Stefan Felsenthal van de NOS kritiseert CRM-beleid Topklasse SerieVan Red Band Natuuriijk! Chickenfeed: alle van folkmarkten thuis Vormingstoneel vreest rem op ontwikkeling TOP DE POP POP DERTIEN L V. 1 Soosagenda Rockfilm „Tommy premiere 1 ALPHENAAR I naar Cannes Terughoudend beleid van CRM in PART-TIME ASSISTENTEN „Mariken” 9 KUNST DONDERDAG 2 7 MAART 1975 (Van onze RTV-redactie) KLEINE HOUTSTRAAT 2a HAARLEM TEL. 3218 23 i - enz. 1001. RED BAND BIJLEREN en BIJVERDIENEN r De zaak met de grootste sortering VOOR HEDENDAAGSE MODE JEANS, o.a.: LEVlS - LEE - LOIS WRANGLER - TRIPPER - ROY ROGERS TERLENKA BROEKEN - OOK SOUL HILVERSUM Er zijn binnen het omroepbestel zoals dat thans in Nederland georganiseerd is, te wei nig mogelijkheden om met een zekere continuïteit kwaliteitspro gramma’s te produceren. Het is rechttoe-rechtaan-taal van Stefan Felsenthal, chef van de afdeling culturele programma’s bij de NOS. Felsenthal (41) is in zijn uitspra ken minder voorzichtig dan zijn collega’s bij de verschillende om roepen. Hij zegt: „Ik ben tegen de huidige structuur van het bestel, omdat je daardoor niets op langere termijn kunt plannen. Als je bij voorbeeld weet, dat de begroting over 1974 pas in januari 1975 werd goedgekeurd, kun je je voorstellen dat je nooit van tevoren weet wat in een produktie kan worden ge ïnvesteerd. En dat is dan alleen nog maar de financiële kant”. ra - ■■O KgJLJbWlJLIPl'f 3 1 (ADVERTENTIE) TV biedt te weinig kansen op kwaliteitsprogramma’s STEFAN FELSENTHAL Het personeelsbeleid bij de tv. (ADVERTENTIE) CHICKENFEED arlem, (ADVERTENTIE) enz. elke 1, av: A oorten r: ver in, doe renplan voor, los van budgetteren achter af en toekomstige zendtijd-indeling”. „Bovendien zou ik willen' dat de om roepverenigingen gingen samenwerken op het terrein van de kunstprogramma’s, zodat we met elkaar afspraken zouden kunnen maken die ertoe zouden leiden dat het publiek toekomt aan een bepaal de continuïteit en diversiteit in informa tie over kunst en cultuur”. Martin begon zijn muzikale loop baan twintig jaar geleden en is in door zijn omgeving geestelijk wordt vertrapt om door een andere omge ving tot God verheven te worden, een dubbelweg waarop hij uiteindelijk zijn eigen route weet uit te stippelen. Scène uit de rockfilm „Tommy” met The Who. De film is geregisseerd door Jos Stel ling en geproduceerd door Rob du Mee, Parkfilm B.V. Muziekstudie èn praktische ervaring. Een ideale kombinatie. gevraagd voor de verkoop van Bladmuziek. Werktijd in overleg. j Haarlem Groot(s) in muziekinstrumen ten en Bladmuziek. het vormingstoneel gaat omkomen, want andere overheden zullen nu wel waken met voorstellen te komen”, aldus Kom mer ’t Mannetje. Guus Baas liet zich namens GL-2 op dezelfde wijze uit. Hij vond dat zolang de wet het vormingstoneel nog niet als landelijke basisvoorziening erkent, de positie van deze categorie erg kwetsbaar is. De regionale overheden krijgen daar door de kans uit te maken of zij vor mingstoneel al dan niet gewenst vinden. een alom geliefd repertoire van blue- gras en country, rags en hornpipes, traditional blues en dixielandjazz. Van alle folkmarkten thuis dus. Zou hij al de verschillende omroe pen willen afschaffen? „Daar raak je aan mijn schizofrenie. Als je bekijkt, hoe in het buitenland de nïet-commerciële tv-organisaties functi