Noordierse kinderen zouden wel naar Nederland terug willen i Kerken doen niets tegen Ierse terroristen ERKENNING VAN FALEN DOOR KERK I Gelach z J door Rudolf Bakker Geboortebeperking Opgeblazen Leeuwarden rI i 8 19 75 1 5 MAART ZATERDAG ■i Terwijl er in Ierland meer mensen naar de kerk gaan dan ergens anders in Europa, is de geloofscrisis er achter deze vrome facade groter dan waar ook. De kerken hebben niet alleen door het vasthouden aan achterhaalde geloofsinterpretaties bijgedragen tot het in stand houden van een bloedig conflict, ze hebben ook weinig of niets gedaan om het conflict te helpen oplossen. Het is daarbij van de gemiddelde Ier bekend dat hij hoewel aller minst verstoken van normale geestelijke vermogens er geen gewoonte van maakt om zelfstandig na te denken. Wat hem van hogerhand wordt verteld, geloofd hij, en des te dieper naarmate hogerhand de uiterlijke insignes van een der kerken draagt. Wanneer na ruim vier jaar van moorden en brandstichten het aantal doden in Ulster al meer dan elfhonderd bedraagt, het aantal blijvend ver minkten in de honderden loopt en de materiële schade in de miljoenen, mag men zich enige vragen stellen over de verantwoordelijkheid die de kerken voor deze apocalyps mede dragen. De nieuwbouwbuurt in Belfast die „Victoria Bar rack” heet, is niet te vergelijken met Leeuwarden, maar diep ellendig is het er op het eerste gezicht nu ook weer niet. Het regenwater tekent bruine strepen op het beton en het tocht er om alle hoeken. Toch zouden de jongens en meisjes die rond december dankzij de „Aktie Hulp Noord-Ierland” in Leeuwar den waren, het best in de afwisselende hoog- en laag bouw van de „Barrack” kunnen uithouden. Als er maar niet die altijd durende dreiging was. De katholieken van „Victoria Barrack” wonen in een getto. Hun buurt is omgeven door de vijandelijke horden der protestanten. In de avond en de nacht doen zij invallen. Ze schieten de mannen neer en blazen huizen en pubs met hun zelfgemaakte bom men op. Na gedane arbeid verdwijnen ze in de wir war van hun eigen protestantse straten. Ook de protestantse straten vormen een getto. De bewoners moeten zich er te weer stellen tegen de aanslagen van de katholieke IRA-terroristen. En nu de IRA de wapenstilstand getekend heeft, blijven er de zogenaamde sectarischs moordenaars. Wie na het vallen van het duister de voordeurbel beantwoordt, kan in koelen bloede worden neerge knald. Wie naar de pub gaat, kan wel eens nooit meer thuiskomen. Belfast is een dambord waarop de witte en zwarte vlakken de aaneenrijging van katholieke en protestantse gettos aangeven. Wie op de rand van deze vlakken leeft, is er het ergst aan toe. i is L i r o m» i zeggen komen ze niet S: 'f meer naar de kerk Kinderen op de stoep van het jeugdhuis in Victoria Barrack- Peter Campbell en rechts Michael Martin. Op de achtergrond de opgeblazen pub „Starry Plow”. Thomas Totley, Brendan Madden, Irene Burke en Philomena McLuskey (v.l.n.r.). In ons land staan de jeugdige „ka tholieken” en „protestanten” eerst als twee vreemde diersoorten tegenover elkaar. Als ze eenmaal hebben uitge vonden dat ze allemaal tot hetzelfde mensenras behoren, is de bedoeling van de actieleiders dat ze deze ont dekking later thuis verder zullen ver tellen. Om hen daarbij te helpen, vertrek ken ieder weekend uit Belfast auto- ding van de protestantse UDA is. Ik registreer bij mezelf dat iedereen dat ook best weet en dat de kardinaal zich ongevraagd en ten onrechte