen waren met geest ge schilderde miniatuurlies Harry Wich zorgde voor een mooi ogend decor, dat in vier zuilen snel changeerbaar functioneerde. Het sloot bruikbaar aan bij de regieconceptie, die beter aan een Anouilh dan aan een Ionesco zou zijn besteed. Aan de bijeenkomst in Den Haag werken het Nationale Ballet, het Neder lands Dans Theater en het Scapino Bal let mee. Deze gezelschappen gebruiken video intensief. In een programma over training, uitgezonden op heeft de EO fragmentei- gebruikt. De bedoeling van het hoger beroep is zekerheid te krijgen dat de EO in de toekomst niet weer fragmenten van de film zal gebruiken. Aldus heeft de EO zaterdag meegedeeld. Erg zin vol lijkt dit hoger beroep de EO overigens niet, aangezien het pro gramma reeds is uitgezonden. Voor toe komstige programma’s is voldoende filmmateriaal over dit onderwerp be schikbaar, waarvan gebruik zal kunnen worden gemaakt, aldus de EO. Het ho ger beroep dient 20 maart in het ge rechtshof te Amsterdam. LEIDEN. (ANP) Griekse en meinse kunt in particulier bezit derlandse verzamelingen 1575-1975, heet de tentoonstelling die van 15 mei tot 6 juli in het Rijksmuseum van Oudhe den in Leiden wordt gehouden en va» 9 augustus tot 5 oktober in het Rijksmu seum Kam in Nijmegen. De expositie kwam tot stand door samenwerking van de instituten voor klassieke archeologie van alle Neder landse universiteiten. AMSTERDAM. Het programme van het Nederlands Kamerorkest zater dagavond onder leiding van David Zin- man in de Grote Zaal van het Amster damse Concertgebouw kwam duidelijk minder boeiend over, dan men op het programma afgaande zou mogen ver wachten. Het begin, de Serenade voor Strijkor kest van Edward Elgar was veelbelo vend genoeg en werd naar de aard van de romantische sfeer adequaat vertolkt voor Zinman en de homogene strijkers- groep. De uitvoering van de aria: „Voi avete un cor fedele” van Mozart stak niet uit boven het peil van een middel matige uitvoering. De Zwitserse zangeres Edith Mathis heeft een heldere, krachti ge sopraan en zette daarmee de colora turen zelfbewust en trefzeker neer, maar zij miste in haar voordracht het boeiend element van de verfijning, d e lyrische en geestige verrukking. Ook in „Der Hirt auf dem Felsen” van Schubert na de pauze kon zij mij als Schubert-zangeres maar matig overtui gen. Een voordracht wel met tegenstel lingen maar zonder fijne nuanceringen en allerminst betoverend. Het orkest was al evenmin geïnspireerd en speelde ten opzichte van de soloklarinettist Bas de Jong aanmerkelijk te luid, waardoor de solist aan zijn spel te weinig profiel kon geven. Was Britten de eerste componist die na Purcell Engeland weer in het muzi kale wereldnieuws bracht, en zijn tijd genoot Tippett de volgende, dan toch meer om zijn topwerk „A child of our time” (1940) dan om zijn „Concert voor Dubbel Strijkorkest” dat als laatste werk op het programma stond. Tippett onderscheidt zich hierin als een curieus componist, die met vakmanschap een compositie in contour brengt. Interessant op papier, maar als klankbeeld vrij droog en langdradig. Een uitzondering maakt hierop het Adagio Cantabile, dat met meer gevoelsdiepte de monotone atmosfeer met lyrische glans doorbrak. TOON VRANKEN Berkhemer scoorde nog een tweede succes in dit concours. Van de vier andere prijzen, ieder van 100, sleepte hij de donemusprijs in de wacht. Deze werd hem uitgereikt voor de beste inter pretatie van de Sonate van Henkemans in de eindronde. De andere prijswinnaars waren (de in Abcoude woonachtige Zuidafrikaan Ro bin Alleson, die deel uitmaakt van het Nederlands Kamerorkest, Maarten Veeze, docent aan het Twents Conservatori um in Enschede en de Japanse Kaoru Kakudo van het Rotterdams Philharmo- nisch Orkest, uit Capelle aan de IJssel. De jury was als volgt samengesteld: André Jurres, voorzitter en de vmlisten Etienette Alvares Correa, Willem Noske, Jaap Schröder, en Davina van Wely. Het was voor de vijfde maal dat dit tweejaarlijkse vioolconcours werd ge houden. Ditmaal had zich het hoogste aantal kandidaten aangemeld: dertien. Gespeeld moesten worden het eerste deel uit de Frühlingssonate van Beetho ven, Sonate voor viool en piano (1944' van Hans Henkemans, Widmung. voor vioolsolo van Bruno Maderna en een keuzestuk, bestaande uit een of twee delen van vioolconcerten van Bruch, Dvorak. Mendelssohn of Wieniawsky. In 1967 was het Emmy Verhey, die het eerste nationaal vioolconcours op haar naam bracht. Twee jaar later Vera Beths de winnaresse, in 1971 Els Krieg en in 1973 Marjolein de Sterke. Dit jaa; wordt het concours voor het eerst door een manlijke violist gewonnen. Winnaar Joan Berkhemer hoopt nog dit jaar aan het muzieklyceum eir.dexa- Zaterdagavond werd in de Koninklijke Schouwburg „Ce formidable bordel!” van Eugène Ionesco ruim een jaar na de wereldpremière in Parijs voor het eerst in Nederlandse vertaling (van Jacoba van Velde) gespeeld als „Wat een gewel dige rotzooi!” Het werd in de regie van Wim van Rooij wat van de Haagse Comedie ver wacht mag worden: een prachtige, zorg- t toewijding uitge- nieuwe actrices

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 9