oneren, wekt dat bij mij, wat bepaalde mogelijkheden betreft, wel eens jaloezie op. Maar ze hebben daar ook te maken met onvrijheden die in ons historisch gegroeide (misgroeide zeg ik wel eens) democratische bestel weer niet voorko men”. „Zo is het begonnen en als je ziet wat er nu allemaal in dat hele bedrijf om gaat, is het toch geen wonder dat het tempo van die veranderingen nauwelijks bij te houden is geweest. Het kan zijn dat je op een bepaalde plaats een aantal jaren uitstekend functioneert, en dat je daarna niet meer mee kunt groeien. Het gebeurt herhaaldelijk dat mensen dan rYOUB STYLE „Tommy”, de inmiddels legendari sche rockopera van The Who, is door regisseur Ken Russell met een keur van film- en popsterren verfilmd. Hun gezamenlijke, bizarre en zeer muzikale (uiteraard) produkt is giste ren in het Amsterdamse „Calypso”- theater in première gegaan. „Ik vind dat er te weinig doorstroming is. Televisiemensen slijten snel. De aan passing aan het medium, dat zich snel ontwikkelt, de steeds veranderende ka ders waarin alles zich afspeelt, het feit dat je inventiviteit altijd op top-capaci- teit moet werken, dat vraagt allemaal veel van je”. „De televisie bestaat hier in Nederland volgend jaar op 1 oktober 25 jaar. De omroep is destijds door de tv overvallen. De werkers van het eerste uur beston den uit onderwijsmensen, hoorspelmen- sen, journalisten en technici, die een paar maanden bij de BBC een cursus gingen volgen om te zien hoe zo’n medi um werkte”. DEN HAAG (ANP). De leiding van het filmfestival in Cannes heeft op sug gestie van het ministerie van GRM de Nederlandse speelfilm „Mariken van Nieumeghen” uitgenodigd voor deelname aan het festival dat van 9 tot 23 mei zal worden gehouden. Dit heeft het ministe rie van CRM woensdag meegedeeld. Het viertal bespeelt daarbij een grote variëteit aan instrumenten, waaronder gitaar, banjo, dobro, man doline, trombone, tuba, viool, orgel, accordeon en mondharmonika. Martin Lodelijk is de motor van de band- Van beroep illustrator en stripteke naar (Pep bijvoorbeeld), met als fa natieke hobby het verzamelen van zeldzame, oude en daarom dure gita ren waarop hij Jimmy Rodgers en Hank Williams-nummers speelt. In bijna al zijn kamers thuis staat een geluidsinstallatie en dertig meter pla ten langs vele wanden maken het aannemelijk dat er geen folk, blues, jazz of country-nummer denkbaar is dat bij deze folkvogel niet te vinden is. Een van Felsenthals voornaamste wensen is om een reeks op zich staande 30-minuten-drama’s te laten maken. Dat zou dan moeten gebeuren in nauw over leg en samenwerking tussen de verschil lende zendgemachtigden. Hij heeft daar over in het laatste theater jaarboek iets geschreven. Het idee is in december in de vorm van een motie overgenomen door het jaarlijkse colloquium van Ne derlandse en Belgische toneel-tv-radio- auteurs. 