Theo lokt haaien met een bandrecorder s fl Spelen met geluid beneden de gehoorgrens DUIKER WIL DOOD VAN VRIEND WREKEN 1 in door Pieter Bok Geluidsbarrière Subsonische trillingen Ij gÉ. ZATERDAG 1 5 MAART 1975 23 550- De filmindustrie heeft er een nieuw speeltje bij gekregen, waar van voor het eerst gebruik wordt gemaakt in de film „Earthquake”, die komende week in première gaat: geluid dat beneden de gehoor grens ligt en daardoor meer wordt gevoeld dan gehoord. In het buitenland wekt de film thans al sensatie. Overigens wordt met ge luid beneden de gehoorgrens ook op ander, bepaald niet recreatief terrein geëxperimenteerd: als oorlogswapen. Geluid ontstaat door trillingen in de lucht of via een of ander ap paraatje. Wij ervaren die trillingen door de trommelvliezen in onze oren. De trillingen van die vliezen worden door zeer gevoelige na tuurlijke „instrumentjes” achter de trommelvliezen omgezet in zenuwprikkels, die in de hersenen als „geluid” worden geïnterpre teerd. Dit gehoororgaan is uitermate gevoelig. Wanneer het trommel vlies slechts 0,000000001 cm in een bepaald ritme in en uit buigt, wordt dit reeds als geluid geregistreerd. Dat is de orde van grootte van de diameter van een waterstofmolecule. I I L sen, rs, rc es Earthquake, voor heel solide bioscopen iam- nds Niet alle geluidstrillingen worden als geluid door het hoorogaan en het zenuwstelsel geregistreerd of bewust gemaakt in de zin van geluid. Er bestaan gehoorgrenzen, dat wil zeg gen onderste en bovenste grenzen aan de frequentie of golflengte van de trillingen die als geluid worden erva ren. een ver- ver- Dat voorvoelen kan men zelfs let terlijk opvatten. Want geluidstrillin gen van zeer lage frequentie werken, hetzij via de gehoororganen die ze niet als geluid doorgeven maar wel registreren, of via andere zenuwpro cessen, als een gevoelservaring. Hoe dat allemaal precies werkt heeft men nog niet door, maar het zuivere ge- voelseffect van subsonische trillingen is een ervaringsfeit. por- in- i ar- sala- per- ■den. B.V., Ierse itoor talk- dein trillingen in een glas veroorzaakt, dat het barst. De geluidsbarrière in de lucht heeft vliegtuigconstructeurs indertijd voor grote problemen gesteld. Er zijn heel wat testpiloten om het leven geko men in proefmodellen van vliegtui gen die de geluidssnelheid benaderden, voordat men begreep dat de toestel len voor het veilig doorbreken van deze snelheid aan speciale voorwaar den moesten voldoen. De eerste mens die met een vlieg tuig de geluidsbarrière doorbrak was de Amerikaanse testpiloot Charles Yeager op 14 oktober 1947 in een experimentele Bell-X-1. Tegenwoor dig wordt met vliegtuigen al driemaal de snelheid van het geluid gehaald, en in raketten en ruimtecapsules wordt zelfs die snelheid ver overtrof fen. In India zijn de slangenbezweerders altijd een grote toeristische trekpleis ter geweest. Het oude sprookje van de rattenvanger van Hameien, die eerst de ratten betoverde en daarna de kinderen uit deze Duitse stad, heeft de jeugd jarenlang geboeid. Als vervolg hierop nu het ware verhaal van Theo Brown, de haaienlokker. Theo Brown is veertig jaar, geoe fend onderwaterzwemmer en oceaan- kenner. Hij heeft voor het World Life Research-instituut in Californië en voor het Institute of Medical Rese arch in Frans-Polynesië gewerkt. Haaien hebben hem zijn hele leven geboeid. Als jongen zwom hij ze met zijn leeftijdgenootjes al geregeld te gemoet in de kustwateren van zijn geboorteland Australië. Dan probeer de hij ze voor de grap aan de har poen te rijgen. Geluid kan uiterst merkwaardige gevolgen hebben. Over één vrij alge meen bekend feit willen wij iets uitvoeriger zijn, namelijk het door breken van de „geluidsbarrière” door ig is oten de r. Op zekere dag sloeg in de buurt van Sydney het noodlot toe: Theo Brown zag hoe een enorme haai, die hij niet had