In zijn solo-vertolking van Vincent van Gogh Vermolmd Brittannië bij People Show voor gemiddelde werkende jongeren Luchtig stuk over Uit de wereld van deBonneterie: moeders móeders Aanstaande moeder. Bel nineteen even. lot 8% rente op ABN Kasbiljetten. de ABN een goede grote bank „EO te moeilijk TV-kijker” FlannelalAquascutum. $1 1 J MEESTERWERKJE IN MICKERY I TERSON’S Algemene Bank Nederland Half miljoen kijkers naar Keetje Tippel U belt vooreen nieuw leven. F I I I Geef uw plasje,een grote bestemming. „SCHAFTEN” BIJ THEATER r 13 KUNST WOENSDAG 1 9 MAART 1975 n: ^.1 - F.i Voor Kasbiljetten gelden, met ingang van 1 april 1975, de volgende rentepercentages: Mevr. I. v. Leuven-v. Ravenzwaaij 023-242104 Na 1 april 1975 wordt het aankoopbedrag elke dag iets hoger als gevolg van het verstrijken van de looptijd. Kasbiljetten hebben, door het opschuiven van de rente-inkomsten, ook belangrijke fiscale voordelen voor mensen die binnenkort met pensioen gaan. Op elk ABN-kantoor is er iemand die u alles over déze manier van sparen kan vertellen. Op 1 april 1975 betaalt u voor. Kasbiljet f 1.000 met einddatum 1-3-1978: f 820,91 Kasbiljet f 10.000 met einddatum 1-3-1978: f8.209,10 Kasbiljet f 1.000 met einddatum 1-3-1979: f 75333 Kasbiljet f 10.000 met einddatum 1-3-1979: f7.53330 Kasbiljet f 1.000 met einddatum 1-3-1980: f 684,96 Kasbil.jet f 10.000 met einddatum 1-3-1980: f6.849,60 Kasbiljet f 1.000 met einddatum 1-3-1981: f 617,13 Kasbiljet f10.000 met einddatum 1-3-1981: f6.17130 'l* Hebt u wat geld dat u voor een tijdje ergens veilig wilt wegbrengen met flinke rentewinst? Zonder rompslomp? Dan kunnen wij u helpen. De ABN geeft namelijk 4 soorten Kasbiljetten uit, met een looptijd van circa 3 jaar, 4 jaar, 5 jaar en 6 jaar. ABN Kasbiljetten zijn waardepapieren aan toonder; ze zijn te krijgen in stukken van 1.000 of 10.000 gulden, rente inbegrepen. Dat is het bedrag dat wordt uitbetaald aan het eind van de rit. Bij aankoop is de rente afgetrokken. Flannel is bij uitstek.de stof voor luchtig vallende zomermantels. Aquascutum brengt dit jaar een grote verscheidenheid aan flanoét mantels. Zoals deze robe-manteau met steekzakken en bloezende mouw. In grijs,marine en middengrijs. Prijs f.650.-. De kollektie zomerflannelsvanAquascutum kunt u bewonderen en kopen in de Amsterdamse Kal verstraal en op het Haagse Buitenhof. Bij de Bonneterie.^^ F t/1 LONDEN Jules Croiset heeft een staande ovatie gekregen met zijn Engelse opvoering van „Een zekere Vincent”. Na afloop van zijn one man-show rees het publiek in het Londense Shawtheater als één man overeind om de Nederlandse acteur hulde te brengen. Na deze eenmalige opvoering komt Jules Croiset in mei in Londen terug voor een reeks van minstens veer tien opvoeringen. De reeks is bovendien voor uitbreiding vat baar. (O I I- Croiset toegejuicht in Londen Een scène van People Show. ir. is (ADVERTENTIE) JAC HEIJER (ADVERTENTIE) i (ADVERTENTIE) Kasbi(jet met einddatum 1-3-1978:7% Kasbiljet met einddatum 1-3-1979:7‘A% Kasbi(jet met einddatum 1-3-1980:8% Kasbiljet met einddatum 1-3-1981:8'/>% (Van onze correspondent in Londen, Rudolf Bakker) iaa!’ i.OO trijs 3/i ■■■■Ml A voor AMSTERDAM. De Engelse groep People Show laat ni Mickery een klein meesterwerk zien onder de titel „Show nr 58”. People Show zit al zo lang in de per definitie snelslijtende avantgarde, meer dan tien jaar, dat je de groep niet Wie Vincent nog in Nederland wil