JOOP SCHOLTEN MET EEN NIEUW KWINTET I? RUWS Toreador in badkamer merg Een avond met de familie Hes Op Haarlems Jazzfestival 1975 911 Indiase muziek en dansen in Bennebroek I wijzen HJC steekt Camera Obscura speelt in Toneelschuur ’n Corona op LIDO Schouwburg ROXY STUDIO Lesko LUXOR CINEMA PALACE DONDERDAG 20 MAART 1975 P. z. i HAARLEMS JAZZFESTIVAL 1975 dat zaterdagmiddag om 3 uur in het Haar lemse Concertgebouw wordt ingeleid door wethouder van culturele zaken T. van de Water heeft de primeur te bieden van een nieuw kwintet van gitarist Joop Scholten. „In vergelijk met de groepen die ik vroeger heb gehad, is de stijl nu vrijer en spontaner geworden en de mogelijkheden voor- improvisaties zijn minder aan ban den gelegd dan vroeger”, aldus Joop Scholten. JOOP SCHOLTEN van 16.30 uur 17.15 uur 18.30 uur zang 19.45 uur o.m. ;atie, Martin Haak Kwartet snel ion minder Thomas Kopache in „Toreador” Amsterdams Strijkkwartet EEN KRUISING van caba ret en klassieke muziek, zo kan je het „Ongewone recital” noe men dat bariton Fons Jansen maandagavond in het Concert gebouw in Haarlem geeft. Jan sen neemt klassieke melodieën en bewerkt vervolgens de (ver taalde) werken, weliswaar met een stevige knipoog naar de ernst maar toch humoristisch. Het is een komisch programma, dat eerder in het Concertge bouw veel lof van het publiek kreeg. 21.00 uur 22.15 uur 23.30 uur 0.45 uur 2—3 uur Toneelschuur wordt gegeven, is reeds uitverkocht. De Toneel schuur is van plan om de musi cal op 30 april in het theater de Brakke Grond in de Nes in Amsterdam te laten opvoeren. IN HET KADER van een op persoonlijke initiatieven ge baseerde culturele uitwisse ling tussen Nederland en In dia (Bennebroek-Varanasi), wordt zondag een concert gege ven in het Bennebroekse raad huis. Aanvang 14.15 uur. Na het eerste en succesrijke solo-reci- tal dat Bhalchandra Patekar in Bennebroek in 1973 heeft ge geven, zal deze zanger en sitar speler ditmaal optreden in com binatie met vijf andere kunste naars, waaronder zijn dochter, de danseres Madhugandha Pa tekar. CINEMA PALACE prolongeert „Ge jaagd door de wind”, het eerste film- STUDIO GAAT door met de vertoning van „Easy Rider”, dé film van het eind der jaren ’60. Peter Fonda is een motor rijdende vrije vogel, die het af legt tegen de Amerikaanse burgerman. In de mati nees „Oom Ferdinand en de toverdrank” een Nederlandse film voor de kinderen. LUXOR prolongeert „Keetje Tippel”, dat veel laat zien maar weinig zegt over het leed van een arm volkskind, dat via de prostitutie hoger op komt. Monique van de Ven is schattig, Jan de Bont fotografeert mooi en Paul Verhoeven heeft sommige scenes goed geregiseerd. LIDO TOONT een spektakelfilm „Ka rate amazones” over de strijd van een onderdrukte stam tegen een vrouwenle ger. Met karate weet men de wrede heerseressen te verslaan. En dat in het Jaar van de Vrouw. Idel lotion. ngt ir me nnen ddel ende C 'fi». De Corona’s treden vrijdag avond om 22 uur op in de Zan- derzaal. Groot Heiligland 47 in Haarlem onder auspiciën van de Haarlemse Jazz Club ROXY PROLONGEERT „Chinatown”, een misdaadfilm van Roman Polansky over een corrupte affaire rond de water leiding van Los Angeles in de jaren 30. Jack Nicholson speelt een privé-detecti- ve en Faye Dunaway een mooi, maar verknipt vrouwtje, dat met beide partij en connecties heeft. FRANS HALS geeft „Man of the east” te zien, een Italiaanse western met Te rence Hill in de hoofdrol. Vrijdag- en zaterdagnacht de griezelfilm „De doods- kus van dr Fu Manchu”. IN DE