zien aankomen, vriendje dat naast hem zwom, slond. Machteloos zag hij het schrikkelijke gebeuren aan; hij her- Het frequentiegebied voor de ge- hoor-zone ligt ruw genomen tussen de 500 en 4000 hertz, dat wil zeggen 500 tot 4000 trillingen per seconde. Naar de frequentie hoger is, derhalve de golflengte korter, doen de trillin- gern zich als een „hogere” toon voor. Zeer hoge tonen hebben een hoge frequentie en korte golflengte, zeer lage tonen een lage frequentie en betrekkelijk lange golflengte. Het vermogen om geluiden van uit eenlopende frequentie waar te ne men verschilt van mens tot mens. De bovenste en benedenste gehoorgrens verschillen van individu tot individu, maar over het algemeen zijn die verschillen relatief gering. Andere diersoorten, bijvoorbeeld vleermuizen en honden, hebben een veel hogere bovenste geluidsgrens: zij ervaren trillingen met een voor men sen niet meer waarneembare, hoge frequentie nog wel als geluid. Al lange tijd wordt daarvan ge bruik gemaakt door fnensen die hon- de-fluitjes hanteren. Die produceren een zo hoge toon, dat het fluitje voor mensen niet waarneembaar en dus niet hinderlijk is, maar door honden kan worden gehoord. Ze kunnen daarmee naar hun baas worden te ruggeroepen. Aan de andere kant van het ge- luidsspectrum, bij de lage frequenties, zien we soortgelijke verschijnselen. Maar naast dit „subsonische” geluid, dat te laag is voor de menselijke gehoorzin, doen zich nog andere ver schijnselen voor, waarop het nieuwe „speeltje voor de bioscoop” berust, maar ook nieuwe oorlogswapens. innert het zich nog zeer levendig. Het voorval ontmoedigde hem echter niet. Hij bleef het gedrag van de haaien van zeer dichtbij bestuderen. Hij is vele keren op het nippertje aan de dood ontsnapt. Een onderwaterge- vecht met een levensgevaarlijke haai heeft littekens bij hem achtergelaten; hij ontkwam toen ternauwernood. Tijdens zijn langdurige en gevaar lijke duiken peinsde Theo Brown over manieren om zwemmers, duikers en gestrande zeelui te beschermen tegen de vraatzucht van mensetende haaien. Hij vond er een. Na 14 jaar zoeken en proberen heeft hij iets uitgevonden dat de aandacht van verscheidene regeringen heeft getrokken. Als u bereid bent een duikersuitrusting aan te trekken en Theo Brown op een van zijn gevaarlijke tochten te volgen, zult u getuige zijn van een zeer vreemd schouwspel. Theo Brown is uitgerust met een grote verzameling instrumenten miniatuur-bandrecorders, microfoons en luidsprekers. Hiermee wordt on derwater het specifieke geluid uitge- Dat houdt onder meer verband met de resonantieversehijnselen, waarover wij eerder in dit artikel schreven. Alleen theaters met een zeer hechte bouw en bovendien met een grote verscheidenheid aan dragende con- structiematerialen mogen met een dergelijke installatie worden uitgerust om te voorkomen dat zij „barsten” door de subsonische trillingen, zoals een wijnglas barst door een zangstem van passende hoogte en sterkte. Het is zelfs zo, dat ook na verant woorde controle de bioscopen waarin „Earthquake” wordt vertoond, na drukkelijk waarschuwen dat zij iede re aansprakelijkheid voor het welzijn van het publiek tevoren afwijzen. Dat geldt niet allen de (te verwaarlozen) gevaren voor instorting van de bio scoop of andere materiële gevolgen, maar vooral de emotionele en licha melijke gevolgen voor de kijkers. Hoofdzakelijk is deze waarschu wing een reclamestunt, maar bepaald niet voor honderd percent. Het gaat om een experiment, waaraan nogal wat twijfelachtige kantjes zitten, om dat voldoende ervaring op dit gebied ontbreekt. Merkwaardig is, dat experimenten op dit gebied wel degelijk allerlei gegevens hebben opgeleverd maar dat die gegevens niet beschikbaar zijn, behalve in de zeer besloten kring van militaire deskundigen in verschillende landen. Het effect van sterke geluids