Jan Klaasz ini Kattegat Fama combinatoria in Toneelschuur Paasconcerten in Haarlem FILMS Kathedraal in t Orgelmiddagen F' CINEMA PALACE STUDIO FRANS HALS IJKSI T oitw k'1 i Zeventiende klucht eeuwse J azz Operette NS 31 9053 nog immer 1? KUNST V R IJ D A G 2 8 MAART 19 75 nskerk, Bais rengrt bekent uws. uws dat reld- Zoals: van de ■aad, e Jong, sseerti E? ■r ft 9 tris „JAN KLAASZ in ’t Kattegat” heet de toneelavond, die is samengesteld uit drie kluchtige blijspelen van Tho- liet ging en aan het toneelschrijven sloeg. Jan Klaasz is een schelm, die op kluchtige wijze enkele huichelachtig heden van het doopsgezinde koopmansmilieu in het 17e eeuwse Amsterdam doorprikt. Een scène uit de kindervoorstelling Cecilia van Carrousel. 9 J.H. nhuis U zijwond )00,-. REMBRANDT FEIKE ASMA AAN HET ORGEL Kaarten ment BERNARD BARTELINK dam-formaat up de achtc-’-grond staat. van het De Iri.jfspai den, voo et zold« taand i age ene len. Koi stus a.t Wim van der Grijn als Jan Klaasz, huichelachtig in een vroom pak gestoken. Verder Kitty Jansen en Marja Lieuwen. het Van les Bronson voldoende garantie is voor een spannende film vooral als deze 1 geliefde onderwerp van ontsnapping uit een gevangenis behandelt. Ditmaal is het dan wel niet Bronson die een ontvluch- tingspoging onderneemt, hij bepaalt zich nu tot het behulpzaam zijn bij de be- vrijding van een onschuldig veroordeel de uit een Mexicaanse gevangenis- De eerste pogingen mislukken, maar ten slotte slaagt de voor niets terugdeinzende Bronson die met vliegtuigen en helicop ters opereert, erin de miljonair Kaplan uit diens penibele toestand te halen. Het is een verward en onwaarschijnlijk ver haal geworden, hoewel het schijnt te berusten op een ware gebeurtenis. Regis seur Tom Gries heeft de aanwezigheid van Bronson voldoende geacht voor het succes van zijn film, maar dat blijkt dan in de praktijk bitter tegen te vallen. 100, Drie 15686. DE °P WIL: j. Nieu» ng. nhuis ffl Middel I- 2 654 I - 1 54 slingert ze het raam uit en daarna gaan Cecilia en Harle kijn op zoek. Het stuk is ont staan uit eigen ideeën van de groep. Ieder heeft door middel van improvisaties z’n eigen fi guur gemaakt. Er wordt ge bruik gemaakt van mime, tekst, muziek en acrobatiek. Caro! van Herwijnen en Elsa Lioni als egotrippers in Fama Com binatoric VORIGE WEEK hebben we naar aan leiding van de Amsterdamse première van „Breakout” enige bestraffende woorden tot de filmproducenten gericht die denken dat het engageren van Cha; - DE HAARLEMSE Jazz Club. Groot Heiligland 47, houdt van avond een jam-session. Een ontspannen sfeer met sessions in moderne en oude stijl. Extra attractie betekent een optreden van de Bamboozlers, een jazz- groep die in 1950 een bekende naam had. De groep bestaat uit Dick Spieker, Cees Smal, Lex van Wijk, Harry Verbeke, Wim van Beelen, Wim Kruyt en Ton Funke Küpper. ware als muziek. Op het toneel doet een drummer in de hande ling mee en veór het podium dirigeert de begeleidende pia nist. Er is een sterke rolbezetting van zeer uiteenlopende theater mensen. Elsa Lioni speelt een dikke prinses in zuurstokkleu- ren; ze houdt van lekker eten en laat dat veelvuldig weten. Carry Tefsen speelt met veel FRANS HALS toont een James Bond film „Live and let die” en in de nacht- voorstellingen „Vrolijke ontucht in Ti rol”. Luxor prolongeert „Keetje Tippel” en in Lido draait „Rooie Sien”, die woensdag in onze krant uitvoerig be sproken is. Roxy komt weer op de proppen met Louis de Funes in „Samen uit samen thuis- In de nachtvoorstellin- gen „De verdoemden” van Visconti ovei- de ondergang van een Nazistische Krupp- achtige familie van staalmagnaten. CHARLES BOOST CENTRUM SPEELT op 3 en 4 april „Overstekend wild” van Franz X. Krötz, in de hoofdrol Ansje Beentjes, regie