hoogtepunt in vierluik Feestelijk 30-jarig jubileum van Scapino-ballet HARTVEROVERENDE NOTENKRAKER 2 I «4 BEL020 494141 Uw vliegende Party-kok L. Bridgewater overleden klm catering „Winkelier keert niet weerom” F ÉTS Korte films naar Heeresma’s MM Bouwens Autoverhuur Maastricht mag toch „Autokerkhof” zien „Zwaarmoedige verhalen” i dat blijft ^'lkin Ne re9er>h V R IJ D A G 2 1 1975 MAART KUNST 1? <s Antwoordnummer 7955. Luchthaven Schiphol. EEN HANOMAG HUREN? '91 kamsteeg occasion AMSTERDAM Donderdag avond vierde het Scapino-ballet zijn 30-jarig jubileum in de RAI in Am sterdam met een verrassend plezie rige voorstelling van de Notenkra ker. Letterlijk aan alles was zorg besteed. In de allereerste plaats de fantasierijke, kleurige, schitterende aankleding van Wim Bijmoer. Hij verrichtte wonderen met het decor, en zijn kostuums waren een voort durende lust voor het oog. In de tweede plaats het Residentie Orkest, dat de noten van Tsjaikovsky op hoog niveau kraakte onder leiding van Jean Martinon. Maar het be langrijkste was dan toch het ballet zelf. Opeens was alle kinderachtige, stijve namaakgein, die vroeger nog wel eens aan deze groep kleefde, volkomen verdwenen. Er werd op technisch zeer hoog niveau gedanst, en de choreografie was overal gees tig en functioneel. hartstikke goed ◄L kamsteeg ^—1 Geeft u een feest(je), thuis of in J een zaal? Verzorg dan uw gasten zonder zorgen op de best denkbare manier. Laat KLM Catering zorgen voor sublieme borrelhapjes, bittergarnituren, koude schotels, salades, noemt u maar op. Wilt u er echt iets goeds van maken? Vraag dan snel zo’n kleurige folder, waar alle informatie en prijzen in staan. Telefonisch 24 uur per dag bereikbaar: ectf>da. OM HET BEZWAAR te ondervangen dat de korte Nederlandse film vrijwel geen kans heeft in onze bioscopen en het publiek nauwe lijks weet heeft van wat zich op dat terrein afspeelt, heeft subsidie gever CRM de goede gedachte gehad vier korte films als één blok te subsidiëren. Daardoor ontstaat, althans in lengte, een produkt, dat voor theaterroulement in aanmerking kan komen. City Film, die zich de laatste tijd sterk inzet voor de film van eigen bodem, bood nu ver- toningsgaranties en werkte samen om het budget van de vier films te realiseren. Er is nu een vierluik ontstaan dat deze week in City Amsterdam, Lumière Rotterdam, Kriterion en Odeon in Den Haag en City in Groningen onder de titel „Zwaarmoedige Verhalen voor bij de Centrale Verwarming” gaat lopen. 19 F EN men Filmmuseum ld 1 'O' (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) i c Lol I 023-379800 HAARLEM .M Scapino is een groep die door het hele land voor scholen optreedt, om overal alle kinderen te laten kennismaken met de dans. Kinderen hebben een uitstekend onderscheidingsvermogen, en zullen deze IN ZIJN GEHEEL is dit experi ment van CRM en City volledig ge slaagd. Het gaat er nu maar om hoe een publiek reageert op een vierdeli ge film. Het voordeel van deze con structie lijkt mij dat tot viermaal toe de spanning van het onbekende tij dens de voorstelling optreedt. Weinig complete speelfilms kunnen op zo’n groot aantal belangstelllingsinjecties bogen. En op zo’n herhaalde wisseling Normaal rijbewijs voldoende 12 rrr laadruimte Kampervest 23 - Haarlem Tel. 312638 (ADVERTENTIE) ANWB-keuring BOVAG. garantie Vondelweg 540 tel voor exclusieve herenmode van milieus, handelingen en dramati sche personen. En tegelijk zorgden producent Matthijs van Heyningen en cameraman Theo van de Sande, die in hun verschillende hoedanigheden bij alle vier films betrokken waren, dat er toch een uiterlijke eenheid ontstond die van de aparte onderde len een stromend geheel maakt. OP DINSDAG 25 maart komt in het Filmmuseum „Sister Kenny” uit de reeks RKO-films. Onder regie van Dusley Nichols speelt Rosalind Rus sell de historische rol van de Austra lische