GEREFORMEERD PLEIDOOI VOOR EEN SOBERE LEVENSSTIJL Ds. Van der Veen: ,Wij gaan ons niet vermaken in gebieden van onderdrukking’ i I 9 KERKELIJKE ACTIE TEGEN TOERISME NAAR ZUID-AFRIKA I I door Piet Peperkamp 16 MAART 1975 ZATERDAG 1 5 Vermaningen Grondstoffen Consumptie is bezig de levenskansen van volgende generaties ernstig aan te tasten. door Th. J. Koeckhoven Inflatie I 4 I I Vooral van kerkelijke zijde in Nederland wordt de laatste tijd regelmatig geprobeerd om de Nederlandse bevolking attent te maken op de noodsituatie, waarin het zwarte volksdeel in Zuid-Afrika, Na mibië en Rhodësië verkeert als gevolg van de blijvende onderdruk king door de blanke minderheidsregeringen in die landen. Uitgangs punt is dat de bewustmaking van het Nederlandse volk uiteindelijk ten goede zal komen aan de slachtoffers van apartheid en racisme in zuidelijk Afrika. Als de Nederlanders beseffen dat zij medeverant woordelijk zijn wanneer zij niet op allerlei manieren tegen de onder drukking protesteren, zal dit leiden tot nog grotere druk op de hui dige leiders in Zuid-Afrika, Namibië en Rhodësië, die zich schuldig maken aan racisme. De informatiedienst van de gereformeerde kerken in Nederland heeft zijn maanduitgave Kerkinformatie van februari 1975 tot themanummer bevorderd en het de titel Bezitten of bezeten zijn meegegeven. Het hele nummer past in het kader van de oproep tot versobering waartoe de burgers van deze welvaartsstaat van vele kanten worden uitgenodigd. De rooms-katholieke en de hervormde kerk zijn hierin al voorgegaan en ook de Raad van kerken in Nederland heeft zich bezig gehouden met de vragen rondom de christelijke levensstijl. De gereformeerde kerken sluiten hierbij aan met een oproep aan hun kerkleden tot kritische bezinning op onze gemeenschappelijke levensstijl. Zij wijzen met name op de schrijnende tegenstelling tussen de rijke en arme landen. „Steeds luider wordt de vraag of wij ons mogen neerleggen bij economische verhoudingen die voor onze eigen samenleving welvaart, maar voor miljoenen de rand van afgrond en ondergang betekenen”. Tegelijk laten de kerken zien dat de materiële hulpbronnen van deze aarde niet onbeperkt zijn. Zij achten de manier waarop thans met de rijkdommen van de aarde wordt omgegaan niet in overeenstemming met een verantwoord beheer van bodem, water en lucht. De generatie van nu Bezitten of bezeten zijn Prof. dr. B. GOUDZWAARD Ds. R J. VAN DER VEEN De mens heeft zichzelf vergoddelijkt en de natuur aan zijn dubieuze belangen kelijke zijde. Kerken kunnen dus wel degelijk iets doen, als ze maar de moed hebben om tot actie over te gaan.” Waarom die afwijzing van het toe risme naar Zuid-Afrika? Toerisme is In een volgend artikel toont prof. dr. J. Verkuyl zich een pleitbezorger voor een verantwoorde produktie, distributie en consumptie. Volgens hem vallen in de sfeer van de consumptie de belang rijkste beslissingen. Hier juist uit zich onze levensstijl. „Juist op dit terrein vallen de beslissingen over de relatie tussen welvaart en welzijn”. Bezinning op onze consumptie kan ertoe leiden dat geen mens meer omkomen van honger en ondervoeding. Prof. Verkuyl signa leert dat de westerse landen wel voor hun eigen samenleving de prioriteit van deze consumptiegoederen erkennen, maar dat zij in de wereldeconomie nog op geen enkele manier tot verantwoorde consumptie zijn gekomen waar het gaat Ook prof. Verkuyl waarschuwt tegen verspilling en hij roept op tot matiging en matigheid. Het alternatief is de chaos .Om deze te voorkomen is in de westerse samenleving opvoeding tot verantwoorde consumptie dringend nodig. om bevrediging van de elementaire le vensbehoeften. uitgevoerd, omdat die goederen In feite worden gestolen met toestem ming van het regime van Zuid-Afri ka. Het beheer van Zuid-Afrika over Namibië is in strijd met het volken recht en als zodanig ook door de VN gebrandmerkt.” Wl la: sp de se: di< d( zo te menleving. Als aanloop