Eddy Habbema. IN DE KINDERMATINEES een aller aardigste film voor de jeugd, gemaakt door Karst van der Meulen, daarbij geassisteerd door een zoon van Bert Haanstra, Rimko. Men kan aan alle kan ten van „Oom Ferdinand en de Tover drank” zien dat er het filmen voor kinderen serieus is opgevat- Goed came rawerk, goede spelers en een boeiend verhaal waarin het sprookjesachtige, maar ook de „slapstick” (tot en met het gooien van taarten) niet ontbreekt. Lex Goudsmit speelt oom Ferdinand die een schilderij in zijn bezit heeft dat door een toverspreuk tot leven kan worden gebracht. Dan treedt Willeke Alberti in levende lijve uit de lijst van het oude portret en helpt oom Ferdinand en zijn jonge vriendjes mee om blijvend in leven te blijven- Een toverdrank die mensen doet verdwijnen zodat een auto zonder zichtbare bestuurder over de weg gaat, de beide vriendjes (Jeroen en René Teysen) die in een motorbootje over de plassen racen, twee zwervers die verzot zijn op taarten en rondzwerven om er een te bemachtigen. Dat zijn maar enke le aspecten van deze grappige film, waarmee Karst van der Meulen, die ook „Circus op Stelten” maakte, bewijst dat het verwaarloosde genre van kinderfilms best op wat hoger niveau kan worden gebracht zonder dat daarmee de pret van de jeugdige kijkers er enige schade van zal ondervinden- IN DE SPAARNEKERK wordt op Tweede Paasdag ’s middags om 3 uur een Paas- concert gegeven door het kerk koor Cantate Domlnum onder A. A. Goossens. Adam Waas dorp zit aan het bekende orgel, solo’s zijn er van Isabella v. d. Meulen en de trompettist Dolf Hulsbergen. Op het programma o.a. het Magnificat van An- driessen. Krönungsmesse van Mozart, het bekende Hallelujah van Handel, Laudate Dominum van De Klerk en een orgel- fantasie op paasliederen v:m Feike Asma. De toegang is gra tis en de kerk is verwarmd. Ton Lutz heeft de drie stuk- ken ingekort, smaakvol be werkt en geregisseerd, zodat er min of meer één geheel is ont staan. Het 17e eeuwse Neder lands klinkt vrolijk en fris. Het meisjeskoor heet Canta- mus Ensemble en komt uit Mansfield. Het bestaat uit on geveer 30 meisjes van 11 tot 18 jaar, die les hebben van Pamela Cook. Zij bracht in 1968 haar leerlingen samen in een koor dat sindsdien bekendheid kreeg in Engeland en daarbuiten. In 1971 wonnen ze op een festival in Montreux de tweede prijs twee jaar later wonnen ze bij de BBC een eerste. Voor hun vertolking van moderne muziek kregen ze een speciale onder scheiding op het Bartok-festival in Hongarije. Regelmatig wordt er dan ook door hedendaagse componisten voor het ensemble geschreven. Kaarten aan de kerk a ƒ1. gramma is afgestemd op christelijk paasgebeuren. Jan Zwart speelt Asma een in troïtus en een fantasie op een Paaslied. Vervolgens Resurrec tion, een deel van de Syrripho- nie Passion van Marcel Dupré; dan een prelude, fuga en varia tie van Cesar Franck en ten slotte de tweede symfonie in A van Alexandre Guilmant. komende films geknipt en de saaie tus- senscènes waarin musicals en showfilms konden vervallen, weggelaten zodat we nu uitsluitend de top te zien krijgen- De verschillende fragmenten worden met geestig commentaar aan elkaar gepraat door ouder geworden sterren als Frank Sinatra, Elizabeth Taylor, Mickey Roo ney, Bing Croby en James Stewart. Voor zover ze in hun stralende jeugd optra den in de historische passages, laat „That’s Entertainment” op onbarmharti ge manier zien hoelang het geleden is dat MGM de grootste filmmaatschappij van Hollywood was en practisch alles wat toen aan talent op de markt kwam, opkocht. In de nachtfilm „The wild Angels” en voor de jeugd „Gullivers reizen”- IN STUDIO NOG eens een reprise van Butch Cassidy and the Sundance Kid”, de onverslijtbare avonturenfilm van twee