zien, moet zich haasten. Vrijdag is Jules Croiset in Terneuzen, zaterdag in Em men en de laatste en honderdste voor stelling volgt 5 april in het Haagse Diligentia, waar het stuk ook in premiè re ging. Op 4 april speelt Jules Croiset „Vincent” in het Engels, voor de leden van de Britse ambassade in Den Haag. „Schaften” is geen stuk met veel soci ale diepgang, maar wel met veel moge lijkheden voor aardige, menselijke type ringen en daar heeft Theater ruim schoots gebruik van gemaakt. SIMON KOSTER. In Nederland is Croiset met zijn „Een zekere Vincent” eind deze week aan zijn honderdste voorstelling toe, na jarenlan ge voorbereiding. Hij ploegde eerst door de brieven van onze beroemde schilder heen en besloot Van Gogh anders op de planken te zetten dan succesbiografen hem beschrijven. Vooral Croiset is Van Gogh geen halve gek wiens leven werd beheerst door de zucht zijn eigen oor af te snijden en zich van kant te maken. In „Een zekere Vincent” ontmoeten we de schilder als een man vol humor, vol cynisme, en met de bijzondere gave om duidelijk afstand van zichzelf te nemen. De kans om naar Londen te komen, zijn tekst op de ene kant, Keeffe verbe terde op de andere. Michael Croft voorspelt Croiset een vervolgoptreden in het Londense West End. „De mensen hier hebben de humor begrepen”, vertelt Croiset enthousiast- „Ze barstten af en toe in een schater lach uit, terwijl er thuis maar af en toe een lachje af kan”. werd Croiset geboden door de Britse regisseur Michael Croft, die voor de Haagse Comedie twee Shakespeare-stuk- ken regisseerde waarin Croiset een be langrijke rol vervulde. Daar ontstond de vriendschap en groeide de wens van Croft om Croiset naar Londen te halen. De „operatie-Vincent” leek daartoe de beste aanleiding. Met 800 Britse acteurs zonder werk zou een „normale” rol voor Croiset in Londen door de vakbonden met protest zijn begroet. Het eenmans- optreden in deze zo Nederlandse rol bracht echter alleen maar enthousiasme. De zaal van het Shaw-theater was tot de nok toe gevuld, en beslist niet met vriikaarthouders. Er waren ook heel wat Britse acteurs en actrices die gewoonlijk zondag als een vrije dag beschouwen. Ze warep vol lof voor Croiset, en gaven toe dat hij en alleen hij dit stuk zo had kunnen opvoeren. De vertaling van Croisets stuk werd geleverd door de acteur zelf, met hulp van de Britse toneelschrijver Berry Keeffe. Het was Berry die Jules einde loos hielp met de goede uitspraak, door middel van bandjes die heen en weer over de Noordzee vlogen. Croiset sprak weet niet hoe, een vijfde ziet zichzelf als toekomstig parachutist, en een zesde heeft alleen belangstelling voor mooie meisjes en laat verder Gods water over Gods akker lopen. Voor het vrouwelijke personeel, voor zo vei- we dat te zien krijgen, houdt de beroepsproblematiek op bij het huwelijk; en twee oudere arbeiders, die hun kansen om verder te komen vroeger ongebruikt hebben laten voorbijgaan, hebben er zich al lang bij neergelegd, dat ze elk weekeinde aan de monotonie van het huistelijk leven kun nen ontsnappen dooi te gaan vissen en zich daarna te bedrinken. Men merkt het al: een dramatische ontwikkeling bezit het stuk niet; maar het geeft wel een boeiend beeld van de veranderingen die zich in de loop van enige maanden in de groep leerlingen voordoen en die logisch uit de karakter tekening van de individuele fguren vol gen. De meesten vinden wel oplossingen voor hun problemen, ook