voor een menta liteitsverandering noemt dr. Klapwijk het vertrouwde woord bekering. Dr. B Rietveld acht het in de tegen woordige situatie noodzakelijk in sterke zelfkritiek te leven. Volgens hem geeft onthechting nauwkeurig de gewenste ge zindheid aan van de christen jegens het aardse goed. Een christen vraagt om armoede noch om rijkdom; onderhoud en onderdak zouden hem genoeg moeten zijn. Zo illustreert dr. Rietveld de ont hechting. Prof. dr. B. Goudzwaard pleit voor een ombuiging van de economie. Als God de mens zegt dat hij mag eten van de vruchten van de aarde, ligt daar tevens een wenk aan de mens in besloten datgene te eerbiedigen wat vruchten voortbrengt. Ook de mens van vandaag is als rentmeester verantwoording schul dig over zijn beheer van water, lucht en Als derde punt wijzen de gerefor meerde kerken op de grote verantwoor delijkheid die rust op de gemeente van Jezus Christus. Deze gemeente is immers geroepen zich krachtig in te zetten voor de bestrijding van de armoede in ge rechtigheid en barmhartigheid op het voetspoor van haar Heer. De kerken wijzen dan op de taak van deze gemeen te getuigenis te geven van haar goddelij ke opdracht tot een verantwoord beheer over de schepping, mede met het oog op de zo noodzakelijke levensvoorwaarden voor de mensheid van straks. Aan de kerkleden wordt gevraagd in hun eigen levensstijl tot uitdrukking te brengen dat zij tegenover alle materialisme de grond en de zin van hun bestaan uitslui- Zuidafrikaanse exporten van Nami- bische goederen zijn volgens de anti- racisme-commissie van de Werel draad van Kerken een daad van roof. „Als de VN in deze zaak initiatieven nemen, dan moet de Wereldraad van Kerken zijn morele steun daaraan geven. We willen dat trachten te organiseren,” zo vertelde ds. Van der Veen. De anti-racisme-commissie van de Wereldraad heeft een eigen, gede legeerde bevoegdheid voor het nemen van initiatieven. Voor de actie tegen het toerisme naar Zuid-Afrika stelt de commissie het echter op prijs dat de Wereldraad-top zelf steun ver leent, zodat de publiciteit zo groot mogelijk wordt. onderworpen. De mens vertoont zich als een corrupte rentmeester als een ontaar de aardman die brutaal zijn oorsprong verloochent. Zo brengt hij niet alleen de schepping, maar ook zichzelf in gevaar. De ontaarde aardman ontneemt zichzelf de grond onder de voeten, zegt dr. Bouma. Toch is er nog hoop, vindt hij. „Deze hoop berust niet op menselijke mogelijkheden, maar op Gods hardnek kige trouw aan het werk van zijn han den. Hij geeft zijn schepping niet prijs aan de vernietiging”. Wl op H< ht wi vc ■ga Zt B< ve B Zt w< va B< op Vi he <le de tii Dr. C. Klapwijk wijst in zijn bijdrage op de bijbel, waar God en mens als samenwerkers worden gezien. De mens dient al het mogelijke te doen om de aarde voor iedereen bewoonbaar te ma ken. Dit is een situatieschets van de sjaloom, waarin ieder mens aan zijn trekken komt. Dit is een beeld van de ideale toekomst die nu echter al begon nen is, waar de mens bereid is met God en met zijn medemens samen te werken. Deze situatie moet de kerk levendig presenteren als voorhoede en als lente bode van een nieuwe mensheid. „De kerk leeft niet slechts naar de vrede en de vreugde toe, maar ze leeft ervan en eruit. De vreugde gaat voorop”. In deze christelijke levensstijl mag de mens meehelpen de wereldproblematiek op te lossen. Dit sluit in dat een christen zich verantwoordelijk weet voor de hele sa- Wordt Zuid-Afrika op deze wijze niet te veel in het isolement gedrukt? Dominee Van der Veen: „Het typi sche is dat bij dat argument aheen aan de blanken in Zuid-Afrika wordt gedacht. Wij hebben een toenemende communicatie met de zwarten. Deze relatie met de zwarten moet afgewo gen worden tegen enige confrontatie met de blanke onderdrukker. Wij ge loven dus niet dat wij op isolement voor Zuid-Afrika uit zijn, maar op solidariteit met de onderdrukten in Zuid-Afrika.” Prof. drs. W. Uytenbogaardf