Donovan
onderdrukte revolutie van jeugd
KRITIEK OP CRM-PLAN
ORGANISATIESTRUCTUUR
Expositie over
Hans Andersen
Bekerwinnaar Creiff steekt
uw
voortreffelijk in het pak
:r
man
trim je fit
met stimorol
kauwgom
starmix
GUISIHE MODERNE
„Commercie in popmuziek
K
iKM
A
LP EN SHOW MET HEEL APARTE FILOSOFISCHE ACHTERGROND
Contactorgaan Nederlandse orkesten:
Descartes-expositie
Nieuwe beiaardmuziek
DUROMATIC
Zondagsschilders in
„De Engelenbak”
voor Zeeuwse torens
il«
«cm
J|
js
KUNST
15
APRIL
1975
WOENSDAG
2
y
(Van onze correspondent)
Profetie
stand 347
NOORDHOLLANDS PH1LHARMONISCHORKEST
Vandaar dat ik, om de zaken van
tijd tot tijd enigszins in evenwicht
te brengen, ook graag aandacht
besteedt aan onze lieve, stoere en
sportieve mannen. U ziet, discri
minatie is mij vreemd.
AMSTERDAM. Donovan is terug. Met Salvation Stomp in Toppop.
Vorig jaar met een grote tournee door Amerika, binnenkort met twintig
concerten in Europa en bovenal met zijn nieuwe elpee 7-Tease. Donovan
is trots als een pauw op zijn laatstgeborene. Tijdens zijn bezoekje aan
Nederland wil hij vrijwel niemand ontmoeten. Hij heeft nü eenmaal dat
imago van de ongenaakbare. Maar ook Nederland moet weten dat Donovan
opnieuw van zich doet spreken.
In zijn hotelkamer geuren de bloemstukken. Overal is fruit. De fragiele
Britse zanger is rustig en vriendelijk. Heldere ogen tussen donkere krullen.
Een wat bleek, ingevallen gezicht. Een smal en klein postuur. Hij hinkt.
Donovan gaat zitten en praat. Vragen heeft hij nauwelijks nodig. Het is
alsof hij een soort evangelie verkondigt. Hij heeft het vooral over zijn
nieuwe elpee en de diepere gedachte erachter. Een mannetje dat diep heeft
nagedacht over allerlei zaken in de popmuziek. Dat is wel duidelijk. In de
USA heeft hij 7-Tease al vele malen op het podium gebracht. Het is een
soort musical met een heel eigen Donovan-filosofie over het recente pop-
gebeuren.
Eruit en terug
WAT BETEKENT HET jaar
van de vrouw nu eigenlijk binnen
het regelmatige (grafische) kader
van ons modejournaal? Om onder
ons helemaal eerlijk te blijven,
helemaal niets! Alles wat maar
modieus met ons vrouwen samen
hangt, domineert er toch al in.
all round machinale keukenhulp
antikleefpannen - snelbraadpannen
op de huishoudbeurs
volg de
demonstratie
van de
RESTAURANT
L O?
r J
(ADVERTENTIE)
■x
olitie,
s
iture,
etbal-
nacht
Het
DONOVAN
L
(ADVERTENTIE)
(ADVERTENTIE)
(ADVERTENTIE)
bij
dat
A-38
onder redactie van Bé ter Maat
Bekerwinnaar 1975! Greiff vervaar
digde dit- kostuum van zijdeglanzende
mohair met wol in zwart en donker
blauw.
hout
men-
i zien
jstick
ifrag-
Donovan is een tijdlang in de verge
telheid gedoken. Met opzet. „Ik was het
allemaal behoorlijk zat”, geeft hij nu als
verklaring.
„Ik wilde wel eens een keertje lui
zijn, ik kotste van dat zakelijke gedoe
en ik trouwde. Mensen willen altijd dat
je je succes vportzet. Je verdient ergens
nummi»uuivunmutniMHiuiuiuuiauu>uu:iu:i:::;.:: ^uuiuiinntttnnnstiittmsmntnnrnnmnttntnttn
Dat de minister bereid is ruime garan
ties te stellen voor de muzikale basis
voorziening per regio, en dat hij naar
euws.
1.
ey J
verk-
el en
zs uit
•5 (K)
Jour-
5 (K)
(Z/W)
meri-
CK)
arcus
I Ak-
med.