TWEEDE helft van deze week draait in Lido Oranje’s Jacht op het Wereldgoud. Deze film, onder regie van de Engelsman Michael Samuelson, be leefde eerder dit jaar zelfs zijn wereld première in het Amsterdams City thea ter. Een gebeurtenis die natuurlijk niet vreemd is aan het feit dat Samuelson en zijn team van cineasten bijna een maand lang het Nederlands elftal inten sief hebben gevolgd omdat ook zij, naar mate het toernooi vorderde, aannamen dat niet West Duitsland maar Nederland het toernooi wel zou winnen. Voetbal liefhebbers krijgen vooral de hoogtepun ten van het Nederlands elftal en ook van West Duitsland nogmaals uitgebreid in beeld. keld, terwijl de sitar (metalen snaren) bespeeld wordt door middel van een aan de duim be vestigd plectrum (mizrab). De sarangi is een strijkinstrument met veel zogenaamde resonantie sinaren, mede waardoor de klank enigszins aan de menselijke stem doet denken en zich om die re den ook uitstekend leent voor solos pel. Indiase Kathakdansen worden op de traditionele wijze uitge voerd („Kathak” is één der vier oude dansstijlen), met bijbeho rende zang van Bhalchandra Patekar met instrumentale be geleiding van sitar, tambura, sa- rangi en tabla, bespeeld door Chanda Patekar, Mathu Misra en Sankha Kumar Chatterjee. De sitar is een zevensnarig instrument, dait de laatste tijd ook in de westerse wereld meer an meer bekendheid krijgt. Op de eveneens bespeelde tambura (darmsnaren) worden de har monische basistonen aangetok- VELSER KUNSTKRING „Voor allen” heeft in haar win- terprogramma een kamermu ziekconcert opgenomen, dat bij zondere aandacht verdient. Het behoort tot de zelden voorko mende muzikale evenementen want het wordt gegeven door leden van een toonkunstenaars gezin, de Heemsteedse familie Hesmerg. Het Joop Scholten Kwintet, een van de tien orkesten die zaterdag (en zondagmorgen) in het Concertgebouw optreden, bestaat thans uit Joop Scholten op gitaar en elektrische sitar; Hans Duif er op saxen; Cees Schrama op Fender piano en synthesizer; Jan Hollestelle, basgitaar; ik had er zelf weinig zin in. Maar dat is nu met deze nieuwe groep wel voorbij”. Het programma ziet er voorts als volgt uit: 15.15 uur jarige bestaan geleid: Roberto Benzi, Ernest Bour. Bruno Ma- derna, Willem van Otterloo en Hans Vonk. Jaarlijks worden 90 concerten voor de Nederlandse omroep verzorgd. Het repertoire loopt van barok, via de klas sieken naar hedendaagse mu ziek met een sterke nadruk op deze laatste stroming. met een .orgelconcert van Han del, ditmaal het Orgelconcert in g opus 4 no. 1. Als solist is aan getrokken Piet Kiel. Het Radio Kamer Orkest heeft als een van de vijf orkesten van de Nederlandse Omroep Stich ting een bekende klank in ons land. Maar ook daarbuiten heeft dit bijna 40 musici tellen de gezelschap naam gekregen. Zo werd opgetreden tijdens de Berliner Festwochen en het Mu- sikprotokoll in Graz in Oosten rijk. Vele beroemde dirigenten hebben het orkest in zijn 30- hierop aangebrachte stempasta- plakkaten kan een grote ver scheidenheid in klanknuances worden verkregen. Als extra klank-element kan nog heit ef fect genoemd worden, dat opge wekt wordt door de beheerste bewegingen die de danseres maakt met de vele belletjes die zij aan de voeten draagt. Kaartverkoop vóór de aanvang van het concert in het gemeen tehuis Bennebroekerlaan 5, of tevoren bij Muziekcentrum „Het Duintje", Sparrenlaan 7, Benne broek. tel. 02502-6126. Toegangs prijs 6. Een verzamelplaats voor avant garde musici die elders geen onderdak konden