1 (3) Hey Mal Yo Johnny 4- Orquesta Rodrigues; 2 (1) Shame shame shame Shirley Company; 3 (5) Ding a Dong Teach In; 4 (8) Paloma Blanca George Baker Selection; 5 (2) Down Down Status Quo; 6 (7) I can do it The Rubettes; 7 (15) You and me Albert West; 8 (4) 100 Years Joey Dyser; 9 (19) I do I do I do Abba; 10 (6) Sailor Sailor; 11 (20) Make me smile SteveHarley Cockney Rebel; 12 (12) Fire Ohio Players; 13 (14) I’m her fool Billy Swan. voor bijna niks, en hebben ze er nog zo’n hekel aan iets voor tv schrijven. We hebben elkaar hard dig!” „Een van de oorzaken waardoor het televisiedrama ook niet goed is, is de organisatievorm en het beperkte ac- teursbestand in Nederland. De meeste acteurs zitten vast in gezelschappen en zijn alleen met de grootste moeite in te schakelen Er zouden ook in de financië le organisatie veranderingen moeten ko men om het werken voor tv aantrekke lijker te maken. Bovendien zouden we in staat moeten zijn zo’n drama hele maal met een vaste ploeg mensen op te nemen”. „Zoiets gebeurt op het ogenblik bij de „De eerste coneept-medianota van mi nister Van Doorn is weer hoofdzakelijk ontworpen op het voortzetten van de pluriformiteit en daardoor mist ze twee belangrijke dingen. De federatie van kunstenaars en daarin de vakbond Anouk, heeft al geprotesteerd: tegen het personele aspect, het aspect van de werkgelegenheid voor kunstenaars, waarbij ze voornamelijk vanuit de mu zikale hoek gesproken hebben. Prima. Desondanks voel ik me zwaar in de steek gelaten”. „Ik ben ook lid van die club en er is nog geen stap gezet om het maken van goede kunstprogramma’s via het beleid dat in die nota omschreven staat, moge lijk te maken. Ze hebben niet gesproken over het culturele aspect. Kunstenaars hebben toch niet alleen werkgelegenheid nodig, maar ook ruimte, gespreid over een langere periode dan nu mogelijk is, om zich uit te drukken”. De complete Who met Roger Dal- trey in een hoofdrol plus Eric Clap ton, Tina Turner, Elton John, Jack Nicholson, Ann Margret, Oliver Reed an Paul Nicholas zijn in deze film te horen en te zien. Daarnaast is de soundtrack van de film op een dub- belelpee verschenen- „Tommy” op celluloid is een bizar re, soms wreed en in ieder geval boeiend spektakel geworden met tal van vreemde vondsten en uitbeeldin gen zonder dat de lange, moeizame weg van de blindgeslagen Tommy daardoor wordt overmeesterd. „Tom my” is wat The Who ermee bedoeld heeft: een uitdrukking eerst op muziek, nu op muziek en beeld van de emoties, gedachten, frustra ties en gevoelens van een jongen die II gelukkig meer en meer aan toe. Er zijn vijf of zes auteurs hard aan het werk om stukken te schrijven speciaal voor televisie. Er is een klein stukje klimaat aan het groeien waarin dat mogelijk is. Daar ber> ik erg blij mee”. „Toen Gerben Hellinga mij bijvoor beeld voordat hij met schrijven begon, vroeg of ik televisiedrama als een kunstprodukt of als een industrieel pro dukt beschouwde, heb ik hem gezegd: we maken wegwerp-drama, wat we doen is in eerste instantie industrieel, wat niet uitsluit dat het resultaat mis schien wel eens als kunst zal worden beschouwd. Waarom schrijven auteurs wel voor een uitgever als De Slegte, soms te no- „Toneel- en balletgezelschappen weten nu al welke stukken ze over een jaar zullen gaan uitvoeren. De première, de voorstellingen, zelfs de repetities liggen al aan data vast. Stel, dat ik iets, voor tv zou willen coördineren: ik zou bijvoor beeld het Nederlands Ballet een paar dagen in de studio willen vragen voor een bepaalde choreografie, dan zou ik dat nu moeten regelen, anders kunnen die mensen dat niet meer invoegen in hun werkschema”. „Maar het is voor mij onmogelijk daar nu al afspraken over te maken; ik weet niet of er zendtijd en een budget voor zijn tegen die