trillingen beneden de gehoorgrens is namelijk al jaren in studie bij mili taire research-instituten. Bekend is, dat zowel Frankrijk als Israel diepgaande studie heeft ge maakt van geluid als oorlogswapen, waarbij het zich vooral toelegde op onderzoek in het frequentiebereik van 1 tot 20 hertz. Daarbij zouden niet alleen vernietigingswapens wor den ontwikkeld, maar ook wapens die een funeste werking hebben op het menselijke zenuwstelsel, vooral wan neer dit gecombineerd wordt door massale geluidseffecten die wel in het menselijk gehoor liggen. Wat hoorbaar geluid, mits op de juiste wijze toegepast, vermag op het gebied van paniekzaaien, heeft de ont knoping van het recente gijzelings drama in de kerkzaal van de Sche- veningse strafgevangenis laten zien. Aangenomen mag worden, dat ook in Amerika en in Rusland studies over de toepassing van geluid bene den de gehoorgrens als oorlogswapen volop aan de gang zijn, sinds enige jaren geleden Frankrijk de eerste initiatieven daartoe heeft genomen. Daarop berust het effect, dat de makers van de film „Earthquake” hebben ingebracht in de geluidsom- lijsting van hun rolprent. Het bio scooppubliek krijgt tijdens het zien en vooral aanhoren van de film op zeer suggestieve wijze de indruk, midden in het gebeuren te staan door niet alleen de beelden van een ver woestende aardbeving tet zien en de angstaanjagende geluiden die ermee gepaard gaan te horen, maar als het ware ook het subsonische geluid te „voelen”. Terwijl op het doek fantastisch rea listisch de uit plastic opgebouwde stad Los Angeles door een aardbeving met een kracht van 9,9 op de schaal van Richter volkomen verwoest wordt, dendert uit speciaal aange brachte luidsprekers rond het film doek en uit alle hoeken van de zaal het subsonische geluid op het publiek af. Een extra geluidsband naast de normale levert trillingen op in het frequentiegebied van 20 tot 125 Hertz. Deze niet hoorbare maar zeer voelba re geluiden liggen op een hoog ener- gieniveau. Het effect blijkt onthut send te zijn. Deze techniek wordt niet alleen geraffineerd gebruikt bij de aardbe ving zelf, maar ook bijvoorbeeld bij ieder geval elke van de twaalf men- sen-etende soorten zal verdrijven. Zijn apparatuur bestaat uit bandre corders, die in verbinding staan met zeer gevoelige luidsprekers. Een grote Australische firma financiert zijn werk. Hij wordt ook geholpen met de bouw van een speciale onderwater- uitrusting De haaienlokker werkt vooral in de zeeën rondom Australië, Nieuw-Gui- nea en Frans-Polynesië, waar veel haaien zijn. „Binnen twee jaar zal mijn apparatuur tot de uitrusting van alle schepen en transatlantische vliegtuigen behoren en zodoende het leven van mensen redden. Ze zal de haaien wegjagen”, voorspelt hij. Theo Brown zegt niet veel over de technische kant van zijn uitvinding. Omdat de apparatuur ook kan wor den gebruikt om andere grote vissen dan haaien te lokken, is hij bang dat sommige mensen het systeem ver keerd zullen gebruiken en zodoende de aanstoot geven tot een ontvolking van de oceanen, „die toch al te veel worden uitgeput door de industriële visserij.” de nakomende rampen, zoals de vloedgolf van ruim een miljoen liter water, die zich direkt na de aardbe ving zelf per minuut over de ten dode opgeschreven stad stort. Vanzelfsprekend zijn er speciale geluidsinstallaties nodig om deze ef fecten in een bioscoop te realiseren. De normale geluidsinstallaties zijn daarvoor niet geschikt, omdat zij ge bouwd zijn voor de geluidsweergave binnen de gehoorgrenzen. In Amerika zijn al ruim zestig bioscopen met deze speciale appara tuur uitgerust, in Engeland slechts enkele tientallen. Dat betrekkelijk geringe aantal is niet alleen te wijten aan de kosten, maar ook aan een wat beangstigende bijkomstigheid. Geluidstrillingen ver beneden de gehoorgrens hebben niet alleen de onaangename