vinden is de Instant Composers Pool. Regel matig vormen zich binnen deze „pool” groepen of groepjes die binnen hun mogelijkheden al lerlei stijlsoorten uitproberen Een van de jongste gezelschap pen in de ICP is de groep De Corona’s, geformeerd rond de gebroeders Bennink, Peter op sax en Han op percussie. Voorts met Maarten van Regteren Al tena (bas) en Fred van Hove (piano) als vervanger van Her man de Wit. AMSTERDAMS Strijkkwartet goede bekende in Haarlem, geeft zondagmorgen in het Con certgebouw in Haarlem een uit voering van twee strijkkwartet ten, respectievelijk van W. A. Mozart en Beethoven. Het en semble bestaat uit Jeannelotte Hertzberger en Jan Hulst, bei den viool; Rena Scholtens, alt viool en René van Ast, cello. Aanvang 12 uur, het gratis kopje koffie wordt vanaf 11.30 uur geserveerd. Martin van Duynhoven, drums en Neppie Noya, percussie. Het repertoire, grotendeels met een latin-rock- jazz stempel is door Joop Scholten zelf geschre ven. Het ligt in de bedoeling dat Dulfer ook werk voor deze groep zal schrijven. Scholten is erg tevreden over de samenwerking met de avant gardistisch spelende Dulfer: „Ik ontmoette Hans toevallig een keer toen hij met zijn groep optrad. Het klikte meteen erg goed. Vandaar dus deze samenwerking”. De film is ronduit teleurstellend als het gaat om achtergrondinformatie over ’s werelds belangrijkste voetbaltoernooi. Welke tactieken er zijn gespeeld en welke invloed dit toernooi zal hebben op het voetbal in de komende jaren is niet belicht. Bovendien komen de Polen,toch de ploeg die als derde eindigde, slechts in een flits op het doek en is het Nederlands gesproken commentaar door Hans van Zijl in een cliché-stijl die het schaamrood naar de wangen jaagt. Samuelson is een analfabeet wat het moderne voetbal aangaat. En dat is ei genlijk de grote misser van deze film. Met wat meer voetbalkennis had hij een veel betere film kunnen maken dan de uitgebreide beelden die nu wat televisie achtig aandoen. Werkelijk onthullend is de film maar op één punt. In de finale Nederland-West Duitsland wordt getoond dat Gerd Müller een glaszuiver doelpunt maakte dat indertijd door de Engelse arbiter Taylor wegens buitenspel werd afgekeurd. Iets wat nogmaals duidelijk accentueert dat het hooghartige Oranje, dat na het verblin dende succes tegen Brazilië al dacht dat het wereldkampioen was, te hoog heeft gegrepen. Evenals Samuelson trouwens. M.S. DONDERDAG 27 maart geven Liselore Gerritsen, Laurens van Rooyen en Harry Sacksioni „Een Klein Concert”. Liselore zingt en spreekt, de beide mu sici spelen composities van zich zelf en anderen. Liselore Ger ritsen heeft zich ontwikkeld van cabaretière naar chansonnière met een eigen geluid. Pianist Van Rooyen en gitarist Sack sioni hebben deel uitgemaakt van de groep die Herman van Veen in zijn vroegere shows be geleidde. Vrijdagavond (20.15 uur) tre den op de violist Jan Hesmerg, zijn vrouw, de pianiste Ans Hesmerg-Bouter en hun doch ter, de fluitiste Renée Hesmerg. Ze brengen in het Noordelijke Koetshuis van Beeckestijn in Velsen-Zuid een fraai program ma van werken in verschillen de bezetting geschreven voor viool, piano en fluit: de Sonate over het koninklijke thema tiit Das musikalische Opfer van Bach, de Pastorale van Hendrik Andriessen en een sonate van Martinu, door de instrumentale combinatie een zelden gehoorde compositie. Beethoven is vertegenwoor digd met de Sonate in G opus 30 no. 3 voor viool en piano. Ans Bouter speelt met haar dochter vier meesterwerkjes van Albert