verpleegster zuster Kenny die bijna een levenlang streed met de doktoren over haar behandeling van kinderverlamming. De 26ste een film met Shirley Temple als een opgroei end meisje dat verliefd wordt op een kunstenaar (Cary Grant) en de daar op volgende avond is een sociaal drama aan de beurt, „From this Day forward” met Joan Fontaine en Mark Stevens. HEERESMA SCHRIJFT over klei ne karakters, mensen zonder veel ei gen initiatief die hun lot door het toeval laten bepalen. Wat dat laatste betreft zijn we bij „De smalle oude man” dan op bekend terrein. Lex Goudsmit speelt deze man, die een er natuurlijk iedereen die maar iets in de danswereld betekent, en links en rechts hoorde ik dan ook alleen maar bewonderende uitroepen. Keweldig dat dit kan met deze groep. EEN EENZAME figuur is ook de werkeloze zeeman (Jon Bluming) uit „Zeeman tussen wal en schip”, die door Ernie Damen bespied wordt op een woensdag dat alles hem tegen loopt. Bluming speelt weer de sterke man die in de vernederende omstan digheden waarin hij leeft, zich nog wil doen gelden door krachtdemon- straties die hem alleen maar groter onheil bezorgen. paar hippies op opgesierde motoren hem van zijn winterjas beroven en een agent hem dreigt in elkaar te slaan als hij betrapt wordt bij urine ren op de openbare weg. Guido Pie ters, bekend door twee korte films uit 1970, „Allerzielen” en „Carnaval” heeft zonder pathetisch te doen Lex Goudsmit gevolgd in zijn zwerftoch ten door een zich op kerstmis voorbe reidend Amsterdam en de smalle ou de man een soort norse waardigheid gegeven, die Heeresma bedoeld moet hebben. Hij is oud, hij heeft het leven achter de rug en kan zich voor niets meer drukmaken, zelfs niet als een paar hippies op opgesierde De winkelier tracht de hoge prijs die de postbode voor het kapotte mes opeist, te ontgaan door weg te roeien, maar de postbode volgt hem fietsend op het pad langs de vaart. Na over en weer onderhandelen Komen beiden tenslotte samen in het bootje, de winkelier wat rillerig onder de grore cape van de postbode die koers zet in de richting van een bloedrode zons ondergang. Grote Houtstraat 59, Haarlem Tel. 023-321965 Johnny Kraaykamp als winkeljer in „Een winkelier keert niet weerom”, een van de korte films naar „Zwaar moedige verhalen voor bij de centrale verwarming” van Heere Heeresma. „MIJNHEER FRITS” heet het eer ste verhaal dat door Bas van der Lecq als een tragi-comedie verfilmd is. Hugo Metsers speelt een precieze boekhouder en wat enge vrijgezel, die ’s avonds op (denkbeeldig avontuur gaat door vreemde vrouwen aan te spreken en per ongeluk bij zo’n gele genheid een secretaresse van de zaak (Pleuni Touw) aanspreekt. Daardoor ontstaat een contact, dat hem onher roepelijk in de huiselijke kring van juffrouw Leni voert. Mijnheer Frits schijnt op het einde in de val gelopen te zijn die voor iédere vrijgezel klaar staat. Nouchka van Brakel zet haar film luchtig in met de onhandig manoeu vrerende Johnny Kraaykamp, die voor de regen gaat schuilen onder een houten bruggetje en contact zoekt met voorbijgangers voor vuur om een sigaret aan te steken. Ze weet langzaam de dreiging van naderend onheil aan te kondigen in de figuur van Rijk de Gooyer, die eerst onver biddelijk is, maar als de andere zich „overgeeft”, inschikkelijk en bescher mend wordt. Een zachte dood. Per fect in haar spelregie, doeltreffend in haar stemmige buitenopnamen, weet zij de juiste misleidende toon aan te slaan, die de film pas op het laatst, bijna met een schok, in een wijder perspectief dan dat van een „fait divers” plaatst. Na haar humoristi sche kinderfilms „Sabotage” en „Baby in de boom” en haar feitenfilm „Een andere kijk op zwakzinnigheid”, toont een van onze spaarzame regisseuses opnieuw een andere kant van haar talent dat producenten op een spoor moeten brengen. meer dan 1500 concerten voor de BBC. Van 