verdedigt. Achter de nieuwbouw van Victoria Barrack gaat het katholieke getto nog een eindje door, tot waar een oudere generatie van dat soort hel geverfde arbeidershuisjes ligt waaruit Belfast grotendeels bestaat. Hier ligt de ka tholieke pub de Starry Plow. Hij werd een dag voordat ik er was, door extremisten van onbekend gebleven protestantse huize opgeblazen. de. Hij heet Michael Martin en ik sprak hem samen met zijn vriend Perry Campbell. Ook zij waren bei den in Nederland. We staan voor de gedeeltelijk dichtgespijkerde pui van de Starry Plow. Bij de ontploffing werden twaalf ernstig gewond. Een vrouw van 50 jaar die in de pub assisteerde, verloor beide benen en een arm. Kardinaal Conway ziet het probleem van de geboortenbeperking als de basis voor allo ellende in Ulster. Als in 1920 de grenzen om het nieuwe Ulster zijn getrokken wanen de protestanten zich veilig. Zc vertegenwoordigen 65 percent van de bevolking, de katholieken maar 35 pet. Maar dan worden de protestan ten bang, aldus de kardinaal. Ze besef fen dat de katholieken hun geboorten niet beperken en wel eens kunnen uit groeien tot een meerderheid. Van af dat moment beginnen de protestanten het de katholieken zuur te maken. En wel zo zuur dat ze na een halve eeuw nog niet boven hun 35 pet. zijn uitgegroeid. Wat boven dit percentage ter wereld kwam, emigreerde. Ik vraag de kardinaal: als uw volge lingen zo diep religieus zijn, had het dan geen zin gehad de aanvoerders van de IRA in de ban te doen? De kerkvader barst m een hartelijk gelach uit. „Dat is na Vaticaan 2 onmogelijk”, zegt hij. (Vaticaan 2 is het door paus Joannes geïnspireerde concilie, dat van 1962 tot 1965 duurde en geacht werd de kerk te moderniseren). bussen uit de getto’s om de vrienden van weleer naar „neutrale” kampen buiten de stad te brengen. Daar pro beert men de relaties te continueren die in Nederland zijn ontstaan, maar die door het Belfaster gettoleven weer verloren dreigen te gaan. Terwijl een fijne regen van glas en metaal naar beneden kwam en de doodskreten uit de puinhoop opste gen, was er een enkele jongen die de straat afzette en het verkeer omleid- trum met drie of meer leiders, die elkaar in toerbeurt de hele dag door en tot diep in de avond opvolgen. In het kamertje kapotte cra- pauds, een vergane driezitsbank ontmoet ik de veertienjarige Tho mas Turley, Philomena McCluskey en Irene Burk en de vijftienjarige Bren dan Madden. Ze kijken verlegen en zeggen niet veel. Philomena en Irene dragen een soort hoogwaterbroeken zoals je die in Leeuwarden niet ziet. Ze vertellen vol trots dat ze in Leeu warden hebben paardgereden en ge schaatst (op de kunstijsbaan), dat ze van alles hielden behalve van stamp pot en dat ze geschrokken waren van het vuurwerk met Oud en Nieuw. En ze willen allemaal wel weer terug. De kardinaal vertelt me dat de indruk wordt gewekt alsof alle elfhonderd do den voor rekening van de IRA komen, terwijl een groot deel voor verantwoor- Hij zei ook dat de Ieren in feite van een kerkelijke, niet van een seculaire samenleving, deel uitmaakten. Wat deze kerkelijke staat inhoudt voegde de kar dinaal er meteen aan toe: haar basis is de grondwet met daarin opgenomen het verbod tot echtscheiding. Het is dus de kardinaal die bepaalt zowel voor de protestanten als voor de katholieken wat „diep religieus” precies betekent. indruk. In juni 1972 heeft hij in een rede gezegd dat de Ierse samenleving zowel de katholieke als de protestantse een diep religieuse