20.00
richt,
misch
iojak,
21.45
22.30
ar en
18.55
19.00
Pro-
arcus.
Pro-
21.15
22.00
mma.
Jour-
haar
e.
1.
r het
Grote Houtstraat 21
HAMBURGERS 2.10
STEEDS VERSE KOFFIE 70 Cent
rs de
Katoenen tinneroy is het materiaal
van deze pantalon met bijpassend
vest, eveneens uit de collectie van
Greiff.
MM
J111"rw' ''inWMMMMB—
GREIFF LAAT ONZE VRIENDEN
trouwens ook zeer modieus hun vrije
tijd in wandelen. En of zij dat nu
doen in jersey, tinneroy of jeans, het
ziet er altijd subliem uit. Zo zag ik
voor hen leuke blousonpakken met
grote opgestikte zakken en ton sur
ton sierstiksels, terwijl de jasjes, het
zij met knopen, dan wel met ritsen
konden worden gesloten. In het vrije
veld of in het bos komt Adam even
eens prima uit de voeten gestoken in
een tinneroy pantalon met bijpassend
vest. Het vest ir voorzien van opge
stikte zakken met klep, zodat daarin
eventueel nog iets kan worden ver
stopt wat zonodig mee moet.
goed geld mee, dus ga je er mee door.
Maar ik kreeg in de gaten dat ik al dat
geld toch niet nodig had. En dan wil je
eruit. Ik had tijd nodig om mezelf een
beetje te leren begrijpen”.
Waarom ben je eigenlijk teruggeko
men? „Het geven van concerten is een
uitstekende manier om weer onder de
mensen te komen. In ’72 en ’73 heb ik
wel LP’s gemaakt, maar daar gebeurde
verder niets mee, omdat ik in een over-
(Van onze kunstredactie)
DEN HAAG. In de ontwerpschets
van minister Van Doorn (CRM) voor een
nieuw orkestenbestel schuilt een streven
naar centralisatie dat niet verenigbaar is
met het democratiseringsproces, dat on
denkbaar is ook ten aanzien van de
cultuur zonder een doelgerichte decen
tralisatie. Zo luidt het eerste commen
taar van het contactorgaan van Neder
landse orkesten op het schrijven van de
minister aan het Subsidiëntenoverleg.
De tentoonstelling bestaat naast de
Deense bijdrage ook uit een Nederland
se. Het Deense deel omvat 30 panelen
die Andersens loopbaan als schrijver
belichten. In het Nederlandse deel, dat
16 panelen beslaat, worden de bezoeken
van Andersen aan Nederland en de Ne
derlandse illustraties van zijn boeken in
collagevorm in beeld gebracht-
De tentoonstelling begint in Deventer
omdat dit de eerste stad was die Ander
sen op zijn eerste Nederlandse reis in
1847 aandeed. Na Deventer zal de ten
toonstelling nog te zien zijn in Eindho
ven, Heemskerk, Den Burg, Middelburg,
Amsterdam, Den Haag, Zutphen, Nijme
gen en Laren (N-H).
Twee sportieve pakken uit de collec
tie van Greiff.
18.30
ïand-
jram-
mers.
eente.
oord-
Kom-
lal en
Pro-
chön-
meri-
22.25
anko-
ug in
baas- I
linsde
heb-
m de
Wee I
or de
DEVENTER (ANP). In de hal van
het stadhuis van Deventer wordt vanaf
vandaag tot en met 16 april een ten
toonstelling gehouden ter herdenking
van het honderdste sterfjaar van de
Deense schrijver Hans Christiaan An
dersen. Deze tentoonstelling is onder
auspiciën van het Deense Genootschap
in Nederland en in samenwerking met
het Deense ministerie van Buitenlandse
Zaken en de Deense ambassade in Den
Haag.
riep
beer
n ne
rts fris
rastiek
n”.
KOM OP, DAMES, VANDAAG
gaan wij dan mijnheer maar eens
fijn in het mooie en sportieve pak
steken. Aandacht derhalve voor het
Duitse merk Greiff; voor velen overi
gens al een begrip door de perfecte
afwerking, zowel van binnen als van
buitei. Waarom nu juist Greiff in het
zonnetje gezet? Wel, een internatio
nale jury heeft haar onderscheiden
met de King Edward Hl Chalice-
beker, een zilveren bokaal voor het
beste klassieke kostuum van 1975,
uitgevoerd in zijdeglanzende mohair
met wol in zwart en donkerblauw.