1939 tot 1942 was hij de dirigent van het BBC-dansorkest. In 1948 werd hij muzikaal leider van het Shakespeare Memorial Theatre in Stratford-on-Avon. In die hoedanigheid leidde hij 12 jaar het orkest van dit theater. Voorts componeerde hij de mu ziek voor talrijke films en toneelstuk ken. LONDEN (ANP). De Britse compo nist Leslie Bridgewater is op 81-jarige leeftijd in Hongkong overleden. Bridge water was vooral in de tweede wereld oorlog bekend als dirigent van ver scheidene orkesten. In die tijd leidde hij van Los Angeles, waarbij de toe schouwers volgens het in deze kolom men uitvoerig beschreven Sensur- round-systeem meedaveren in hun gemakkelijke stoelen bij de ineen storting der wolkenkrabbers. „Johnny got his Gun”, de bijna klassieke anti- oorlogsfilm van Dalton Trumbo js in Nöggerath te zien. Cinestud brengt in Kriterion twee films op vrijdag- en zaterdagnacht: De Sica’s „Fietsendie ven” en Reinhard Hauff’s „Mathias Kneissl”. weerom” vertelt over de toevallige ontmoeting tussen een winkelier in porselein (Johnny Kraaykamp) en een postbode (Rijk de Gooyer) die uiteindelijk de dood blijkt te symbo liseren. Hoewel het verhaal heel aards verloopt in een onbetekenende ruzie tussen de winkelier die een dagje de verplichtingen van zijn zaak ontvlucht is in een gehuurd roeiboot je en de postbode, die de onhandige roeier eerst behulpzaam is, maar boos wordt als hij zijn uitgeleende antieke mes (zijn zeis) kapot terugkrijgt. Clara, gedanst door Mary Siegel midden achter het poppenwiegje met haar kerstgeschenk, de notenkraker. DAT IS IN IEDER geval toepasse lijk op „Breakout”, een film van Tom Gries die ditmaal een uiterst ondui delijk verhaal verfilmd heeft, waarin Bronson enige malen een poging in het werk stel om een onschuldige verdachte uit een Mexicaanse gevan genis te bevrijden. Bronson doet die pogingen achtereenvolgens met vlieg machine, helicopter en auto. Hij is zo onhandig, dat hijzelf ongeloofwaardig dreigt te worden. De spelers, onder wie voor enkele momenten ook John Huston even zijn gezicht laat zien, geloven ook niet zo erg in het geheel, dat ondanks de aanwezigheid van MAASTRICHT (ANP). Het bestuur van het cultureel centrum in Maastricht dat enkele weken geleden de voorstel ling van Het autokerkhof van Arrabal verbood, omdat het stuk godslasterlijke scènes en obscene taal zou bevatten, is op dit besluit teruggekomen. Naar aanleiding van protesten heeft het bestuur besloten 'de voorstelling van het stuk door het Rotterdams Stadsto neel op een nader te bepalen datum in de Maastrichtse stadsschouwburg te la ten doorgaan. De stichtingsvoorzitter G. Crijnen ver klaarde dat het zeker niet de bedoeling van het bestuur is geweest bevoogdend op te treden. Het bestuur zei dat het is afgegaan op een advies van oud-direc- teur W. Bary, die de opvoering van het stuk in Maastricht sterk had ontraden. erte9enwoor^beri-y's fe 4 te9en da HET MOOISTE verhaal, bovendien door Nouchka van Brakel tot een klein meesterwerk gefilmd, sluit het vierluik. „Een winkelier keert niet Voor een bedrag van vier korte films, in dit geval in totaal f 300.000, is nu dus een „hoofdfilm” tot stand geko men die weliswaar uit vier op zich zelf staande delen bestaat, ieder door een andere regisseur gemaakt, maar die toch een eenheid vormt. Dat komt omdat ieder der verhalen naar in houd van eenzelfde melancholieke, lichtelijk naar het absurde neigende sfeer doortrokken is. Ze zijn n.l. alle ontleend aan een bundel korte verha len met dezelfde titel van Heere Heeresma. Ze gaan over leven en dood en over mensen met geringe levensmogelijkheden, kleine burger lijke figuren die niet in staat zijn uit hun beperkt kringetje te ontsnappen. Maar waar gaat het om? De Noten kraker werd in 1892 gemaakt naar een verhaal van E. T. A. Hoffman. Marius Pepita maakte toen de choreografie, en liet P. I. Tsjaikovsky