zorgeloze bandieten uit de vorige eeuw die op luchtige manier gespeeld worden door Robert Redford en Paul Newman- De vrienden zijn legendarische figuren uit het wilde westen en regis seur Georgië Roy Hill heeft hun een aure ool gegeven van onschuld en vrijheidszin, eigenschappen die ook toen niet door de samenleving algemeen gewaardeerd. arden JddenvJ ij uitzij irketvlj meubill DE HOOFDSTAD Operette h -engt op tweede Paasdag in c;- Haarlemse stadsschou’yvbv: eer „Grafin Maritza” een kos telijk uitgedoste en gespeelde operette op muziek van Emme rich Kalman. Jacco van Renes- se, Lizzy Schöfmann en Feya Hulsbergen doen mee. worden gespeeld, terwijl één programma (op 12 april a.s.) geheel gewijd is aan de orgel werken van Mozart. Aan dit Mozartprogramma werken ook strijkers mee in enkele kerkso- nates. Ook zijn er enkele con certen met vocale medewer king. Het geheel is wat betreft de medewerkenden en de pro gramma's weer meer gevarieerd dan vorig jaar. Op het eerste concert; 5 april, speelt Bernard Bartelink wer ken waar doof de luisteraars om gevraagd is: ÓH. Pièce hér- oïque van César Franck, Caril lon de Westminster van Louis Vierne en Toccata (uit de 5e symfonie) van Widor. Toegang en programma van al deze be spelingen zijn gratis. Na afloop is er steeds gelegenheid om de speeltafel te zien, vragen te stellen en een korte uitleg te beluisteren. ANNEMARIE Prins is een regisseuse die garant staat voor fantasierijke, nieuwe vormen van theater. In de Toneel schuur is morgen haar nieuwste werkstuk te. zien: „Fama Com- binatoria”. Het is een spektakel, waaraan men egen touw moet willen vastknopen om het te volgen. De tekst van John.Well- mann is met ópzet duister. De spelers gebruiken de tekst als het Vooral de eerste twee delen zitten vol verrassende wendin gen en vondsten. Nicolaas Wijnberg heeft een prachtig to neelbeeld ontworpen, waarin een 'Amsterdam op Maduro- Maar ook werken van Coupe rin, Bach. Reger, de Klerk. Monnikendam. Andriessen, om maar enkele namen te nomen. ironie een jong mooi meisje. Cor van de Brink is begaafd in de weer als een pierrot-achtige clown. Carol van Herwijnen leeft zich hevig uit op een duistere figuur, Lijkwa ge naamd. Naomi Duveen speelt in het oranje een magische figuur en op de achtergrond is voort durend Hanna van der Linden als een sjieke dame in het wit bezig aan langzame dans en theedrinken. Het is de bedoe ling dat „Fama Combinatoria” eerder door het gevoel dan door het verstand word’, erva ren. Het ziet er spectaculair uit; de bewegingen zitten vol verrassingen; er wordt met licht gespeeld en met het decor van laden en kastjes; er is zang en dans en ironische declama tie. Elke toeschouwer kan eruit halen wat hij wil. en karmozijnverver was tot hij op 58-iarige leeftijd fail- De twee jeugdige hoofdpersonen uit „Oom Ferdinand en de toverdrank”, een auto die zonder bestuurder toch kan rijden. DE ORGANIST van de kathe draal St. Bavo aan de Leidse- vaart;. Bernard Bartelink, orga niseert evenals vorig jaar tus sen 5 april en 27 september elke zaterdagmiddag een gratis toegankelijk orgelconcert, Het prachtige Adema-orgel (3 kla vieren, 64 registers, ruim 5000 pijpen) is elke zaterdagmiddag te beluisteren van 3 tot 3.45 uur. De concerten van het vo rig seizoen trokken regelmatig goede belangstelling, zodat er reden is om opnieuw7 een der gelijke reeks te organiseren. De algemene opzet is dezelf de als vorig jaar: drie kwartier niet fe iv. aansnrekende liet T.ns-ro- u aider van het or- valt hei hoofdaccent van de programma’s op César Franck en de latere Franse componis ten: Tournemire, Vierne, Wido Alain. Messiaen en Langlais. OP EERSTE PAASDAG brengt Carrousel in de Haar lemse schouwburg een mati- nee-voorstelling van „Cecilia”, voor