Het colbert is voorzien Van jeugdige
stiknaden en zijsplitten, terwijl het
rechtgesneden vest met een dubbele
ij kropen sluit. Naast dit klassieke
kostuum zijn er echter nog tal van
andere mogelijkheden. Zie daarvoor
de zeer lichtgewichtige, halfgevoerde
modellen in uni, doch ook met stre
pen en verschillende ruit-dessins.
AMSTERDAM (ANP). Vrijdag
avond 4 april- wordt in „De Engelenbak"
in Amsterdam een jubileumtentoonstel
ling geopend van de Vereniging Zon
dagsschilders, die veertig jaar bestaat.
Alle leden hebben hiertoe een of twee
werkstukken ingeleverd. De expositie is
tot en met 12 april te bezichtigen. De
toegang is gratis.
MIDDELBURG. (ANP) Jeugd en
Muziek Zeeland wil zes componisten op
dracht geven muziek te componeren
speciaal voor de Zeeuwse beiaarden. Het
is de bedoeling, dat de composities vanaf
juli aanstaande worden gespeeld vanaf
de Zeeuwse torens. Zé mogen acht mi
nuten duren; drie voor het hele en halve
uur en de resterende twee minuten voor
elk kwartier-
Andere voorwaarden zijn: de composi
ties moeten speelbaar en hoorbaar zijn
voor het brede publiek. Voorts mogen de
carillons niet kapot gaan „aan het ge
weld van de hedendaagse muziek”, aldus
een woordvoerder van Jeugd en Muziek,
dat denkt 66.000 nodig te hebben voor
dit experiment. Componisten als Louis
Andriessen, Conrad Bomer, Willem
Breuker, Gelius Bergeyk, Daan Monnike
en Piet Broerse hebben volgens Jeugd
en Muziek al enthousiast gereageerd.
lan.
a de
Donovan: „Ik doe het tijdens mijn
Europese tournee alleen met begeleiding
van een gitarist. De hele band meene
men is een te kostbare zaak. Maar de
show is een verhaal, dat nog in een
beginnend stadium verkeert. Bij mijn
optredens vult mijn publiek het verhaal
als het ware aan. Zo bouw ik het steeds
uit. Op een gegeven moment wordt het
een musical met dans, kleuren en lich
ten. Dan is het een soort Hair. Daar
reken ik wel op”.
Donovans stemgeluid is ook pratend
erg herkenbaar. Warm en welluidend.
Hij legt uit dat zijn elpee (en dus ook de
theatershow) uit vier gedeelten bestaat.
Vier basis-ideeën, die op het podium
worden uitgebeeld door vier grote schil
derijen als decor. Het eerste deel is de
groei naar de volwassenheid in de vroe
ge jaren ’60, daarna het bewust deelne
men aan de samenleving, vervolgens het
uittreden uit die samenleving en ten
slotte het vanuit jezelf weer naar buiten
komen.
Een beetje ingewikkeld misschien,
maar Donovan gaat het allemaal uitleg
gen. „Ik ben een van de eersten die de
waarde van de jaren ’60 heeft onder
kend. Het begint met de nozems. In die
periode hebben we rock-muziek. Dat
beleeft een bloei en krijgt in het begin
van de jaren ’60 een knauw. Maar dan
doet de folk-music haar intrede in de
popmuziek. Er volgt een muzikale ex
plosie en nu is het weer stervende. Die
rode draad loopt er door mijn verhaal.
Dat gaat over een gewone familie in een
geïndustrialiseerde samenleving. Ze wen
den zich af van het materialisme, het
stoffelijke en willen het spirituele, het
geestelijke”.
De bezwaren van het contactorgaan
richten zich met name tegen de voorge
stelde schaalvergroting van de organisa
tiestructuur, waarbij samenwerkingsver
banden van twee of meer orkesten wor
den bepleit die grotere regio’s als
regel meerdere provincies zouden
moeten omvatten. Terwijl de minister
blijkbaar naar horizontale integratie wil,
zijn de orkesten juist voorstander van
de verticale integratie. De beoogde socia
le spreiding zou eerder worden bereikt
als er binnen de huidige regio’s samen
werkingsverbanden zouden ontstaan tus
sen orkest, conservatorium, muziekscho
len, instellingen voor kunstzinnige vor
ming en de amateuristische sector.