al mislukt de carrière van de opschepperige parachu tist en al zal de „grote versierder”, die geen enkele beroepsambitie heeft, wel meer avantgardistisch kunt noemen. De ze mensen hebben een vorm gevonden, die organisch gegroeid is, onvervreemd baar van hen en van niemand anders. Hun vorm is als het handschrift van de dichter, onmiddellijk herkenbaar uit duizenden. Om de grote toeloop van het publiek te kunnen verwerken is Tuschinski van plan vanaf morgen de film in 50 Neder landse theaters te laten draaien. Het is de eerste maal dat in Nederland een film in een dergelijk hoge oplage wordt uitge bracht. Tuschinski verwacht dat binnen korte tijd de helft van de Nederlandse bevolking Keetje Tippel gezien ■'■al heb ben. De toneelgroep Theater heeft nu een ander stuk van Terson, „The apprenti ces,” op haar repertoire genomen en daarvan zaterdagavond in de Arnhemse schouwburg onder de titel „Schaften” de Nederlandse première gegeven. Ook dit stuk is oorspronkelijk voor het „Natio nal Youth Theater” geschreven, vandaar dat het ook weer helemaal op ensemble- werk gericht is en een groot aantal rollen (waaronder maar enkele oudere figuren) telt. Het speelt zich af op de binnenplaats van een Engelse machine fabriek, waar een deel van het personeel in de schafttijd een lucht je komt schep pen, en het bestaat dan ook uit een aaneenschakeling van zulke rusttijden, die door de leerlingen vooral als speel- kwartiertjes worden gebruikt; het eigen lijke schaften, in de betekenis van eten, heeft in de kantine plaats. Wat Terson wil laten zien is de pro blematiek van werkende jongeren, die op een enkele na, nog niet goed weten wat ze willen worden en daarom maar een leerlingenbaan in een fabriek heb ben aar genomen. Het is een sterk geva rieerde groep: de een wil verder stude ren, de ander bereidt zich voor op een aanstelling als machinetekenaar, een derde droomt ervan, een voetbal-ster te worden, een vierde wil naar zee, maar beste vertolking moeilijk kunnen doen geloven, dat ze nog de leeftijd van leerjongens hebben. Dit daargelaten valt er aan de voorstelling veel plezier te beleven, vooral dankzij het uitstekende spel van Pim Peters als de luidruchtige, maar innerlijk lege Bagley, Hans Pau- wels als aspirant-voetballer en Wik Jongsma als aspirant-zeeman, Guy La- vreysen als de zichzelf overschattende Fulcher, Margreet Blanken en Bea Meulman als pop-fans die voor een avontuurtje voelen, en - wat de oude ren betreft Peter Aryans en Henk Voges als de zondagsvissers, Jan Verhoe ven als de toezicht-houdende mister Bradbury, en Jan Gorissen als verteller van een kostelijk, maar gefantaseerd verhaal over zijn jeugdherinneringen aan kunstenaars uit Wales. Ik ontmoet Croiset in het Londense Russel-hotel, een ouderwets en indruk wekkend pluche paleis. Croiset draagt een open zwart hemd, hij heeft kettink jes om de hals, en zijn haar warrelt uitbundig om zijn oren. Na het succes met zijn Londense Van Gogh-interpreta- tie is onze acteur een en al laaiend enthousiasme. ARNHEM. Het Engelse toneel ver heugt zich in het unieke bezit van een „National Youth Theatre”, dat vooral dankzij Michael Croft als artistiek leider en Peter Terson als de schrijver van een groot deel van het repertoire in de loop der jaren gegroeid is tot een groep, die op het gebied van het jongerentheater zijn gelijke niet heeft. Een jaar of vijf geleden hebben we het gezelschap m Nederland kunnen