eigenschap dat zij voor mens en dier angstgevoelens kunnen oproepen, maar zij kunnen ook mate- riaalschade aanrichten. vliegtuigen, waarbij knallen ontstaan die al duizenden ruiten hebben doen sneuvelen en ook andere materiële schade hebben veroorzaakt. Wanneer een vliegtuig de geluids barrière doorbreekt, passeert het de snelheid van het geluid door de lucht (ongeveer 331 meter per seconde) Op dat moment treden er merkwaardige verschijnselen op: alle geluiden van het vliegtuig zelf (van motoren etc.) en van de wrijving met de lucht worden dan „verzameld” in de ge luidsgolf van die snelheid, doordat de geluidsbron (het vliegtuig) „meeloopt” met de geluidsgolf. De geluidssterkte wordt daardoor geaccumuleerd, opgestapeld, versterkt, waardoor deze opeenhoping van tril lingen zo krachtig wordt, dat een knal effect wordt bereikt. Kilometers lager op aarde zijn allerlei materialen, zo als glazen ramen, niet meer bestand tegen de hevigheid van de trillingen. Overigens is dit slechts één (simpel voorgesteld) aspect van het doorbre ken van de geluidsbarrière, waarbij veel meer factoren van invloed zijn op de gevolgen, onder meer de „ei gen” trillingsfrequentie” van longitu dinale luchtgolven, waardoor reso- nantieverschijnselen optreden. Dergelijke resonanties, die, onge veer zoals in laser-Iichtstralen, de trillingsactiviteit verhogen, vinden wij ook bij het „zingen” van glazen, wanneer men de rand daarvan met een natte vinger bestrijkt en ook bij het stuk-zingen van glazen, wanneer een voldoende krachtige stem in het juiste golflengtegebied zulke heftige Inmiddels zijn we wat afgedwaald van het oorspronkelijke thema van dit verhaal, de mogelijkheden van geluid beneden de gehoorgrens. Er zijn allerlei, ook natuurlijke gebeurtenissen die geluid produceren, zoals wind, onweer, aardbevingen etc. Die geluiden liggen niet allemaal bin nen de menselijke gehoorgrenzen. Er zijn aanwijzingen, dat vele diersoor ten andere gehoorgrenzen hebben en uit voor de mens onhoorbare geluiden al de nadering van onheil kunnen concluderen, zoals bijvoorbeeld inlei dend gerommel van zeer lage fre quentie bij aardbevingen. De dieren worden dan onrustig. Zij voorvoelen instinctief dat er iets bijzonder on aangenaams op komst is. Mark Robson en Jennings Lang fungeerden als producers van de film, die in technicolor en „Panavision” is opgenomen en die het nieuwe geluidssys teem „Sensurround” introdu ceert, waardoor het publiek de sensatie ondergaat van zich in het centrum van de aardbeving te bevinden. Het verhaal is speciaal voor deze film geschreven door Ge orge Fox en Mario Puzo. Op de foto een van de beelden uit de film ten tijde van de verwoes tende aardbeving met een kracht van 9,9 op de schaal van Richter, die Los Angeles in puin legt. De film Earthquake is een Universal-produktie. zonden, dat gewonde vissen met hun staart maken. De haaien komen van honderden meters afstand snel en hongerig op dat geluid aanzwemmen. Dan is het de hoogste tijd om naar de oppervlakte en de veiligheid van de kleine ronddobberende boot terug te keren. Dan zet de boot koers naar een grot, terwijl hij achter zich aan een luidspreker sleept, die onder water de geluiden van een gewonde vis uit zendt. Spoedig zijn er dan zes, acht, twaalf of soms twintig haaien verza meld, op zoek naar de prooi. Theo Brown: „Toen ik mijn vriend door een haai zag verslinden, heb ik gezworen dat ik een manier zou vin den om haaien onschadelijk te ma ken.” Hij beredeneert dat als het mogelijk is om met bepaalde geluiden haaien te lokken, het ook mogelijk moet zijn om ze met andere geluiden te verjagen. Tot nu toe hebben alleen bepaalde soorten haaien op de geluiden die Theo Brown uitzond, gereageerd. Maar hij hoopt spoedig die geluiden te ontdekken, die elke haai in

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 23