vertelt de gereformeerde kerkleden hoe het staat met de grondstoffen. Vanaf zijn komst op aarde heeft de mens zich te goed kunnen doen aan alles wat hij om zich heen zag. Maar nu is de grens in zicht, want de aarde is niet oneindig en de wereldconsumptie neemt in versneld tempo toe. In de eerste veertig jaar van deze eeuw zijn meer delfstoffen ver bruikt dan in alle voorafgaande eeuwen tezamen. En het totale verbruik van delfstoffen na de tweede wereldoorlog heeft het totale voorafgaande verbruik reeds overtroffen. De noodzaak tot ver sobering is dus duidelijk. Aan het slot van zijn artikel doet prof. Uytenbo- gaardt in de eerste plaats een beroep op het verantwoordelijksbesef van de wes terse wereld. Versobering is nodig om onze medeschepselen te behoeden voor de hongerdood en om ieder schepsel aan een menswaardig bestaan te helpen. Kortom, het gaat om meer gerechtigheid in deze wereld. Wie er nog aan twijfelt of hij voor zijn genoegen naar Zuid-Afrika kan gaan, moet zich proberen in te leven in de genoegens van een apartheids- slachtoffer. Ds. Van der Veen: „Het is van het allergrootste belang dat wij ons niet vermaken in de gebieden van de onderdrukking.” Afrika en om af te zien van zgn. „bezoekreizen” van verantwoordelijke leiders uit politieke of kerkelijke sfeer naar Zuid-Afrika. „Dit zijn die zogenaamde bezoekers, die zelf moe ten gaan kijken hoe de zaak in elkaar zit,” legde dominee Van der Veen uit. Aan het slot van zijn artikel be schrijft prof. Goudzwaard de inflatie niet als een onontkoombaar noodlot, maar als een beweging die ontstaat wanneer de mensen en samenleving on der de consequenties van hun eigen, handelen uit willen. Onze eigen levens stijl is de beslissende factor volgens prof. Goudzwaard. De commissie van de Wereldraad heeft ook het vraagstuk van de des investering opnieuw besproken. Des investering betekent dat van buiten landse bedrijven (bijvoorbeeld Neder landse) wordt geëist dat zij hun in vesteringen uit Zuid-Afrika terug- Halen de aktiviteiten van de kerken iets uit? Dominee R. J.. van der Veen, leider van de werkgroep Betaald Antwoord en voor Nederland lid van de anti-racisme-commissie van de Wereldraad van Kerken te Genève, antwoordde deze week met een voor beeld uit de Verenigde Staten. „Texa co Oil heeft,” zo zei hij, „als vierde oliemaatschappij van Amerika beslo ten» om af te zien van verdere inves teringen en exploitatie in Namibië. Dit is gebeurd na aandrang van ker- trekken, omdat zijn economische en financiële inspanningen mede ten goede komen aan een regering, die de zwarte bevolking benadeelt. Dominee Van der Veen: „We willen de kerken in Europa benaderen, die met deze desinvestering moeite hebben. De kerken die zeggen: kunnen wij niet beter voor hervorming werken door bij de betrokken bedrijven aan te dringen op betere lonen en erkenning van de vakbonden voor de zwarten? Wij willen aan deze kerken vragen om eens een rapport over te leggen over hetgeen zij bereikt hebben. Heb ben de bedrijven geantwoord op hun dringende vragen om verbetering van de arbeidsvoorwaarden voor de zwar ten, hoe hebben de bedrijven geant woord en als er antwoord is geko men, staan de resultaten dan in enige verhouding met de toenemende on derdrukking in Zuid-Afrika?” dat ook de christenen in de ondernemin- i gen zich vreselijk hebben gecompromi- teerd. Een groepje huisvrouwen vraagt gewoon om wat soberheid op verjaar- dagfeesten. Het nummer besluit dan met enkele concrete vermaningen en aanwij zingen die heel kort kunnen worden samengevat in: minder bewapening, drastische beperking van het energiever bruik, zuinigheid met voedsel en een betere voedseldistributie naar arme lan den, verantwoorde gezinsopbouw en ma tiging van de bevolkingsgroei, een nieu we soeiaal-economische wereldorde, af remmen van de uitgaven voor reclame, een halt toeroepen aan de drang van steeds verdergaande opwekking van be hoeften, spaarzin in