zien, onder meer in een schitterende opvoering van Peter Person's spel-op-de- voetbaltribune, „Zigger Zagger’’, waarin enige tientallen piepjonge maar uiterst gedisciplineerde spelers onder Croft’s re gie een weergaloze ensembleprestatie le verden. Zal zoon Jules het beter doen dan vader Croiset, die ook eens op zijn 37e naar het buitenland ging om er zijn geluk te beproeven? „Vader, een gewel dige man”, zegt Jules, „ging naar Parijs met een Franse vertaling van een stuk van de Russische schrijver Andrejew. Het begon er echter al mee dat in de lichtstad zijn geld werd gestolen”. In september-oktober volgt een tour nee voor Jules door heel Engeland, met zo’n 20 voorstellingen van „Vincent”. Dan komt een tournee langs de Ameri kaanse universiteiten, met een caravan gevuld met de gehele familie. (Echtgeno te Puck Versteeg zorgt voor de belich ting en het geluid op de band opge nomen muziek van Don McLean, ge speeld door Harry Mooten). gauw een zichzelf en anderen vervelen de burgerman worden. Men kan er dus zelfs eer soort van sociale „moraal” in vinden: om iets in het leven te bereiken, moet je ernaar streven je eigen toe komst op te bouwen en bereid zijn, er de nodige moeite voor te doen. Een moraal die gelukkig met veel humor, en verpakt in allerlei onderhoudende scènetjes, wordt geserveerd. Wel zijn sommige van die scènetjes wat lang uitgesponnen, zodat het geen kwaad zou kunnen als de tekst hier en daar enigs zins werd bekort. Onder de zeer levendige en speelse regie var René Lobo was er een over het algemeen prijzenswaardige opvoering tot stand gekomen, die uiteraard groten deels door de jongeren van het gezel schap werd gedragen. Maar de vertaler, Karei Muller, was toch wel zo verstan dig geweest, de titel van het stuk niet letterlijk te vertalen als „De leerlingen”, want de Toneelgroep theater is nu een maal geen „Youth Theatre” en moest alle rollen dus bezetten met volwassen acteurs, van wie de meesten zelfs bij de Kenmerk voor de vorm is het gebruik van een overstelpende hoeveelheid rot zooi, direct afkomstig van de vuilnisbelt. (Poëzie ligt op straat, nietwaar). Daar mee bouwen ze een juweel van omge- vingskunst, waarin de spelers als vod denrapers rondsjouwen. Min of meer nieuw is dit keer het gebruik van vele lichteffecten, niet alleen afkomstig van de vaste schijnwerpers maar ook van zwaailichten, autolampen, zaklantaarns en magnesiumpoeder. Ook wordt meer dan voorheen gebruik gemaakt van ge luidsbanden, die niet alleen evenals het materiaal gebruikt worden voor de sfeerbepaling maar ook mededelingen verschaffen omtrent het verloop van de gebeurtenissen. Doorgaans is aan het werk van People Show geen touw vast te knopen. Welis waar verrichten de spelers zeer herken bare handelingen. En zo ze teksten zeg gen, dan zijn die al even duidelijk. Ze laten een sfeer ontstaan, die verre van willekeurig is, maar waaraan je niet gemakkelijk een definieerbare betekenis kan hechten. Noem het surrealistisch. Ieder kan eruit halen wat hij wil. „Show nr 58” bevat echter, naast veel dat niet direct in detail te analyseren valt, een duidelijke inhoud. Het bevat een sociaal commentaar op het verval van het Britse imperium, om het maar eens plechtig te zeggen. Zonder dat men een zeer Brits detectiveverhaal speelt, ziet men er alle ingrediënten voor bij een. Een speurder met een loupe, een uitgestreken Anglikaanse pastoor (vicar) een bekakte lady die uiteraard