DE HELE COLLECTIE, waarin
voor elk wat wils en ook voor iedere
gelegenheid, is een lust voor het oog.
1.
Eddy
„In deel twee is er die strijd tussen de
jeugd en hun ouders. De ouders die het
bezit wensen en hun kinderen, die het
geestelijke willen. In deel drie verlaten
de jongeren die samenleving met mu
ziek. Zo gebeurde dat ook. Het is histo
rie. In deel vier hebben ze een persoon
lijke vrijheid bereikt door zichzelf van
binnen te verkennen”.
„Denk nog maar eens terug aan het
begin van die jaren ’60. De Stones waren
beatniks, een soort nozems. Overal had
je toen kleine groepjes revolutionairen.
Elke hoofdstad had zo’n minderheid. Die
minderheid kreeg entree in de popscene
en hun ideeën werden populair.
„De jaren ’60 hebben met die revolutie
ook heel wat slachtoffers gemaakt. Lief
hebbers van de vrijheid zijn te gevoelig
om met bezit, veel bezit, om te gaan. Die
druk leidt soms tot het gebruik van
heroine. Dat zie je bij popsterren ook.
Gevoelige naturen, die de druk niet
kunnen verwerken gaan aan de hard
drugs”.
„Ik ben daar geen slachtoffer van
geworden, omdat ik een sterke geest
heb. Bovendien had ik iemand van wie
ik hield. Dat was Linda, mijn vrouw. En
vergeet niet dat ik al twee jaar met
muziek op pad was, voordat ik een plaat
maakte. Ik kende de drugs en alle
problemen al, voordat ik beroemd werd.
„In het begin van de jaren ’60 hadden
we een ondergrondse revolutie. Die
kwam bovengronds, iedereen nam er
bezit van en dan is het geen revolutie
meer. Tegenwoordig is er geen beweging
meer. Er is geen enkele zanger meer die
de revolutie preekt. Ik bedoel, de bank
directeur heeft nu ook lang haar. Wat
blijft er van de revolutie over?”.
een meer flexibele formule wil voor de
wijze waarop het rijkssubsidie wordt
bepaald, wordt gewaardeerd. Er is echter
twijfel of het beoogde resultaat op be
vredigende wijze kan worden bereikt
door middel van het geschetste norma
tieve dienstensysteem. Dit systeem gaat
ervan uit dat alle „taken” van een
orkest kunnen worden uitgedrukt in
aantallen diensten (repetities en uitvoe
ringen), waarbij elke individuele musi
cus 350 diensten per seizoen kan ver
richten.
Dit theoretische uitgangspunt acht het
contactorgaan echter ongeschikt als ba
sis voor een gecompliceerd systeem van
financiering. Nog afgezien van het ge
vaar dat de formule niet alleen voor de
vaststelling van het subsidie zal worden
gehanteerd, maar indirect ook voor de
salariëring der musici, kan de voorge
stelde berekeningswijze gemakkelijk lei
den tot een geforceerde, fabrieksmatige
produktie. In een orkest kunnen niet
alle musici op een rekenkundige manier
worden ingeschakeld.
Dat de orkesten in de visie van de
minister hun taak ruimer moeten opvat
ten en meer aandacht moeten schenken
aan de kamermuziek en de educatieve
sector, zonodig ten koste van de symfo
nische concertpraktijk, daarmee kah het
contactorgaan zich verenigen. Ook moe
ten de belangwekkende voorstellen die
minister Van Doorn aan de lagere over
heden heeft gedaan, ernstig bestudeerd
worden.
Welke revolutie bedoel je nou precies.
Donovan: „Die van het geestelijke hoger
achten dan het bezit. We waren op de
goede weg. Wij hebben als jeugd een
waarschuwende profetie aan de geïndus
trialiseerde samenleving laten horen. We
zeiden tegen onze ouders dat ze het fout
deden. Dat hebzucht alleen maar naar
nog meer wensen leidt. Nu zijn we op
een punt gekomen dat we accepteren
wat onze ouders fout deden. Dat bedoel
ik als ik zeg dat de revolutie is doodge
bloed”.
„De omverwerping werd commercieel.
Dat is droevig. De jeugd wist niet wie ze
in huis haalde, toen ze de Beatles popu
lair maakten. Maar daarmee begon de
commercie. Gebouwen van platenmaat
schappijen zijn tegenwoordig net zo
groot als die van de Verenigde Naties.