Roussel. Het zijn muzikale typeringen in ver schillende zin van Joueurs de flüte uit de mythologie (Pan en de herder Tityre), uit de Hin- doe-religie (Krishna) en uit de literatuur (Mr. de la Péjaudie uit La Pécheresse van Henri Régnier). Zo beeldt Thomas Kopache op een gegeven moment de moder ne filmmythologie uit van de man en het supervrouwtje. Die tweeslachtigheid is een typische preoccupatie van menig acteur Kopache geeft zich bloot, maar poogt met een grote dosis zelf spot z’n acteursijdelheid te ver hullen. Susan Lange heeft een soortgelijk dilemma bij de kop gepakt: ze speelt een vrouw die een kind verlangt maar het ging IJmuiden een uitvoering van de Maittheüs Passie in de Nieuwe Kerk aan de Kanaal straat in IJmuiden. Aanvang 19.30 uur. Solisten zijn Karin Ostar (sopraan), Ar jan Blanken (evangelist), Ge rard Honig (tenor), Elise Ga lama (alt), Henk van de Brink (Christus) en Wouter Ooster- kamp, bas. Koor, orkest' (het Noordhollands Philharmonisch Orkest) en solisten staan onder leiding van Willem Wiesehahn. Medewerking wordt verder ver leend door Jaap Spigt, clave- cimbel en Simon C. Jansen, orgel. Het jongenskoor is ge ïnstrueerd door Joop Huizinga. stuk gaat echter niet alleen over psychiatrie, maar ook over godsdienst. Globe speelt het in genieuze stuk maandagavond in Haarlem met Siem Vroom in een van de mooiste rollen die hij speelde. Adrian Brine had de regie. J.H. VOLGENDE WEEK woens dag en donderdag geeft de Christelijke Oratorium Vereni- ZATERDAGAVOND speelt de Amerikaanse groep Camera Ob scura in de Toneelschuur een virtuoos spel dat uit acteursim- provisaties is ontstaan. Het heet „Toreador” en speelt zich niet af in een stadion maar in een keurig betegelde badkamer. Franz Marjjnen, die het spel re gisseerde, zegt van de badkamer: „De overgebleven tempel voor een eenzaam moment, 'n droom, het spelen van de verborgen rol, wordt nu getransformeerd naar het slagveld waar vier acteurs zich meten aan hun eigen men selijkheid, hun fantasie en hun verwachtingen’’. HOOFDDORPS Dameskoor Zanglust geeft zaterdag (19.45 uur) een uitvoering in de scho lengemeenschap, Hoofdweg 709 in Hoofddorp. Medewerking verlenen het mandoline-orkest II Mandolino uit Amsterdam, onder leiding van Ben Pomme- rel en de pianist Truus Mon- driaan-Ligthart. Onder leiding van Willy van Eldik zal het koor werken zin gen van een groot aantal com ponisten zoals Da Palestrina Haydn, Johann Strauss en Carl Zeller. Onder leiding van Paul Hup- perts wordt van de Deense componist Per Nörgaard diens Voyage into the golden Screen gespeeld, gevolgd door II Giar- dino van de vorig jaar overle den componist Bruno Maderna. Na de pauze volgt van Witold Lutoslawsky Preludes en fuga. Het concert wordt begonnen HET RADIO Kamer Orkest is vrijdagavond te gast op het laatste concert van de winter- abonnementsserie van het Noordhollands Philharmonisch Orkest. Het is tevens het zesde en laatste concert in de C-serie en dat betekent dat er deze avond moderne werken worden uitgevoerd in het Haarlemse Concertgebouw. Ashkenazy, van Bulgaarse origine, heeft gestudeerd in Je ruzalem en in Italië onder Ser gio Selibidace. Hij woont mo menteel in Nederland, studeert aan het conservatorium in Den Haag orkestdirectie bij Louis Stotijn en compositie-leer bij Peter Schat en Louis Andries sen. Toegang 3,50, CJP en 65+ 2,50. Dochter, moeder en vader Hes merg, hier in de huiskamer bij een verzorgen vrijdagavond een bijzonder concert op Beecke- stijn’s Noordelijke Koetshuis. De met de handen