de huishoudbudget ten van de gezinnen en zuinigheid ten slotte in de plaatselijke kerkelijke begro tingen. Dit alles is voldoende stof tot bezinning voor gespreksgroepen. Als het maar ergens toe leidt. Kerkinformatie is verkrijgbaar bij het alge meen bureau voor de gereformeerde kerken, Koningslaan 11 te Utrecht. De prijs bedraagt twee gulden. In zijn bijdrage brengt drs. C. Koet sier de kerkleden de eerste christenge meente voor ogen. Deze beschrijft hij als een geheel nieuwe gemeenschap, waar het gemeenschappelijk belang werd ge steld boven het persoonlijk belang. Drs. Koetsier wil de eerste christengemeente zien als een inspiratiebron voor christe nen die vandaag zoeken naar een nieu we levenswijze. Hij is realist genoeg om te beseffen dat lang niet alle kerkleden de eerste gemeente kunnen navolgen. Daarom ziet hij hier meer kansen voor de kleine gemeenschappen van christe nen „die een oefenplaats wil zijn van samen delen en van vernieuwing van de levensvormen”. In deze kleine ge meenschappen ziet drs. Koetsier de over levingskans van de kerk. Het themanummer eindigt met een reeks lezenswaardige bijdragen van ano nieme personen. Een ondermeer bekent Dominee Van der Veen vertelde in een IKOR-radioprogramma een en ander over de resultaten van een deze week in Genève gehouden vergadering van de anti-racisme- commissie van de Wereldraad van Kerken. Het eerste besluit dat daar werd genomen, is, zo zei hij, dat aan het dagelijks bestuur van de Wereld raad, dat in april vergadert, een voorstel wordt voorgelegd om de ker ken en christenen in de gehele we reld op te roepen om niet meer mee te doen aan toerisme naar Zuid- in volgorde van grootte de derde bron van deviezen voor Zuid-Afrika. De Zuidafrikaanse regering gebruikt de via het toerisme verdiende devie zen, zo benadrukte dominee Van der Veen, voor de uitvoering van haar onderdrukkingsbeleid en voor de aan koop van wapens. „Wij moeten geen geld toespelen aan het onderdrukken de regime door naar wilde dieren te kijken en te genieten van het Zuidaf rikaanse klimaat.” bodem. De huidige crisis ziet prof. Goudzwaard als een signaal dat wij kennelijk op deze wereld op een ver keerde manier aan het huishouden zijn. We zullen daarom niet het nut maar de sjaloom voorop moeten stellen. „Want sjaloom wijst heen naar vrede en naar een verzadigd worden met goederen, in plaats van de eeuwige honger naar meer. Het wijst ook heen naar arbeid die zinvol is,, omdat er iets van het verantwoordelijk mee-scheppen en mee vormen met de Schepper van hemel en aarde in is opgenomen. Ons echte geluk- en dat is wat anders dan nutis meer gediend met een genoeg aan goederen dan met een teveel, en is meer gediend met arbeidverrij kende dan puur arbeids besparende technieken”. Het thema van Bezitten of bezeten zijn is toegespitst op het grondstoffen verbruik. De artikelen in het nummer cirkelen hieromheen. De reeks artikelen wordt geopend met een bijdrage van ds. Hans Bouma die schrijft over de ontaar de aardman. De mens staat niet op zichzelf, zegt Bouma. Van nature hoort hij bij de aarde. Bovendien is de mens vast gebonden aan zijn soortgenoten, zijn medemensen. Dan is er voor de mens nog een derde oriëntatie: God. In de bijbel komt de mens ook als beeld van God aan het licht. De mens krijgt tot taak de aarde te bewerken en te bewaren en verder zal hij Gods beeld moeten vertonen. De praktijk leert wat de mens van zijn opdracht heeft ge maakt. Een andere punt dat in Genève aan de orde is geweest, is Namibië (ook bekend als Zuidwest-Afrika), dat ille gaal door Zuid-Afrika wordt be stuurd. Ds. Van der Veen: „Vanuit de Wereldraad willen we steun geven aan de Raad voor Namibië van de Verenigde Naties. Deze Raad voor Namibië wil binnenkort beginnen met een proces van beslaglegging op alle goederen die vanuit Namibië worden tend willen zoeken in het evangelie van Jezus Christus.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 16