samenleving is. Protestantse geestelijken geloven dat excommunicatie in het terroristenkamp wel degelijk enig effect zou hebben gesorteerd. Het Ierland van de kardinaal vertoont bovendien ook niet het gering ste spoor van de vooruitstrevende ge dachten die aan Vaticaan 2 ten grond slag liggen. Katholieke Ieren kan men opgewondener maken door over geboor tebeperking te beginnen dan over de elfhonderd doden. verschuilen, met welk argument alles gerechtvaardigd wordt. De bedoeling van de Actie Hulp Noord-Ierland is niet alleen om de Ierse kinderen een tijdje uit de ellen de te halen. De hoop is ook dat zij de basis zullen leggen voor de vredesge- neratie van morgen. De groep van Thomas Tyrley en zijn vrienden be stond uit 18 protestanten en 18 ka tholieken. De Actie Hulp Noord-Ierland zoekt bij voorkeur kinderen uit die op de raaklijnen van de getto’s wonen. In een enkel geval kwam het voor dat een groep na terugkeer uit Nederland de prikkeldraadversperringen door knipte die de ouders om hun buurt hadden aangebracht. Dat is wat de actie beoogt, en tegelijkertijd een doel dat in al zijn gevolgen nog vele lichtjaren verwijderd lijkt. Het komt nog steeds voor dat kinderen uit Nederland teruggekeerd in eigen kamp worden lamgeslagen omdat ze proberen de verzoening te preken. van Ierland is aartsbisschop Simms. Hij zetelt in een ijskoude residentie in ler- lands oude hoofdstad Armagh, en hij ontvangt me met thee, koekjes en hoffe lijke conversatie. De protestantse kerk leider weet alles van het beroemde „Book of Kells” (Codex Cenannensis) dat in Dublin in een betonnen gebouw ach ter kogelvrij glas te bewonderen valt. Wat weet deze ascetische intellectueel van de wegen waarlangs zijn land uit het moeras van een bloedige burgeroor log geleid moet worden? De aartsbis schop blijft op de Vlakte. Als ik weer buiten sta, herinner ik me niet dat hij iets heeft gezegd wat het opschrijven waard zou zijn. E. De kinderen in „Victoria Barrack” liggen de hele dag in de frontlijn. Op de torenflats staan gecamoufleerde uitkijkposten van waaruit gehelmde Britse militairen de buurt iedere se conde van de dag onder schot hou den. En dan verschijnen van tijd tot tijd vanachter bomen, uitgebrande te lefooncellen of garages de tot de tanden gewapende patrouilles. De tegenpool van kardinaal Conway is niet aartsbisschop Simms, maar de zelf- made deminee Ian Paisley. De schade die hij met zijn donderpreken aan de vrede in Ierland heeft aangericht, wordt door de meeste kenners van het gebied als onmeetbaar beschouwd. In de eerste plaats is hij een gewiekst politicus, die zijn ronde boord en zijn zelf-ontworpen preekstoel gebruikt om er bij de goedge lovige Ieren in te hameren wat hij maar wil. Een van de dominees die deel heeft genomen aan de onderhandelingen die leidden tot een wapenstilstand met de provisionele IRA vertelt me over dit probleem. Als ik hem vraag waarom de kerken niet iedere week een kleine hoe veelheid toorn in hun preken hebben gemengd, in de hoop daarmee de gelovi ge schapen tot bedaren te brengen, geeft hij een mismoedig antwoord: „Als wij onze volgelingen over hun bigotterie en huichelachtigheid de waarheid zouden vertellen, zouden ze eenvoudig niet meer in de kerk komen. Als onze belangrijk ste taak beschouwen we: ze voor alles bij elkaar te houden. Maar we erkennen dat we als kerk hebben gefaald”. Het hoofd van de (protestantse) Kerk In hetzelfde Armagh staat de residen tie van de katholieke primaat van gans