bespeelde tabla, dient voornamelijk voor ritmisch gebruik en bestaat uit twee trommels van onderling verschillend materiaal. Door EVENEENS in zaal Kadens, maar dan op zaterdagavond (20.15 uur) wordt een zolder- concert gegeven door Jaat Ne- derhorst, viool; Sylvia Prinsen- Veelo, harp; Jaap Rrinsen, hoorn en Truus Tichelman, pia no. Werken van Saint-Saëns, Marinus Flothuis, Hindemith en Brahms. toch niet wil hebben. Zo zitten veel scènes vol tegenstrijdige houdingen, wat een boeiende dramatische spanning oplevert. De voorstelling zit zeer sterk in elkaar, heeft een afgewogen muzikaal ritme, geeft vrolijke, aangrijpende en poëtische beel den en intens spel. Zeer de moeite waard voor de toneel liefhebbers J.H. TONEELGROEP Centrum speelt tot en met zaterdag het succesnummer van het seizoen „De babyfoon” van Herman Lutgerink, fabelachtig in beeld gebracht door Peter Oosthoek. HEEL ANDERS, maar niet goed theater geeft „Equus” te zien, een spel van Peter Shaffer over een kinder psychiater. Aan de hand van een geval van een puber, die in een manege een aantal paarden de ogen heeft uitgestoken, komt hij tot een beter inzicht over zichzelf en zijn vak. Het REMBRANDT GAAT door met „Luchthaven in alarm”. Charlton Heston onderneemt heldhaftige pogingen om een brandend vliegtuig met zijn radeloze verloofde Karen Black erin, te redden. DE BELANGSTELLING die radiopresentatoren als Paul van Schaik en Han Reiziger in hun programma’s tonen voor actuele geïmproviseerde mu ziek mag dan relatief gering zijn, het publiek is toch nog steeds geïnteresseerd in deze stroming in de jazz. „We hebben nu enkele malen gespeeld en ik kom er steeds erg happy vandaan. Dat is een hele tijd niet voorgekomep, want steeds was er wel wat. Of het publiek vond het niet leuk of Al. I-. „..„-'„J n/r j. BENJAMIN ASHKENAZY is zondagavond (aanvang 20.15 uur) de leider van het Leids Studenten Kamer Orkest dat dan zal spelen in zaal Kadens, Smedestraat 31 in Haarlem. Op het programma staan achter eenvolgens het Concertino d’Automne van Milhaud (als solisten het piano-duo Dirk en Vivienne Keilhack uit Duits land), Dance Preludes van Lu toslawsky, Unanswered Ques tion van Ives, Temps et Durée van Laman en Jack in the box van Satie. Het Leids orkest is een warm pleitbezorger van de muziek van onze eeuw. Niet alleen door deze muziek te spelen („alle stromingen na Wagner”), maar ook door het geven van informatie tijdens het concert wordt een beter begrip van de vaak met vooroordelen omge ven moderne muziek betracht. DE KINDERMUSICAL „Kin deren bestaan niet” van Rup van Woerkom op muziek van Bert Bouquet wordt door het jeugdige publiek zeer goed ont vangen. De voorstelling die zondagmiddag (14.30 uur) in de The Caledonians onder leiding Ab Struik. Madame Zenja and her Friends of Horns. Diamond Five met Frank Noya op bas. The Millers onder leiding van Ab de Molenaar en met zang van Suzy Möller. New Orleans Syncopaters met klarinettist Jan Morks. Martin Haak Kwartet. Joop Scholten Kwintet. Roaring Seven Jazz Band met zang van Marianne Nauta. Irvin Rochlin Trio. Boy Edgar’s Bigband. meesterwerk in kleur over de Ameri kaanse burgeroorlog, door welke drama tische gebeurtenis de „Southern belle”, Scarlet O’Hara, van een flinterig wezen tje opbloeit tot een krachtig vrouwsper soon. Vivien Leigh en Clarck Gable, beiden al geruime jaren dood, spelen de rollen van hun leven. In de matinees een film met Stan Laurel en Oliver Hardy. ff«..-.iff ?i*!

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 17