tijd. Studiofaciliteiten zijn ook niet zo lang van tevoren te regelen terwijl het bovendien een gok wordt of de juiste mensen die het kunnen regisse ren en opnemen, dan vrij zullen zijn”. „Ik vind dat een onmogelijke situatie. Het behoort toch tot de taken van dit medium de kijker vaker en regelmatiger in staat te stellen kennis te nemen van wat er zoal aan uitingen van kunst buiten (en binnen) de televisie te bele ven valt. Je moet ze daarop attenderen. Dat gebeurt nu veel te incidenteel en de kwaliteit laat te vaak te wensen over”. „Er is dan ook nogal wat kritiek over wat de omroep op dit gebied doet. Be grijpelijk, maar ze zouden eens móeten weten welke barrières we moeten over winnen om datgene wat we nu presteren nog voor elkaar te krijgen”. „Als we kwaliteits-produkties willen maken, moeten we toe naar een paar drastische veranderingen in het beleid. Het omroepbestel is te veel verbrokkeld. Men kan daardoor niet vooruit kijken. Dat geldt niet alleen voor de NOS, maar voor de hele omroep. Het is het medium bovendien eigen, dat het een journalis tieke aanpak heeft. Dat levert program ma’s op die in een snel tempo gemaakt moeten en kunnen worden”. „Programmasoorten als drama, mu ziek, ballet, kunstprogramma’s en docu mentaires hebben nu eenmaal een lan gere aanloop en grotere investering in tijd, geld en mensen nodig. Ik sta voor deze programma-onderdelen een meerja- toch blijven zitten, terwijl ze gedeelte lijk of helemaal uitgeschakeld zijn. Daarmee blokkeren ze Wel de mogelijk heden van ons beperkte personeelsbud get en van toevoer van vers bloed”. Maar je kunt zo iemand toch niet op straat zetten? „Nee, dat zou wel verschrikkelijk an- ti-sociaal zijnMaar misschien is de tv wel een anti-sociaal medium, mis schien is het maken van televisie, wel strijdig met onze welvaartsmaatschap pijof mensen zouden interne her scholing moeten accepteren. Dat zal in de rest van de maatschappij ook steeds meer nodig worden. Dat zou onder meer betekenen dat je van het hele bestaande salarisklassen-systeem zou moeten af stappen' STEFAN FELSENTHAL is in 1933 in Den Haag geboren. Na gymnasium en mill tail e dienst studeerde hij theaterwe tenschappen in Berlijn, vervolgens Enge land. In 1958 kwam hij bij Studio waar hij vier jaar werkte. In 1962 haalde wijlen David Koning hem bij de afde ling drama van de NCRV-televisie. Fel senthal nam daar tien jaar later ontslag en werd vervolgens chef van de afdeling culturele programma’s van de NOS-pro- grammadienst (Beeldspraak, Muziek om naar te kijken, Openbaar Kunstbezit, woensdagavonddrama als „De liefdes- wacht” en series als „De wolvenman”) „Toen ik drie jaar geleden bij de afdeling culturele programma’s kwam was er bij de NOS tot op dat moment geen regelmatige drama-produktie. Er was >ok nauwelijks repertoire van Ne derlandse schrijvers. Daar komen we nu Chickenfeed, zaterdagavond aan staande in het Haarlemse jongeren centrum Deining, is een van de oud ste folkgroepen van Nederland met De Teerling, Kleine Houtstr. 58, zondag: Spaanse flamencogitarist Sa bana; maandag: Ierse folksinger Frank Quinlan- Aanvang: 21.15 uur. Turfschip, Turfsteeg 2a, zat.: kof fiebar met film „Changing faces” Esperanza, Kerkweg 2, Spaarnwou- de, maandag: dansen met de Mus tangs. Disco Dubois, Berlagelaan 45, zon dagmiddag: discodansen. Tioli, wijkcentrum Laan van An gers, zaterdagavond geopend met dis co Blow Up- Bluesette, Krusemanstr. 