„Wij hebben ons ook vergist. Wij
groeiden op met de massamedia, met
televisie. Daarom wilden wij ook een
plotselinge ommekeer van de massa. De
massamedia spiegelden ons de illusie
voor dat we dat met behulp van publici
teit, TV en platen wel konden doen.
John Lennon wilde net zo gemakkelijk
de vredesboodschap aan de man brengen
als Coco Cola in een TV-reclame. Dat
was fout. Je kan de revolutie niet ver
kopen. De verandering voltrekt zich niet
zo snel. Nu is die beweging waarschijn
lijk weer ondergronds. Op mijn LP heb
ik die overgang van ondergronds naar
bovengronds willen signaleren en de
trieste afloop daarvan. In de hoop dat
we er wat van kunnen leren”.
Wat moeten we er precies van leren?
Donovan: „Dat je eerst zelf van binnen
moet veranderen. Toen de oudere gene
ratie naar buiten trad, uit de materie,
door de ruimtevaart, trad de jeugd naar
binnen met behulp van drugs. Ook de
popmuziek heeft ons geleerd bij onszelf
naar binnen te kijken. Hoe meer je bij
jezelf naar binnen kijkt, hoe beter je
ziet dat je onvolmaakt bent. Je moet dus
eerst met jezelf beginnen en dan pas in
heel kleine kring in je omgeving”.
gangsperiode zat. Die heb ik nu achter
de rug. Ik heb het gevoel dat de muziek
zoals ik die nu maak, weer in een
behoefte voorziet. Nu weet ik dat ik met
de Donovan-muziek weer een functie
heb voor 'de mensen. Voor het publiek.
Mijn succes is altijd geweest de sterke
band die er tussen mij als zanger en het
publiek als luisteraar was. Dat mensen
gewoon ophielden met werken en zich
vrij maakten om naar mij als ballade-
zanger te luisteren, bewees dat er iets
magisch uit mijn muziek sprak. Ik ge
loof dat het ’n kalmerend effect was.
Dat was de oorzaak van mijn succes”.
Concertgebouw Haarlem - woensdag 16 april 1975 20.15 uur
BIJZONDER CONCERT ten bate van het Haarlem-Park in Israël
AVOND DER PIANO’S
dirigent: YOAV TALMI
solisten: JAN WIJN MICHEL BLOCK I DANIEL WAYENBERG, piano
programma: Mozart - Pianoconcert in d KV 466 Beethoven - Pianoconcert no 4
Grieg - Pianoconcert
entrée ƒ15,en ƒ10,(a.i.) cjp geldig
kaartverkoop en plaatsbespreken vanaf zaterdag 5 april aan de kassa van het
Concertgebouw, Lange Begijnestraat 13 van 10-15 uur;
telefonisch 320994 van 12-15 uur
AMSTERDAM. (ANP) In Maison
Descartes in Amsterdam wordt van 8
april tot 16 mei onder de titel „Daumier
et ses compagnons” een tentoonstelling
gehouden van litho’s, boeken en plaquet
tes van karikaturisten ten tijde van
Louis-Philippe (1830-1835). De tentoon
stelling is georganiseerd door het Insti-
tut Francais in ons land met medewer
king van het Gemeentemuseum in Den
Haag, de Stichting Atlas van Stolk in
Rotterdam en de heer J. R. Kist in Den
Haag.
Het mannelijke karakter gaat be
paald niet ten koste van de toegepas
te verfijning en elegantie van de
outfits. Iedere man zal zich er happy
in voelen, opdat u dat maar bij
voorbaat weet.
Bovendien moet worden gevreesd, al
dus het contactorgaan, dat grotere hori
zontale structuren bijdragen tot nivelle
ring, die artistiek schadelijk moet wor
den geacht. Het is te betreuren als de
orkesten hun identiteit zouden verliezen
voor de gemeenschap waaruit zij zijn
ontstaan. Een groot bezwaar tegen de
hudige vorm van subsidiëren door ver
schillende overheden vormen de moei
lijkheden, verbonden aan de vaak ge
compliceerde verdeelsleutels. Het ligt
voor de hand dat deze problematiek,
aldus het contactorgaan, zich in ver
sterkte mate zal doen gelden, waar het
streven is gericht op de vorming van
grotere regio’s.
-