Virginia heet, een butler die een kleurling uit een van de koloniën blijkt te zijn en een geheel vermolmde dame in een rolstoel, die alras wordt omgebracht. Deze oude vrouw hebben we eerder in de voorstel ling gezien als een man, die in de kerk een serie typisch Britse jeugdzonden op biecht, maar weigert de absolutie te ontvangen. De bezigheden van dit stelletje onge regeld zijn uiteraard al even Engels. De pastoor speelt cricket en zet de vingers van de masochistische detective in de bankschroef. Met de lady drinken ze thee (uit de whiskeyfles) en spelen een potje poker (niet met kaarten maar met koolblaren). De butler sleept honing aan uit de bijenkorf der kolonieën. Met de zelfde honing worden zowel de gekleur de bediende als de lady, beiden de on derdrukte partij, zoet gehouden. De voorstelling heeft een duidelijke structuur en inhoud. People Show heeft orde in z’n ogenschijnlijke chaos gescha pen. En daarom dekt de als altijd „scho ne” vorm een meesterwerkje. DEN HAAG (ANP).— De Nederland se speelfilm Keetje Tippel heeft in de eerste twee weken na de première op zes maart reeds een half miljoen bezoe kers getrokken. De film gemaakt door Paul Verhoeven draait in 30 theaters. Dit heeft Tuschinski film distributions, mede producent van de film, dinsdag meegedeeld. Jules Croisetbij een zelfportret van Vincent van Gogh. HILVERSUM. De Evangelische Omroep vindt dat haar programma’s te moeilijk zijn voor de doorsnee-kijker. Uitgaande van het wetenschappelijk vastgestelde standpunt, dat het bevat tingsvermogen van de gemiddelde televi siekijker gelijk is aan dat van een 12- tot 13-jarige kind, is het EO-programma te ingewikkeld. Daarom wil de EO op een eenvoudiger manier gaan spreken, zonder dat, aldus EO-directeur drs. L. P. Dorenbos tijdens een dinsdag gehouden „open huis”-bijeenkomst voor de pers, de Evangelische Omroep de feitelijke in houd van haar programma’s op een lager niveau zal brengen. Wat de EO duidelijk gaat doer afstemmen op het publiek dat ’s mid dags aan de buis zit. Vandaar dat het dinsdagmidaagprograrnma, dat eens in de veertien dagen wordt uitgezonden waarop erg veel reacties komen en dat blijkbaar in een behoefte voorziet, een wekelijkse frequentie gaat krijgen. Dat gebeurt dan na 1 oktober op de donder dag, als de EO ook die avond uitzendt. De nadruk van het EO-programma- pakket zal in het nieuwe seizoen op die middag, als het programma „Van hart tot hart” mogelijk langer gaat worden dan het halve uur van nu, en op de vooravond komen te liggen. De EO ziet bewust af van uitzendingen op de late avond, omdat de belangstelling van de kijker, vooral van de groep boven de 40 jaar, daar toch sterk vermindert. De EO zal het dan ook ’s ayonds nooit later dan tien voor elf maken. De EO gaat ook meer zendtijd beste den voor de jeugd. De bestaande kinder krant wordt gecontinueerd en daarnaast staan nog meer kinder- en jeugdpro gramma’s op stapel. De EO gaat zich speciaal richten op de jeugd tussen 11 en 17 jaar. Op dit moment bezit de EO 140.000 leden. De helft daarvan is abonnee op het programmablad Visie, de andere helft is lidcontribuant. Visie heeft er de laatste maanden 7000 abonnees bij ge kregen. Toch zijn de reacties op dit EO- programmablad niet onverdeeld gunstig, wat een reden is om het blad „aan te passen”: in Visie komt meer informatie, met name over programma’s van andere omroepen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 13