Ierland, William kardinaal Conway. Hier is het kleiner, warmer en pluche. De 62- jarige kardinaal een Belfaster, gebo ren in een klassiek katholiek getto maakt een levenslustige en krachtige De kardinaal vertelt me op daad krachtige toon dat hij de IRA „Stupid” (dom) vindt en dat je met ze „als tegen een muur” praat. Ook deelt hij ieders mening dat ze zich te gemakkelijk ach ter het argument van „Oorlog is oorlog” Tussen dit machtsvertoon ontmoet Ik vier kinderen die rond Kerstmis in Leeuwarden waren. Het is in de openbare speelhal van de buurt. Op de plaats die Victoria Barrack heet, stonden vroeger inderdaad kazernes. De speelhal is de vroegere militaire gymnastiekzaal. Vanaf het hoge pla fond hangen autobanden aan lange touwen naar beneden, waarin de knapen als apen slingeren. In een zijkamertje zetelen de leiders. Iedere probleembuurt heeft zijn opvangcen- Twee vijftienjarige meisjes, kaal ge schoren en vastgebonden aan een hek, werden door Britse soldaten aangetrof fen in de katholieke Fallswijk in Bel fast. Om hun nek een bord met de tekst „self-confessed TOUT”, Ulster-slang voor aanbrengen. „Als we ze de waarheid Ze lopen of ze hun leven niet zeker zijn, en dat zijn ze ook niet. Ze steken hun geweren als poken voor zich uit. Ze rennen van de ene dek king naar de andere. Meer dan drie honderd Britse soldaten werden in de afgelopen paar jaar vanuit hinderla gen neergeschoten. De pogingen die tot een oplossing van het „geschil” worden gedaan, komen dan ook niet van de kerken. Ze komen van rechtschapen en goedertieren mannen en vrouwen uit de burgerij. Het kunnen dominees of katholieke geestelijken zijn, maar er zijn ook onderwijzers bij en mensen uit het bedrijfsleven. Het is slechts om de traditionele facade op te houden, dat de indruk wordt gewekt alsof de kerken het allemaal zelf hebben gedaan. Deze mensen van goede wil zijn voor namelijk verenigd in de „New Ulster Movement”. Hier ontmoet men de man nen die met de IRA en met de UDA in geheime samenkomsten proberen het ge zond verstand weer een kans te geven. Het zijn de naamloze burgers die zich eerst van het harnas van het geloof hebben ontdaan. Het geloof dat in Ier land de vrede in de weg staat. Perry vertelt me dat hij nog iedere week naar het kamp gaat om er zijn protestantse vrienden te ontmoeten die hij in ons land leerde kennen. Beide jongens zouden best naar Ne derland terug willen. Maar eerst zijn nieuwe lichtingen aan de beurt. De Nederlandse organisatoren ontmoet ten op een dag vier jongens die hun spraak waren kwijt geraakt. Dat kwam door de schok toen ze hun vaders en broers voor hun ogen za gen neerknallen. De bedoeling is dat ze bij Nederlandse pleegouders van de schrik bekomen. De hoop is echter op de neutrale ontmoetingsplaatsen buiten Belfast gericht. Maar iedere week staren de „oud-gedienden” uit Nederland elkaar langer aan, duurt het langer voor het moeizaam gelegde contact er weer is. Terwijl Ulster langzaam maar zeker afzakt naar een toestand van regelrechte burgeroorlog. Toch vinden achterdochtige protestan ten dat de protesten van de kardinaal tegen het IRA-geweld meestal wat laat komen, en gemengd zijn met te veel begrip voor de daders. Ze verwijten hem kleine kinderachtigheden, zoals zijn wei gering om van het Noordierse vliegveld Aldergrove naar Rome te vertrekken. Hij reist daartoe eerst naar Dublin en stijgt dan van het veilige katholieke vliegveld op. i j «E

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 18