kinderen tussen 6 en 12 jaar. Het gaat over een meisje, dat een Harlekijn vooi' haar verjaardag heeft gekregen. In haar droom komt Harlekijn met haar vijf andere poppen tot leven. Een wervelstorm DE ORGANIST Feike Asma geeft op tweede paasdag, ’s a- vonds om 8 uur eep concert in de grote Eavokerk. Het pro- EEN ENGELS meisjeskoor treedt zaterdagavond om kwart over acht op in de Nieuwe Kerk te Haarlem. Het is op toernee naar West-Duitsland en doet Amsterdam en Haarlem aan. Het brengt een programma, dat bestaat uit delen van het Stabat Mater van Pergolesi. Engelse madrigalen, liederen van Pur cell, Mozart. Schubert en Ko- daly. Ook hedendaagse Engelse koorwerken staan op het reper toire. Michael Neaum begeleidt het koor, dat hier is onder auspiciën van de Stichting Jeugd en Muziek. NU DE JAREN dertig zo op alle terreinen nostalgisch herdacht worden, is het niet zo verwonderlijk dat een filmmaatschappij als Metro-Goldwyn- Mayer een historisch document heeft laten vervaardigen over haar prestaties tijdens die periode- Het is gericht op haar sterkste kant in die jaren, de musical en de showfilm. Uit het be waard gebleven materiaal heeft Jack Hai ley jr. een film samengesteld die een overdadig duidelijk beeld geeft van wat destijds onder show en musical verstaan werd- Met „Singing in the Rain” een frag ment uit de eerste „All talking, all singing”-musical van 1929 wordt begon nen en de snelle vooruitgang in techniek en bewegelijkheid van het genre wordt het beste aangetoond als tegen het einde van de compilatiefilm de populaire song van Narcio Herb Brown herhaald wordt, maar nu in een versie van Gene Kelly, een van de grootste choreografen en dansers waarover MGM kwam te be schikken. Hoewel hij naast zich een vederlichte Fred Astaire kreeg en de nu vergeten Donald O’Connor- „That’s Entertainment” loopt over van bekende figuren op zang- en dans- gebied en van prachtlievende shownum- mers die protserig en overdadig aandoen, maar toen helemaal pasten in deze populaire vorm van amusement. Natuur lijk zingt Jeanette MacDonald met Nel son Eddy, een jonge Judy Garland is aanwezig en zingt „Over the Rainbow” uit „The Wizzard of Oz’’, de vroeg ge storven Mario Lanza iaat zijn prachtige stem horen, Esther Williams duikt in het water en stijgt er weer uit tussen bran dende toortsen. Er komt geen einde aan deze staalkaart van pogingen om het bioscooppubliek in de crisisjaren een zorgeloos avondje te bezorgen- Dat wordt ’t ook bij het herzien van al die prestaties op het amusementsvlak. Want uiteraard heeft Hailey de hoog tepunten uit de diverse in aanmerking Wim van der Grijn speelt een subtiele J:,n Klaasz in drie achtereenvolgende gedaanten: eerst als verliefde jongen die koopmansdochter Zaartje niet mag vrijen en dus vermpmd ails dienstmaagd in haar huis en bed kruipt; dan als een Tartuf- fe-achtige sijsjeslijmer die nog vromer is dan z’n schoonvader; en als obscure dokter die Zaartje tenslotte schaakt. Kitty Jansen en André van den Heu vel spelen met verve he’ koop- mansechtpaar en Marja Lieu wen is een kittige Zaartje. Let ook op Mimi Kok die een uit bundige koppelaarster en een dikke baker speelt. Met caril- lonmuziek van Romke de Waard krijgt de voorstelling een Amsterdamse sfeer, zoals we die van 17e eeuwse plaatjes kennen. Het mooiste plaatje le vert het kandij maal op roddelende dames bij kraambed van Zaartje. voorstelling is morgen te zien in de Haarlemse stadsschouwburg. „RABENSHALLE” van de technische theatergroep Per- spekt uit Haarlem is toch weer terug in de Haarlemse schouw burg. Het zeer populaire teken filmachtige theaterstuk is op 1 en 2 april te zien. mas Asselijn (1620-1701), die in Amsterdam boekbinder I I |F 1

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 17