bij die choreografie de muziek schrijven. (Hij gaf hem pre cies op hoeveel maten van dit en hoe veel maten van dat, en Tsjaikovsky hield zich uitstekend aan dat schema en maakte toch een prachtige compositie, waaruit hij zelf later een suite trok die wereldberoemd werd.) Het verhaal is betrekkelijk gecompli ceerd, maar komt er in het kort op neer dat een meisje, Clara, op Kerstmis van haar oom Drosselmeyer een houten no tenkraker krijgt in de vorm van een pop. Haar broertje maakt die pop stuk, maar de oom repareert hem weer. Als Clara gaat slapen, ligt de notenkraker als een zieke naast haar in een poppebed- je. In haar droom wordt de notenkra ker, maar ook de kerstboom en de muizen en al het speelgoed enorm groot, en alles gaat leven. In dit formaat zijn de muizen angstaanjagend, maar de tin nen soldaatjes jagen ze op de vlucht. Wat we verder zien, is uitsluitend een divertissement, waarin vrijwel iedereen de kans krijgt een dansje te doen: de Armondo Navarro mochten delen. We kunnen zonder meer stellen dat deze laatste het Scapino-ballet met deze pro- duktie op een tot nu toe ongekend niveau heeft getild. CONRAD VAN DE WEETERING dans van de sneeuwvlokken met een accuraat gedanste sneeuwkoningin van Gemma Exmann; een Spaanse dans; een geestige Arabische dans, waarin Arnold Goores met fraaie gebaren de geest van de koffie in de gedaante van Divera Stavenuiter) uit een twee meter hoog kopje tevoorschijn laat komen; een Chi nese dans waarin vooral Peter Sawtell virtuoos en snel schitterde; een Russi sche dans met enorm veel vaart en acrobatiek van Daragan Mocic en Robin Woolner; en een dans van de Mirlitons. Als klap op de vuurpijl kregen we aan het slot natuurlijk de bekende pas de deux te zien tussen de suikerfee en de notenkraker, deze keer uitgevoerd door Anne van Tol en Eric Hampton. Ze stonden bieden met grote zekerheid op het toneel en brachten hun stuntwerk overtuigend. Nergens hoefde de muziek vertraagd te worden om het gemakkelij ker te maken; alles was er. Natuurlijk hebben we dit nummer wel eens met hogere benen, met meer bravoure, met nog meer pirouetten gezien, maar deze presentatie had dezelfde kwaliteit als de hele voorstelling. Zij was bijzonder ple zierig om naar te kijken, en het publiek ontving deze dansers dan ook met een stormachtig applaus. Het meisje Clara werd gedanst en vooral gespeeld door Mary Siegel, die dat uitstekend deed. Aan het slot waren er twee enorme bloemenmanden en lui de toejuichingen, waarin dirigent Jean Martinon, Wim Bijmoer en choreograaf eenzelvig bestaan leidt en als laatste trots niet gediend is van medelijden en liefdadigheid. Hij weigert het kerstpakket van de buurtvereniging, die zich het lot van de eenzaam- wonenden aantrekt en als de opge wekte brengers van de feestgave blij ven aandringen, wil hij ervoor beta len. Hij wil evenmin de aangeboden kop koffie in het bevriende buurtca fé, waar men hem als opa aan spreekt. keer ongetwijfeld evenveel van deze voorstelling genieten als de vele hoog waardigheidsbekleders die hier bij deze première aanwezig waren, met minister Van Doorn aan het hoofd. Verder was BEHALVE HET Nederlandse vier luik naar verhalen van Heere Heeres ma, in City 1, is er weinig nieuws toegevoegd aan de Amsterdamse bio- scoop-agenda. Er wordt kennelijk i op Pasen gewacht. Alleen Calypso en Flora hebben een nieuwe Charles Bronson ingezet, de enige duidelijke omschrijving, omdat het bij dit soort films langzamerhand uitsluitend gaat om de aanwezigheid van deze acteur met zijn fascinerend gezicht. De rest doet er niet veel meer aan toe. maten st Nachlvoorstellingen Bronson een weinig spannende film opleverde. VRIJDAG- EN zaterdagnacht geeft Amsterdams nieuwste bioscoop „Ci nema International” op het Aug. Al- lebéplein vóór-premières van „Aard- t

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 19