34, vr„ zat. en zo': bar-dancing-disco Jeugdland, Theemsplein, Haarlem-ZW-, zat.: Dri- ve-In Wip Out. De Aj-k, Kerkplein 5, Velsen-Zuid, vr. en rat.: soos- Can-Can, Stoofsteeg bar-dancing-disco. Moulin Rouge, KI- Houtstr., elke av.bar-dancing-disco Tamberlain, Grote Houtstr, elke av beh. ma. en di.discotheek- Deining, Ripperdastr. 13a, zat.: Chickenfeed; zond.: Paasfeest Spaan se club Haarlem- middels beroemd om zijn „Hank Wil- liams-jodeltje”. Tom Stuip, ooit eens marineblauw- grijs student, trok in spijkerbroek naar Amerika en deed daar zoveel kunde en liefde op voor de edele banjo dat hij nu niet meer te evena ren is- Henk Heylema, hij verkoopt zowel als verorbert macro-bioties voedsel, bespeelt de dobro, een in strument waarmee hij een aantal ja ren geleden met vlag en wimpel een talentenjacht won. Nu profiteert Chickenfeed van zijn bijzondere kwa liteiten. Nico den Braber tenslotte, was de laatste die Chickenfeed in september 1973 completeerde. Zijn gerenom meerd Nederlands Hervormd-zijn bleek een uitstekende achtergrond voor het geroutineerd betrappen van- het Maanborg-Leger des Heils orgel. Kortom, Chickenfeed is voer voor folkvogels. Zaterdagavond 8 uur voor drie piek in Deining, Ripperdastraat 13a, Haarlem- (Van onze correspondent) EINDHOVEN. De toneelgroep Pro loog en andere groepen vormingstoneel betreuren het voorlopig niet vastleggen van een beleid ten aanzien van het jeugd- en vormingstoneel in de discus sienota toneelbestel, samengesteld door een ambtelijke werkgroep van CRM. De Anouk (Algemene Organisatie van Uit voerende Kunstenaars) ging de Eindho- vense toneelgroep in afkeuring reeds voor. opnamen van het stuk dat op 4 mei zal worden uitgezonden: „Esther” van Dick Walda. Daar is onder regie van Joes Odufré een vaste groep medewerkers al wekenlang op locatie mee bezig en ieder een is er even intensief bij betrokken”. Kommer ’t Mannetje, zakelijk leider van Proloog, vraagt zich af waarvoor de vormingstheaters de laatste vijf jaar hebben gewerkt nu de nota betreffende deze toneelvorm spreekt van een ont wikkelingsstadium dat in meerdere op zichten „terughoudendheid” gewenst maakt. Volgens ’t Mannetje is duidelijk aan getoond dat er aan vormingstheater zo wel van de kant van de kans-arme groepen (werkende jongeren etc.) als de toneelmakers behoefte bestaat. Terwijl enerzijds het beleid van CRM gericht is op het in contact brengen van genoemde groepen in de samenleving met cultuur in allerlei verschijningsvormen, wordt deze ontwikkeling in de toneelnota afge remd- Heeft dit te maken met de politie ke inhoud van het vormingstoneel of wil men uit een oogpunt van efficiency het aantal gezelschappen zo klein mogelijk houden? Dat zou voor de ontwikkeling van het toneel in Nederland funest zijn. Wat de subsidieregeling aangaat, hebben Proloog en GL-2 al enige ervaring opgedaan met de lagere overheden in Zuid-Nederland. „Het is naar ons gevoel niet aan de overheid een oordeel uit te spreken over de inhoud van een toneelproduktie. Haar taak is na te gaan in hoeverre een bepaalde categorie toneelmakers een be paalde publieksgroep bereikt. Het niet aangeven van een beleid, houdt in dat E ■*3^*

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 9